Gelcoat veneen pohjassa

Anonyymi-ap

Hei. Harkitsen venekauppaa ja sillä kyselen seuraavaa. Onko miten poikkeavaa että 30v. (purje)veneen pohjassa on pelkästään tehtaalla laitettu gelcoat pinnoite. Ja jos tämä on vahattu keväisin ja pesty syksyisin, voiko olla riittävä hoito ja pohja kunnossa?(osmoosi). Lähes kaikissa veneissä mitä tiedän, on pohjaan laitettu vesirajan alle suojamaali (epoksi tms.) veden lisäeristykseksi + mahdollinen myrkkymaali kasvuston minimoimiseksi. Kyseinen vene on purjehtinut makeassa vedessä. Tiedän että tutkimalla pohjaa asiaa voi selvittää mutta vene on vielä vedessä. Kokemukseen perustuvat vinkit tästä olisi tervetulleita!

23

1028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitään takuita ei voi antaa siitä, että pohja on kunnossa.
      Ei kuitenkaan kuulosta poikkeukselliselta eikä ole este ostamiselle, mutta joka tapauksessa pohja pitää tarkastaa ennen kuin kauppa toteutetaan.

      Vesi sinänsä ei ole kauhea asia, oma veneeni kevenee pari sataa kiloa talven aikana ja se vesi on rungossa kosteutena, muttei kuitenkaan vapaana vetenä.

      • Anonyymi

        Ei lasikuitu ime juurikaan vettä, ainakaan ehjänä. Tutkimuksissa on pidetty lasikuitulevyä ilman gelcoatiakin kokonaan lämpimääm veteen upotettuna vuosia ja vettä on imeytynyt n. 1% painosta. Veneen rungosta vain osa ja siitäkin vain toinen puoli on vedessä. Vaikkapa 10 000 kg purjeveneestä vesikosketuksessa olevaa lasikuitua on luokkaa 1000 kg, joka siis voi imeä vettä luokkaa 10 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lasikuitu ime juurikaan vettä, ainakaan ehjänä. Tutkimuksissa on pidetty lasikuitulevyä ilman gelcoatiakin kokonaan lämpimääm veteen upotettuna vuosia ja vettä on imeytynyt n. 1% painosta. Veneen rungosta vain osa ja siitäkin vain toinen puoli on vedessä. Vaikkapa 10 000 kg purjeveneestä vesikosketuksessa olevaa lasikuitua on luokkaa 1000 kg, joka siis voi imeä vettä luokkaa 10 kg.

        Kosteus laminaatissa tasoittuu koska se ei ole siellä vapaana vetenä. Määrä on korkeintaan n4% laminaatin painosta eli 10t veneessä pari sataa kiloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kosteus laminaatissa tasoittuu koska se ei ole siellä vapaana vetenä. Määrä on korkeintaan n4% laminaatin painosta eli 10t veneessä pari sataa kiloa.

        4% on tolkuton määrä. Olen mitannut lukuisista veneistä kosteuksia. Joissain huonokuntoisissa on ollut yli 2% vesirajan alla. Yhdessäkään ei ole vesirajan yläpuolella läheskään sellaisia. Monessa on peräsimessä. Hyväkuntoisissa on 1% tai alle.

        10 000 kg veneen koko runko painaa ehkä 2 tonnia. Hyvin merkittävä osa tuosta on kylkeä ja kantta. Hyvä jos tonni on vesilinjan alla. Ei sinne taatusti saa 100 kg vettä imeytymään eikä se myöskään kuivu kokonaan kevääksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4% on tolkuton määrä. Olen mitannut lukuisista veneistä kosteuksia. Joissain huonokuntoisissa on ollut yli 2% vesirajan alla. Yhdessäkään ei ole vesirajan yläpuolella läheskään sellaisia. Monessa on peräsimessä. Hyväkuntoisissa on 1% tai alle.

        10 000 kg veneen koko runko painaa ehkä 2 tonnia. Hyvin merkittävä osa tuosta on kylkeä ja kantta. Hyvä jos tonni on vesilinjan alla. Ei sinne taatusti saa 100 kg vettä imeytymään eikä se myöskään kuivu kokonaan kevääksi.

        Arvostan kokemusasiantuntemustasi, mutta kuotan enemmän tutkimuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4% on tolkuton määrä. Olen mitannut lukuisista veneistä kosteuksia. Joissain huonokuntoisissa on ollut yli 2% vesirajan alla. Yhdessäkään ei ole vesirajan yläpuolella läheskään sellaisia. Monessa on peräsimessä. Hyväkuntoisissa on 1% tai alle.

        10 000 kg veneen koko runko painaa ehkä 2 tonnia. Hyvin merkittävä osa tuosta on kylkeä ja kantta. Hyvä jos tonni on vesilinjan alla. Ei sinne taatusti saa 100 kg vettä imeytymään eikä se myöskään kuivu kokonaan kevääksi.

        4% on korkeintaan. Se voi olla myös 0, 1, 2 tai 3%


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4% on korkeintaan. Se voi olla myös 0, 1, 2 tai 3%

        Myös desimaalit ovat mahdollisia ja murtoluvut eikä pidä unohtaa päättymättömiä lukujonoja. Pii on yksi mahdollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvostan kokemusasiantuntemustasi, mutta kuotan enemmän tutkimuksiin.

        Aika monta tutkimusta olen nähnyt enkä muista nähneeni yhtään, jossa olisi saatu lähellekkään 4% vettä imeytymään laminaattiin. Tyypillisesti 1% molemmin puolin. Tietysti ilmakuplaiseen tai osin kuivaksi jääneeseen laminaattiin voi saada selvästi enemmän.

        Missä tutkimuksessa mainitaan 4%?


    • Anonyymi

      On se hyvin poikkeavaa, jos kyse on jatkuvasti vedessä pidettävästä veneestä.

      Makea vesi on pahin osmoosin kannalta. Mutta jotkut veneet kestävät sitäkin ilman epoksia.

    • Anonyymi

      Jol ei pohjassa näy suurempia kuplia, niin eipä ole käytönnössä väliä ja ihmeen hyvin nuo veneet on kestäneet vähäisillä suojauksilla.

      Peräsimissä useimmin näitä ongelmia...

      En ole koskaan kuullut rungon osmoosin aiheuttaneen havereita...

    • Anonyymi

      Jos venettä käyttää vain makeassa vedessä niin mitään epokseja ja eliönestomaaleja ei tarvita. Jos gelgoatpinta on ehjä ja sileä niin pelkkä pesu ja vahaus riittää. Myös makean veden uumenissa on kiviä joten pohjaa, köliä ja peräsintä kannataa tarkastella josko näkyisi merkkejä osumasta ja laminaatti mahdolisesti vaurioitunut.

      • Anonyymi

        Epoksin tarve on sitä suurempi mitä makeampaa ja lämpimämpää vesi on. Siis sisävesillä osmoosiriski on suurempi kui merellä. Vahaus ja pesu ei tuossa auta yhtään. Mutta tosiaan jotkut veneet kestävät tuotakin kohtuu ongelmitta. Toiset ei. Riippuu käytetystä hartsista (epoksi paras, vinyyliesteri erinomainen, isoftaalipolyesteri OK, ortopolyesteri huonoin. Valitettavasti ortopolyesteri on yleisin, mutta jostain 90-luvun alkupuolelta lähtien suurin osa valmistajasta on käyttänyt isoftaalipolyesteriä sekä gelcoatissa että ensimmäisessä laminointkerroksessa gelcoatin alla.

        Toinen tärkeä on laminointityön laatu eli mahdollisimman vähän ilmakuplia ja epäpuhtauksia. Vanhemmissa Swaneissa on ollut paljon osmoosivaurioita, joten ei ainakaan hinnasta voi suoraan tuota päätellä.


      • Anonyymi

        Miksi suurin osa sitten sutii epoksimaalia veneen pohjaan, vai onko se enemmän merellä olevien veneiden juttu? Lukemani perusteella gelcoat ei pidä vettä mutta epoksimaali pitää huomattavasti paremmin. Ja kun vesi pääsee laminaattiin, se reaktion kautta ilmenee kuplina pinnassa jne. Ja talven pakkanen lisäksi jäädyttää näitä nestettä täynnä olevia kuplia ja sitä kautta "rikkoo" laminaatin rakennetta. Onko näin vai liioittelua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epoksin tarve on sitä suurempi mitä makeampaa ja lämpimämpää vesi on. Siis sisävesillä osmoosiriski on suurempi kui merellä. Vahaus ja pesu ei tuossa auta yhtään. Mutta tosiaan jotkut veneet kestävät tuotakin kohtuu ongelmitta. Toiset ei. Riippuu käytetystä hartsista (epoksi paras, vinyyliesteri erinomainen, isoftaalipolyesteri OK, ortopolyesteri huonoin. Valitettavasti ortopolyesteri on yleisin, mutta jostain 90-luvun alkupuolelta lähtien suurin osa valmistajasta on käyttänyt isoftaalipolyesteriä sekä gelcoatissa että ensimmäisessä laminointkerroksessa gelcoatin alla.

        Toinen tärkeä on laminointityön laatu eli mahdollisimman vähän ilmakuplia ja epäpuhtauksia. Vanhemmissa Swaneissa on ollut paljon osmoosivaurioita, joten ei ainakaan hinnasta voi suoraan tuota päätellä.

        Minkälaisesta pohjasta pitäisi mielestäsi olla huolissaan? Pitääkö olla täysin virheetön? Saako olla esim. nuppineulan kokoisia pieniä kohoumia x määrä?Vai onko tärkeintä tutkia näistä meneekö kohouma laminaattiin saakka ja onko sisässä nestettä? Miten itse tarkistaisitte tai luokittelisitte minkä voi hyväksyä. Jos tavoite on ettei halua heti eka vuosina olla tekemässä isompaa pohjaremonttia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaisesta pohjasta pitäisi mielestäsi olla huolissaan? Pitääkö olla täysin virheetön? Saako olla esim. nuppineulan kokoisia pieniä kohoumia x määrä?Vai onko tärkeintä tutkia näistä meneekö kohouma laminaattiin saakka ja onko sisässä nestettä? Miten itse tarkistaisitte tai luokittelisitte minkä voi hyväksyä. Jos tavoite on ettei halua heti eka vuosina olla tekemässä isompaa pohjaremonttia?

        Riippuu tietysti omasta vaatimustasosta ja hinnasta. Ei pohjassa ole yhtään kohoumaa optimitilanteessa. Pienistä kohoumista on toki pitkä matka isompaan pohjaremppaan, jota ehkä ei ole aivan pakko tehdä koskaan. Varsin pahassa kunnossa saa olla ennen kuin on rakenteellinen ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi suurin osa sitten sutii epoksimaalia veneen pohjaan, vai onko se enemmän merellä olevien veneiden juttu? Lukemani perusteella gelcoat ei pidä vettä mutta epoksimaali pitää huomattavasti paremmin. Ja kun vesi pääsee laminaattiin, se reaktion kautta ilmenee kuplina pinnassa jne. Ja talven pakkanen lisäksi jäädyttää näitä nestettä täynnä olevia kuplia ja sitä kautta "rikkoo" laminaatin rakennetta. Onko näin vai liioittelua?

        Ne kuplat on täynnä väkevää suolaa. Tuskin jäätyy. Vaurio tulee voimakkaasta osmoosista eli tuohon väkevään liuokseen pyrkii tulemaan lisää makeaa/lievemmim suolaista vettä ja paine kasvaa kunnes laminaatti vaurioituu kuplalle. Eikä tuo kuivu muuten kuin kuplat puhkomalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaisesta pohjasta pitäisi mielestäsi olla huolissaan? Pitääkö olla täysin virheetön? Saako olla esim. nuppineulan kokoisia pieniä kohoumia x määrä?Vai onko tärkeintä tutkia näistä meneekö kohouma laminaattiin saakka ja onko sisässä nestettä? Miten itse tarkistaisitte tai luokittelisitte minkä voi hyväksyä. Jos tavoite on ettei halua heti eka vuosina olla tekemässä isompaa pohjaremonttia?

        Tuskin siihen voi selkeää vastausta antaa näkemättä. Telakalla, jossa veneeni on, on vajaat sata venettä säilytyksessä. Viitisen vuotta sitten yhdessä veneessä oli vaurio niin pitkällä, että vettä tihkui läpi. Sekin saatiin toimintakuntoon pohjaremontilla. En osaa sanoa, vedettiinkö siinä uutta laminaattia pohjaan. Siinä tapauksessa se olisi kallis homma, paitsi jos tekee itse.


    • Anonyymi

      Tietysti löytyy pahoin osmoosin turmelemia veneitä, mutta kaiken kaikkiaan osmoosi on Suomessa pieni ongelma. Veneet on ylhäällä puolet vuodesta kuivumassa. Harvassa on ne veneet, joissa on tullut isoja ongelmia. Myös on aika tavallista, ettei ole epoksoitu.

    • Anonyymi

      Antifouling ei ota kiinni suoraan gelgoatin, siksi on käytettävä primeria, kuten epoxia joka on myös veden este.

      • Anonyymi

        Primereita on käytetty iät ja ajat. Niitä on monenlaisia. Pelkästään epoksiprimereihin siirryttiin 90-luvun alussa juuri osmoosin takia ja se epoksiprimer pitää olla, vaikka myrkkymaalia ei tarvittaisi. Epoksiprimer on itse asiassa melko huono primeri, kun ei siihen myrkkymaali tartu kuin tietyssä aikaikkunassa ennen primerin kovettumista kunnolla.


    • Anonyymi

      Mikä on vedenalaisen laminaatin maksimikosteus että runkokasastus vielä läpäistään?

      • Anonyymi

        Ei sitä mitata katsastuksessa yleensä ja mittareiden asteikot eivät kerro suoraan lasikuidun kosteusprosenttia, vaan jokaisessa on oma skaalansa.


    • Anonyymi

      "Parempi Gelcoat veneen pohjassa kuin haalareissa, naamassa ja tukassa".
      Vanha Pietarsaarelainen kansanviisaus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe