Siivoojat palkkakuopassa,

joka on syvä kuin kaivo

Kaikkien siivoojien pitäisi liittyä yhteen liittoon.

Sitten voitaisiin ruveta keskustelemaan työnantajien kanssa palkoista ja muista eduista.

SAMA PALKKA KUIN PAPERIN SIIVOOJILLA: 12,00€/TUNTI!

Miettikää tulevaisuuttanne.

1.Palkan pitäisi olla sellainen, että sillä voi elättää itsensä ja lapsensa.
Sillä jos tulee ero, silloin ei ole lapsia kaksi ihmistä elättämässä.

2.Pitäisi olla varaa kouluttaa lapsensa.

3.Pitäisi pystyä säästämään eläkettänsä varten rahaa, jos valtiolta ja eläkevakuutusyhtiöiltä sitä ei jostain syystä saa.

4.Pitäisi olla rahaa säästössä jos sairastuu.

5.Pitäisi olla myös rahaa sijoittaa itseensä, esim. harrastuksiin, jotta jaksaa tehdä raskasta ja epäkiitollista työtänsä.

Jos nämä ei toteudu, niin edessä on köyhyysloukku ja se päättyy vasta kuin ihminen kuolee.

19

5104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivooja

pitäis ja pitäis sama laulu eikä mitään tapahdu. Olisikohan Pamilla töitä asian suhteen, on tässä herroja elätetty ihan tarpeeksi kauan.Luottamusmiehet töihin ja etuja ajamaan.

• Mimmi

usein vaan odotellaan, että PAM:illa on se taikasauva joka ne ihmeet taikoo, mutta kun ei ole.
        Siitä on lähdettävä, että järjestäytymisaste pitää saada nousuun. Nyt on siivoojista jäseniä vain 20% ja sillä määrällä ei paljon vaatimuksia esitetä neuvottelupöydässä. Joten nyt joka jäsen talkoisiin ja hommaamaan uusia jäseniä, että saadaan meidänkin asiat hollilleen !!

• siivoamaan

ja pyydä sen jälkeen parempaa palkkaa. Meillä on käynyt monta siivousfirmaa, eikä yhdenkään jälki ole ollut edes tyydyttävää, uskomatonta jälkeä.

• Ammattilainen

että siivousfirman siivoojat voisi siivota paremmin, jos työntekoon on vähän aikaa ja alue iso!?
        Palkatkaa oma siivooja, niin saatte parempaa jälkeä.
        Tulee vaan kalliimmaksi, mutta jälki taatusti parempaa.
        Aina ostatte siltä joka tarjoaa halvimmalla,
        oletteko ajatelleet, että suurin osa maksamastanne palkasta menee kuitenkin hallintokuluihin eikä siivoojalle menevään palkkaan.

• ....maksat..

sekundasta niin et voi vaatia priimaa.. :)))
        eli nykyisin yksi siivooja tekee parissa tunnissa saman mitä aikaisemmin on tehnyt pari siivooja kokopäivän... joten mietippä voiko jälki silloin olla hyvää kun ei ole aikaa siivota kuin pintapuolisesti.

• turha odotella

ei siivousfirmat maksa yhtään enemmän vaikka tekisit miten hyvää työtä. Meillä on monta työntekijää jotka on olleet kauan talossa ja moitteita heidän työstään ei tule koskaan. Työnjohtaja haluaisikin palkita luotettavia työntekijöitään esim. palkankorotuksella, mutta pääkallopaikalta tulee jyrkkä EI. Niille siellä on aivan sama miten näissä pikkukaupungeissa pärjätään, vaihtuuko porukka usein tai onko päteviä siivoojia, paikallinen työnjohto saa pärjätä miten parhaaksi näkee, mutta rahaa ei saa mennä. Kaikille maksetaan minimipalkka, teet hyvin tai huonosti.

• siivoamaan
        Ammattilainen kirjoitti:

että siivousfirman siivoojat voisi siivota paremmin, jos työntekoon on vähän aikaa ja alue iso!?
        Palkatkaa oma siivooja, niin saatte parempaa jälkeä.
        Tulee vaan kalliimmaksi, mutta jälki taatusti parempaa.
        Aina ostatte siltä joka tarjoaa halvimmalla,
        oletteko ajatelleet, että suurin osa maksamastanne palkasta menee kuitenkin hallintokuluihin eikä siivoojalle menevään palkkaan.

Olen myös ammattilainen, ja palkkasimme apua
        siivousfirmasta, ja aikaa oli, ja myös palkka
        hyvä, mutta ei jälki.

• palv.ohj.
        siivoamaan kirjoitti:

Olen myös ammattilainen, ja palkkasimme apua
        siivousfirmasta, ja aikaa oli, ja myös palkka
        hyvä, mutta ei jälki.

Monet siivoustyötä tekevät väittävät henkilöt olevansa ammattilaisia mutta selvästi työtavat ja työnjälki näyttää ettei työ ole ammattilaisen tekemää. Työkohteen siivousprosessissa on niin monia vaiheita ja fuskaaminen jossain kohtaa "tässä ketjussa" saa aikaan sen mikä näkyy huonona lopputuloksena asiakkaalle. Esim. puhdistunaineet ei-laimennettu ohjeiden mukaan, siivouksessa käytetyt liinat pesty väärin nukkaavat. Sen lisäksi voidaan jättää siivoamatta siivousohjeissa mainittuja asioita tai tehdään huolimattomasti.

Isommassakin kohteessa ei siivousporukassa tarvitse olla kuin yksi tälläinen henkilö se pystyy tehokkaasti haittaamaan myös niiden työtä ketkä haluaisivat tehdä työn hyvin vaikka pesemällä pyykit miten sattuu. Monissa paikoissa kun väärinkäytöksiin ei välitetä puuttua vaikka nähtäisiinkin mitä tapahtuu. Jossain tapauksissa tämä voi johtua perehdyttäminen ollut puutteellista kyllä suoranaista huolimattomuuttakin on vastaantullut. Yhtenä asiana voi mainita: Hyvä ilmapiiri siivousporukassa on myös avaintekijä mitä ei voi yhtään vähätellä.

• Ammattilainen
        palv.ohj. kirjoitti:

Monet siivoustyötä tekevät väittävät henkilöt olevansa ammattilaisia mutta selvästi työtavat ja työnjälki näyttää ettei työ ole ammattilaisen tekemää. Työkohteen siivousprosessissa on niin monia vaiheita ja fuskaaminen jossain kohtaa "tässä ketjussa" saa aikaan sen mikä näkyy huonona lopputuloksena asiakkaalle. Esim. puhdistunaineet ei-laimennettu ohjeiden mukaan, siivouksessa käytetyt liinat pesty väärin nukkaavat. Sen lisäksi voidaan jättää siivoamatta siivousohjeissa mainittuja asioita tai tehdään huolimattomasti.

Isommassakin kohteessa ei siivousporukassa tarvitse olla kuin yksi tälläinen henkilö se pystyy tehokkaasti haittaamaan myös niiden työtä ketkä haluaisivat tehdä työn hyvin vaikka pesemällä pyykit miten sattuu. Monissa paikoissa kun väärinkäytöksiin ei välitetä puuttua vaikka nähtäisiinkin mitä tapahtuu. Jossain tapauksissa tämä voi johtua perehdyttäminen ollut puutteellista kyllä suoranaista huolimattomuuttakin on vastaantullut. Yhtenä asiana voi mainita: Hyvä ilmapiiri siivousporukassa on myös avaintekijä mitä ei voi yhtään vähätellä.

No ensinnäkin tiedät itsekin, että kohteita on moneen lähtöön.
        Joku helpompi toinen vaikempi.
        Välinpitämättömyyttä toki löytyy joukosta, meitähän on moneen junaan joka alalla.
        En tiedä minkä kokoisella firmalla olet, koska niistäkin eroja löytyy.
        Asiakkaat monesti ostavat oikeasti "huonoa" siivousta.
        Jos tekisivät paremmat sopimukset, niin tietysti joutuvat maksamaankin enemmän, mutta vaikuttaa jälkeenkin.
        On tietysti eroa kuka sen työn tekee.
        Jos asiakas ei ole tyytyväinen, vaihdetaan siivoojaa.
        Jos kohteeseen on laitettu sellainenkin siivooja jonka tietää varmasti osaavan hommat, niin asia on silloin selvä missä syy.
        Itse olen tehnyt monenlaista siivousta, koulutus löytyy ja en ole KOSKAAN saanut työnteostani moitetta (10vuotta kokemusta).
        Itse olen sanonut/ehdottanut muutoksia joihinkin kohteeseen, niin vastaus on ollut yleensä: Asiakas on ostanut tällaista, aika ei riitä.
        Sopimuksia joutuu siivooja monesti "rikkomaan" ajan puutteen takia, siivous tehdään silmämääräisesti (katsoo mikä tarpeen).
        Ohjeita ei monestikaan voida edes toteuttaa.
        Esimiehet kohtelevat työntekijöitä monessa paikassa aliarvoisesti, haukut varmasti saa ja eivät usko puutteita.
        Hyvähän se on niiden laskea neliöt ja siihen kuluva aika, kun ei oteta huomioon mitä siellä neliöiden sisällä on, mutta kokeilisivatpa itse tehdä, niin monellakohan pampulla onnistuu.
        Saataisiinpa nauraa heille vaihteeksi ja räkyttää kuinka saamattomia ovat.
        Monellakaan ylemmällä henkilöllä ei ole käytännön kokemusta alalta.

• Ammattilainen kirjoitti:

Välinpitämättömyyttä toki löytyy joukosta, meitähän on moneen junaan joka alalla.
        Jos tekisivät paremmat sopimukset, niin tietysti joutuvat maksamaankin enemmän, mutta vaikuttaa jälkeenkin.
        Jos kohteeseen on laitettu sellainenkin siivooja jonka tietää varmasti osaavan hommat, niin asia on silloin selvä missä syy.
        Itse olen tehnyt monenlaista siivousta, koulutus löytyy ja en ole KOSKAAN saanut työnteostani moitetta (10vuotta kokemusta).
        Itse olen sanonut/ehdottanut muutoksia joihinkin kohteeseen, niin vastaus on ollut yleensä: Asiakas on ostanut tällaista, aika ei riitä.
        Sopimuksia joutuu siivooja monesti "rikkomaan" ajan puutteen takia, siivous tehdään silmämääräisesti (katsoo mikä tarpeen).
        Esimiehet kohtelevat työntekijöitä monessa paikassa aliarvoisesti, haukut varmasti saa ja eivät usko puutteita.
        Hyvähän se on niiden laskea neliöt ja siihen kuluva aika, kun ei oteta huomioon mitä siellä neliöiden sisällä on, mutta kokeilisivatpa itse tehdä, niin monellakohan pampulla onnistuu.

Ollessani Kajaanissa siivoojana minulla oli todella mukava ja hyvä esimies. Ymmärsi todella minua siivoojana ja myönsi itsekin olevansa hankalana välikappaleena minun ja asiakkaan välissä, sillä hän tiesi asiakkaan joskus vaativan ihan mahdottomia samalla kun minä tein kaikkeni asiakkaan toiveiden täyttämiseksi.
        Tosin hän on ollut omien sanojensa mukaan perussiivoja aiemmin.
        No sitä oli aikansa, ja sitten tulikin tämä Forssan vatipää.

• Ammattilainen
        Jari-75 kirjoitti:

Ollessani Kajaanissa siivoojana minulla oli todella mukava ja hyvä esimies. Ymmärsi todella minua siivoojana ja myönsi itsekin olevansa hankalana välikappaleena minun ja asiakkaan välissä, sillä hän tiesi asiakkaan joskus vaativan ihan mahdottomia samalla kun minä tein kaikkeni asiakkaan toiveiden täyttämiseksi.
        Tosin hän on ollut omien sanojensa mukaan perussiivoja aiemmin.
        No sitä oli aikansa, ja sitten tulikin tämä Forssan vatipää.

Että asiakas vaatii enemmän mistä on tehty sopimus.
        Sehän siinä juju onkin, että asiakas ymmärtäisi mitä ostaa.
        Monesti tekevät sopimuksen ilman, että tietävät
        millaista se on käytännössä.
        Nämä jotka mitoittavat alueita siivoojille, niin voisivat vähän enemmän perehtyä laskuihinsa.
        Monesti on ollut tilanteita joissa aikaa todellisuudessa ei ole ollut yhtä huonetta kohden kuin muutama sekuntti.
        Mitenkäs siinä sitten tunnollinenkin siivooja toteuttaa haasteen.
        Hyvä jos ehtii roskakorin tyhjentää ja sitä aikaa ei ole taidettu huomioida, että pitää kuskata säkit ulos, paperikeräykset lisäksi, pyykkitkin huolehtia, tauotkin pitäis ehtiä pitämään, joissakin paikoissa pitää paperit kuska itse varastosta omaan kohteeseen (isoimmissa kohteissa joissa monta siivoojaa), kärryt laittaa valmiiksi seuraavaksi päiväksi, että pääsee nopeammin aamulla töiden kimppuun jne.
        Lista ois vaikka kuinka pitkä, mutta tiedätte varmaan mitä tarkoitan muullakin ajalla kuin pelkkän siivouksen toteutus.
        Se on onnen potku tällä alalla jos saa ihanan ymmärtäväisen esimiehen joka osaa kehuakin eikä vain räksyttää.
        Tietysti riippuuu myös omasta käyttäytymisestä millaista kohtelua saa takaisin.
        Omat kokemukset huonoimmat isoimmista firmoista kuten mm. SOL ja ISS.
        Enkä tunnosta olevan ainut.

• ...taidat olla
        Ammattilainen kirjoitti:

Lassila/Tikanojalla töissä ::)))))

• siistis

Muuten yhdyn täysin, mutta ihmetyttää kohta 2. Suomessahan ei vanhempien tarvitse syytää rahaa lasten koulutukseen. On opintotukijärjestelmä, vaikkakin se tuki on suht vähäistä, mutta eiköhän meidän siivoojien lapset ole tottuneet vähällä pärjäämään!

• lisääntyy

joten on syytä varautua aina pahimpaan.
        Suomi on menossa samaan suuntaan kuin mitä USA:ssa ollaan.
        Eli koko meidän sosiaalijärjestelmäämme ollaan murentamassa täysin harkitusti.
        Joten jos haluat taata lapsillesi hyvän koulutuksen, niin ainoa keino on oma säästäminen.
        Silloin voit olla mukana kouluttamassa lapsiasi huvätuloiseen ammattiin.
        Nuo opiskeluaikataulujen vaatimukset tekevät hallaa opiskelijoille joilla ei ole rikkaita vanhempia.
        He joutuisivat tekemään aina vain enemmän töitä opiskeluaikanaan.
        Joten aika on silloin pois opiskelusta. Sehän taas on hallaa valmistumiselle aikataulun mukaan.
        Silloin tarvitaan vanhempia rahoittamaan avuksi opiskelua.

• siistis
        lisääntyy kirjoitti:

joten on syytä varautua aina pahimpaan.
        Suomi on menossa samaan suuntaan kuin mitä USA:ssa ollaan.
        Eli koko meidän sosiaalijärjestelmäämme ollaan murentamassa täysin harkitusti.
        Joten jos haluat taata lapsillesi hyvän koulutuksen, niin ainoa keino on oma säästäminen.
        Silloin voit olla mukana kouluttamassa lapsiasi huvätuloiseen ammattiin.
        Nuo opiskeluaikataulujen vaatimukset tekevät hallaa opiskelijoille joilla ei ole rikkaita vanhempia.
        He joutuisivat tekemään aina vain enemmän töitä opiskeluaikanaan.
        Joten aika on silloin pois opiskelusta. Sehän taas on hallaa valmistumiselle aikataulun mukaan.
        Silloin tarvitaan vanhempia rahoittamaan avuksi opiskelua.

Ensinnäkin, jos nyt edes pystyisin säästämään 15-20 vuoden kuluttua alkavaan lasteni opiskeluun, kuinkahan rahan arvokin on siihen mennessä muuttunut...

Toiseksi, tuskinpa sosiaalijärjestelmämme ihan noin vaan ainakaan yhtäkkiä kaadetaan, joten siihen ehtii varautumaan JOS on tarvetta. Edut ehkä heikkenevät mutta tuskin todellakaan kokonaan.

Kolmanneksi, itse olen oppinut ja aion lapseni opettaa siihen että mitään ei saa valmiiksi. Joko pitää "kituuttaa" tuilla tai sitten tehdä opiskelun ohessa töitä. Itse olen tehnyt molempia, eikä ollut mitenkään mahdotonta. Ennen opiskeluja olin vuoden töissä muutamia kesiä sen jälkeen, joista säästin melkoiset rahat opiskelua varten. Tällaisia ratkaisuja joutuu nykyisinkin tekemään, miksei tulevaisuudessa?

• Äippä-76
        siistis kirjoitti:

Ensinnäkin, jos nyt edes pystyisin säästämään 15-20 vuoden kuluttua alkavaan lasteni opiskeluun, kuinkahan rahan arvokin on siihen mennessä muuttunut...

Toiseksi, tuskinpa sosiaalijärjestelmämme ihan noin vaan ainakaan yhtäkkiä kaadetaan, joten siihen ehtii varautumaan JOS on tarvetta. Edut ehkä heikkenevät mutta tuskin todellakaan kokonaan.

Kolmanneksi, itse olen oppinut ja aion lapseni opettaa siihen että mitään ei saa valmiiksi. Joko pitää "kituuttaa" tuilla tai sitten tehdä opiskelun ohessa töitä. Itse olen tehnyt molempia, eikä ollut mitenkään mahdotonta. Ennen opiskeluja olin vuoden töissä muutamia kesiä sen jälkeen, joista säästin melkoiset rahat opiskelua varten. Tällaisia ratkaisuja joutuu nykyisinkin tekemään, miksei tulevaisuudessa?

Minä en ainakaan halua, että lapseni joutuvat nälkää näkemään jossain opiskelijaboxissa!
        Mielelläni autan rahallisesti jos suinkin mahdollista.
        Ei sen puoleen, kannatan ajatusta, että töitä pitää rahan eteen tehdä, mutta haluan että lapsella jää aikaa opiskeluunkin.
        Mitä hyötyä siitä lapselle on jos pitää illat ja ehkäpä lisäksi yöllä tehdä töitä ja opiskelut sitten menee perseelleen sen takia ettei ehdi tentteihin lukea?
        Ihan tarpeeksi tässä on menty huonompaan suuntaan kokoajan ja tällä vauhdilla minun lapseni, jotka nyt 2-7vuotiaita ,kun ovat sen ikäisiä että ammatti täytyy saada, niin asiat on siihen mennessä päin persettä.
        Ja kun ollaan itse eläkeikäisiä, niin onko koko eläkettäkään enään?
        Kokoajan nostetaan senkin ikärajaa.
        Ja etuuksia/tukia pienennetään.
        mitäpä äiti ja isä ei olisi valmis tekemään omien lapsiensa etteen.
        Ainakin itse ajattelen näin.

• siistis
        Äippä-76 kirjoitti:

Minä en ainakaan halua, että lapseni joutuvat nälkää näkemään jossain opiskelijaboxissa!
        Mielelläni autan rahallisesti jos suinkin mahdollista.
        Ei sen puoleen, kannatan ajatusta, että töitä pitää rahan eteen tehdä, mutta haluan että lapsella jää aikaa opiskeluunkin.
        Mitä hyötyä siitä lapselle on jos pitää illat ja ehkäpä lisäksi yöllä tehdä töitä ja opiskelut sitten menee perseelleen sen takia ettei ehdi tentteihin lukea?
        Ihan tarpeeksi tässä on menty huonompaan suuntaan kokoajan ja tällä vauhdilla minun lapseni, jotka nyt 2-7vuotiaita ,kun ovat sen ikäisiä että ammatti täytyy saada, niin asiat on siihen mennessä päin persettä.
        Ja kun ollaan itse eläkeikäisiä, niin onko koko eläkettäkään enään?
        Kokoajan nostetaan senkin ikärajaa.
        Ja etuuksia/tukia pienennetään.
        mitäpä äiti ja isä ei olisi valmis tekemään omien lapsiensa etteen.
        Ainakin itse ajattelen näin.

Kuten sanoin, en usko että järjestelmää aivan kokonaan romutetaan, ja jos niin käykin, että tulevaisuudessa vanhemmat joutuvat kokonaan rahoittamaan lastensa opiskelun, on asia sitten jo aivan erikseen. Jos mennään Amerikan malliin, eiväthän siellä köyhien lapset pystykään opiskelemaan kuin stipendin turvin.

Mielestäni lapsille pitää opettaa että vanhemmat eivät ole mikään rahareikä (ja siivoojillahan ei tunnetusti edes ole ylimääräisiä rahoja syytää lasten elämään), vaan pitää tulla toimeen mahdollisimman pitkälle omillaan. Ja se kyllä onnistuu, ei tee ollenkaan pahaa oppia tekemään ruokaa halvoista aineksista, pärjäämään vaatimattomilla vaatteilla ja oppia kuluttamaan muutenkin mahdollisimman vähän. Toinen vaihtoehto on että tekee sitten illat, yöt ja viikonloput töitä, jos kuluttaminen on tärkeämpää kuin aika jonka käyttää opiskeluun. Mitään karua ei ole siinä että näistä joutuu valitsemaan. Kaikilla ei sitäpaitsi edes ole vanhempia tai sukulaisia jotka pystyvät antamaan rahaa.

Paljon huonompia tuloksia olen nähnyt siitä kun vanhemmat antavat rahaa pyydettäessä, sitä jatkuu sitten vielä kun lapsi on aikuinen, hyväpalkkaisessa työssäkin kuten puolisonsakin, on lapsia, ja vielä vanhemmat auttelevat lainanlyhennyksissä ja makselevat tuhottomia summia kalliisti ulkona syömiseen. Sellaisia ihmisiä en arvosta, vaan sellaisia, jotka ovat oppineet pärjäämään vähällä.

Nälkää ei kukaan joudu Suomessa näkemään, asiat täytyy laittaa tärkeysjärjestykseen, ja se on meidän vanhempien tehtävä opettaa lapsillemme. Vaikeaa se tietysti on jos ei itsekään osaa.

• auta

Eikö tälle asialle voi oikeesti mitään ellei järjestäytymisaste nouse? Alalla on niin paljon väkeä jotka tekevät tätä vaan "paremman puutteessa tai muun ohella", miten sellaset mihinkään liittoihin liittyy kun ne on kokoajan pois lähdössä. Määrällisesti siivoojia on niin paljon että kai se 20% jotenkin vaikuttaisi, varsinkin kun ne on niitä oikeita ammattilaisia. Ainainen kitinä tästä ei joka tapauksessa johda yhtään mihinkään, joten jos parempaa palkkaa halutaan niin jotain on tehtävä "pystyisi" tai ei. Sitä jäsenmäärän kasvua odotellessa ei ainakaan tapahdu mitään.

• Aktiivisuus olisi toki hieno asia ja kannatettavakin, mutta siivousala on alana huono koska alalla on niin paljon nuoria opiskelijoita jotka tekevät muutaman tunnin työtä opiskelun ohella. Heillä ei ole aikaa eikä haluja järjestäytyä. Heillä on kuitenkin opiskelun päätyttyä työtä aivan erialalla ja varmasti paljon paremmalla palkalla.
        Itse kaipaisin toki isompaa liksaa, mutten minäkään osaa järjestäytyä enkä jaksaisi ruvetakaan tappelemaan näistä asioista. Nykymaailmaa seuratessa on selvää, ettei niin ala-arvoisesti käsitetyssä työssä kuin siivousalalla herrojen mielestä tarvita lisää liksaa. Itse he toki ovat korottamassa palkkojaan, kuten esimerkiksi lääkärit tai kansanedustajat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      8020
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4584
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      33
      3887
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3208
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2772
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2727
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      51
      2392
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2210
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      395
      2162
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2099
    Aihe