Miksi Linux ei kehity vai kehittyykö käyttöjärjestelmä?

Anonyymi-ap

Joskus aikoinaan aloin käyttämään Linux käyttöjärjestelmää mutta ainakin ulkoasultaan Linuxin valikko ja ulkoasu oli windowsin kaltainen eli en huomannut käytännössä mitään olennaista eroa.
Nykyään tilanne vaikuttaa samankaltaiselta . Linux jakeluissa on yleensä Firefox selain joka on myös kirjaston windows tietokoneissa.
Tekstinkäsittelyyn tulee jakeluissa aina Libre Office joka ainakin minun koneella aukeaa hitaammin kuin aikoinaan käyttämäni Wordpad ja Atlantis Nova.

Käytän periaatteen vuoksi Linuxia mutta onko Linuxillla etuja windowsin käyttäjään verrattuna arkikäyttäjän näkökulmasta katsoen?

34

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tottakai sillä linuxilla on etunsa, turvallisuus, ilmaisuus, vakaus jne.
      Ja kyllä linuxit kehittyy koko ajan, ei ehkä ulkonaisesti mutta "konehuoneen" puolella kyllä.

    • Anonyymi

      Linuxilla ei ole ulkoasua tai valikkoa. Linux on vain kerneli. Ulkoasut ja valikot ovat käyttöjärjestelmään liittyviä asioita. Linux kyllä kehittynyt kaiken aikaa paljon mutta soveltuvuudet kenenkin käyttöön liittyvät käyttöjärjestelmään.

      Wordpad ja vastaavat ovat ääririisuttuja, ei niillä ostoslistoja ihmeempiä tehdä. Ei ole vertailukelpoinen LibreOfficen kanssa.

      • Anonyymi

        "Wordpad ja vastaavat ovat ääririisuttuja"

        Tuosta en osaa sanoa mitään, mutta osa Windows sovelluksista avataan järjestelmän käynnistyessä, ne jää taustalle muistinvaraisesti, ja näin niiden käynnistymisaika lyhenee. Yksi sellainen on verkkoselain, jonka käynnistymistä nopeutettiin jo Windows 7 aikoihin ja tuosta johtuen muut selaimet eivät käynnistyneet samalta viivalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Wordpad ja vastaavat ovat ääririisuttuja"

        Tuosta en osaa sanoa mitään, mutta osa Windows sovelluksista avataan järjestelmän käynnistyessä, ne jää taustalle muistinvaraisesti, ja näin niiden käynnistymisaika lyhenee. Yksi sellainen on verkkoselain, jonka käynnistymistä nopeutettiin jo Windows 7 aikoihin ja tuosta johtuen muut selaimet eivät käynnistyneet samalta viivalta.

        Kaikki käyttöjärjestelmät toimivat niin, että kun ajettu ohjelmia ja avattu tiedostoja, näiden tiedostoista pidetään kopioita vapaana olevana muistissa joten uudelleen käyttö on nopeampaa.

        Tietokoneita muutenkaan ole tarkoitus käynnistellä jatkuvasti että välimuistit tyhjenisi.


      • Anonyymi

        Windowsilla on ulkoasu ja valikko tai valikot joten olikin todella hyödyllistä tietää ettei Linuxilla ole sellaisia.
        Arvostan tekstinkäsittelyohjelmissa eniten sitä miten nopeasti ne avautuvat.
        Libre Officea ei todellakaan voi vertailla mihinkään koska se on käytännössä monopoliasemassa ainakin niissä jakeluissa mitä olen käyttänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windowsilla on ulkoasu ja valikko tai valikot joten olikin todella hyödyllistä tietää ettei Linuxilla ole sellaisia.
        Arvostan tekstinkäsittelyohjelmissa eniten sitä miten nopeasti ne avautuvat.
        Libre Officea ei todellakaan voi vertailla mihinkään koska se on käytännössä monopoliasemassa ainakin niissä jakeluissa mitä olen käyttänyt.

        Windowsilla voi tosiaan kustomoida sitä yhtä ja samaa käyttöliittymää rajallisesti. Linux-puolella käytän samoja ohjelmia tietysti kuin windows-puolellakin, kuten Abiword tekstinkäsittelyä. Mitään Word:ia ei voi käyttää, kun se vihjaa monopoliasemasta mikkisoftalla eikä ole avointa lähdekoodia. LibreOfficen omistaa tosiaan yksi yritys - joka on muutaman kerran vaihtunut - mutta kehittäjäorganisaatioita on iso liuta avoimen lähdekoodin takia. Itse asiassa voit päästä mukaan halutessasi kehittämään ohjelmaa vaikka et osaisi koodata, koska myös testaajia tarvitaan. Palkkaa tästä työstä voi saada jos jokin organisaatio palkkaa sinut töihin, jolloin LibreOfficen kehitystyö voi olla yksi projekteista joihin voi osallistua. Yleensä näissä on jokin tunti raja esim. 2h/viikko saa käyttää vapaavalintaisiin projekteihin.
        Oletuksena asentuu LibreOffice, koska se on helppo ja suorituskykyinen. Kevyempiä vaihtoehtoja on tarjolla - tarvitsee vain asentaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windowsilla on ulkoasu ja valikko tai valikot joten olikin todella hyödyllistä tietää ettei Linuxilla ole sellaisia.
        Arvostan tekstinkäsittelyohjelmissa eniten sitä miten nopeasti ne avautuvat.
        Libre Officea ei todellakaan voi vertailla mihinkään koska se on käytännössä monopoliasemassa ainakin niissä jakeluissa mitä olen käyttänyt.

        "Windowsilla on ulkoasu ja valikko tai valikot joten olikin todella hyödyllistä tietää ettei Linuxilla ole sellaisia."

        Mitähän hyötyä tästä tiedosta on? Audin moottorilla ei myöskään ole renkaita.

        Sekoitat käyttöjärjestelmän ja kernelin. Ulkoasu ja valikot ovat käyttöjärjestelmällä, esimerkiksi Debianilla. Debianissa on paljon enemmän valinnanvaraa valikoille ja ulkoasulle kuin Windowsissa. Debian siis on logiikallasi parempi ja kehittyneempi.

        "Arvostan tekstinkäsittelyohjelmissa eniten sitä miten nopeasti ne avautuvat."

        Tarvitseeko sitä sitten ikinä sulkea?

        "Libre Officea ei todellakaan voi vertailla mihinkään koska se on käytännössä monopoliasemassa ainakin niissä jakeluissa mitä olen käyttänyt."

        Etkö ole ikinä kuullut Google Workspacesta tai Microsoft Officesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Windowsilla on ulkoasu ja valikko tai valikot joten olikin todella hyödyllistä tietää ettei Linuxilla ole sellaisia."

        Mitähän hyötyä tästä tiedosta on? Audin moottorilla ei myöskään ole renkaita.

        Sekoitat käyttöjärjestelmän ja kernelin. Ulkoasu ja valikot ovat käyttöjärjestelmällä, esimerkiksi Debianilla. Debianissa on paljon enemmän valinnanvaraa valikoille ja ulkoasulle kuin Windowsissa. Debian siis on logiikallasi parempi ja kehittyneempi.

        "Arvostan tekstinkäsittelyohjelmissa eniten sitä miten nopeasti ne avautuvat."

        Tarvitseeko sitä sitten ikinä sulkea?

        "Libre Officea ei todellakaan voi vertailla mihinkään koska se on käytännössä monopoliasemassa ainakin niissä jakeluissa mitä olen käyttänyt."

        Etkö ole ikinä kuullut Google Workspacesta tai Microsoft Officesta?

        Käytän vain normaalia puhekieltä kuten muutkin ihmiset.
        Luulin että palstalla on normaaleja ihmisiä mutta täällä onkin saivartelua ja lillukan varsista keskustelua. Tällainen saivartelu ei yleensä kiinnosta minua mutta voin tällä kertaa tehdä poikkeuksen.

        Tarvitseeko sitä sitten ikinä sulkea?

        Kyllä minulla on tapana sulkea tietokone kun lopetan tietokoneen käytön.

        Etkö ole ikinä kuullut Google Workspacesta tai Microsoft Officesta?

        Olen kuullut ja joskus myös nähnyt Microsoft Officen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytän vain normaalia puhekieltä kuten muutkin ihmiset.
        Luulin että palstalla on normaaleja ihmisiä mutta täällä onkin saivartelua ja lillukan varsista keskustelua. Tällainen saivartelu ei yleensä kiinnosta minua mutta voin tällä kertaa tehdä poikkeuksen.

        Tarvitseeko sitä sitten ikinä sulkea?

        Kyllä minulla on tapana sulkea tietokone kun lopetan tietokoneen käytön.

        Etkö ole ikinä kuullut Google Workspacesta tai Microsoft Officesta?

        Olen kuullut ja joskus myös nähnyt Microsoft Officen.

        "Kyllä minulla on tapana sulkea tietokone kun lopetan tietokoneen käytön."
        En minä ainakaan sulje konetta vaan se menee yöksi lepotilaan ajastimella. Kaikki usein tarvitsemani ohjelmat ovat siis "käynnissä" sen kuukauden jonka jälkeen boottaan koneen.

        Eli ei tarvitse avata niitä ohjelmia vaan aamulla hipaisee näppäimistöä ja muutamassa sekunnissa kone siirtyy pois lepotilasta ja käyttämäni ohjelmat siinä valmiina. Mutta kukin tyylillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytän vain normaalia puhekieltä kuten muutkin ihmiset.
        Luulin että palstalla on normaaleja ihmisiä mutta täällä onkin saivartelua ja lillukan varsista keskustelua. Tällainen saivartelu ei yleensä kiinnosta minua mutta voin tällä kertaa tehdä poikkeuksen.

        Tarvitseeko sitä sitten ikinä sulkea?

        Kyllä minulla on tapana sulkea tietokone kun lopetan tietokoneen käytön.

        Etkö ole ikinä kuullut Google Workspacesta tai Microsoft Officesta?

        Olen kuullut ja joskus myös nähnyt Microsoft Officen.

        "Käytän vain normaalia puhekieltä kuten muutkin ihmiset."

        Miksi et sitten tajua mitään kuten normaalit ihmiset?

        "Luulin että palstalla on normaaleja ihmisiä mutta täällä onkin saivartelua ja lillukan varsista keskustelua."

        Keskustelet epäselvästi. Kyllä sillä nyt on väliä mistä käyttöjärjestelmästä puhut kun samassa yhteydessä puhut Windowsista. Ja mitä se houriminen on "miksi ei kehity", niin miten niin ei kehity ja mikä ei kehity?

        "Kyllä minulla on tapana sulkea tietokone kun lopetan tietokoneen käytön."

        Ei se kenenkään muun vika ole kun et osaa käyttää. Tietokoneissa on vuosikymmeniä ollut valmiustila, että sinne jää herätevirta pitämään mm. muistin sisältöä. Sammutusta ei normaalisti tehdä ellei ole tarkoitus irroittaa verkkovirrasta. Läppäreissä sitten on akku, että sammutus tehdään jos on tarkoitus irroittaa pitkäksi aikaa verkkovirrasta. Lyhyitä aikoja ei. Päivitysten asentamisen yhteydessä sitten voi tulla sammutus ja käynnistys.

        "Olen kuullut ja joskus myös nähnyt Microsoft Officen."

        Eli se siitä monopoliasemasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käytän vain normaalia puhekieltä kuten muutkin ihmiset."

        Miksi et sitten tajua mitään kuten normaalit ihmiset?

        "Luulin että palstalla on normaaleja ihmisiä mutta täällä onkin saivartelua ja lillukan varsista keskustelua."

        Keskustelet epäselvästi. Kyllä sillä nyt on väliä mistä käyttöjärjestelmästä puhut kun samassa yhteydessä puhut Windowsista. Ja mitä se houriminen on "miksi ei kehity", niin miten niin ei kehity ja mikä ei kehity?

        "Kyllä minulla on tapana sulkea tietokone kun lopetan tietokoneen käytön."

        Ei se kenenkään muun vika ole kun et osaa käyttää. Tietokoneissa on vuosikymmeniä ollut valmiustila, että sinne jää herätevirta pitämään mm. muistin sisältöä. Sammutusta ei normaalisti tehdä ellei ole tarkoitus irroittaa verkkovirrasta. Läppäreissä sitten on akku, että sammutus tehdään jos on tarkoitus irroittaa pitkäksi aikaa verkkovirrasta. Lyhyitä aikoja ei. Päivitysten asentamisen yhteydessä sitten voi tulla sammutus ja käynnistys.

        "Olen kuullut ja joskus myös nähnyt Microsoft Officen."

        Eli se siitä monopoliasemasta.

        "Tietokoneissa on vuosikymmeniä ollut valmiustila, että sinne jää herätevirta pitämään mm. muistin sisältöä. Sammutusta ei normaalisti tehdä ellei ole tarkoitus irroittaa verkkovirrasta"

        Et ole koskaan ollut töissä työpaikalla tai yleensäkään kodin tai laitoksesi ulkopuolella jos et ole huomannut että tietokoneet sammutetaan työpäivän jälkeen.

        Mainosta sinä vaan Microsoft Officea mutta oletko nyt oikealla palstalla mainostamassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tietokoneissa on vuosikymmeniä ollut valmiustila, että sinne jää herätevirta pitämään mm. muistin sisältöä. Sammutusta ei normaalisti tehdä ellei ole tarkoitus irroittaa verkkovirrasta"

        Et ole koskaan ollut töissä työpaikalla tai yleensäkään kodin tai laitoksesi ulkopuolella jos et ole huomannut että tietokoneet sammutetaan työpäivän jälkeen.

        Mainosta sinä vaan Microsoft Officea mutta oletko nyt oikealla palstalla mainostamassa?

        "Et ole koskaan ollut töissä työpaikalla tai yleensäkään kodin tai laitoksesi ulkopuolella jos et ole huomannut että tietokoneet sammutetaan työpäivän jälkeen."

        Niin valmiustilaan menevät että heräävät sekunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Wordpad ja vastaavat ovat ääririisuttuja"

        Tuosta en osaa sanoa mitään, mutta osa Windows sovelluksista avataan järjestelmän käynnistyessä, ne jää taustalle muistinvaraisesti, ja näin niiden käynnistymisaika lyhenee. Yksi sellainen on verkkoselain, jonka käynnistymistä nopeutettiin jo Windows 7 aikoihin ja tuosta johtuen muut selaimet eivät käynnistyneet samalta viivalta.

        WINDOWS OHJELMAT ON YLEENSÄ AINA KARSITTUJA VERSIOITA!
        LINUX PUOLELLA AINA TÄYSVERSIOITA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytän vain normaalia puhekieltä kuten muutkin ihmiset.
        Luulin että palstalla on normaaleja ihmisiä mutta täällä onkin saivartelua ja lillukan varsista keskustelua. Tällainen saivartelu ei yleensä kiinnosta minua mutta voin tällä kertaa tehdä poikkeuksen.

        Tarvitseeko sitä sitten ikinä sulkea?

        Kyllä minulla on tapana sulkea tietokone kun lopetan tietokoneen käytön.

        Etkö ole ikinä kuullut Google Workspacesta tai Microsoft Officesta?

        Olen kuullut ja joskus myös nähnyt Microsoft Officen.

        Joo! miten voi olla, että mm MS teams ei omista tulosta nappulaa ollenkaan!


    • Anonyymi

      Asensin antiX Linuxin uusimman version noin 20 vuotta vanhaan koneeseen ja toimii yhtä kevyesti kuin siinä alunperin ollut Windows XP.
      Ulkoasultaan antix on melko tyypillinen vähälevikkisimmille jakeluille, eli valtaisa määrä esiasennettuja sovelluksia joiden nimestä ei voi päätellä mitä mikin tekee, onneksi ovat ryhmiteltynä omiin selkeästi nimettyihin valikoihin. Asetusten ja valikoiden opetteluun missä mikäkin on menee aikaa eikä ole yhtä sujuvakäyttöinen kuin Windowsit.

      • Anonyymi

        Minkä näyttömanagerin valitsit? AntiX ei taida tukea ihan kaikkia, kun niitä on yli 200 vaihtoehtoa kuitenkin - joukossa myös windows-tyylinen ratkaisu. Oletuksena taitaa olla IceWM. Jos haluaa enemmän krumeluureja sen voi vaihtaa Fluxbox:iin ja jos taas pärjää vähemmällä JWM on asennettavissa minimalistisena vaihtoehtona.
        "miksi linux ei kehity" on kummallinen aloitus muuten: Kerrotko mieluummin mitä siihen kaipaisit ja vastaus tyyliin "miksi siitä ei tehdä samanlaista kuin windows" ei ole kovin hyvä, kun se on juuri se syy miksi linux on olemassa: Tarjota vaihtoehtoja ja vapaat kädet ohjelmakehitykseen, koska kaikkia ei voi miellyttää "one size fits all"-tyyppisellä ratkaisulla - kuten windowsissa on.


    • Anonyymi

      Ulkonäkö?
      Karkki on lapsille tärkeintä.
      Ulkonäkö vain lisää koneen kuormaa, varsinkin turhat animaatiot.

      • Vakiona kaikkein korein käyttöjärjestelmä aikoinaan taisi olla Windows Vista Aero, mistä Microsoft on pelkistänyt vakio Windows 11:n, mikä on suorastaan ankea lähes minkä tahansa nykyaikaiselle koneelle tarkoitetun Linuxin ikkunointijärjestelmän ollessa sitä huomattavasti näyttävämmän sekä ennen kaikkea vapaasti muokattavissa tai kokonaan vaihdettavissa.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Vakiona kaikkein korein käyttöjärjestelmä aikoinaan taisi olla Windows Vista Aero, mistä Microsoft on pelkistänyt vakio Windows 11:n, mikä on suorastaan ankea lähes minkä tahansa nykyaikaiselle koneelle tarkoitetun Linuxin ikkunointijärjestelmän ollessa sitä huomattavasti näyttävämmän sekä ennen kaikkea vapaasti muokattavissa tai kokonaan vaihdettavissa.

        "Vakiona kaikkein korein käyttöjärjestelmä aikoinaan taisi olla Windows Vista"

        Mac OS X.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Vakiona kaikkein korein käyttöjärjestelmä aikoinaan taisi olla Windows Vista"

        Mac OS X.

        Sanoisin, että Aerossa oli enemmän aseteltavia himmeleitä. Enimmäkseen täysin tarpeettomia toki, mutta sääli tavallaan, että uudet versiot tuhosivat Windowseilta jopa telakointiapsit, joita esimerkiksi KDE Plasma käyttää, ja paljon. Ne ovat kivoja edelleen, mutta eipä Microsoft niitä saanut toimimaan luotettavasti ja turvallisesti.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Vakiona kaikkein korein käyttöjärjestelmä aikoinaan taisi olla Windows Vista Aero, mistä Microsoft on pelkistänyt vakio Windows 11:n, mikä on suorastaan ankea lähes minkä tahansa nykyaikaiselle koneelle tarkoitetun Linuxin ikkunointijärjestelmän ollessa sitä huomattavasti näyttävämmän sekä ennen kaikkea vapaasti muokattavissa tai kokonaan vaihdettavissa.

        Winhiihulin mielipide!


    • Anonyymi

      Kehittyy ja tilastojen mukaan vauhti vain kiihtyy:
      https://www.reddit.com/r/linux/comments/n39gzl/the_linux_kernel_has_surpassed_one_million_git/
      -Pelkästään linux-kerneliin on tehty yli miljoona commit:ia git-versiohallinnassa jo vuoteen 2021 mennessä
      -Kehittäjien määrä on viimeisen kymmenen vuoden aikana yli kaksinkertaistunut eli ihmisiä, joille maksetaan kehityksestä on nykyään tuplasti enemmän
      - tämän lisäksi koodaustaitoisia harrastajia on tullut lisää eli henkilöitä, jotka on tehneet muutamia koodimuutoksia. Tämäkään ei ole mitenkään automaattista vaan toimii eräänlaisena esittelynä/meriittinä henkilöille, joilla jatkossa on mahdollisuus osallistua kehitysprojeteihin eli minimitaso koodaustaidoissa on saavutettu jollakin osa-alueella.

      • Anonyymi

        Eipä tuo mitään kehitystä ole että ympätään ohjelmiin taikka "autoihin" lisää ylimääräistä paskaa. Kehitys on tuota kun koitetaan vaan parantaa päivä päivältä vaikka sitten kampiakselin kestävyyttä....eikä korvata "kampiakselia" sitten vaikka sähkömoottorilla ja puhua kuinka autot kehittyy.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuo mitään kehitystä ole että ympätään ohjelmiin taikka "autoihin" lisää ylimääräistä paskaa. Kehitys on tuota kun koitetaan vaan parantaa päivä päivältä vaikka sitten kampiakselin kestävyyttä....eikä korvata "kampiakselia" sitten vaikka sähkömoottorilla ja puhua kuinka autot kehittyy.....

        Sähkömoottorihan juurikin parantaa auton kestävyyttä. Liikkuvien osien määrä vähenee, on pienempi, halvempi valmistaa, kestävämpi, luotettavampi jne.

        Git committien määrä ei ole paskan lisäämistä vaan mittaa tehtyjen muutosten määrää.

        Kyllä muutokset voivat myös poistaa koodirivejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottorihan juurikin parantaa auton kestävyyttä. Liikkuvien osien määrä vähenee, on pienempi, halvempi valmistaa, kestävämpi, luotettavampi jne.

        Git committien määrä ei ole paskan lisäämistä vaan mittaa tehtyjen muutosten määrää.

        Kyllä muutokset voivat myös poistaa koodirivejä.

        Sähkömoottori on niinku tuo Ubuntun surullinen... wayland...ristiretki. ympätään paskaa ja kun ei toimi palataan takas ...vittu loppukäyttäjille PASKAA!!!! Ubuntu heheh!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottori on niinku tuo Ubuntun surullinen... wayland...ristiretki. ympätään paskaa ja kun ei toimi palataan takas ...vittu loppukäyttäjille PASKAA!!!! Ubuntu heheh!

        Monenko tunnin käyttökokemuksella olet päätynyt tällaiseen lopputulemaan? En usko, että olet käyttänyt Waylandia lainkaan.


    • Anonyymi

      Viimeisin kerneli on 3.6.9 - julkaistu 6.3 eli pari päivää sitten. next-buildi näyttäisi olevan tälle päivälle päivätty eli tulossa on seuraava kehitysjulkaisu. Se on sitten eri asia mikä kerneli mihinkin distroon tulee valituksi, koska siellä voi olla uusia rajapintoja, joita hyödyntämällä ohjelmat toimii jollakin mittarilla paremmin. Tällaista "uusinta uutta" otetaan mukaan LTS-julkaisuihin nopeamman syklin integrointi-julkaisuista. Kehitys-targetit on melko hyvin paikalleen naulattuja ja ominaisuuksien on syytä olla valmiina ennen julkaisuajankohtaa tai ne voi pudota seuraavalle integrointikierrokselle: Vain testattu ja toimiva pääsee mukaan LTS-julkaisuun jos kyseessä on iso muutos. Pienempiä muutoksia voi toki olla mukana integrointikierrosten tapaan, jolloin virheet ei ole niin vakavia ja tulevat korjatuiksi seuraavassa piste-julkaisussa.
      Miltä käyttöliittymäsi näyttää? Oikeastaan ketään ei kiinnosta! Saat valita itse omien mieltymystesi mukaan - tai käyttää puolestasi valittua default-valintaa ja vaikka tehdä siihen omia asetuksia mielin määrin.

      • Anonyymi

        Numeromuisti vähän reistaa: 6.7.9 on oikea versio..


    • Anonyymi

      Mitä enemmän ikää tulee mittariin, sitä vähemmän nuo ulkoasut kiinnostaa bling blingeineen, enemmän kiinnostaa käytännöllisyys ja toimivuus.

      Joskus 2000-luvun alussa oli shokki nähdä miten OSX ulkoasu oli 100 vuotta edellä silloista Windows XP:tä, mutta nykyään on ihan sama vaikka käyttiksen UI näyttäisi Windows 95:lta itse asiassa se olisikin hyvä =)

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://win95.ajf.me

        tos toi koittaa ajaa selain "täkynä" tota W 95:ttä....aika hyvä.

        firefoxil pyörii hyvin esimerkiks opera tökkii pahasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://win95.ajf.me

        tos toi koittaa ajaa selain "täkynä" tota W 95:ttä....aika hyvä.

        tohon aikaan ihmiset osas... nykyisin ne on ihan kumipäitä... osaa ehkä käyttää "ohjelmaa" tai autoa... mut ei niillä oooo pienintäkään hajua Miten se toimii.


    • Anonyymi

      Linux kehittyy hurjasti, etenkin sisältä päin, jatkuva työpöydän rukkaaminen ei ole tarpeen, se aiheuttaa vaan hämmennystä kuin windowsin osalta on huomattu.
      Linuxjakeluissa jokainen voi valita halauamansa ulkoasuisen työpöydän.
      Ei kuitenkaan voida puhua yhdestä Linux nimen alle laitetusta yleisesti, jakeluissa on paljon eri, on kymmeniä eri pakettivalintuja toteuttaa asiat jakelussa.

      Windows kun hidastuu kun tulee uutta, Linuxjakeluissa taas nopeutuu.
      Windowsissa ympätään juttuja joilla pyritään pitämään käyttäjä Microsoftin asioissa.
      Linuxpuolella se on käyttäjän vapaus.
      Jakeluiden ohjelmissa on vapaus poistaa jos ei halua, osassa on kuitenkin mm WPS-Office, Office ohjelmistoja on yli 20 toimivaa.

      Linuxpuolella on kehitetty lähes kaikki aivan uusiksi, Windowspuolella keskitytään mulkkaamaan ulkoasua. Sensijaan että tehtäissiin parannuksia perusrakenteeseen.
      Windows on vienyt käyttäjältä oikeudet hallita sitä.

    • Anonyymi

      Kyllä nuo erilaiset Linux jakelut kehittyvät, mutta työpöytäympäristön ulkonäkö koitetaan pitää samana, jotta uusiin versioihin on helppo hypätä kyytiin, ilman että taas täytyy perehtyä missä mikin on.
      Käytin jonkin aikaa Libreofficea, mutta se on vähän kankea, kun joudun käyttämään MS Officen tiedostoja - yhteensopivuus ei vain ole riittävä. Ja kyllä, se on hidas aukeamaan. Vaihdoin Onlyofficeen, joka toimii hyvin yhteen MS Officen tiedostomuotojen kanssa, mutta on hieman hitaampi kuin Libreoffice. Noh, en ole guru Linuxin kanssa ja minun täytyy tulla toimeen tuolla mitä minulla on.

      Itse käytän Linux Mintiä Cinnamon -versiolla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      238
      2070
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1797
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1516
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      107
      1216
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1140
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1105
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1025
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe