Tutkikaa itsemurhalukuja, henkirikoslukuja, sairastavuuslukuja, yksineläjien määriä, muuttolukuja, työttömyyslukuja, taloudellisesti surkeimpia kuntia. Tutkikaa näitä lukuja pitemmältä ajalta, heti sotien jälkeen eikä vain Lipposen hallituskaudelta. Kun tutkitte huomaatte, missä päin maata voidaan kaikkein pahiten. Kun sitten panette rinnalle Keskustan ja Vasemmistoliiton (tai entisten kommunistien) parhaimmat kannatusalueet, huomaatte, että yksi yhteen menee. Nämä alueet sijaitsevat Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Tähän on Keskustan aluepolitiikka johtanut. Jokainen on voinut silmämääräisestikin matkatessaan havaita, missä päin Suomea asiat ovat huonoimmin. Olleet aina sotien jälkeen, ei vaan demarien tai Kokoomuksen hallituskausilla.
Kyse ei ole siitä, että ihmiset näillä alueilla olisivat jotenkin huonompia kuin muualla. Kyse on siitä, että Keskusta on körmyniskapolitiikallaan suosinut seisovan veden junttiutta. Se on suosinut sitä vain ja ainoastaan siksi, että keskustalaisia äänestäjiä riittäisi tähän maahan tarpeeksi paljon. Keskustassa on nimittäin havaittu, että kun ihminen muuttaa dynaamiseenpaan ympäristöön, hän alkaa äänestää muuta puolueita kuin Keskustaa.
Keskusta on yhtä vaarallinen puolue Suomelle kuin Leonid Brezhnev oli Venäjälle. Keskusta suosii pysähtyneisyyttä, romanttista koivu ja tähti -linjaa. Keskusta jakaa ihmisille muiden ansaitsemia rahoja, mutta toivoa paremmasta se ei jaa.
On vain jaksettava odottaa sitä hetkeä, kun ihmiset syrjäseuduillakin oivaltavat oman parhaansa. Ensi askel oikeaan suuntaan on pidättäytyä äänestämästä Keskustaa. Sen jälkeen voi alkaa pohtia sitä, mitä muuta puoluetta olisi paras äänestää. Tästä se kuitenkin lähtee.
Aluepolitiikka
66
1520
Vastaukset
- yllättävää
Kun tutkii, missä ihmiset voivat paksusti, elävät pitempään ja terveempinä, eivät muuta linnoistaan, eivät tee itsemurhia edes konkurssin sattuessa, yllättävää kyllä ei päädy siinne missä voidaan huonosti. Päätyy sinne missä kannatetaan Kokoomusta tai lipposdemareita ja ollaan Mielipidepankin kanssa samaa mieltä siitä että ns. "taloudellinen realiteetti" = rikkaan ihmisen etu.
- :-)
Olepa Soikko hiljaa kun karpolla on asiaa! :-)
Etpä tainnut tutkia, vai etkö uskaltanut. Voin kertoa, että esim. henkirikosluvuissa läntinen Uusimaa on 5-6 -kertaa verenhimottomampi kuin Lappi, Pohjois-Karjala ja Kainuu, kun veriteot suhteutetaan väestömäärään. Samanlaisia eroja tulee itsemurhaluvuissa, sairastavuudessa, työttömyydessä jne. Eikä kysessä ole vain sattuma, kun tätä on jatkunut vuosikymmenet. Ero on vain suurentunut, kun hyvin taloudellisesti hyvin menestyvien alueiden ikävät luvut ovat vain parantuneet.
Minä en aja mitään rikkaan ihmisen etua. Oma poliittinen visioni perustuu sille ajatukselle, että kaikista voidaan tehdä entistä rikkaampaia. Suomalainen hyvinvointiyhteuiskunta on onnistunut tässä hyvin, vaikka Keskusta, kommunistit ja ne rikkaat ovat haranneetkin vastaan. Tulos on maltillisen oikeiston ja maltillisen vasemmiston ansiota. Aika pitkälle niiden ansiota, joita Oiva Härkönen kutsuu koklipeiksi. Myönnän toki, että myös Keskusta on aiemmin ollut rakentamassa osaltaan tätä hyvinvointia, mutta ajautunut siitä tehottomuuden suosijaksi vajellakseen omia kannastuslukujaan.- siis että...
Mielipidepankki kirjoitti:
Etpä tainnut tutkia, vai etkö uskaltanut. Voin kertoa, että esim. henkirikosluvuissa läntinen Uusimaa on 5-6 -kertaa verenhimottomampi kuin Lappi, Pohjois-Karjala ja Kainuu, kun veriteot suhteutetaan väestömäärään. Samanlaisia eroja tulee itsemurhaluvuissa, sairastavuudessa, työttömyydessä jne. Eikä kysessä ole vain sattuma, kun tätä on jatkunut vuosikymmenet. Ero on vain suurentunut, kun hyvin taloudellisesti hyvin menestyvien alueiden ikävät luvut ovat vain parantuneet.
Minä en aja mitään rikkaan ihmisen etua. Oma poliittinen visioni perustuu sille ajatukselle, että kaikista voidaan tehdä entistä rikkaampaia. Suomalainen hyvinvointiyhteuiskunta on onnistunut tässä hyvin, vaikka Keskusta, kommunistit ja ne rikkaat ovat haranneetkin vastaan. Tulos on maltillisen oikeiston ja maltillisen vasemmiston ansiota. Aika pitkälle niiden ansiota, joita Oiva Härkönen kutsuu koklipeiksi. Myönnän toki, että myös Keskusta on aiemmin ollut rakentamassa osaltaan tätä hyvinvointia, mutta ajautunut siitä tehottomuuden suosijaksi vajellakseen omia kannastuslukujaan.... taloudellisesti kurjina aikoina tehdään enemmän itsemurhia ja väkivaltarikoksia?
- Jaba_43
siis että... kirjoitti:
... taloudellisesti kurjina aikoina tehdään enemmän itsemurhia ja väkivaltarikoksia?
Niitä tehdään ahdistuneissa yhteisöissä ja tilanteissa, joissa teon tekijä ei koe muuta ulospääsyä kurjan ympäristönsä aiheuttamasta stressistä.
- mielestäsi...
Jaba_43 kirjoitti:
Niitä tehdään ahdistuneissa yhteisöissä ja tilanteissa, joissa teon tekijä ei koe muuta ulospääsyä kurjan ympäristönsä aiheuttamasta stressistä.
... taloudellisesti kurjina aikoina itsemurhien ja väkivaltarikosten määrä kasvaa?
- Jaba_43
mielestäsi... kirjoitti:
... taloudellisesti kurjina aikoina itsemurhien ja väkivaltarikosten määrä kasvaa?
Silloin lisääntyvät sekä stressi että ahdistus kaiken laisissa yhteiusöissä.
- Demari
Mielipidepankki kirjoitti:
Etpä tainnut tutkia, vai etkö uskaltanut. Voin kertoa, että esim. henkirikosluvuissa läntinen Uusimaa on 5-6 -kertaa verenhimottomampi kuin Lappi, Pohjois-Karjala ja Kainuu, kun veriteot suhteutetaan väestömäärään. Samanlaisia eroja tulee itsemurhaluvuissa, sairastavuudessa, työttömyydessä jne. Eikä kysessä ole vain sattuma, kun tätä on jatkunut vuosikymmenet. Ero on vain suurentunut, kun hyvin taloudellisesti hyvin menestyvien alueiden ikävät luvut ovat vain parantuneet.
Minä en aja mitään rikkaan ihmisen etua. Oma poliittinen visioni perustuu sille ajatukselle, että kaikista voidaan tehdä entistä rikkaampaia. Suomalainen hyvinvointiyhteuiskunta on onnistunut tässä hyvin, vaikka Keskusta, kommunistit ja ne rikkaat ovat haranneetkin vastaan. Tulos on maltillisen oikeiston ja maltillisen vasemmiston ansiota. Aika pitkälle niiden ansiota, joita Oiva Härkönen kutsuu koklipeiksi. Myönnän toki, että myös Keskusta on aiemmin ollut rakentamassa osaltaan tätä hyvinvointia, mutta ajautunut siitä tehottomuuden suosijaksi vajellakseen omia kannastuslukujaan.Jälkimmäinen kappaleesi olisi aivan hyvin voinut olla itse kirjoittamani. Sen sijaan ensimmäiseen täytyy mielestäni lisätä, että henkirikoksien (itsemurhat mukaanluettuna) määrää ei vakavasti ottaen voi varmasti selittää poliittisten liikkeiden vaikutuksilla. Mm. lääketieteessä, tarkemmin sanottuna psykiatriassa, on tutkittu noita lukuja ja iso osa sen alan asiantuntijoista vannoo syyn olevan aivoissa olevan melatoniinin määrässä, joka vaihtelee auringonvalon mukaan. Vaihtelu on erityisen suurta kaamosalueilla. Puhutaan ns. kaamosmasennuksesta. Tuosta kaamosmasennuksesta kärsii kyllä koko Suomi ja koko maailman arktinen alue. Sitä masennusta sitten helpotetaan tarttumalla pulloon, jonka seuraukset valitettavan usein ovat karmeat. Varmasti valoa toisille, mutta vastaavasti, ikävä kyllä, lisää ahdistusta muille on tuonut uskonnolliset ja poliittiset hurmosliikkeet.
Mielenkiintoista tässä on se, että länsirajan takana Norbottenissa ja Laplandissa vaikuttaa myös tuo sama uskonnollinen hurmosliike. Poliittisesti siellä ihmiset kyllä äänestävät demareita samalla innolla kuin härmässä rajan takan Keskustaa. Työttömyys, itsemurhat ja henkirikokset ovat siellä myös harvinaisempia. - lienee...
Jaba_43 kirjoitti:
Silloin lisääntyvät sekä stressi että ahdistus kaiken laisissa yhteiusöissä.
... synkimpinä lamavuosina 1990-luvun alkuvuosikymmenenä vähenivät suomalaisten itsemurhat peräti parikymmentä prosenttia. Ilmiötä ei voi selittää millään yksittäisellä tekijällä. Lama kuitenkin vähensi itsemurhia, ei lisännyt niitä.
- |||
Jaba_43 kirjoitti:
Silloin lisääntyvät sekä stressi että ahdistus kaiken laisissa yhteiusöissä.
Kai silloin oli stressiä ja ahdistusta, mutta itsemurhaluvut olivat alhaiset.
siis että... kirjoitti:
... taloudellisesti kurjina aikoina tehdään enemmän itsemurhia ja väkivaltarikoksia?
Taloudellinen kurjuus ei sinällään ole syy itseen tai muihin kohdistuvaan väkivaltaan. Tärkeämpää on kiinnittää huomiota ns. suhteelliseen kurjuuteen. Kun omat menestymismahdollisuudet suhteessa muihin heikkenevät tai jäävät jälkeen, epätoivo ja viha kasvavat. Tämä voi tapahtua yhtä hyvin taloudellisesti melko hyvinä aikoina, jolloin esim. alkoholin kulutus kasvaa. Ja viina taas aina liittyy meikäläiseen verenvuodatukseen.
- harhaisuus
Mielipidepankki kirjoitti:
Taloudellinen kurjuus ei sinällään ole syy itseen tai muihin kohdistuvaan väkivaltaan. Tärkeämpää on kiinnittää huomiota ns. suhteelliseen kurjuuteen. Kun omat menestymismahdollisuudet suhteessa muihin heikkenevät tai jäävät jälkeen, epätoivo ja viha kasvavat. Tämä voi tapahtua yhtä hyvin taloudellisesti melko hyvinä aikoina, jolloin esim. alkoholin kulutus kasvaa. Ja viina taas aina liittyy meikäläiseen verenvuodatukseen.
Niinpä. Eivät taida itsemurhaluvut kääntyä laskuun, vaikka kaikki syrjäseutujen peräkammaripojat äänestäisivät Keskustan sijasta ihailemaasi suurta amerikanystävää Paavo Lipposta.
Mutta tosissaan: kuinka suhteellisesta kurjistumisesta päästäisiin irti kasvavien tulo- ja varallisuuserojen maailmassa?
Noin makromitassa ottaen kasvavat tuloerot tarkoittavat hinta- ja omaisuusarvohaitarien venymistä ja käytännössä sitä, että mitä köyhempi olet, sitä kauemmas kaikki tavoittelemasi reaaliset päämäärät koko ajan saavutettaviltasi loittonevat. Tämä on kehityksen sisältökuva.
Jos välttämättä yhteys talouden ja itsemurhien välille halutaan konstruoida, taloudellisen kilpailun käynnistyminen on se tekijä, joka noususuhdanteen käynnistyessä laukaisee itsemurhaluvut kasvuun.
Sanot ettet ole rikkaan miehen asialla. Moneltako köyhältä olet asiaa kysynyt? Edustamasi kilpailu(lue: markkina)talous ei toimi ilman kasvavia tuloeroja. Ei teoriassa, ei käytännössä.
On itsensä pettämistä väittää tuntevansa solidaarisuutta niitä kohtaan, joilla menee huonosti, kun samaan aikaan nostaa isännänviiriä markkinatalouden salkoon. Markkinatalous ei tee kaikista rikkaita eikä edes hyvin voivia. Päin vastoin: se lisää suhteellista kurjistumista. - JormaKKorhonen
Demari kirjoitti:
Jälkimmäinen kappaleesi olisi aivan hyvin voinut olla itse kirjoittamani. Sen sijaan ensimmäiseen täytyy mielestäni lisätä, että henkirikoksien (itsemurhat mukaanluettuna) määrää ei vakavasti ottaen voi varmasti selittää poliittisten liikkeiden vaikutuksilla. Mm. lääketieteessä, tarkemmin sanottuna psykiatriassa, on tutkittu noita lukuja ja iso osa sen alan asiantuntijoista vannoo syyn olevan aivoissa olevan melatoniinin määrässä, joka vaihtelee auringonvalon mukaan. Vaihtelu on erityisen suurta kaamosalueilla. Puhutaan ns. kaamosmasennuksesta. Tuosta kaamosmasennuksesta kärsii kyllä koko Suomi ja koko maailman arktinen alue. Sitä masennusta sitten helpotetaan tarttumalla pulloon, jonka seuraukset valitettavan usein ovat karmeat. Varmasti valoa toisille, mutta vastaavasti, ikävä kyllä, lisää ahdistusta muille on tuonut uskonnolliset ja poliittiset hurmosliikkeet.
Mielenkiintoista tässä on se, että länsirajan takana Norbottenissa ja Laplandissa vaikuttaa myös tuo sama uskonnollinen hurmosliike. Poliittisesti siellä ihmiset kyllä äänestävät demareita samalla innolla kuin härmässä rajan takan Keskustaa. Työttömyys, itsemurhat ja henkirikokset ovat siellä myös harvinaisempia.Koko tämä keskusteluketju on ollut kovin mielenkiintoinen, kuten muutama muukin samasta aihepiiristä parin viime päivän aikana. Mutta tuo on aivan erityisen mielenkiintoista:
>> Mielenkiintoista tässä on se, että länsirajan takana Norbottenissa ja Laplandissa vaikuttaa myös tuo sama uskonnollinen hurmosliike. Poliittisesti siellä ihmiset kyllä äänestävät demareita samalla innolla kuin härmässä rajan takan Keskustaa. Työttömyys, itsemurhat ja henkirikokset ovat siellä myös harvinaisempia. - jännää
JormaKKorhonen kirjoitti:
Koko tämä keskusteluketju on ollut kovin mielenkiintoinen, kuten muutama muukin samasta aihepiiristä parin viime päivän aikana. Mutta tuo on aivan erityisen mielenkiintoista:
>> Mielenkiintoista tässä on se, että länsirajan takana Norbottenissa ja Laplandissa vaikuttaa myös tuo sama uskonnollinen hurmosliike. Poliittisesti siellä ihmiset kyllä äänestävät demareita samalla innolla kuin härmässä rajan takan Keskustaa. Työttömyys, itsemurhat ja henkirikokset ovat siellä myös harvinaisempia.>>> Johtuuko sekin ruotsalaisesta luonteenlaadusta, eli he näkevät asiat ja niiden tärkeyden ja merkitykset toisin kuin me sulkeutuneet suomalaiset? Onkohan tuota tutkittu?
Oletkos ajatellut sitä että jos se vaikka johtuisi henkisestä energiasta? Tämähän olisi erittäinkin mielenkiintoista. Varsinkin jos Juppiter paljastaisi salansa. Silloin selviäisi sekin miksi ruotsalaiset demarit ovat niin fiksuja etteivät arvosta P Lipposta. Sietää tätä nyt tuumailla. harhaisuus kirjoitti:
Niinpä. Eivät taida itsemurhaluvut kääntyä laskuun, vaikka kaikki syrjäseutujen peräkammaripojat äänestäisivät Keskustan sijasta ihailemaasi suurta amerikanystävää Paavo Lipposta.
Mutta tosissaan: kuinka suhteellisesta kurjistumisesta päästäisiin irti kasvavien tulo- ja varallisuuserojen maailmassa?
Noin makromitassa ottaen kasvavat tuloerot tarkoittavat hinta- ja omaisuusarvohaitarien venymistä ja käytännössä sitä, että mitä köyhempi olet, sitä kauemmas kaikki tavoittelemasi reaaliset päämäärät koko ajan saavutettaviltasi loittonevat. Tämä on kehityksen sisältökuva.
Jos välttämättä yhteys talouden ja itsemurhien välille halutaan konstruoida, taloudellisen kilpailun käynnistyminen on se tekijä, joka noususuhdanteen käynnistyessä laukaisee itsemurhaluvut kasvuun.
Sanot ettet ole rikkaan miehen asialla. Moneltako köyhältä olet asiaa kysynyt? Edustamasi kilpailu(lue: markkina)talous ei toimi ilman kasvavia tuloeroja. Ei teoriassa, ei käytännössä.
On itsensä pettämistä väittää tuntevansa solidaarisuutta niitä kohtaan, joilla menee huonosti, kun samaan aikaan nostaa isännänviiriä markkinatalouden salkoon. Markkinatalous ei tee kaikista rikkaita eikä edes hyvin voivia. Päin vastoin: se lisää suhteellista kurjistumista.Suhteellisesta kurjuudesta ei päästä eroon ehkä Lipposta äänestämällä enkä ole missään tällaista vaihtoehtoa esittänytkään. Ensin pitää päästä eroon niistä tekijöistä, jotka johtavat suhteelliseen köyhyyteen. Yksi sellainen asia on nimenomaan virheellinen aluepolitiikka, joka johtaa suhteelliseen köyhteen vääjäämättömästi. Ihmisille pitää luoda olosuhteet, joissa tasa-arvoa on mahdollista toteuttaa.
Markkinaliberalismi on aivan eria asia, Sitä vastaan voi sitten tapella omine keinoineen. Sen vuoksi ei pidä muilla keinoin aikaansaada epätasa-arvoa ruokkivia tekijöitä.- tuotanoin...
Mielipidepankki kirjoitti:
Suhteellisesta kurjuudesta ei päästä eroon ehkä Lipposta äänestämällä enkä ole missään tällaista vaihtoehtoa esittänytkään. Ensin pitää päästä eroon niistä tekijöistä, jotka johtavat suhteelliseen köyhyyteen. Yksi sellainen asia on nimenomaan virheellinen aluepolitiikka, joka johtaa suhteelliseen köyhteen vääjäämättömästi. Ihmisille pitää luoda olosuhteet, joissa tasa-arvoa on mahdollista toteuttaa.
Markkinaliberalismi on aivan eria asia, Sitä vastaan voi sitten tapella omine keinoineen. Sen vuoksi ei pidä muilla keinoin aikaansaada epätasa-arvoa ruokkivia tekijöitä.Miten niin markkinaliberalismi on "eri asia"?
Kerro missä maailman maassa tämä markkinaliberalismi toimii niin ettei suhteellista kurjistumista tapahdu?
Kerro mikä muu vastavoima talouden toimiessaan aiheuttamalle tuloerojen kasvulle on olemassa paitsi politiikka? Tasauspolitiikka. Se paljon paljon paljon parjattu jakopolitiikka, joka on markkinaliberalismin toistaiseksi ainoa vastavoima.
Kerro mikä muu poliittinen sisältö paitsi sosiaalinen tasaus voi toimia talouden vastavoimana? Sinähän esität että vaihtoehto olisi talouden pyörien kiihtyvä pyörittäminen myös kurjilla seuduilla, vai? Ja tämä ei jostain syystä sitten kasvattaisi kuiluja?
Hahhahhah.
>>> kurjuudesta ei päästä eroon ehkä Lipposta äänestämällä enkä ole missään tällaista vaihtoehtoa esittänytkään.
Ja aiemmin:
>>> Ensi askel oikeaan suuntaan on pidättäytyä äänestämästä Keskustaa. Sen jälkeen voi alkaa pohtia sitä, mitä muuta puoluetta olisi paras äänestää. Tästä se kuitenkin lähtee.
Esityksissäsi ei näy mitään oikeasti ajateltua eikä johdonmukaisuutta. Mitä jää jäljelle? Ontuvaan itsemurha-argumentaatioon nojaavaa höpöpropagandaa. tuotanoin... kirjoitti:
Miten niin markkinaliberalismi on "eri asia"?
Kerro missä maailman maassa tämä markkinaliberalismi toimii niin ettei suhteellista kurjistumista tapahdu?
Kerro mikä muu vastavoima talouden toimiessaan aiheuttamalle tuloerojen kasvulle on olemassa paitsi politiikka? Tasauspolitiikka. Se paljon paljon paljon parjattu jakopolitiikka, joka on markkinaliberalismin toistaiseksi ainoa vastavoima.
Kerro mikä muu poliittinen sisältö paitsi sosiaalinen tasaus voi toimia talouden vastavoimana? Sinähän esität että vaihtoehto olisi talouden pyörien kiihtyvä pyörittäminen myös kurjilla seuduilla, vai? Ja tämä ei jostain syystä sitten kasvattaisi kuiluja?
Hahhahhah.
>>> kurjuudesta ei päästä eroon ehkä Lipposta äänestämällä enkä ole missään tällaista vaihtoehtoa esittänytkään.
Ja aiemmin:
>>> Ensi askel oikeaan suuntaan on pidättäytyä äänestämästä Keskustaa. Sen jälkeen voi alkaa pohtia sitä, mitä muuta puoluetta olisi paras äänestää. Tästä se kuitenkin lähtee.
Esityksissäsi ei näy mitään oikeasti ajateltua eikä johdonmukaisuutta. Mitä jää jäljelle? Ontuvaan itsemurha-argumentaatioon nojaavaa höpöpropagandaa.Tasauspolitiikka on tarpeen, en sitä ole missään kiistänyt. Olen vain kiistänyt sen, että se tapahtuu keskustalaisen aluepolitiikan mallilla. Sellainen tapa vain kiihdyttää tuloerojen kasvua ja lisää suhteellista köyhyyttä. That´s the point.
- Heisuli
Mielipidepankki kirjoitti:
Suhteellisesta kurjuudesta ei päästä eroon ehkä Lipposta äänestämällä enkä ole missään tällaista vaihtoehtoa esittänytkään. Ensin pitää päästä eroon niistä tekijöistä, jotka johtavat suhteelliseen köyhyyteen. Yksi sellainen asia on nimenomaan virheellinen aluepolitiikka, joka johtaa suhteelliseen köyhteen vääjäämättömästi. Ihmisille pitää luoda olosuhteet, joissa tasa-arvoa on mahdollista toteuttaa.
Markkinaliberalismi on aivan eria asia, Sitä vastaan voi sitten tapella omine keinoineen. Sen vuoksi ei pidä muilla keinoin aikaansaada epätasa-arvoa ruokkivia tekijöitä.Sitä markkinaliberalismia aidoimmillaan.
Et siis itsekään ole sen takana mistä kirjoittelet tälä saitilla? - Heisuli
Mielipidepankki kirjoitti:
Tasauspolitiikka on tarpeen, en sitä ole missään kiistänyt. Olen vain kiistänyt sen, että se tapahtuu keskustalaisen aluepolitiikan mallilla. Sellainen tapa vain kiihdyttää tuloerojen kasvua ja lisää suhteellista köyhyyttä. That´s the point.
Kerrotko meillekin?
- Heisuli
JormaKKorhonen kirjoitti:
Koko tämä keskusteluketju on ollut kovin mielenkiintoinen, kuten muutama muukin samasta aihepiiristä parin viime päivän aikana. Mutta tuo on aivan erityisen mielenkiintoista:
>> Mielenkiintoista tässä on se, että länsirajan takana Norbottenissa ja Laplandissa vaikuttaa myös tuo sama uskonnollinen hurmosliike. Poliittisesti siellä ihmiset kyllä äänestävät demareita samalla innolla kuin härmässä rajan takan Keskustaa. Työttömyys, itsemurhat ja henkirikokset ovat siellä myös harvinaisempia.On vastavoima oikeistolaiselle valtiojärjestelmälle.
Kuningaskunta=oikeistolainen järjestelmä
Demarit= vastamoima sille
Eli poliittinenjärjestelmä aika Keskustalainen niin kuin suomessakin on ollut. Heisuli kirjoitti:
Sitä markkinaliberalismia aidoimmillaan.
Et siis itsekään ole sen takana mistä kirjoittelet tälä saitilla?Miten olet saanut päähäsi, että edustan markkinaliberalismia? Olen lähinnä kirjoitellut keskustalaisen aluepolitiikan järjettömyydestä ebkä markkinaliberalismista. Lisäksi olen kai tehnyt selväksi, ettei keskustalaisella aluepolitiikalla voida vastustaa markkinaliberalismia, vaan sillä lisätään vain ihmisten tuloeroja ja suhteellista köyhyyttä kuten on nähty.
- Heisuli
Mielipidepankki kirjoitti:
Miten olet saanut päähäsi, että edustan markkinaliberalismia? Olen lähinnä kirjoitellut keskustalaisen aluepolitiikan järjettömyydestä ebkä markkinaliberalismista. Lisäksi olen kai tehnyt selväksi, ettei keskustalaisella aluepolitiikalla voida vastustaa markkinaliberalismia, vaan sillä lisätään vain ihmisten tuloeroja ja suhteellista köyhyyttä kuten on nähty.
Tehdä oikeaa aluepolitiikkaa.
- nöyryyttäminen..
alkaa vaikuttaa jo perisuomalaiselta Turkkalaiselta sessiolta, missä räkä poskella ja kuola valuen yritetään taistella viimeiseen asti --katkeraan loppuun asti.
Mutta onhan se hyvä että, vielä riittää niitä Lammioita. - Jaba_43
Ei se ole keskustasta kiinni, jos kurjuus kumuloituu joillekin alueille.
Samat vaikeudet ja ongelmat ilmenevät kaupunkislummeissa, josta yrittävät, aktiiviset ja parempaan elämään pyrkivät perheet ovat päättäneet lähteä sinne, missä on mahdollisuuksia tarjolla.
Vain luuserit jäävät paikalleen. siksi kepukunnat eivät eroa esim. Helsingin ns. "ongelmalähiöistä". Kepukunnissa äänestetään Jäätteenmäkeä, Jakomäessä Toni Halmetta.- anti kerimäki
mutta jotenkin noista kahdesta vaihtoehdosta kallistuisin nykyisin kaikesta huolimatta Jakomäen ehdokkaan kannalle. On sittenkin kahdesta pahasta pienempi, vaikka on isokokoisempi.
- Jaba_43
anti kerimäki kirjoitti:
mutta jotenkin noista kahdesta vaihtoehdosta kallistuisin nykyisin kaikesta huolimatta Jakomäen ehdokkaan kannalle. On sittenkin kahdesta pahasta pienempi, vaikka on isokokoisempi.
Itse en koskaan äänestä kumpaakaan nimeltä mainituista ehdokkaista.
Keskustan asettamaa ehdokasta voisin äänestää, jos ehdokas on muuten ajatuksiltaan sopiva ja järkevän tuntuinen, mutta nää muut peruss... jääköön sanomatta, ovat multa pysyvästi "out", 40 vuoden politiikan seuraamisen kokemuksella. Kyllä se vaan on Kepusta kiinni, että huono-osaisuus kumuloituu jollekin alueella. Keskustan politiikka on sitä, että ihmiset pidetään asuinsijoillaan väkisin, ei anneta mahdollisuuksia parempaan. Olen tässä ympärillä pyrkinyt osoittamaan, että ongelman nimi on suhteellinen liikaväestö. Historiallisesti ongelmia on aina tullut siellä, missä on suhteellista liikaväestöä. Pohjanmaan puukkojunkkarikausi johtui pääosin aikoinaan juuri tästä samasta asiasta.
Kun ihmiset voivat tasa-arvoisesti hyvin, ongelmat vähenevät. Huonot asiat eivät ole mikään perityvä ominaisuus siinä mielessä, että kansasta määrätty osa aina tappelee tai tappaa itsensä. Eri aikoina ja eri paikoissa nämä osuudet vaihtelevat hyvinkin rajusti. Nyt esim. parhaiden ja tasa-arvoisempien seutujen (Uusimaa, Pohjanmaa) ongelmat ovat 3-6 kertaa pienemmät kuin jossain Lapissa, Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa.
Kaupunkien lähiöissä ongelma on sama silloin, kun suhteellinen köyhyys lisäntyy. Resepti ei olekaan se, että pakkomuutetaan väestöä, vaan muuton on tapahduttava aina realistisesti ja vähitellen työtilaisuuksien perässä. Koska Keskusta vastustaa tätä, tapahtuu aina kertarysäysmuuttoja, mikä synnyttää vain lisää ongelmia.
Itsemurhat ym. eivät tietenkään ole suoranaisesti Keskustan syytä. Keskusta kuitenkin politiikallaan mahdollisesti jopa tietämättään ylläpitää sellaisia rakenteita, joissa liikaväestöoneglmia syntyy tai ne pahenevat ja tästä sitten seuraavat muut ongelmat.
Uskon, että työ ja suhteellisen tasainen toimeentulo kansan piirissä on paras keino ehkäistä monenlaisia ongelmia. Ne pitävät ihmiset sosiaalisen kontrollin piirissä ja yhteneistävät moraali- ym. käsityksiä. On erittäin vaarallista lähteä siis myös yltiöliberalismin tielle, jossa kasvatetaan tuloeroja. Mitä enemmän medel-Svenssoneita, sen paremmin ovat asiat.
- sää oot vetäny...
...nappeja aika paljon.
- oivahärkönen
... on nyt saanut oikein herätyksen aluepolitiikkaan. Tämä on jo kolmas avaus tällä sivulla.
Tässä hän syyttää Keskustaa Itä-ja Pohjois-Suomen vaikeuksista. Asiahan on niin, että koklipiläiset ovat aina vastustaneet noita alueita todella auttavan aluepolitiikan harjoittamista. On se hirtehishuumoria syyttää siitä kepua.
Kekkosen vuosikymmeninä se vielä toimikin, silloisten "koklipiläisten" voima ei riittänyt maan tasapainoista sivistyksellistä ja teollista kehittämistä. Nyt lipposlaisuuden ollessa voimissaan alettiin harjoittaa kiihkeää keskittämispolitiikkaa pääkaupunkiseudulle, mikä pahasti vaaransi maan sosiaalisen ja alueellisen tasapainon.
Vastuunalaiset demarit sitten irrottautuivat lipposlaisuudesta ja ovat tämän hallituksen aikana yhdessä Keskustan kanssa alkaneet korjata tilannetta menestykselliseksi. Hyvä esimerkki siitä on, että viime vuonna talouskasvu oli voimakkainta Pohjois-Karjalassa. Kaikkialla noilla Lipposen kurjistamilla alueilla on työttömyyskin alkanut laskea.Mainitsemani ongelmat ovat olleet Itä- ja Pohjois-Suomessa kroonista laatua. Ei kyse ole Lipposen hallituskauden asiasta, vaan koko sodanjälkeisen Suomen tilanteesta. Kaikilla kertomillani mittareilla Itä- ja Pohjois-Suomi ovat olleet jatkuvasti häntäpäässä.
Se mitä olen tarjonnut tähän selitykseksi ei ole omaa keksintöäni. Historian emeritus professori Heikki Ylikangas on monissa väkivallan historiaa koskevissa tutkimuksissaan osoittanut, että ns. liikaväestöongelma aiheuttaa historiallisessa tarkastelussa väkivalta- ja (myös itsemurha-) aaltoja. Hän on esim. viime vuonna Suomen Kuvalehden artikkelissa neuvonut keinoksi suosia muuttoliikettä, jotta liikaväestöstä päästäisiin ja huonosti menestyneiden alueiden ongelmat sitä kautta ratkaistaisiin. Kysymys on siitä, että näiden alueiden taloudellinen kantokyky ei riitä elättämään siellä asuvaa väestöä siten kuin se vastaavasti muualla Suomessa riittää.
Kysymys on vähän samasta ilmiöistä kuin kv. kehitysavussa. Annetaan rahaa hätäavuksi ja ylläpidetään samaa kurjuutta vuodesta toiseen, kun tilanne pidetään stabiilina, vaikka kroonisia ongelmia voidaan ratkaista sanan varsinaisessa merkityksessä vai rakenteellisin keinoin.Oivalle vielä sen verran, että herätys aluepolitiikkaan ei ole tullut vasta nyt. Olen kaiken aikaa sivunnut asiaa, koska se on Keskustan politiikassa ylivertaisin asia. Lähes kaikki kepupolitiikka lähtee aluepoliittisesta näkökulmasta. Muiden puolueiden ajattelun perustana on taas koko Suomen etu. Tässä Keskusta eroaa todella jyrkästi muista puolueista ja se on syynä myös siihen, että Suomessa on haluttu välillä kokeilla myös sinipunayhteistyötä.
- enemmänkin
Mielipidepankki kirjoitti:
Mainitsemani ongelmat ovat olleet Itä- ja Pohjois-Suomessa kroonista laatua. Ei kyse ole Lipposen hallituskauden asiasta, vaan koko sodanjälkeisen Suomen tilanteesta. Kaikilla kertomillani mittareilla Itä- ja Pohjois-Suomi ovat olleet jatkuvasti häntäpäässä.
Se mitä olen tarjonnut tähän selitykseksi ei ole omaa keksintöäni. Historian emeritus professori Heikki Ylikangas on monissa väkivallan historiaa koskevissa tutkimuksissaan osoittanut, että ns. liikaväestöongelma aiheuttaa historiallisessa tarkastelussa väkivalta- ja (myös itsemurha-) aaltoja. Hän on esim. viime vuonna Suomen Kuvalehden artikkelissa neuvonut keinoksi suosia muuttoliikettä, jotta liikaväestöstä päästäisiin ja huonosti menestyneiden alueiden ongelmat sitä kautta ratkaistaisiin. Kysymys on siitä, että näiden alueiden taloudellinen kantokyky ei riitä elättämään siellä asuvaa väestöä siten kuin se vastaavasti muualla Suomessa riittää.
Kysymys on vähän samasta ilmiöistä kuin kv. kehitysavussa. Annetaan rahaa hätäavuksi ja ylläpidetään samaa kurjuutta vuodesta toiseen, kun tilanne pidetään stabiilina, vaikka kroonisia ongelmia voidaan ratkaista sanan varsinaisessa merkityksessä vai rakenteellisin keinoin.Suomen sisällä kulkee kulttuuriraja - Itä-Suomi omaa kokonaan erilaisen kulttuuriantropologisen ominaislaadun ja perinteen kuin maan läntinen osa.
Esittämäsi kaltaiset vertailut ovat tyhjiä ja turhia. - oivahärkönen
Mielipidepankki kirjoitti:
Oivalle vielä sen verran, että herätys aluepolitiikkaan ei ole tullut vasta nyt. Olen kaiken aikaa sivunnut asiaa, koska se on Keskustan politiikassa ylivertaisin asia. Lähes kaikki kepupolitiikka lähtee aluepoliittisesta näkökulmasta. Muiden puolueiden ajattelun perustana on taas koko Suomen etu. Tässä Keskusta eroaa todella jyrkästi muista puolueista ja se on syynä myös siihen, että Suomessa on haluttu välillä kokeilla myös sinipunayhteistyötä.
... on juuri sellainen aluepolitiikka, jossa maata rakennetaan tasapainoisesti. Sen olen lukemattomia kertoja todistanut kirjoituksissani. Koklipeilläkin on oma aluepolitiikkansa: siinä keskitetään kaikki pääkaupunkialueelle muun maan jäädessä heitteille. Se on äärimmäisen suurta tuhlausta. Onneksemme viime vaaleissa kansa teki siitä lopun ja äänesti kepun suurimmaksi puolueeksi. Tahti onkin muuttunut.
enemmänkin kirjoitti:
Suomen sisällä kulkee kulttuuriraja - Itä-Suomi omaa kokonaan erilaisen kulttuuriantropologisen ominaislaadun ja perinteen kuin maan läntinen osa.
Esittämäsi kaltaiset vertailut ovat tyhjiä ja turhia.Eivät ole turhia. Asia ei nimittäin selity kulttuurisilla eroilla. Pohjanmaa on ollut aiemmin rikollisuuden kehto ja sen selittää juuri liikaväestöongelma ja sen mukanaan tuoma epätasa-arvo.
- Otsikossa hymiö
5.8.2006 HS: ”Muuttoliike kiihtynyt ennätysmäiseksi
Suomalaisten muuttointo oman paikkakunnan rajojen sisällä ja paikkakunnalta toiseen on kasvanut 2000-luvulla ennätysmäisen vilkkaaksi, kun ajanjaksoksi otetaan viisivuotiskaudet. Tuoreet luvut ylittävät 1960–1970-lukujen suuren muuttoaallon.
Vuosina 2001–2005 muuttajia oli kunnassa toiseen yhteensä 1,4 miljoonaa, 1971–1976 luku jäi alle 1,2 miljoonan.
Viime vuonna syntyi yksittäisen vuoden muuttoennätys 290 149. Suuren muuttoaallon huippu 1974 oli 276 034.
Muuttotappioiden yllättämiksi on joutunut jo monia Etelä- ja Länsi-Suomen seutukuntia. Muuttovoittajien raja valuu jatkuvasti kohti etelää.
Väestö keskittyy entistä selvemmin pääkaupunkiseudun, Turun ja Tampereen muodostamaan kolmioon. Yksittäisistä seutukunnista suurin voittaja 2001–2005 oli Tampere ja suurin häviäjä Kajaani.
Tuloksia tarkastellut tutkija Timo Aro totesi, että eihän tässä näin pitänyt käydä. Hänen olettamuksensa mukaan kuntienvälisen muuttoliikkeen olisi pitänyt tasaantua nuorten ikäluokkien pienentymisen, kuntaliitosten ja aiemman keskittymiskehityksen seurauksena.
Muuttoliikkeen kiihtymisen syiksi hän uskoo liikkuvuuden vapautumisen, aluepoliittisten tulonsiirtojen vähentymisen ja maatalouden rakennemuutoksen.
Muuttoliikettä vauhdittavat vaihtuvien työpaikkojen lisäksi mielikuvat hyvästä asumisesta.
Nuoret ja opiskelijat ohjaavat Aron mukaan muuton suuntaa eikä uusien työpaikkojen syntykään aina pysty kääntämään muuttotappioita voitoiksi.”
- Keskustaporvari
Täällä Vaasan vaalipiirissä on kaikkein vähiten itsemurhia, avioeroja, alkoholismia ja työttömyyttäkin on valtakunnan keskiarvoa vähemmän.
Kommunisteja täällä sen sijaan on kaikkein vähiten. Tälläkin hetkellä Vaasan vaalipiiri on ainoa, josta ei ole vasemmistoliitolla yhtäkään kansanedustajaa.
Mutta jotain täällä sentään on paljon. Isänmaallisia keskustan kannattajia täällä on erittäin paljon. Samasta syystä täällä myös puolustettiin isänmaan itsenäisyyttä syksyn 94 EU-kansanäänestyksessä kiivaammin kuin muistaakseni missään muussa vaalipiirissä.
Myös yrittäjien (maatalousyrittäjät poislukien) osuus väestöstä on tässä vaalipiirissä, tai tarkemmin sanottuna Etelä-Pohjanmaalla suurempi kuin missään muualla maassa.
Taisi Mielipidepankin kirves taas kalahtaa nolosti kiveen.Mistä lähtien olet lukenut Vaasan seudun tai Pohjanmaan Itä-Suomeen taikka Pohjois-Suomeen. Minä puhuin nimenomaan Lapista, Pohjois-Karjalasta ja Kainuusta. Pohjanmaan olen maininnut alueena, jossa kertomiani ongelmia ei enää ole. Korostan sanaa "ei enää".
Se, ettei niitä enää ole, johtuu siitä, että alueen liikaväestöongelma on jo aikaisemmin ratkaistu. Muuttoliike Pohjanmaalta on ollut valtaisaa vuosisatojen saatossa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa alueen taloudellinen kantokyky riittää elättämään kaikki asukkaat suhteellisen tasapuolisesti.
Kertomukseni perussanoma oli siis se, että siellä missä on paljon asukkaita kuten ruuhka-Suomessa, huonoja asioita voi silti olla asukaslukuun suhteutettuna selvästi vähemmän kuin haja-astusalueilla, joissa on mainittua suhteellista liikaväestöä. Tätä liikaväestöä on myös kaupunkien lähiöissä, mutta heidän osuutensa näyttää kuitenkin olevan vähäisempi kuin haja-asutusalueiden vastaavan väestön osuus Lapissa, Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa. Itse asiassa läntinen Uusimaa lienee kaikilla kertomillani mittareilla paremmassa tilanteessa nykyisin kuin jopa Pohjanmaan ruotsinkielinen rannikkoseutu, joka on ollut aiemmin Suomen vaurainta osaa. Kun vaurautta riittää kaikille asiat ovat hyvin.- Cyklon B
Mielipidepankki kirjoitti:
Mistä lähtien olet lukenut Vaasan seudun tai Pohjanmaan Itä-Suomeen taikka Pohjois-Suomeen. Minä puhuin nimenomaan Lapista, Pohjois-Karjalasta ja Kainuusta. Pohjanmaan olen maininnut alueena, jossa kertomiani ongelmia ei enää ole. Korostan sanaa "ei enää".
Se, ettei niitä enää ole, johtuu siitä, että alueen liikaväestöongelma on jo aikaisemmin ratkaistu. Muuttoliike Pohjanmaalta on ollut valtaisaa vuosisatojen saatossa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa alueen taloudellinen kantokyky riittää elättämään kaikki asukkaat suhteellisen tasapuolisesti.
Kertomukseni perussanoma oli siis se, että siellä missä on paljon asukkaita kuten ruuhka-Suomessa, huonoja asioita voi silti olla asukaslukuun suhteutettuna selvästi vähemmän kuin haja-astusalueilla, joissa on mainittua suhteellista liikaväestöä. Tätä liikaväestöä on myös kaupunkien lähiöissä, mutta heidän osuutensa näyttää kuitenkin olevan vähäisempi kuin haja-asutusalueiden vastaavan väestön osuus Lapissa, Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa. Itse asiassa läntinen Uusimaa lienee kaikilla kertomillani mittareilla paremmassa tilanteessa nykyisin kuin jopa Pohjanmaan ruotsinkielinen rannikkoseutu, joka on ollut aiemmin Suomen vaurainta osaa. Kun vaurautta riittää kaikille asiat ovat hyvin.liikaväestöongelman ratkaisuun?
Oletko uusnatsi? - päättömästi
Mielipidepankki kirjoitti:
Mistä lähtien olet lukenut Vaasan seudun tai Pohjanmaan Itä-Suomeen taikka Pohjois-Suomeen. Minä puhuin nimenomaan Lapista, Pohjois-Karjalasta ja Kainuusta. Pohjanmaan olen maininnut alueena, jossa kertomiani ongelmia ei enää ole. Korostan sanaa "ei enää".
Se, ettei niitä enää ole, johtuu siitä, että alueen liikaväestöongelma on jo aikaisemmin ratkaistu. Muuttoliike Pohjanmaalta on ollut valtaisaa vuosisatojen saatossa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa alueen taloudellinen kantokyky riittää elättämään kaikki asukkaat suhteellisen tasapuolisesti.
Kertomukseni perussanoma oli siis se, että siellä missä on paljon asukkaita kuten ruuhka-Suomessa, huonoja asioita voi silti olla asukaslukuun suhteutettuna selvästi vähemmän kuin haja-astusalueilla, joissa on mainittua suhteellista liikaväestöä. Tätä liikaväestöä on myös kaupunkien lähiöissä, mutta heidän osuutensa näyttää kuitenkin olevan vähäisempi kuin haja-asutusalueiden vastaavan väestön osuus Lapissa, Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa. Itse asiassa läntinen Uusimaa lienee kaikilla kertomillani mittareilla paremmassa tilanteessa nykyisin kuin jopa Pohjanmaan ruotsinkielinen rannikkoseutu, joka on ollut aiemmin Suomen vaurainta osaa. Kun vaurautta riittää kaikille asiat ovat hyvin.Poliittisessa propagandassasi et huomannut, että itsemurhissa ja väkivaltarikoksissa alhaiset Etelä- ja Keski-Pohjanmaa kuuluvat Suomen kaikkein keskustalaisimpiin alueisiin. Aluekohtaisia vaalituloksia tarkastelevan pitäisi muistaa, että Vaasan vaalipiirissä vahva rkp:n kannatus ei ulotu ruotsinkielisten kuntien ulkopuolelle eli noille Etelä- ja Keski-Pohjanmaalle.
Mitä Itä- ja Pohjois-Suomeen tulee, Pohjois-Karjala sattuu olemaan poikkeus suomalaisesta maaseudusta siinä, että siellä sosialidemokraattien kannatus on huomattavasti keskiarvoa suurempaa, Lapissa ja Kainuussa puolestaan vasemmistoliiton kannatus. Mutta minäkään en silti väitä, että minkään puolueen kannatusosuuksilla olisi osuutta itsemurha- ja väkivaltaosuuksiin. - Wiljami
Ylihärmäläishitsari on tainnut taas lukea Ilkkalehden "korjailtuja" tilastoja. Hitsarimme on taas niin täynnä itseään ja kotiseutunsa erinomaisuutta. Kaivoinpa tuossa hieman faktaa, jotta saadaan tuo punikki maan pinnalle.
Väkimäärään suhteutettuna Eteläpohjanmaa on erityisen mustaa seutua rikollisuuden suhteen. Esimerkiksi Seinäjoen käräjäkunnassa kirjattiin viime vuonna 1029 rikosta. Kooltaan moninkertaisissa Turun käräjäkunnassa rikoksia oli 2219, Tampereen 2653, Espoo 2655. (Mainittakoon väestöpohjan suhteen, että Seinäjoella on kymmenesosa Tampereen, Espoon ja Turun väestömääristä). Todettakoon erityisesti, että Seinäjoki on viimeisimpien tutkimusten mukaan suomen toiseksi väkivaltarikollisin kaupunki.
Ja sitten itsemurhiin. Tilastokeskuksen tietojen mukaan Vaasan vaalipiirissä ei ole kaikkein vähiten itsemurhia. Eteläpohjanmaalla on itsemurhia 0.15 tuhatta asukasta kohti. Esimerkiksi Itä-uusimaalla on vain 0.14.
Avioerojen suhteen Lapuan hiippakuntaa (0.9%) vähemmän erotaan esimerkiksi Porvoon hiippakunnassa (0.8).
Etelä-Pohjanmaan kommunistitilanteesta voidaan lyhyesti todeta, että kommunistien jäsenkirjan omaavia henkilöitä siellä ei todellakaan paljoa ole, mutta kommunistisen ajattelu -ja toimintatavat omaavia kepulaisia siellä on enemmän kuin kusiaisia pesässään.
Wiljami - kertomaa
Wiljami kirjoitti:
Ylihärmäläishitsari on tainnut taas lukea Ilkkalehden "korjailtuja" tilastoja. Hitsarimme on taas niin täynnä itseään ja kotiseutunsa erinomaisuutta. Kaivoinpa tuossa hieman faktaa, jotta saadaan tuo punikki maan pinnalle.
Väkimäärään suhteutettuna Eteläpohjanmaa on erityisen mustaa seutua rikollisuuden suhteen. Esimerkiksi Seinäjoen käräjäkunnassa kirjattiin viime vuonna 1029 rikosta. Kooltaan moninkertaisissa Turun käräjäkunnassa rikoksia oli 2219, Tampereen 2653, Espoo 2655. (Mainittakoon väestöpohjan suhteen, että Seinäjoella on kymmenesosa Tampereen, Espoon ja Turun väestömääristä). Todettakoon erityisesti, että Seinäjoki on viimeisimpien tutkimusten mukaan suomen toiseksi väkivaltarikollisin kaupunki.
Ja sitten itsemurhiin. Tilastokeskuksen tietojen mukaan Vaasan vaalipiirissä ei ole kaikkein vähiten itsemurhia. Eteläpohjanmaalla on itsemurhia 0.15 tuhatta asukasta kohti. Esimerkiksi Itä-uusimaalla on vain 0.14.
Avioerojen suhteen Lapuan hiippakuntaa (0.9%) vähemmän erotaan esimerkiksi Porvoon hiippakunnassa (0.8).
Etelä-Pohjanmaan kommunistitilanteesta voidaan lyhyesti todeta, että kommunistien jäsenkirjan omaavia henkilöitä siellä ei todellakaan paljoa ole, mutta kommunistisen ajattelu -ja toimintatavat omaavia kepulaisia siellä on enemmän kuin kusiaisia pesässään.
WiljamiEivätpä tuollaiset tulkinnattomat tilastonumerot kerro mitään mistään.
Paitsi tietysti esittäjänsä asiantuntemattomuudesta ja kovasta todistelutarpeesta. päättömästi kirjoitti:
Poliittisessa propagandassasi et huomannut, että itsemurhissa ja väkivaltarikoksissa alhaiset Etelä- ja Keski-Pohjanmaa kuuluvat Suomen kaikkein keskustalaisimpiin alueisiin. Aluekohtaisia vaalituloksia tarkastelevan pitäisi muistaa, että Vaasan vaalipiirissä vahva rkp:n kannatus ei ulotu ruotsinkielisten kuntien ulkopuolelle eli noille Etelä- ja Keski-Pohjanmaalle.
Mitä Itä- ja Pohjois-Suomeen tulee, Pohjois-Karjala sattuu olemaan poikkeus suomalaisesta maaseudusta siinä, että siellä sosialidemokraattien kannatus on huomattavasti keskiarvoa suurempaa, Lapissa ja Kainuussa puolestaan vasemmistoliiton kannatus. Mutta minäkään en silti väitä, että minkään puolueen kannatusosuuksilla olisi osuutta itsemurha- ja väkivaltaosuuksiin.Poltiikan sisältö ratkaisee, ei se millä puolueella on jollakin alueella suurin kannatus. Kun meillä on harjoitettu suurelta osin Keskustan ideoimaa aluepolitiikkaa sotien jälkeen, on ihan sama, keitä Pohjois-Karjalassa on äänestetty. Siellä asuvat ihmiset ovat samalla tavalla kärsineet Keskustan aluepolitiikasta äänestivätpä ketä tahansa.
Kysymys on pelkästään siitä, että ymmärtämätön aluepolitiikka johtaa suhteelliseen köyhyyteen. Sattumoisin on niin, että tämän ymmärtämättömän aluepoliitiikan ideoijat ovat keskustalaisia.Cyklon B kirjoitti:
liikaväestöongelman ratkaisuun?
Oletko uusnatsi?En ole uusnatsi enkä vanha natsi. Minulle käy tasa-arvo ja sitä ei kannata polttaa tuhkaksi älyttömän aluepolitiikan vuoksi.
- Wiljami
kertomaa kirjoitti:
Eivätpä tuollaiset tulkinnattomat tilastonumerot kerro mitään mistään.
Paitsi tietysti esittäjänsä asiantuntemattomuudesta ja kovasta todistelutarpeesta....sen että kepulaiset yrittävät valehdella ja pettää aina. Ihan aina.
Onko sinulla sitten esittää jotain "asiantuntevia todisteita" vai pelkkää kepupossun avuntonta vinkumista? :-D
Wiljami - Keskustaporvari
Wiljami kirjoitti:
Ylihärmäläishitsari on tainnut taas lukea Ilkkalehden "korjailtuja" tilastoja. Hitsarimme on taas niin täynnä itseään ja kotiseutunsa erinomaisuutta. Kaivoinpa tuossa hieman faktaa, jotta saadaan tuo punikki maan pinnalle.
Väkimäärään suhteutettuna Eteläpohjanmaa on erityisen mustaa seutua rikollisuuden suhteen. Esimerkiksi Seinäjoen käräjäkunnassa kirjattiin viime vuonna 1029 rikosta. Kooltaan moninkertaisissa Turun käräjäkunnassa rikoksia oli 2219, Tampereen 2653, Espoo 2655. (Mainittakoon väestöpohjan suhteen, että Seinäjoella on kymmenesosa Tampereen, Espoon ja Turun väestömääristä). Todettakoon erityisesti, että Seinäjoki on viimeisimpien tutkimusten mukaan suomen toiseksi väkivaltarikollisin kaupunki.
Ja sitten itsemurhiin. Tilastokeskuksen tietojen mukaan Vaasan vaalipiirissä ei ole kaikkein vähiten itsemurhia. Eteläpohjanmaalla on itsemurhia 0.15 tuhatta asukasta kohti. Esimerkiksi Itä-uusimaalla on vain 0.14.
Avioerojen suhteen Lapuan hiippakuntaa (0.9%) vähemmän erotaan esimerkiksi Porvoon hiippakunnassa (0.8).
Etelä-Pohjanmaan kommunistitilanteesta voidaan lyhyesti todeta, että kommunistien jäsenkirjan omaavia henkilöitä siellä ei todellakaan paljoa ole, mutta kommunistisen ajattelu -ja toimintatavat omaavia kepulaisia siellä on enemmän kuin kusiaisia pesässään.
WiljamiNo mutta olemmepas me mahottomia kriminaaleja.
Seinäjoen rikostilastoja rumentaa se, että 35000 asukkaan kaupunkiin kokoontuu lähes 200 000 asukkaan maakunnasta nuoriso hillumaan viikonloppuisin.
Vaikka täkäläinen nuoriso käyttäytyykin muita peremmin, niin noin pienen maakuntakeskuksen rikostilastot tästä syystä kuitenkin rumenee. - juopot
Keskustaporvari kirjoitti:
No mutta olemmepas me mahottomia kriminaaleja.
Seinäjoen rikostilastoja rumentaa se, että 35000 asukkaan kaupunkiin kokoontuu lähes 200 000 asukkaan maakunnasta nuoriso hillumaan viikonloppuisin.
Vaikka täkäläinen nuoriso käyttäytyykin muita peremmin, niin noin pienen maakuntakeskuksen rikostilastot tästä syystä kuitenkin rumenee.Ja onhan Seinäjoella ne tangomarkkinatkin...Ahvenanmaan viinanjuontitilasto on aika hurja, jokainen ahvenanmaalainen, sylivauvoja myöten, juo sen mukaan 30 litraa puhdasta pirtua vuodessa.
Selitys siihen on, että useimmat ruotsinlaivat on rekisteröity ahvenanmaalaiseksi ja niillä myyty alkoholi tulee kirjatuksi Ahvenanmaan tilastoihin. Tilastot ovat tietenkin kaunistumaan päin kun verovapaan viinan myynti on vähentynyt. - faktailija
Wiljami kirjoitti:
Ylihärmäläishitsari on tainnut taas lukea Ilkkalehden "korjailtuja" tilastoja. Hitsarimme on taas niin täynnä itseään ja kotiseutunsa erinomaisuutta. Kaivoinpa tuossa hieman faktaa, jotta saadaan tuo punikki maan pinnalle.
Väkimäärään suhteutettuna Eteläpohjanmaa on erityisen mustaa seutua rikollisuuden suhteen. Esimerkiksi Seinäjoen käräjäkunnassa kirjattiin viime vuonna 1029 rikosta. Kooltaan moninkertaisissa Turun käräjäkunnassa rikoksia oli 2219, Tampereen 2653, Espoo 2655. (Mainittakoon väestöpohjan suhteen, että Seinäjoella on kymmenesosa Tampereen, Espoon ja Turun väestömääristä). Todettakoon erityisesti, että Seinäjoki on viimeisimpien tutkimusten mukaan suomen toiseksi väkivaltarikollisin kaupunki.
Ja sitten itsemurhiin. Tilastokeskuksen tietojen mukaan Vaasan vaalipiirissä ei ole kaikkein vähiten itsemurhia. Eteläpohjanmaalla on itsemurhia 0.15 tuhatta asukasta kohti. Esimerkiksi Itä-uusimaalla on vain 0.14.
Avioerojen suhteen Lapuan hiippakuntaa (0.9%) vähemmän erotaan esimerkiksi Porvoon hiippakunnassa (0.8).
Etelä-Pohjanmaan kommunistitilanteesta voidaan lyhyesti todeta, että kommunistien jäsenkirjan omaavia henkilöitä siellä ei todellakaan paljoa ole, mutta kommunistisen ajattelu -ja toimintatavat omaavia kepulaisia siellä on enemmän kuin kusiaisia pesässään.
WiljamiKaipa se puukkojunkkarien perinne elää vielä edelleenkin Etelä-Pohjanmaalla ja riitoja ratkotaan siellä tavaónmaista useammin väkivallan avulla kuin muualla Suomessa.
- Wiljami
Keskustaporvari kirjoitti:
No mutta olemmepas me mahottomia kriminaaleja.
Seinäjoen rikostilastoja rumentaa se, että 35000 asukkaan kaupunkiin kokoontuu lähes 200 000 asukkaan maakunnasta nuoriso hillumaan viikonloppuisin.
Vaikka täkäläinen nuoriso käyttäytyykin muita peremmin, niin noin pienen maakuntakeskuksen rikostilastot tästä syystä kuitenkin rumenee.Onpa taas ylihärmäläishitsarilla laskelmat sekaisin. Vai Seinäjoelle ryntää joka viikonloppu 160 000 pohjalaisnuorta tekemään rikoksia... Eihän siellä koko pohjanmaalla edes ole niin paljoa ihmisiäkään!
Ja lopun kruunaa kepulaislogiikka: "Vaikka täkäläinen nuoriso käyttäytyykin muita peremmin, niin noin pienen maakuntakeskuksen rikostilastot tästä syystä kuitenkin rumenee."
Voi juma... :-D Pohjalaisnuoret käyttäytyvät siis siististi ja sen vuoksi rikostilastot ovat huonot.
Eiköhän ylihärmäläispunikin olisi viisainta lopettaa tuo itsekehumisensa ja pysyä hitsipillin ääressä.
Wiljami - oivahärkönen
Mielipidepankki kirjoitti:
Poltiikan sisältö ratkaisee, ei se millä puolueella on jollakin alueella suurin kannatus. Kun meillä on harjoitettu suurelta osin Keskustan ideoimaa aluepolitiikkaa sotien jälkeen, on ihan sama, keitä Pohjois-Karjalassa on äänestetty. Siellä asuvat ihmiset ovat samalla tavalla kärsineet Keskustan aluepolitiikasta äänestivätpä ketä tahansa.
Kysymys on pelkästään siitä, että ymmärtämätön aluepolitiikka johtaa suhteelliseen köyhyyteen. Sattumoisin on niin, että tämän ymmärtämättömän aluepoliitiikan ideoijat ovat keskustalaisia.... sodanjälkeisinä aikoina karjoitettua aluepolitiikkaa maa olisi köyhä itäeurooppalaisella tasolla oleva maa. Sen vähentyneet asukkaat asuisivat Helsinkin seudun slummeissa epätoivoista elämäänsä odotellen sen päättymistä.
Maassa ei ole ollut muuta kuin kepulaista aluepolitiikkaa. Se on koklipiläisten piirien ainaisesta vastustuksesta ja jarrutuksesta huolimatta pitänyt maan vielä melkoisessa vauraudessa ja ryhdissä.
Nyt ovat pitkän lipposlaisen takatalven jälkeen vastuulliset demaritkin hallituyhteistyössä kepun kanssa alkaneet taas ymmärtää sosiaalisen ja samalla alueellisen tasapainon merkitystä. Monesti tämmöinen ymmärrys pilkahti sossujen keskuudessa myös takavuosikymmenien punamultahallitutusten aikana, jolloin he ainakin hellittivät kepulaisen aluepolitiikan vastustustaan. - Heikki K
Mielipidepankki kirjoitti:
Mistä lähtien olet lukenut Vaasan seudun tai Pohjanmaan Itä-Suomeen taikka Pohjois-Suomeen. Minä puhuin nimenomaan Lapista, Pohjois-Karjalasta ja Kainuusta. Pohjanmaan olen maininnut alueena, jossa kertomiani ongelmia ei enää ole. Korostan sanaa "ei enää".
Se, ettei niitä enää ole, johtuu siitä, että alueen liikaväestöongelma on jo aikaisemmin ratkaistu. Muuttoliike Pohjanmaalta on ollut valtaisaa vuosisatojen saatossa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa alueen taloudellinen kantokyky riittää elättämään kaikki asukkaat suhteellisen tasapuolisesti.
Kertomukseni perussanoma oli siis se, että siellä missä on paljon asukkaita kuten ruuhka-Suomessa, huonoja asioita voi silti olla asukaslukuun suhteutettuna selvästi vähemmän kuin haja-astusalueilla, joissa on mainittua suhteellista liikaväestöä. Tätä liikaväestöä on myös kaupunkien lähiöissä, mutta heidän osuutensa näyttää kuitenkin olevan vähäisempi kuin haja-asutusalueiden vastaavan väestön osuus Lapissa, Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa. Itse asiassa läntinen Uusimaa lienee kaikilla kertomillani mittareilla paremmassa tilanteessa nykyisin kuin jopa Pohjanmaan ruotsinkielinen rannikkoseutu, joka on ollut aiemmin Suomen vaurainta osaa. Kun vaurautta riittää kaikille asiat ovat hyvin."Se, ettei niitä enää ole, johtuu siitä, että alueen liikaväestöongelma on jo aikaisemmin ratkaistu. Muuttoliike Pohjanmaalta on ollut valtaisaa vuosisatojen saatossa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa alueen taloudellinen kantokyky riittää elättämään kaikki asukkaat suhteellisen tasapuolisesti. "
Eikö ne resurssit juuri tule siitä että on väestöpohjaa joka rahoittaa? Sinun logiikkasi mukaan Helsinki pitää tyhjentää että siellä olisi asukkailla hyvä elää. Helsingin seudulla sitä liikaväestöä on jos jossakin.
Logiikkaa hyvä ihminen näihin kirjoituksiisi. - Heisuli
Mielipidepankki kirjoitti:
Poltiikan sisältö ratkaisee, ei se millä puolueella on jollakin alueella suurin kannatus. Kun meillä on harjoitettu suurelta osin Keskustan ideoimaa aluepolitiikkaa sotien jälkeen, on ihan sama, keitä Pohjois-Karjalassa on äänestetty. Siellä asuvat ihmiset ovat samalla tavalla kärsineet Keskustan aluepolitiikasta äänestivätpä ketä tahansa.
Kysymys on pelkästään siitä, että ymmärtämätön aluepolitiikka johtaa suhteelliseen köyhyyteen. Sattumoisin on niin, että tämän ymmärtämättömän aluepoliitiikan ideoijat ovat keskustalaisia.sinä alat jo perumaan omia kirjoituksiasi.
Heikki K kirjoitti:
"Se, ettei niitä enää ole, johtuu siitä, että alueen liikaväestöongelma on jo aikaisemmin ratkaistu. Muuttoliike Pohjanmaalta on ollut valtaisaa vuosisatojen saatossa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa alueen taloudellinen kantokyky riittää elättämään kaikki asukkaat suhteellisen tasapuolisesti. "
Eikö ne resurssit juuri tule siitä että on väestöpohjaa joka rahoittaa? Sinun logiikkasi mukaan Helsinki pitää tyhjentää että siellä olisi asukkailla hyvä elää. Helsingin seudulla sitä liikaväestöä on jos jossakin.
Logiikkaa hyvä ihminen näihin kirjoituksiisi.Liikaväestökysymyksellä ei ole mitään tekemistä väen paljouden kanssa. Maailmassa on Helsinkiä suurempia miljoonakaupunkeja, joiden taloudellinen kantokyky riittää niiden väestön elättämiseen. Myöskään pääkaupunkiseutu ei ole ollut koskaan työttömyyslukujen kärjessä, vaan päinvastoin.
Heisuli kirjoitti:
sinä alat jo perumaan omia kirjoituksiasi.
En ymmärrä näkemystäsi. En ole perunut mitään tässä. Minusta tuntuu, että et ole ymmärtänyt asiaa, mikä voi tietysti johtua siitä, etten ole kyennyt ilmaisemaan itseäni riittävän selvästi.
Kerrataan siis vielä yksinkertaistaen. Kepulainen aluepolitiikka on suosinut sitä, että ihmiset pysyvät asuinsijoillaan. Markkinatalous ei kuitenkaan tee kuten kepulainen aluepolitiikka haluaa, vaan yritystoimintaa syntyy toisaalle kuin missä nämä kaikki ihmiset asuvat. Sinne minne yritystoimintaa syntyy, siellä menee hyvin ja alueen taloudellinen kantokyky riittää elättämään väen, kun tulonjako on tasapuolinen. Siellä missä yritystoimintaa ei synny, ihmisiä jää toimettomiksi ja muiden elätettäviksi. Ja tämä on kroonista laatua eli pysyvä olotila kuten vaikkapa Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa.
Keskustalaisella aluepolitiikalla siirretään rahoja paikasta toiseen, mutta ylläpidetään toimettomuutta. Ihmiset turhautuvat toimettomuuteen ja sen tuomaan suhteelliseen köyhyyteen, mikä puolestaan aiheuttaa kaikenlaisia muita ongelmia, joista ole avauksessani puhunut.
Toivottavasti tämä edes vähän selkeytti, että sinäkin käsittäisit.- JormaKKorhonen
oivahärkönen kirjoitti:
... sodanjälkeisinä aikoina karjoitettua aluepolitiikkaa maa olisi köyhä itäeurooppalaisella tasolla oleva maa. Sen vähentyneet asukkaat asuisivat Helsinkin seudun slummeissa epätoivoista elämäänsä odotellen sen päättymistä.
Maassa ei ole ollut muuta kuin kepulaista aluepolitiikkaa. Se on koklipiläisten piirien ainaisesta vastustuksesta ja jarrutuksesta huolimatta pitänyt maan vielä melkoisessa vauraudessa ja ryhdissä.
Nyt ovat pitkän lipposlaisen takatalven jälkeen vastuulliset demaritkin hallituyhteistyössä kepun kanssa alkaneet taas ymmärtää sosiaalisen ja samalla alueellisen tasapainon merkitystä. Monesti tämmöinen ymmärrys pilkahti sossujen keskuudessa myös takavuosikymmenien punamultahallitutusten aikana, jolloin he ainakin hellittivät kepulaisen aluepolitiikan vastustustaan.Kyllä Sinä, Oiva hyvä, menetät pian ihan kaiken uskottavuutesi, kun aina vain toistat noita samoja ulkoa opetellun tuntuisia teesejäsi, jotka ovat ihan höpö-höpöjä.
"Suomi on sosialidemokraattinen projekti, joka osoittaa sosialidemokratian vahvuuden mihin tahansa muuhun aatesuuntaan verrattuna", sanoi jo Kalevi Sorsa (vai oliko Mauno Koivisto?) aikoinaan.
Ja projekti on noista ajoista kehittynyt edelleen huimasti. Se kehittyi syvän laman - miksi meillä niin syvän, olen kertonut - aiheuttamasta notkahduksesta huolimatta taas voimakkaasti Lipposen kahdeksanvuotisen hallitusputken aikana. Tämä nykyhallitus katkaisi sen hienon kehityksen kärjen. Mutta sitä kärkeä teroitetaan jo, ja kahden vuoden kuluttua se taas alkaa puhkoa uutta uraa!
Sosialidemokratian saavutuksia ja sen ideaahan sinäkin huomaamattasi usein kehut. Et vain ole päässyt vielä niin pitkälle kuin Kekkonen, joka joskus 1970-luvun loppupuolella tunnusti olevansa sosialidemokraatti, kuten Sorsa kirjassaan "Kansankoti ja punamulta" kertoo. Mutta ei Kekkosesta sillä menneisyydellä voinut tulla kunnon demaria, kuten nähtiin. - Heisuli
Mielipidepankki kirjoitti:
En ymmärrä näkemystäsi. En ole perunut mitään tässä. Minusta tuntuu, että et ole ymmärtänyt asiaa, mikä voi tietysti johtua siitä, etten ole kyennyt ilmaisemaan itseäni riittävän selvästi.
Kerrataan siis vielä yksinkertaistaen. Kepulainen aluepolitiikka on suosinut sitä, että ihmiset pysyvät asuinsijoillaan. Markkinatalous ei kuitenkaan tee kuten kepulainen aluepolitiikka haluaa, vaan yritystoimintaa syntyy toisaalle kuin missä nämä kaikki ihmiset asuvat. Sinne minne yritystoimintaa syntyy, siellä menee hyvin ja alueen taloudellinen kantokyky riittää elättämään väen, kun tulonjako on tasapuolinen. Siellä missä yritystoimintaa ei synny, ihmisiä jää toimettomiksi ja muiden elätettäviksi. Ja tämä on kroonista laatua eli pysyvä olotila kuten vaikkapa Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa.
Keskustalaisella aluepolitiikalla siirretään rahoja paikasta toiseen, mutta ylläpidetään toimettomuutta. Ihmiset turhautuvat toimettomuuteen ja sen tuomaan suhteelliseen köyhyyteen, mikä puolestaan aiheuttaa kaikenlaisia muita ongelmia, joista ole avauksessani puhunut.
Toivottavasti tämä edes vähän selkeytti, että sinäkin käsittäisit."Keskustalaisella aluepolitiikalla siirretään rahoja paikasta toiseen, mutta ylläpidetään toimettomuutta. Ihmiset turhautuvat toimettomuuteen ja sen tuomaan suhteelliseen köyhyyteen, mikä puolestaan aiheuttaa kaikenlaisia muita ongelmia, joista ole avauksessani puhunut. "
Et ole ymmärtänyt tästä asiasta mitään. Jankkaat vain tätä samaaa lööperiä.
Kirjoittelet ihan tosissaan ristiriitaisuuksia. - Wiljami
Mielipidepankki kirjoitti:
En ymmärrä näkemystäsi. En ole perunut mitään tässä. Minusta tuntuu, että et ole ymmärtänyt asiaa, mikä voi tietysti johtua siitä, etten ole kyennyt ilmaisemaan itseäni riittävän selvästi.
Kerrataan siis vielä yksinkertaistaen. Kepulainen aluepolitiikka on suosinut sitä, että ihmiset pysyvät asuinsijoillaan. Markkinatalous ei kuitenkaan tee kuten kepulainen aluepolitiikka haluaa, vaan yritystoimintaa syntyy toisaalle kuin missä nämä kaikki ihmiset asuvat. Sinne minne yritystoimintaa syntyy, siellä menee hyvin ja alueen taloudellinen kantokyky riittää elättämään väen, kun tulonjako on tasapuolinen. Siellä missä yritystoimintaa ei synny, ihmisiä jää toimettomiksi ja muiden elätettäviksi. Ja tämä on kroonista laatua eli pysyvä olotila kuten vaikkapa Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa.
Keskustalaisella aluepolitiikalla siirretään rahoja paikasta toiseen, mutta ylläpidetään toimettomuutta. Ihmiset turhautuvat toimettomuuteen ja sen tuomaan suhteelliseen köyhyyteen, mikä puolestaan aiheuttaa kaikenlaisia muita ongelmia, joista ole avauksessani puhunut.
Toivottavasti tämä edes vähän selkeytti, että sinäkin käsittäisit.Ihmisten muuttaminen työn perässä on ollut läpi historian ihan normaalia. Aikanaan suomalaiset menivät amerikkaan, myöhemmin ruotsiin. Muuttoliike suomessa on ihan normaali ilmiö.
Kepulaisen ajattelumallin mukaan muuttoliike on jotenkin epänormaalia. Sitä pitää pyrkiä estämään, koska se "nyt vain on epänormaalia". Syiden löytyminen ei ole kovin vaikeaa: ihmiset muuttavat - maatilat ei. Jos veroja ja tuottavaa työtä tekevät asukkaat muuttavat pois, ei kuntiin jää ketään turvaamaan maanviljelijöiden sosiaaliturvaa: koulutusta, terveydenhuoltoa ja niin opis päin. Juuri siksi kepu kannattaa tulojen siirtämistä maakuntiin - muuttoliike pitää saada hallintaan.
Muuttoliikkeeseenhän vaikuttaa kaksi asiaa: muualla saatava parempi toimeentulo ja pikkupaikkakuntien elinkelvottomuus. Miksi pitäisi jäädä asumaan jonnekin peräkylälle, kun isommissa taajamissa ja kaupungeissa on paremmat edellytykset saada toimeentulonsa?
Wiljami - oivahärkönen
oivahärkönen kirjoitti:
... sodanjälkeisinä aikoina karjoitettua aluepolitiikkaa maa olisi köyhä itäeurooppalaisella tasolla oleva maa. Sen vähentyneet asukkaat asuisivat Helsinkin seudun slummeissa epätoivoista elämäänsä odotellen sen päättymistä.
Maassa ei ole ollut muuta kuin kepulaista aluepolitiikkaa. Se on koklipiläisten piirien ainaisesta vastustuksesta ja jarrutuksesta huolimatta pitänyt maan vielä melkoisessa vauraudessa ja ryhdissä.
Nyt ovat pitkän lipposlaisen takatalven jälkeen vastuulliset demaritkin hallituyhteistyössä kepun kanssa alkaneet taas ymmärtää sosiaalisen ja samalla alueellisen tasapainon merkitystä. Monesti tämmöinen ymmärrys pilkahti sossujen keskuudessa myös takavuosikymmenien punamultahallitutusten aikana, jolloin he ainakin hellittivät kepulaisen aluepolitiikan vastustustaan.... uskottavuutesi laita? Mitä järkeä on vaihtaan nimimerkkiä ja kirjoitella useilla? Se kuvaa Sinun epävarmuutta ja ailahtelevuutta. Vain yhdessä olet johdonmukainen, Kekkos- ja kepukaunaisuudessa.
- oivahärkönen
oivahärkönen kirjoitti:
... uskottavuutesi laita? Mitä järkeä on vaihtaan nimimerkkiä ja kirjoitella useilla? Se kuvaa Sinun epävarmuutta ja ailahtelevuutta. Vain yhdessä olet johdonmukainen, Kekkos- ja kepukaunaisuudessa.
... yllä olevaan kkk: höpötykseen.
- Keskustaporvari
Wiljami kirjoitti:
Onpa taas ylihärmäläishitsarilla laskelmat sekaisin. Vai Seinäjoelle ryntää joka viikonloppu 160 000 pohjalaisnuorta tekemään rikoksia... Eihän siellä koko pohjanmaalla edes ole niin paljoa ihmisiäkään!
Ja lopun kruunaa kepulaislogiikka: "Vaikka täkäläinen nuoriso käyttäytyykin muita peremmin, niin noin pienen maakuntakeskuksen rikostilastot tästä syystä kuitenkin rumenee."
Voi juma... :-D Pohjalaisnuoret käyttäytyvät siis siististi ja sen vuoksi rikostilastot ovat huonot.
Eiköhän ylihärmäläispunikin olisi viisainta lopettaa tuo itsekehumisensa ja pysyä hitsipillin ääressä.
Wiljami...enhän minä nyt toki kuvitellutkaan, että sinä mitään ymmärtäisit.
Onhan se varmaan hirmuisen vaikea ymmärtää, että noin 190 tuhannen ihmisen talousalueelta tietty prosentti nuorisosta kokoontuu alueen keskukseen bailaamaan.
Sekin on epäilemättä sinulle liian vaikea asia ymmärtää, että jos se keskus on väkimäärältään pieni siihen ympäröivään maakuntaan nähden, niin maakunnasta tulleiden tekemät rikokset rumentavat keskuksen rikostilastoja helpommin kuin jos keskus olisi vaikka puolet koko maakunnan väkimäärästä.
En yhtään epäile, etteikö tämä ole sinulle liian vaikeaa. - Keskustaporvari
faktailija kirjoitti:
Kaipa se puukkojunkkarien perinne elää vielä edelleenkin Etelä-Pohjanmaalla ja riitoja ratkotaan siellä tavaónmaista useammin väkivallan avulla kuin muualla Suomessa.
Meillä taitaa olla hieman eri tilastot?
- Wiljami
Keskustaporvari kirjoitti:
...enhän minä nyt toki kuvitellutkaan, että sinä mitään ymmärtäisit.
Onhan se varmaan hirmuisen vaikea ymmärtää, että noin 190 tuhannen ihmisen talousalueelta tietty prosentti nuorisosta kokoontuu alueen keskukseen bailaamaan.
Sekin on epäilemättä sinulle liian vaikea asia ymmärtää, että jos se keskus on väkimäärältään pieni siihen ympäröivään maakuntaan nähden, niin maakunnasta tulleiden tekemät rikokset rumentavat keskuksen rikostilastoja helpommin kuin jos keskus olisi vaikka puolet koko maakunnan väkimäärästä.
En yhtään epäile, etteikö tämä ole sinulle liian vaikeaa.Jokos takki jo kääntyi? Ensiksi väitit, että etelä-pohjanmaalla on vähiten rikollisuutta ja nyt perustelet, miksi rikollisuutta on siellä niin paljon! :-D
Eihän tuo seinäjoen käräjäkunnan rikollisuus ollut kuin VIISINKERTAINEN espoon, turun tai tampereen tilastoihin verrattuna. Ja sinun mielestäsi E-P oli VÄHITEN rikollista aluetta suomessa.
Ainakin itsekehussa ja valehtelemisessa te pärjäätte parhaiten koko suomessa. :-D
Wiljami - Wiljami
Keskustaporvari kirjoitti:
Meillä taitaa olla hieman eri tilastot?
...tilastosi. :-D
Wiljami - Otsikossa hymiö
17.10.-94 IS:
”- Ei sitä selvänä voi pitää. Jäsenyyden toteutuminen ei ole varmaa tämän tuloksen valossa, Väyrynen puolestaan protestoi.”
- - -
- Jos Ruotsin kansa sanoo ei, eduskunta hylkää jäsenyyden. Jos Ruotsi sanoo kyllä, eduskunta ehkä hyväksyy Suomen EU-jäsenyyden, kuului Väyrysen huikein analyysi.”
”He sanovat (kansanedustajista) EU:lle ei:
kepu:
Aittoniemi Sulo
Koistinen Annikki
Röntynen Kalle
Vihriälä Jukka
Viljanen Pekka
Vuorensola Markku
Väyrynen Pavo
- - -
vas:
Astala Heli
Laakso Jaakko
Laine Ensio
Tennilä Esko-Juhani” - Otsikossa hymiö
oivahärkönen kirjoitti:
... sodanjälkeisinä aikoina karjoitettua aluepolitiikkaa maa olisi köyhä itäeurooppalaisella tasolla oleva maa. Sen vähentyneet asukkaat asuisivat Helsinkin seudun slummeissa epätoivoista elämäänsä odotellen sen päättymistä.
Maassa ei ole ollut muuta kuin kepulaista aluepolitiikkaa. Se on koklipiläisten piirien ainaisesta vastustuksesta ja jarrutuksesta huolimatta pitänyt maan vielä melkoisessa vauraudessa ja ryhdissä.
Nyt ovat pitkän lipposlaisen takatalven jälkeen vastuulliset demaritkin hallituyhteistyössä kepun kanssa alkaneet taas ymmärtää sosiaalisen ja samalla alueellisen tasapainon merkitystä. Monesti tämmöinen ymmärrys pilkahti sossujen keskuudessa myös takavuosikymmenien punamultahallitutusten aikana, jolloin he ainakin hellittivät kepulaisen aluepolitiikan vastustustaan.Re: Oivasti sanoen..
Lähettäjä: Oiva Härkönen 20.1.2003
> > Mainiostipa onkin... kepulainen punamulta ajoi liki 400 000 suomalaista maanpakoon Ruotsiin.
> ..meidänhän pitää vaan kiittää, ku Ruotsi otti ne vastaan.. ;-P
Meidän ei tarvitse ketään kiittää. Ruotsi tarvitsi tuohon aikaan työvoimaa ja se mielellään otti samasta kulttuuripiiristä tulevia luotettaviksi tietämiään suomalaisia. Meille se oli myös etu, että 300000 suomalaista sai työpaikan rikkaassa Ruotsissa.
Me emme olisi pystyneet rajun rakennemuutoksen aikana 60-ja 70-luvuilla työllistämään sitä joukkoa. Jos heidän olisi pitänyt jäädä tänne, rämpisimme vieläkin Ruotsin perässä elinoloissa. - Anonyymi
Mielipidepankki kirjoitti:
Poltiikan sisältö ratkaisee, ei se millä puolueella on jollakin alueella suurin kannatus. Kun meillä on harjoitettu suurelta osin Keskustan ideoimaa aluepolitiikkaa sotien jälkeen, on ihan sama, keitä Pohjois-Karjalassa on äänestetty. Siellä asuvat ihmiset ovat samalla tavalla kärsineet Keskustan aluepolitiikasta äänestivätpä ketä tahansa.
Kysymys on pelkästään siitä, että ymmärtämätön aluepolitiikka johtaa suhteelliseen köyhyyteen. Sattumoisin on niin, että tämän ymmärtämättömän aluepoliitiikan ideoijat ovat keskustalaisia.Suhteellinen köyhyys on kaunis sananparsi, mutta mitä se tarkoittaa ?
- horioppia
Mikäli aikomuksesi tehdä itsemurha keskustan takia, niin pantakoon se merkille suurella tyydytyksellä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511497
- 104921
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16585ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40514Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44472- 26419
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185412