Kotiuduin armeijasta ja sain huomata ettei siviilielämä olekaan mitään ruusuilla tanssimista.

Anonyymi-ap

VARUSMIESPALVELUS/YKSINÄISYYS/KOTIUTUMINEN/SIVIILI

Miten teidän kävi?

Heinäkuun neljäntenä 2022 menin armeijaan, joka sinänsä oli helpotus kun sain ns. "pakoportin" arjesta.
Odotin innolla armeijaa, minulla oli suuria tavoitteita sen eteen. Halusin palkkasotilaaksi. Halusin olla jotain merkittävää, ehkäpä jälkeenpäin ajateltuna todistaakseni muille. Vihasin aina sitä kun minua kohdeltiin kuin lasta.

Varusmiespalvelusaika oli kerrassaan omalaatuista, erityistä, sanoisin omassa merkityksessään taidetta. Siellä oli iloa, naurua, surua ja tuskaa. Unohtamatta tietenkään kaikkia onnistumisen kokemuksia. Vääntöjä tupakavereiden kesken riitti, he eivät voineet hyväksyä minua joka olin hengellisesti vielä heikko. Pitkä masennustausta nimittäin, joka ehkä jossain määrin jatkuu vieläkin.
Yhden tärkeän ystävän sain sieltä heti ensimmäisenä päivänä, mutta tiemme armeijassa "erkaantuivat" muutosten myötä, olemme onneksi ystäviä edelleen :)

Kun uudet alokkaamme tulivat tammikuussa, odotin innoissani että kauhuissani miten siinä käy. Kävikin ilmi, että yksi alokkaistamme oli käynyt samaa ammattikoulua kuin minä ja samaan aikaan. Emme siellä olleet paljoa keskenämme tekemisissä, mutta tuolla armeijassa meistä tuli "ystäviä". Tuntui, että meillä kahdella tosiaankin synkkasi keskenään. Tähän kohtaan täytyy sanoa niille jotka epäilevät esimies aseman ja alaisen ystävyyden keskenään olevan mahdollista tai hyväksyttävää - on se mahdollista. Niin ainakin luulin, että työaikana työ ja vapaa aikana rennommin. Ja se toimi, olimme yhteyksissä vapaa ajalla mutta aina lopulta tuntui jotenkin siltä, ettei häntä kiinnosta. Hän ei ole ottanut minuun yhteyttä kohta puoleen vuoteen - taas tulin petetyksi. Luultavasti halusi vain etuja esimies asemaani hyödyntäen.

Tuo ei ole mikään uusi kaava elämässäni, kaverisuhteen menettämisiä ollut ennenkin elämässäni, mutta en koskaan totu siihen. Olen erittäin yksinäinen, minulla ei ole sosiaalista elämää, se yksi rakas ystävä löytyy mutta hän asuu tätä nykyä ulkomailla.

Armeijassa sain monia kokemuksia, mutta sellaisiksi ne jäävätkin. Siellä piti kohdata asiat ja se vallankahvassa oleminen sai 19 vuotiaan pojan tuntemaan itsensä kovinkin mahtavaksi tai erityiseksi - se ei ollut mitään ja kaikki tyhjän takia.

Kotiuduttuani, alkoi hulluuden aikakausi. Ja kun töitä ei löytynyt, päätin kokeilla uutta alan tutkintoa. Se matka päättyi, hyvä niin sillä se ei ollut minun juttuni. Mutta saman petoksen kokemuksen sain sieltäkin, ihminen joka väitti olevansa "ystävä", eikä lopulta ollutkaan. Ehkä sen oli tarkoitus olla herätysisku minulle että ei enää yrittämistä, minun kuulunee elää yksin.

Vaikeaa tästä tilanteesta tekee kaiken keskellä se, että edelleen asun vanhempieni kanssa. Ei rahaa - ei töitä. Ei töitä ei niin millään. Luovuttaa ei voi mutta myrkyllinen ja ahdistava ilmapiiri kotona ei edesauta asiaa. Siksi voimat ovat jo hiipuneet, pelkkä herääminen ja työhakemuksien lähettäminen tuntuu jo nykyisin raskaalta. Olemassaoloni ei tuota iloa, ainoastaan päinvastoin itselleni ja läheisilleni.

Tuo entinen "herra" alikersantti on mennyttä. On nykyisin vain surkimus joka noita aikoja hapuilee, muttei saa.

Kukaan ei halua palkata nuorta kaveria jolla ei ole alan kokemusta. Armeijaan eivät ota enää, sen tiedän eikä se jälkeenpäin ajateltuna juuri se minun juttuni olisikaan ollut.
Olen ikään kuin "vankina" tässä työttömyydessä ja "myrkyn" keskellä joka myrkyttää minua päivä päivältä enemmän.
Voi tätä elämää.

t: reservin kyynikko 2/22

PS) Tänään kotiutuu ne meidän monnit.

15

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kotiuduin täydennyspalveluksesta ja kyllä helpotti. Ei tarvii lähteä kuoppaan seisomaan kun pankkiirit haluavat sotansa.

      • Anonyymi

        Kauan kesti? Eikö sua pelottanut ihmisten mielipiteet, jotkut voisi pitää tuota epäisänmaallisena yms?


    • Anonyymi

      Nyt ovat ne alokkaat kotiutuneet. Se on ohi, he varmaankin juhlivat nyt jossain ja pitävät hauskaa. Minullakin oli ensimmäiset 2 viikkoa kotiutumisen jälkeen hauskaa mutta sen jälkeen elämä iski. Menestyvätköhän he? Minä olen jo menetetty tapaus siinä mielessä että menestyisin. Eikä kukaan edes välitä.

      t: reservin kyynikko 2/22

      • Anonyymi

        Hakeudu täydennyspalvelukseen, saat sitä kautta uutta arvokkuuden tuntua ja suuntaa elämällesi. Niin on moni muukin reservin kersantti tehnyt ja voi sen jälkeen paljon paremmin.
        Täydennyspalvelukseen hakeutuminen onkin nyt suositumpaa kuin koskaan aiemmin.
        https://www.siviilipalveluskeskus.fi/taydennyspalvelus/
        Jos koti on Etelä-Suomessa tai pääkaupunkiseudulla niin silloin vahva suositus Lapinjärvelle, siellä on tarjolla hotellitasoinen majoitus ja herkulliset ateriat 5 kertaa päivässä, lisäksi sieltä voi löytää mukavaa kaveriseuraa vapaa-aikojen ratoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hakeudu täydennyspalvelukseen, saat sitä kautta uutta arvokkuuden tuntua ja suuntaa elämällesi. Niin on moni muukin reservin kersantti tehnyt ja voi sen jälkeen paljon paremmin.
        Täydennyspalvelukseen hakeutuminen onkin nyt suositumpaa kuin koskaan aiemmin.
        https://www.siviilipalveluskeskus.fi/taydennyspalvelus/
        Jos koti on Etelä-Suomessa tai pääkaupunkiseudulla niin silloin vahva suositus Lapinjärvelle, siellä on tarjolla hotellitasoinen majoitus ja herkulliset ateriat 5 kertaa päivässä, lisäksi sieltä voi löytää mukavaa kaveriseuraa vapaa-aikojen ratoksi.

        Miksi hakeutua johonkin muutaman päivän sivarikurssille kun samaan aikaan valtio hakee aliupseereita työsuhteeseen pilvin pimein? Siellä pääsisi olemaan Herra kersantti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hakeudu täydennyspalvelukseen, saat sitä kautta uutta arvokkuuden tuntua ja suuntaa elämällesi. Niin on moni muukin reservin kersantti tehnyt ja voi sen jälkeen paljon paremmin.
        Täydennyspalvelukseen hakeutuminen onkin nyt suositumpaa kuin koskaan aiemmin.
        https://www.siviilipalveluskeskus.fi/taydennyspalvelus/
        Jos koti on Etelä-Suomessa tai pääkaupunkiseudulla niin silloin vahva suositus Lapinjärvelle, siellä on tarjolla hotellitasoinen majoitus ja herkulliset ateriat 5 kertaa päivässä, lisäksi sieltä voi löytää mukavaa kaveriseuraa vapaa-aikojen ratoksi.

        En tiedä miten reagoida jo pelkästä ehdotuksesta "hakeudu täydennyspalvelukseen". Kiitos mutta ei kiitos. En tiedä onko järkevää muuta sanoa, tuo oli sanottava, melko epäisänmaallista olisi jos kerta armeijan jo käynyt on kuten minä olen.


    • Anonyymi

      Nuorena samaa työttömyyttä on kokoneut iso osa kaikista sukupolvista, myös suuret ikäluokat. Sinnikäästi vaan eteenpäin siviilissä. Kouluja, kursseja, harjoittelua, pätkätöitä, kunnes löytyy vaikutuinen työsuhde.

    • Anonyymi

      Olen menettänyt nuoruuteni, kukaan ei halua olla ystäväni eikä kukaan koskaan ole minulle ollutkaan. Tuntuu siltä että kaikki nykynuoret ovat niin ilkeitä ja itsekkäitä.

      - reservin kyynikko 222

      • Anonyymi

        Harkitse täydennyspalvelukseen hakeutumista kuten joku tuolla jo aiemmin ehdottikin.
        Pääsisit hetkeksi pois tuosta päämäärättömästä työttömänä haahuilustasi, saisit uutta ajateltavaa ja jopa uudenlaista arvokkuuden tunnetta elämääsi. Voi olla että onnistuisit myös solmimaan siellä uusia ystävyyssuhteita.
        Omalla kurssillani oli todella fiksuja nuoriakin tyyppejä ja kävimmekin sinä aikana hyviä ja syvällisiäkin keskusteluja mm. elämästä ja arvoista.
        Kaikki nykynuoret eivät ole ilkeitä ja itsekkäitä vaikka sinusta siltä nyt tuntuukin.
        Tsemppiä ja kaikkea hyvää elämääsi nuori mies! <3


    • Anonyymi

      Harkitsen täydennyspalvelusta. Pelkään vain saman saapumiseräni vihaa minua kohtaan, minkälaisena maanpetturina he minua pitäisivätkään sen kuullessaan. :(
      Mutta elämääni on saatava ryhtiä, alan jo seota kaikkiin demoneihin ja kaikkiin päiviin joita ei enää toisistaan erota. Myöskin hullunmylly on erilaista mitä se oli armeijassa, mutta on olemassa. "Siviilissä hajoaa pää" lausahdus pätee minuun.
      - RK-2-22

      • Anonyymi

        Armeija sekoittaa joskus mielen siten että sen jälkeen voi olla hankalaa päästä taas kiinni normaalista elämästä.
        Sinunkin olisi ehkä kannattanut mieluummin valita sivari ihan vain välittämättä siitä mitä ikäisesi ympärilläsi tai vanhempasi asiasta olisivat ajatelleet. Sen kautta olisit nohevana kaverina löytänyt työpaikan, jossa olisit jatkanut palkollisena palvelusvuoden jälkeen ja elämäsi olisi nyt järjestyksessä. Toki jossittelua nyt, mutta toisinkin olisi siis voinut olla.
        Sama pätee jos nyt päätät hakeutua täydennyspalvelukseen; kannattaa luopua pohtimasta mitä muut mahtavat ajatella, sinä itse päätät tulevaisuudestasi ja teet itsenäisiä valintoja omaksi parhaaksesi.
        Kukaan siviilivoimiin täydennyspalvelun kautta siirtyjä ei ole maanpetturi, sellaisia ajattelevat ja sellaisista puhuvat osoittavat vain olevansa asiasta mitään ymmärtämättömiä typeryksiä. Täydennyspalveluksen suoritettuasi olet sotatilan voimaan tullen työvelvollinen siten kuin siviilipalveluslaki vuoden 2019 muutoksineen määrää ja entisenä alikersanttina sellaisena varmasti parasta A-luokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Armeija sekoittaa joskus mielen siten että sen jälkeen voi olla hankalaa päästä taas kiinni normaalista elämästä.
        Sinunkin olisi ehkä kannattanut mieluummin valita sivari ihan vain välittämättä siitä mitä ikäisesi ympärilläsi tai vanhempasi asiasta olisivat ajatelleet. Sen kautta olisit nohevana kaverina löytänyt työpaikan, jossa olisit jatkanut palkollisena palvelusvuoden jälkeen ja elämäsi olisi nyt järjestyksessä. Toki jossittelua nyt, mutta toisinkin olisi siis voinut olla.
        Sama pätee jos nyt päätät hakeutua täydennyspalvelukseen; kannattaa luopua pohtimasta mitä muut mahtavat ajatella, sinä itse päätät tulevaisuudestasi ja teet itsenäisiä valintoja omaksi parhaaksesi.
        Kukaan siviilivoimiin täydennyspalvelun kautta siirtyjä ei ole maanpetturi, sellaisia ajattelevat ja sellaisista puhuvat osoittavat vain olevansa asiasta mitään ymmärtämättömiä typeryksiä. Täydennyspalveluksen suoritettuasi olet sotatilan voimaan tullen työvelvollinen siten kuin siviilipalveluslaki vuoden 2019 muutoksineen määrää ja entisenä alikersanttina sellaisena varmasti parasta A-luokkaa.

        Jatkan vielä hiukan toisesta aiheesta. Aiemmin mainitsin lyhyesti omasta kokemuksestani täydennyspalveluksesta, siellä käydyistä keskusteluista sai monenlaista ajattelemisen aihetta myös asioista joita ei nuorena inttiin mennessä tullut edes ajatelleeksikaan.
        Yksi sellainen asia on armeijan nuoriin miehiin kohdistama henkinen manipulointi, jonka kohteeksi me kaikki olemme joutuneet.
        Antimilitaristi-lehden sivulta löytyi aiheeseen liittyvä mielenkiintoinen artikkeli.
        https://antimilitaristi.fi/artikkeli/mielen-alistuminen

        Meillä on todennäköisesti vain tämä yksi ainoa elämä, kullakin ainutkertainen ja omansa. Sekin asia jota ei nuorena inttiin mennessä tule ajatelleeksi kun on kova tarve kuulua joukkoon ja usein vain mennään koska niin kaveritkin tekevät. Kun ikää tulee enemmän arvot ja ajatukset elämänkokemuksen karttumisen myötä useimmiten muuttuvat joten onneksi on nyt tämä mahdollisuus toimia toisin, korjata nuoruudessa ajattelemattomuuttaan tekemänsä huonot päätökset.

        Kaikkea hyvää ja iloa elämääsi! <3


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä hiukan toisesta aiheesta. Aiemmin mainitsin lyhyesti omasta kokemuksestani täydennyspalveluksesta, siellä käydyistä keskusteluista sai monenlaista ajattelemisen aihetta myös asioista joita ei nuorena inttiin mennessä tullut edes ajatelleeksikaan.
        Yksi sellainen asia on armeijan nuoriin miehiin kohdistama henkinen manipulointi, jonka kohteeksi me kaikki olemme joutuneet.
        Antimilitaristi-lehden sivulta löytyi aiheeseen liittyvä mielenkiintoinen artikkeli.
        https://antimilitaristi.fi/artikkeli/mielen-alistuminen

        Meillä on todennäköisesti vain tämä yksi ainoa elämä, kullakin ainutkertainen ja omansa. Sekin asia jota ei nuorena inttiin mennessä tule ajatelleeksi kun on kova tarve kuulua joukkoon ja usein vain mennään koska niin kaveritkin tekevät. Kun ikää tulee enemmän arvot ja ajatukset elämänkokemuksen karttumisen myötä useimmiten muuttuvat joten onneksi on nyt tämä mahdollisuus toimia toisin, korjata nuoruudessa ajattelemattomuuttaan tekemänsä huonot päätökset.

        Kaikkea hyvää ja iloa elämääsi! <3

        Kyllä olen samaa mieltä täysin tuossa että armeijassa on henkistä manipulointia ja alistamista. Koin sitä siellä 24/7. Henkilökunnalta tosin ei kertaakaan. Jos kirjoittaisin tähän siitä edes yhden esimerkin, tulisi tekstistä liian pitkä. Olin itsetuhoinen ja masentunut armeijassa tupalaisteni vuoksi (enää ei ole sellaisia ajatuksia), uskon että tupalaiseni tiesivät sen ja silti he jatkoivat kiusaamistani eivätkä antaneet minun olla oma itseni. Alistivat minua henkisesti 24/7 ja jättivät porukan ulkopuolelle. Enää en ole itsetuhoinen, mutta armeijan ilmapiiri teki minusta sellaisen.

        Kun pääsin pois armeijasta, sekosin, ja pystyin vasta kotona sitten käsittelemään asiaa päässäni paremmin. Pääsin pois itsetuhoisuudesta mutta se oli sellainen vuosi jonka muistan lopun ikäni ja pelkästään muisto tulee alistamaan minua koko loppuelämäni. Olisin voinut lähteä armeijasta kesken kaiken, mutta en lähtenyt. Harkitsen täydennyspalvelusta. Ja pidin kyllä armeijan koulutuksista suurimmalta osin.

        - reservin kyynikko 222


    • Anonyymi

      Armeija on rikollinen organisaatio. Se rappioittaa ihmisen mielen ja aiheuttaa psykooseja ja skitsofreniaa. Yksikään vastuullinen ihminen ei mene armeijaan tuhoamaan mielenterveyttään. Armeijaan meneminen on monen nuoren elämän tuhonnut ja johtanut itsemurhaan tai loppuelmän kestävään psykiatriseen pakkohoitoon.

    • Anonyymi

      Vihaan kaikkea. Vihaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe