Kokemukseni Sastamalan psykiatrisista osastoista

Anonyymi-ap

Osa 1)
Olin noin 1,5 vuotta sitten hoidossa Sastamalan viikko-osastolla pari viikkoa ja suljetulla osastolla kuukauden verran. Nyt kerran omasta kokemuksestani näistä osastoista ja psykiatrisesta "hoidosta".

Minulla oli siis vakava masennus ja voimakas halu tappaa itseni, koska minulla oli jo kohtuaikana ja vauvana syntynyt traumatila päällä. Olin kuin turvaton ja hylätty kuin pieni vauva. A ikuisuutta minussa oli ehkäpä se 10 %:ia.

Traumaattinen kokemus on kehossa olevaa lukkiutunutta energiaa, joka pitää vapauttaa sieltä kehosta, jotta ihminen voi vapautua. Tähän vaaditaan yleensä pitkä terapia kokeneen kehoterapeutin kanssa. Itse suosittelen rosen-terapeuttia, joka on käynyt oman paranemisen polun läpi ja jolla on riittävä koulutus ja ymmärrys näitä asioita kohtaan.

Psykiatria ei ymmärrä traumaa, ei tunnista traumaa ja ei todellakaan osaa hoitaa traumaa. Psykiatria lääkitsee pelkkiä oireita. Se ei johda paranemiseen, vaan se johtaa pitkittyneeseen kärsimykseen ja kun tämä kärsimys jatkuu liian kauan, niin jotkut ihmiset päätyy itsemurhaan. Ja monet psykiatrian keinoilla "parantuneet" eivät ole oikeasti parantuneet, vaan heidän traumansa pysyy niin sanotusti asioissa turvallisen elämän ja lääkityksen avulla. Mutta se traumatila on kuitenkin koko ajan sisällä "vaanimassa" ja triggeröityy pintaan usein pienistäkin ulkoisista ärsykkeistä, joihin määrätään lisää lääkkeitä.

Ja nyt kokemukseen Sastamalan osastoista. Kummallakin osastolla oli suurin osa hoitajista ystävällisiä ja kohtelivat näennäisesti ihan hyvin. Kokemukseni oli kuitenkin se, ettei kukaan heistä nähnyt minua tunnetasolla ja kukaan heistä ei ymmärtänyt millaisessa tilassa olin. Olin tavallaan täysin yksin siinä traumatilassa, jossa olin pieni hylätty vauva. Olisin tarvinnut silitystä, hoivaa ja turvaa. Ennen kaikkea tunnetta siitä, että joku näkee minun tilani ja tulee siihen henkiseen tilaan tuomaan minulle turvan ja tuen tunnetta.

Viikko-osastolla oli kaksi hoitajaa yli muiden. Toinen heistä oli noin 40 vuotias mieshoitaja ja toinen reilu 50 vuotias naishoitaja, joka oli itse käynyt oman masennuksen läpi. Minusta tuntui, että nämä kaksi hoitajaa välittivät minusta eniten.

Suljetulla osastolla kaikki hoitajat muuta mieshoitajaa lukuun ottamatta olivat ystävällisiä, mutta he eivät tunnetasolla lainkaan ylettäneet koskettamaan sitä tunnemaailmaa ja traumatilaa missä minä olin. Heidän hyvää tarkoittava terapia oli näennäistä juttelua, josta ei ollut juurikaan apua minulle. Varsinkin nuorilla hoitajilla ei ollut mitään välineitä auttamiseen. Oli siinä aika avuton ja turvaton olo, kun tajusin ettei tuo toinen ymmärrä yhtään mitään minun tilastani ja hänellä ei ole oikeasti mitään keinoja auttaa ja tukea minua nousemaan tästä tilasta.

Osaston hoitajamitoitus myös ihmetytti. Suljetulla osastolla saattoi viikonloppuna olla 10 hoitajaa ja 12 asukasta, koska puolet osaston potilaista oli lähtenyt kotilomille. Mitä nämä hoitajat tekivät? He olivat suuren osan päivästä kahvihuoneessa juttelemassa keskenään. Miksi hoitajia oli näin paljon, vaikka osastolla ei ollut yhtään vaarallista/aggressiivista potilasta? Miksi samaan aikaan esimerkiksi päivähoidossa saattaa olla ryhmä 1-2 vuotiaita lapsia 8-10, 2 aikuista kohtaan. Miten psykiatrian osastoilla on tällainen mitoitus, kun samaan aikaan joka puolella säästetään rahaa?

Sitten tähän "hoitamiseen". Hoidon ydin on lääkitys, jota minullekin määrättiin ihan kunnolla. Minulla oli 11 tablettia vuorokauden aikana, jolla lääkittiin unta ja mielialaa. Eka mielialalääke sai minulle aivan kammottavan olon. Keho oli kuin helvetin tulessa. Koko ajan levoton, ahdistunut ja huono olo. Minulla meni kokonaan ruokahalu. Minulle sanottiin että kuukauden voi kestää, mutta sitten se helpottaa. Lopetin lääkkeen salaa 2 viikon jälkeen. Toinen mielialalääke ei aiheuttanut mitään oireita, mutta enpä huomannut mitään muutakaan vaikutusta.

Lääkkeet auttoivat minua nukkumaan, mutta tekivät myös todella pysähtyneen olon. Minä joka olin aina ollut todella liikunnallinen, niin minulla oli todella täysi työ saada itseni sängystä ylös ja parin kilometrin lenkille. Päivät menivät osastolla sängyssä istuen tai maaten ja puhelinta selaten. Minua ei kiinnostanut juurikaan osallistua mihinkään toimintaan. En halunnut nähdä ketään ja osallistua mihinkään. Minulla oli niin turvaton ja hylätty olo, etten kyennyt yhdistymään ihmisiin. Tuntui kuin olisin ollut pieni vauva, joka olisi tarvinnut isän tai äidin ottamaan minut syliin ja hoitamaan minua.

Kukaan ei siis nähnyt ja ymmärtänyt tilaani. Minua patistettiin osallistumaan enemmän ryhmätoimintaan. Välillä osallistuinkin. Se vaatii kovan ponnistelun, koska minun piti vetää reippaan rooli päälle. Sellainen mitä minulta odotettiin.

Viikko-osastolla on oma huone, mikä on todella hyvä. Mutta suljetulla osastolla olin samassa huoneessa toisen asukkaan kanssa. Hän oli ihan ok, mutta hänen voimakkaat pelkonsa eivät kyllä auttaneet minua voimaan yhtään paremmin.

11

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihmeellistä että vielä nykyaikana laitetaan kaksi samaan huoneeseen , sillä vaikka olisi miten okay ihminen niin kun on mieli herkkä niin ei aina jaksa varmaankaan nähdä toisen tuskaa kun omassa on tarpeeksi

      • Anonyymi

        Se on ikävää, mutta suomessa on paljon vanhoja sairaaloita, joita ei rahapulan takia ole pystytty uusimaan. Sen lisäksi suomessa on myös paljon sairaaloita jotka toimivat ylipaikoilla. Potilaita vain on liikaa kapasiteettiin nähden. Molempien seurauksena se, että useampi ihminen saattaa olla samassa huoneessa.


    • Anonyymi

      Tämä on nyt vähän tylysti sanottu, mutta hoitaja ei ole se isä tai äiti, joka ottaa syliin ja paapoo. Sairaala on paikka jossa hoidetaan se akuutti vaihe siihen kuntoon, että voi vaikka aloittaa sen terapian.

      On varmasti ihmisä jotka taraumatisoituu siitä faktasta, että näin on, mutta sekin kertoo enemmän siitä ihmisen kyvystä käsitellä asiaa, ja siitä, että tarvitaanko siihen lääkkeitä, vai terapiaa.

      Vastuunvapautus lausekkeena mainittakoon, että psykoottinen masennus on vähän eri juttu kuin masennus, tai trauma.

      • Anonyymi
        UUSI

        Aika aniharva hakeutuu hoitoon sillä ajatuksella, että lähtee sinne etsimään syliä, päänsilittelyä, tai mitään paapomista.

        Mutta uskon puhuvani monen suulla ääneen sen, että lähes jokainen toivoo saavansa asiallista ja ystävällistä kohtelua, kuuntelemista, ymmärtämistä, välittämistä ja tukea. Oli sitten lähtötilanne, olosuhteet, tai potilaan oireet/tausta millaiset tahansa.

        Ja mistä se on pois, jos hoitoalalla oleva tekee niin ja osoittaa enemmän empatiaa ja välittämistä oireista kärsivää kohtaan? Mitä siinä kukaan häviää, tai menettää mitään, jos on ihmiselle ihminen?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika aniharva hakeutuu hoitoon sillä ajatuksella, että lähtee sinne etsimään syliä, päänsilittelyä, tai mitään paapomista.

        Mutta uskon puhuvani monen suulla ääneen sen, että lähes jokainen toivoo saavansa asiallista ja ystävällistä kohtelua, kuuntelemista, ymmärtämistä, välittämistä ja tukea. Oli sitten lähtötilanne, olosuhteet, tai potilaan oireet/tausta millaiset tahansa.

        Ja mistä se on pois, jos hoitoalalla oleva tekee niin ja osoittaa enemmän empatiaa ja välittämistä oireista kärsivää kohtaan? Mitä siinä kukaan häviää, tai menettää mitään, jos on ihmiselle ihminen?

        Juuri se ystävällisyys on se paras keino mt hoidossa että saa kokea että joku todella välittää auttaa takaisin terveeseen elämään.
        Ystäväni oli viikon sairaalassa miehensä kuoleman jälkeen ja itki yksin istuen sängyn päällä , mies hoitaja tuli ja yksi mikä hänellä on , ja hän vastasi että on niin turvaton olo. Lisäsi että jos se hoitaja olisi vaikka istunut viereen , pitänyt kädestä kiinni, tai laittanut kädet hänen ympärilleen niin hän olisi varmasti saanut sen pahan olon pois itsestään.
        Mutta hoitaja oli vaan lähtenyt huoneesta , ilmeisesti kertomaan muille kahvi huoneessa että hän itkee. Siis ei empatiaa eikä myötätuntoa hoidon puolelta, eikä mitään yritystä edes olla auttamassa.
        Hän oli itkenyt koko yön hiljaa aamu yöstä oli yöhoitaja tullut ja kysynyt että ja haluaisiko hän ehkä hieman lämmintä maitoa kupillisen , ja se antaisi ehkä hieman unta . Hoitaja oli ystävällinen ja se rauhoitti ystävääni niin paljon että hän nukahti. Kun hän pääsi kotiin niin sanoi ettei tuollaisessa paikassa ollut kun yksi inhimillinen hoitaja muut eivät välittäneet mitenkään . Sanoi vielä että jos tarvitsee joskus hoitoa niin ei ainakaan sitä psykiatriselta löydä , siellä ei kukaan välittänyt, eikä keskustellut . Sellainen pelottaa kun ajattelee että jos itse joutuisi apua hakemaan ja sairaalassakin jätettäisiin oman onnensa nojaan


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika aniharva hakeutuu hoitoon sillä ajatuksella, että lähtee sinne etsimään syliä, päänsilittelyä, tai mitään paapomista.

        Mutta uskon puhuvani monen suulla ääneen sen, että lähes jokainen toivoo saavansa asiallista ja ystävällistä kohtelua, kuuntelemista, ymmärtämistä, välittämistä ja tukea. Oli sitten lähtötilanne, olosuhteet, tai potilaan oireet/tausta millaiset tahansa.

        Ja mistä se on pois, jos hoitoalalla oleva tekee niin ja osoittaa enemmän empatiaa ja välittämistä oireista kärsivää kohtaan? Mitä siinä kukaan häviää, tai menettää mitään, jos on ihmiselle ihminen?

        Ovat ilmeisesti työvaurioituneita oman työnsä johdosta , siksi ei riitä mitään ylimääräistä potilaalle . Ystävällisyys on nykyään harvassa . Miksi ovat töissä sellaisessa paikassa kun eivät edes sovi alalle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika aniharva hakeutuu hoitoon sillä ajatuksella, että lähtee sinne etsimään syliä, päänsilittelyä, tai mitään paapomista.

        Mutta uskon puhuvani monen suulla ääneen sen, että lähes jokainen toivoo saavansa asiallista ja ystävällistä kohtelua, kuuntelemista, ymmärtämistä, välittämistä ja tukea. Oli sitten lähtötilanne, olosuhteet, tai potilaan oireet/tausta millaiset tahansa.

        Ja mistä se on pois, jos hoitoalalla oleva tekee niin ja osoittaa enemmän empatiaa ja välittämistä oireista kärsivää kohtaan? Mitä siinä kukaan häviää, tai menettää mitään, jos on ihmiselle ihminen?

        Häinhän sitä äkkiseltään kuvittelisi, mutta kun on nyt senverran tullut tätä touhua katseltua, ja vaikka niitä asiakastyytyväisyys kyselyjä tutkittua, niin totuushan on, että aika harvalla siellä on oikeasti mitään asiaa valittaa.

        Mikä se sitten saa ihmisen ilman perusteita valittamaan? Kerro sinä? Onko se sellainen epärealistinen toive siitä että hoitaja olisi se kiva kaveri joka pitää kädestä kiinni ja hyppää sinne psykoosiin, vai onko ne vaan paskoja ihmisiä?

        Sehän ei edes ole huono asia, jos myöntää itselleen tarvitsevansa sitä isää, äitiä, jotain muuta syliä. Mutta se vaan on huono argumentti hoidosta. Täysipäisen ihmisen pitää se hellyys hankkia jostain muualta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Häinhän sitä äkkiseltään kuvittelisi, mutta kun on nyt senverran tullut tätä touhua katseltua, ja vaikka niitä asiakastyytyväisyys kyselyjä tutkittua, niin totuushan on, että aika harvalla siellä on oikeasti mitään asiaa valittaa.

        Mikä se sitten saa ihmisen ilman perusteita valittamaan? Kerro sinä? Onko se sellainen epärealistinen toive siitä että hoitaja olisi se kiva kaveri joka pitää kädestä kiinni ja hyppää sinne psykoosiin, vai onko ne vaan paskoja ihmisiä?

        Sehän ei edes ole huono asia, jos myöntää itselleen tarvitsevansa sitä isää, äitiä, jotain muuta syliä. Mutta se vaan on huono argumentti hoidosta. Täysipäisen ihmisen pitää se hellyys hankkia jostain muualta.

        Kerropa Sinä, miksi psykiatria ei koskaan oikeastaan pysty auttamaan vaikeuksissa olevia ihmisiä? Minäpä kerron. Siksi, koska jo peruslähtökohta on väärä. Kaikki laitetaan termien alle, ja kategorioiden sisälle. Potilas ei ole ihminen, vaan vain sairautensa ilmentymä. Kaikki, mitä hän sanoo ja miten käyttäytyy, olemuksesta lähtien analysoidaan. Vähemmälle huomiolle jäävät mm. kunkin oireilevan yksilön tausta, elämänkokemukset, tunteet, ja se, mikä ylipäätään saa yksilön oireilemaan. Psykiatrinen hoito pohjautuu aivan liikaa sairauskeskeiseen ideologiaan. Ja kuvitteluun, että lääkkeillä ne kaikki asiat muuttuvat ja hoituvat; ja että potilas niillä sitten paranee. Useimmilla lääkkeillä on enemmän haitta, kuin hyötyvaikutuksia. Ne jopa sairastuttavat ihmisiä somaattisesti lisää uusiin sairauksiin.

        Mutta jos virkaihmiset kätkeytyvät sinne omien nimikkeiden taakse, ja potilaalta viedään ihmisarvo, ja ihmisoikeudet mitätöidään, eikä potilaan mielipiteitä koskaan kysytä esim. hoitoon liittyen, eikä tarvitse kohdella heitä inhimillisesti, välittävästi, empaattisesti jne, nk. mitä tuollaisella psykiatrialla kukaan tekee mitään? Eiköhän siinä luottamus mene kokonaan ja lopullisesti. Ja itse asiassa aika moni on jo äänestänyt jaloillaan, eli lopettanut ne hyödyttömät hoidot, kuten lääkitykset, hyvästä ja aiheellisesta syystä. Ei niillä lääkkeillä hoideta oireiden taustalla olevia juurisyitä ja tekijöitä.

        Jos psykiatriassa toimivat eivät halua ymmärtää potilaiden oireiden taustalla olevia asioita, eivätkä osoita empatiaa ja välittämistä, niin silloin niitä palveluita ei kannata kenenkään edes käyttää. Koska ihmisyyteen kuuluvat nimenomaan tunteet ja niiden osoittaminen ; ja välittäminen toisista ihmisistä. Ne ovat itsestään selviä perusasioita. Me olemme kaikki ihmisiä ja jokaista tulee kohdella hyvin ja arvostavasti. Ja kyllä, ihmistä kannattaa ja pitää tilanteen sitä edellyttäessä, ottaa myös kädestä kiinni ja vaikka halata.


    • Anonyymi
      UUSI

      Masennuksen hoito psykiatrisessa hoitojärjestelmässä on tosiaan pelkkää lääkkeiden popsimista. Sastamalan sairaalan hoitokäytännöistä on netissä omaisen kirjoittamaa kuvausta psykiatriselta osastolta ja kahdesta muusta sairaalasta Nokialla ja Tampereella. Tällaista hoitoa siellä oli.
      marjattamakela.blogspot.com

      • Anonyymi
        UUSI

        Oliko tää se stoori, missä se vaimo kuskas sitä miestään sairaalaan, sen sijaan että olisi hoitanut häntä itse, ja sitten valitti perään?


    • Anonyymi
      UUSI

      Harmi kun täällä ei ole yhtään hoitajaa, joka voisi juurta jaksaen kertoa hoitajamitoituksesta. Mutta se ei ole suurin osa päivää, jos aamu ja iltavuoro on yhtä aikaa raportilla ja juo kahvia samaan aikaan.

      Sorry jos tällaiset "faktat" taas kertoo enemmän siitä havainnon tekijästä, kuin itse havainnosta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      434
      3133
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      108
      2522
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      376
      2394
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1867
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 167
      1273
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe