Mustikanpoiminnasta yritetään luoda rahasampoa

Anonyymi-ap

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010568417.html
"Mustikan hinta on nousemassa pilviin: Riku tienaa jopa tonnin päivässä mustikoilla – ja kaikki verovapaasti
Luonnonvaraisten marjojen poiminnasta saatu tulo on täysin verovapaata. Marjanpoimijan tuntipalkka voi nousta yli 25 euroon. Näin korkealla mustikkalaatikon hinta on nyt.
Pääkaupunkiseudulla viiden kilon mustikkalaatikosta voi saada jopa 60 euroa. Pääsääntöisesti viiden kilon mustikkalaatikosta saa hintaa 50 euron molemmin puolin paikasta riippumatta. Jos mustikkaa myy pienemmissä määrissä, voi kilosta saada­ 10-12 euroa.
Tavanomaisella marjanpoimurilla ämpärillisen mustikkaa voi hyvällä apajalla saada täyteen tunnissa, joten tuntipalkka keräämisestä voi parhaimmillaan nousta yli 25 euroon.
– Jos apajat ovat kunnossa ja tekee pitkän päivän, saa kerättyä jopa 20 sangollista, mustikkametsältä puhelimeen vastannut Hiltunen kertoo.
20 ämpärillisen hinta puhdistettuna on noin tuhannen euron luokkaa.
Hiltusen mukaan ämpäri täyttyy parhaimmillaan kymmenessä minuutissa, jos apajat ovat kunnossa. Hän käyttää mustikanpoimintaan erityistä mustikkaharavaa, joka nopeuttaa poimimista."

Kovasti yritetään luoda mustikanpominnasta helppa rahasampoa.
Olen ollut mustikoita keräämässä, eikä sangollista saa todellakaan kerättyä 10 minuutissa.
Minulta on mennyt vajaa pari tuntia sangolisen poimimiseen marjanpoimurilla ja mustikoita on ollut ihan sinisenään.
Eikä se mustikanpominta mitään vaivatonta ole.
Meikäläisellä on parin sangon poimimisen jälkeen selkä niin kipeä, ettei sängystä meinaa seuraavana aamuna päästä ylös ja myös jalat kipeytyy, että ei se marjanpominta mitään vaivatonta ole.
Tietenkin se on tuolle Hiltuselle, jolla ei ole minkäänlaisia selkävaivoja ja jalat on hyvässä kunnossa.
Eipä poimisi tuollaisia määriä, jos olisi meikäläisen selkä ja jalat!

En edes viitsi poimia millekään marjanvälittäjälle, joka ei maksa edes viisi euroa/kg mustikkaa.
Eihän selalsilla tuloilla saa edes auton polttoaineita, eikä auton muitakaan kuluja maksettua.
Ei kukaan pyörällä marjasta myyntiin, siinä menee aika ja voimat marjapaiikalle pyöräilemiseen, eikä pyörällä pysty kuskaan kaikkia marjastus välineitä, kuten saappaat, marjanpomintakoneet, marja-astiat, eväät ja juomat.

24

383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No jos sen mediajutun lukee keskittyen, niin käy ilmi:
      A) Hiltusella tms. on hyvät apajat, sellaiset joista mustikkaa tulee silmät kiinnikin
      B) Hiltusella tms. on varrellinen poimuri, ei tartte kyykkiä

Mä kerään omalta mökiltä kyykyssä hyvänä vuonna ämpärillisen puoleen tuntiin, reuhtomatta. Tämä vuosi ei ole mökilläni hyvä mustikkavuosi, ei kannata lähteä marjalle ollenkaan.

• Anonyymi

Uusi yritys sarjassamme "Kuka härskeimmin valehtelee".
      Mustikkaahan saa hyvältä apajalta muoviämpärillisen (8 litraa?) parhaillaan tunti 20 minuutissa. Sen putsaamiseen harvoin kaksi tuntia riittää, vaikka on se pölynimuriin liitettävä härpäkekin, joka osan roskista poistaa, mutta kastelee marjat.
      Vielä, kun vuorokaudessa on vain 24 tuntia joista osa menee nukkumiseen, ruuan valmistamiseen ja syömiseen sekä matkoihin, niin montakos ämpärillistä sitä päivässä saikaan kerättyä ja putsattua?
      Niinpä.
      Yhtä uskottavia ovat sitten kaikki muutkin median "uutiset".

• Anonyymi

Juu, jokainen marjoja keränyt tietää kokemuksesta, ettei ämpärillistä mustikkaa kerätä kymmenessä minuutissa,
        Olen muutaman kerran ollut puolukassa, paikassa, jossa puolukkaa on mättäät pursuneet ja ämpärillisen keräämiseen meni reilu 15 minuuttia.
        Puolukka on vielä nopeampi kerättävä, kuin mustikka, koska puolukka on matalakasvuinen, muttei 10 minuutissa onnistunut ämpärillistä keräämään.
        Puolukka ämpärin keräämiseen menee meikäläisellä vähintään tunti.

• Anonyymi

Ja miksi siihen menisi 1h 20min oot vain hidas poimimaan. Ite poimin tuossa ajassa 2 sankoa. Sehän on ihan omasta tahdista kiinni.

• Anonyymi

Sinkkunaisten kannattaa mennä mustikkametsään mustikoita poimimaan ja tehdä mustikkapiirakkaa ja kutsua sinkkumiehen kahveille ja loput marjat pakkaseen että voi usein tehdä mustikka piiraita samoin omenoita ja raparperii ja jos vaihtelua haluaa niin tekee korvapuustei

• Anonyymi

Minä olen sinkkunainen mutta en viitsi kykkiä metsässä, vaan mieluummin ostan laatikollisen poimittuja ja perattuja mustikoita. En myöskään leivoskele piirakoita taipullia, koska haluan pysyä solakkana vielä pitkään. Voin toki laittaa maukasta marjasmoothieta ja siihen joukkoon vähän superfoodjauhetta ja vaikkapa ituja, nam.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen sinkkunainen mutta en viitsi kykkiä metsässä, vaan mieluummin ostan laatikollisen poimittuja ja perattuja mustikoita. En myöskään leivoskele piirakoita taipullia, koska haluan pysyä solakkana vielä pitkään. Voin toki laittaa maukasta marjasmoothieta ja siihen joukkoon vähän superfoodjauhetta ja vaikkapa ituja, nam.

Mutta jos iki oman miehen haluat niin kantsii leipoa ja jos sen omana haluat pitää niin usein kannattaa leipoa neuvo kultainen ja ilmainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta jos iki oman miehen haluat niin kantsii leipoa ja jos sen omana haluat pitää niin usein kannattaa leipoa neuvo kultainen ja ilmainen

Okei, kiitos neuvosta. Voin leipoa ja itse olla syömättä, ja etuna tässä se, että makeahammastani ei kolota koska pidän enemmän suolaisesta ruoasta. :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Okei, kiitos neuvosta. Voin leipoa ja itse olla syömättä, ja etuna tässä se, että makeahammastani ei kolota koska pidän enemmän suolaisesta ruoasta. :)

Käy tuokin mutta olis tosi kiva juttu kun sinäkin söisit leipomuksiasi kultasi kanssa yhdessä ja niitä piiraita ei ole muille tarkoitettu kuin vain teille kahdelle ja kyllä sinäkin mustikkapiirakka kahvit tarvitset

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käy tuokin mutta olis tosi kiva juttu kun sinäkin söisit leipomuksiasi kultasi kanssa yhdessä ja niitä piiraita ei ole muille tarkoitettu kuin vain teille kahdelle ja kyllä sinäkin mustikkapiirakka kahvit tarvitset

Mutta jos ei juo edes kahvia, vaan vihreää teetä vain. Onko sitten pulmallista tuo parisuhteessa olo, jos ei kahvi, piirakka ja pulla maistu? :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mustikat sopii hyvin kaurapuuron kanssa.
        Meikäläinen laittaa kaurapuuroon puolukkasurvosta ja niitä marjoja joita sattuu olemaan, kuten mansikkaa, mustikaa, vadelmaa, karviaismarjahilloa, karpaloita, punaherukoita ja tyrnejä.
        Nyt ei ole kuin puolukkasurvosta, karviaismarjahilloa, karpaloita ja mansikoita.
        Ennen tuli mustikoita käytettyä vain mustikkapiirakoihin, marjakiisseliin ja marjarahkaan.
        Sitten kokeilin laittaa mustikoita kaurapuuron päälle ja totesin, että nehän sopii kaurapuuroon, enkä ole enää leivonnaisia tehnyt, pääsee helpommalla, eikä tule rasvaa ja sokeria, mitä mustikkapiirakassa on aika lailla, ei se muuten hyvältä maistuisi.

• Anonyymi

Pitää olla myös valmis asiakunta, joille marjat pitää viedä. Jos siis ei halua torilla myydä. Thaikut tuon osaavat. Auto on välttämätön. Ei ole helppoa rahaa tuo..

• Anonyymi

mustikka on hitaanpaa kerätä puolukkaan nähden,

• Anonyymi

Näkyyhän noita kerääjiä olevan ja putsattuna pyytävät 10 litran ämpärillisestä 50€.

• Anonyymi

Marjanostajat aiheuttivat takavuosina ,surkeilla ostohinnoilla tämän tilanteen . Suomalaisen ei kannata poimia ostajalle marjoja yhden euron hinnalla , vaan sama myydä itse marjansa vaikka parkkipaikalla .

• Anonyymi

Muistan, kun joskus yli 10 vuotta sitten möimme puolukkaa marjanvälittäjille, niin eivät maksaneet ämpäristä, kuin 5€, kun oli niin hyvä marjavuosi, että puolukkaa tuli paljon.
        Eihän se riitä edes polttoaine kuluihin ja eväisiinkin menee rahaa.
        Yksi euro/kg on niin mitätön summa poimijalle, että eikö marjanvälittäjiä yhtään hävetä marjanmyyjän edessä.

• Mansikat ja herneetkin on törkeissä hinnoissa. Ne jää myymättä pian ylihintaisina.

• Anonyymi

Kävin aamulla poimimassa ämpärillisen mustikoita, aikaa kuluin n. yksi tunti. Kävelin ja katselin vähän apajia siinä samalla. Putsaukseen meni 15-20 min. On kätevä värkki, joka kytketään imuriin. Kenellekään en myy. Yleensä kerään n. 5-6 ämpärillistä, siitä annan ystäville ja itsellä on vieläkin viime vuotisia. Syön lähes joka päivä vuoden ympäri.

• Anonyymi

Luin myös tuon jutun ja tonni olisi 200 litraa mustikoita. Sellaista määrää ei saa päivän aikana kerättyä se on vissi ja varma. Olen itse aika nopea kerääjä ja tunnissa voi saada noin 7 - 8 litraa kerättyä mutta siinä on 20% sitä roskaa mitä tulee siihen poimuriin kun kerää nopeasti mustikoita. Sitten ne mustikat pitää putsata ja siihen voi mennä tuntikin 10 litran putsaamiseen. Itsellä on sellainen siivilä johon kaadan mustikat ja ne pyörii siivilästä alas kun sitä heiluttaa hiukan ja roska jää siihen siivilään. Se on nopein tapa putsata mustikat.

• Anonyymi

Meikäläinen ei saa tunnissa edes puolukkaämpäriä, vaikka puolukka on paljon nopeampi kerätä.
        Kerran olen ollut puolukkapaikassa, jossa oli punaisenaan puolukkaa ja siellä sain äpärillisen kerättyä reilussa 20 minuutissa.
        Mustikka on paljon hitaampaa kerätä, eikä ämpärillistä tunnissa puhdista.
        Vaikka mustikat olisivat kuivia pensaassa, niin poimurissa kostuvat, koska mustikat liikkuu ja hyppii poimurissa, kun sillä kerää.

Puolukat on nopeampia perkata sillä imuri systeemillä, mutta ne tertut joutuu vielä erikseen kädessä hajoittamaan ja poistamaan sen rönsyn, jossa marjat ovat tertussa kiinni.
        Puolukoita on helpompi puhdistaa, kun ne on kuivia, tosin puolukat pitäisi laittaa jollekin leveälle alustalle, jos ei heti perkaa, ne kostuu ämpärissä ja on sitten kosteita, mikä hidastaa puhdistamista.

• Anonyymi

Poimin tänään 300 gramman rasian pensasmustikoita sittarista 😄

• Anonyymi

Aloituksessa yksi suurimpia valeita, ihan tulee Putlerin jutut mieleen.
      Olen minäkin joskus mustikoita poiminut... Tapahtui ennen punkkikatastrofia. Olikohan sekin Putlerin kiusa?

• Anonyymi

Poimurilla kun kerää niin tulee 30% roskaa poimuriin kun nopeasti repii niitä mustikoita niin tulee niitä lehtiäkin paljon. Ei varmaan saa 10 minuutissa ämpäriä täyteen, olen meinaan itse kerännyt mustikoita.

• Anonyymi

Tilavuus- vai painoprosentti?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      127
      2770
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      244
      2425
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      63
      1645
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      189
      1528
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      58
      1454
    6. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      75
      1153
    7. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1128
    8. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      39
      1109
    9. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      1002
    10. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      288
      960
    Aihe