Millainen transitioprosessi on ollut 90-luvun Suomessa?

Anonyymi-ap

Tai miksei jopa 80-luvulla? Itse aloitin prosessini virallisesti 2011, ja olen viime aikoina miettinyt miten paljon ja nopeasti käytännöt ymv. ovat muuttuneet siitä tähän päivään, joten ysäriin lienee myös merkittävä ero?

Onko täällä ketään tuolloin 80- tai 90- luvulla transitioitunutta joka osaisi ja haluaisi kertoa prosessista? Millaista oli hakeutua prosessiin, ja miten se käytännössä tapahtui tuolloin? Miten hankalaa oli vaihtaa juridinen sukupuoli? Oliko esim. bindereista tietoakaan? Kuinka nopeasti hormonihoito voitiin aloittaa? Oikeastaan ihan kaikki käytännön kokemukset kiinnostaisivat.

8

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Elin lapsuuteni ja nuoruuteni 80-90-luvuilla. Koin sen ihanan vaikenemisen kulttuurin lasten-ja nuorisopsykiatrialla, kun kenelläkään ei ollut asioista mitään tietoa, homoseksuaalisuus oli hoitajien ja lääkärien ja terapeuttien opiskeluaikoina sairaus eikä transsukupuolisuutta käytännössä ollut olemassakaan ja luulin olevani lesbo, ja sitä ei saanut olla, koska se oli ammattilaisille liian vaikeaa, koska kukaan ei tiennyt miten siihen olisi pitänyt suhtautua. Siihen kun sisältyi se kammottava ajatus, että ehken minä olekaan psyykkisesti häiriintynyt enkä sosiaalisesti lahjaton, vaikka minun oli vaikea ystävystyä muiden kuin poikien kanssa ja osallistua liikuntatunneille. Ehkä vika olikin yhteiskunnan asenteissa eikä minussa tai perheessäni.

      Pitäisi oikeasti hakeutua terapiaan käsittelemään näitä psykiatristen "hoitojen" aiheuttamia traumoja.

      Tuohon varsinaiseen asiaan en oikeastaan voi ottaa kantaa, koska pääsin transpolille juurikin n.vuonna 2003, jolloin translaki saatiin voimaan. Olin hakenut lähetteen 90-luvun puolelle valmistuttuani lukiosta, tämä kertoo jotain siitä millä nopeudella meitä viitsittiin hoitaa ennen hoitotakuuta.

      • Anonyymi

        90-luvun puolellA.


      • Anonyymi

        Tutkimuksille ja hoidoille saatiin "raamit" vasta translain tultua voimaan 2003. Sitä ennen tilanne oli sekava ja paheni 80-90 luvulla siten että transitoituminen oli lähes mahdotonta.


      • Anonyymi

        Kiitos kun jaoit kokemuksiasi. Kuulostaa hurjalta. Toivottavasti saat apua asioiden käsittelyyn.
        Ap


    • Anonyymi

      Ennen näkyi asiat olevan kunnossa. Harmi että nykyään jonkun kansainvälisen trendin mukaan aletaan lääkitä ja silpoa ihmisiä heidän sekalaisten tuntemustensa mukaan.

      Täällä suomi24-palstallakin on nuoria ihmisiä, jotka kokevat olevansa sielultaan eläimiä. Pitäisikö heillekin antaa "hoitoja" että saisivat toteuttaa itseään? Vai onko ainoastaan sukupuoli nyt se pyhä juttu, mikä on "totta" ja muut identiteetit eivät ole.

      • Anonyymi

        Olisiko mielestäsi olemassa sellaisia hoitoja, joilla ihminen voisi uskottavasti elää eläimenä?

        90-luvulla virallisten sääntöjen puuttuessa oli jopa olemassa lääkäreitä, joille saattoi marssia ja ilmoittaa haluavansa hoidot, ja ne saattoi jopa saada. Sittemmin on perustettu tutkimusryhmä, joka tutkii tarkkaan onko kyseessä itsensä kanssa hukassa oleva ihminen vai henkilö, joka on oikeasti hoitojen tarpeessa. Hormoneja ja leikkauksia ei todellakaan saa vain pyytämällä, päin vastoin.


    • Anonyymi

      Kyllä 90-luvulla oli joitakin henkilöitä, jotka transitioituivat. Itsellä ei ole kokemusta, olin liian nuori (ja jos en olisi ollut en tiedä olisinko uskaltanut niihin aikoihin edes yrittää prosessiin) mutta olen kuullut joiltakin, että kyllä siihenkin aikaan pääsi prosessiin. Jossain vaiheessa luulin, jonkun lehtijutun perusteella, että henkkarit sai vaihtaa vain, jos oli käynyt läpi alapääkirurgian, mutta kuulemma asia ei ollutkaan näin.

    • Anonyymi

      Kastraatiolautakunta tuli monelle tutuksi ennen 2000-lukua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1163
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      820
    5. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      819
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      794
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe