Diana Gabaldon

DaNa

Haluaisiko joku ystävällisesti kertoa että kuinka monta kirjaa on ilmestynyt Gabaldonin kirjoittaman "Muukalainen" kirjan jatkoksi ja missä järjestyksessä kirjat menevät? Kiitos.

8

4706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pst, pst

Sudenkorento ja viimeisin on Matkantekijä

• Hellan lettu

Aluperäinen järjestys:
      - Outlander (tai Englannissa: The Cross Stitch)
      ilm. suomeksi 2002 nimellä Muukalainen
      - Dragonfly in Amber, ilm suomeksi 2003 nimellä Sudenkorento
      - Voyager, ilm. suomeksi 2004 nimellä Matkantekijä
      - Drums of Autumn
      - Fiery Cross

Jatkoa eli sarjan kuudes osa "A Breath of Snow and Ashes" ilmestyy yhtäaikaisesti Yhdysvalloissa, Englannissa ja Saksassa 27.9.2005.
      Tämän jälkeen tulee vielä yksi osa ja sen pitäisi (tällä tietoa) olla viimeinen.
      Gabaldon on kirjoittanut sarjaa nyt yli viisitoista vuotta, ja sen huomaa. Ensimmäisten kolmen osa suht koht "jäntevä" ote tarinaan vesittyy neljännessa ja etenkin viidennessä osassa tosi pahasti. Saa nähdä millainen tuo kuudes osa sitten on (pakkohan se on lukea!).

Suomennoksissa on jätetty kirjasta noin 10-15% pois tilansäästön takia. Vähemmän nyansseja, mutta juonen etenemistä se ei estä. Yksi hyvä vitsi Voyagerissa eli Matkantekijässä kyllä meni pilalle.

• fanaatikko

Mistä sinä tiedät, että osa kirjasta on jätetty suomentamatta?

Vaikka ei kai tuolla niin väliä, sillä olen lukenut kolme viimeistä alkuperäiskielellä, siitä saa kyllä sellaisen "originaalin fiiliksen".

Tuo Fiery Cross on kyllä vesittynyt kuten totesit, sillä olen ihmeekseni jättänyt koko romaanin luvun kesken, kun piti tehdä välillä gradu valmiiksi ja valmistua maisteriksi. Nyt on tarkoitus ruveta taas jatkamaan lukemista... Pitää ehtiä ennen viimeisen kirjan julkistamista, jotta voi sitten suoraan jatkaa tarinan loppuun.

• Hellan lettu
        fanaatikko kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, että osa kirjasta on jätetty suomentamatta?

Vaikka ei kai tuolla niin väliä, sillä olen lukenut kolme viimeistä alkuperäiskielellä, siitä saa kyllä sellaisen "originaalin fiiliksen".

Tuo Fiery Cross on kyllä vesittynyt kuten totesit, sillä olen ihmeekseni jättänyt koko romaanin luvun kesken, kun piti tehdä välillä gradu valmiiksi ja valmistua maisteriksi. Nyt on tarkoitus ruveta taas jatkamaan lukemista... Pitää ehtiä ennen viimeisen kirjan julkistamista, jotta voi sitten suoraan jatkaa tarinan loppuun.

Tiedän, että on lyhennetty, kun Matkantekijää lukiessa rupesi tuntumaan vähän ontolta. Kaivoin kirjahyllystä Voyagerin viereen ja aloin vertailla.

Sitten otin yhteyttä kustantajaan (Gummerus) ja sieltä myönnettiin, että näin on tehty.

Eihän se juonta mitenkään haittaa, mutta tietyt nyanssit jää kyllä puuttumaan. Samaa vertailua tei sittemmin myös Muukalaisen ja Sudenkorennon kohdalla.
        Itse luovuin suomennetuista teoksista ja luen sarjaa nykyisin vain englanniksi.

• *lumina*
        Hellan lettu kirjoitti:

Tiedän, että on lyhennetty, kun Matkantekijää lukiessa rupesi tuntumaan vähän ontolta. Kaivoin kirjahyllystä Voyagerin viereen ja aloin vertailla.

Sitten otin yhteyttä kustantajaan (Gummerus) ja sieltä myönnettiin, että näin on tehty.

Eihän se juonta mitenkään haittaa, mutta tietyt nyanssit jää kyllä puuttumaan. Samaa vertailua tei sittemmin myös Muukalaisen ja Sudenkorennon kohdalla.
        Itse luovuin suomennetuista teoksista ja luen sarjaa nykyisin vain englanniksi.

....onhan englanniksi lukemisessa se hyvä puoli, ettei tarvitse odotella suomennoksia. Minä en ainakaan ois jaksanu odotella sarjalle suomenkielistä jatkoa :)

Minusta juuri monesti tunnelma kärsii suomennoksista. Tai ei nyt välttämättä kärsi, mutta ainakin muuttuu hiukkasen. Yleensä alkuperäisteoksista saa kuitenkin enemmän irti sellaista, mitä kirjailija on tarkoittanut sanoa.

• *Tigi*

Uusin kirja Syysrummut ilmestyy sisäpiiritiedon mukaan 29.7.2005 eli ihan pian!
      Itse olen juuri lukemassa tuota matkantekijää ja siinä kyllä jo huomaa hienoista vesittymistä mutta täytyyhän tuo tarina loppuun asti lukea.

• sovian

Mistä noita alkuperäiskielellä olevia kirjoja saa? Onko niitä ihan suomalaisessa vai akateemisessa vai missä, ja mitä hintahaarukkaa ovat? :)
        olen myös todellinen fani dianalle, ja ehkä voisi sitten lukea myös joskus enkuksi ne, jos suomennoksista on todella jäänyt pois joitain kohtia. On kyllä sääli kun ne noin jättävät :// ärsyttää

• outlander
        sovian kirjoitti:

Mistä noita alkuperäiskielellä olevia kirjoja saa? Onko niitä ihan suomalaisessa vai akateemisessa vai missä, ja mitä hintahaarukkaa ovat? :)
        olen myös todellinen fani dianalle, ja ehkä voisi sitten lukea myös joskus enkuksi ne, jos suomennoksista on todella jäänyt pois joitain kohtia. On kyllä sääli kun ne noin jättävät :// ärsyttää

Sekä akateemisesta että suomalaisesta löytyy alkuperäkielellä hyllyistä tai tilaamalla. 7 - 20 € tilanteesta riippuen. Pokkarit halvempia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      984
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      81
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe