Vuoristotiet esim. Alpeilla. Polttiksissa palaa jarrut, täyssähköautossa latautuu akku. TIESITTEKÖ?

Anonyymi-ap

Kun täyssähkärilla ajaa vuoristotietä muutaman kilometrin korkeammalle, akusta kuluu virtaa. Polttiksessa kuluu bensiiniä.

Kun vuoristosta palaa takaisin, täyssähkärin akun varaustila on melkein sama kuin lähtiessä, mutta polttiksen tankki on tyhjä ja jarrupalat loppu. Se käry on aikamoinen ja helposti haistaakin millä autolla on tultu alas vuoristosta.

Tämä on ihan käytännössä todettu juttu. Ainakaan noiden fossiiliajan viimeisten pikkuturbojen moottorijarrutus ei riitä auton hidastamiseen vuoristoteillä. Kyse on rahan ja päästöjen lisäksi turvallisuudesta: Jos fossiilin jarruneste kaasuuntuu, jarrut eivät enää toimi! :O

Sitten sellainenkin fossiileihin liittyvä hauskuus, että vapaasti hengittävien moottorien teho putoaa korkealla mikä on ikävä juttu ylämäissä.

No Suomessahan ei vuoristoja ole, mutta se ei auta pätkääkään niitä, jotka joutuvat ajamaan vuoristoteillä.

39

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et ole kuullut moottorijarrutuksesta polttomoottori autoilla ajettaessa? Valitaan sopiva vaihde, niin ei tarvitse jarrutella, silloin ei edes kulu bensaa.

      • Anonyymi

        et ole ilmeisesti ajanut vuoristossa. siellä voi olla 20 km pitkiä alamäkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et ole ilmeisesti ajanut vuoristossa. siellä voi olla 20 km pitkiä alamäkiä.

        Eikö moottorijarrutus ole silloin mahdollista? Valitsee sopivan vaihteen antaa auton laskea alamäkeä ihan itsellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et ole ilmeisesti ajanut vuoristossa. siellä voi olla 20 km pitkiä alamäkiä.

        Kyllä se moottorijarrutus toimii vaikka 100km pitkässä alamäessä... jopa asuntoautolla olen ajellut ilman ongelmia jarrujen lämpenemisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö moottorijarrutus ole silloin mahdollista? Valitsee sopivan vaihteen antaa auton laskea alamäkeä ihan itsellään.

        Eikä polttoainetta kulu lainkaan kun polttoaineen ruiskutus on pois päältä (vanhoissa kaasutinkoneissa kuluu bensiiniä).


      • Anonyymi

        No täytyykö se tankki polttomoottori autossa moottorijarrutuksella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et ole ilmeisesti ajanut vuoristossa. siellä voi olla 20 km pitkiä alamäkiä.

        Täytyy varmaan ostaa sähköauto , sitten kun lähden alpeille . Jos siellä ei polttomoottoriautolla pärjää . Millähän siellä paikalliset ajoi ennen sähköautoja ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No täytyykö se tankki polttomoottori autossa moottorijarrutuksella?

        Ei täyty . Oliko sulla muuta kysyttävää ? Vaikutat hieman yksinkertaiselta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täyty . Oliko sulla muuta kysyttävää ? Vaikutat hieman yksinkertaiselta .

        Jaa minulla kyllä akku täyttyy moottorijarrutuksessa. Onko moottorijarrutus siis polttisautossa aina energian ja rahan haaskauksta?


    • Anonyymi

      Jos oletetaan, että vuoristotiellä on jyrkkiä mäkiä ja neulansilmämutkia, niin että ilmanvastuskin pysyy aisoissa, niin täytyy myöntää, että olet kuvaillut skenaarion, jossa sähköauton ominaisuudet erottuvat edukseen.

      "Next time, when at the top of the hill, add some weight to the car. In example, pick up 3 passengers, and then coast back down."
      https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/15iorl8/i_drove_an_ev_up_and_down_a_steep_hill_and_the/

      nimim. haluaisi kuitenkin jatkaa dieselillä

      • Anonyymi

        "Jos oletetaan, että vuoristotiellä on jyrkkiä mäkiä ja neulansilmämutkia, niin että ilmanvastuskin pysyy aisoissa, niin täytyy myöntää, että olet kuvaillut skenaarion, jossa sähköauton ominaisuudet erottuvat edukseen."

        Tuota kutsutaan toiselta nimeltä IKILIIKKUJA.. Onneksi olkoon, tuota on vuosisatoja yritetty keksiä, nyt se on keksitty!!!!!


      • Anonyymi

        Jos nyt ajaisin ylös vuorelle pitkää jyrkkää vuoristotietä omalla hyvin varustellulla D-segmentin dieselfarmariautollani, niin seuraisin moottorin lämpötilaa, toisin kuin tavallisesti. 6-pykäläinen automaattivaihteisto vaihtelisi pienemmälle ja isommalle -suoraan sanottuna viiveellä ja ärsyttävästi- sen mukaan, miten jyrkästi tie nousee ja miten paljon kiihdytän neulansilmämutkien välisillä suorilla. Täyssähköautolla ei olisi näitä ilmiöitä.
        Viimeistään alas tullessa alkaisin yliajaa automaattivaihteistoa, toisin kuin tavallisesti, saadakseni aikaan moottorijarrutuksen. Ja tarvittaessa pysähtyisin välillä odottamaan jarrujen jäähtymistä.

        Eli vielä yksi näkökohta, jota ei aloituksessa edes tuotu esille, on etu verrattuna perinteiseen vaihteistoon ja varsinkin automaattivaihteistoon, jonka automatiikka ei enää toimikaan riittävän fiksusti.

        mutta Suomessa jatkan vielä dieselillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos oletetaan, että vuoristotiellä on jyrkkiä mäkiä ja neulansilmämutkia, niin että ilmanvastuskin pysyy aisoissa, niin täytyy myöntää, että olet kuvaillut skenaarion, jossa sähköauton ominaisuudet erottuvat edukseen."

        Tuota kutsutaan toiselta nimeltä IKILIIKKUJA.. Onneksi olkoon, tuota on vuosisatoja yritetty keksiä, nyt se on keksitty!!!!!

        Toden totta ikiliikkuja on keksitty. Tosin käyttää ulkopuolista ns. kineettistä energiaa. Kyseessä suuri kaivoskuorma-auto, joka on vuosia kuljettanut malmia ylempänä sijaitsevasta louhokselta alampana sijaitsevaan murskaamoon. Toiminta on yksikertainen kerrottakoon se diesel uskovaisille. Auto ajaa se muutaman kilometrin ylämäen tyhjänä, lavalle tintataan 50 tonnia malmia ja lasketellaan generaattorijarrulla alas. Ongelma on enemmänkinse,että akkua joudutaan purkamaan toisinaan. Jo muinaiset egyptiläiset todistivat narutossujen kuluvan kun jarruttelee luiskalla keksivät vastapainohissin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toden totta ikiliikkuja on keksitty. Tosin käyttää ulkopuolista ns. kineettistä energiaa. Kyseessä suuri kaivoskuorma-auto, joka on vuosia kuljettanut malmia ylempänä sijaitsevasta louhokselta alampana sijaitsevaan murskaamoon. Toiminta on yksikertainen kerrottakoon se diesel uskovaisille. Auto ajaa se muutaman kilometrin ylämäen tyhjänä, lavalle tintataan 50 tonnia malmia ja lasketellaan generaattorijarrulla alas. Ongelma on enemmänkinse,että akkua joudutaan purkamaan toisinaan. Jo muinaiset egyptiläiset todistivat narutossujen kuluvan kun jarruttelee luiskalla keksivät vastapainohissin.

        Niden kivien hinaamiseen tarvittiin pyörä köysi kaksi laatikkoa. Toiseen ylös menevä kivi ja ylhäällä toiseen jätekivet. Voimaksi riitti 6 aasia. Nykyään yksi ja diesel kone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt ajaisin ylös vuorelle pitkää jyrkkää vuoristotietä omalla hyvin varustellulla D-segmentin dieselfarmariautollani, niin seuraisin moottorin lämpötilaa, toisin kuin tavallisesti. 6-pykäläinen automaattivaihteisto vaihtelisi pienemmälle ja isommalle -suoraan sanottuna viiveellä ja ärsyttävästi- sen mukaan, miten jyrkästi tie nousee ja miten paljon kiihdytän neulansilmämutkien välisillä suorilla. Täyssähköautolla ei olisi näitä ilmiöitä.
        Viimeistään alas tullessa alkaisin yliajaa automaattivaihteistoa, toisin kuin tavallisesti, saadakseni aikaan moottorijarrutuksen. Ja tarvittaessa pysähtyisin välillä odottamaan jarrujen jäähtymistä.

        Eli vielä yksi näkökohta, jota ei aloituksessa edes tuotu esille, on etu verrattuna perinteiseen vaihteistoon ja varsinkin automaattivaihteistoon, jonka automatiikka ei enää toimikaan riittävän fiksusti.

        mutta Suomessa jatkan vielä dieselillä

        Useimmissa automaattivaihteistoissa on kyllä myös M-asento eli kuski voi halutessaan vaihtaa automaattivaihteiston vaihteita manuaalisesti. Tällöin on helppoa asettaa vaihteisto sille tietylle vaihteelle millä voi ajaa koko mäen alas asti sopivalla moottorillajarrulla- tai ajaa mäen ylös ilman ylimääräisiä vaihteiden vaihtoja. Toinen vaihtoehto pitkää alamäkeä ajamista varten hyvällä määrällä moottorijarrusta on laittaa Sport asento päälle. Ylämäkeen ajamiseen en suosittele Sport asennon käyttämistä, ainakaan vanhemmissa autoissa koska silloin nousee polttoaineen kulutus kun vaihteisto pitää turhaan moottorin kierroksia paljon suurempana kuin mitä moottori vähintään tarvitsee jaksaakseen liikuttaa autoa ylämäen huipulle ilman nykimisiä.


    • Anonyymi

      "Sitten sellainenkin fossiileihin liittyvä hauskuus, että vapaasti hengittävien moottorien teho putoaa korkealla mikä on ikävä juttu ylämäissä."

      Kuinka monessa kilometrissä oikein ajelet? Mulla on autossa noin 200hp joten ei haittaa jos 1 tai 2 on kateissa... moottorijarrutuksessa kulutus on 0/litraa/100km, eli se, mikä meni enemmän noustessa saadaan alamäessä takaisin, ja kokonaiskulutus on alle 5/100km.

    • Anonyymi

      Niinnojoo, huhhuh, kai sitä sitten pitäisi ottaa huomioon autoa valitessa että se soveltuu vuoristoajoon, jos on tarvetta ajella vuoristossa. Olen minäkin joskus Puijon ja Vuokatin vaaroilla käynyt, mutta sen kummempaa tarvetta ei ole mäkiajoon tullut vastaan. Siellä pärjäsi ihan normaalilla auton koppanalla.

    • Anonyymi

      Kyllähän se 2000kg akkupaketinkin ylämäkeen "vetäminen" syö paljon lisäenergiaa ja syö tehoja moottorista. Lisäksi ohuessa ilmanalassa sähkömoottorit lämpenevät sekä lisääntynyt virrankulutus lämmittää kaapeleita sekä akkuja, joten tulipalon vaara kasvaa olennaisesti....

      • Anonyymi

        Sähkömoottorit eivät hirveästi lämpene, koska niiden hyötysuhde on lähes 100%.

        Eiköhän tulipaloriskit menneet aika tavalla pois, kun fossiiliautojen punahehkuisista pakoputkista ja bensiinillä täytetyistä muovisäiliöistä ja muoviletkuista päästiin eroon yli vuosikymmen sitten...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottorit eivät hirveästi lämpene, koska niiden hyötysuhde on lähes 100%.

        Eiköhän tulipaloriskit menneet aika tavalla pois, kun fossiiliautojen punahehkuisista pakoputkista ja bensiinillä täytetyistä muovisäiliöistä ja muoviletkuista päästiin eroon yli vuosikymmen sitten...

        Vai ei sähkömoottori lämpene, koska sen hyötysuhde on lähes 100%?
        Onko nyt jotain jäänyt oppimatta vai oletko sekaisin ihan muuten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottorit eivät hirveästi lämpene, koska niiden hyötysuhde on lähes 100%.

        Eiköhän tulipaloriskit menneet aika tavalla pois, kun fossiiliautojen punahehkuisista pakoputkista ja bensiinillä täytetyistä muovisäiliöistä ja muoviletkuista päästiin eroon yli vuosikymmen sitten...

        Eikö enää ole bensa-autoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottorit eivät hirveästi lämpene, koska niiden hyötysuhde on lähes 100%.

        Eiköhän tulipaloriskit menneet aika tavalla pois, kun fossiiliautojen punahehkuisista pakoputkista ja bensiinillä täytetyistä muovisäiliöistä ja muoviletkuista päästiin eroon yli vuosikymmen sitten...

        96 % = lähes sata ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottorit eivät hirveästi lämpene, koska niiden hyötysuhde on lähes 100%.

        Eiköhän tulipaloriskit menneet aika tavalla pois, kun fossiiliautojen punahehkuisista pakoputkista ja bensiinillä täytetyistä muovisäiliöistä ja muoviletkuista päästiin eroon yli vuosikymmen sitten...

        Sähkömoottori, josta otetaan tehoa käyttöön, lämpenee niin paljon, että sitä pitää jäähdyttää ilmalla tai nesteellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai ei sähkömoottori lämpene, koska sen hyötysuhde on lähes 100%?
        Onko nyt jotain jäänyt oppimatta vai oletko sekaisin ihan muuten?

        Myös siinä sähköauton sähkömoottorissa on jäähdytys tuulettamalla. Lämmöntuotto on hyvän hyötysuhteen vuoksi pientä, joten tuuletus riittää hyvin. Kaapelointi on suunniteltu niin ettei täysi moottoritehokaan kuumenna niitä liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        96 % = lähes sata ?

        Hyötysuhdehan ei voi koskaan olla tasan 100%. Paras mahdollinen on lähes 100%.


    • Anonyymi

      Ei ole tarvetta mennä vuoristoon. 99 prosenttia suomalaisista ei käy vuoristossa.

      • Anonyymi

        Suomalaiset ei käy vuoristoissa omistamillaan autoilla, tarkoittanet.
        Mutta keissi on mielenkiintoinen.
        Se että puhutaan Alpeista johtaa siihen, että oletan, että kyse on jonkun muun omistamasta autosta. En minä omalla autollani ikinä mene Alpeille. Silloinhan ei ole väliä sillä, kestääkö kyseinen auto seuraavat 10-30 vuotta tai seuraavat 200 000 km. Kysymys on enemmän siitä, miten mukavasti tuo yksi reissu sujuu.
        Jos oletetaan, ettei latauspisteiden kanssa tule ongelmia, niin patteriauto voittaa, kun ei tartte säätää vaihteiston kanssa eikä murehtia jarrujen kuumenemista. Vaikka sähkis olis satoja kiloja painavampi, mikä hiukan haittaa mutkissa, kyllä se vaivattomampi olisi. Ties vaikka manuaalivaihteistolla saisi aikaan kytkimenkin kuumenemisen, jos vaihtaa aina tosi pienelle vaihteelle alamäissä paljon ennen mutkaa ja yrittää kytkimellä varoa ylikierroksia. Mutta se olisi jo kuskin vika, ei auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset ei käy vuoristoissa omistamillaan autoilla, tarkoittanet.
        Mutta keissi on mielenkiintoinen.
        Se että puhutaan Alpeista johtaa siihen, että oletan, että kyse on jonkun muun omistamasta autosta. En minä omalla autollani ikinä mene Alpeille. Silloinhan ei ole väliä sillä, kestääkö kyseinen auto seuraavat 10-30 vuotta tai seuraavat 200 000 km. Kysymys on enemmän siitä, miten mukavasti tuo yksi reissu sujuu.
        Jos oletetaan, ettei latauspisteiden kanssa tule ongelmia, niin patteriauto voittaa, kun ei tartte säätää vaihteiston kanssa eikä murehtia jarrujen kuumenemista. Vaikka sähkis olis satoja kiloja painavampi, mikä hiukan haittaa mutkissa, kyllä se vaivattomampi olisi. Ties vaikka manuaalivaihteistolla saisi aikaan kytkimenkin kuumenemisen, jos vaihtaa aina tosi pienelle vaihteelle alamäissä paljon ennen mutkaa ja yrittää kytkimellä varoa ylikierroksia. Mutta se olisi jo kuskin vika, ei auton.

        Ei suomalaiset missään vuoristossa käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei suomalaiset missään vuoristossa käy.

        Olen minä pari kertaa käynyt. Mutta aina on lennetty sinne, loppusiirtymä linja-autolla kylään, jossa on sitten palloiltu jalkaisin hiihtiohissien, ravintoloiden ja hotellin välillä.

        Kauheasti ei oo tarvinnut vaivata päätään jarrujen kuumenemisen tai akkujen kapasiteetin kanssa, lähinnä laskemisesta polttavat reidet olleet huolena 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei suomalaiset missään vuoristossa käy.

        Ajoin minäkin Kiihtelysvaaran päältä alas ja ihan bensiiniautolla. Ei ollut mitään ongelmia.


    • Anonyymi

      Kun täyssähkärilla ajaa vuoristotietä muutaman kilometrin korkeammalle, akusta kuluu virtaa. Polttiksessa kuluu bensiiniä.
      Hyvin päätelty shrelock.

      Kun vuoristosta palaa takaisin, täyssähkärin akun varaustila on melkein sama kuin lähtiessä, mutta polttiksen tankki on tyhjä ja jarrupalat loppu. Se käry on aikamoinen ja helposti haistaakin millä autolla on tultu alas vuoristosta.

      Nyt kannattaa tutustua lataukseen ja sen voimakkuuteen joissain autoissa missä se on ja sen voimakkuuteen. Ihan noin ruusuista se ei ole. Hyötysuhde on heikko ja aika vaatimaton laturi jarrutuksessa. On se sähköautokin aika tyhjä kun 2500kg murikkaa nostetaan vai onkotämä ihan uusi juttu? Kumpi haisee pahemmalta palanut sähköauto jarruiltaan ja kämeiltään? Jos totuutt ahaluat ajatella.

      Tämä on ihan käytännössä todettu juttu. Ainakaan noiden fossiiliajan viimeisten pikkuturbojen moottorijarrutus ei riitä auton hidastamiseen vuoristoteillä. Kyse on rahan ja päästöjen lisäksi turvallisuudesta: Jos fossiilin jarruneste kaasuuntuu, jarrut eivät enää toimi! :O

      Aika kovi amäkiä jos ykkönen ja ehjän auton jarrut ei riitä mutta entä sen 2500kg sähköauton jarrut sitten kaasuuntuu? siinä on ihan samalaiset jarrut jos et tiennyt!

      Sitten sellainenkin fossiileihin liittyvä hauskuus, että vapaasti hengittävien moottorien teho putoaa korkealla mikä on ikävä juttu ylämäissä.
      Se on totta ja samoin käy lentokoneessa alppien ylityksessä mutta ehkä mainitsemasi turbopoistaa senkin ongelma ellet tiennyt sitäkään. Kelkkakin turbo kulki norjassa hyvin korkealla kaasuttimet huonommin. En nyt hirveästi tuota juttuja jaksaisi mutta sinä kun asut siellä niin ajaj sähköautolla ain niin sinulla ei ole edes autoa .

      No Suomessahan ei vuoristoja ole, mutta se ei auta pätkääkään niitä, jotka joutuvat ajamaan vuoristoteillä." onnea sinne vuoristoon.

    • Anonyymi

      Millä se hybridi jarruttaa, kun akku on täynnä?

      • Anonyymi

        Samalla millä sähköautokin.
        Tässä linkki sattumoisin juuri vuoristoa ajoa.
        https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoauto-vw-id4-viabalticaa-eurooppaan-matkakertomus
        Itse en edes haaveile sähköautosta kun tykkään V8 äänestä. Ehkä joku pakettiauto menisis pikku arki pyörimiseen mutta vaatimus on 4x4 ja oho eipä ole kuin kroisos pennosille.
        Miksi sähköauto on joillekkin pakkollinen vastenmielinen tyrkytys? Sähköauton tyrkytys on verrattavissa raiskaukseen! lopettakaa raiskaaminen sähköuto tyrkyttäjät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla millä sähköautokin.
        Tässä linkki sattumoisin juuri vuoristoa ajoa.
        https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoauto-vw-id4-viabalticaa-eurooppaan-matkakertomus
        Itse en edes haaveile sähköautosta kun tykkään V8 äänestä. Ehkä joku pakettiauto menisis pikku arki pyörimiseen mutta vaatimus on 4x4 ja oho eipä ole kuin kroisos pennosille.
        Miksi sähköauto on joillekkin pakkollinen vastenmielinen tyrkytys? Sähköauton tyrkytys on verrattavissa raiskaukseen! lopettakaa raiskaaminen sähköuto tyrkyttäjät!

        Onko sinulle kovasti ja usein tyrkytetty sähköautoa jossain?
        Jos et kestä lukea Suolesta sähköautoista, niin mene Vauvaan tai "tosimiesten" V8 palstoille, hihii!


    • Anonyymi

      No mitäs, ei kun auto Finnlinesin paattiin, läpi Saksan ja vuoristoon lataamaan.

    • Anonyymi

      Vetyauton polttokennon jatkuva sähköteho on pieni 15-30kW. Kiihdytyksiin lisäteho otetaankin käytännössä pienestä akusta. Jos nyt vetyautolla lähdetään alpeille vetämään peräkärryä, niin akkupuskuri on tyhjennetty ensimmäiseen ylämäkeen?

      • Anonyymi

        Juu, joka poikahan se lähtee yhtenään vetelemään peräkärryä alpeille.
        Löytyisikö yhtään oikean elämän esimerkkiä?


    • Anonyymi

      Eli sähköautoilun perimmäinen tarkoitus on ostaa sähköauto ja lähteä ajelemaan sillä vuoristoon, ja etenkin ne alamäkiosuudet.
      Tuohan on aivan loistava ajatus ! Miksi en itse tullut tuota ajatelleksi !

      • Anonyymi

        Minä suosittelen sähköautoa kaikille, jotka ajelevat esim Alpeilla La Plagne-Tarentaisen alueella. Se syö taatusti akkua rotan lailla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2464
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      284
      2118
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2050
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1771
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1681
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      109
      1259
    Aihe