Kissalla on oikeus liikkua vapaana

Onko muka näin?

Lauttakylä-lehti 9.6-05 lukijan sana-palsta:
Mikään Suomen laki ei kiellä kissan vapaana pitoa. Kissan vapaana pitoa säätelee lokakuussa 2003 voimaan tullut valtakunnallinen järjestyslaki (612/2003), joka rajoittaa kissan vapaana liikkumista ainoastaan laissa määrätyillä poikkeusalueilla, kuten tietyillä urheilualueilla, toriaikana torilla ja lasten leikkipaikoilla.
Laki koskee siis koko Suomea ja korvaisi toisistaan paljonkin poikenneet kunnalliset järjestyssäännöt. Kissa on suojattu sekä metsästyslaissa (615/1993) että eläinsuojelulaissa (247/1996), eikä vapaanakaan liikkuvaa kissaa saa vahingoittaa. Kodittomaksi tai eksyneeksi epäilty kissa voidaan ottaa talteen omistajan löytämiseksi.
Eläinsuojelulaki velvoittaa kunnan järjestämään tälläisten talteen otettujen löytöeläinten väliaikaisen hoidon omistajan tavoittamiseksi. Jos kissa aiheuttaa vahinkoa, siitä on vastuussa kissan omistja.
Hajuhaittoja ulkona aiheuttavat kissat ovat leikkaamattomia kolleja. Leikattu kissa harvoin aiheuttaa ulkona aineellisia vahinkoja tai edes "saastuttaa" jätöksillään. Kissan jätöksiksi luullut osoittautuvat usein jonkin muun eläimen, esim. siilin ulosteiksi ja kissan haitat johtuvat usein enemmänkin asenteista kuin kissasta.
Leikkaamattoman kissan vapaana pito on vastuutonta kissanpitoa, sillä siitä seuraa mm. ei-toivottuja pentueita. Leikkaamattomuus ja sen aiheuttavat ongelmat johtuvat usein omistajan ajattelemattomuudesta tai vääristä tai vanhentuneista käsityksistä. Kissan leikkauttaminen poistaa monia ongelmia,mm. merkkailun hajuhaittoineen ja kissan lisääntymisen ja on erittäin suositeltavaa sekä kissan että sen omistajan ja ympäristön helpottamiseksi.
Jos kissa aiheuttaa haittaa, suosittelisin keskustelemaan asiasta kissan omistajan kanssa asiallisesti kaikille sopivan ratkaisun löytämiseksi-muistaen, että vapaanakin liikkuva kissa on laeilla suojattu.

Heli Koskue
tiedottaja, Kissojen katastrofiyhdistys

51

11197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskomatonta,

      Eipä ole päättäjän aatoksissa taaskaan mitään järkeä. Kaikki minun metsässä kohtaamani kissat ovat villikissoja ja saavat hyvin nopeasti kivuttoman lopun.

      • kolli

        Ja me kaikki uskomme sinua. Sinä varmasti tapat kaikki ne kissat...Kun nyt saisit edes yhden...


    • villikissat pois luonnosta

      No niin, taas joku joka haluaa hyvän keskustelun alulle. Mutta metsästyslaki 75§(14.6.2003/516)/7 ja 85§ säätävät kyllä tarkasti kissan heitteillejätön ja hylkäämisen.
      ELI KISSA ON JÄTETTY HEITTEILLE SILLOIN, KUN SE ON VAPAANA ILMAN VALVONTAA OMISTAJANSA PIHAPIIRIN ULKOPUOLELLA !!!

      • lonti

        Järjestyslaki
        On voimassa ”yleisillä paikoilla” eli kaikilla paikoilla, jotka on tarkoitettu yleisesti käytettäviksi tai joita tosiasiallisesti, pysyvästi tai tilapäisesti yleisesti käytetään, riippumatta siitä, kuka paikat omistaa. Tällaisia paikkoja ovat mm. tiet, kadut, jalkakäytävät, torit, puistot, uimarannat, urheilukentät, hautausmaat, yleisön käytössä olevat rakennukset, kulkuneuvot, virastot, toimistot ja ravintolat. Yksinkertaistaen: järjestyslaki koskee taajamia sekä niiden ulkopuolella olevia yleisesti käytettäviä kohteita.
        Kissan omistajien on pidettävä huolta siitä, ettei eläin pääse kytkemättömänä yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille, kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle.
        Käytännössä edellinen tarkoittaa, ettei kissaa saa pitää vapaana ilman valvontaa, sillä muuten ei voida varmistaa, ettei kissa menisi edellä mainituille kohteille.
        Kissa voi siis (periaatteessa) olla taajamassa vapaana, mikäli voidaan valvoa ja valvotaan, ettei se mene edellä mainituille kohteille, eikä riko luonnonsuojelulakia

        Tämä on suora kopio järjestyslaista! Kissavihaaja EN ole. Aikoinaan ollut 2 kissaa itselläni myös ja kissani ulkoilivat VALJAISSA, ja sainpa vuosien varrella TODELLA POSITIIVISTA palautetta naapureilta! On kissanomistajan LAISKUUTTA olla huolehtimatta kissastaan jättämällä se ulos vapaaksi. Eipä koskaan tarvinnut minun miettiä missä rakas kissani on, eikä miettiä, että onko jotain sattunut! EIHÄN KOIRAKAAN SAA VAPAANA KULKEA, EIKÄ KOIRAT YLEISESTI OTTAEN VAPAANA OLEKAAN!


      • tyttis3

        Niin säätävät. Täysin totta.
        Kissa on heittäillä silloin, kun se ulkoilee ilman valvontaa. Kissa ei muutenkaan kuulu suomen luontoon.


    • Alvin

      Taas se alkaa tämä kissakeskustelu. Ja taas tietty joukko ihmisiä alkaa täällä uhota tappavansa kaikki kissat jotka vastaan tulee. Kuka vetoaa lakiin ja kuka mihinkin.

      Muutamia pointteja:

      Miksi se kissa tarvitsee tappaa? Eikö sitä voi loukuttaa ja toimittaa kissataloon?

      Miksi metsästäjät eivät suhtaudu samalla innolla supien ja minkkien tappamiseen, vaikka ne tekevät metsässä oikeaa tuhoakin, toisin kuin kissa? Kissa ei kovin kauas pihapiiristä lähde.

      Kannattaa muistaa että metsästysseurat metsästävät maanomistajien armosta ja hyvästä tahdosta tekemien metsästyssopimusten johdosta. Ja maanomistajilla on paljon kissoja. Ja maanomistajien vaimoilla...Jos joskus sattuu katoamaan väärä kissa niin voi olla että ko. metsästäjä ei ole kovin kovassa huudossa seurassaan. Tästä on käytännön esimerkkejäkin tiedossani kun on otettu maat pois seuralta.

      Onneksi totuus on se, että metsästäjät antavat enimmäkseen kissojen kulkea rauhassa, koska tietävät että kissa ei kovin suurta tuhoa tee suhteutettuna esim. liikenteeseen, saasteisiin ja supeihin. Tiedän sen koska kuulun metsästyseuraan maanomistajana ja olen paljon metsästäjien kanssa tekemisissä. Nämä täällä provoajat ja uhoajat nyt eivät saa hengiltä kärpästäkään, pönkittävät vain täällä hataraa itsetuntoaan.

      • luonto rauhaan

        Nyt on aika poistaa kodittomiksi jätetyt kissat.


    • turvallisuutta

      En pidä itseäni minään kissavihaajana vaikka metsästäjä olenkin, mutta kyllä niistä joskus harmiakin on. Naapurit kissaihmisinä valittivat kun saksansejona pääsi karkuun ja kävi syömässä heidän kissanruot. Aitasin tonttini, ja siitä tulikin sitten valtava kissaloukku. Minulla on paljon linnunpönttöjä ja muutenkin olen tehnyt vuosien työn istuttamalla laululinnuille suoja/pesimäpensaistoa ja ruokintapaikkoja. Se taas näkyy vetävän irtokissoja tontille, jostain aidanraosta aina tulevat. Kissojen ongelmaksi on kuitenkin muodostunut se etteivät kerkiä aidan takia karkuun saksanseisojilta, varsinkin vanhempi on varsinainen katinkuolema. Koiratkin ovat oppineet kyttäämään kissoja, näin kesäaikaan kun ovi on auki, ne vahtivan ikkunalla ja kun katti näkyy on äkäinen lähtö niillä. Naapurikin on asiassaan sitkeä, ja varmaan paras kissakaupan asiakas nykyään.

      • alvin

        Näinhän se menee, kissa metsästää lintuja ja koira kissoja! Silmä silmästä, hammas hampaasta!

        Naapurin kannattaisi pitää kissat sisällä. Toivottavasti naapurille ei satu sellaista kissaa joka ei pakene koiraa. Nimittäin jos koira ja kissa alkaa tapella niin koira jää auttamatta toiseksi. Nähty on useampaankin kertaan!

        Sinänsä kyllä naurettavaa valittaa jos koira syö kissanruuat kun pitää kissaa irti. Meillä on kissat irti ja naapurilla koirat irti ja vierailuja tehdään molemmin puolin sovussa.


      • nähty on
        alvin kirjoitti:

        Näinhän se menee, kissa metsästää lintuja ja koira kissoja! Silmä silmästä, hammas hampaasta!

        Naapurin kannattaisi pitää kissat sisällä. Toivottavasti naapurille ei satu sellaista kissaa joka ei pakene koiraa. Nimittäin jos koira ja kissa alkaa tapella niin koira jää auttamatta toiseksi. Nähty on useampaankin kertaan!

        Sinänsä kyllä naurettavaa valittaa jos koira syö kissanruuat kun pitää kissaa irti. Meillä on kissat irti ja naapurilla koirat irti ja vierailuja tehdään molemmin puolin sovussa.

        Kyllä jotkut koirat erikoistuu kissojen tappamiseen. Ne osaa ottaa kissaa etulavoista niin, että katti on puolustuskyvytön.


      • on koulutettu
        alvin kirjoitti:

        Näinhän se menee, kissa metsästää lintuja ja koira kissoja! Silmä silmästä, hammas hampaasta!

        Naapurin kannattaisi pitää kissat sisällä. Toivottavasti naapurille ei satu sellaista kissaa joka ei pakene koiraa. Nimittäin jos koira ja kissa alkaa tapella niin koira jää auttamatta toiseksi. Nähty on useampaankin kertaan!

        Sinänsä kyllä naurettavaa valittaa jos koira syö kissanruuat kun pitää kissaa irti. Meillä on kissat irti ja naapurilla koirat irti ja vierailuja tehdään molemmin puolin sovussa.

        Supintappajiksi, käytän niitä supikannan kurissapitoon. Syysiltoina käyn niiden kanssa aina haaskapellot läpi, ja saalista tulee. Varsinkin vanhimman koiran kanssa supi ei juuri kerkiä edes sihahtaa. Se näkyy myös noiden kissojen kanssa, eipä kattiraukalla ole mitään mahdollisuuksia kun kolme koiraa tulee päälle. Itse kyllä koen tilanteet aina jotenkin tympeänä, naapurilla on pieniä lapsia joiden lemmikkejä kissat oletettavasti on. Kun soitan naapuriin, että taas on kissa lahdattuna meillä, niin äijä juuri reagoi mitenkään. Minä taas pidän kiinni oikeudestani pitää koirani vapaana omalla tontilla joka on aidattu, niin ettei koirat pääse enään karkuun. Viimevuonna kissatilasto oli 5 kuollutta, tänävuonna niitä on jo nyt 4 raatoa. Ei mene minulle jakeluun tällainen asia.


      • alvin
        nähty on kirjoitti:

        Kyllä jotkut koirat erikoistuu kissojen tappamiseen. Ne osaa ottaa kissaa etulavoista niin, että katti on puolustuskyvytön.

        Useimmiten kissa valitsee pakenemisen, tai kyyristyy paikalleen. Tällöin koira yrittää saada otteen niskasta, ja silloin katilla ei ole mahdollisuuksia. Samalla tavalla kissa tappaa saaliseläimensä, niskasta puremalla.

        Kissa on koiraa nopeampi, ja kissa hyökkää esim. pentujaan puolustaessaan. Silloin koiralla ei ole mitään mahdollisuuksia kissaa vastaan, vaan koira perääntyy kuono verillä...


    • PorsasUrhea
    • jäljet konepellillä!!
    • paikkaansa!
    • Kaikkien eläinten ystävä

      Ei ole totta, että kissoilla olisi oikeus liikkua vapaana. Metsästyslaki kieltää jättämästä kissoja heitteille. EU:n lemmikkidirektiivi (joka koskee myös Suomea) kertoo, että kissa on jätetty heitteille kun se ei ole valvonnassa, siis pihassa tai omistajan näkyvissä. Vapaana liikkuvaa kissaa ei toki saa tappaa ellei se ole villiintynyt (vrt metsästyslaki). Milloin kissa sitten on villiintynyt? erään ajatuksen mukaan ei ainakaan silloin kun sillä on kaulapanta tai kun se muutoin liikkuu omistajansa läheisyydessä. Kissanomistaja on myös velvollinen korvaamaan lemmikkinsä aiheuttamat vahingot valtiolle, esim. rauhoitettujen eläinten tuhoamisen (jäniksenpoikaset, linnut ja linnunpoikaset, päästäiset, monet hiirilajit jne.)

    • Kissan on kyllä suuri peto ja omistajilla pitäs olla sen verran älliä että pitää ne pihassaan. Meidän mökillä pyörii muutama kissa ja vakituiseen asutukseen on yli 2 kilometriä ja minusta ei sillon kissa oo enää omistajan hallinnassa ja sen elinpäivät loppuu joko koiran tai haulikon toimesta. Kissat tappaa paljon jäniksen-,oravan- ja lintujenpoikasia. Oli ne leikattuja tai ei silti ne tappaa. Ja monesti on kissa tullut minkinloukusta läpi se kun vauhkoontuu niin sillä on voimaa.
      Ei minulla kissoja vastaan ole mitään , mutta vastuuttomia omistajia vastaan on.

      • silicon

        Taas yksi esimerkki ihmisestä jolla ei pieniin aivoihin mahdu kuin yksi ratkaisu: "sen elinpäivät loppuu joko koiran tai haulikon toimesta".

        Miksei sitä villikissaa voi pyydystää ja toimittaa eläinsuojeluyhdistykseen? Loukkua saa ko. paikasta lainaksi tai jos ei itse halua loukuttaa niin pelkkä soitto yhdistykseen riittää ja homma hoituu.

        Ja totuus on että kissojen tappaman pienriistan määrä on minimaalinen verrattuna supien, minkkien ja liikenteen osuuteen. Kannattanee tässä vaiheessa keskittyä sen haulikon kanssa niihin supeihin, mutta varo ettet ammu omaan jalkaasi...


    • Metsästäjä.

      Jos minä tapaan kissan luonnossa vapaana,eikä ole asutusta lähimailla,niin annan kisulle 12/76 magnumi-hoitoa.Saan tyydyttää tappamisen tarpeeni.Eli killille...nalli napsahtaa!!!

      • Oikea metsästäjä

        Sä et tapaa kissaa luonnossa niin kaukana asutuksesta että voit haulikkoasi käyttää. Villikissa ei päästä sua ampumaetäisyydelle. Et ole haulikollasi yhtään kissaa ampunut.


      • Jarmas
        Oikea metsästäjä kirjoitti:

        Sä et tapaa kissaa luonnossa niin kaukana asutuksesta että voit haulikkoasi käyttää. Villikissa ei päästä sua ampumaetäisyydelle. Et ole haulikollasi yhtään kissaa ampunut.

        Haulikolla saa metsästää 150m päässä asutuksesta ja kyllä kissat sen verran kaukana kotoa käy.
        Kissa on lain mukaan villi jos se saalistaa kotipihansa ulkopuolella.

        Itse en kissaa ampuisi ellei se olisi selvästi villi.


      • erkki

        muna pää idiootti


    • .samu

      kissa litistettynä eiku nitistettynä paras.

    • ???????

      minä ammun kaikki meidän pihalle tulleet kissat pienarilla ylä-kerrasta. meidän isä ei sano mitään vaikka on riistanhoito päällikkö

      • ??????

        ...aion niin tehdä sitten kun opin kirjoittamaan ja tulen niin vanhaksi että saan pienarin.


      • erkki

        muna pää


    • Nimetön

      oikeus juosta vapaana,vaan silti on lainsuojaton oman pihapiirinsä ulkopuolelta tavattaessa,pitäis kyllä kissaihmisten tää tietää ,taluttakaa vaan remelissä niinku koiriaki talutellaan,niin saattaa olla ettei kisu jää palaamatta reissuiltaan

    • EI!

      KISSA EI TODELLAKAAN!!!!!!!!!! SAA OLLA VAPAANA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JA ONNEKSI (ps. ite ammuin noin viikon pihallamme asustelleen kissan, yöllähän se onnistuu äänenvaimen avulla eikä kukaan tiedä mitään) jos joku kissa tulee vastaisuudessakin pihallemme asustelemaan enkä saa sitä kiinni ammun VARMASTI!!!!!!!!!!!!

      • vetelin

        ...kerran kuonoon yhtä tyyppiä jonka näin ampuvan kissaa (ohi!). Sai senverran pahasti selkäänsä että vielä vuosien jälkeenkään varmasti ei ammu pihassaan yhtään mitään.


      • Slobodan
        vetelin kirjoitti:

        ...kerran kuonoon yhtä tyyppiä jonka näin ampuvan kissaa (ohi!). Sai senverran pahasti selkäänsä että vielä vuosien jälkeenkään varmasti ei ammu pihassaan yhtään mitään.

        Sinähän taijat ollakin melekoinen "rampo". Harmi vaan kun kukaan ei usko tuota sinun juttua.


      • riittää
        Slobodan kirjoitti:

        Sinähän taijat ollakin melekoinen "rampo". Harmi vaan kun kukaan ei usko tuota sinun juttua.

        lyl mä annan ainaksi nuolen sellasen äpärän näköön joka mun pihalle tulee keskeyttämään kissan teloitusta


    • Kissanomistajat kuriin

      Kissojen luonnosta hävittäminen tappamalla on ehdottomasti parasta luonnon suojelua, sekä vastuuttomien kissanomistajien kouluuttamista kantapään kautta ITSE PYYTÄMÄÄN KATTINSA LOUKUILLA ELÄVINÄ:

      • Kotona kiskis?

        Olen itse riistamies, ja olen sitä mieltä ettei kissojen kuulu olla vapaana luonnossa. Jos tapaan kissan vapaana luonnossa, en varmasti ala laukkaamaan sen perässä pitkin metsiä, vaan haulikko puhuu. Kotona kolme kisaa ja eivät varmasti koe parempaa kohtaloa ,jos metsässä kohtaisin, mutta meillä kissat ovat kotikissoja, eivät saalistajia eivätkä koskaan vapaana luonnossa?


      • 870 remmari
        Kotona kiskis? kirjoitti:

        Olen itse riistamies, ja olen sitä mieltä ettei kissojen kuulu olla vapaana luonnossa. Jos tapaan kissan vapaana luonnossa, en varmasti ala laukkaamaan sen perässä pitkin metsiä, vaan haulikko puhuu. Kotona kolme kisaa ja eivät varmasti koe parempaa kohtaloa ,jos metsässä kohtaisin, mutta meillä kissat ovat kotikissoja, eivät saalistajia eivätkä koskaan vapaana luonnossa?

        sama juttu.kissoja 2 itsellä(kotikissoja) ja jos kissi metsässä tulee vastaan,saa pikajalostuksen lyijyllä,poikkeuksetta.viimeksi maanantaina "kuittasin" keväästä asti sorsamaillamme saalistaneen katin pois.kissa ei kuulu vapaana suomen luontoon.ja sitten pieni kysymys:kenenkäs tyhmyyttä se on että päästetään kissa ulos siten,ettei se ole nk."valvonnan alaisena" esim.valjaissa?Ei ainakaan metsästäjän....Laittomasti en toki mene kissiä listimään,mutta jos selvää merkkiä ei ole siitä että kissa olisi kotikissa,niin järjestään aina paukkuu,kun kohdalle osuu.


      • Kissojen ystävä
        870 remmari kirjoitti:

        sama juttu.kissoja 2 itsellä(kotikissoja) ja jos kissi metsässä tulee vastaan,saa pikajalostuksen lyijyllä,poikkeuksetta.viimeksi maanantaina "kuittasin" keväästä asti sorsamaillamme saalistaneen katin pois.kissa ei kuulu vapaana suomen luontoon.ja sitten pieni kysymys:kenenkäs tyhmyyttä se on että päästetään kissa ulos siten,ettei se ole nk."valvonnan alaisena" esim.valjaissa?Ei ainakaan metsästäjän....Laittomasti en toki mene kissiä listimään,mutta jos selvää merkkiä ei ole siitä että kissa olisi kotikissa,niin järjestään aina paukkuu,kun kohdalle osuu.

        Luoti päähän kissantappajille.
        Teitä vihataa ja joku päivä te paskiaiset alatte jäämään kiinni. Sitten on turha parkua kun on paskat housuissa. Säälittävät kusipäät, kun ei ole tarpeeksi munaa tai miehisyyttä, niin tapetaan kissoja. Vittu mitä runkkuja olette.


      • ...en varmana...
        Kissojen ystävä kirjoitti:

        Luoti päähän kissantappajille.
        Teitä vihataa ja joku päivä te paskiaiset alatte jäämään kiinni. Sitten on turha parkua kun on paskat housuissa. Säälittävät kusipäät, kun ei ole tarpeeksi munaa tai miehisyyttä, niin tapetaan kissoja. Vittu mitä runkkuja olette.

        Vittu te ootte sairaita, teistäki varmaan ois kivaa kun oisitte ite kissoja, ja sitte me ihmiset vaan ajatellaan: "Kuula kalloon vaan, määpäs teen tosta hanskat!" Miettikää ensin miltä niistä kaikista esim. lapsista tuntuu, kun etsimässä kadonnutta kissaansa se löytyy verisenä maasta! Saatana mä ite oon sen kaverin kanssa sen mökillä kokenu kakarana, joten painukaa vaan vittuun aseidenne kanssa ja ampukaa itsenne, niin teette suuremman palveluksen yhteiskunnalle kuin tekisitte tappamalla kissoja!!


      • Kissakamu
        Kissojen ystävä kirjoitti:

        Luoti päähän kissantappajille.
        Teitä vihataa ja joku päivä te paskiaiset alatte jäämään kiinni. Sitten on turha parkua kun on paskat housuissa. Säälittävät kusipäät, kun ei ole tarpeeksi munaa tai miehisyyttä, niin tapetaan kissoja. Vittu mitä runkkuja olette.

        Ihan samaa mieltä. Kunpa olisitte itse ne kissat jotka te tapoitte


      • tyttis3
        ...en varmana... kirjoitti:

        Vittu te ootte sairaita, teistäki varmaan ois kivaa kun oisitte ite kissoja, ja sitte me ihmiset vaan ajatellaan: "Kuula kalloon vaan, määpäs teen tosta hanskat!" Miettikää ensin miltä niistä kaikista esim. lapsista tuntuu, kun etsimässä kadonnutta kissaansa se löytyy verisenä maasta! Saatana mä ite oon sen kaverin kanssa sen mökillä kokenu kakarana, joten painukaa vaan vittuun aseidenne kanssa ja ampukaa itsenne, niin teette suuremman palveluksen yhteiskunnalle kuin tekisitte tappamalla kissoja!!

        Voi että mä oonkin samaa mieltä! Te mielipuolet metsästäjät ette vaan tajua, että just se kissa jonka te ammuitte ni voi olla jollekin ihmiselle tosi rakas! Menkää ite sinne metsään ni me tullaan ampumaan teijät. Ihmiset muutenkin vaan tuhoaa luontoa ja aiheuttaa pahaa mieltä kaikille!! Ihan hyvä vaan päästä teistäki eroon. Mustaki tuntus tosi kivalta ku mun oma kissa löytys metästä veressä pää poikki. Täällä netissä mä aion pysyä asiallisena enkä ala haukkumaan teitä mikskää ittupäiksi. Mutta kyllä raivostuttaa lukee tollasta täält, mun puolest voisitte hankkiutua hoitoon. Sairasta touhua!


    • joopa joo

      Suora lainaus :
      Euroopan neuvoston lemmikkieläinsopimuksen mukaan kissa on heitteillä jo silloin, kun sen omistaja päästää sen kulkemaan ilman valvontaa kotipiirinsä rajojen ulkopuolelle. Suomessa on vieläkin yleistä, että kissa jätetään esimerkiksi työpäivän ajaksi tai yöksi ulos kulkemaan omin päin. Silloin se on ilman huolenpitoa ja siten heitteillä.
      Eläinsuojelulain mukaan eläintä on pidettävä niin, että vaara sen karkaamisesta on mahdolli-simman vähäinen. Kissaa voi pitää juoksulan-gassa, jos se on siihen totutettu, mutta se saa olla siinä korkeintaan pari tuntia kerrallaan, ja silloinkin sitä on pidettävä silmällä koko ajan. Omakoti- ja rivitalon piha pitäisi aidata niin, ettei kissa pääse sieltä karkaamaan, tai sitten kissalle voi rakentaa pihalle ison häkin ulkona oleskelua varten. Pihan ulkopuolella kissaa pitäisi ulkoiluttaa valjaissa.

      • otso00+

        joo nirri vaan pois kissalta.
        täs kesällä pitää rueta rokottamaan niitä kusevat ja paskovat toisten nurkille.ja kissa syö kaikki linnunpoikaset ja syövat paljon muita poikasia


      • juuuu:O
        otso00+ kirjoitti:

        joo nirri vaan pois kissalta.
        täs kesällä pitää rueta rokottamaan niitä kusevat ja paskovat toisten nurkille.ja kissa syö kaikki linnunpoikaset ja syövat paljon muita poikasia

        Ihan sairasta jonkun kissojen ampuminen!:o hyvinhä joku voi ampuu metsästäjänkoiran? jos löytäisin oman kissan tapettuna ja tietäsin kuka se ois, nii kyllä löytäs se ihminen ittesä hautuusmaalta! ja samahan tässä on teijjät metättäjät jotka ovat sitä mietlä kissoista että ampua vaan,nii teijjät vaan hirteen! ainakaan teijän ei tarttee metässä heiluu pyssyjen kaa,metättämässä luonnoneläimiä! samaltahan meistä kissojenpuolustajista/omistajista tuntuu ku me ammuttas teijän koirat jotka tulis meijän pihoille paskomaan ja merkkailemaan!:o huhhuh nyt sitä järkee vähä päähä!!! kyllä kissa myös häätämällä poikkeen lähtee tai jos ei mee nii ampuu yhesti ilmaan jos niin paljo häirihtee! ei oo nimittäin varmaan lapsilla kiva kokemus jos kissa on karannu ja sitten löytyy tapettuna metsässä!:(((


      • Metsästyslain mukaan
        juuuu:O kirjoitti:

        Ihan sairasta jonkun kissojen ampuminen!:o hyvinhä joku voi ampuu metsästäjänkoiran? jos löytäisin oman kissan tapettuna ja tietäsin kuka se ois, nii kyllä löytäs se ihminen ittesä hautuusmaalta! ja samahan tässä on teijjät metättäjät jotka ovat sitä mietlä kissoista että ampua vaan,nii teijjät vaan hirteen! ainakaan teijän ei tarttee metässä heiluu pyssyjen kaa,metättämässä luonnoneläimiä! samaltahan meistä kissojenpuolustajista/omistajista tuntuu ku me ammuttas teijän koirat jotka tulis meijän pihoille paskomaan ja merkkailemaan!:o huhhuh nyt sitä järkee vähä päähä!!! kyllä kissa myös häätämällä poikkeen lähtee tai jos ei mee nii ampuu yhesti ilmaan jos niin paljo häirihtee! ei oo nimittäin varmaan lapsilla kiva kokemus jos kissa on karannu ja sitten löytyy tapettuna metsässä!:(((

        Villiintyneen kissan saa lopettaa, jos sen havaitaan alueella jonne on metsästyslupa tai maa on omistuksessa. Edellämainitussa tapauksessa ei rikota lakia. Kuinka monesti olet nähnyt koiran juoksevan vapaana pihallesi ilman valvontaa ( lue. tutkapantaa)? Aivan. Kuinka monesti kissa on juossut pihallesi ilman valvontaa? Kysynpä vaan


      • KISSAT KURIIN
        Metsästyslain mukaan kirjoitti:

        Villiintyneen kissan saa lopettaa, jos sen havaitaan alueella jonne on metsästyslupa tai maa on omistuksessa. Edellämainitussa tapauksessa ei rikota lakia. Kuinka monesti olet nähnyt koiran juoksevan vapaana pihallesi ilman valvontaa ( lue. tutkapantaa)? Aivan. Kuinka monesti kissa on juossut pihallesi ilman valvontaa? Kysynpä vaan

        mitä mieltä olette kun naapurissa on 80vuotiaalla naisimmeisellä n.20 kissaa!!! haju tulee naapurin puolelle karmeena hajuhaittana, eikä isännöitsijä välitä asiasta???? terveystarkastaja käynyt useampaan otteeseen toteamassa haitan!!! eläinsujeluihmiset onko tämä oikein????????????????????


    • Ja se on

      saletti.

    • joojoojorma

      Ainakin holtittomat kissanomistajat pantava ruotuun.

      • erämies1223

        itse laitan aina kissalle napin ottaan jos vain satun näkemään... oli sitten villikissa taikka ei kunhan omistaja ei sitä näe :)


      • 9.1.11 Iltalehti.
        erämies1223 kirjoitti:

        itse laitan aina kissalle napin ottaan jos vain satun näkemään... oli sitten villikissa taikka ei kunhan omistaja ei sitä näe :)

        Pakana kun oli Ahma, vaikka kissaksi luulin.


    • @

      Jos oikeasti välitätte kissastanne lenkkeilytätte ne niin kuin koiriakin. Meidän naapuri tekee niin ja kissa on tyytyväinen kun saa viettää laatuaikaa isännän ja emännän kanssa. Ilman hihnaa kissa voi karata, jäädä auton alle tai jopa tulla ammutuksi villiintyneenä kissana.

      • RHY mies

        Kyllä kissa pieraisee kylmän pierun jos riistanhoidosta huolehtivan metsästäjän eteen tulee metsällä. Kissa on kova peto kesäisessä luonnossa siksi koska tappaa enemmän kuin syö.


    • Virkamies

      Pitäisikö Helin lukea hieman tarkemmin niitä lakikirjoja. Tässä kootusti, jos ei satu löytymään kirjahyllystä. http://tinyurl.com/kissalaki

    • kissat kiinni

      Onhan se kissa helpompi lopettaa eläinsuojelu yhdistyksen lainaamasta loukusta. Tosin aika huonosti pyytäviä mallin takia. Minkki, mielummin ketturaudat sopivassa laatikossa paremmat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      191
      4025
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      194
      2871
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      58
      1746
    4. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      118
      1710
    5. Pakettiauton kuljettaja tappoi

      Kuljettajan nimi joka tappoi 2 ihmistä.
      Leppävirta
      13
      1528
    6. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      69
      1404
    7. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      423
      1357
    8. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      94
      1309
    9. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      62
      1291
    10. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      76
      1229
    Aihe