Eilen teki mieli vaaleaa leipää, eikä sitä ollut, enkä yhden leivän takia ksuppaankaan lähde. Meinasin tehdä itse, sitten kekkasin, että onhan minulla leipäkone. Mutsi joskus osti vuonna kivi ja tappi. Putsailin sen ja tyrkkäsin ainekset koneeseen. Kyllähän se leivän veivas. 😁
Pitänee tänään käydä kaupasta hienompia jauhoja ja nokare aurajyystöö... haluan aurajyystöleipää ja piti tehdä jostain pitsajauhoista, kun muuta ei ollut. 😁
Mutta syötävää tuli... toisin kestää sen 3 tuntia tai jotain, kun sen murjaisee, että ihan hetipitääsaada-nälkään ei limppua hyöllä. 😄
Tongin leipäkoneen esille.
156
944
Vastaukset
Minulla ei ole koskaan ollut leipäkonetta. 😁 Omin käsin olen veivannut hiivaleipätaikinan, kohottanut, muotoillut leiviksi ja paistanut. Lähinnä joulun aikaan..
Onhan se varmaan kätevä, jos paljon syö leipää ja haluaa sen olevan oman maun mukaan maustettua. Vaikka veikkaan, että kaupasta ostetut leivät tulevat edullisemmiksi. 😉No mietin tuota edullisuutta... pitää tänään kaupassa käydessä ottaa hintoja vähän ylös. 🙂
- Anonyymi
Väärä veikkaus, jos niitä leipiä tekee hiukan enemmän kuin yhden pienoisen, leipominen kyllä kannattaa. Samalla uunin lämmityksellä kun voi tehdä useammankin leivän tai sämpylän ja jonkin uunilaatikon. Paistaa vaikka muutaman koipireisi broilerin kontit kypsiksi.
Tiedät kai kaupoissa myytävän pitkän piimälimpun, nykyään ilmeisesti aina jo valmiiksi siivutettuna! Mä teen saman kokoisen setsuurin ja maustan sen vielä venkolin siemenillä.
Hyvää ja maukasta kuin mikä; keskimäärin 70 centtiä 35-40 cm pitkä leipä, ja siitä riittää kyllä voitelupintaa, mille juuston tai lihan levittää! Mä siis teen n. 3 leipää, wsillä hinnalla kuin kaupasta saat yhden, plastiikkapussiin pari päivää sitten pakatun!
Pakastimessa leipä säilyy myös tuoreena ja aina tarpeen vaatiessa ottaa sulaamaan, huoneen lämpöön ja mieluummin paperipussissa sulatus. Vastaa kyllä kaupasta ostettua tuoretta leipää, jllei ole enää jäässä.
trollikka Anonyymi kirjoitti:
Väärä veikkaus, jos niitä leipiä tekee hiukan enemmän kuin yhden pienoisen, leipominen kyllä kannattaa. Samalla uunin lämmityksellä kun voi tehdä useammankin leivän tai sämpylän ja jonkin uunilaatikon. Paistaa vaikka muutaman koipireisi broilerin kontit kypsiksi.
Tiedät kai kaupoissa myytävän pitkän piimälimpun, nykyään ilmeisesti aina jo valmiiksi siivutettuna! Mä teen saman kokoisen setsuurin ja maustan sen vielä venkolin siemenillä.
Hyvää ja maukasta kuin mikä; keskimäärin 70 centtiä 35-40 cm pitkä leipä, ja siitä riittää kyllä voitelupintaa, mille juuston tai lihan levittää! Mä siis teen n. 3 leipää, wsillä hinnalla kuin kaupasta saat yhden, plastiikkapussiin pari päivää sitten pakatun!
Pakastimessa leipä säilyy myös tuoreena ja aina tarpeen vaatiessa ottaa sulaamaan, huoneen lämpöön ja mieluummin paperipussissa sulatus. Vastaa kyllä kaupasta ostettua tuoretta leipää, jllei ole enää jäässä.
trollikkaOK. Uskon kun sanot.
Minulla ei tosiaan ole koskaan ollut leipäkonetta. - Mietin jos hankkisin sellaisen nyt ja maksaisin siitä.. mitä.. 100€? Sitten kun vertaan sillä leivän leipoen syntyvää säästöä, niin varmaan useamman vuoden sillä saa tiiviisti yhden hengen leivänkulutusta varten leipoa, että se alkaisi tulla edullisemmaksi kuin kaupasta ostettu leipä. 😀- Anonyymi
Xena-183 kirjoitti:
OK. Uskon kun sanot.
Minulla ei tosiaan ole koskaan ollut leipäkonetta. - Mietin jos hankkisin sellaisen nyt ja maksaisin siitä.. mitä.. 100€? Sitten kun vertaan sillä leivän leipoen syntyvää säästöä, niin varmaan useamman vuoden sillä saa tiiviisti yhden hengen leivänkulutusta varten leipoa, että se alkaisi tulla edullisemmaksi kuin kaupasta ostettu leipä. 😀Eii, Kyllähän kunnon talousihminen hakee tuollaisen muodista pois menneen vempeleen 5 eurolla kirpparilta.
Siis jos tuore leipä ja omatoimikikkailu kiinnostaa.
Muutenhan siinä ei ole mitään järkeä koko koneessa.
-keinovaginamies- Anonyymi kirjoitti:
Eii, Kyllähän kunnon talousihminen hakee tuollaisen muodista pois menneen vempeleen 5 eurolla kirpparilta.
Siis jos tuore leipä ja omatoimikikkailu kiinnostaa.
Muutenhan siinä ei ole mitään järkeä koko koneessa.
-keinovaginamies-Minulla on kyllä kaapit jo niiin täynnä tavaraa, että vaikka se olisi vain viiden euron kone, niin sitten minun pitäisi ostaa jo uusi isompi huushollikin, minne se mahtuu.. - Kalliiksi tulee 😅
- Anonyymi
Xena-183 kirjoitti:
Minulla on kyllä kaapit jo niiin täynnä tavaraa, että vaikka se olisi vain viiden euron kone, niin sitten minun pitäisi ostaa jo uusi isompi huushollikin, minne se mahtuu.. - Kalliiksi tulee 😅
Just tuonne disselle laitoin, että harrastepuuhailuahan se on, jos ei ole pakottavaa tarvetta.
Mutta harrastukset maksaa:)
Tuore leipä aamupalalla olisi kyllä suomen korvessa luksusta, kun ei ole tuota leipomoa alakerrassa :)
Täytyy jatkaa mikrottamista.
Just tuonne disselle laitoin, että harrastepuuhailuahan se on, jos ei ole pakottavaa tarvetta.
Mutta harrastukset maksaa:)
Tuore leipä aamupalalla olisi kyllä suomen korvessa luksusta, kun ei ole tuota leipomoa alakerrassa :)
Täytyy jatkaa mikrottamista.
-keinovaginamies-Tosiasiassa minä en juurikaan edes syö leipää. 😀 Siksi minulla onkin aina pakastimessa isoja sämpylöitä pussitettuina erikseen, jos tytär tai joku vieras olisikin yllättäen aamupalalla, niin talosta löytyy tuoretta (mikrotettua) sämpylää. 😊
- Anonyymi
Xena-183 kirjoitti:
Tosiasiassa minä en juurikaan edes syö leipää. 😀 Siksi minulla onkin aina pakastimessa isoja sämpylöitä pussitettuina erikseen, jos tytär tai joku vieras olisikin yllättäen aamupalalla, niin talosta löytyy tuoretta (mikrotettua) sämpylää. 😊
Käytännössä kaikki leipä on parasta noin, kun kukaan ei mullekaan aamiaiselle leivo.
Kaupasta pakkaseen, pakkasesta mikroon ja napaan :)
-keinovaginamies- Disseisback kirjoitti:
No mietin tuota edullisuutta... pitää tänään kaupassa käydessä ottaa hintoja vähän ylös. 🙂
Kyllä se ainakin halvemmaksi tulee, kuin fazerin paistopisteleivät. Ja jos kehtais vähän katsella mistä ja minkälaisia jauhoja ostelee, pääsis vielä edullisemmin.
Ja vaivaahan tuossa ei ole. Mitaa vaan tarvikkeet pönttöön ja täräyttää tulille. Sit kyllä rääkyy kun valmista. 😁
Mutta en itse jaksa sotkea kyllä ja puhdistaa pinttyneen p.skaisia käsiäni tuossa leipomistouhussa. 😆- Anonyymi
Xena-183 kirjoitti:
Tosiasiassa minä en juurikaan edes syö leipää. 😀 Siksi minulla onkin aina pakastimessa isoja sämpylöitä pussitettuina erikseen, jos tytär tai joku vieras olisikin yllättäen aamupalalla, niin talosta löytyy tuoretta (mikrotettua) sämpylää. 😊
Tuossa on ideaa, mutt mulla on aamupalalla useimmiten 5 ihmistä ja iso koira. Joten leipää kuluu ja todella paljon viikon aikana. Osan leipomastani leivästä minäkin pakastan ja otan pakasteesta illalla sulamaan. Aamulla sen saattaa vaikka mikrottaa itse: siivuina ken haluaa lämmintä leipää. Mimmille usein voideltu leivänsiivu, juustosiivuilla mikroon.
On vaan katsottava ettei saa; liian kuumaa juustoleipää. Mimmillä kyllä useimmiten vispipuuroa tai turkkilaista jukurttia marjoilla, aamiaiseksi. Neidillä kun on omat tietyt maku tottumuksensa ja tietää mitä haluaa, milloinkin. Jonkinlaiset rajat, noillekin oikuille olen asettanut. Vaikka Mimmi on ainoa mukula huushollissa, ei ihan hänen oikkujensa mukaan kuitenkaan tanssita. Mä en tule sallimaan sitä ett Mimmi päättäisi itse esim; ett meneekö hoitoon tai vanhempana kouluun menostaan.
Valtakunta on kyllä opettanut pentulaumalleen ihme tapoja, hyväksymällä heidän kotiin jäämisensä... silloin kun muksusta sille tuntuu... Nuo asiat tulee vaan pahenemaan, muksun kasvaessa omapäiseksi, pinnariksi. Sama tulee näkymään työmarkkinoilla; ei kiinnosta -> kun helpommallakin pääsee! Siis kotona opetettu; tapakasvatus!
trollikka Disseisback kirjoitti:
Kyllä se ainakin halvemmaksi tulee, kuin fazerin paistopisteleivät. Ja jos kehtais vähän katsella mistä ja minkälaisia jauhoja ostelee, pääsis vielä edullisemmin.
Ja vaivaahan tuossa ei ole. Mitaa vaan tarvikkeet pönttöön ja täräyttää tulille. Sit kyllä rääkyy kun valmista. 😁
Mutta en itse jaksa sotkea kyllä ja puhdistaa pinttyneen p.skaisia käsiäni tuossa leipomistouhussa. 😆Kuulostaa kyllä houkuttelevalta herätä vaikka aamulla tuoreen leivän tuoksuun. 😊 Siinä voisi jäädä mun Sadonkorjuupuuroni kakkoseksi.
Jaa'a.. Leipoahan voi kertakäyttöhanskat kädessä, niin ei kädet sotkeennu eikä puhdistu taikinaan.👍Xena-183 kirjoitti:
Kuulostaa kyllä houkuttelevalta herätä vaikka aamulla tuoreen leivän tuoksuun. 😊 Siinä voisi jäädä mun Sadonkorjuupuuroni kakkoseksi.
Jaa'a.. Leipoahan voi kertakäyttöhanskat kädessä, niin ei kädet sotkeennu eikä puhdistu taikinaan.👍No mä oikeesti inhoon taikinan vaivailua...tarttuu käsiin ja kaikkee...🙄
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa on ideaa, mutt mulla on aamupalalla useimmiten 5 ihmistä ja iso koira. Joten leipää kuluu ja todella paljon viikon aikana. Osan leipomastani leivästä minäkin pakastan ja otan pakasteesta illalla sulamaan. Aamulla sen saattaa vaikka mikrottaa itse: siivuina ken haluaa lämmintä leipää. Mimmille usein voideltu leivänsiivu, juustosiivuilla mikroon.
On vaan katsottava ettei saa; liian kuumaa juustoleipää. Mimmillä kyllä useimmiten vispipuuroa tai turkkilaista jukurttia marjoilla, aamiaiseksi. Neidillä kun on omat tietyt maku tottumuksensa ja tietää mitä haluaa, milloinkin. Jonkinlaiset rajat, noillekin oikuille olen asettanut. Vaikka Mimmi on ainoa mukula huushollissa, ei ihan hänen oikkujensa mukaan kuitenkaan tanssita. Mä en tule sallimaan sitä ett Mimmi päättäisi itse esim; ett meneekö hoitoon tai vanhempana kouluun menostaan.
Valtakunta on kyllä opettanut pentulaumalleen ihme tapoja, hyväksymällä heidän kotiin jäämisensä... silloin kun muksusta sille tuntuu... Nuo asiat tulee vaan pahenemaan, muksun kasvaessa omapäiseksi, pinnariksi. Sama tulee näkymään työmarkkinoilla; ei kiinnosta -> kun helpommallakin pääsee! Siis kotona opetettu; tapakasvatus!
trollikkaOlet kyllä oikein hyvällä tiellä kasvatuksen kanssa. 👍 Kotona esimerkistä opitaan siihen, että tuo tullessas ja vie mennessäs ja että joskus täytyy tehdä, vaikka ei huvita.
Lasten kanssa ei myöskään neuvotella. Sanaa täytyy uskoa. - Muistan, kuinka joskus meillä yöpyi ystäväperheitä lapsineen ja joku lapsista söi ainoastaan banaanijogurttia.. Juuri sitä makua meiltä ei löytynyt.
- Lämpimät leivät ovat kyllä ihania. - Silloin, kun söin vielä leipää aamuisin, niin laitoin joskus vanhemmatkin eväsleipäviipaleet leivänpaahtimeen, että niistä tuli ihan lämpimän ja tuoreen oloisia, kun heti söi. 🙂
Juu, teillä varmasti kuluukin sekä leipää että ruokaa melkoinen määrä päivässä. 😅 Olet sinä kyllä melkoinen nainen, kun saat kaikessa tuossa kuviossa pidettyä narut käsissäsi 👍- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
trollikkaLeipomoleipä kaupassa alkaa olla niin kallista että itse leipominen kannattaa. Jauhopussista tekee monta leipää, eikä sen lisäksi tarvita kuin kuivahiivaa (säilyy pitkään kaapissa), vesi, suolaa ja mausteita/siemeniä maun mukaan. Taikinan pystyy jokainen tekemään käsinkin, ellei ole jotain yleiskonetta taikinan tekemiseen.
Disseisback kirjoitti:
No mä oikeesti inhoon taikinan vaivailua...tarttuu käsiin ja kaikkee...🙄
Ja minä tykkään.. Ainakin pullataikinasta. 👍 - Minusta on just ihana pyöritellä vaikka pikkupullia, kun saa tuntea sen pehmeän taikinan pyörivän kätensä ja leivinalustan välissä. Se on tosi rentouttavaa. 🤗
Vaikka tosiasiassa, kyllä minäkin joskus pidän kertakäyttöhanskoja, ettei taikinaa mene kynsien alle eikä toisaalta kynsilakat tai jotkin hilekoristeet mene taikinaan. 😁Xena-183 kirjoitti:
Ja minä tykkään.. Ainakin pullataikinasta. 👍 - Minusta on just ihana pyöritellä vaikka pikkupullia, kun saa tuntea sen pehmeän taikinan pyörivän kätensä ja leivinalustan välissä. Se on tosi rentouttavaa. 🤗
Vaikka tosiasiassa, kyllä minäkin joskus pidän kertakäyttöhanskoja, ettei taikinaa mene kynsien alle eikä toisaalta kynsilakat tai jotkin hilekoristeet mene taikinaan. 😁Voisin ymmärtää hyvin, jos levittäisin kädellä vaseliinia johonkin hammaskiskoon.,..mut suojakäsineillä...
Mut se taikinanahan jossain vaiheessa on tahmeaa ja jää kiinni vaikka mihin...🤯
Iskee paniikki ja pitää raapia se pois näpristä.... sit lisä jauhoa ja taas tarttuu...👹
Valmis hyvä taikina ihan jees...😁Disseisback kirjoitti:
Voisin ymmärtää hyvin, jos levittäisin kädellä vaseliinia johonkin hammaskiskoon.,..mut suojakäsineillä...
Mut se taikinanahan jossain vaiheessa on tahmeaa ja jää kiinni vaikka mihin...🤯
Iskee paniikki ja pitää raapia se pois näpristä.... sit lisä jauhoa ja taas tarttuu...👹
Valmis hyvä taikina ihan jees...😁No pullataikinaa vaivataan sähkövatkaimella tai yleiskoneella niin kauan, että se irtoaa kunnolla astian reunoista ja sitten se taikina vielä kohotetaan. - Kyllä se vähän tarttuu käsiin leipomisvaiheessa, mutta ei nyt erityisen pahasti. Ja pullien pyörityksessähän sekä kädet että alusta jauhotetaan, niin sekin auttaa. Samoin kertiskäsineet, jos niitä käyttää. 🙂
Se leipätaikina saattaa olla erilaista. Ehkä vähän tahmeampaa kuin pullataikina. - En ole varma, kun en ole kokeillut. 😁Xena-183 kirjoitti:
No pullataikinaa vaivataan sähkövatkaimella tai yleiskoneella niin kauan, että se irtoaa kunnolla astian reunoista ja sitten se taikina vielä kohotetaan. - Kyllä se vähän tarttuu käsiin leipomisvaiheessa, mutta ei nyt erityisen pahasti. Ja pullien pyörityksessähän sekä kädet että alusta jauhotetaan, niin sekin auttaa. Samoin kertiskäsineet, jos niitä käyttää. 🙂
Se leipätaikina saattaa olla erilaista. Ehkä vähän tahmeampaa kuin pullataikina. - En ole varma, kun en ole kokeillut. 😁Sama kaikilla... mutta en mä aikasemmin oo koneela vatkutellut... käsillä irvistellen alusta loppuun. 😁
Mut tuossa vehjeessä lirautat nesteen kuuppaan, sit jauhoainekset..ja sotkin ne jo lusikalla valmiiks keskenään. 🙂
Jossain vaiheessa kurkkasin luukun alle ja törkkäsin nuolijalla "röpöt" reunoilta vaan "mönttiin". Sit veivas itse 😁Disseisback kirjoitti:
Sama kaikilla... mutta en mä aikasemmin oo koneela vatkutellut... käsillä irvistellen alusta loppuun. 😁
Mut tuossa vehjeessä lirautat nesteen kuuppaan, sit jauhoainekset..ja sotkin ne jo lusikalla valmiiks keskenään. 🙂
Jossain vaiheessa kurkkasin luukun alle ja törkkäsin nuolijalla "röpöt" reunoilta vaan "mönttiin". Sit veivas itse 😁Kuulostaa kätevältä. 👍
En kyllä lähtisi enää veivaamaan pullataikinaa käsin koko matkalta. 😁Xena-183 kirjoitti:
Kuulostaa kätevältä. 👍
En kyllä lähtisi enää veivaamaan pullataikinaa käsin koko matkalta. 😁No kai tuolla vois saada 15x15 cm pullaneliönkin. 😄
Disseisback kirjoitti:
No kai tuolla vois saada 15x15 cm pullaneliönkin. 😄
Voiko sillä tehdä pelkän taikinan vai paistaako se sen aina myös? 🙂
Xena-183 kirjoitti:
Voiko sillä tehdä pelkän taikinan vai paistaako se sen aina myös? 🙂
Voi sen kait keskeyttää...eilenkin tais vinkua jossain vaiheessa jotain....luulen, että sit lähti paistamaaan. 😁
Disseisback kirjoitti:
Voi sen kait keskeyttää...eilenkin tais vinkua jossain vaiheessa jotain....luulen, että sit lähti paistamaaan. 😁
Sittenhän sieltä voi kipata valmiin pullataikinan ulos ja leipoa siitä vaikka korvapuusteja. 😊 Sehän onkin ihan hyödyllinen kapistus, loppuviimeksi. 👍
Xena-183 kirjoitti:
Sittenhän sieltä voi kipata valmiin pullataikinan ulos ja leipoa siitä vaikka korvapuusteja. 😊 Sehän onkin ihan hyödyllinen kapistus, loppuviimeksi. 👍
Joo... katsoin jo, että vois tehdä patonkeja ja dämpylöitäkin...mut pitää kipata huttu kankaalle ja veivata itse. 😄
Disseisback kirjoitti:
Joo... katsoin jo, että vois tehdä patonkeja ja dämpylöitäkin...mut pitää kipata huttu kankaalle ja veivata itse. 😄
Kuulostaapa houkuttelevalta 😍😋
Aatteles! Voit tehdä vaikka täysjyväpatonkia ja levittää siihen auramurua päälle tai vaikka millaisia sämpylöitä. 👍Xena-183 kirjoitti:
Kuulostaapa houkuttelevalta 😍😋
Aatteles! Voit tehdä vaikka täysjyväpatonkia ja levittää siihen auramurua päälle tai vaikka millaisia sämpylöitä. 👍Juu... ja toi yks anomuumi hoksas rinkilät...ne vissiin keitetään suolavedessä ja käytetäänköhän ne uunissa pikkasen. 🤔
Disseisback kirjoitti:
Juu... ja toi yks anomuumi hoksas rinkilät...ne vissiin keitetään suolavedessä ja käytetäänköhän ne uunissa pikkasen. 🤔
Juu, vesirinkelit keitetään suolavedessä ja paistetaan, mutta kyllä jotain bageleita voi pelkästään paistaakin, jos tuntuu menevän liian hifistelyksi. 🙂
Xena-183 kirjoitti:
Juu, vesirinkelit keitetään suolavedessä ja paistetaan, mutta kyllä jotain bageleita voi pelkästään paistaakin, jos tuntuu menevän liian hifistelyksi. 🙂
Suolavesi kyllä ehkä on se miten mmun mummo sai sopivan maun rinkilöihin. Ne oli sitkeännahkeita.. ei rapeita. 🤤
Disseisback kirjoitti:
Suolavesi kyllä ehkä on se miten mmun mummo sai sopivan maun rinkilöihin. Ne oli sitkeännahkeita.. ei rapeita. 🤤
Sitten ne oli varmaan juurikin vesirinkeleitä. Taitaa olla lähtöjään karjalainen herkku. 🙂
Xena-183 kirjoitti:
Sitten ne oli varmaan juurikin vesirinkeleitä. Taitaa olla lähtöjään karjalainen herkku. 🙂
No karjalainen mummo teki niistä liian kovia....🙄
Ssvon mummo teki tykkirinkilöitä....tai pötiköitä.😋Disseisback kirjoitti:
No karjalainen mummo teki niistä liian kovia....🙄
Ssvon mummo teki tykkirinkilöitä....tai pötiköitä.😋Haha 😀 Vai pötiköitä.. Onpa hauska nimi. - Heillä oli varmaan eri reseptit.
Ja sitten on niin paljon erilaisia makujakin. Jotkut tykkää siitä, että leivät ja leivonnaiset ovat tosi tummia ja toiset pitävät vaaleammista. - Minä olen usein vaaleiden ystävä.
Ja vaikka tummassa leivässäkin, niin Itä-Suomessa se on aina oikeasti hapanta ja Länsirannikolla syödään makeampaa saaristolaisleipää.Xena-183 kirjoitti:
Haha 😀 Vai pötiköitä.. Onpa hauska nimi. - Heillä oli varmaan eri reseptit.
Ja sitten on niin paljon erilaisia makujakin. Jotkut tykkää siitä, että leivät ja leivonnaiset ovat tosi tummia ja toiset pitävät vaaleammista. - Minä olen usein vaaleiden ystävä.
Ja vaikka tummassa leivässäkin, niin Itä-Suomessa se on aina oikeasti hapanta ja Länsirannikolla syödään makeampaa saaristolaisleipää.No heillä oli eri maku kyllä. Ruisleipä taas kuoreltaan oli rapeampi savon mummilla. 😬
Disseisback kirjoitti:
No heillä oli eri maku kyllä. Ruisleipä taas kuoreltaan oli rapeampi savon mummilla. 😬
Juu, niissä on kyllä eroja. - Meidän lähellä on viisi leipomoa, joilla kaikilla on omat erikoisuutensa, mutta myös jotakin samoja tuotteita. - Kysyin joskus yhdeltä leipomolta, että miksi heidän leivonnaisensa, on kyse sitten joulutortusta tai ruisleivästä, ovat aina tosi tummia, melkein kuin palaneita. Niin minulle tosiaan vastattiin, että koska heillä on niin paljon asiakkaita, jotka pitävät juuri sellaisesta. - No, minä kyllä vaihdoin leipomoa.
Xena-183 kirjoitti:
Juu, niissä on kyllä eroja. - Meidän lähellä on viisi leipomoa, joilla kaikilla on omat erikoisuutensa, mutta myös jotakin samoja tuotteita. - Kysyin joskus yhdeltä leipomolta, että miksi heidän leivonnaisensa, on kyse sitten joulutortusta tai ruisleivästä, ovat aina tosi tummia, melkein kuin palaneita. Niin minulle tosiaan vastattiin, että koska heillä on niin paljon asiakkaita, jotka pitävät juuri sellaisesta. - No, minä kyllä vaihdoin leipomoa.
Joo. Kaikkia ei voi miellyttää. 😬
- Anonyymi
Xena-183 kirjoitti:
Vaikka tosiasiassa, kyllä minäkin joskus pidän kertakäyttöhanskoja, ettei taikinaa mene kynsien alle eikä toisaalta kynsilakat tai jotkin hilekoristeet mene taikinaan. 😁Mä en käytä kynsilakkaa, enk mitään hileitä. Ja mä pesen käteni ennen leivontaa sekä leivonnan jälkeen, mulla on siihen jälkipesuun olemassa keittiön tiskipöydällä oma kynsiharja, ihan taikinan ja jauhojen pesuun kynsien alta.
Aivan samoin olen ennalta varustautunut, myös suojaamaan vaatteeni koko leivonta session ajaksi. Se on muodostunut ihan tavaksi, jonka Mimmikin jo tunnistaa, mun pukiessa essua ylleni! Mimmi ilmoittaa ääneen; "Pulaa, nam!" Mimmin puheessa usein toinen konsonantti jää pois, mutt kyllä se puhe siitä varmaan kehittyy. Ja kotiväki kyllä ymmärtää vajaavaisemmankin yrityksen. Poju vielä vaistoaa usein Mimmin tarkoituksen, ilman puheitakin, on sellainen yhteen hitsautunut parivaljakko.
Mimmin suosikki leipä on valkosipulivoi patonki, se valkosipuli voi on siellä patonkin sisällä jo paistattaessa, sulaa kypsän leivän sisällä. On muuten sellainen herkkujen herkku, meidän perheessä! En ihan joka viikko edes sitä paista, koska seuraavana aamuna sitä taatusti ei enää ole! Ei tarvita lesitteitä, ei juustoja tai makkaroita, lämpimänä katoaa ihan kuiviltaankin, jäähtynyt leipä kaipaa vain jotain juotavaa, kuten lasin maitoa!
Sitä valkosipulivoita menee tolkuton määrä, noihin patonkeihin, eli maku tulee lähinnä rasvata joka siihen käytetään. Ei mikään laihdutus tai terveysleipä, joten sen tekoa myös jarrutan ihan tahallisesti.
Mä en käytä kynsilakkaa, enk mitään hileitä. Ja mä pesen käteni ennen leivontaa sekä leivonnan jälkeen, mulla on siihen jälkipesuun olemassa keittiön tiskipöydällä oma kynsiharja, ihan taikinan ja jauhojen pesuun kynsien alta.
Aivan samoin olen ennalta varustautunut, myös suojaamaan vaatteeni koko leivonta session ajaksi. Se on muodostunut ihan tavaksi, jonka Mimmikin jo tunnistaa, mun pukiessa essua ylleni! Mimmi ilmoittaa ääneen; "Pulaa, nam!" Mimmin puheessa usein toinen konsonantti jää pois, mutt kyllä se puhe siitä varmaan kehittyy. Ja kotiväki kyllä ymmärtää vajaavaisemmankin yrityksen. Poju vielä vaistoaa usein Mimmin tarkoituksen, ilman puheitakin, on sellainen yhteen hitsautunut parivaljakko.
Mimmin suosikki leipä on valkosipulivoi patonki, se valkosipuli voi on siellä patonkin sisällä jo paistattaessa, sulaa kypsän leivän sisällä. On muuten sellainen herkkujen herkku, meidän perheessä! En ihan joka viikko edes sitä paista, koska seuraavana aamuna sitä taatusti ei enää ole! Ei tarvita lesitteitä, ei juustoja tai makkaroita, lämpimänä katoaa ihan kuiviltaankin, jäähtynyt leipä kaipaa vain jotain juotavaa, kuten lasin maitoa!
Sitä valkosipulivoita menee tolkuton määrä, noihin patonkeihin, eli maku tulee lähinnä rasvata joka siihen käytetään. Ei mikään laihdutus tai terveysleipä, joten sen tekoa myös jarrutan ihan tahallisesti.
trollikkaMimmi ja Poju 😍 Kuulostavat niin ihanalta parivaljakolta.
Minun poikani ei osannut ensin sanoa K-kirjainta. Hän korvasi sen usein T-kirjaimella. - Ehdittiin yhden kerran käydä jo puheterapeutillakin hänen ollessaan jotain.., mitä.. 3-4 vuotias. Enempää ei tarvittu.
- Minulla oli käytännön syistä wc:ssä aina avoimet ovet. Istuin pöntöllä lukemassa Aamulehteä ja poika leikki siinä jaloissani pikkuautollaan, kun yhtäkkiä hän sanoi jonkun sanan, vaikka Kukka, mihin kiinnitin huomiota. Riemastuin kovasti, että sinähän osaat ja poika nauroi tyytyväisenä. - Viikon verran hän sitten laittoi sen oppimansa K-kirjaimen välillä vääriin paikkoihin vaikka juuri T:n tilalle, mutta äkkiä ne sanat tuli käytyä läpi ja oikaistua.
Olen joskus ostanut pakastettuna sellaista valkosipulipatonkia, mikä paistetaan uunissa. Onhan se herkullista ja tekee kyllä kauppansa, jos pari patonkia paistaa vieraillekin. 👍
Minä olen lakkauttanut omat kynteni geelilakalla neljän viikon välein taas jo reilu vuoden ajan ja olen yleensä ottanut nimettömiin jotakin koristetta, hileitä ym.
Nyt viimeksi kun kävin, niin varattiin enää yksi, lakan poistoaika, jonne menen loman jälkeen. Minulla on alkanut sormenpäät kuivaa erikoisesti ja pari kertaa sormeen (peukalo, etusormi) on tullut sellainen erikoinen halkeamakin, vaikka en mielestäni ole tökkässyt niitä mihinkään veitseen tai vastaavaan. Olisin kyllä huomannut. - Siksi ajattelin pitää nyt taukoa ja katsoa, että olisinko jotenkin herkistynyt sille lakalle tai olisiko syy ehkä niissä valokuivaimissa, mitä lakkauksessa käytetään.
Geelilakka on vain niin vaivatonta, kun kädet ovat aina siistimmän näköiset, mutta täytyy sitten vaan itse muistaa hoitaa kyntensä kuntoon, jos on jotakin erityistä tilaisuutta tulossa töissä tai muualla.- Anonyymi
Xena-183 kirjoitti:
Mimmi ja Poju 😍 Kuulostavat niin ihanalta parivaljakolta.
Minun poikani ei osannut ensin sanoa K-kirjainta. Hän korvasi sen usein T-kirjaimella. - Ehdittiin yhden kerran käydä jo puheterapeutillakin hänen ollessaan jotain.., mitä.. 3-4 vuotias. Enempää ei tarvittu.
- Minulla oli käytännön syistä wc:ssä aina avoimet ovet. Istuin pöntöllä lukemassa Aamulehteä ja poika leikki siinä jaloissani pikkuautollaan, kun yhtäkkiä hän sanoi jonkun sanan, vaikka Kukka, mihin kiinnitin huomiota. Riemastuin kovasti, että sinähän osaat ja poika nauroi tyytyväisenä. - Viikon verran hän sitten laittoi sen oppimansa K-kirjaimen välillä vääriin paikkoihin vaikka juuri T:n tilalle, mutta äkkiä ne sanat tuli käytyä läpi ja oikaistua.
Olen joskus ostanut pakastettuna sellaista valkosipulipatonkia, mikä paistetaan uunissa. Onhan se herkullista ja tekee kyllä kauppansa, jos pari patonkia paistaa vieraillekin. 👍
Minä olen lakkauttanut omat kynteni geelilakalla neljän viikon välein taas jo reilu vuoden ajan ja olen yleensä ottanut nimettömiin jotakin koristetta, hileitä ym.
Nyt viimeksi kun kävin, niin varattiin enää yksi, lakan poistoaika, jonne menen loman jälkeen. Minulla on alkanut sormenpäät kuivaa erikoisesti ja pari kertaa sormeen (peukalo, etusormi) on tullut sellainen erikoinen halkeamakin, vaikka en mielestäni ole tökkässyt niitä mihinkään veitseen tai vastaavaan. Olisin kyllä huomannut. - Siksi ajattelin pitää nyt taukoa ja katsoa, että olisinko jotenkin herkistynyt sille lakalle tai olisiko syy ehkä niissä valokuivaimissa, mitä lakkauksessa käytetään.
Geelilakka on vain niin vaivatonta, kun kädet ovat aina siistimmän näköiset, mutta täytyy sitten vaan itse muistaa hoitaa kyntensä kuntoon, jos on jotakin erityistä tilaisuutta tulossa töissä tai muualla.Olisiko pakkanen kuivattanut käsien ihoa? Villasormikkaat voi tehdä kipeitä halkeamia sormenpäihin, niihin käy hyvin sormenpäälaastarit apteekista. Suojaa ja parantaa.
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko pakkanen kuivattanut käsien ihoa? Villasormikkaat voi tehdä kipeitä halkeamia sormenpäihin, niihin käy hyvin sormenpäälaastarit apteekista. Suojaa ja parantaa.
Kiitos vinkistä. Minä käytän aina vain nahkahanskoja. Ohuempia tai paksuvuorisempia. - Talvea minäkin "syytän", mutta viime talvena vastaavaa ei vielä tullut, vaikka kestolakat oli jo silloinkin.
Peukalon päähän tuli joulun jälkeen tosi syvä ja kipeä avohaava ihan yhtäkkiä. Siihen jäi selvä jälki, kun se haava lopulta otti kiinni ja parani. Siitä pari viikkoa myöhemmin vähän pienempi, mutta vastaava haava tuli etusormen päähän.
Minulla on aina ollut hyvä iho niin käsissä kuin kasvoissakin, joten tällainen yllättävä iho-ongelma tuntuu epämiellyttävältä.
No, ikääkin tulee.. Kaipa sekin liittyy "kaiken kuivamiseen", mihin kvm taisi joskus viitata. 😄
- Anonyymi
Wau! Aika kivaa!
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Joo. Tuolla se yksinään kaapissa jonkun 15 vuotta odotti eilistä. Ja hyvin toimi. 😄
Niinpä, yhden miehen huusholliin; varmasti kätevä vehje! Meillä tuskin edes se yks kikkare riittäisi koko porukalle! 5 ihmistä ja koira, joka sekin haluaa voileipää. Usein myös vieraita ruokapöydässä, joten leipää menee. Välipaloiksikin päivän mittaan, kahvipöytään jne.
Joten mä teen käsin; ½- 1 litran leipätaikinan ja leivon sen leiviksi, joista osan kyllä saatan pakastaa vielä samana päivänä, myöhempään käyttöön.
Lipäkonetta tuskin tulen käyttämään, tätä huushollia pyörittäessäni, saisi olla lähes aina pörisemässä. Hiton harvoin myös ostan leipää kaupasta; leipominen on mulle vähän terapiaa! Sitä leipätaikinaa saa motata vasten pöytää, ja kiskoa venyttäen, kääntää niskat nurin jne. Antaa vaan mielikuvituksen lentää; kenelle sitä muodon muutosta tekee! ;))
Oikeesti se on usein rentouttavaa puuhaa. Joskus teen leivän juureen, toisinaan mä saatan tehdä sen pikahiivalla, eli lämpimään veteen vehnäjauhoja sekä kuivahiivaa; runsaan ½-tunnin odotus, ett hiiva elää siinä liemessään ja sen jälkeen vasta suolat,
ripaus sokeria, lisää jauhoja ja ehkä lämmintä piimää, ruokasoodaa ripaus ja mausteet sekä rypsiöljy, vaivatan ja lisätään hitaasti erilaisia jauhoja, sekä vaikka maikkaita fenkolinsiemeniä. Niitä saa ostaa kaupasta, 13g ja 50g pusseissa.
Suosittelen fenkolia, on terveellistä koko kasvi, siemeniä myöden; kuten pinaatti tai persilja.
Niinpä, yhden miehen huusholliin; varmasti kätevä vehje! Meillä tuskin edes se yks kikkare riittäisi koko porukalle! 5 ihmistä ja koira, joka sekin haluaa voileipää. Usein myös vieraita ruokapöydässä, joten leipää menee. Välipaloiksikin päivän mittaan, kahvipöytään jne.
Joten mä teen käsin; ½- 1 litran leipätaikinan ja leivon sen leiviksi, joista osan kyllä saatan pakastaa vielä samana päivänä, myöhempään käyttöön.
Lipäkonetta tuskin tulen käyttämään, tätä huushollia pyörittäessäni, saisi olla lähes aina pörisemässä. Hiton harvoin myös ostan leipää kaupasta; leipominen on mulle vähän terapiaa! Sitä leipätaikinaa saa motata vasten pöytää, ja kiskoa venyttäen, kääntää niskat nurin jne. Antaa vaan mielikuvituksen lentää; kenelle sitä muodon muutosta tekee! ;))
Oikeesti se on usein rentouttavaa puuhaa. Joskus teen leivän juureen, toisinaan mä saatan tehdä sen pikahiivalla, eli lämpimään veteen vehnäjauhoja sekä kuivahiivaa; runsaan ½-tunnin odotus, ett hiiva elää siinä liemessään ja sen jälkeen vasta suolat,
ripaus sokeria, lisää jauhoja ja ehkä lämmintä piimää, ruokasoodaa ripaus ja mausteet sekä rypsiöljy, vaivatan ja lisätään hitaasti erilaisia jauhoja, sekä vaikka maikkaita fenkolinsiemeniä. Niitä saa ostaa kaupasta, 13g ja 50g pusseissa.
Suosittelen fenkolia, on terveellistä koko kasvi, siemeniä myöden; kuten pinaatti tai persilja.
trollikkaNo mäkin voisin leipoo, mutta on muutakin puuhaa...😄
Tuossakin oli sellainen 5 dl;n vehnäjauho-ohje...tulee sellainen 15cmx15 cm;n mötkö...
Sä tykkäät häärätä keittiössä, mä vähän siellätäällä. 😁- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No mäkin voisin leipoo, mutta on muutakin puuhaa...😄
Tuossakin oli sellainen 5 dl;n vehnäjauho-ohje...tulee sellainen 15cmx15 cm;n mötkö...
Sä tykkäät häärätä keittiössä, mä vähän siellätäällä. 😁"No mäkin voisin leipoo, mutta on muutakin puuhaa..."
- Voin vakuuttaa, ett puuhaa löytyy kyllä mullakin, koko tämän oman poppooni kanssa ja pihatyöt päälle. Faija on sen verran sydänvikainen etten mä anna h'nen pihatöitä tehdä.
Eikä hänellä ole lupaa kantaa puitakaan saunalle tai omalle puolelleen. Broidi kantoi eilen pihasunan pukuhuoneeseen puita, 1/4 osa mottia varmaan, ja huushollin puolelle 2-3 lämmityskertaan, sopivan määrän koivuklapeja -> klapitelineisiin lämpeämään, syttyvät silloin paremmin mitä juuri ulkoa tuodut! Vaikka ovat nekin katoksen suojassa, eivätkä taivasalla, mutt imevät silti jonkin verran kosteutta ilmasta itseensä.
Mä oikeesti tykkään leipomisesta, ja useimmiten teen sen käsin alusta loppuun asti.
Paitsi ruisleipätaikinan; sen saa yleiskone hoitaa ja vasta leivät mä teen käsin, siis ruislimput. Silloin harvoin, kun siihen urakkaan edes ryhdyn! Ei ole oikein mun leipälajini, tulos on vähän mitä sattuu, siis maultaan. Saaistolaisleipää mä vielä pyöräytän, ihan maukasta sellaista, maltaiden ja siirapin kanssa, mutt hapanruisleipä! Ei ole mun taito lajini, tykkään kyllä syödäja toisinaan ostan sellaisen KauppaHallista, leivottu jossain maalaistalossa! Ei aina myöskään ostetavissa, koska myyjäkään ei sitä saa tarvitsemaansa määrää; omien sanojensa mukaan!
Häärätä vähän siellätäällä... ei multa kyllä tukkihommat sujuisi, saattaisi jäädä konkeloita, jotka toiset sitt joutuisi korjaamaan, vahinkojen välttämisesksi!
Risusavottaan sen sijaan mä kyllä pystyn, ja risuaidan tekoon, oon näet ottanut osaa sellaisen tekemiseen ja kuusinäreillä aidan sitomiseen. Joku perinne kurssi se oli, ja aitaa tehtiin yli 20 metriä silloin, jatkoivat sitä vielä jälkeenkin. Mulla oli töitä, joita en pystynyt laistamaan, ja multa pari päivää jäi käymättä; sitä oppia saamassa.
"No mäkin voisin leipoo, mutta on muutakin puuhaa..."
- Voin vakuuttaa, ett puuhaa löytyy kyllä mullakin, koko tämän oman poppooni kanssa ja pihatyöt päälle. Faija on sen verran sydänvikainen etten mä anna h'nen pihatöitä tehdä.
Eikä hänellä ole lupaa kantaa puitakaan saunalle tai omalle puolelleen. Broidi kantoi eilen pihasunan pukuhuoneeseen puita, 1/4 osa mottia varmaan, ja huushollin puolelle 2-3 lämmityskertaan, sopivan määrän koivuklapeja -> klapitelineisiin lämpeämään, syttyvät silloin paremmin mitä juuri ulkoa tuodut! Vaikka ovat nekin katoksen suojassa, eivätkä taivasalla, mutt imevät silti jonkin verran kosteutta ilmasta itseensä.
Mä oikeesti tykkään leipomisesta, ja useimmiten teen sen käsin alusta loppuun asti.
Paitsi ruisleipätaikinan; sen saa yleiskone hoitaa ja vasta leivät mä teen käsin, siis ruislimput. Silloin harvoin, kun siihen urakkaan edes ryhdyn! Ei ole oikein mun leipälajini, tulos on vähän mitä sattuu, siis maultaan. Saaistolaisleipää mä vielä pyöräytän, ihan maukasta sellaista, maltaiden ja siirapin kanssa, mutt hapanruisleipä! Ei ole mun taito lajini, tykkään kyllä syödäja toisinaan ostan sellaisen KauppaHallista, leivottu jossain maalaistalossa! Ei aina myöskään ostetavissa, koska myyjäkään ei sitä saa tarvitsemaansa määrää; omien sanojensa mukaan!
Häärätä vähän siellätäällä... ei multa kyllä tukkihommat sujuisi, saattaisi jäädä konkeloita, jotka toiset sitt joutuisi korjaamaan, vahinkojen välttämisesksi!
Risusavottaan sen sijaan mä kyllä pystyn, ja risuaidan tekoon, oon näet ottanut osaa sellaisen tekemiseen ja kuusinäreillä aidan sitomiseen. Joku perinne kurssi se oli, ja aitaa tehtiin yli 20 metriä silloin, jatkoivat sitä vielä jälkeenkin. Mulla oli töitä, joita en pystynyt laistamaan, ja multa pari päivää jäi käymättä; sitä oppia saamassa.
trollikkaNo sulla toi leipominen ja ruuanlaitto on verissä, kuten taas mulla vaikka noi puuhommat. ☺️
Ne kummaltakin tulee luonnostaan ja siinä ei sitten tarvita mitään kikkailuja, kun se on iisiä.
Mä tässä mietin joutessani, että pitäiskö mun sittenkin hävittää toi Nissani ja hommata pihaan traktori. 🤔
Leikittelen ajatuksella. Traktorin liikennevakuutukset on naurettavan pienet ja pelkällä löpöllä vois ajella omat ajot. Voisin ajella puut sillä pihaan ja talvella ne vähäiset lumihommat. Ne ois sillä tehty nopeesti ja vaivattomasti.
Siiten hommais autoksi jonkun muutaman satasen pikkuräpsyn. Puunteossakin siitä voisi olla apua, jos tekis metrisiä ja halkois ruuvihalkojalla. Oon joskus halunnut traktorin, mutta oon pitänyt tätä pihaa liian pienenä sille. Toisaalta ei sen tarttis iso ollakaan. ☺️ Mutta kopillinen kuitenkin. 🤔
Pitääkin miettiä. 😬- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No sulla toi leipominen ja ruuanlaitto on verissä, kuten taas mulla vaikka noi puuhommat. ☺️
Ne kummaltakin tulee luonnostaan ja siinä ei sitten tarvita mitään kikkailuja, kun se on iisiä.
Mä tässä mietin joutessani, että pitäiskö mun sittenkin hävittää toi Nissani ja hommata pihaan traktori. 🤔
Leikittelen ajatuksella. Traktorin liikennevakuutukset on naurettavan pienet ja pelkällä löpöllä vois ajella omat ajot. Voisin ajella puut sillä pihaan ja talvella ne vähäiset lumihommat. Ne ois sillä tehty nopeesti ja vaivattomasti.
Siiten hommais autoksi jonkun muutaman satasen pikkuräpsyn. Puunteossakin siitä voisi olla apua, jos tekis metrisiä ja halkois ruuvihalkojalla. Oon joskus halunnut traktorin, mutta oon pitänyt tätä pihaa liian pienenä sille. Toisaalta ei sen tarttis iso ollakaan. ☺️ Mutta kopillinen kuitenkin. 🤔
Pitääkin miettiä. 😬Siis tarkoitatko sä tällaista aparaattia?
https://www.youtube.com/watch?v=MXWxk3vjR4U
Jätä kuule väliin; se on loppupeleissä hengenvaarallinen! Mä löysin siitä netistä muutaman esimerkki tapauksen. Riippuu tietty myös käyttäjästä, miten sitä osaa käyttää.
Mä halon koivut perinteiseti kirveen hamaralla ja sopivilla rautakiiloilla, hiukan hikistä hommaa, mutt lämmin sauna sen jälkeen helpottaa, ja rentoututtaa.
Loppujen lopuksi, se souvi käy myös kuntoharjoittelusta... ainakin naiselle; ei ole mikään pikku souvi; ajankuluksi. Mutt mikä estää kokeilemasta ja toisaalta voimat kehittyy harjoituksissa, pärjätään siinä missä mieskin, ainakin lähest ulkoon!
Ja rapakuntoiselle miehelle... ainaskin, jo pelkällä sisulla! Periks ei anneta!!!
Siis tarkoitatko sä tällaista aparaattia?
https://www.youtube.com/watch?v=MXWxk3vjR4U
Jätä kuule väliin; se on loppupeleissä hengenvaarallinen! Mä löysin siitä netistä muutaman esimerkki tapauksen. Riippuu tietty myös käyttäjästä, miten sitä osaa käyttää.
Mä halon koivut perinteiseti kirveen hamaralla ja sopivilla rautakiiloilla, hiukan hikistä hommaa, mutt lämmin sauna sen jälkeen helpottaa, ja rentoututtaa.
Loppujen lopuksi, se souvi käy myös kuntoharjoittelusta... ainakin naiselle; ei ole mikään pikku souvi; ajankuluksi. Mutt mikä estää kokeilemasta ja toisaalta voimat kehittyy harjoituksissa, pärjätään siinä missä mieskin, ainakin lähest ulkoon!
Ja rapakuntoiselle miehelle... ainaskin, jo pelkällä sisulla! Periks ei anneta!!!
trollikkaJoo ja tiedän, että on vaarallinen, mutta ei olekaan tehty idiooteille. Puu ensinnäkin oltava sopivan pitkää, ettei pääse pyörähtämään. Ja ei lahoa. Sitte, ei roikkuvia vaatteita ja joku naru, mikä ottaa ulosoton pois päältä käden ulottuville.
Oon mä tuollaisella tehnyt puita montakymmentä mottia jo... halpa ja hyvä vehje. ☺️
Dinosaurus ysäriltä, jolloin "kaikilla" piti olla leipäkone. Aika nopeasti masiina jäi unhoon, ilmeisesti käyttäjät pitivät koneen putsaamista vaivalloisena ja veihän se tyypillisesti ahtaista suomalaisista keittiöistä valtavasti tilaa.
Suomessa on kai edelleen miljoona leipäkonetta, joista yli 95 % on mutsisi koneen tavoin jemmassa jossain kaapissa, kellarissa tai ullakolla.Joo. Mutsi hommas itselleen ja mulle sekä siskolle.
Mutta ei toi ole vaikea putsata. Se astia sisältä teflonia ja veivi pohjassa myös. Ihan iisi putsata. Pitää nyt lomalla ainakin rällätä tuolla leivät. 😁
Minä teen välillä sämpylöitä omin käsin. Ei se vaikeaa ole, eniten menee aikaa taikinan nostatukseen, ehkä tunnin verran. Sitten vaan laitetaan taikina sopivasti muotoiltuna uunipellille ja uuniin (noin 15 minuuttia). Ja kannattaa tehdä isompi määrä kerrallaan.
- Anonyymi
Mitä tulee tästä avauksesta mieleeni. Thong.
Disseisback kirjoitti:
Kiinalainen filosofi? 🤔
Tässä tapauksessa linkki kertoo enemmän kuin tuhat sanaa: https://yandex.com/images/search?text=thong
Bedmate kirjoitti:
Tässä tapauksessa linkki kertoo enemmän kuin tuhat sanaa: https://yandex.com/images/search?text=thong
Vai niin...
Disseisback kirjoitti:
Vai niin...
Yllättävää että se voi olla tuntematon kenellekään. Oli muuten suosittu uimapuku -70 luvulla.
Bedmate kirjoitti:
Yllättävää että se voi olla tuntematon kenellekään. Oli muuten suosittu uimapuku -70 luvulla.
Ne kaksi vuotta mitkä elin 70 luvulla, on sumuista aikaa...😁
- Anonyymi
Bedmate kirjoitti:
Eiköhän tuo sama villitys ollut 2000 luvun alussakin? Pelkkä naru pers`vaossa ja etupuolella ei edes kämmenen kokoista kangasriekaletta... eikä yläosaa ollenkaan!
Niin sanotusti uskalliasta!
Äijät usein makas mahallaan hietikolla, tiiraillen naisia! Ja poistuivat usein taka vasemmalle, pyyheliinaa muka hiekasta ravistellen.
Syyn voit varmaan itse muistaa; sen jököttävän näyttelemisestä vaikka uikkareihinkin pukeutuneena; sai silloin vielä tuntuvat sakot! Sopimattomasta käytöksestä ja huomautuksen; ett tuolla kauempana on ihan nakuranta, jonne voi vapaasti mennä, ilman ainuttakaan riekaletta ja se on ainut ehto, sinne menemiselle!
Sivusta sanottuna; en ole ikinä ymmärtänyt tuota näyttely vimmaa, tai tirkistelyn halua!
Niin ja mä käyn kyllä meressä uimassa ilman uimapukua, yksin liikkuessani veneellä.
Kiusallista kyllä, olen joutunut merestä myös nousemaan veneeseeni, vieraiden silmien alla, ilman rihman kiertämää. Purin hampaat yhteen ja nousin ylös puinpäälleni hieman ja vein heidät takaisin Paraisille. Olivat aivan eksyksissä ja vieraalla perämoottori veneellä, ilman kartaa ja kompassia. Kaiken lisäksi olisivat olleet yleisella laivaliikenne reitillä luutavasti, etsiessään reittiä takaisin majoituskohteeseensa.
Annoin kyllä palautetta veneen lainanneille; lainaaminen tuolle seurueelle, oli suorastaan edesvastuutonta. Heidän tiedoillaan ja taidoillaan, ilman kartaa ja kompassiakin.
Mä kuulun paikallisväestöön ja selviän kyllä paikasta toiseen, ilman avustusta, myrskyn yllättäessä olen itsekin ollut pulassa ja tarvinnut apua. Mulla nyt oli radiopuhelin sekä kännykkä... odottelin vielä saaren suojassa kunnes sain apua. Merellä autetaan toisiaan, oli pulassa kuka tahansa, vaikka täysin vieraat ihmiset!
trollikka
- Anonyymi
Mua suorastaan harmittaa aina välillä, että jätin erossa leipäkoneen eksälle. No siis olihan se hänen aitinsä antama, mutta olisiko sillä lopulta ollut niin väliä, jos olisin vienyt mukanana. Ei ekäsä kuitenkaan ole sitä kertaakaan käyttänyt. Leipäkone on mulle yks niitä harvoja tollasia koneita, jota tuli käytettyä jatkuvasti.
Disseisback kirjoitti:
Mun exälle ei kelvannut... ethän sä vaan....😬
Et oo... ei se osannut edes vettä keittää. 😂
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Mun exälle ei kelvannut... ethän sä vaan....😬
Juu en ole. Mulla ei ole lapsia sen eksäni kanssa, jolle leipäkone jäi. 🙂
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Et oo... ei se osannut edes vettä keittää. 😂
Joo, en mäkään osaa itse keittää vettä. Joudun käyttään vedenkeitintä tai jotain vastaavaa. 😛
Anonyymi kirjoitti:
Joo, en mäkään osaa itse keittää vettä. Joudun käyttään vedenkeitintä tai jotain vastaavaa. 😛
🤣🤣🤣
Keität pohjaan. 😄- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
🤣🤣🤣
Keität pohjaan. 😄Ei kun mulla ei oo sellasia kykyjä, että pystysin sit vaikka nyt käsilläni keittelemään. Mä tarviin siihen apua ja lisälämpöä joltain laitteelta tmv. 😉
Anonyymi kirjoitti:
Ei kun mulla ei oo sellasia kykyjä, että pystysin sit vaikka nyt käsilläni keittelemään. Mä tarviin siihen apua ja lisälämpöä joltain laitteelta tmv. 😉
Ai et osaa silmillä jotain lasersädettä saada aikaiseksi. 🤔😁
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Ai et osaa silmillä jotain lasersädettä saada aikaiseksi. 🤔😁
Joo en. Mä oon kai vähän viallinen yksilö. 🙂
Anonyymi kirjoitti:
Joo en. Mä oon kai vähän viallinen yksilö. 🙂
Kyllä laserit silmistä on tätä päivää. 😄
Mä muistan kun seurasin mummoni leiväntekoa leipäkoneella.. on siinä putsattavaa silloin ei sentään toiminut kun käsitiski..😬 löytyykö sulta siis astianpesukone?
- Anonyymi
Hmm ... onkohan kyse jostain tosi vanhasta koneesta? Mun mielestä leipäkone on helpompi pestä kuin jos tekis leipää käsin ja tiskaisi kupit pois.
Anonyymi kirjoitti:
Hmm ... onkohan kyse jostain tosi vanhasta koneesta? Mun mielestä leipäkone on helpompi pestä kuin jos tekis leipää käsin ja tiskaisi kupit pois.
No onhan siitä jo yli 20-vuotta aikaa.. 😊
Anonyymi kirjoitti:
No on... pitsapohjia tehnyt, niin kyllä mä ainakin sotken jokakohdan ja 7 erilaista astiaa ja kihveliä siinä... eihän tuossa tule kuin se ropelli ja kuppi... tietty mittakuppeja pari...
Disseisback kirjoitti:
No on... pitsapohjia tehnyt, niin kyllä mä ainakin sotken jokakohdan ja 7 erilaista astiaa ja kihveliä siinä... eihän tuossa tule kuin se ropelli ja kuppi... tietty mittakuppeja pari...
Meillä ex hoiti leipomiset.. Juuh kyllä senkin jäljiltä oli kun keittiössä olisi käynyt kunnon jauhopommi.. ja Kippoa, kuppia sielä täällä.🙈 mutta ei pidä valittaa. Hyvä jos joku pitää leipomisesta..
Mutta hyvä jos tuossa ei paikat sotkeennu niin pahasti ja on helppo pestä👍🏼😁Haaveilija39 kirjoitti:
Meillä ex hoiti leipomiset.. Juuh kyllä senkin jäljiltä oli kun keittiössä olisi käynyt kunnon jauhopommi.. ja Kippoa, kuppia sielä täällä.🙈 mutta ei pidä valittaa. Hyvä jos joku pitää leipomisesta..
Mutta hyvä jos tuossa ei paikat sotkeennu niin pahasti ja on helppo pestä👍🏼😁No ei, ja minivoidakin voi kipot ja kupit. 😄
Hyvää leipää on. Söin just äsken ruuan kanssa. Mutta veikkaan, että paahdettuna on vielä parempaa. Siinä kun on juustoa. Iltapalaalla pitänee kokeilla. 😊
- Anonyymi
Ajastimella päälle, niin että aamuksi on aina tuoretta leipää. Noin eräs tuttavamuori käyttää sitä.
Hän ratkaisee sekä herkkävatsaisuuttaan että pientä eläkettään laitteella. Saa halvemmalla gluteenitonta leipää ilmeisesti aikaiseksi, kun jauhovalinnat on luovia. Lisäksi tuntuu olevan niin moniongelmainen vatsa, että ei voi syödäkään muita leipiä kuin omia sörsseleitään.
Muutenhan tuo olisi aivan harrastepuuhailua.
-keinovaginamies-No mä ehkä joskus koitan erikoisempia tuolla tehdä, jahka pääsen hänen kanssaan sinuiksi. 😄
Mä ihailen sun kykyä touhuta niin monipuolisesti kaikkea ja tuota itseluottamusta, että kyllähän sä nyt leivän leipaset siinä missä vaihdat koko huushollin lämmityssysteemit. Mulla menee sormi suuhun jo kattoledien vaitamisen kanssa 😅
No itseasiassa tänään kävin maalla tekee lumityöt traktorilla linkoamalla ja parisen mottia toin polttopuutakin.
Mutta meistä sähkäreistähän on yksi totuus olemassa: "Muut tekee mitä osaa, sähkärit mitä haluaa!" 😁Ledien vaihdossa ei muuten tartte ehkä "pulttiviputinta"? 😄
Tuon sanan kyllä vielä otan itsekin käyttöön...räikkä on niin "läästsiisonii"...😁Disseisback kirjoitti:
Ledien vaihdossa ei muuten tartte ehkä "pulttiviputinta"? 😄
Tuon sanan kyllä vielä otan itsekin käyttöön...räikkä on niin "läästsiisonii"...😁😂 Älä sano, saattaa hyvin olla, että keksin vielä tavan, jolla ledit saa viputettua kattoon pulttiviputtimen kanssa 😁 Ainoa työkalu, jota on hauska käytellä, kun sitä saa viputella silleen kivasti 🤗
Pitää sun kohdalla kyllä ihan paikkansa, että teet mitä haluat. Ei jää ainakaan siitä toteutus kiinni, ettet uskaltaisi tai kehtaisi 😁Aletheias kirjoitti:
😂 Älä sano, saattaa hyvin olla, että keksin vielä tavan, jolla ledit saa viputettua kattoon pulttiviputtimen kanssa 😁 Ainoa työkalu, jota on hauska käytellä, kun sitä saa viputella silleen kivasti 🤗
Pitää sun kohdalla kyllä ihan paikkansa, että teet mitä haluat. Ei jää ainakaan siitä toteutus kiinni, ettet uskaltaisi tai kehtaisi 😁Kyllä "pulttiviputin" kuullostaa niin innostavalle työkalulle, että sillä mielellään avaisi vaikka säilyketökin. 😄 Ihana nimitys työkalullle.
Miksi niitten putääkin olla niin tylyjä, kuten "räikkä?"
Joo, minusta on hyvä osata tehdä vähän kaikkea. 😊Disseisback kirjoitti:
Kyllä "pulttiviputin" kuullostaa niin innostavalle työkalulle, että sillä mielellään avaisi vaikka säilyketökin. 😄 Ihana nimitys työkalullle.
Miksi niitten putääkin olla niin tylyjä, kuten "räikkä?"
Joo, minusta on hyvä osata tehdä vähän kaikkea. 😊Olen ihan samaa mieltä, työkaluilla on kovin tylsät nimet. Ne pitäisi järjestäen uudelleennimetä. Pääsisinköhän nimitoimikuntaan? 🤣
On se hyvä osata monipuolisesti asioita, ettei heti mene sormi suuhun. Mulla kyllä menee joissain asioissa, mutta ei kai sitä ihan kaikkea tarvitse osata. Osaan luutenkun soittaa ammattilaisen apuun, niin eikö se riitä 😄Aletheias kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä, työkaluilla on kovin tylsät nimet. Ne pitäisi järjestäen uudelleennimetä. Pääsisinköhän nimitoimikuntaan? 🤣
On se hyvä osata monipuolisesti asioita, ettei heti mene sormi suuhun. Mulla kyllä menee joissain asioissa, mutta ei kai sitä ihan kaikkea tarvitse osata. Osaan luutenkun soittaa ammattilaisen apuun, niin eikö se riitä 😄Varmasti olisit siihen toimeen mainio. 😬
No siskoni on myös ihminen, joka ei oikein ole teknisesti hirveän ihmeellinen....kun häntä ei vaan lopulta vaan kiinnosta, miten joku toimii...😁
Hänen mielenkiinto kiinnittyy ihan muuhun. 😄Disseisback kirjoitti:
Varmasti olisit siihen toimeen mainio. 😬
No siskoni on myös ihminen, joka ei oikein ole teknisesti hirveän ihmeellinen....kun häntä ei vaan lopulta vaan kiinnosta, miten joku toimii...😁
Hänen mielenkiinto kiinnittyy ihan muuhun. 😄Mulla olis takataskussa jo monta hyvää nimiehdotusta 😅
Ymmärrän siskoasi, olen myös kaukana teknisestä ihmisestä ja herkästi tuskastun jonkin teknisen asian edessä, kun en jaksaisi alkaa availemaan ja tutkimaan ja ruuvailemaan ja selvittelemään, miten mikäkin toimii. Haluan vain, että kaikki toimii, aivan sama miten se toimii 😁Aletheias kirjoitti:
Mulla olis takataskussa jo monta hyvää nimiehdotusta 😅
Ymmärrän siskoasi, olen myös kaukana teknisestä ihmisestä ja herkästi tuskastun jonkin teknisen asian edessä, kun en jaksaisi alkaa availemaan ja tutkimaan ja ruuvailemaan ja selvittelemään, miten mikäkin toimii. Haluan vain, että kaikki toimii, aivan sama miten se toimii 😁No eikun laseta vaan, mitä panttaat? 😄
Tavallaan ymmärrän, mut toisaalta en...teikäläisiä. 😁
Minusta on tärkeää ymmärtää miksi joku toimii ja miten ja miksi juuri niin. Varsinkin mitkä vähääkään liittyy mun elämiseen. Aina ei ole tarjolla sitä ammattilaista, kun hätä tulee...
Mä olen monesti joutunut tilanteisiin, että en keksi heti mitä tehdä... mutta mun tekninen tietämys vähän joka asiasta pelastaa aina. Siksi mua kiinnostaa vähän kaikki, mikä liittyy mun elämään.
Jopa vetoketjuja oon opetellut korjaamaan. 😬Disseisback kirjoitti:
No eikun laseta vaan, mitä panttaat? 😄
Tavallaan ymmärrän, mut toisaalta en...teikäläisiä. 😁
Minusta on tärkeää ymmärtää miksi joku toimii ja miten ja miksi juuri niin. Varsinkin mitkä vähääkään liittyy mun elämiseen. Aina ei ole tarjolla sitä ammattilaista, kun hätä tulee...
Mä olen monesti joutunut tilanteisiin, että en keksi heti mitä tehdä... mutta mun tekninen tietämys vähän joka asiasta pelastaa aina. Siksi mua kiinnostaa vähän kaikki, mikä liittyy mun elämään.
Jopa vetoketjuja oon opetellut korjaamaan. 😬No esim vasara=nakutin, sirkkeli=turboleikkuri, vatupassi=viivatasain. Muita työkaluja en tähän hätään muista 😁
Ja minä en taas yhtään ymmärrä teikäläisiä 😅 Miten jonkun mielenkiinto riittää tutkimaan jotain johtoja ja ruuveja ja naksuttimia ja muita hilavitkuttimia ilman, että hermo menee 😳 Mulla oli hetki sitten pyykinpesukoneessa joku vikakoodi ja mähän olin heittää koko koneen ovesta ulos, mutta onneks en sitä tehnyt, kun vika korjaantui sitten itsekseen. Toimii taas kuin unelma 😁
Vaikka siis oikeasti toivoisin, että olisin teknisempi ihminen, moni asia sujuisi paljon helpommin, mutta se on vain epämukavuusaluetta mulle. Mulla on esim saunanseinästä lauta irti ollut jo monta vuotta enkä saa sitä takaisin laitettua, kun en tiedä millaisilla nauloilla se pitäis laittaa kiinni ja mihin kohtaan, että menee oikein. Kai maar sen voisi iskeä jollain mininauloilla siihen koolipuuhun vai mikä se on.. En tiedä, tuskastun aina kun pääsen tuohon asti joten siellä se lauta odottaa edelleen kiinnittämistään 😄🙈Aletheias kirjoitti:
No esim vasara=nakutin, sirkkeli=turboleikkuri, vatupassi=viivatasain. Muita työkaluja en tähän hätään muista 😁
Ja minä en taas yhtään ymmärrä teikäläisiä 😅 Miten jonkun mielenkiinto riittää tutkimaan jotain johtoja ja ruuveja ja naksuttimia ja muita hilavitkuttimia ilman, että hermo menee 😳 Mulla oli hetki sitten pyykinpesukoneessa joku vikakoodi ja mähän olin heittää koko koneen ovesta ulos, mutta onneks en sitä tehnyt, kun vika korjaantui sitten itsekseen. Toimii taas kuin unelma 😁
Vaikka siis oikeasti toivoisin, että olisin teknisempi ihminen, moni asia sujuisi paljon helpommin, mutta se on vain epämukavuusaluetta mulle. Mulla on esim saunanseinästä lauta irti ollut jo monta vuotta enkä saa sitä takaisin laitettua, kun en tiedä millaisilla nauloilla se pitäis laittaa kiinni ja mihin kohtaan, että menee oikein. Kai maar sen voisi iskeä jollain mininauloilla siihen koolipuuhun vai mikä se on.. En tiedä, tuskastun aina kun pääsen tuohon asti joten siellä se lauta odottaa edelleen kiinnittämistään 😄🙈Turboleikkuri on liian röyhee..muut hyviä...
Entäs akkuporakone, rälläkkä ja jakari. 😁
No mulla on 2 mottoa: 1: Kaiken pitää voida toimia.
2: kaikkeen löytyy aina syy.
On ihan ssma onko ongflma tekninen tai henkinen, niin samat motot toimii. 🙂
Että mä meen kaikessa ssmalla läpi.
Näkyykös muissa laudoissa nauloja? 🙂Disseisback kirjoitti:
Turboleikkuri on liian röyhee..muut hyviä...
Entäs akkuporakone, rälläkkä ja jakari. 😁
No mulla on 2 mottoa: 1: Kaiken pitää voida toimia.
2: kaikkeen löytyy aina syy.
On ihan ssma onko ongflma tekninen tai henkinen, niin samat motot toimii. 🙂
Että mä meen kaikessa ssmalla läpi.
Näkyykös muissa laudoissa nauloja? 🙂No onhan sirkkeli nyt röyhee peli 😁 Akkuporakone on itseasiassa ihan hyvä nimi, kun se kertoo mitä sillä voi tehdä, kone jolla voi porata 🤗 Rälläkkähän on se minisirkkeli? Ja jakari eli jakoavain mikä on ehkä kaikista työkaluista typerimmin nimetty. Avaa jotain jakoja? Eikö se ole ihan vain mutterinlöysytin ja -kiristin?
Sulla on ihan hyvä motto. Muussa elämässä tuo ehkä toimii itselläkin, mutta työstän vielä asennettani tekniikan suhteen 🙈😄
Piti oikein mennä tarkastamaan ja kyllä niissä koolikohdissa näkyy pienet naulat, ihan kuin olis sellaisella naulapommittimella ammuttu naulat kun ne on jotenkin uponneet puuhun. En saa alimmaista lautaa vasaralla nakutettua takas kun ne naulat vääntyilee, joten luovutin. Tai sitten tekijässä on ollut vikaa 😂- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
No onhan sirkkeli nyt röyhee peli 😁 Akkuporakone on itseasiassa ihan hyvä nimi, kun se kertoo mitä sillä voi tehdä, kone jolla voi porata 🤗 Rälläkkähän on se minisirkkeli? Ja jakari eli jakoavain mikä on ehkä kaikista työkaluista typerimmin nimetty. Avaa jotain jakoja? Eikö se ole ihan vain mutterinlöysytin ja -kiristin?
Sulla on ihan hyvä motto. Muussa elämässä tuo ehkä toimii itselläkin, mutta työstän vielä asennettani tekniikan suhteen 🙈😄
Piti oikein mennä tarkastamaan ja kyllä niissä koolikohdissa näkyy pienet naulat, ihan kuin olis sellaisella naulapommittimella ammuttu naulat kun ne on jotenkin uponneet puuhun. En saa alimmaista lautaa vasaralla nakutettua takas kun ne naulat vääntyilee, joten luovutin. Tai sitten tekijässä on ollut vikaa 😂Jakoavain on just hyvä nimi. Se jakaa kaikille, siihen käy minkä kokoinen pultti tahansa.
Naulapommitin :)))
Sinäkö se olit, kun lanseerasit sen pulttiviputtimen?
Rälläkällä leikataan ja hiotaan yleensä rautaa. Leikkaus perustuu kitkaan.
Sirkkelissä käytetään leikkaavia teriä ja työstetään yleensä pehmeämpiä materiaaleja, kuten puuta, muovia...
-keinovaginamies- Aletheias kirjoitti:
No onhan sirkkeli nyt röyhee peli 😁 Akkuporakone on itseasiassa ihan hyvä nimi, kun se kertoo mitä sillä voi tehdä, kone jolla voi porata 🤗 Rälläkkähän on se minisirkkeli? Ja jakari eli jakoavain mikä on ehkä kaikista työkaluista typerimmin nimetty. Avaa jotain jakoja? Eikö se ole ihan vain mutterinlöysytin ja -kiristin?
Piti oikein mennä tarkastamaan ja kyllä niissä koolikohdissa näkyy pienet naulat, ihan kuin olis sellaisella naulapommittimella ammuttu naulat kun ne on jotenkin uponneet puuhun. En saa alimmaista lautaa vasaralla nakutettua takas kun ne naulat vääntyilee, joten luovutin. Tai sitten tekijässä on ollut vikaa 😂Sul katoaa nyt se lempeys nimistä...hellyyttävyys....🤔
En nyt itse jaksa keksii parempia....väsyttää. 🙄
Eli naulapommitinta ei tartte hommata, mut voisit hommata vaikka listanauloja jotain 1,5 mmx45 mm; siä ja näät minne naulat on aieimmin pommitettu, niin samaa vaakaasuoraa viivaa pitkin myös tiedät mihin lyöt ne naulat. 🙂
Jos haluut upottaa naulat myös, niin otat ruuvinkirkuttimen ja lsitat naulsn päähän ja nakuttimella yksi kopsu vielä. 😄Anonyymi kirjoitti:
Jakoavain on just hyvä nimi. Se jakaa kaikille, siihen käy minkä kokoinen pultti tahansa.
Naulapommitin :)))
Sinäkö se olit, kun lanseerasit sen pulttiviputtimen?
Rälläkällä leikataan ja hiotaan yleensä rautaa. Leikkaus perustuu kitkaan.
Sirkkelissä käytetään leikkaavia teriä ja työstetään yleensä pehmeämpiä materiaaleja, kuten puuta, muovia...
-keinovaginamies-Ei tuossa ole mitään logiikkaa, mitä se jakaa? Eri kokoja? 😄
Pulttiviputin on juu mun lanseeraama nimitys sille työkalulle, minkä oikeaa nimeä en koskaan muista. Sillä mä viputtelen pultit paikoilleen aina tarvittaessa 😁
Sirkkeliä olen joskus käyttänyt, varmaankin viimeksi koulussa puutyön tunnilla, mutta rälläkkää en koskaan. Vähän aristelen tuollaisia rajumpia laitteita, vaikka ehkä niihin tottuisi, kun vain käyttäisi, mutta eipä arjessani ole tuollaisille oikein tarvetta. Ja ehkä parempikin pysyä erossa niistä, ihan yleisen turvallisuuden vuoksi 😄- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Ei tuossa ole mitään logiikkaa, mitä se jakaa? Eri kokoja? 😄
Pulttiviputin on juu mun lanseeraama nimitys sille työkalulle, minkä oikeaa nimeä en koskaan muista. Sillä mä viputtelen pultit paikoilleen aina tarvittaessa 😁
Sirkkeliä olen joskus käyttänyt, varmaankin viimeksi koulussa puutyön tunnilla, mutta rälläkkää en koskaan. Vähän aristelen tuollaisia rajumpia laitteita, vaikka ehkä niihin tottuisi, kun vain käyttäisi, mutta eipä arjessani ole tuollaisille oikein tarvetta. Ja ehkä parempikin pysyä erossa niistä, ihan yleisen turvallisuuden vuoksi 😄No loveahan se jakaa. Tiedät, se lovi siinä toisessa päässä, joka mukautuu mihin tahansa pulttiin :))
Joo, ei siinä saunan paneelissa rälläkkää tartte. Dissen suosittamat dyckert-naulat, pieni vasara ja tuurna riittää.
-keinovaginamies- - Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Sul katoaa nyt se lempeys nimistä...hellyyttävyys....🤔
Eli naulapommitinta ei tartte hommata, mut voisit hommata vaikka listanauloja jotain 1,5 mmx45 mm; siä ja näät minne naulat on aieimmin pommitettu, niin samaa vaakaasuoraa viivaa pitkin myös tiedät mihin lyöt ne naulat. 🙂
Jos haluut upottaa naulat myös, niin otat ruuvinkirkuttimen ja lsitat naulsn päähän ja nakuttimella yksi kopsu vielä. 😄Tuurna vois ennemminkin olla joku naulantuuppain.
Tuurna vois ennemminkin olla joku naulantuuppain.
-keinovaginamies-Mietin, että tokko Aletheijjaksen pinkissä työkalusarjassa tuurnaa on. 😬
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Mietin, että tokko Aletheijjaksen pinkissä työkalusarjassa tuurnaa on. 😬
Jos on, niin kukaan ei ole ainakaan nähnyt saati tarvinnut :)
Voihan paneelin pätkä.
Sul katoaa nyt se lempeys nimistä...hellyyttävyys....🤔
Jos haluut upottaa naulat myös, niin otat ruuvinkirkuttimen ja lsitat naulsn päähän ja nakuttimella yksi kopsu vielä. 😄Nimet täytyisi tulla spontaanisti hetkessä, silloin niissä säilyy se "aitous", kun ne ei ole väkisin keksitty vaan enemmän tilanteesta kumpuavia. Eli jätetään nimet hetkessä syntyviksi 😊
Kiitos vinkistä, otan nuo mitat ylös ja kävelen rautakauppaan. Kai ne siellä tietää millaiset naulat soveltuu kosteisiin tiloihin,. Onko vinkkejä miten ne vanhat naulat saa pois laudasta? Sitä joskus yritin, mutta en keksinyt mihin tuen laudan niin että saisin nakuteltua naulat "nurjalta" puolelta pois ja sittenhän se lauta lensi jo takaisin paikoilleen lauteiden alle odottamaan parempaa hetkeä, jota ei vielä ole tullut 😄
Ja mikä on ruuvinkirkutin? 😳 Kuka noita nimiä keksii?Anonyymi kirjoitti:
Jos on, niin kukaan ei ole ainakaan nähnyt saati tarvinnut :)
Voihan paneelin pätkä.
-keinovaginamies-No pari stykkerttii voi nuijia pohjiin ph2 ruuvarillakin. 😄
Anonyymi kirjoitti:
No loveahan se jakaa. Tiedät, se lovi siinä toisessa päässä, joka mukautuu mihin tahansa pulttiin :))
Joo, ei siinä saunan paneelissa rälläkkää tartte. Dissen suosittamat dyckert-naulat, pieni vasara ja tuurna riittää.
-keinovaginamies-Ensimmäisenä tuli mieleen tuosta, että jakoavain jakaa rakkautta=lovea 😄 Mutta luovutan ja hyväksyn jakoavaimen nimityksen sellaisenaan, vaikkei se mun logiikkaan sovikaan.
Tuurna, naulantuuppain, kirkutin.. Tämän takia se hemmetin lauta on vuosia lojunut kiinnittämättömänä, koska tuskastun jo noihin työkaluihin, mitä tarvittaisiin tehtävän menestyksekkääseen suorittamiseen. Ja ei, ei ole tuurnaa mun työkalusalkussa 😂 Ikinä kuullutkaan..Aletheias kirjoitti:
Nimet täytyisi tulla spontaanisti hetkessä, silloin niissä säilyy se "aitous", kun ne ei ole väkisin keksitty vaan enemmän tilanteesta kumpuavia. Eli jätetään nimet hetkessä syntyviksi 😊
Kiitos vinkistä, otan nuo mitat ylös ja kävelen rautakauppaan. Kai ne siellä tietää millaiset naulat soveltuu kosteisiin tiloihin,. Onko vinkkejä miten ne vanhat naulat saa pois laudasta? Sitä joskus yritin, mutta en keksinyt mihin tuen laudan niin että saisin nakuteltua naulat "nurjalta" puolelta pois ja sittenhän se lauta lensi jo takaisin paikoilleen lauteiden alle odottamaan parempaa hetkeä, jota ei vielä ole tullut 😄
Ja mikä on ruuvinkirkutin? 😳 Kuka noita nimiä keksii?Niinpä...
Nehän on ohuita ne entiset naulat? Jos saat jotkin pihdit/katkaisupihdit sinne niin taivuttele liitä edestaas, niin voi katketa. Toisaalta kun laitat jonkun laudanpätkän laudsn päälle ja paukutat nakuttimella lautaan ne painuu vinoon ja voit vetää uudet naulat sitten. 😄
Ruuvimeisseli...suosittelen ristipäistä. 😬- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No pari stykkerttii voi nuijia pohjiin ph2 ruuvarillakin. 😄
Ruuvinkirkuttimen väärinkäyttöä. Kyllä hyvä pinkki setti sisältäis naulantuuppaimenkin :)
Mietin, että tokko Aletheijjaksen pinkissä työkalusarjassa tuurnaa on. 😬
Öhöm, se ei ole pinkki 😑 Tylsän harmaa ja työkalut muistaakseni mustia, joissa on jotain punaista. Ihan pilipalikaluja, markkinoiden halvimmat.
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Ensimmäisenä tuli mieleen tuosta, että jakoavain jakaa rakkautta=lovea 😄 Mutta luovutan ja hyväksyn jakoavaimen nimityksen sellaisenaan, vaikkei se mun logiikkaan sovikaan.
Tuurna, naulantuuppain, kirkutin.. Tämän takia se hemmetin lauta on vuosia lojunut kiinnittämättömänä, koska tuskastun jo noihin työkaluihin, mitä tarvittaisiin tehtävän menestyksekkääseen suorittamiseen. Ja ei, ei ole tuurnaa mun työkalusalkussa 😂 Ikinä kuullutkaan..No en itekään tajunnut että disse tarkoitti ruuvinkirkuttimella jotain noin rajua työkalujen pahoinpitelyä.
Työkalu on ystäväsi. Hivele sitä hellyydellä, niin toimii jatkossakin ;)
Ruuvinkirkuttimen väärinkäyttöä. Kyllä hyvä pinkki setti sisältäis naulantuuppaimenkin :)
-keinovaginamies-Pinkit kokonaisuudet ei usein kuulu hifistelyyn. 😝
Aletheias kirjoitti:
Öhöm, se ei ole pinkki 😑 Tylsän harmaa ja työkalut muistaakseni mustia, joissa on jotain punaista. Ihan pilipalikaluja, markkinoiden halvimmat.
Hsssttt.... elä paljasta kaikkee...🙄
Anonyymi kirjoitti:
No en itekään tajunnut että disse tarkoitti ruuvinkirkuttimella jotain noin rajua työkalujen pahoinpitelyä.
-keinovaginamies-Mitä hittoo? Pieni kopsaus ruuvikitkuttimella naulaan ei tarkoita, että se pitäis hajoittaa...
😄Disseisback kirjoitti:
Niinpä...
Nehän on ohuita ne entiset naulat? Jos saat jotkin pihdit/katkaisupihdit sinne niin taivuttele liitä edestaas, niin voi katketa. Toisaalta kun laitat jonkun laudanpätkän laudsn päälle ja paukutat nakuttimella lautaan ne painuu vinoon ja voit vetää uudet naulat sitten. 😄
Ruuvimeisseli...suosittelen ristipäistä. 😬On ohuita juu, mutta kuvitteletko sä, että mulla on jotkut katkaisupihdit? 🙈 Menisköhän saksilla jos oikein kitkuttelis Fiskarseilla? Tai puutarhasaksilla? 😁 Tai hei mulla on sahakin! Se on liila 😍 Mutta tuossa vaihtoehdot ohuen naulan katkaisuun, ei kovin hyvät sellaiset.
Ehkä mä runnon ne vaan vinoon sinne taakse 😂Anonyymi kirjoitti:
No en itekään tajunnut että disse tarkoitti ruuvinkirkuttimella jotain noin rajua työkalujen pahoinpitelyä.
-keinovaginamies-Hivelen hellyydellä, eritoten pilttiviputinta. Se on mun lemppari 😁
Aletheias kirjoitti:
On ohuita juu, mutta kuvitteletko sä, että mulla on jotkut katkaisupihdit? 🙈 Menisköhän saksilla jos oikein kitkuttelis Fiskarseilla? Tai puutarhasaksilla? 😁 Tai hei mulla on sahakin! Se on liila 😍 Mutta tuossa vaihtoehdot ohuen naulan katkaisuun, ei kovin hyvät sellaiset.
Ehkä mä runnon ne vaan vinoon sinne taakse 😂Ei sahaa sinne, se tylsyy...
Jos löytyy joku pätkä puuta/lautaa, laita se siihen laudan päälle missä naulat on ja roimi siihen lautaan vasarallla kunnes naulat vääntyy edestä...
Mutta nyt kun mä mietin, niin se on ehkä jo kuivunut noin, että irtoo tuolleen nauloilla kuitenkin... hsittaisko jos naulan tiloilla olis ruuvit? 🤔- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Mitä hittoo? Pieni kopsaus ruuvikitkuttimella naulaan ei tarkoita, että se pitäis hajoittaa...
😄Lipsahtaa kuitenkin naulankannasta ohi, paneeliin ph2 ruksin kuva, tai parhaassa tapauksessa paneeli halki.
Lilan työkalusetin ominaisuuksiin kuuluu myös pehmeät ruuvarin kärjet, eli tylsyy se ruuvinkirkutinkin :)
Ei sahaa sinne, se tylsyy...
Jos löytyy joku pätkä puuta/lautaa, laita se siihen laudan päälle missä naulat on ja roimi siihen lautaan vasarallla kunnes naulat vääntyy edestä...
Mutta nyt kun mä mietin, niin se on ehkä jo kuivunut noin, että irtoo tuolleen nauloilla kuitenkin... hsittaisko jos naulan tiloilla olis ruuvit? 🤔Multa ei löydy mitään puutavaraa omista nurkista, mutta ehkä jollain naapurilla pätkä olisi antaa. Varmaan naulat sais suht helpostikin nikutettua kumoon, jos olis riittävän kova alusta, jota vasten nakuttaa. En viitsi ihan lattiaa vasten kuitenkaan 😁
Ei mua ruuvit haittaisi, jollei ne sieltä paistaisi silmään pahasti, mutta millä ne ruuvit siihen saisi kun eikö siihen tarvita just jotain poraa tai muuta konetta? Eli ehkä se naulaus ja tuurnaus on sittenkin paras vaihtoehto 🤔Anonyymi kirjoitti:
Lipsahtaa kuitenkin naulankannasta ohi, paneeliin ph2 ruksin kuva, tai parhaassa tapauksessa paneeli halki.
Lilan työkalusetin ominaisuuksiin kuuluu myös pehmeät ruuvarin kärjet, eli tylsyy se ruuvinkirkutinkin :)
-keinovaginamies-Huomioin tuonkin.... Aletheijjasta on tarkka nainen...kieli keskellä suulla täsmänä tekee hommat. 😄
Aletheias kirjoitti:
Multa ei löydy mitään puutavaraa omista nurkista, mutta ehkä jollain naapurilla pätkä olisi antaa. Varmaan naulat sais suht helpostikin nikutettua kumoon, jos olis riittävän kova alusta, jota vasten nakuttaa. En viitsi ihan lattiaa vasten kuitenkaan 😁
Ei mua ruuvit haittaisi, jollei ne sieltä paistaisi silmään pahasti, mutta millä ne ruuvit siihen saisi kun eikö siihen tarvita just jotain poraa tai muuta konetta? Eli ehkä se naulaus ja tuurnaus on sittenkin paras vaihtoehto 🤔No laita kuva säpolla... ehkä osaan paremmin neuvoa...
Mä luulen, että kyse on paneloinnnista....ne vääntyilee kuivaessaan... eikä nsulat "vedä" tarpeeksi paneeleja seinään...ruuvit pysyy paremmin...
Ehkä saisit ohuet ruuvit ihan ruuvikirötkuttimella käännettyä itse. 🙂Disseisback kirjoitti:
Huomioin tuonkin.... Aletheijjasta on tarkka nainen...kieli keskellä suulla täsmänä tekee hommat. 😄
Tietenkin teen 😂
Nyt menen unille, jotta jaksaa vielä viimeisen työpäivän.
Hycää yötä ja kiitos vinkeistä, ne tuli tarpeeseen! 😁Disseisback kirjoitti:
No laita kuva säpolla... ehkä osaan paremmin neuvoa...
Mä luulen, että kyse on paneloinnnista....ne vääntyilee kuivaessaan... eikä nsulat "vedä" tarpeeksi paneeleja seinään...ruuvit pysyy paremmin...
Ehkä saisit ohuet ruuvit ihan ruuvikirötkuttimella käännettyä itse. 🙂Nyt vasta huomasin tämän.. Mä voin laittaa säpolla tulemaan kuvaa niin helpompi näyttää. Palataan! 😊
Aletheias kirjoitti:
Tietenkin teen 😂
Nyt menen unille, jotta jaksaa vielä viimeisen työpäivän.
Hycää yötä ja kiitos vinkeistä, ne tuli tarpeeseen! 😁No laitas vielä kuvia, niin katsotaan mikä oikee keissi. 😬
Mut öitä. 😴
Minullakin on leipäkone. Oma tekemä on paljon parempaa kuin kaupan tavara. Tykkään laittaa sämpyläjauhoja joukkoon, niin tulee maukasta.
No eritoten voi maustella leipää ihan itse.
Mulla seuraavaan tekeleeseen tulee sinihomejuustoa. Unikonsiemenet unohtui...ja seesaminsiemeniäkin vois olla. 😋Disseisback kirjoitti:
No eritoten voi maustella leipää ihan itse.
Mulla seuraavaan tekeleeseen tulee sinihomejuustoa. Unikonsiemenet unohtui...ja seesaminsiemeniäkin vois olla. 😋Siis murustellaanko se homejuusto sinne taikinan joukkoon? Eikö se mene koneessa ihan mössöksi?
Palstakamu kirjoitti:
Siis murustellaanko se homejuusto sinne taikinan joukkoon? Eikö se mene koneessa ihan mössöksi?
No niin meinasin...
Varmaan se sinne asettuu... en tiedä? En oo kokeillut...vielä. 😄Disseisback kirjoitti:
No niin meinasin...
Varmaan se sinne asettuu... en tiedä? En oo kokeillut...vielä. 😄Nyt laitoin tulemaan castelloleipää... se hyvin meni nesteeseen sekaan.... annoin vatkata sen jonkinaikaa vettä ja castelloa. Kuumensin vettä vähän ylilämpimäksi...
Saahan nähdä mitä tulee. 😬Disseisback kirjoitti:
Nyt laitoin tulemaan castelloleipää... se hyvin meni nesteeseen sekaan.... annoin vatkata sen jonkinaikaa vettä ja castelloa. Kuumensin vettä vähän ylilämpimäksi...
Saahan nähdä mitä tulee. 😬Raportoi tulos palstalle. Nyt kiinnostaa.
Palstakamu kirjoitti:
Raportoi tulos palstalle. Nyt kiinnostaa.
Onnistunut leipä. Ehkä noin äkkisiltään olisi voinut pistää koko castellopalan leipään. Aika mieto maku puolikkaasta, mutta hyvää on. 😋
Disseisback kirjoitti:
Onnistunut leipä. Ehkä noin äkkisiltään olisi voinut pistää koko castellopalan leipään. Aika mieto maku puolikkaasta, mutta hyvää on. 😋
Oliko se levinnyt tasaisesti koko leipään, vai minkälainen oli rakenne?
Palstakamu kirjoitti:
Oliko se levinnyt tasaisesti koko leipään, vai minkälainen oli rakenne?
Tasaisesti joo...tosin söin vain pari palasta... mutta luulisin. Maun huomaa, mutta olisi saanut olla enempi sitä juustoa. 🤔
Nyt muuten lähtee testiin mun eilinen tuotos, kun sen käyttää paahtimessa. 😁
Läsäytin juustoraastetta sekaan, joten paahdettuna se maistuu taatusti paremmalta. 🤤
Huomenna ehkä teen toisen... hitto kun unohdin ostaa seesaminsirmeniä ja unikonsiemeniä kaupasta...pitänee ladata sähköpyörä ja kipaista niitä virlä leipään. Castelloa on jo. 😋- Anonyymi
Höpsis! Rinkeliä! Tee rinkeleitä!
Minulle kiitos :)Jos kysytään miten ne tarjoillaan, Välis ja kikkeli liittyy siihen. 😝
Ei mut oikeesti vesirinkelit ois hyviä.... mummo teki niitä....snadisti suolasìi. 🤤- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Jos kysytään miten ne tarjoillaan, Välis ja kikkeli liittyy siihen. 😝
Ei mut oikeesti vesirinkelit ois hyviä.... mummo teki niitä....snadisti suolasìi. 🤤Mummot osaa, reseptit talteen :)
Anonyymi kirjoitti:
Mummot osaa, reseptit talteen :)
Kasvavat koiranputkea jo.... pitää keksii itse nyt. 😄
- Anonyymi
En tiedä oletko mies vai nainen, mutta ainakin kätevä emäntä!
- Anonyymi
No ,sinä osaat,1ladange uritän
- Anonyymi
Muista, että leipurilla pitää aina olla myssy ja tukka tiiviisti sen myssyn alla.
- Anonyymi
Jos syö paljon leipää, niin itse tekemällä säästää aikalailla.
Nykyään en syö vaaleaa leipää juuri koskaan. Joskus aikaisemmin leivoin paljon leipiä. 2 kg jauhoja maksaa puolet vähemmän kuin yksi fazerin leipä. En muista enää varmasti, mutta saikohan jauhopussista 4 isoa leipää 🤔. Jos laittoi hiutaleita, siemeniä, perunamuusia, muita jauhoja ja ruuantähteitä sekaan, niin riitti tietysti useampaan leipään se pussi.
Samalla uuninlämmityksellä sitten tekee muut viikon ruuat.
Mun lempparileipäni sisälsi runsaasti kaurahiutaleita ja ohrajauhoja vehnäjauhojen lisäksi. Pitäisköhän viikonloppuna leipoa... 🤤
Leipäkoneella tulee mun mielestäni vähän liian tiivistä leipää. Tai sitten vain mun syömät leipäkoneleivät ovat olleet tiiviitä.
xLinerNo tiivis oli toi, minkä viimesimmäks pyöräytin.
En mäkään nyt mahdottomia leipää syö. Aamupalaks, ruuan kanssa ehkä, esimerkiks keiton kanssa ja iltapalaks...miten suu pyytää. 😄
Pitänee joko illalla tai huomenaamuks laitella leipää tulemaan. 😋- Anonyymi
Olisko koneilla eroa ja resepteillä? Mä nimittäin olen kokenut, että käsin lepomalla on ihan älyttömän vaikeeta saada yhtä mehevää leipää kuin leipäkoneella ja vaatii moninkertasen vaivan. Ainakin toi mun koneeni on ihan yliveto taikinoiden kohottamisessa ja vaivaamisessa. Mä teen ja kohotan siinä aika usein sellaisiakin taikinoita, jotka sitten jatkojalostan muualla kuin leipäkoneessa.
- Anonyymi
Exalle ostettua ei kannata kaivaa esille.
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Ei ole exälle ostettu.
Niin sinä luulet. Kysy äidiltä.
Anonyymi kirjoitti:
Niin sinä luulet. Kysy äidiltä.
No se on ostettu meidän perheelle. Minä ja lapset nykyään. Exä saa järsiä ostoleipää nyt. Tai tehkööt itse....😁
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No se on ostettu meidän perheelle. Minä ja lapset nykyään. Exä saa järsiä ostoleipää nyt. Tai tehkööt itse....😁
Siinä on Disse kynsin hampain pitänyt leipäkoneesta kiinni kun on muuttokuormaa lastattu:)
Anonyymi kirjoitti:
Siinä on Disse kynsin hampain pitänyt leipäkoneesta kiinni kun on muuttokuormaa lastattu:)
En mä murehtinut mistään. Kunhan exä iraensä siirti täältä myös itsensä pois...se oli tärkeintä. ☺️
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
En mä murehtinut mistään. Kunhan exä iraensä siirti täältä myös itsensä pois...se oli tärkeintä. ☺️
Heh hehhhehhaa:)
Olethan saanut omaisuutta rasitteeksi, pienenä lisänä leipäkoneen:) Anonyymi kirjoitti:
Heh hehhhehhaa:)
Olethan saanut omaisuutta rasitteeksi, pienenä lisänä leipäkoneen:)No alkuun ei kyllä mainittavasti ollut mitään. Mutta siitähän noita tuli kaikkea hommailtua. Nyt on leipäkoneen lisöksi muutakin tavaraa riittävästi. 😁
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No alkuun ei kyllä mainittavasti ollut mitään. Mutta siitähän noita tuli kaikkea hommailtua. Nyt on leipäkoneen lisöksi muutakin tavaraa riittävästi. 😁
No, voi lapset jättää eron tullessa myös leivättä:)
Anonyymi kirjoitti:
No, voi lapset jättää eron tullessa myös leivättä:)
Häh? Mitä?
Eivät ole leivättä olleet, ainakaan mun luona. 😡
- Anonyymi
Voisiko samalla koneella tehdä lihamurekkeenkin? Aineet sekaisin ja paisto? Ai joo kohotus voisi jäädä pois. Joko sulla on airfryer joka mainoksen mukaan karsii ruuasta rasvat ja muut epätervellisyydet laitteen pohjalle. Jää vaan terveelliset ainesosat.
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Ei ole, eikä tule. 😁
Mutsi kyllä jo sitäkin intoili. 🤣No jo on. Koskaan ei pidä sanoa ei ikinä.
Miten kävisi jos laittaisi possun kyljyksen ja hanhenmaksapallerot vihannesten kanssa airiin? Koneen töötättyä siellä olisi luultavasti vaan surullinen kaluttu luu porkkanan seurana. Kyljys ja pallerot olisi delegoitu koneen uumeniin. Anonyymi kirjoitti:
No jo on. Koskaan ei pidä sanoa ei ikinä.
Miten kävisi jos laittaisi possun kyljyksen ja hanhenmaksapallerot vihannesten kanssa airiin? Koneen töötättyä siellä olisi luultavasti vaan surullinen kaluttu luu porkkanan seurana. Kyljys ja pallerot olisi delegoitu koneen uumeniin.Luultavasti. 😁
- Anonyymi
Olwtko Espoost elli KeavoosatA
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873418
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli442837Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742356- 612308
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512251Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1162236Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv212123Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.202057- 621964
- 1141926