Nopeammin valaistuneeksi!

gaborone

Eikö olisi helpompaa, että rukoiltaisiin valaistumista? Vaikkapa joka päivä kahdesti tai kolmesti voitais rukoilla kaikkia täydellisiä ominaisuuksia?

Eli: Täydellinen väkivallattomuus, täydellinen totuudellisuus, täydellinen takertumattomuus, täydellinen siveys, täydellinen ahnehtimattomuus, täydellinen puhtaus (sisäinen ja ulkoinen), täydellinen pyhien tekstien tuntemus, täydellinen itsekuri, täydellinen itsetuntemus, täydellinen Jumalan tahtoon alistuminen, täydellinen tyytyväisyys...

Ja siihen vois vielä lisätä joitakin: Täydellinen häpeämättömyys, täydellinen pelottomuus.

Mitä vain keksitte :)

Ne kaikki sitten kirjoittais paperille muistiin, ettei ne unohtuis rukouksesta. Ja sen paperin voisi laittaa alttarille.

Jaya Radhe!

3

371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaisnava

Lienee "ammattitauti", että henkisen tien kulkijalla käy välillä mielessä "olisipas hienoa jos MINÄ olisin valaistunut guru" Tuttu toive minullekin, mutta ei järin hurskas, jos ja kun hurskaus on täydellistä epäitsekkyyttä. Hurskaampaa kuin anella valaistumista on pyytää Krishnalta kykyä palvella Häntä paremmin ja rakastaa Häntä enemmän Hänen itsensä valitsemin tavoin.

Yksi valaistumista lähestyvän henkilön tuntomerkki on, ettei hän toivo edes valaistuvansa - hän on niin tyytyväinen palvellessaan Krishnaa ja vailla mitään henkilökohtaista kunnianhimoa :) Tätä mieltä ovat ainakin Shiva Srimad Bhagavatamissa (12:10:6), Jagadguru Kripalu Maharaj sekä Ramakrishna.

Tässä viestissä luettelemasi ominaisuudet kehittyvät itsekseen, kun rakkaus Krishnaan syvenee ja keskityt yhä enemmän ilahduttamaan Häntä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että parempi niin kuin että Krishna räväyttäisi kaikki simbsalabim vaan palvojansa syliin. Muutumme hitaasti Hänen näköisikseen, puurtamisella ja elämänkokemuksista kasvavalla aidolla halulla.

• Vaisnava

Valaistuminen voi tapahtua kelle tahansa, joka on lähellä Jumalaa - uskonnon nimellä ei ole väliä.

Oli mukava lukea ajatuksiasi nykyprotestanttisuudelle tyypillisestä tavasta ylitulkita "yksin uskosta" -oppia. Olen itse käynyt läpi samoja ajatuksia. Tuolla opilla on niin helppo maalata piiloon oma uskonnoton elämäntapa; eletään miten huvittaa ja Jumala muistuu mieleen vasta suuren kärsimyksen hetkellä. Uskonto on kuin eräänlainen henkivakuutuksen varavakuutus; kun maksaa kirkollisveron ja kastattaa lapsensa, pääsee taivaaseen.

No, samanlaista ajattelua esiintyy tietenkin myös hindujen keskuudessa ;) Eri opeilla omalletunnolle perusteltua vaan.

Jumala voi kuitenkin olla läsnä jokapäiväisessä elämässämme, sanoissamme, teoissamme, ajatuksissamme... Eikä silloin ole väliä, millä nimellä Häntä kutsumme :)

• Kempiläinen
        Vaisnava kirjoitti:

Valaistuminen voi tapahtua kelle tahansa, joka on lähellä Jumalaa - uskonnon nimellä ei ole väliä.

Oli mukava lukea ajatuksiasi nykyprotestanttisuudelle tyypillisestä tavasta ylitulkita "yksin uskosta" -oppia. Olen itse käynyt läpi samoja ajatuksia. Tuolla opilla on niin helppo maalata piiloon oma uskonnoton elämäntapa; eletään miten huvittaa ja Jumala muistuu mieleen vasta suuren kärsimyksen hetkellä. Uskonto on kuin eräänlainen henkivakuutuksen varavakuutus; kun maksaa kirkollisveron ja kastattaa lapsensa, pääsee taivaaseen.

No, samanlaista ajattelua esiintyy tietenkin myös hindujen keskuudessa ;) Eri opeilla omalletunnolle perusteltua vaan.

Jumala voi kuitenkin olla läsnä jokapäiväisessä elämässämme, sanoissamme, teoissamme, ajatuksissamme... Eikä silloin ole väliä, millä nimellä Häntä kutsumme :)

että ajattelemme asioista niin samalla tavalla, vaikka edustamme eri uskontoja. Sydäntäni oikein lämmittää sinun ja muiden tämän palstan hindujen avarakatseisuus. Joskus kuunnellessani menestysteologien juttuja minulle tulee fyysisesti paha olo, mutta sinun vastauksestasi tuli todella hyvä olo - ikään kuin sydämeni laulaisi ja vahvistaisi sanasi. Oletkin aivan oikeassa: Jumala on kaikkia uskontoja ylempänä, ja se joka pyrkii tekemään Hänen tahtonsa on aina Hänelle mieluinen.

Omat tekoni eivät kyllä ole täydelliset, mutta suunta on oikea. Olenkin viime aikoina saanut kokea niin paljon Jumalan ansaitsematonta rakkautta, että kristillinen syntikäsitekin on alkanut tuntua merkityksettömältä. Ei siksi, että minusta olisi äkkiä tullut pyhä, vaan siksi, että oivalsin Jumalan äärettömän rakkauden ja armeliaisuuden, ja käsitin, että mikään ei voi enää erottaa minua Jumalan armosta. Samoin kuin lapsi mielellään toteuttaa isänsä toiveet, minäkin tahdon palvella Jumalaa, ei pakosta vaan rakkaudesta. Vaikka joskus epäonnistun, Jumalan rakkaus ei siitä vähene. Kreikankielen syntiä tarkoittava sana 'hamartia' tarkoittaakin sananmukaisesti 'ampua ohi maalin'. Siksi synti onkin tärkeä läksy elämän koulussa, ja sen tarkoitus on, että vähitellen oppisimme karttamaan sitä ja 'osumaan maaliin'.

Jumala on selvästi johdattanut minua määrättyyn suuntaan jo pitkään. Ei ollut sattumaa, että tutustuin kveekareihin, opin hiljaisen rukouksen, sain lainaksi 'Vaeltajan kertomukset' ja monia muita verrattomia oppaita matkallani. Eikä ole sattumaa sekään, että löysin tämän palstan...

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      194
      6769
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      158
      1975
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1658
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      54
      1185
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      44
      1059
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      1017
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      957
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      924
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      889
    Aihe