Ystäväpiiristäni kolmelta henkilöltä on viimeisen kahden vuoden aikana kuollut joko toinen tai kummatkin vanhemmat. Ja KAIKKI heistä ovat joutuneet kuseen perinnön kanssa. Joka ikinen. Yksikään ei ole hyötynyt perinnöstä millään tavoin.
Näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että perinnön vastaanottaminen Suomessa aiheuttaa aivan helvetisti taloudellisia ongelmia ja päänvaivaa. Itselläkin tämä on lähivuosina edessä ja pelottaa aika helvetisti mitä seuraa kun tulee hautaus kustannusten lisäksi perintöverot maksettavaksi ja kaikki kulut mitä myymiskelvottoman kiinteistön ylläpidosta tulee seuraamaan. Ihmisen hautaaminenkin on kallista lystiä.
Ei voi olla niin että Suomi on maa jossa perinnön vastaanottamisesta seuraa pääsääntöisesti aina pelkkää riesaa kun normaalisti perintö on asia jota odotetaan. Ei voi olla niin että ongelmaan ratkaisuksi tokaistaan vain että kieltäydy perinnöstä niin sillähän ongelmasta pääset. Perinnöstä kieltäytyminen vain siirtää ongelmat seuraavan sukupolven päänvaivaksi. Kaikilla meillä ei ole moraalia siihen että paskotaan kaikki ongelmat vain seuraavan sukupolven päänvaivaksi. Itsekkäitä suurilla narsisti- ikäluokilla ei tällaisia moraalisia ongelmia koskaan ole ollut.
Suuret ikäluokat tyypillisesti eivät ole välittäneet paskaakan siitä mitä jättävät perinnöksi lapsilleen. Suurten ikäluokkien lapset perivät asumis- ja myymiskelvottomia homeröttelöitä vanhemmiltaan koska vanhemmat eivät ole viitsineet pitää huolta omistamistaan kiinteistöistä. Perinnöstä ei tule muuta kuin kuluja. Suomessa on ihan vitusti köyhiä maksukyvyttömiä sosiaaliturvariippuvaisia tai alipalkattuja raatajia joilla ei ole varaa maksella sellaisia kuluja mitä suurten ikäluokkien vanhemmat heidän kontolleen ovat jättäneet.
Mitä hallitus ajatteli tehdä asialle? Pitäisi nyt ainakin perintövero poistaa ja kiireesti moneen kertaan jo verotusta omaisuudesta.
Perintö syöksee yhä useamman perikatoon!
156
1260
Vastaukset
- Anonyymi
Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan.
- Anonyymi
Opettele lukemaan.
Ei voi olla niin että ongelmaan ratkaisuksi tokaistaan vain että kieltäydy perinnöstä niin sillähän ongelmasta pääset. Perinnöstä kieltäytyminen vain siirtää ongelmat seuraavan sukupolven päänvaivaksi. Kaikilla meillä ei ole moraalia siihen että paskotaan kaikki ongelmat vain seuraavan sukupolven päänvaivaksi. Itsekkäitä suurilla narsisti- ikäluokilla ei tällaisia moraalisia ongelmia koskaan ole ollut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele lukemaan.
Ei voi olla niin että ongelmaan ratkaisuksi tokaistaan vain että kieltäydy perinnöstä niin sillähän ongelmasta pääset. Perinnöstä kieltäytyminen vain siirtää ongelmat seuraavan sukupolven päänvaivaksi. Kaikilla meillä ei ole moraalia siihen että paskotaan kaikki ongelmat vain seuraavan sukupolven päänvaivaksi. Itsekkäitä suurilla narsisti- ikäluokilla ei tällaisia moraalisia ongelmia koskaan ole ollut.Se seuraava sukupolvikin voi perinnöstä kieltäytyä halutessaan. Olet keksinyt ongelman, jota ei ole. Ihan kuin maailmassa ei olisi oikeitakin ongelmia tarpeeksi.
- Anonyymi
Itse juuri kieltäydyin perinnöstä tänään - sinäkin voit kieltäytyä jo tänään!
- Anonyymi
Palkankorotuksestakin voi kieltäytyä. Moniko niin tekee kun verojen jälkeen netto on pienempi kuin ennen korotusta. Tuskin kukaan vaikka lopputulos on negatiivinen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palkankorotuksestakin voi kieltäytyä. Moniko niin tekee kun verojen jälkeen netto on pienempi kuin ennen korotusta. Tuskin kukaan vaikka lopputulos on negatiivinen
Myöskin 260 000 euron laskusta voi kieltäytyä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele lukemaan.
Ei voi olla niin että ongelmaan ratkaisuksi tokaistaan vain että kieltäydy perinnöstä niin sillähän ongelmasta pääset. Perinnöstä kieltäytyminen vain siirtää ongelmat seuraavan sukupolven päänvaivaksi. Kaikilla meillä ei ole moraalia siihen että paskotaan kaikki ongelmat vain seuraavan sukupolven päänvaivaksi. Itsekkäitä suurilla narsisti- ikäluokilla ei tällaisia moraalisia ongelmia koskaan ole ollut.Ei minkään seuraavan sukupolven vaan valtion tain kunnan päänvaivaksi joka puskee puskutraktorilla hometalon mäsäksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palkastakin voi kieltäytyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minkään seuraavan sukupolven vaan valtion tain kunnan päänvaivaksi joka puskee puskutraktorilla hometalon mäsäksi
Haista paska.
Oletko niin tyhmä että luulet että alaikäisen perijän puolesta voidaan tehdä päätös kieltäytyä heidän puolestaan perinnöstä?
Kieltäydyt itse ongelmaperinnöstä ja perimysjärjestyksessä seuraava on sitten joku 10- vuotias lapsi. Sinä ajattelet että hänkin voi vain kieltäytyä perinnöstä? Tai hänelle määrätty, asioiden hoitaja voi päättää kieltäytymisestä hänen puolestaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele lukemaan.
Ei voi olla niin että ongelmaan ratkaisuksi tokaistaan vain että kieltäydy perinnöstä niin sillähän ongelmasta pääset. Perinnöstä kieltäytyminen vain siirtää ongelmat seuraavan sukupolven päänvaivaksi. Kaikilla meillä ei ole moraalia siihen että paskotaan kaikki ongelmat vain seuraavan sukupolven päänvaivaksi. Itsekkäitä suurilla narsisti- ikäluokilla ei tällaisia moraalisia ongelmia koskaan ole ollut.tavara kiinnittää ja luo stressiä sielulle
ei ole helppoa päästä tavarasta eroon
kun on kerännyt sen koko elämä
tavaran omistus ja sielun ymmärrys ovat riippuvaisia toisistaan
itse olen koditon ja ihmettelen maailman menoa
minulla ei ole paljon tavaroita kuin kassillinen vaatteita, makuupussi... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se seuraava sukupolvikin voi perinnöstä kieltäytyä halutessaan. Olet keksinyt ongelman, jota ei ole. Ihan kuin maailmassa ei olisi oikeitakin ongelmia tarpeeksi.
rikkaat lapsiperheet rakentavat huviloita ja ostavat tavaroita
pian hekin kärsivät tarpeettomuutta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minkään seuraavan sukupolven vaan valtion tain kunnan päänvaivaksi joka puskee puskutraktorilla hometalon mäsäksi
johtaja rikas on paskapää ja se ryövää köyhän
siinä ei ole mitään demokratiaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haista paska.
Oletko niin tyhmä että luulet että alaikäisen perijän puolesta voidaan tehdä päätös kieltäytyä heidän puolestaan perinnöstä?
Kieltäydyt itse ongelmaperinnöstä ja perimysjärjestyksessä seuraava on sitten joku 10- vuotias lapsi. Sinä ajattelet että hänkin voi vain kieltäytyä perinnöstä? Tai hänelle määrätty, asioiden hoitaja voi päättää kieltäytymisestä hänen puolestaan?naiset repivät itselleen pakolla
- Anonyymi
Kieltäytyminen perinnöstä on vastaus kaikkeen.
Lisää ryöstöomaisuutta valtiolle.
Vaikka perinnöllä ei ole välttämättä taloudellista arvoa sillä voi olla tunnearvoa.
Ehkä hallitus nyt voisi edes tuon perintöveron lakkauttaa moneen kertaan verotetusta omaisuudesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haista paska.
Kieltäydyt itse ongelmaperinnöstä ja perimysjärjestyksessä seuraava on sitten joku 10- vuotias lapsi. Sinä ajattelet että hänkin voi vain kieltäytyä perinnöstä? Tai hänelle määrätty, asioiden hoitaja voi päättää kieltäytymisestä hänen puolestaan?Entä kun ei ole mitään 10-vuotiasta lasta ja itselläkin on vakava sairaus että voi kupsahtaa koska tahansa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kieltäytyminen perinnöstä on vastaus kaikkeen.
Lisää ryöstöomaisuutta valtiolle.
Vaikka perinnöllä ei ole välttämättä taloudellista arvoa sillä voi olla tunnearvoa.
Ehkä hallitus nyt voisi edes tuon perintöveron lakkauttaa moneen kertaan verotetusta omaisuudesta.Miten niin moneen kertaan verotetusta? Perinnön saaja ei ole maksanut senttäkiään ennen perintöveroa. Vai tarkoitatko, minä voisin ostaa verovapaan auton, koska palkastani on jo verot maksettu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin moneen kertaan verotetusta? Perinnön saaja ei ole maksanut senttäkiään ennen perintöveroa. Vai tarkoitatko, minä voisin ostaa verovapaan auton, koska palkastani on jo verot maksettu?
Perintö on omaisuutta josta on maksettu verot. Mitä väliä sillä on kuka ne verot on maksanut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä kun ei ole mitään 10-vuotiasta lasta ja itselläkin on vakava sairaus että voi kupsahtaa koska tahansa
Entä jos ja entä jos.
Tuo oli esimerkki siitä ettei edes perinnöstä luopuminen ole aina vaihtoehto. Se on ongelman siirtämistä eteenpäin muille ja ne muut voivat olla alaikäisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perintö on omaisuutta josta on maksettu verot. Mitä väliä sillä on kuka ne verot on maksanut?
Niin on minun palkastanikin maksettu. Ei tosin autoveroa, kuten ei saamattomasta perinnöstä vielä perintöveroakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on minun palkastanikin maksettu. Ei tosin autoveroa, kuten ei saamattomasta perinnöstä vielä perintöveroakaan.
Eivät taida kuule olla ihan verrannollisia nämä kaksi.
- Anonyymi
Perintövero on poistettu esim. Suomen tulisi ehdottomasti poistaa myös tuollainen riesa! Suurin osa perinnöistä on sellaisia, josta on jo aikanaan nu säästäjät veron maksaneet nuo säästäjät!
Verottomia voisivat olla 200 000 ja sitä pienemmät perinnöt. Yli 200 000 perinnöt olisivat verollisia mutta niin, että vero olisi progressiivinen, Alin veroprosentti olisi pienin ja nousisi perinnön tuosta suuretessa!!
On kohtuutonta asettaa perinnönsaaja ongelmiin pienten perintöjen kanssa!! Ruotsissa ei ole perintöveroa ja mielestäni se olisi oikein ja kohtuullista olla Suomessakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät taida kuule olla ihan verrannollisia nämä kaksi.
Täysin verrannollisia. Kaikesta kiertävästä rahasta maksellaan veroja vähän joka välissä. Se, että palkasta on maksettu tulovero, ei vapauta niitä rahoja autoverosta, arvonlisäverosta, kiinteistöverosta, perintöverosta eikä muistakaan veroista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin verrannollisia. Kaikesta kiertävästä rahasta maksellaan veroja vähän joka välissä. Se, että palkasta on maksettu tulovero, ei vapauta niitä rahoja autoverosta, arvonlisäverosta, kiinteistöverosta, perintöverosta eikä muistakaan veroista.
Ja tuolla samalla perusteella voit sitten keksiä vielä lisää vaikka mitä veroja kuten olemassaolovero jota maksat siitä hyvästä että saat olla olemassa, omaisuutesi kåyttövero jota maksat siitä hyvästä että saat käyttää omaisuuttasi, rahan kulutusvero jota maksat siitä hyvästä että saat ostaa rahoillasi jotakin. Nämä ovat ihan erilaisia veroja kuin arvonlisäverot tai aujoneuvoverot tai kiinteistövero ynnä muut sillä perusteella että kaikesta kiertävästä rahasta ja käytettävästä omaisuudesta maksellaan veroja vähän joka välissä.
Sinä voit venyttää tuota perustelua vaikka kuinka pitkälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tavara kiinnittää ja luo stressiä sielulle
ei ole helppoa päästä tavarasta eroon
kun on kerännyt sen koko elämä
tavaran omistus ja sielun ymmärrys ovat riippuvaisia toisistaan
itse olen koditon ja ihmettelen maailman menoa
minulla ei ole paljon tavaroita kuin kassillinen vaatteita, makuupussi...Mieluummin itken Mersussa pahaa oloa kuin itken sitä perseaukisena lähiön vuokrakämpässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieluummin itken Mersussa pahaa oloa kuin itken sitä perseaukisena lähiön vuokrakämpässä.
Et pälli tajunnut tuon olevan trolli?
Elätkö edelleen sellaisesta taistolaissuomessa jossa köyhät ovat köyhiä ideologista syistä koska ovat nöyriä, vähään tyytyväisiä ja uskovat että raha tekee onnettomaksi? Hinaa se perseesi sieltä haisevalta taistolaisajalta nykyaikaan. Elämme vuotta 2024.
Saatanan törkyturpa leimaat ihmiset köyhyyden vuoksi aivan tyhjäpäiksi vaikka ilmeisesti olet sellainen itse. Köyhyys ei ole sama kuin tyhmyys. Köyhyys johtuu vuosikymmenien aikana tehdystä politiikasta, ei siitä että köyhä on köyhä ideologista syistä koska köyhyys jalostaa luonnetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se seuraava sukupolvikin voi perinnöstä kieltäytyä halutessaan. Olet keksinyt ongelman, jota ei ole. Ihan kuin maailmassa ei olisi oikeitakin ongelmia tarpeeksi.
Kyllä täällä maailmassa ongelmana ovat pahansuopeet ihmiset, tuhotaan ihmisiltä fyysinen ja psyykkinen terveys, niin läpinäkyvää ja sairasta touhua! Laitetaan joku mt potilas asialle, jolla ei ole itsetuntoa, eikä pysty aattelee tekojen vakavuutta toiselle ihmiselle, Suomen perustuslakia ei noudateta jne!
- Anonyymi
"perintöä ei ole pakko ottaa vastaan"
Toivottavasti sinulla ei ole jälkikasvua koska se siirtyy heille.
- Anonyymi
Ei minulla ole ollut ongelmaa . Just perin 2300 euroa ja viime vuonna 990 euroa .
- Anonyymi
Kaikilla ei ole noin helppoa - mielentilaltaan häiriintynyt voi aiheuttaa jälkipolville todella karmeaa haittaa
- Anonyymi
puhtaana tilille on näppärää, se ei kun maksava romuläjä tulee riesaksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla ei ole noin helppoa - mielentilaltaan häiriintynyt voi aiheuttaa jälkipolville todella karmeaa haittaa
Puhui varmaan huumevelkojen perinnästä tämä edellinen dorka.
- Anonyymi
Lisäksi kansanedustajille olisi hommaa: Jos kaikki tuntemasi asiantuntijat kieltäytyvät tekemästä perunkirjoitusta pitäisi valtion silloin nimetä perunkirjoittaja
- Anonyymi
Suurilla ikäluokilla oli työtä ja tuskaa rakentaa sodan jälkeisessä puutetaloudessa itselleen likimain kohtuullinen elämä.
Ei siinä ajateltu mitään perintöjen kasaamisia lapsille.
Eikä ollut mitään loisimisen mahdollistavia tukiaisia.
Paikkakunnallamme se tarkoitti asutuksen ulkopuolella olevassa parakissa yhteisasumista. Yhteskeittiö ja ulkosauna. Sähkö tuli mutta kaikki muu tapahtui puulämmityksellä. Halot tulivat kaupungilta mutta itse sai touhuta ne käytettävään muotoon.- Anonyymi
Suuret ikäluokat eivät todellakaan rakennelleet yhtään mitään.Kyllä ne oli ne aiemmat sukupolvet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuret ikäluokat eivät todellakaan rakennelleet yhtään mitään.Kyllä ne oli ne aiemmat sukupolvet.
Suuret ikäluokat jatkoivat omien vanhempiensa oppien perusteella rakentamaan parempaa ja enemmän. Laki nuoren työvoiman suojelusta ei estänyt 14 vuotisten (oma kokemukseni) 3kk kesäloman täysiaikaista työn tekemistä. Siis 3kk ja silloin 45h/vko.
Palkka tietenkin omille vanhemmille viimeistä markkaa myöten
Oli itsenäistyttävä varhain ja luotava ITSE oma pohja elämälleen.
Pariutuminen. 1943 ja 1947 persaukinaisina löimme hynttyyt yhteen. Asuntona rintamamiestalon yläkerran keittiö + kammari. WC alakerrassa.
Mustavalko TV käytettynä 6kk avioitumisen jälkeen. Ensimmäinen kulkuneuvo, käytetty fillari hieman myöhemmin.
Ja sitä rataa.
Kun taloudellisesti helpotti niin sponsoroimme lapsiamme heidän mentyä yliopistoon opiskelemaan. Myöhemmin siirsimme heidän nimiinsä yhden asunnon joka oli vuokralla ja me otimme vuokran kunnes ehdotimme lapsillemme ko. asunnon myymistä. Sen he tekivätkin, maksoivat verot ja jakoivat rahat.
Vaikka lapsemme ovat koulutuksiaan vastaavissa tehtävissä niin olemme jatkaneet sponssausta sekä verotuksen sallimissa, ahtaissa puitteissa, että "soveltaen". Koskee myös lastenlapsiamme,
Tarttis varmaan vaimon kanssa potea huonoa omaatuntoa kun olemme suurten ikäluokkien edustajina tuhonneet omien lastemme elämisen edellytykset. - Anonyymi
Suuret ikäluokat olivat lapsia silloin kun sotasukupolvet jälleenrakensivat Suomea sotien jälkeen. Nekin sukupolvet rakensivat kaikkea kivaa itselleen, eivät suinkaan lapsilleen.
Suuret ikäluokat aikuisikään tullessaan pääsivät nauttimaan Suomen koko historian parhaista vuosista itse. He ovat hemmotelluin sukupolvi joka on pääsyt elämässään helpolla. Eikä se riittänyt heille. Ei. He päättivät keksiä lastensa pään menoksi kaikkea paskaa.
Kaikkien suurten ikäluokkien tekemien yhteiskunnallisten parannusten tarkoitus oli helpottaa heidän omaa elämäänsä ei suinkaan jälkipolvien elämää. Suurten ikäluokkien ansioksi voidaan laskea mm. 90- luvun laman jälkeisen massatyöttömyyden jälkeen tempputyökulttuurin keksiminen ja omien lastensa ja sitä nuorempien sukupolvien elämän hankaloittaminen kaikin tavoin. Suurten ikäluokkien perintöä on kaikki se politiikka jota leimaa pilkanteko ja nöyryyttämishalu kuten voimme eritoten kaikkien näiden vuosikymmenien työllisyystoimenpidepolitiikasta nähdä. Ei kai kukaan oikeasti luule että työllisyystoimenpidepelleilyn oikea tavoite on ollut työttömien työllistäminen? Suuret ikäluokat pystyivät rakentamaan mukavan elämän itselleen omalla työllään ja sitten heidän perintönään jäi rapautunut työelämä joka takaa nuorille sukupolville vian sen, että työtä tekemällä ei pärjää ja työelämä itsessään on täyttä paskaa.
Suuret ikäluokat olivat taistolaisia haisevia kommareita mielenmaisemaltaan ja sen seuraukset näkyvät nyt selvästi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuriksi ikäluokiksi lasketaan 45-50- syntyneet jotka tulivat aikuisikään 60-70-luvuilla. Juuri silloin jälleenrakennus ja teollistumisen tuoma elintason nousu lähti lentoon. Ja sitten kun oli perheet perustettu elettiinkin jo 80- luvun kulutushyrsteriaa ja nautittiin leveästä ja turvallisesta elämästä täysin siemauksin. Suuren ikäluokat pääsivät kokemaan kaikkee kivaa uutta luksusta kuten etelän reissuja ja teknologian kehitystä joka helpotti heidän omaa elämäänsä.
Heidän lapsensa kasvoivat aikuisiksi suoraan 90-luvun lamaan, työttömyyteen ja silpputyöhön sekä työelämään jota opittiin pyörittämään alivoimalla koska työnantajat keksivät että hommat tulee hoidetuksi alivoimallakin. Heidän lapsensa ja sitä nuoremmat ovat eläneet elämänsä massoittain sosiaaliturvakerjäläisinä ja kaikki se politiikka jota nämä sukupolvet tekivät pyrki luomaan mahdollisimman paljon epäitsenäisiä tukijärjestelmistä riippuvaisia aikuisia.
- Anonyymi
Itse sain noin 200 000 euron perinnön, lähinnä riihikuivaa rahaa perinnöksi. Siitä oli hyvä maksaa muutaman kymppitonnin perintöverot ihan käsirahoilla. Vanhan tönön verotusarvo ei paljoa ollut. Käytän sitä kesäpaikkana.
- Anonyymi
Voisihan siihen tönöön ottaa kovan kotivakuutuksen ja sitten se remontin aikana
palaisi pois niin tulisi sekin realisoiduksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
palaisi pois niin tulisi sekin realisoiduksi.Pari vuotta linnaa
- Anonyymi
Köyhyysasiat sinua kuitenkin kiinnostaa kun sait 200 000eur perinnön niin mitenkä ihmeessä jotain perintöä sait kun eihän teidän suvussa kukaan edes töissä käy. Sinulla ei mitään käsirahoja ole koskaan ollutkaan
- Anonyymi
Kyllä käy katteeks! Sain äskettäin osuuteni menestyneen autokorjaamon kuolinpesästä.
1 / 45 osa merkitsi käytännössä 5820€! - Anonyymi
Keskustelimmeko me tässä nyt sinun 200 000 euron perinnöstäsi?
- Anonyymi
valtio verottaa jopa miehen lapsia viemällä pois, joten kaikilla muulla on ei ole mitään arvoa elämässä kun lapset ovat pois
jos ei tajuta perheen arvoa lapsissa ja erotaan, niin mökitkään maksaa paskan verran ja muu omaisuus ellei koko elämä suomessa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
palaisi pois niin tulisi sekin realisoiduksi.Eikö Sarasvuo tehnyt juuri jotain tuollaista? 🤔
- Anonyymi
Sain perintöä 8 vuotta sitten kun äitini kuoli. Yli 150000 euroa sain ja veljeni sai saman verran ja rahaa on vieläkin jäljellä minulla. Olen elänyt normaalisti eikä ole mitään ongelmia elämässä. Sain isältä rahaa perintöverojen maksuun joten ongelmia ei tullut ja minulle jäi sitten reilut 150000 euroa. Veljeni on kuluttanut perinnön jo aikaa sitten. Sillä meni jo ulosottoon 20 tonnia ja se ei ole osannut rahaa koskaan säästää. Velje ni taisi pelata 20000 euroa ainakin. Minä ostin veneen 15000 eurolla. Siitä on iloa vielä pitkään.
- Anonyymi
Keskustelemmeko me nyt tässä sinun 150 000 euron perinnöstäsi tai siitä että olet itse elänyt normaalisti eikä sinulla ole ongelmia?
- Anonyymi
Jos on kyseessä maalla sijaitseva mökki tai talo, sen arvoksi voi perukirjassa sanoa 1000-19000, jolloin perintöveroa ei mene. Jos sitten lisäksi on vähän metsää t. peltoa, siitä voi saada jotain myytyäkin? Tai vuokrata se pelto lähimmälle maanviljelijälle.
Kiinteistövero on halpa vanhoille taloille. Me maksamme ehkä 80€ tästä 100v tupasesta. Tiemaksu on jotain. Sähkö? Vesi tuskin maksaa, jos on oma kaivo? Lämmitys jotain tietty, mutta voisko se olla kylmillään talvet? Jos kukaan perillisistä ei ole kiinnostunut talosta, voisiko sen lahjoittaa seurakunnalle t. kunnalle?
Hautauskuluista ei ole tuoretta tietoa. Ennen koronaa oli isoja hautajaisia ja "hiljaiset" hautajaiset kertoivat oman käden ratkaisusta toisinaan. Nyt lähestulkoon kaikki tyytyvät pieniin hautajaisiin eli lähisuku syö aterian yhdessä. Kaikki eivät järjestä siunaustilaisuutta lainkaan. - Anonyymi
Meillä oli vaan pienet perinnöt, muutama kymppitonni. En kieltäytynyt, en sentään ole hullu.
Järki-ihmiset saavat vanhuksensa muuttamaan niistä myyntikelvottomista röttelöistään ajoissa jonnekin, mielellään vuokralle. Raha tilillä tuskin aiheuttaa paljon kieltäytymisiä. - Anonyymi
Jouduttiin realisoimaan äiren asunto kun muistisairaus niin 145 000eur nyt rahana ja vielä hengissä.Jos perintöä tulossa niin se helppoa kun rahana. Vanhus voi olla jäärä mökissään,mitään ei korjata kun maksaa entäs sitten periminen,kuka haluaa mätänevän mökin.
- Anonyymi
Meidän ikärouva elää yli varojensa ja on ottanut jopa vanhoilla päivillään lainaa erilaisiin turhiin hankintoihonsa. Koska hän ei vältä enää pätkääkään mistään koska elämä on jo eletty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meidän ikärouva elää yli varojensa ja on ottanut jopa vanhoilla päivillään lainaa erilaisiin turhiin hankintoihonsa. Koska hän ei vältä enää pätkääkään mistään koska elämä on jo eletty.
Tämä on juuri se tilanne joka aiheuttaa jälkeenjääville kohtuutonta haittaa ilman heidän omaa syytään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on juuri se tilanne joka aiheuttaa jälkeenjääville kohtuutonta haittaa ilman heidän omaa syytään
Mitähän haittaa siitä on, vai onko perilliset suunnittelleet elämänsä perintörahojen pohjalta? Jos perintöä ei tule, niin ei siitä ole haittaa, jos ei hyötyäkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän haittaa siitä on, vai onko perilliset suunnittelleet elämänsä perintörahojen pohjalta? Jos perintöä ei tule, niin ei siitä ole haittaa, jos ei hyötyäkään.
Se perinnöstä kieltäytyminen ei ole ihan pelkkä ilmoitusasia ja pesän asiat tai SOTKUT pitää selvittää silti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuo tilanne kuvastaa koko suurten ikäluokkien sukupolven asennetta ei suinkaan vain tämän yhden tätin.
Suurten ikäluokkien politiikka oli sitä että tavallisista ihmisistä kaikin keinoin pyrittiin tekemään epäitsenäisiä hoidokkeja, riippuvaisia valtiosta ja erilaisista tukijärjestelmistä. Suuria ikäluokkia ja heidän politiikkaansa kuvaa parhaiten munchausenin syndrooma. Tuloksena meillä on yhteiskunta jossa tavallisten ihmisten on hyvin vaikea nousta omille jaloilleen irti sosiaaliturvajärjestelmästä ja muista yhteiskunnan tukijärjestelmistä. He loivat isovelivalvoo järjestelmän jossa ihmiset ensin pakotetaan riippuvaiseksi sosiaaliturvajärjestelmästä ja tätä riippuvuutta käytetään tekosyynä valvonnalle ja monitoroinnille ja kaikenlaisille julkisen vallan harjoittamalle yksityiselämää loukkaavalle holhoavalle häiriköinnille.
Kuten munchausen- paskapäillä on tapana tämä emovalvoo- kontrolli oikeutetaan väittämällä että se on kansalaisten palvelua ja auttamista. Sosiaaliturvaorjuus puolestaan on asia josta vaaditaan kiitollisuutta kun meistä näin pidetään huolta.
Nyt näiden samojen sukupolvien perintöjen aiheuttamat ongelmat jälkipolville ovat vain samaa jatkumoa samasta asenteesta joka noita sukupolvia edesottamuksineen kuvaa kollektiivisesti. Perintö joka aiheuttaa lähinnä talouskatastrofeja perijöille on keskisormen heilutusta vielä haudankin takaa. Tai sitten eivät ole tulleet edes ajatelleeksi koko asiaa kun on aina ollut vain oma etu tärkein. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuo tilanne kuvastaa koko suurten ikäluokkien sukupolven asennetta ei suinkaan vain tämän yhden tätin.
Suurten ikäluokkien politiikka oli sitä että tavallisista ihmisistä kaikin keinoin pyrittiin tekemään epäitsenäisiä hoidokkeja, riippuvaisia valtiosta ja erilaisista tukijärjestelmistä. Suuria ikäluokkia ja heidän politiikkaansa kuvaa parhaiten munchausenin syndrooma. Tuloksena meillä on yhteiskunta jossa tavallisten ihmisten on hyvin vaikea nousta omille jaloilleen irti sosiaaliturvajärjestelmästä ja muista yhteiskunnan tukijärjestelmistä. He loivat isovelivalvoo järjestelmän jossa ihmiset ensin pakotetaan riippuvaiseksi sosiaaliturvajärjestelmästä ja tätä riippuvuutta käytetään tekosyynä valvonnalle ja monitoroinnille ja kaikenlaisille julkisen vallan harjoittamalle yksityiselämää loukkaavalle holhoavalle häiriköinnille.
Kuten munchausen- paskapäillä on tapana tämä emovalvoo- kontrolli oikeutetaan väittämällä että se on kansalaisten palvelua ja auttamista. Sosiaaliturvaorjuus puolestaan on asia josta vaaditaan kiitollisuutta kun meistä näin pidetään huolta.
Nyt näiden samojen sukupolvien perintöjen aiheuttamat ongelmat jälkipolville ovat vain samaa jatkumoa samasta asenteesta joka noita sukupolvia edesottamuksineen kuvaa kollektiivisesti. Perintö joka aiheuttaa lähinnä talouskatastrofeja perijöille on keskisormen heilutusta vielä haudankin takaa. Tai sitten eivät ole tulleet edes ajatelleeksi koko asiaa kun on aina ollut vain oma etu tärkein.Tässä on muuten hyvä kirja aiheesta. Tosin Osku kohtelee mulkkuja sukupolvia turhan helläkätisesti.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ahne_sukupolvi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se perinnöstä kieltäytyminen ei ole ihan pelkkä ilmoitusasia ja pesän asiat tai SOTKUT pitää selvittää silti
Ei sen perinnöstä kieltäytyjän niitä tarvitse selvitellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sen perinnöstä kieltäytyjän niitä tarvitse selvitellä.
Kyllä on pitänyt!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on pitänyt!
Ellei osallistu perunkirjoituksen selvittelyihin voi saada syytteen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ellei osallistu perunkirjoituksen selvittelyihin voi saada syytteen
Höpsistä. Perunkirjoitukseen ei nimenomaan pidä osallistua, jos kieltäytyy perinnöstä.
”Perillisen on katsottava vastaanottaneen perinnön, jos hän on yksin tai muiden kanssa ottanut pesän hoitoonsa, osallistunut perunkirjoitukseen tai perinnönjakoon taikka perillisenä muutoin ryhtynyt jäämistöä koskeviin toimiin” (Perintökaari 16 luku 2 §)
https://perukirjanetissa.fi/perinnosta-luopuminen/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsistä. Perunkirjoitukseen ei nimenomaan pidä osallistua, jos kieltäytyy perinnöstä.
”Perillisen on katsottava vastaanottaneen perinnön, jos hän on yksin tai muiden kanssa ottanut pesän hoitoonsa, osallistunut perunkirjoitukseen tai perinnönjakoon taikka perillisenä muutoin ryhtynyt jäämistöä koskeviin toimiin” (Perintökaari 16 luku 2 §)
https://perukirjanetissa.fi/perinnosta-luopuminen/Näin perinnöstä luopuminen tapahtuu
Laki ei aseta perinnöstä luopumiselle yksiselitteistä aikarajaa. Käytännössä perinnöstä voi luopua niin kauan kunnes perintöä ei ole otettu vastaan. Usein perinnöstä luopumisesta ilmoitetaan perunkirjoituksen yhteydessä.
”Joka on saanut perinnön tai testamentin, saattakoon oikeutensa voimaan tässä luvussa säädetyllä tavalla viimeistään kymmenen vuoden kuluessa perittävän kuolemasta” (Perintökaari 1 luku 1§)
Perinnöstä luopuminen on tehtävä lain mukaan kirjallisesti. Perinnöstä luopuja täyttää ja allekirjoittaa asiakirjan ja toimittaa sen kuolinpesän asioita hoitavalla henkilölle. Tämän jälkeen asiakirja toimitetaan verottajalle perukirjan liitteenä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin perinnöstä luopuminen tapahtuu
Laki ei aseta perinnöstä luopumiselle yksiselitteistä aikarajaa. Käytännössä perinnöstä voi luopua niin kauan kunnes perintöä ei ole otettu vastaan. Usein perinnöstä luopumisesta ilmoitetaan perunkirjoituksen yhteydessä.
”Joka on saanut perinnön tai testamentin, saattakoon oikeutensa voimaan tässä luvussa säädetyllä tavalla viimeistään kymmenen vuoden kuluessa perittävän kuolemasta” (Perintökaari 1 luku 1§)
Perinnöstä luopuminen on tehtävä lain mukaan kirjallisesti. Perinnöstä luopuja täyttää ja allekirjoittaa asiakirjan ja toimittaa sen kuolinpesän asioita hoitavalla henkilölle. Tämän jälkeen asiakirja toimitetaan verottajalle perukirjan liitteenä.Onko perunkirjoitukseen osallistuminen perintöön ryhtymistä?
Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen (KKO 1985 II 113) perusteella perunkirjoitukseen osallistuminen ei itsessään merkitse perintöön ryhtymistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko perunkirjoitukseen osallistuminen perintöön ryhtymistä?
Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen (KKO 1985 II 113) perusteella perunkirjoitukseen osallistuminen ei itsessään merkitse perintöön ryhtymistä.Juu, mutta parasta olla osallistumatta mihinkään säätämiseen perinnön suhteen, jos perinnöstä haluaa luopua. Jotkut tuntuvat olevan päinvastaista mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt näiden samojen sukupolvien perintöjen aiheuttamat ongelmat jälkipolville ovat vain samaa jatkumoa samasta asenteesta joka noita sukupolvia edesottamuksineen kuvaa kollektiivisesti. Perintö joka aiheuttaa lähinnä talouskatastrofeja perijöille on keskisormen heilutusta vielä haudankin takaa. Tai sitten eivät ole tulleet edes ajatelleeksi koko asiaa kun on aina ollut vain oma etu tärkein.Perintö on muutakin kuin materiaa. Perintöä on myös asennemaailmat ja toimintakulttuurit jotka periytyvät jälkipolville jos nuoremmat sukupolvet eivät osaa niistä irtautua.
Suurten ikäluokkien harjoittamaa politiikkaa on aina leimannut kiusaaminen, pilkanteko ja kasvatukselliset kuritustoimenpiteet. Suuret ikäluokat olivat spedejä jotka valta- asemiin päästessään ajattelivat että heidän pääasiallinen toimenkuvansa päättäjinä on pelleillä äänestäjien kustannuksella ja huvitella keksimällä kaikenlaisia tavallisten ihmisten elämän hankaloittamistoimenpiteitä ihan vain läpällä.
Nykyinen päättäjien kööri jatkaa suurten ikäluokkien perinteitä ja sitten ihmettelevät mikä on kun kaikki on yhteiskunnassa päin vittua. Mikään ei toimi, talouskasvua ei ole, kaikki homehtuu pystyyn. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perintö on muutakin kuin materiaa. Perintöä on myös asennemaailmat ja toimintakulttuurit jotka periytyvät jälkipolville jos nuoremmat sukupolvet eivät osaa niistä irtautua.
Suurten ikäluokkien harjoittamaa politiikkaa on aina leimannut kiusaaminen, pilkanteko ja kasvatukselliset kuritustoimenpiteet. Suuret ikäluokat olivat spedejä jotka valta- asemiin päästessään ajattelivat että heidän pääasiallinen toimenkuvansa päättäjinä on pelleillä äänestäjien kustannuksella ja huvitella keksimällä kaikenlaisia tavallisten ihmisten elämän hankaloittamistoimenpiteitä ihan vain läpällä.
Nykyinen päättäjien kööri jatkaa suurten ikäluokkien perinteitä ja sitten ihmettelevät mikä on kun kaikki on yhteiskunnassa päin vittua. Mikään ei toimi, talouskasvua ei ole, kaikki homehtuu pystyyn.Ajatelkaa paljonko aikaa ja energiaa meidän poliitikkomme ovat tuhlanneet vain tällaisten monimutkaisten sillisalaattisääntöjen keksimiseen joilla ei ole mitään muuta funktiota kuin köyhien kiusaaminen. Näillä ei ole minkäänlaista kansantaloudellista tai muuta yhteiskunnallista vaikutusta mihinkään. Tällaisilla kuritustoimilla ja mitä ihmeellisimmillä pilkunnussintasäännöillä ja velvoitteilla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin kaikista köyhimpien sosiaaliturvariippuvaisten ahdistelu, kiusaaminen ja heidän elämällään pelleminen.
Onko toimeentulotuella kituvan köyhän tuen leikkauksista merkittäviä kansantaloudellisia vaikutuksia? Ei ole. Sen sijaan sille köyhälle leikkauksella on katastrofaalinen vaikutus.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maaran-alentaminen
Kaikki tällaiset kuritustoimet ovat ainoastaan itsetarkoituksellista kiusaamista eikä niillä ole mitään muuta tarkoitusta KUIN kiusaaminen. Näillä sillisalaattisäännöillä ja keksimällä keksityillä velvoitteilla ja tukienleikkaustoimilla ei ole minkäänlaista yhteiskunnallista tai taloudellista vaikutusta suuressa mittakaavassa. Kaikki tällainen kiusaamiseen ja vittuiluun perustuva toimintakulttuuri on suurten ikäluokkien sielunmaiseman perintöä. Suurten ikäluokkien kädenjälki haisee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, mutta parasta olla osallistumatta mihinkään säätämiseen perinnön suhteen, jos perinnöstä haluaa luopua. Jotkut tuntuvat olevan päinvastaista mieltä.
Jos on allekirjoitettu dokumentti perinnöstä luopumiseen niin kukas sitä alkaa kumoamaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuoleman jälkeen omaisille lankeavat aivan järjettömät selvitykset joita voisi myöskin alkaa perkaamaan ja miettimään onko kaikki se selvittely tarpeellista. Kuolema. hautajaisjärjestelyt, pesänselvitykset ja muut ovat äärettömän raskaita asioita hoitaa samaan aikaan kun käsittelee psyykkisesti läheisen kuolemaa.
- Anonyymi
Minä olen järjestelmällisesti kieltäytynyt ottamasta perintöjä vastaan. Minä en halua muiden omaisuutta. Moraali estää.
- Anonyymi
Itselleni kyllä kelpasi perintörahat vallan mainiosti. Irtisanoin välittömästi itseni työpaikasta ja haistatin vielä pitkät paskat päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselleni kyllä kelpasi perintörahat vallan mainiosti. Irtisanoin välittömästi itseni työpaikasta ja haistatin vielä pitkät paskat päälle.
Tässä ei keskustella perintörahoista vaan perinnöstä josta on vain haittaa ja kuluja mutta jota ei voi moraalista syistä sysätä sitten seuraavana perimysjärjestyksessä olevienkaan vastuulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ei keskustella perintörahoista vaan perinnöstä josta on vain haittaa ja kuluja mutta jota ei voi moraalista syistä sysätä sitten seuraavana perimysjärjestyksessä olevienkaan vastuulle.
Tapauksia jossa kelaeläkeläinen on vähän ennen kuolemaansa tilannut 50 000 euron edestä tarpeetonta kamaa velaksi ilman järkeä
- Anonyymi
en ole koskaan saanut mitään keneltäkään, en tule saamaan, enkä tiedä mistä puhutte, vaikka aihe kuulostaa mielenkiintoiselta
jos rikas epäonnistuu se voi kuulostaa köyhältä hyvältä
jos köyhä epäonnistuu, niin ei se kuulosta hyvälle
köyhä hyväksyi että on köyhä loppuun asti- Anonyymi
Voi sua raukkaa.
- Anonyymi
"en ole koskaan saanut mitään keneltäkään, en tule saamaan, enkä tiedä mistä puhutte, vaikka aihe kuulostaa mielenkiintoiselta"
Joskus en ole saanut mitään ja joskus olen saanut vähän rahaa mutta ei se käsityskykyyn ainakaan minulla mitään ole vaikuttanut.
Ne perintölait taitaa olla ajalta ennen kuin edes oli mahdollista ylivelkaantua silmittömästi eikä sitä tilannetta ole otettu laissa kunnolla huomioon.
- Anonyymi
Hautauskulut vähennetään perunkirjoituksessa pesän varoista . Joten sitä veroa et maksa niistä . Lahon mökin voi arvioida oikeaan arvoon .
- Anonyymi
Suurten ikäluokkien virhe oli omien puutteen ja raadannan vuosien kokemusten perusteella kasvattaa ( olla kasvattamatta ) omat lapsensa helppoon elämään.
Vapaa kasvatus! Lapsukaisten mielipiteiden mukaan eläminen. Lapsukaisten ilmaisemien tarpeiden tyydyttäminen vaikka omien tarpeiden kustannuksella.
Kaikkinensa hyvää tarkoittavat toimet johtivat lelliteltyjen ikäluokkien laiskuuteen ja kaikkeen tyytymättömyyteen. Mikään ei riittänyt.
Suuret ikäluokat eivät voineet edes kuvitella yhteiskunna kustannuksella loisimista joka on jo pitkään ollut itsestään selvyys.
Kunpa olisi mahdollista siirtää nämä suurten ikäluokkien herjaajat 50-/60-lukujen olosuhteisiin!- Anonyymi
Suuret ikäluokat loivat omalla työllään edellytykset seuraavien sukupolvien aina vaan lisääntyneeseen loisimismahdollisuuteen.
Suurilla ikäluokilla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin tehdä sitä työtä minkä tavoitti ja sillä palkalla mikä maksettiin.
Jo pitkään on ollut mahdollista muttaa pois vanhempiensa kodista ja ryhtyä laikottelemaan yhteiskunnan kustannuksella.
Myönnän! Suurten ikäluokkien virhe luoda tuohon mahdollisuudet. - Anonyymi
Eli suurten ikäluokkien virhe oli heidän oma hyvyytensä ja hyväntahtoisuutensa omia lapsiaan kohtaan?
- Anonyymi
Eipä notkujat mitään perintöjä saa kun eihän heidän vanhempansa paljon töitä tehnyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli suurten ikäluokkien virhe oli heidän oma hyvyytensä ja hyväntahtoisuutensa omia lapsiaan kohtaan?
Pelkkää lellimistä ilman kasvattamista tulevaan aikuisuuteen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä notkujat mitään perintöjä saa kun eihän heidän vanhempansa paljon töitä tehnyt.
Anteeksi mitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perintävero on epäoikeudenmukainen. On henkilöitä, jotka ovat olleet viisaita ja jakaneet perinnön lapsilleen siten, että ovat laittaneet kaiken omaisuutensa jo perillistensä nimiin ajan kuluessa ja kun vanhemmat kuolevat ei ole mitään ongelmia, Perintö jaetaan tuosta vain eikö veroja mene!
Sen tähden olisi kohtuullista, että perintövero poistettaisiin, koska on väärin, että ne joitten vanhemmat eivät ole olleet niin viisaita, että olisivat jakaneet jo kaiken eläessään, joutuvat sitten maksamaan tuon perintöveron, joka voi mennä kohtuuttomuuksiin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perintävero on epäoikeudenmukainen. On henkilöitä, jotka ovat olleet viisaita ja jakaneet perinnön lapsilleen siten, että ovat laittaneet kaiken omaisuutensa jo perillistensä nimiin ajan kuluessa ja kun vanhemmat kuolevat ei ole mitään ongelmia, Perintö jaetaan tuosta vain eikö veroja mene!
Sen tähden olisi kohtuullista, että perintövero poistettaisiin, koska on väärin, että ne joitten vanhemmat eivät ole olleet niin viisaita, että olisivat jakaneet jo kaiken eläessään, joutuvat sitten maksamaan tuon perintöveron, joka voi mennä kohtuuttomuuksiin!Juuri noin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin.
Minäkin kannatan omaisuuden keskittämistä yksittäisille ihmisille ja suvuille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin kannatan omaisuuden keskittämistä yksittäisille ihmisille ja suvuille.
Kuka helvetti sellaista sanoi taliaivo?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka helvetti sellaista sanoi taliaivo?
Se, joka kannatti perintöveron poistamista. Ettet vaan ollut sinä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, joka kannatti perintöveron poistamista. Ettet vaan ollut sinä?
Millä tavoin perintöveron poistosta seuraisi omaisuuden keskittäminen yksittäisille ihmisille ja suvuille?
- Anonyymi
Arvioit oikeaan arvoon etkä sinä persaukinen mitään perintöä koskaa tule edes saamaan.
- Anonyymi
Miten persaukisuudesta seuraa ettei saa perintöä? On tää maa lahopäitä täynnä.
- Anonyymi
Rapaperseapinoille perinnötkin ovat ongelma. Hehahahah!!!
- Anonyymi
Terve perintö ei ole koskaan ongelma. Ainoastaan tapaukset joissa on velkaannuttu todella raskaasti ja holtittomasti
- Anonyymi
Se hallitus ei tiedä mitään kultaakin kalliimmasta perintö-tai vaikka ihan omastakin ajatuksenjuoksusta.
Mikä lienee tervejärkiselle tarpeellisinta onkin.- Anonyymi
Hienoa että säkin osaat kirjoittaa noin sujuvia lauseita ja ilmaista itseäsi kirkkaasti ja selvästi. 👍
- Anonyymi
Suomessa on järjetön perintöverotus.Esim. yhdelläkään naapurimaistamme ei tunne koko perintöveroa. Jatkuvasti kuule millaisiin vaikeuksiin monet ovat joutuneet perintöveron takia.
- Anonyymi
Perintöverotus on hyvin lievää Suomessa. Parinkymmenen tuhannen euron perinnöt ovat verovapaita. 200 000 euron perinnöstä perintövero on noin 20 000 euroa. Perintöverotusta pitäisi kiristää huomattavasti nykyisestä.
- Anonyymi
Sain perintöä ihan riittävästi mutta ei minun elämä juuri muuttunut. Rahalla saa tietysti harrastuksia ja voi käydä reissussa mutta olen yhtä säästäväinen kuin ennenkin. Menen esimerkiksi prismaan ostamaan ruokaa ja säästän 0.60 euroa s marketin hintoihin verrattuna. Tunnen yhden miehen joka sai 300 000 euroa perintöä ja se tuhlasi sen alle 2 vuodessa. Tarjosi kaikille kaikkea ja hassasi rahat leveään elämään.
- Anonyymi
Miksi sinä tuon asian tulit tähän ripuloimaan?
- Anonyymi
...nämä "vanhustentaloyhdidtykset" kuppasivat .. ja kuppaavat .. vanhusten käteisvarat ja pankkitalletukset ... tarkasti ja huolellisesti joten perikunnille jäävät vain ränsistyneet syrjäseutujen omakotitalot ja (mahdollisesti) sileiksi hakatut metsäpläntit .. metsät jotka ulkomaiset sijoitusyhtiöt bulvaaniensa avulla ostelevat pilkkahinnoilla pois , pankit kun eivät mielellään moisia rahoita ja perintöverojen maksuunkin on hiukan huono ottaa velkaa vaikka "rukoushuoneessa" onnistuisikin ... se autio tupa siellä jossain kun ei kaikkein tuottoisin sijoituskohde ole ...
- Anonyymi
Vanhuksenhan juuri kannattaakin ottaa isot velat elämiseensä loppuvaiheessa.
Ensin tietysti muuttaa rahaksi asunnon, menee vuokralle, antaa rahat lapsille. Sitten ottaa niin paljon velkaa kuin saa. Niillä elelee sitten herroiksi.
Kun aika koittaa, mitään ei ole jaettavana, velkahan ei kuulemma periydy.- Anonyymi
Jos ottaa pesän haltuunsa velat periytyy. Jos ei ota haltuunsa velat ei periydy. Ei tässä ole mitään nouki rusinoita pullasta vaihtoehtoja
- Anonyymi
Ei niitä rahoja voi noin vain antaa verottomasti lapsille!! Verottaja kyllä valvoo asioita! On mahdollista antaa lapsille muistaakseni 3999, 00 euroa joka kolmas vuosi, mutta se on melko työlästä. Miksi ripottelemaan, kun laki voisi olla sellainen, että perintö olisi veroton esim.
200 000 saakka ja sitten loppu olisi progressiivisesti verotettavaa!!
Kateelliset ihmiset eivät sallisi perintöjä jaettavan ollenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä rahoja voi noin vain antaa verottomasti lapsille!! Verottaja kyllä valvoo asioita! On mahdollista antaa lapsille muistaakseni 3999, 00 euroa joka kolmas vuosi, mutta se on melko työlästä. Miksi ripottelemaan, kun laki voisi olla sellainen, että perintö olisi veroton esim.
200 000 saakka ja sitten loppu olisi progressiivisesti verotettavaa!!
Kateelliset ihmiset eivät sallisi perintöjä jaettavan ollenkaan.Toi voisi olla ihan hyvä idea.
- Anonyymi
Kahden suuren ikäluokkaan kuuluvan saamat perinnöt.
Vaimoni peri leskiäitinsä talon myynnistä noin 40000mk.
Oma perintöni oli hieman yli 60000mk.
Erilaisin järjestelyin siirsimme ne molemmat lapsillemme.
Vaimoni oli jo kansakouluikäisenä lomat, ensin naapuruston lapsenlikkana ja sittemmin lähikaupan piikana.
Itse aloitin täysiaikaisena EG:n järviduunarina 14v iässä ja seuraava 3kk:n kesäloma meni saman firman verstaalla 45 tunnin työviikoilla oppien rautarakentamisen perusasiat.
Samaa rataa myös seuraavat lomat.
Itse en saanut pitää penniäkään vaan tilipussi oli annettava avaamattomana äitini kouraan. Vapaaehtoisen intin jjälkeen häivyin Ruotsiin ja palattuani 3:n vuoden jälkeen hankin itselleni ammatin. Opiskeluajan kesälomat tei pimeitä töitä.
Ensimmäisen, oikean kesäloman, 2 viikkoa, pidin 27 vuotisena.
Kyllä meidän suurten ikäluokkien kelpasi köllötellä.
Työllään oli elätettävä itsensä ja ennen itsenäistymistä pitäen sisällään myös tulojen tilityksen omille vanhemmilleen.
Palkkataso oli sitä luokkaa, että itsenäinen eläminen oli Suomessa todella niukkaa. Ruotsi oli siinä suhteessa 60-luvun alkupuolella paljon parempi paikka. Työnantajan poikamiesparakit ja paremmat palkat.
Nykyiset yhteiskunnan syöttiläät. Olkaa kateellisia!!!!!!!!!!!!!- Anonyymi
Tiedämme jo että te suuret ikäluokat olette omahyväisiä narsisteja aina kehumassa ja ylistämässä itseänne ja omaa sukupolveanne ja varsinkin vertailemassa omaa erinomaisuuttanne ja paremmuuttanne lastenne kelvottomuuteen. Ei tarvi tulla joka ketjuun itsekehuskelemaan.
Teillä ei ole hajuakaan millaista lastenne sukupolvien ja sitä nuorempien elämä todellisuudessa on. Koska teitä ei ole koskaan kiinnostanut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedämme jo että te suuret ikäluokat olette omahyväisiä narsisteja aina kehumassa ja ylistämässä itseänne ja omaa sukupolveanne ja varsinkin vertailemassa omaa erinomaisuuttanne ja paremmuuttanne lastenne kelvottomuuteen. Ei tarvi tulla joka ketjuun itsekehuskelemaan.
Teillä ei ole hajuakaan millaista lastenne sukupolvien ja sitä nuorempien elämä todellisuudessa on. Koska teitä ei ole koskaan kiinnostanut.Viimeisestä kappaleestasi heijastuu itsekkyytesi ja omahyväisyytesi!
Todellisuudessa lapseni ovat akateemista koulutustaan vastaavissa tehtävissä toimivia, menestyviä veronmaksajia.
Kotona oppivat tekemään työtä kykyjensä ja edellytystensä mukaan. Vastaamaan tekemisistään. Kantamaan vastuunsa omien lastensa kasvatuksesta.
Lastenlapsemme ovat kouluissaan menestyviä, liikunnallisesti monipuolisia penskoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeisestä kappaleestasi heijastuu itsekkyytesi ja omahyväisyytesi!
Todellisuudessa lapseni ovat akateemista koulutustaan vastaavissa tehtävissä toimivia, menestyviä veronmaksajia.
Kotona oppivat tekemään työtä kykyjensä ja edellytystensä mukaan. Vastaamaan tekemisistään. Kantamaan vastuunsa omien lastensa kasvatuksesta.
Lastenlapsemme ovat kouluissaan menestyviä, liikunnallisesti monipuolisia penskoja.🥱 väsynyttä provoa. Keksi jotain muuta elämänsisältöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teillä ei ole hajuakaan millaista lastenne sukupolvien ja sitä nuorempien elämä todellisuudessa on. Koska teitä ei ole koskaan kiinnostanut.Tosiasioiden toteaminen ei ole kehumista eikä haukkumista!
- Anonyymi
Keskustelemme suurten ikäluokkien jälkeensä jättämistä perinnöstä joista ällistyttävän monista aiheutuu perijöille ainoastaan riesaa, sekä järjestelmästä joka aiheuttaa kohtuuttomia ylimääräisiä kustannuksia perijöille mm perintöveron muodossa. Erilaisista lipuista ja lapsuistakin on maksettava.
Ja suuren ikäluokan edustaja tulee paljattamaan jotain tyhjäpäistä paskaa mitä itse sai aikoinaan perinnöksi ja jotain ihme jargonia omasta työhistorioistaan lomistaan ja jostain kuuskyt- luvun palkkatasoista. Onko ihme että tuolla itsekkyydellä ja äkykapasiteetilla ovat kusseet myöhempien sukupolvien elämän.
- Anonyymi
Jep onneksi en ole saamassa mitään miljoonien arvoista kiinteistöä perinnöksi...
- Anonyymi
Sikäli hyvä aloitus että jos huomaa liian myöhään ettei mitenkäään voi selvitä ylivelkaantuneen vainajan laskuista tai edes kiinteistön kuukasittaisista kuluista niin se on ikävä juttu siksi pitää luopua perinnöstä välittömästi
- Anonyymi
Lapset maksavat perintöveron ja velkaantuvat.Nuorehko leski asuu seuraavat neljäkymmentä vuotta asunnossa jonka lapset saivat perinnöksi ja jota eivät pääse myymään. Käsittämätön ,järjetön perintövero.
- Anonyymi
Yhdellä tuttavistani oli tuollainen tilanne. Leski jäi asumaan vanhaan kotiinsa mutta koska perijöitä olivat myös lapset tuli heidän kontolleen myös sekä perintöverojen maksut että osa kiinteistön ylläpitoon liittyvistä kuluista vaikka eivät asu kiinteistössä jonka osaomistajia ovat. Köyhä leski ei tietenkään maksele muuta kuin omat lailliset osuutensa. Jotkut suomalaiset vanhemmat ovat kusipäisiä lapsilleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhdellä tuttavistani oli tuollainen tilanne. Leski jäi asumaan vanhaan kotiinsa mutta koska perijöitä olivat myös lapset tuli heidän kontolleen myös sekä perintöverojen maksut että osa kiinteistön ylläpitoon liittyvistä kuluista vaikka eivät asu kiinteistössä jonka osaomistajia ovat. Köyhä leski ei tietenkään maksele muuta kuin omat lailliset osuutensa. Jotkut suomalaiset vanhemmat ovat kusipäisiä lapsilleen.
Ja sitten kun leski kuolee maksavat taas uuden perintöveron lesken perinnön osuudesta?
Jumalauta mitä paskaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten kun leski kuolee maksavat taas uuden perintöveron lesken perinnön osuudesta?
Jumalauta mitä paskaa.Ja veroja lisää maksettavaksi kun myyt sitä omaisuutta pois...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja veroja lisää maksettavaksi kun myyt sitä omaisuutta pois...
Niinpä. Aivan uskomatonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja veroja lisää maksettavaksi kun myyt sitä omaisuutta pois...
Järjestelmän pitäisi erityisesti ottaa huomioon ne ihmiset joiden lähiomaiset eivät ole joko osaavia tai sitten suoranaisesti tehtailevat jäkikasvulleen ongelmia jopa tahallisesti tai välinpitämättömyyttään.
Ei niillä ole mitään hätää joiden vanhemmat osaavat toimia oikein ja vastuuntuntoisesti eläessään. Monet siirtävät omaisuuden lastensa nimiin eläessään jolloin yleensä suurempia perintöongelmia ei tule. Ja yleensä juuri ne ovat niitä joilla omaisuutta kun on ihan mukavasti joten heillä ei ole mitään hätää.
Ei ole oikein että järjestelmä itse rankaisee vielä joka käänteessä niitä joilla jo valmiiksi on huonot kortit kun vanhempia on arvottu. Miten joku toimeentulotuella elävä selviää tällaisista perintöongelmista jos perinnöstä luopuminemkaan ei tule kysymykseen? Olen kuullut tapauksista joissa ihmiset ovat saaneet elämänsä ensimmäisen luottomerkinnän vain perinnöstä tulleiden ongelmien vuoksi kun perijällä ei ole ollut millä maksella kaikki kulut.
- Anonyymi
Paljonkohan veroa vainaja on jo maksanut siitä omaisuudesta jonka jättää jälkeensä ja velä kerran pitää häpeällisesti napata osuus siitäkin. Suurin osa Euroopan maistä on lopettanut perintöveron nimenomaan sen aiheuttamien vääristymien takia.
- Anonyymi
Paitsi, että vainaja ei perintöveroa maksa.
- Anonyymi
Ja on se meidän firman asiakaskin maksanut tuloveroa siitä rahasta, jolla meiltä ostaa, ja silti pitää maksaa vielä alvikin. Ja minäkin saan siitä rahasta palkkani ja minäkin maksan tuloveroa. Ja kun palkkaani käytän, niin taas maksan alvin. Logiikallasi sekin on suuri vääryys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi, että vainaja ei perintöveroa maksa.
Voi vittu mikään luupää. Perintö on omaisuutta josta on maksettu kaikenlaisia veroja sitä omaisuutta hankkiessa. Kun jo verotettu omaisuus vain siirtyy toiselle omistajalle mikä ihmeen syy siitä on vielä nyysiä jotain veroja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi vittu mikään luupää. Perintö on omaisuutta josta on maksettu kaikenlaisia veroja sitä omaisuutta hankkiessa. Kun jo verotettu omaisuus vain siirtyy toiselle omistajalle mikä ihmeen syy siitä on vielä nyysiä jotain veroja?
Useimmat muutkin verot maksetaan juuri silloin, kun raha vaihtaa omistajaa. Tuloverot, arvonlisäverot, lähdeverot, varainsiirtoverot ja mitä kaikkia muita veroja onkaan. Samasta rahasta on maksettu veroja jo silloin, kun rahan nykyinen omistaja sen on saanut. Pitäisikö mielestäsi kaikki raha jotenkin korvamerkitä? "Tuosta setelistä on jo joku maksanut tuloveron. Mitään muita veroja sillä tehtävistä maksuista ei saa ikinä periä"?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmat muutkin verot maksetaan juuri silloin, kun raha vaihtaa omistajaa. Tuloverot, arvonlisäverot, lähdeverot, varainsiirtoverot ja mitä kaikkia muita veroja onkaan. Samasta rahasta on maksettu veroja jo silloin, kun rahan nykyinen omistaja sen on saanut. Pitäisikö mielestäsi kaikki raha jotenkin korvamerkitä? "Tuosta setelistä on jo joku maksanut tuloveron. Mitään muita veroja sillä tehtävistä maksuista ei saa ikinä periä"?
Ja koska noin on asianlaita pitää vain hyväksyä? Mitään ei saa kyseenalaistaa tai muuttaa?? Niinkö?
Emme puhu pelkästään rahasta koska perintö on yleensä paljon muuta kuin rahaa.
Onko sinulla mitään rajoja sille paljonko tavallisten ihmisten pitäisi maksaa joka kerta veroja kun joku raha tai omaisuus vähän liikkuu johonkin suuntaan? Tai kun joku omaisuus vain on olemassa jossakin jonkun hallinnassa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja koska noin on asianlaita pitää vain hyväksyä? Mitään ei saa kyseenalaistaa tai muuttaa?? Niinkö?
Emme puhu pelkästään rahasta koska perintö on yleensä paljon muuta kuin rahaa.
Onko sinulla mitään rajoja sille paljonko tavallisten ihmisten pitäisi maksaa joka kerta veroja kun joku raha tai omaisuus vähän liikkuu johonkin suuntaan? Tai kun joku omaisuus vain on olemassa jossakin jonkun hallinnassa?Kiistän vain esitetyn kyseenalaistamisen perusteen, joka on aivan älytön. Keksikää joku muu peruste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiistän vain esitetyn kyseenalaistamisen perusteen, joka on aivan älytön. Keksikää joku muu peruste.
Eli et osaa vastata kysymykseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli et osaa vastata kysymykseen.
Minähän vastasin: saa kyseenalaistaa, mutta tuo peruste ei ole validi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minähän vastasin: saa kyseenalaistaa, mutta tuo peruste ei ole validi.
Vai että validi. Et vastannut kysymykseen. Kysymys kuului:
Onko sinulla mitään rajoja sille paljonko tavallisten ihmisten pitäisi maksaa joka kerta veroja kun joku raha tai omaisuus vähän liikkuu johonkin suuntaan? Tai kun joku omaisuus vain on olemassa jossakin jonkun hallinnassa?
Mikä ihmeen puolustus perintöverolle on se että "kaikesta kiertävästä rahasta ja käytettävästä omaisuudesta maksellaan veroja vähän joka välissä"? Ja koska niin on aina tehty, niin tehdään jatkossakin oli se oikein tai väärin tai millään tavoin järkevää, niinkö?
Puolustuspuhettasi voi venyttää vaikka kuinka pitkälle. Sinun perustelusi perintöverolle ei ole validi, minun perusteluni sen poistolle on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että validi. Et vastannut kysymykseen. Kysymys kuului:
Onko sinulla mitään rajoja sille paljonko tavallisten ihmisten pitäisi maksaa joka kerta veroja kun joku raha tai omaisuus vähän liikkuu johonkin suuntaan? Tai kun joku omaisuus vain on olemassa jossakin jonkun hallinnassa?
Mikä ihmeen puolustus perintöverolle on se että "kaikesta kiertävästä rahasta ja käytettävästä omaisuudesta maksellaan veroja vähän joka välissä"? Ja koska niin on aina tehty, niin tehdään jatkossakin oli se oikein tai väärin tai millään tavoin järkevää, niinkö?
Puolustuspuhettasi voi venyttää vaikka kuinka pitkälle. Sinun perustelusi perintöverolle ei ole validi, minun perusteluni sen poistolle on.Et ole esittänyt mitään järkeviä perusteluja perintöveron poistolle, paitsi toki selväähän on, että haluat omaisuuden keskittyvän yksittäisiin sukuihin. Arvaanko oikein, että sukunimesi on ruotsinkielinen :)
Kysymys on siis "paljonko pitäisi maksaa joka kerta veroja..." Onko tuo konekäännös ruotsin kielestä? Esittäisitkö kysymyksen äidinkielelläsi, niin saattaisin ymmärtää mitä edes tarkoitat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole esittänyt mitään järkeviä perusteluja perintöveron poistolle, paitsi toki selväähän on, että haluat omaisuuden keskittyvän yksittäisiin sukuihin. Arvaanko oikein, että sukunimesi on ruotsinkielinen :)
Kysymys on siis "paljonko pitäisi maksaa joka kerta veroja..." Onko tuo konekäännös ruotsin kielestä? Esittäisitkö kysymyksen äidinkielelläsi, niin saattaisin ymmärtää mitä edes tarkoitat.Miten perintöveron poistosta seuraisi että omaisuus keskittyy yksittäisiin sukuihin?
Perintöveron poisto ei ole edes ainoa vaihtoehto. Aikaisemmin ehdotettiin esimerkiksi perintövero vasta 200 000e: perinnöstä ylöspäin.
- Anonyymi
Suomi syöksee perikatoon kaikki.
- Anonyymi
Ehkä perinnöstä pitäisi rajata ulkopuolelle ne kohteet joita ei voi realisoida ja liittää perintövero kyseisen omaisuuden "rasitteeksi". Tai mikä sopiva sana onkaan. Perintövero maksettaisiin siis myöhemmin todellisen arvon mukaan. Veroa voitaisiin myös viivästyttää osalle perintöä. Tai osa perinnöstä voistaiin siirtää ns. valtion roskapankin omistukseen jollakin sovitulla hinnalla.
Onhan näitä vaihtoehtoja paljonkin. Koska Eduskunta ei tunnu selviävän Sotestakaan, ei siltä voi odottaa toimivaa uudistusta tästäkään. - Anonyymi
Veroja, veroja, veroja. Yhtenä esimerkkinä vaikkapa sijoitusasuntomme kohtalo.
Olimme hankkineet sen tavallisilla, verotetuilla palkkatuloilla.
Vaimoni oli silloin niin nuori, että pystyimme siirtämään sen lapsillemme ilman lahjaveroa.. Men nostimme vuokratulot paitsi niinä kuutena vuotena jolloin minä olin siellä viikot työni puolesta.
Viimeinen vuokralaine oli yhtäjaksoisesti 14 vuotta ja muuttotappiokaupungin asuntojen hintojen käännyttyä laskuun, ehdotimme lapsillemme asunnon myyntiä.
Lapset myivät asunnon ja joutuivat vielä maksamaan jonkun hiivatin veron.
Muuten olemme suorittaneet vuosikymmenten saatossa erilaisia järjestelyjä. Etupäässä varottajan sallimia. - Anonyymi
Älkää kuolko. Se maksaa perilliset kipeiksi
- Anonyymi
Kuoleminen on ihan vitun kallista Suomessa.
Hautausurakoitsijat tekevät isoa tiliä ihmisten kuolemalla. Hautausurakoitsijat ovat moraalittomin ammattiryhmä mitä on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuoleminen on ihan vitun kallista Suomessa.
Hautausurakoitsijat tekevät isoa tiliä ihmisten kuolemalla. Hautausurakoitsijat ovat moraalittomin ammattiryhmä mitä on.Miksi hautausurakoitsijat olisi moraalittomia? Jonkun sekin homma pitää hoitaa!
Jos sillä tienaaminen on niin helppoa ja sillä tehdään "isoa tiliä", mikset sinä ole alalla?
Monessa tapauksessa yrittäjiä haukutaan, muttei itse tiedetä mitä kaikkea siihen liittyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi hautausurakoitsijat olisi moraalittomia? Jonkun sekin homma pitää hoitaa!
Jos sillä tienaaminen on niin helppoa ja sillä tehdään "isoa tiliä", mikset sinä ole alalla?
Monessa tapauksessa yrittäjiä haukutaan, muttei itse tiedetä mitä kaikkea siihen liittyy.Juuri siksi koska jonkun sekin homma pitää hoitaa voi siitä hommasta sitten laskuttaa ihan mitä tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri siksi koska jonkun sekin homma pitää hoitaa voi siitä hommasta sitten laskuttaa ihan mitä tahansa.
Mikset ole alalla kilpailemassa? Hinnoilla on taipumusta mennä alaspäin, jos on kilpailua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikset ole alalla kilpailemassa? Hinnoilla on taipumusta mennä alaspäin, jos on kilpailua.
Moraali estää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulle vieras ajatus että ihmisten kuolemalla bisneksen tekeminen ei ole kaikkien moraalin mukaista? Ja jos lähtisin hautausurakoitisijaksi tekemään kohtuuhintaisia hautauksia olisin aika nopeasti lappu luukulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulle vieras ajatus että ihmisten kuolemalla bisneksen tekeminen ei ole kaikkien moraalin mukaista? Ja jos lähtisin hautausurakoitisijaksi tekemään kohtuuhintaisia hautauksia olisin aika nopeasti lappu luukulla.
Uskotaan!
- Anonyymi
Lähtökohtahan on se, että kulut vähennetään perinnöstä ja jos mitä niistä jää yli, niin menee perinnöstä.
Perintöveron voi myös maksaa saadusta perinnöstä, mutta perintö vain täytyy siinä tapauksessa laittaa mahdollisimman nopeasti jakoon perunkirjoitusten jälkeen.
Verottajan perintöverokäsittely ainakin OP:n mukaan vuonna 2022 kesti 6-12kk, tosin en tiedä, kestääkö se oikeasti niin kauan.
Mutta tehdyn päätöksen jälkeen aikaa perintöveron maksamiseen muistaakseni on normisti 2-3kk.
Eli järkevintä kaiketi olisi laittaa perintövero jakoon vaikka kuukauden sisällä perunkirjoitusten suorittamisesta ja siitä jättää ainakin varmuuden vuoksi ainakin suurinpiirtein veroa vastaava summa jemmaan, josta maksaa perintöveron sitten, kun se lankeaa maksettavaksi.- Anonyymi
Sen verran jatkoa, että tietty tuo kirjoitukseni koskee ensisijaisesti rahallista perintöä sekä helposti/nopeasti rahaksi muutettavaa tavaraa, kuten autoa.
Asuntojen kanssa onkin sitten kinkkisempi tilanne, harvemmin hyväkään asunto hyvältä paikalta menee viikoissa tai edes vielä parin kuukauden sisälläkään myyntiin laitosta kaupaksi.
Mutta sekin on sitten järjestelykysymys, miten sen saa hoidettua.
Verottajalta kannattaa selvittää kiinteään omaisuuteen liittyvät asiat.
Tietty jos perikunnassa on vähintään 2 osakasta ja toinen vaikka tarvitsee/haluaa oman asunnon, niin perinnön voi jakaa vaikka siten, että asunnon saa se joka sen haluaa ja muille menee loput perinnöstä. Ja asunnon saanut voi esimerkiksi hakea pankista sen verran lainaa asuntoa varten, kuin mitä perintövero on ja maksaa verot sillä rahalla ja maksaa velan taas pankille. Jos siis asunnon saaneella ei ole varaa maksaa veroa omista rahoistaan.
Olettaen, että kuolinpesässä on kiinteää omaisuutta sekä rahaa.
Perintöasiat voivat olla aika vaikeita ja sotkuisiakin ainakin joskus ja "maallikolle", mutta kyllä niistäkin selviää useimmiten.
Ja rikkaat perheet/suvut hoitavat usein jo etukäteen asiat niin, että varat siirtyvät sukupolvelta toiselle aikas kivuttomasti myös verojen kohdalta. - Anonyymi
Entä jos omaisuus ei ole realisoitavissa rahaksi ja perintöveroa ei voi siis maksaa perinnöstä. Ei ole mitään jemmaa mistä ottaa. Vai ajattelitko että jostain toimeentulotukien perusosista laitetaan vielä etukäteen jemmaan jotain vitun perintöveroja varten kun ei rahat riitä edes arkisiin välttämättömyyksiin?
Olet toimeentulotuella elävä, saat perinnön jonka arvo on jotain x mutta sitä et saa myytyä. (Toimeentulotuesta elävällä ei saisi muuten olla edes omaisuutta joten kaipa ne eväävät sitten oikeuden toimeentulotukeenkin sitten kun katsovat että tällä tyypillä on sentään omaisuutta.)
Olet köyhyys- palstalla. Etkä tajua yhtään kitään siitä mitä köyhyys edes tarkoittaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä jos omaisuus ei ole realisoitavissa rahaksi ja perintöveroa ei voi siis maksaa perinnöstä. Ei ole mitään jemmaa mistä ottaa. Vai ajattelitko että jostain toimeentulotukien perusosista laitetaan vielä etukäteen jemmaan jotain vitun perintöveroja varten kun ei rahat riitä edes arkisiin välttämättömyyksiin?
Olet toimeentulotuella elävä, saat perinnön jonka arvo on jotain x mutta sitä et saa myytyä. (Toimeentulotuesta elävällä ei saisi muuten olla edes omaisuutta joten kaipa ne eväävät sitten oikeuden toimeentulotukeenkin sitten kun katsovat että tällä tyypillä on sentään omaisuutta.)
Olet köyhyys- palstalla. Etkä tajua yhtään kitään siitä mitä köyhyys edes tarkoittaa.Tämä käytännössä ratkaisee sen ettei rahavajeisen kannata ottaa ainakaan asuntoperintöä vastaan ellei ole jo ostaja valmiiksi tiedossa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet köyhyys- palstalla. Etkä tajua yhtään kitään siitä mitä köyhyys edes tarkoittaa.Kyllä ymmärsin, että olen kirjoittanut köyhyys-palstalle.
Googleta toimentulotuki ja kiinteä omaisuus, sillä löytyy kelan sivuilta informaatiota asian tiimoilta aikas hyvin.
Ja toki toimeentulosta ei todellakaan makseta mitään lainoja pois, siinä olet oikeassa. Liittyen tuohon kirjoitukseni kohtaan, että pankista on mahdollista hakea lainaa asuntoa vastaan perintöveron verran ja sitten lainan voi maksella pankille takaisin tuloistaan.
Mutta tuo kirjoitukseni ylipäätään koskikin ensisijaisesti rahallista perintöä.
Ja ainakin periaatteessahan asunnon voi myydä reilusti alemmallakin hinnalla, kuin miksi sen arvo on perunkirjoituksessa arvioitu, jolloin myyntikin todennäköisesti helpottuu selvästi. Silloin myyjä myös saa aika yllättävänkin veroedun luovutustappion muodossa ja maksettava verokin on pienempi.
Jos on odotettavissa, että jotain perintöä on jäämässä niin siihen voi varautua etukäteen pitemmällä aikajänteellä suunnitellen.
- Anonyymi
Mutta köyhältä loppuu se pitkä aikajänne jo parissa viikossa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta köyhältä loppuu se pitkä aikajänne jo parissa viikossa
Luulisi, että asia on pöin vastoin. Ainakin omalla kohdallani vajaan viikon pakollinen vesipaasto saattoi ajattelemaan perussyömistä seuraavaan tilipäivään ja mittavampien tarpeiden kohdalla pitemmällekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulisi, että asia on pöin vastoin. Ainakin omalla kohdallani vajaan viikon pakollinen vesipaasto saattoi ajattelemaan perussyömistä seuraavaan tilipäivään ja mittavampien tarpeiden kohdalla pitemmällekin.
Erääntyneet laskut tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja tuleee maksuun heti
testi
- Anonyymi
Miksi pelkkä tuhkaaminen maksaa melkein yhtä paljon kuin arkkuhautaus? Nyt olisi jollakin tutkivalla reportterilla sherlokki holmes hommia
- Anonyymi
Näin kävi itellä elämä oli hyvin köyhää niimpä Eipä tehnyt mielikään kieltäytyä perinnöstä. Perintö hupeni alle vuojessa ja nykyään oon köyhä ja perintöverot ja vaikka mitä ulosotossa. Kuka köyhä perinnöstä kieltäytyisi. saa vähän aikaa viettää luksus elämää.
- Anonyymi
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perunkirjoitus_ja_perukirj/perinnöstä-luopuminen/
Ehkä sen perintöveron tarkoitus onkin että mahdollisimman moni luopuisi perinnöstään, jotta se jäisi kunnan tai valtion omaisuudeksi.
Tai kunnan ja valtion kiistakappaleeksi:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cc195eea-ab36-45f3-a865-8903d37092fd
"Talousvaikeuksissa paininut Kauniainen päätti hakea kuolleen asukkaansa yli puolen miljoonan euron perintöä."- Anonyymi
Ehkä voisimme Suomessa luopua kokonaan ajatuksesta että jälkeläisille siirretään perintöä. Kun ihminen kuolee niin kaikki vaan valtion omistukseen automaattisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä voisimme Suomessa luopua kokonaan ajatuksesta että jälkeläisille siirretään perintöä. Kun ihminen kuolee niin kaikki vaan valtion omistukseen automaattisesti.
Ehkä voisimme mennä siihen nwo ajatukseen ettei kukaan myöskään omista mitään. You own nothing and Be Happy.
Ehkä voisimme alkaa ajattelemaan ettei ole järkevää ollenkaan elää elämäänsä. Valtio elää elämämme meidän puolesta. Olemme olemassa ainoastaan tuottaaksemme itse arvoa valtiolle mutta itse emme saa mitään. Hyvä mieli valtion palvelemisesta riittää.
- Anonyymi
Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan.
Itse kieltäydyin vastaanottamasta perintöä koko sukuhaarani osalta.
Ei tullut kutsua perunkirjoitukseen ja digi-ja väestövirasto hyväksyi kieltäytymiseni.
Nyt muilla pesän osakkailla on riesana lähes arvoton asunto-osake, jota ei millään saa realisoitua ja kulut on kuitenkin siitä maksettava.
Voitte kuvitella, mikä on se katkeruuden määrä minua kohtaan. Ja kuitenkin; he olisivat itse voineet tehdä saman ratkaisun, kuin minä tein perinnön suhteen.- Anonyymi
Oletko sitä mieltä ettei tämä ole vielä tullut selväksi ettei perintöä ole pakko ottaa vastaan?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1523426Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512422- 1161220
Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu131203Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va101109Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per49948- 46894
Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 2019890- 39777
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt201714