Hei mistä me säästetään?

Purra ja kumppanit etsivät kiihkeästi uusia säästökohtaita. On kuulemma kovan työn takana löytää. Toiset kyllä löytää nopeasti 8 - 9 miljardinkin verran. Löytäjätkin ovat toisen hallituspuolen ja sen kumppanin EK:n lähipiiriä. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA. Yhteensä tätä säästettävää on 8 - 9 miljardia euroa. Jos siitä ottaisi ensi alkuun sellaiset 3 miljardia, koko potti tulisi kerralla hoidettua.

Nämä säästöt löytyisivät haitallisista ja tarpeettomista yritystuista, joilla pönkitetään kannattamatonta tai heikosti kannattavaa yritystoimintaa taikka sitten vaan vanhasta muistista annetaan samoille ruinaajille veronmaksajien rahoittamia tukia. Esiin nousee kaksi erityisen suurta tukiryhmää. Toiseen kuuluvat metsäteollisuusyhtiöt kuten UPM ihan suurimpana tukirohmuna. Kyse on vuosikymmenet kannattavaa yritystoimintaa harjoittava yritys, joka on maksanut säännöllisesti omistajilleen ihan kelpo osinkoja. Toinen tukien kärkirohmuaja on laivaliikenteen harjoittajat. Näitä ovat Viking Line, Tallink Silja ja Finnlines. Yhteiskunnalla on siis varaa maksaa risteilyliikenteen tukia mutta köyhiltä ja sairailta leikataan. Hölmöilyn huippuna ovat raviratojen ja hevosystävyysseurat. Tällaisia tuen saajia on useita. Raviurheilun ja siihen liittyvän uhkapelin tukemiseen siis riittää myös hulppeasti rahaa vuodesta toiseen.

Miksi nämä eivät kelpaa. Mikä kumman vimma on tukea laivaristelyjä ja hevosten ravikilpailuja tuollaisilla summilla? Jos yritystoimintaa halutaan tukea, niin eikö paljon järkevää olisi tukea start up - yrityksiä korkean teknologian aloilla.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009579016.html

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009579833.html

10

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vihreä siirtymä on tulevaisuutta mutta persut elää menneisyyttä.
      Joku valtionvelka on hyttysen ininää sen rinnalla miten nykyhallitus tuhoo tulevaisuuden ihan järjettömällä talouspolittiikalla.

      Se ei ole enää hyväveli touhua vaan hyväperse hölmöyttä, jossa ideologinen kiima sumentaa järjenäänen.

      • Anonyymi

        Valtiohan sen vihreän siirtymän rahoittaa, joka sitten lankeaa koko kansan maksettavaksi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valtiohan sen vihreän siirtymän rahoittaa, joka sitten lankeaa koko kansan maksettavaksi

        Ei rahoita. Valtio osallistui tuulivoimarakentamisen tukemiseen alkuvaiheessa, muttei enää uusien toimijoiden kohdalla. Tuulivoimasta on tullut kannattavaa liiketoimintaa. Erityisen kannattavaa siitä voi olla tulla sellaisilla monituotantoyhtiöissä kuten Fortum. Sillä on mahdollista tuottaa säätövoimaa silloin kuin ei tuule tai on talviaika jolloin aurinko ei paista. Ja silloin kun tuulee ja paistaa tätä halpaa energiaa voidaan käyttää pumppuvoimana. Nyt on hyvä aika vesivoimalle, mutta kesän tultua kuivuus voi alkaa vaivata. Fortumilla on myös näitä vaihteluja varten ydinvoimaa.

        Jos esim. SSAB:n puhtaaseen energiaan perustuva hanke olisi tullut Raaheen, SSAB olisi yksin sen kustantanut. Suomi olisi hyötynyt asiasta myös siten, että suurin päästölähteemme olisi poistunut kokonaan. Nyt Suomi voi joutua tämänkin takia käymään kallista päästökauppaa.

        Vihreä siirtymä on siirtymistä päästöttömään energiaan. Valtio voi alkuvaiheessa tukea tätä kuten se on tukenut tuulivoimaa ja autokannan sähköistymistä. Siirtymän tapahduttua kyse on normaalista liiketoiminnasta kuitenkin niin, että vihreän siirtymän teknologialla tuotetuilla tuotteilla on jatkossa etulyöntiasema kilpailussa. Kun esim. autotehtaat ovat lopettamassa polttomoottorituotantoa, jäljelle ei jää oikein muuta tässä vaiheessa kuin sähköautot. Ehkä tulevaisuudessa vetyautot, mutta sitä emme vielä tiedä.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Ei rahoita. Valtio osallistui tuulivoimarakentamisen tukemiseen alkuvaiheessa, muttei enää uusien toimijoiden kohdalla. Tuulivoimasta on tullut kannattavaa liiketoimintaa. Erityisen kannattavaa siitä voi olla tulla sellaisilla monituotantoyhtiöissä kuten Fortum. Sillä on mahdollista tuottaa säätövoimaa silloin kuin ei tuule tai on talviaika jolloin aurinko ei paista. Ja silloin kun tuulee ja paistaa tätä halpaa energiaa voidaan käyttää pumppuvoimana. Nyt on hyvä aika vesivoimalle, mutta kesän tultua kuivuus voi alkaa vaivata. Fortumilla on myös näitä vaihteluja varten ydinvoimaa.

        Jos esim. SSAB:n puhtaaseen energiaan perustuva hanke olisi tullut Raaheen, SSAB olisi yksin sen kustantanut. Suomi olisi hyötynyt asiasta myös siten, että suurin päästölähteemme olisi poistunut kokonaan. Nyt Suomi voi joutua tämänkin takia käymään kallista päästökauppaa.

        Vihreä siirtymä on siirtymistä päästöttömään energiaan. Valtio voi alkuvaiheessa tukea tätä kuten se on tukenut tuulivoimaa ja autokannan sähköistymistä. Siirtymän tapahduttua kyse on normaalista liiketoiminnasta kuitenkin niin, että vihreän siirtymän teknologialla tuotetuilla tuotteilla on jatkossa etulyöntiasema kilpailussa. Kun esim. autotehtaat ovat lopettamassa polttomoottorituotantoa, jäljelle ei jää oikein muuta tässä vaiheessa kuin sähköautot. Ehkä tulevaisuudessa vetyautot, mutta sitä emme vielä tiedä.

        Näin se on kun ymmärtää asioita kokonaisuutena eikä tuijota silmiään sokeiksi yhteen pisteeseen.
        Yhdysvalloissa asiat on ymmärretty ja toimet myös senmukaiset, siinä Eurooppa voi vielä haukkoa henkeään kun kuluttajat eivät osta fossiilituotteita.
        Asia jota nyt ei Suomessa tiedosta ainakaan nykyhallitus.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Ei rahoita. Valtio osallistui tuulivoimarakentamisen tukemiseen alkuvaiheessa, muttei enää uusien toimijoiden kohdalla. Tuulivoimasta on tullut kannattavaa liiketoimintaa. Erityisen kannattavaa siitä voi olla tulla sellaisilla monituotantoyhtiöissä kuten Fortum. Sillä on mahdollista tuottaa säätövoimaa silloin kuin ei tuule tai on talviaika jolloin aurinko ei paista. Ja silloin kun tuulee ja paistaa tätä halpaa energiaa voidaan käyttää pumppuvoimana. Nyt on hyvä aika vesivoimalle, mutta kesän tultua kuivuus voi alkaa vaivata. Fortumilla on myös näitä vaihteluja varten ydinvoimaa.

        Jos esim. SSAB:n puhtaaseen energiaan perustuva hanke olisi tullut Raaheen, SSAB olisi yksin sen kustantanut. Suomi olisi hyötynyt asiasta myös siten, että suurin päästölähteemme olisi poistunut kokonaan. Nyt Suomi voi joutua tämänkin takia käymään kallista päästökauppaa.

        Vihreä siirtymä on siirtymistä päästöttömään energiaan. Valtio voi alkuvaiheessa tukea tätä kuten se on tukenut tuulivoimaa ja autokannan sähköistymistä. Siirtymän tapahduttua kyse on normaalista liiketoiminnasta kuitenkin niin, että vihreän siirtymän teknologialla tuotetuilla tuotteilla on jatkossa etulyöntiasema kilpailussa. Kun esim. autotehtaat ovat lopettamassa polttomoottorituotantoa, jäljelle ei jää oikein muuta tässä vaiheessa kuin sähköautot. Ehkä tulevaisuudessa vetyautot, mutta sitä emme vielä tiedä.

        Miksi valehtelet tuulivoimasta?

        Tuulivoiman tuotantoa ei tueta, mutta tuulivoiman rakentamista tuetaan. Tämä oli se Marinin hallituksen vihreän siirtymän investointi.

        Miksi myöskin puhut pumppuvoimasta kun sitä ei ole Suomessa rakennettu kuin koemielessä?

        Vihreä siirtymä ei ole siirtymää päästöttömään energiaan, kuten saksan energievende, tai Ruotsin ydinvoiman alasajo osoittavat. Se on siirtymää ideologisesti vihreiden ajamaan malliin. Saksassa on fossiilisten poltto kasvanut merkittävästi sen jälkeen, kun Merkel pitääkseen vihreät hallituksessaan lupasi siirtyä vihreän ideologian mukaiseen energiapolitiikkaan, siis ajaa alas päästöttömän ydinvoiman ja korvata se venäläisellä kaasulla, tilapäisesti, muka.

        Autoissa siirtymä takaisin polttomoottoreihin on jo käynnissä, Mersu, yksi suurimmista, on päättänyt jatkaa polttomoottori autojen valmistusta aiemmin lupaamastaan 10 vuotta pidempään, samoin Stellantis, jonka meille tuttuja merkkejä ovat Peogeot, Citroen ja Opel. On selvää, että muut merkit seuraavat. Kiina tunkee nyt markkinoille halpatuotantona tehtyjä sähköautoja, joiden laatu vastaa taannoista "Lujaa laatua Lada" slogania. Demarit ajoivat aikanaan Ladalla, nyt niillä kiinalaishalpiksilla. Eivät raukat opi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi valehtelet tuulivoimasta?

        Tuulivoiman tuotantoa ei tueta, mutta tuulivoiman rakentamista tuetaan. Tämä oli se Marinin hallituksen vihreän siirtymän investointi.

        Miksi myöskin puhut pumppuvoimasta kun sitä ei ole Suomessa rakennettu kuin koemielessä?

        Vihreä siirtymä ei ole siirtymää päästöttömään energiaan, kuten saksan energievende, tai Ruotsin ydinvoiman alasajo osoittavat. Se on siirtymää ideologisesti vihreiden ajamaan malliin. Saksassa on fossiilisten poltto kasvanut merkittävästi sen jälkeen, kun Merkel pitääkseen vihreät hallituksessaan lupasi siirtyä vihreän ideologian mukaiseen energiapolitiikkaan, siis ajaa alas päästöttömän ydinvoiman ja korvata se venäläisellä kaasulla, tilapäisesti, muka.

        Autoissa siirtymä takaisin polttomoottoreihin on jo käynnissä, Mersu, yksi suurimmista, on päättänyt jatkaa polttomoottori autojen valmistusta aiemmin lupaamastaan 10 vuotta pidempään, samoin Stellantis, jonka meille tuttuja merkkejä ovat Peogeot, Citroen ja Opel. On selvää, että muut merkit seuraavat. Kiina tunkee nyt markkinoille halpatuotantona tehtyjä sähköautoja, joiden laatu vastaa taannoista "Lujaa laatua Lada" slogania. Demarit ajoivat aikanaan Ladalla, nyt niillä kiinalaishalpiksilla. Eivät raukat opi.

        Sinusta huomaa, mitä PS-propaganda on saanut aikaan, jos sinä kytket vihreän siirtymän vihreään ideologiaan. Vai oletko kenties konservatiivikokoomuslainen, koska nykyäänhän heistä ei löydä enää mitään eroa perussuomalaisiin verrattuna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi valehtelet tuulivoimasta?

        Tuulivoiman tuotantoa ei tueta, mutta tuulivoiman rakentamista tuetaan. Tämä oli se Marinin hallituksen vihreän siirtymän investointi.

        Miksi myöskin puhut pumppuvoimasta kun sitä ei ole Suomessa rakennettu kuin koemielessä?

        Vihreä siirtymä ei ole siirtymää päästöttömään energiaan, kuten saksan energievende, tai Ruotsin ydinvoiman alasajo osoittavat. Se on siirtymää ideologisesti vihreiden ajamaan malliin. Saksassa on fossiilisten poltto kasvanut merkittävästi sen jälkeen, kun Merkel pitääkseen vihreät hallituksessaan lupasi siirtyä vihreän ideologian mukaiseen energiapolitiikkaan, siis ajaa alas päästöttömän ydinvoiman ja korvata se venäläisellä kaasulla, tilapäisesti, muka.

        Autoissa siirtymä takaisin polttomoottoreihin on jo käynnissä, Mersu, yksi suurimmista, on päättänyt jatkaa polttomoottori autojen valmistusta aiemmin lupaamastaan 10 vuotta pidempään, samoin Stellantis, jonka meille tuttuja merkkejä ovat Peogeot, Citroen ja Opel. On selvää, että muut merkit seuraavat. Kiina tunkee nyt markkinoille halpatuotantona tehtyjä sähköautoja, joiden laatu vastaa taannoista "Lujaa laatua Lada" slogania. Demarit ajoivat aikanaan Ladalla, nyt niillä kiinalaishalpiksilla. Eivät raukat opi.

        Tuulivoiman rakentamista tuetaan muutamilla miljardeilla euroilla edelleen. Ilmeisesti viittaat valtioneuvoston päätökseen tuesta kunnille ja maakuntien liitolle, missä on tarkoitus antaa valtionapua näille tahoille. Onhan se tukea, mutta summista päätellen karkkirahaa.

        Tuulivoimatuet eli ns. syöttötariffituet olivat suuria ja mahdollisesti liian suuriksi mitoitettuja. Jos muistan oikein niin tästä tukijärjestelmästä päätti Matti Vanhasen porvarillinen II hallitus ja ne tulivat voimaan vuodesta 2011. Ylilyöntejä on voinut tapahtua, mutta nyt olemme kuitenkin päässeet hyvin irti venäläisestä likaisesta energiasta ja osin fossiilisiin polttoaineisiin perustuvasta energiasta, mikä on globaali suuntaus. Siinä on hyvä olla eturintamassa niin kuin kaikissa uuden teknologian käyttöönotossa. Valitettavasti tämä hallitus on suuntanut katseensa enemmän menneisyyteen kuin tulevaan. Yksi vaara on mm. se, että hallitus onnistuu pilaamaan AI-buumiin osallistumisen ja Suomi jää tässäkin menneiden maailmaan.

        https://yle.fi/a/74-20072141

        Pumppuvoima on yksi asia ratkaista säätövoima-ongelmaa riippumatta siitä, kuinka laajasti se on nyt otettu käyttöön. idea on siinä, että voitaisiin halvan tuulivoiman aikana pumpata vettä ylös ja laskea se sitten turbiineihin, kun tuulivoimaa ei ole ja hinta on korkeampi. Tuulivoiman suhteen voi olla ongelmia, mutta yleensä uusissa teknogioissa ongelmat ratkaistaan. Tuuli- ja aurinkovoima ovat megatrendejä ja silloin niiden teknolgiaan pannaan panoksia, koska yritykset haluavat kulkea aallon harjalla eikä jossain menneisyydessä.

        Polttomoottoriautojen valmistuspaine on vaikuttaa ainakin uutisoinnin perusteella olevan enemmäkin joidenkin marginaaliryhmien kuten urheiluaojen juttu. Niissä edellytetään, että polttoaineet ovat synteettisia ja päästöttömiä vuoden 2035 jälkeen. Minusta vaikuttaa, että siirtymä on nyt vain omassa päässäsi. Niiden kanssa kyllä kannattaa olla varovainen.

        https://yle.fi/a/74-20025061


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Tuulivoiman rakentamista tuetaan muutamilla miljardeilla euroilla edelleen. Ilmeisesti viittaat valtioneuvoston päätökseen tuesta kunnille ja maakuntien liitolle, missä on tarkoitus antaa valtionapua näille tahoille. Onhan se tukea, mutta summista päätellen karkkirahaa.

        Tuulivoimatuet eli ns. syöttötariffituet olivat suuria ja mahdollisesti liian suuriksi mitoitettuja. Jos muistan oikein niin tästä tukijärjestelmästä päätti Matti Vanhasen porvarillinen II hallitus ja ne tulivat voimaan vuodesta 2011. Ylilyöntejä on voinut tapahtua, mutta nyt olemme kuitenkin päässeet hyvin irti venäläisestä likaisesta energiasta ja osin fossiilisiin polttoaineisiin perustuvasta energiasta, mikä on globaali suuntaus. Siinä on hyvä olla eturintamassa niin kuin kaikissa uuden teknologian käyttöönotossa. Valitettavasti tämä hallitus on suuntanut katseensa enemmän menneisyyteen kuin tulevaan. Yksi vaara on mm. se, että hallitus onnistuu pilaamaan AI-buumiin osallistumisen ja Suomi jää tässäkin menneiden maailmaan.

        https://yle.fi/a/74-20072141

        Pumppuvoima on yksi asia ratkaista säätövoima-ongelmaa riippumatta siitä, kuinka laajasti se on nyt otettu käyttöön. idea on siinä, että voitaisiin halvan tuulivoiman aikana pumpata vettä ylös ja laskea se sitten turbiineihin, kun tuulivoimaa ei ole ja hinta on korkeampi. Tuulivoiman suhteen voi olla ongelmia, mutta yleensä uusissa teknogioissa ongelmat ratkaistaan. Tuuli- ja aurinkovoima ovat megatrendejä ja silloin niiden teknolgiaan pannaan panoksia, koska yritykset haluavat kulkea aallon harjalla eikä jossain menneisyydessä.

        Polttomoottoriautojen valmistuspaine on vaikuttaa ainakin uutisoinnin perusteella olevan enemmäkin joidenkin marginaaliryhmien kuten urheiluaojen juttu. Niissä edellytetään, että polttoaineet ovat synteettisia ja päästöttömiä vuoden 2035 jälkeen. Minusta vaikuttaa, että siirtymä on nyt vain omassa päässäsi. Niiden kanssa kyllä kannattaa olla varovainen.

        https://yle.fi/a/74-20025061

        MPP kirjoittaa: "Tuulivoiman rakentamista tuetaan muutamilla miljardeilla euroilla edelleen"

        Muutama miljardi tuulivoimaan on pikkujuttu Mielipidepankille.

        Tuulivoiman iso ongelma on myös siinä, että ulkomaiset toimijat ovat ainoita, jotka alalla ovat. Jos joku kotimainen firma kehittääkin tuulivoimaprojektin, viimeistään tornien pystytyksen jälkeen koko hanke myydään jollekulle ulkomaalaiselle yhtiölle. Vain alle viidesosa tuulivoiman investointeihin käytetyistä rahoista jää kotimaahan, vain voimaloiden perustusten ja teiden rakentajille, ja muutamalle konsultille. Terästorni, voimalan lavat ja generaattorit ovat kaikki tuontitavaraa.

        Suomalaisia vedetään siis höplästä ja todelliset hyödyt valuvat ulkomaille.


    • Anonyymi

      Eduskunnassa istuu 200 suojatyöllistettyä, laitetaan nämä pihalla ja AI tilanne niin tulee säästöä + homma toimii paremmin

    • Onhan noissa hieman miettimistä noissa tuissa. Laivayhtiöiden tuet ovat ehkä hyväksyttäviä huoltovarmuuden kannalta, sillä kläytännössä elämme saaressa, koska suureen itänaapuriin ei voi luottaa ja se voi olla juuri se, jonka vuoksi sitä huoltovarmuutta tarvitaan.

      Raviradat taas eivät mielestäni ole sen arvoisia jotta niitä pitää jatkvasti tukea, ehkä joku yksittäinen toimenpide voi olla hyödyllinen vaan ei jatkuvaa tukea ole helppoa perustella.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe