Enemmistö suomalaisista hyväksyy lakot

Anonyymi-ap

77

769

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lakkoilulla estetään putinismin leviämistä, diktatuurimaista käyttäytymistä jota ei olla sataan vuoteen nähty.

• Anonyymi

Lakkoilu yms yhteiskuntavastaisuus on Putinismia parhaillaan. Samaa sarjaa kuin sekin, että vihervasemmisto ja Kremli olivat vihoissaan siitä kun Stubb valittiin presidentiksi.
        Samaa suomea alasajavaa kerhoa niin vihervasurit kuin venäjäkin. Joko olette uutta Otto Ville Kuusista ja varjohallitusta rakentamassa naapurin kanssa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lakkoilu yms yhteiskuntavastaisuus on Putinismia parhaillaan. Samaa sarjaa kuin sekin, että vihervasemmisto ja Kremli olivat vihoissaan siitä kun Stubb valittiin presidentiksi.
        Samaa suomea alasajavaa kerhoa niin vihervasurit kuin venäjäkin. Joko olette uutta Otto Ville Kuusista ja varjohallitusta rakentamassa naapurin kanssa?

Venäjällä on äärioikeistolainen valta. Miksi siis vasemmisto siitä tykkäisi?
        Älä nyt viitsi hölmö olla.

>simiti<

• Anonyymi

😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

🍒 ­­N­­y­m­­f­­­o­­m­­­a­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18273260

🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

• Anonyymi

En tiedä miksi lakkoillaan. En ole yhtään järkevää syytä huomannut. Sen sijaan olen huomannut että punikit luulee olevansa jotain mitä eivät ole.

• Anonyymi

Ei haittaa kun olen varautunut.

Pitkää yleislakkoa vaan kehiin 👍

xLiner

• Samoilla linjoilla. 👍

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Samoilla linjoilla. 👍

Ei ole vaihtoehtoa. Olen valmis lakkoilemaan vaikka loppuvuoden, jollei hallitus peru aikomuksiaan.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole vaihtoehtoa. Olen valmis lakkoilemaan vaikka loppuvuoden, jollei hallitus peru aikomuksiaan.

xLiner

Sinun elämässäsi ei ole mitään muuta sisältöä kuin vihaa ja kaunaa mitä näyt purkavan tälle palstalle vuodesta toiseen. Toivon todellakin, että hallitus ajaa teidät pummit kuusen alle. Sinähän et pärjäisi tuntiakaan, jos sähköt menevät poikki ja mäkkäri kiinni. xD
        Mitäs putinlandiaan muuta? xD

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

xLiner

Millä ajattelit rahoittaa yhteiskunnan menot, jos ei saa leikata? Velanotto alkaa olla riskirajoilla ja sitten luottoluokitus laskee ja valtion lainan korot nousee vääjäämättä. Koroille korkoa toimii toiseenkin suuntaan.

Mistä siis pitäisi leikata (4.1 miljr. 2027 tasosta)? Vertailuksi voi sanoa, että ansiotuloverotus on 31miljardia/2023) siis jos vertaa lukuja 4.1/31=13%. Kaikille raju tuloveron korotus juustohöylällä? Oletko valmis itse maksamaan rajusti lisää veroja ? Mistä miljardit pitäisi leikata? Jo nyt työnteko ei kannata kun palkka nousee hieman mediaanitasosta ylöspäin. Voit saada tonnin lisää palkkaa, mutta käytännössä käteen jää vain 300e enemmän. Myöskin moni Valtakunnan tavoin yhteiskunnan maksamana elää leveämmin kuin pienipalkkaisissa töissä itse itsensä kustantama. Jopa keskituloinen voi joutua elämään vaatimattomasti. Jos elintasoa joudutaan kaikilla tiputtamaan, on myös alatasolta leikattava, koska muuten töitä ei kannata ottaa vastaan kun etuuksilla elää paremmin (on jo nyt ongelma).

• Anonyymi kirjoitti:

Millä ajattelit rahoittaa yhteiskunnan menot, jos ei saa leikata? Velanotto alkaa olla riskirajoilla ja sitten luottoluokitus laskee ja valtion lainan korot nousee vääjäämättä. Koroille korkoa toimii toiseenkin suuntaan.

Mistä siis pitäisi leikata (4.1 miljr. 2027 tasosta)? Vertailuksi voi sanoa, että ansiotuloverotus on 31miljardia/2023) siis jos vertaa lukuja 4.1/31=13%. Kaikille raju tuloveron korotus juustohöylällä? Oletko valmis itse maksamaan rajusti lisää veroja ? Mistä miljardit pitäisi leikata? Jo nyt työnteko ei kannata kun palkka nousee hieman mediaanitasosta ylöspäin. Voit saada tonnin lisää palkkaa, mutta käytännössä käteen jää vain 300e enemmän. Myöskin moni Valtakunnan tavoin yhteiskunnan maksamana elää leveämmin kuin pienipalkkaisissa töissä itse itsensä kustantama. Jopa keskituloinen voi joutua elämään vaatimattomasti. Jos elintasoa joudutaan kaikilla tiputtamaan, on myös alatasolta leikattava, koska muuten töitä ei kannata ottaa vastaan kun etuuksilla elää paremmin (on jo nyt ongelma).

Kukaan ei kai ole väittänytkään, että Mitään ei pidä tehdä eikä uudistaa? - Kyse on hallituksen poikkeuksellisesta työmarkkinoiden raiskaamisesta, yksipuolisesta sanelusta ilman aikomustakaan neuvotella asiasta työntekijäpuolen kanssa.
        Samoin siitä, että kerralla halutaan noukkia rusinat pohjoismaisesta pullasta.

https://yle.fi/a/74-20075012?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Kukaan ei kai ole väittänytkään, että Mitään ei pidä tehdä eikä uudistaa? - Kyse on hallituksen poikkeuksellisesta työmarkkinoiden raiskaamisesta, yksipuolisesta sanelusta ilman aikomustakaan neuvotella asiasta työntekijäpuolen kanssa.
        Samoin siitä, että kerralla halutaan noukkia rusinat pohjoismaisesta pullasta.

https://yle.fi/a/74-20075012?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp

Juuripa noin. Tuo linkittämäsi juttu kertoo varsin selkeästi mikä se ongelma tässä hallituksen yrityksessä on. Jep, noista suunnitelluista valtaosa on voimassa mm. Ruotsissa, mutta silti työntekijän asema on Ruotsissa paljon Suomea parempi, sillä samalla on on sovittu myös työnantajaosapuolta koskevista velvotteista jne. Moni asia on Ruotsissa viturallaan nykypäivänä, mutta työmarkkinat toimivat siellä erinomaisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuripa noin. Tuo linkittämäsi juttu kertoo varsin selkeästi mikä se ongelma tässä hallituksen yrityksessä on. Jep, noista suunnitelluista valtaosa on voimassa mm. Ruotsissa, mutta silti työntekijän asema on Ruotsissa paljon Suomea parempi, sillä samalla on on sovittu myös työnantajaosapuolta koskevista velvotteista jne. Moni asia on Ruotsissa viturallaan nykypäivänä, mutta työmarkkinat toimivat siellä erinomaisesti.

Minuakin häiritsee suuresti nuo sumutusyritykset, joissa yritetään väittää näiden olavan tavallisia Pohjoismaisia toimia, jättäen kokonaan kertomatta se kolikon toinen puoli. Mm. tuo ensimäisen sairaslomapäivän palkattomuus on totta, mutta esimerkiksi ruotsissa on yhtenä tuon vastaparina se, että Ruotsissa on velvoite lähteä hyvin matalalla kynnyksellä neuvottelemaan ja sopimaan lyhennetystä työajasta jne. Eikä siellä istuta neuvottelupöytään niin, että se olisi työntekijä vs työantaja, vaan siinä on mukana myös hoitava lääkäri tmv. Sitä sopimusta lähdetään viilaamaan työtekijän jaksaminen, terveys ja hyvinvointi edelle. Sen sijaan, että odotetaan burn outtiin saakka ja ensimmäisenä lätkäistään 3kk sairasloma, niin velvoite on puuttua nopeasti, pyrkiä korkeintaan lyhyeen sairaslomaan ja palaamaan töihin nopeasti lyhennetylle työajalle ja kevennetylle työtaakalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen aina kannattanut veronkorotuksia.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Myöskin moni Valtakunnan tavoin yhteiskunnan maksamana elää leveämmin kuin pienipalkkaisissa töissä itse itsensä kustantama. Jopa keskituloinen voi joutua elämään vaatimattomasti. "

Tuo on totta. Tilanteen parantamiseen löytyy kuitenkin parempia keinoja kuin mitä hallitus nyt työntekijöitä kohtaan aikoo.

Hoidetaan tämä keissi ensin ja sitten valtikset perheineen.

xLiner

• Anonyymi

Olen ollut jo vuosia lakossa... 🤣 Ja ei, en tarkoita sex lakkoa. Toki siinäkin oli hetken tauko, kun naisystävä menehtyi.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitäpäs jos puututtaisiin listaamattomien yritysten, säätiöiden, työnantaja- sekä työntekijäliittojen verottomiin osinkoihin?

Yritystukia voisi myös tarkastella ja puuttua veronkiertoon ja kaiken maailman vakuutuskuoriin.

Siinä nyt aluksi. Nämä hallituksen ehdotetut toimenpiteet vähentää verotuloja, eikä tule senttiäkään säästöä.

Mikä siis muu voi ehdotusten takana olla, kuin oikeiston ja EK:n ideologia ilman hyötyä.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen aina kannattanut veronkorotuksia.

xLiner

Oletko valmis maksamaan vaikka 10% enemmän?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitäpäs jos puututtaisiin listaamattomien yritysten, säätiöiden, työnantaja- sekä työntekijäliittojen verottomiin osinkoihin?

Yritystukia voisi myös tarkastella ja puuttua veronkiertoon ja kaiken maailman vakuutuskuoriin.

Siinä nyt aluksi. Nämä hallituksen ehdotetut toimenpiteet vähentää verotuloja, eikä tule senttiäkään säästöä.

Mikä siis muu voi ehdotusten takana olla, kuin oikeiston ja EK:n ideologia ilman hyötyä.

>simiti<

Tuolla ei taida saada ihan 4 miljardia kasaan, alkua toki.

• Anonyymi

Hyväksyn ja osaan kyllä varautua etukäteen. Tosin eivät nämä nyt ole juurikaan mun elämässäni vielä näkyneet. Tällaista pätkälakkoilu en ymmärrä, vaikka sen hyväksynkin. En tajua mitä järkeä on lakkoilussa, joka ei näy missään. Kunnon suurlakko, jos ei jopa yleislakko, päälle ja niin pitkälle, että alkaa tuntua.

• Anonyymi

Samaa mielät kuin pari edellistä. Hyväksyn, mutta en ymmärrä toteutustapaa. Mikä järki on tälläsessa pätkälakkoilussa? Tilannehan on nyt se, että sitä miettiin, että "olikohan nyt joku lakko" ja "mikähän lakko tänään piti olla" ja "montakohan päivää ne nyt onkaan tällä kertaa lakossa", mitä ihmeen lakkoilua tämä tällainen on?

• Anonyymi

Ihan kamala meteli noista muutamistakin lakkopäivistä on vastapuolen leirissä kuitenkin syntynyt.

Näillä näkymin lisää on luvassa.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan kamala meteli noista muutamistakin lakkopäivistä on vastapuolen leirissä kuitenkin syntynyt.

Näillä näkymin lisää on luvassa.

xLiner

Demokratiavastaiset punakaartilaiset huutaa, mutta siihen se teillä jääkin. xD

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Demokratiavastaiset punakaartilaiset huutaa, mutta siihen se teillä jääkin. xD

Eikös nyt olen vuosi 2024? Onhan nyt vuosi 2024? Missä on punakaartilaisia? Onko ne tappelemassa valkoisten lahtareiden kanssa?

>simiti<

• Hyväksyn, ymmärrän ja tiedän.
      Ei ole minun arkeani häirinnyt👍

• Olen osallistunut jo yhden päivän, kahden päivän sekä kolmen päivän lakkoon. Olen käyttänyt nämä päivät lähinnä ystävieni kanssa tapaamiseen ja pari kertaa olen hakenut tyttären töistä, kun bussit eivät ole kulkeneet.

Kyllä tiedän. Hallituksen suunnitelmissa on muun muassa ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastaminen. Ansiosidonnainen leikkaantuisi viidenneksellä 40 päivän jälkeen ja vielä viisi prosenttia 170 päivän jälkeen niin, että päiväraha olisi yhteensä neljänneksen alkusummaa pienempi. - Nykyisellään työttömistä työnhakijoista valtaosa ei ehdi työllistyä kahdeksassa viikossa..

Työttömyysturvan työssäoloehdon pidentäminen vuoteen tarkoittaisi mm. sitä, että alle vuoden määräaikaiset opettajat ja kouluavustajat eivät enää koskaan saisi ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.

Vientivetoinen työmarkkinamalli tarkoittaisi sitä, että hoitohenkilökunnan palkkoja ei lain mukaan koskaan enää saisi työehtosopimuksilla korottaa enemmän kuin vientiteollisuuden työntekijöiden tai vaikka ahtaajien.

Lisäksi hallitus esittää muun muassa työttömyysturvan työssäoloehdon kertymisen lakkauttamista palkkatuetusta työstä, työttömyysturvan lapsikorotusten leikkaamista, aikuiskoulutuksen ja vuorotteluvapaan lakkauttamista, lakko-oikeuksien rajoittamista, paikallisen sopimisen "laajentamista" (tosiasiassa se vähenisi ja muuttuisi työnantajan direktio-oikeuden laajentamiseksi), irtisanomisen helpottamista ja ensimmäisen sairauspäivän muuttamista palkattomaksi.

Siis koko pakettia kerralla.
      Että näin.

• Anonyymi

Kiitos näistä tarkennuksista mitä tänne nyt kirjasit! Yksinkertaisesti hallitus sotkeutuu työmarkkina poliittisiin neuvotteluihin, puoltaen joka suhteessa työnantajan etuja.
        Suomennettuna tarkoitus tehdä työläisistä, rumasti sanottuna; lähes orjia!
        Oikeesti koko maa menee konkurssiin, ja kynnelle kykenevät poistuu maasta. Mitäs sitten suuhun pannaan, kun työläiset ovat maan jättäneet. Ei tämä valtio muutaman maanviljelijän työn varassa pystyssä pysy.
        Yleislakot ilmeisesti ainoa keino saada kaksikko Orpo ja Purra ymmärtämään ettei kakkea voi työntekijän selkänahasta irti repiä! Kyllä näiden talkoiden pitää olla yhteinen ponnistus; kuten oli toisen maailmansodan jälkeinen aikakin. Työtä oli ja sitä tehtiin, jaettavaa silloinkin oli; kunnes oli mentävä yleislakkoihin 1956, joksikin aikaa.

Lopulta järki voitti. Tässä tapauksessa se oli kummankin osapuolen voitto! Näin jälkikäten ajateltuna. Käsittääkseni me suomalaiset ollaan ainoita, jotka maksoimme kaikki sotakorvaukset säntilliseti pois, jotka meille oli kansainvälisessä oikeudessa määrätty!

Jälkikäteen ajateltuna; maksoimme sotakorvauksia siitä ett puolustauduimme Neuvostoliittoa vastaan!

Toinen maailmansota alkoi Euroopassa, kun Saksa ja Neuvostoliitto alkoivat toteuttaa Molotovin-Ribbentropin sopimusta. Saksa hyökkäsi Puolaan syyskuussa 1939.

Talvisota oli 30. marraskuuta 1939 – 13. maaliskuuta 1940 Suomen ja Neuvostoliiton välillä käyty sota. Neuvostoliitto aloitti talvisodan hyökkäämällä ilman sodanjulistusta, ja sota päättyi 105 päivää myöhemmin Moskovan rauhansopimukseen.

Jatkosota oli Suomen tappioon päättynyt sota, joka käytiin Suomen ja Neuvostoliiton välillä 25. kesäkuuta 1941 – 19. syyskuuta 1944 Neuvostoliiton Suomen pommituksista, aina-> Moskovan välirauhaan.
        Talvisodan jälkeen liitouduimme NatsiSaksan kanssa, koska muualta apua emme saaneet!

Minun käsityksen mukaan, suomalaiset maksoivat Neuvostoliitolle sotakorvauksia, joista lähinnä saksalaisten toteuttaman operaatio Barbarossan nimellä tunnettu laaja hyökkäys Neuvostoliittoon, entiseen liittolaiseensa; Molotovin-Ribbentropin sopimus jos muistetaan.
        Toinen maailmansotahan alkoi siitä, Euroopassa.
        Tuskin on yllätys ettei sodanjulistusta; Suomikaan koskaan Neuvostoliitosta saanut, kun talvisotamme alkoi. Vain kuuluisat Mainilan laukaukset (nekin harhautuksena)
        Ja nyt Ukraina, miehitys ilman sodanjulistusta, ja siviilejä pommitetaan-> aito venäläinen tapa ilmeisesti!
        trollikka

• Anonyymi

"Vientivetoinen työmarkkinamalli tarkoittaisi sitä, että hoitohenkilökunnan palkkoja ei lain mukaan koskaan enää saisi työehtosopimuksilla korottaa enemmän kuin vientiteollisuuden työntekijöiden tai vaikka ahtaajien."

Jospa verrataan satamassa työskentelevän ahtaajan palkkaan.
        Mikä on Ahtaajan palkka? Ahtaaja-tehtävänimikkeellä mediaanipalkka on 4 450 €/ kk
        ja parhaat tienaa sen tublasti.
        Ammattitaitoinen hoitaja, monen vuoden opiskelun jälkeen, saa sairalatyöstä suunnilleen vuorolisineen saman, kuin sataman kouluja käymätön ahtaaja!

Aikuis koulutus rahat siirtyy kuulemani mukaan Afrikan mantereelle, koulutetaan siellä aikuiskoulutuksena sikäläistä yhteiskuntaa! Joten on suunitelmissa lopettaa aikuiskoulutus suomalaisilta. Se on sitä kulttuurista yhteistyötä, josta Purra osaa kertoa enemmän.
        Ja ns. poliittisten lakkojen kieltäminen, on työ listalla.

Eivät kuitenkaan kiellä ilmeisesti yleislakkoa, johon tämä luultavasti tulee johtamaan, kevääseen mennessä. Varautukaa siihen, jollei hallitus keksi muuta kuin työtä tekevien kurittamisen. Ja samaan aikaan rikaiden veron kevennykset, sopeutumis rqha/eläke eduskunnasta pudonneille ex-kansanedustajille. (enemmän kuin mnen duunqrin työstä saama kk.palkka!)

Kansanedustajien tulot ovat vähintään 7 600 euroa kuukaudessa – Selvitimme myös, millaisia työsuhde-etuja työsopimukseton luottamustoimi tarjoaa...
        Kansanedustajien työsuhde-edut ovat runsaat: taksikortit, kilometrikorvaukset, kulukorvaukset, työsuhdepuhelimet, fysioterapeutit ja psykologit, harrastekerhot, kielten opiskelua yksityistunneilla ja irtisanomisen lähes mahdottomuus. Kansanedustajien palkat ovat oikeammin palkkioita.

Nopealla laskutoimituksella kansan edustaja ansaitsee siis noin 365000 € neljän vuoden aikana miinus tietenkin verot. Mutt on hänellä muutoin aika hulpeat työsuhde edut, joten luulisi näin maallikkona jotain sentään jäävän taskunpohjalle, ns. pahanpäivän varalle!
        Toisaalta mihin sitä tarvittaisiin; kun valtio huolehtii ainakin sen 3 vuotta omistaan. Sopeutumisrahaan ei ole tulossa heikennyksiä – Suurin etuus jopa 6 800 euroa kuukaudessa ja sitä voidaan maksaa eläkeikään asti
        Kansanedustajien sopeutumisrahaan ei ole suunnitteilla heikennyksiä, vaikka kyseessä on ansiosidonnainen työttömyysetuus.

Petteri Orpon (kok) hallitus ei Iltalehden tietojen mukaan ole ainakaan toistaiseksi suunnitellut vastaavanlaisia heikennyksiä entisille kansanedustajille maksettavaan työttömyysetuuteen, sopeutumisrahaan.
        Ja mielenkiintoista on sekin; Jos kansanedustaja on jo 59 vuotias, pudotessaan eduskunnasta. Hän saa sopeutumisrahaa aina eläke ikäänsä asti. eli 65 vuotiaaksi, jonka jälkeen hän on virallisesti eläkeläinen. Ja sitä etuutta käytetään... nimiä mainitsematta!

Jos hallitus ei keksi parempia säästötoimia, mä voisin jeesata täältä sivusta... koska itsekin luotin perussuomalaisiin,,,, aika sokeasti, mutt nykyisen valtionvaraministerin laskelmat ja lausunnot; on saaneet minutkin funtsimaan asioita uudelleen.
        tiedätte kyllä kuka olen, vaikka ei allekirjoitusta tulutkaan...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Vientivetoinen työmarkkinamalli tarkoittaisi sitä, että hoitohenkilökunnan palkkoja ei lain mukaan koskaan enää saisi työehtosopimuksilla korottaa enemmän kuin vientiteollisuuden työntekijöiden tai vaikka ahtaajien."

Jospa verrataan satamassa työskentelevän ahtaajan palkkaan.
        Mikä on Ahtaajan palkka? Ahtaaja-tehtävänimikkeellä mediaanipalkka on 4 450 €/ kk
        ja parhaat tienaa sen tublasti.
        Ammattitaitoinen hoitaja, monen vuoden opiskelun jälkeen, saa sairalatyöstä suunnilleen vuorolisineen saman, kuin sataman kouluja käymätön ahtaaja!

Aikuis koulutus rahat siirtyy kuulemani mukaan Afrikan mantereelle, koulutetaan siellä aikuiskoulutuksena sikäläistä yhteiskuntaa! Joten on suunitelmissa lopettaa aikuiskoulutus suomalaisilta. Se on sitä kulttuurista yhteistyötä, josta Purra osaa kertoa enemmän.
        Ja ns. poliittisten lakkojen kieltäminen, on työ listalla.

Eivät kuitenkaan kiellä ilmeisesti yleislakkoa, johon tämä luultavasti tulee johtamaan, kevääseen mennessä. Varautukaa siihen, jollei hallitus keksi muuta kuin työtä tekevien kurittamisen. Ja samaan aikaan rikaiden veron kevennykset, sopeutumis rqha/eläke eduskunnasta pudonneille ex-kansanedustajille. (enemmän kuin mnen duunqrin työstä saama kk.palkka!)

Kansanedustajien tulot ovat vähintään 7 600 euroa kuukaudessa – Selvitimme myös, millaisia työsuhde-etuja työsopimukseton luottamustoimi tarjoaa...
        Kansanedustajien työsuhde-edut ovat runsaat: taksikortit, kilometrikorvaukset, kulukorvaukset, työsuhdepuhelimet, fysioterapeutit ja psykologit, harrastekerhot, kielten opiskelua yksityistunneilla ja irtisanomisen lähes mahdottomuus. Kansanedustajien palkat ovat oikeammin palkkioita.

Nopealla laskutoimituksella kansan edustaja ansaitsee siis noin 365000 € neljän vuoden aikana miinus tietenkin verot. Mutt on hänellä muutoin aika hulpeat työsuhde edut, joten luulisi näin maallikkona jotain sentään jäävän taskunpohjalle, ns. pahanpäivän varalle!
        Toisaalta mihin sitä tarvittaisiin; kun valtio huolehtii ainakin sen 3 vuotta omistaan. Sopeutumisrahaan ei ole tulossa heikennyksiä – Suurin etuus jopa 6 800 euroa kuukaudessa ja sitä voidaan maksaa eläkeikään asti
        Kansanedustajien sopeutumisrahaan ei ole suunnitteilla heikennyksiä, vaikka kyseessä on ansiosidonnainen työttömyysetuus.

Petteri Orpon (kok) hallitus ei Iltalehden tietojen mukaan ole ainakaan toistaiseksi suunnitellut vastaavanlaisia heikennyksiä entisille kansanedustajille maksettavaan työttömyysetuuteen, sopeutumisrahaan.
        Ja mielenkiintoista on sekin; Jos kansanedustaja on jo 59 vuotias, pudotessaan eduskunnasta. Hän saa sopeutumisrahaa aina eläke ikäänsä asti. eli 65 vuotiaaksi, jonka jälkeen hän on virallisesti eläkeläinen. Ja sitä etuutta käytetään... nimiä mainitsematta!

Jos hallitus ei keksi parempia säästötoimia, mä voisin jeesata täältä sivusta... koska itsekin luotin perussuomalaisiin,,,, aika sokeasti, mutt nykyisen valtionvaraministerin laskelmat ja lausunnot; on saaneet minutkin funtsimaan asioita uudelleen.
        tiedätte kyllä kuka olen, vaikka ei allekirjoitusta tulutkaan...

Perussuomalaiset kusettaa yksinkertaista suomalaista äänestäjää aina.
        Mones kerta viime vaalit sinulle oli?

• Anonyymi

Samaa mielät kuin pari edellistä. Ymmärrän ja hyväksyn. Hallitus on ollut kovakorvainen ja nyt on oltava meidänkin. Mamuttajien vastustajat äänestivät hallituksen toimiinsa, mutta nämä päättivät mätkäistä tilaisuuden saatuaan kaikkia heikompiosaisia.

• Ymmärrän ja joustan kyllä jos vaikutukset tulevat kohdalle.

Itse olisin kuitenkin toivonut että lakot olisivat jääneet yhteen päivään ja jääty sen jälkeen odottamaan rauhassa mitä tuleman pitää. Nämä lakot kun seuraavat toisiaan niin siitä tulee helposti arvovaltamittelö ja yhteisen sävelen löytäminen on aina vaikeampaa.
      Voi olla että hallitus olisi ajanut uudistukset läpi suunnitellulla tavalla joka tapauksessa mutta nyt sen on tehtävä se kuitenkin jotta uskottavuus säilyy. Tämä oli nähtävissä jo tuossa (a-studiossa?) jossa oli isompikin keskustelu asiasta.

Itse olen pitänyt työrauhavelvoitetta hyvinkin painavana asiana ja sitäkin taustaa vasten olisin toivonut yhtä lyhyttä lakkoa ja kommenttia jossa suoraan ilmoitetaan että nämä hallituksen uudistukset hinnoitellaan sitten liittokierroksilla. Olisi ehkä vaikuttavuus ollut jopa suurempi.

• Anonyymi

Eihän se ole kun pientä sumplimista arjen kanssa mä olen odotellu jo muutaman vuoden kunnon lakkoa

• Lakkoillaan siksi että laiskojen ja tyhmien pitäisi saada kaikkea yhtä paljon kuin ahkerien ja fiksujen. Aina ollaan laiskojen oikeuksia polkemassa.

• Anonyymi

Kysymys on työntekijöiden oikeuksista, myös työttömyyden sattuessa.
        On myös paljon kohtia jotka koskettavat töissä olevia.

Minun mielestä ne kyvyttömät ja laiskat, eli eläkeläiset saivat nyt suurimmat korotukset kriisin keskellä täysin perusteettomasti.
        ME maksamme ja he ovat luusereita, olisiko hyvä jos suurin eläke olisi suuruudeltaan pienimmän ansiotulon verran? Miksi tulisi laiskana vanhana jaskana saada enemmän rahaa mitä joku yksinhuoltaja joka haluaisi antaa lapselleen hyvän elämän?
        Perustelut kiitos.

• Anonyymi kirjoitti:

Kysymys on työntekijöiden oikeuksista, myös työttömyyden sattuessa.
        On myös paljon kohtia jotka koskettavat töissä olevia.

Minun mielestä ne kyvyttömät ja laiskat, eli eläkeläiset saivat nyt suurimmat korotukset kriisin keskellä täysin perusteettomasti.
        ME maksamme ja he ovat luusereita, olisiko hyvä jos suurin eläke olisi suuruudeltaan pienimmän ansiotulon verran? Miksi tulisi laiskana vanhana jaskana saada enemmän rahaa mitä joku yksinhuoltaja joka haluaisi antaa lapselleen hyvän elämän?
        Perustelut kiitos.

No suurin osa eläkkeistähän ei tule valtion varoista, vaikka systeemin säännöistä valtiotasolla päätetäänkin. Suurien eläkkeiden taustalla on se, että eläkkeensaaja ja hänen työnantajansa ovat eläkepottia suurilla maksuosuuksilla aikanaan myös kasvattaneet. Teoriassa tietenkin koko eläkesysteemi ja eläkkeiden maksu voitaisiin lakkauttaa ja jakaa eläkeyhtiöissä oleva varallisuus niille joille ne kuuluvat. Itselleni sopisi hyvin, mutta epäilen että seurauksena olisi myös kohtuullinen määrä tulottomia ja varattomia vanhuksia. Olisivat sitten valtion elätettävänä.

• scrg kirjoitti:

No suurin osa eläkkeistähän ei tule valtion varoista, vaikka systeemin säännöistä valtiotasolla päätetäänkin. Suurien eläkkeiden taustalla on se, että eläkkeensaaja ja hänen työnantajansa ovat eläkepottia suurilla maksuosuuksilla aikanaan myös kasvattaneet. Teoriassa tietenkin koko eläkesysteemi ja eläkkeiden maksu voitaisiin lakkauttaa ja jakaa eläkeyhtiöissä oleva varallisuus niille joille ne kuuluvat. Itselleni sopisi hyvin, mutta epäilen että seurauksena olisi myös kohtuullinen määrä tulottomia ja varattomia vanhuksia. Olisivat sitten valtion elätettävänä.

Edellinen kommentoijahan nimenomaan totesti, että ME maksamme, valtiota ei mainittu kertaakaan.

Eläkejärjestelmä voidaan toki lakkauttaa vaikka heti, se ei ole ongelma, kysymys on vain tulonsiirtojen uudelleen järjestelemisestä. Ei eläkkeitä = enemmän varattomia = enemmän sotumenoja = huomattavasti korkeammat verot. Aina. Valinta on vapaa, seuraavia vaaleja odotellessa.

Ai niin. Älä sitten motkota veroista, jos eläkejärjestelmä puretaan. Ja aiempaa mielipidettäsi ajattelen, toivottavasti et muutenkaan motkota veroista, kiitos.

• randombypasser kirjoitti:

Edellinen kommentoijahan nimenomaan totesti, että ME maksamme, valtiota ei mainittu kertaakaan.

Eläkejärjestelmä voidaan toki lakkauttaa vaikka heti, se ei ole ongelma, kysymys on vain tulonsiirtojen uudelleen järjestelemisestä. Ei eläkkeitä = enemmän varattomia = enemmän sotumenoja = huomattavasti korkeammat verot. Aina. Valinta on vapaa, seuraavia vaaleja odotellessa.

Ai niin. Älä sitten motkota veroista, jos eläkejärjestelmä puretaan. Ja aiempaa mielipidettäsi ajattelen, toivottavasti et muutenkaan motkota veroista, kiitos.

Eläkejärjestelmän joitain parametreja: maksuosuuksia ja eläkeikää, on kohtuullisen helppoa muuttaa, koko järjestelmän lakkauttaminen ei olisi helppoa paristakin syystä.

Ensinnäkin puuttuu poliittista tahtoa ja kannatusta sellaiselle. Jo nyt nähdyt melko pienet muutokset työttömyysvakuutuksen edunsaantiin aiheuttivat myrskyn ja ennen vaaleja kuitenkin puhuttiin ansiosidonnaisen rukkaamisesta nopeampaan uudelleen työllistymiseen kannustavammaksi.

Mutta vielä hankalampi olisi (keskinäisen) eläkevakuutusyhtiön purkaminen. Yleensäkään yhtiön purkaminen ei ole helppoa, niin kauan kun sillä on varoja. Jonkin voiton tavoitteluun tähtäävän osakeyhtiön päättäminen onnistuu teoriassa aika suoraviivaisesti: myydään omaisuus jollekin, maksetaan velat ja muut vastuut ja sitten jaetaan jos jotain jää osakkeenomistajille osakkeiden suhteessa. Mutta miten lakkautetaan asunto-osakeyhtiö? Tai pankki? Eläkeyhtiöillä on vastuiden lisäksi kuitenkin myös varsin huomattava varallisuus: miten se jaettaisiin oikeudenmukaisesti?

• scrg kirjoitti:

Eläkejärjestelmän joitain parametreja: maksuosuuksia ja eläkeikää, on kohtuullisen helppoa muuttaa, koko järjestelmän lakkauttaminen ei olisi helppoa paristakin syystä.

Ensinnäkin puuttuu poliittista tahtoa ja kannatusta sellaiselle. Jo nyt nähdyt melko pienet muutokset työttömyysvakuutuksen edunsaantiin aiheuttivat myrskyn ja ennen vaaleja kuitenkin puhuttiin ansiosidonnaisen rukkaamisesta nopeampaan uudelleen työllistymiseen kannustavammaksi.

Mutta vielä hankalampi olisi (keskinäisen) eläkevakuutusyhtiön purkaminen. Yleensäkään yhtiön purkaminen ei ole helppoa, niin kauan kun sillä on varoja. Jonkin voiton tavoitteluun tähtäävän osakeyhtiön päättäminen onnistuu teoriassa aika suoraviivaisesti: myydään omaisuus jollekin, maksetaan velat ja muut vastuut ja sitten jaetaan jos jotain jää osakkeenomistajille osakkeiden suhteessa. Mutta miten lakkautetaan asunto-osakeyhtiö? Tai pankki? Eläkeyhtiöillä on vastuiden lisäksi kuitenkin myös varsin huomattava varallisuus: miten se jaettaisiin oikeudenmukaisesti?

Sotket asioita. Järjestelmän lakkauttamisen poliittinen tahto ja/tai kannatus eivät ole funktionaalisia asioita, vaan puhtaasti emotionaalisia asioita ja tässä asiayhteydessä siis asioita, joilla ei ole mitään merkitystä, nyt puhutaan teknisestä ratkaisusta.

Eläkeyhtiön purkaminen varoineen ei ole mikään ongelma, kuten ei minkään muunkaan sellaisen yhtiön purkaminen, jonka varallisuus on helposti realisoitavissa. Puretun yhtiön varallisuus/velat jaetaan luonnollisesti omistajille omistussuhteen mukaisesti, aivan normaali käytäntö.

Miksi joku pankki tai As.Oy pitäisi lakkauttaa kun eläkeyhtiö (osaomistaja) lakkautetaan? Eivät ne omistajistaan riippuvaisia entiteettejä ole, vaan täysin itsenäisiä yhtiöitä, OY, Osake Yhtiöitä, joista eläkeyhtiö omisti siivun. Ja vaikka omistaisi kaiken, niin rekisteröity Oy-status takaa riippumattomuuden omistajan velkoihin nähden.

Keskity realiteetteihin ja logiikkaan, niin voidaan jatkaa veivaamista, mutta jos jatkat tällä emotionaalisella ja ideologisella linjalla, niin tämä keskustelu loppuu puolestani tähän.

Sotket asioita. Järjestelmän lakkauttamisen poliittinen tahto ja/tai kannatus eivät ole funktionaalisia asioita, vaan puhtaasti emotionaalisia asioita ja tässä asiayhteydessä siis asioita, joilla ei ole mitään merkitystä, nyt puhutaan teknisestä ratkaisusta.

Eläkeyhtiön purkaminen varoineen ei ole mikään ongelma, kuten ei minkään muunkaan sellaisen yhtiön purkaminen, jonka varallisuus on helposti realisoitavissa. Puretun yhtiön varallisuus/velat jaetaan luonnollisesti omistajille omistussuhteen mukaisesti, aivan normaali käytäntö.

Miksi joku pankki tai As.Oy pitäisi lakkauttaa kun eläkeyhtiö (osaomistaja) lakkautetaan? Eivät ne omistajistaan riippuvaisia entiteettejä ole, vaan täysin itsenäisiä yhtiöitä, OY, Osake Yhtiöitä, joista eläkeyhtiö omisti siivun. Ja vaikka omistaisi kaiken, niin rekisteröity Oy-status takaa riippumattomuuden omistajan velkoihin nähden.

Keskity realiteetteihin ja logiikkaan, niin voidaan jatkaa veivaamista, mutta jos jatkat tällä emotionaalisella ja ideologisella linjalla, niin tämä keskustelu loppuu puolestani tähän.

"Puretun yhtiön varallisuus/velat jaetaan luonnollisesti omistajille omistussuhteen mukaisesti, "

Eli keille eläkeyhtiön varat jaettaisiin ja missä suhteessa?

Asunto-osakeyhtiö oli vain esimerkki erotuksena tavallisesta osakeyhtiöstä, että ei siinäkään jokaisen osakkeen markkina-arvo ole samanlainen, koska jokaisella osakesarjalla on erilaisia markkina-arvoja mutta myös erilaisia vastuita. Koko taloa olisi vaikea myydä, niin että kaikki olisivat tyytyväisiä. Sellaista ei käytännössä tapahdu niin kauan kun talolla on arvoa.

Eläkevakuutusyhtiön taseessa hyvin pieni osuus on omaa pääomaa (omistajat) tai edes lainaa (vieraan pääoman ehtoiset rahoittajat) vaan ylivoimaisesti suurin osuus vastattavaa puolella on termillä "vakuutustekninen vastuuvelka" eli sitoumus hoitaa eläkkeet. Mutta ei näitä varoja ole korvamerkitty tietylle eläkkeensaajalle.

• scrg kirjoitti:

"Puretun yhtiön varallisuus/velat jaetaan luonnollisesti omistajille omistussuhteen mukaisesti, "

Eli keille eläkeyhtiön varat jaettaisiin ja missä suhteessa?

Asunto-osakeyhtiö oli vain esimerkki erotuksena tavallisesta osakeyhtiöstä, että ei siinäkään jokaisen osakkeen markkina-arvo ole samanlainen, koska jokaisella osakesarjalla on erilaisia markkina-arvoja mutta myös erilaisia vastuita. Koko taloa olisi vaikea myydä, niin että kaikki olisivat tyytyväisiä. Sellaista ei käytännössä tapahdu niin kauan kun talolla on arvoa.

Eläkevakuutusyhtiön taseessa hyvin pieni osuus on omaa pääomaa (omistajat) tai edes lainaa (vieraan pääoman ehtoiset rahoittajat) vaan ylivoimaisesti suurin osuus vastattavaa puolella on termillä "vakuutustekninen vastuuvelka" eli sitoumus hoitaa eläkkeet. Mutta ei näitä varoja ole korvamerkitty tietylle eläkkeensaajalle.

Kerropa sinä se minulle. En jaksa selvittää eläkeyhtiöiden omistussuhteita. Ja ellei omistajia löydy, on valtio se joka varat kuittaa, se löytyy laista ihan selkokielisenä. Winner takes it all ja sitä rataa.

Yksittäisen asunto-osakeyhtiän tapauksessa jokaisella osakkeella on sama nimellinen arvonsa ja samat nimelliset vastuunsa. Markkina-arvo ei vaikuta niihin mitenkään erottelevasti mahdollisen konkurssin kohdalla ellei yhtiöjärjestykseen ole muuta kirjattu. Ja senkin osalta lainsäädäntö voi päättää muuta mm. konkurssin tapahtuessa.

Eläkevakuutusyhtiöiden taseessa, nimenomaan Suomessa, pääsääntöisesti suurin omaisuuserä on kiinteistöt, mikä on sidottua omaa pääomaa. Huomaa tuo sana "omaa". Sen osalta saat kehitellä mitä tahansa skenaarioita, mutta se mitä edellä sanoin, pätee. Ja jos tuossa mielessä haluat asiaa jäsentää, niin suurin osuus omasta pääomasta taseessa on nimenomaan kiinteistöt. Ja se ei kuuluu kirjanpidon vastattavaa-sarakkeeseen.

Kerropa sinä se minulle. En jaksa selvittää eläkeyhtiöiden omistussuhteita. Ja ellei omistajia löydy, on valtio se joka varat kuittaa, se löytyy laista ihan selkokielisenä. Winner takes it all ja sitä rataa.

Yksittäisen asunto-osakeyhtiän tapauksessa jokaisella osakkeella on sama nimellinen arvonsa ja samat nimelliset vastuunsa. Markkina-arvo ei vaikuta niihin mitenkään erottelevasti mahdollisen konkurssin kohdalla ellei yhtiöjärjestykseen ole muuta kirjattu. Ja senkin osalta lainsäädäntö voi päättää muuta mm. konkurssin tapahtuessa.

Eläkevakuutusyhtiöiden taseessa, nimenomaan Suomessa, pääsääntöisesti suurin omaisuuserä on kiinteistöt, mikä on sidottua omaa pääomaa. Huomaa tuo sana "omaa". Sen osalta saat kehitellä mitä tahansa skenaarioita, mutta se mitä edellä sanoin, pätee. Ja jos tuossa mielessä haluat asiaa jäsentää, niin suurin osuus omasta pääomasta taseessa on nimenomaan kiinteistöt. Ja se ei kuuluu kirjanpidon vastattavaa-sarakkeeseen.

Ei vissiin kirjanpito ole sun vahvuuksia? Kiinteistöt yms. on taseessa sitä mihin varat on käytetty, eli vastaavaa puolella.. Vastattavaa puoli kertoo kenen varoilla ne on hankittu. Tyypillisen yrityksen varat ovat yhdistelmä omaa pääomaa (eli omistajien rahaa) ja vierasta pääomaa (eli lainoja). Voi olla myös näiden välimalleja: pääomalainoja yms.

Mutta eläkevakuutusyhtiön lähes kaikki varat eivät ole sen paremmin omistajien kuin lainoittajien rahoista, koska ne ovat peräisin eläkemaksuista eikä yhtiön omistajille ole mitään jaettavaa ennen kuin niihin liittyvät vastuut on hoidettu.

• scrg kirjoitti:

Ei vissiin kirjanpito ole sun vahvuuksia? Kiinteistöt yms. on taseessa sitä mihin varat on käytetty, eli vastaavaa puolella.. Vastattavaa puoli kertoo kenen varoilla ne on hankittu. Tyypillisen yrityksen varat ovat yhdistelmä omaa pääomaa (eli omistajien rahaa) ja vierasta pääomaa (eli lainoja). Voi olla myös näiden välimalleja: pääomalainoja yms.

Mutta eläkevakuutusyhtiön lähes kaikki varat eivät ole sen paremmin omistajien kuin lainoittajien rahoista, koska ne ovat peräisin eläkemaksuista eikä yhtiön omistajille ole mitään jaettavaa ennen kuin niihin liittyvät vastuut on hoidettu.

No en ole kirjanpitäjä tai muutenkaan talousvastaava kuin pahimmillaan tai parhaimmillaan omasta taloudestani. Tosin en usko, että sinäkään moista olisit, niin siinäpä se sitten on, silkkaa hakuammuntaa.

No en ole kirjanpitäjä tai muutenkaan talousvastaava kuin pahimmillaan tai parhaimmillaan omasta taloudestani. Tosin en usko, että sinäkään moista olisit, niin siinäpä se sitten on, silkkaa hakuammuntaa.

Kaikkiin yhtiöihin pätee se että yhtiön omaisuutta voi jakaa omistajille vasta sitten kun kaikki muut sidosryhmät ovat saaneet sen mikä heille kuuluu. Asunto-osakkeiden kaupassa tuo näkyy esim. siten että myyntihinta on pienempi kuin velaton hinta: eli ostamalla asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet saa neliöiden lisäksi vastuun hoitaa asoy:n ottamia lainoja. Ei voi vaan yksipuolisesti ilmoittaa että ei kuulu mulle.

Valtiollahan sitten periaatteessa on mahdollisuus kansallistaa mikä tahansa omaisuus, se eläkevakuutusyhtiö tai taloyhtiö ja ilmoittaa asukkaalle että ei ole enää sinun kämppäsi ja pankille että eipä muuten makseta lainojakaan. Kovin reiluna tuota ei yleisesti pidettäisi.

• scrg kirjoitti:

Kaikkiin yhtiöihin pätee se että yhtiön omaisuutta voi jakaa omistajille vasta sitten kun kaikki muut sidosryhmät ovat saaneet sen mikä heille kuuluu. Asunto-osakkeiden kaupassa tuo näkyy esim. siten että myyntihinta on pienempi kuin velaton hinta: eli ostamalla asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet saa neliöiden lisäksi vastuun hoitaa asoy:n ottamia lainoja. Ei voi vaan yksipuolisesti ilmoittaa että ei kuulu mulle.

Valtiollahan sitten periaatteessa on mahdollisuus kansallistaa mikä tahansa omaisuus, se eläkevakuutusyhtiö tai taloyhtiö ja ilmoittaa asukkaalle että ei ole enää sinun kämppäsi ja pankille että eipä muuten makseta lainojakaan. Kovin reiluna tuota ei yleisesti pidettäisi.

Vastaapa aiempaan kysymykseeni, kiitos.

Vastaapa aiempaan kysymykseeni, kiitos.

Siis mihin kysymykseen?

• scrg kirjoitti:

Asiavirhe, pahoitteluni. Vastaa siis aiempaan toteamukseeni:
        "Tosin en usko, että sinäkään moista olisit"

Asiavirhe, pahoitteluni. Vastaa siis aiempaan toteamukseeni:
        "Tosin en usko, että sinäkään moista olisit"

En ole kirjanpitäjä. Mutta toisin kuin monista muista asioista joista pieksän suutani, niin esim. verosuunnitteluun, tilinpäätösanalyysiin, komsernitilinpäätöksiin, ifrs-standardeihin ja yritysrahoitukseen liittyen minulla on todistetusti suoritettuja opintoja. Joten ymmärrän kirjanpidosta vähän enemmän kuin että "debet on ikkunan puolella". Tuo perustuu siihen että kirjanpitäjäkin yleensä on oikeakätinen ja valo tulee vasemmalta.

En todellakaan näe mitään muuta keinoa ajaa eläkesysteemiä nopeasti alas, kuin kansallistaa varat. Pikku hiljaa voi tietenkin tehdä muutoksia maksuja ja eläkkeitä ja eläkeikää säätämällä. Mutta reaalitalouden kannalta se ei poistaisi perusongelmaa: väestöpyramidi ei ole muodoltaan mikään pyramidi ja ikuisesti pyramidina kasvava väestö tarvitsisi myös kasvavan maapallon.

• Anonyymi

Hyväksyminen on vähän hankala termi tässä yhteydessä. Kyllä minä ainakin hyväksyn lakot mutta pidän niitä silti hölmöläisten hommana.

• Anonyymi

Ei pidä sotkea lakkoja ja poliittisia lakkoja. Lakkoja ei olla rajoittamassa.

Poliittisen lakkojen kesto rajataan . Ja se on tärkeää, koska ei aina tiedä kuka on AKTn johdossa.

Turha vasemmiston tälläkin asialla on konahdella, koska poliittisia lakkoja vähän.

SAKn johdon luonnon päälle käy, nijn pitää tälläkin asialla villitä duunari porukkaa ja pysäyttää Suomi.

Kyllä tippuu Ay toiminnan arvostus näinä päivinä. Vanhat ukot pönöttää telkkarissa ja selittelee jotain satavuotta vanhoja juttuja.

• Anonyymi

Yleislakko ja rekat satamat tehtaat kiinni niin kauan kun suursijoittajat menettää miljardeja päivässä kunnes sijoittajat sanoo he ei enään menetä rahaa orpo peruu kaiken tai orpo lähtee ja pääministeriksi joku muu tai koko kokoomus lähtee ja eläke ikä takaisin missä olikin kun sijoittajat sanoo ettei orpon takii menetä rahaa niin kaikki perutaan

• Mun mielestä tässä nyt pitää saada yhteisymmarrys mahdollisimman pian. Lakot ei itsessään haittaa, kunhan ei tarvi itse osallistua. En ymmärrä miksi mun pienipalkkaisen pitäis osallistua muiden etujen takia lakkoon. Tärkeät työsuhteeseen liittyvät seikat pitäis erottaa nyt omaksi osakseen. Koska esim. irtisanomisturva on suomessa jo nytkin muita maita huonompi ja sen seurauksena monet ylikansalliset yritykset on juuri sulkeneet työpaikkoja suomesta. Sosiaaliturva asiat taas ei kuulu tähän AY homman mitenkään. Eli nyt lakkoillaan sekä hyvien asioiden että työntekijälle haitallisten asioiden puolesta.

• Anonyymi

Aivan. Tuo koko paketti on ihan liian laaja ja siinä on mukana asioita, joiden en edes kuuluisi olla tuossa mukana. Nyt pitäisi tajua lopettaa typeryys ja palata ajattelemaan järkevästi.

• Anonyymi

Ei vaikutusta itselleni. Jotkut lakkoilevat vain köyhtyvät. Näin useinmiten käy. Eli useinmiten täysin turhaa puuhasteluta. Napamiesten pitää vain näyttää aika-ajoin voimaansa, jota itse asiassa ei heillä kuitenkaan ole.

• Anonyymi

Hallitus antaa periksi ja suojatyöläiset jatkaa elostelua.

• Anonyymi

Persuilla ei ole kykyä, eikä osaamista neuvotteluihin. Purra on kuin uhmakas teini-ikäinen.

• Terroristien kanssa ei pidä neuvotella. Ne oppivat väärille tavoille sillä tavalla.

• Anonyymi

Suomalaiset työntekijät ovat jo olleet pitkään joustavia.
      Tuosta on esimerkkinä Eurooppalaisittain toiseksi tai kolmanneksi huonoin palkkakehitys viimeisimmän 10 vuoden aikana.
      Silti Suomi ei ole noususuhdanteessa. Miksi?

Tulisiko ottaa ulkomailta pätevämpiä johtajia. Tulisiko poistaa kansanedustajilta sopeutumisraha, nyt he joutuvat päättämään säilyykö kansalaisilla sama?
      Jos he ajattelevat ettei kansalaiset sitä tarvitse, voisivatko poistaa sen ensin itseltään?

Nyt luu kurkkuun idiooteille. Itse olen maksanut liittoon työurani aikana 23 000 euroa ja odotan sen olevan apuna jos elämässä työttömyys iskisi. Ja iskeehän se kun katsoo nykymenoa, tuleeko ensivuonna 100 000 työtöntä lisää tuollaisella hallituksen talouspolitiikalla?! Vai enemmän?

• Anonyymi

Onneksi lainojen korot jatkavat nousuaan.
        Toivottaen Balle Nalrush

• Anonyymi

Minä näen lakkoilijat korjaamassa sitä virhettä jonka itse tein äänestäessäni perussuomalaisia. Kiitos lakkoilijat, missä saa peruuttaa valheella lunastetun mandaatin?

• Anonyymi

Äänestin Riikka Purraa ja olen ollut tyytyväinen.

• Anonyymi

Miten tuo mitataan? Kysymällä hyväksytkö lakot? Kysykää hyväksyttekö polittiset lakot jotka ovat laittomia, niin enemmistö kääntyy toisinpäin

• Sitten kun nää lokot ei edes kohdistu oikein. Ongelmia
        Tulee vaan rehellisille yrityksille ja sitä kautta työntekijöille. Enemmän pitäisi lakkoilla kaupan alalla, missä on huonot työehdot. Pistetään prismat kiinni niin saadaan muutosta.

• Anonyymi

Arjen haitta ei haittaa, mutta surettaa tästä seuraavat mahdolliset työpaikkojen menetykset (konkurssit, irtisanomiset) ja lomautukset. Se kohdistuu moneen ihmiseen, jolla ei ole mahdollisuuksia työllistyä muuten. Yritykset ajetaan vähän samaan jamaan kuin mitä paperiteollisuudelle on käynyt. Valitettavasti yrityksen ja tuotteen pitää kannattaa taloudellisesti, jotta sitä jatketaan.

Olen itse nähnyt vierestä yt ja kerran ollut osallinen. Työttömyysturvan porrastus 2kk kohdalla kuulostaa pahalta, mutta oikeasti tiedosta yt-neuvottelujen loppuun menee 8 vko (2 vko, jos uhan alla on alle 10). Ittisanomisaika on useimmilla 1-6kk ja sen aikana saa täyttä palkkaa. Siis todellinen porras tulee vasta 3-8kk yt-ilmoituksesta. Lisäksi firmat sattavat maksaa 1-6kk palkan vapaaehtoisesti lähteville. Koin itse yt:n, uusi paikka varmistui kun täyttä palkkaa oli jäljellä. Meitä lähti vajaa kaksi sataa irtisanomissopimuksella ja 95% sai
      työpaikan ennen kuin ansiosidonnainen alkoi. Muutama ihan avoimesti sanoi, ettei hae ihan heti paikkoja ja pitää rahalla lomaa kun kerran on mahdollisuus. Luulen, että ansiosidonnaisen porrastuksen takana on juuri tälläinen toiminta ja vaikka osa rakennusalalla ja lääkäreistä käyttää porsaan reikää härskisti hyödykseen.

Kouluissa työsuhteiden katkaisu kesäksi on ikävää. Kesäloma pitäisi sitoa työssäoloon. Jos olet töissä tietyn määrän kuukausia, saat lomaa tietyn määrän, kertoimen ei tarvitse olla sama kuin yleisesti tai sitten muun kuin virallisen loman pitäisi olla kehittämis- ja suunnittelutöitä seuraavaksi vuodeksi. Palkan nosto vain ajalta, jolloin työvelvoitetta ei ole on väärin sijaisia kohtaan. Kyse on ensisijaisesti opetusalan sisäisestä solidaarisuusongelmasta, joka pitäisi ratkaista alan sisäisellä työehtosopimuksilla.

• Koulut voisivat työllistää opettajat myös kesä- ja heinäkuun ajaksi. Kesäkuun alussa ne oppilaat, jotka ovat jotain oppineet voisivat lähteä kesälomalle. Ja sitten ne joille pitäisi antaa säälivitosia, jäisivät kouluun kesän ajaksi tukiopetukseen tankkaamaan aapiaista ja neppailemaan helmitaulua. Ikkunoiden eteen naulattaisiin laudat, että eivät pääsisi pakenemaan.

• scrg kirjoitti:

Koulut voisivat työllistää opettajat myös kesä- ja heinäkuun ajaksi. Kesäkuun alussa ne oppilaat, jotka ovat jotain oppineet voisivat lähteä kesälomalle. Ja sitten ne joille pitäisi antaa säälivitosia, jäisivät kouluun kesän ajaksi tukiopetukseen tankkaamaan aapiaista ja neppailemaan helmitaulua. Ikkunoiden eteen naulattaisiin laudat, että eivät pääsisi pakenemaan.

Ikävää jos ei luokasta ulos nää, mutta tästä tulikin mieleen, kun hämeenlinnan opettajaopiston väki oli vierailulla saksassa ja lennot oli hampuriin, mutta kävivät bussilla berliinissä. Mutta sillonhan oli vielä DDR, eli miten se käytännössä meni. Verhot varmaan kiinni ja saattoauto perässä? Eikä varmasti ennen Berliiniä pysähdytty missään. Aika hankala tilanne varmaan länsi berliiniläisille, olla tavallaan saarrettu ja jos neuvostoliitto ois päättäny, niin saartohan ois saatu äkkiä kiinni. Venäjästä on aina ollut hirveesti harmia.

• JeroP kirjoitti:

Ikävää jos ei luokasta ulos nää, mutta tästä tulikin mieleen, kun hämeenlinnan opettajaopiston väki oli vierailulla saksassa ja lennot oli hampuriin, mutta kävivät bussilla berliinissä. Mutta sillonhan oli vielä DDR, eli miten se käytännössä meni. Verhot varmaan kiinni ja saattoauto perässä? Eikä varmasti ennen Berliiniä pysähdytty missään. Aika hankala tilanne varmaan länsi berliiniläisille, olla tavallaan saarrettu ja jos neuvostoliitto ois päättäny, niin saartohan ois saatu äkkiä kiinni. Venäjästä on aina ollut hirveesti harmia.

Tuskin siellä ainakaan tarvitsi bussin ovea salvata kiinni että karkaisivat DDR:ään. Kun enimmäkseen se muurikaan ei ollut sitä varten että Länsi-Berliinistä porukka karkaisi sosialismia rakentamaan.

Mutta koulussa ne ikkunat ovat riskikohta. Sieltä karkaavat lapset ja pian ovat Imppaus vaarassa, jos lukkarin silmä välttää.

• Anonyymi

Juuri niin, enemmistöllä ei ole mahdollisuutta ymmärtää, ovat vaan empaattisia. Ay ei ole empaattinen en vaan härski omien etujen ajaja ja aseena AKT.

Suomi on saari ja tavaraa saa ulos vain satamien kautta. Luukkuja pitää auki AKT, jos se heille sopii. Suomella on käytännössä merkittävässä roolissa rekkakuskit ja satamatyön tekijät, kun vientiä ohjataan ja sitä kautta Suomen BKT ta ja kilpailukykyä.

En yhtään ihmettele ettei tänne kukaan uskalla investoida. Akkutehdas tulee, mutta senkin takana on veronmaksajan rahat.

En yhtään ihmettele, että Ay liike vastustaa työrauhalakia, siinähän heikkenee Ayn paras ase: AKT.

• Anonyymi

Totta kai hyväksyy. Periksi ei anneta. Natseille ,ei.

• Anonyymi

Enemmistö suomalaisista, ihmisistä, on idiootteja. Totta kai ne hyväksyy kaiken järjen vastaisen.

• Anonyymi

Polkemista alistamista lyttäämistä,emme hyväksy. Emme! Alistakaa miten tykkäätte.emme! Saatte nähdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Polkemista alistamista lyttäämistä,emme hyväksy. Emme! Alistakaa miten tykkäätte.emme! Saatte nähdä.

Ette tiedä mikä teitä vielä kohtaa. Te teette sen. Teeyte sen äärettömän vihan ja se joku pvä kostautuu. Kokkari natsit on sen ansainneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ette tiedä mikä teitä vielä kohtaa. Te teette sen. Teeyte sen äärettömän vihan ja se joku pvä kostautuu. Kokkari natsit on sen ansainneet.

Luulevat olevansa jumalia, hah ja paskat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulevat olevansa jumalia, hah ja paskat.

Itsekkäät omahyväiset pirut. Riistää köyhiltä mutta omasta ei anneta .ei peräännytä piiruakaan. Voinpa sano että nauttikaa ja riistäkää niin kauan kui vielä valta on. Mutta kuolemassa kohtaatte jokaisen kärsimykseen ahdistetun sielun,josta sinun oli ja annettiin vastuu ja huoli pitää. Piditkö?!💩
        ...

• Anonyymi

Piruja teille kuuluu jokainen ottaa työttömyysturvan nikun haluaa ja eläkkeen vaihtoehtoja ON
      Tämä Rupusakki poliisitmiliisi on pyöveleitä venäjän oppikirjasta

• Anonyymi

Pökköä pesään AY-liike ❤️

• Anonyymi

Tuo tulos on varmaan saatu SAK:n politbyroon ovensuu-kyselynä.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3486
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2727
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16