IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

Anonyymi-ap

Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten kuvittajana. Värikuvia ainakaan ei ole säästelty tällä kertaa.
En ole katsonut yhtään vielä sisältöä, että onko tämä tosiaan täyden 3.0 vaikeustason arvoinen väännös.

38

709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aika paljon vihjeet vaatii arvailua kymmenien vaihtoehtojen välillä. Sellaista älykästä hiffattavaa ja keksittävää ei ole juurikaan tarjolla.
      Toistaiseksi keksinyt varmaksi sanaksi vasta ylärivin PYÖRÄ/osavaltion keskus, joka pyörämerkki löytyi ratkojista. Tämän sanan kanssa risteäviä sanoja sitten 5 kappaletta.

    • Anonyymi

      Ristikko on tai oli yllättävän vaikea ratkaistavaksi. Mutta ei ole silti mieleinen kovis-ristikko tämä. Viikko sitten oli enemmän mieleen oleva kovis.

    • Anonyymi
      UUSI

      En ole ehtinyt kovikssn perään. Olwtan että kovis on melko vaikea, mutta varsin kaukana Alf Simbergin ristikoiden vaikeudesta. Antti Skyttäkin kertoo Ristikkoakatemian palstalla, että ne ovat hänellekin erittäin vaikeasti ratkeavia, koska niiden kanssa menee useita päiviä.

      Juha Leinosen ristikossa
      28.
      ⬇️
      1/4 ei auennut edes nettitutulleni.

      • Anonyymi
        UUSI

        1/4 =itä, ja 28. aakkonen(ä) toiseksi kirjaimeksi


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        1/4 =itä, ja 28. aakkonen(ä) toiseksi kirjaimeksi

        Ok, kiitti


    • Anonyymi
      UUSI

      kyllä on todella vaikea kovis ristikko. täytyy vissiin luovuttaa ja odottaa tulevaa lauantainta jos silloin olisi pikkasen helpompi kovis?

    • Anonyymi
      UUSI

      Napisen sitä vastaan, että ratkaisusanaksi on vasemmalla alakulmassa laitettu selkeästi latinaa oleva ULNA sana.
      Se voi osalle lääkärikuntaa olla vaikka tuttukin asia, että kyynärluu on latinaksi ulna. Mutta ei se silti tee siitä suomenkieliseen ristikkoon hyväksyttyä ratkaisusanaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Laitoin jo valitukset.


    • Anonyymi
      UUSI

      Taas alkavat sanapaljastukset! Tuota luutahan oli jo helpotettu huomattavasti, sen sai suoraan vihjeestä. Onko kamalaa, jos pitää tarkistaa?
      Ja valitukset! Älkää ihmeessä viekö ristikoiden ratkontahuvia - kohtahan julkaisijat tukehtuvat valituksiinne ja toteavat "ei tupata, kun ei tykätä" ja pistävät tilalle mummon mukavia ristikoita.
      Pitkälän ristikko on kovis. Se on sanastoltaan varsin vaativa (minusta), mutta ratkesi tasaiseen tahtiin. Minulle siinä oli ihan älykästä hiffattavaa, ainakin keskitasoiselle ratkojalle kuten minulle. Mukavaa ajanvietettä!

      • Anonyymi
        UUSI

        "kohtahan julkaisijat tukehtuvat valituksiinne ja toteavat "ei tupata, kun ei
        tykätä" ja pistävät tilalle mummon mukavia ristikoita."

        Tietenkin Sanariksella saavat tehdä oman bisneksensä kanssa ihan mitä vaan haluavat. Helpottakoot sitten vihapäissään vaikka kaikkikin ristikkonsa, jos arvelevat sillä saavansa paremman liiketuloksen, ei se minua haittaa yhtään.

        Normaaliin länsimaiseen kuluttajakäytökseen ja vapauteen kuitenkin kuuluu se, että kuluttajilla on oikeus antaa palautetta ostamistaan tuotteista ja palveluista. Ei ne palautteet likikään aina ole kehuvia, että voi kun teitte hyvän uuden levitemargariinin tällä kertaa.

        On ihan asiallinen palaute huomauttaa siitä, jos suomenkieliseen ristikkoon alettaisiin tunkea sinne tänne sanoja vaikka ruotsin tai latinan kielestä. Sanoja jotka eivät millään muotoa ole suomalaista sanastoa. Vaan ovat vain joidenkin IT-nörttien tai lääkäreiden tai juristien ym. harvinaisesti käytettyä latinalais-englantilaista sanastoa.

        Olkaluun ULNA-nimitys ei ole millään lailla hyväksyttävä sana. Yhtä hyvin voisi ehdottaa pohjeluun FIBULA tai sääriluun TIBIA sanoja mukaan kovis-ristikoihin.

        Ei käy. Keksikää jotakin muita sanoja, mutta tällainen ei suomi-ristikoissa vetele.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "kohtahan julkaisijat tukehtuvat valituksiinne ja toteavat "ei tupata, kun ei
        tykätä" ja pistävät tilalle mummon mukavia ristikoita."

        Tietenkin Sanariksella saavat tehdä oman bisneksensä kanssa ihan mitä vaan haluavat. Helpottakoot sitten vihapäissään vaikka kaikkikin ristikkonsa, jos arvelevat sillä saavansa paremman liiketuloksen, ei se minua haittaa yhtään.

        Normaaliin länsimaiseen kuluttajakäytökseen ja vapauteen kuitenkin kuuluu se, että kuluttajilla on oikeus antaa palautetta ostamistaan tuotteista ja palveluista. Ei ne palautteet likikään aina ole kehuvia, että voi kun teitte hyvän uuden levitemargariinin tällä kertaa.

        On ihan asiallinen palaute huomauttaa siitä, jos suomenkieliseen ristikkoon alettaisiin tunkea sinne tänne sanoja vaikka ruotsin tai latinan kielestä. Sanoja jotka eivät millään muotoa ole suomalaista sanastoa. Vaan ovat vain joidenkin IT-nörttien tai lääkäreiden tai juristien ym. harvinaisesti käytettyä latinalais-englantilaista sanastoa.

        Olkaluun ULNA-nimitys ei ole millään lailla hyväksyttävä sana. Yhtä hyvin voisi ehdottaa pohjeluun FIBULA tai sääriluun TIBIA sanoja mukaan kovis-ristikoihin.

        Ei käy. Keksikää jotakin muita sanoja, mutta tällainen ei suomi-ristikoissa vetele.

        Entä alea, kiellätkö?


    • Anonyymi
      UUSI

      Raleigh, toscakakut, akavalaiset , tseta, ettone, räiskintä, objektit, virkavastuu, ilmankosteus, fixutaxi , feidaus. 2h ja ratkaistu. Looginen ristikko. Mulle upposi ainakin.

    • Anonyymi
      UUSI

      Räiskintä? Ei sovi. Rätkintä?

      • Anonyymi
        UUSI

        Juuri näin..hyvä Kuitti.


      • Anonyymi
        UUSI

        Samaa mietin👍


    • Anonyymi
      UUSI

      > Entä alea, kiellätkö?

      Ale taitaa olla jonkinlaista hanaolutta, jota en ole koskaan tietoisesti itse tilannut, vaikka olutta juonkin. Alea on siinä rajoilla. Se on kuitenkin suomalaisen 2 hengen tyttöbändin nimi, ja on myös jonkilainen lääkerohto.
      Siksi kaipa minä ALEA -sanan näillä saatesanoilla hyväksyisin ristikkoon.

    • Anonyymi
      UUSI

      Eikös alea ole myös latinaa ja tarkoittaa arpaa?
      Alea jacta est = arpa on heitetty.

      Oikaiskaa jos olen väärässä.
      Jotkut latinan sanat ja ilmaisut on kuitenkin yleisesti tunnettuja. Lääkärilatinastakin on tullut paljon sanoja tai ilmaisuja ihan yleiskieleenkin.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ei kai sitä latinaa yleiskieleen kovinkaan paljon ole tullut, vai osaatko suorilta luetella joitakin jotka olisivat yleistyneet? Mutat kyllä nuo Caesarin lausumat sanat ym. muistuu jo oppikoulun historiasta ja Asterixin ajoilta. Kummassakaan ei kuitenkaan lueteltu luiden nimiä latinaksi.

        Kovis-ristikoiden laatijoilla on päällä myös kovat paineet. Pitää saada sopivan kovatasoisia ristikoita tehtyä. Menestyä kilvassa vuodesta toiseen muiden koviskisaajien kanssa. Voi tulla kisatessa houkutusta ottaa sanadopingeja avuksi ja käyttöön, työntää mukaan anglikanismeja ja latinismeja.

        Täältä ratkojapuolen antidoping-toimikunnasta ja VAR:ilta puolelta pitää tekijöitä jarrutella. Että niitä paitsioasemasta tehtyjä maaleja ei sitten jatkossakaan hyväksytä.


    • Anonyymi
      UUSI

      " Räiskintä? Ei sovi. Rätkintä? "

      Rätkintä ei oikein ole minkäänlaista vastatoimea. Pikkupojat rätkivät ilmakivääreillään, nallipyssyillään tai ritsoillaan lähimetsikössä.

      Ei tuommoisella poikien rätkimisellä mitään vastahyökkäystä vihollista kohtaan tehtäisi, tai työnantajan työsulkua vastaan noustaisi tms. Ihan outo sanavalinta ristikon laatijalta tähän(kin) kohtaan.

      • Anonyymi
        UUSI

        VASTA-TOIMI! on esim. vastalla (vihdalla) rätkintä saunassa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Kyllä noista lääketieteen termeistä on paljonkin valunut normi kieliin, sellaisia sanoja kuten sektio, sepsis, ulkus, diabetes mellitus, myokardia, leukemia, kooma ym. Homo-sanakin tulee latinasta, ja sana humaani. Eiköhän akne -sanakin ole latinaa, ja sen yhteydessä sellaiset sanat kuin pustula ja papula. Myös kuolemaa merkitsevä exitus on varmasti useimmille ihan tuttu sana.

      Spiritus fortius on varmaan tuttu sana. Joskus niistä on tehty boolisekoituksia.

      • Anonyymi
        UUSI

        > sellaisia sanoja kuten sektio, sepsis, ulkus, diabetes
        mellitus, myokardia, leukemia, kooma >

        Jos lääkäri vastaanotolla sanoo, että teillä on nyt keskivaikea sepsis ja lisäksi mellitus, niin 100% mummoista ja 95% työikäisistäkin potilaista pyytää selventämään, että mitä se on suomeksi. Kuolenko piankin?

        En minä kaikkia latinankielen sanoja pannaan halua laittaa, onhan noita samoja sanoja kaikki läntiset kielet pullollaan. Rajaa pitää ristikkojen takana kuitenkin valvoa. Liian umpivieras sanatyrkky ei ole tervetullutta.


    • Anonyymi
      UUSI

      Peniskin on muuten latinaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Sen sijaan toksinen maskuliinisuus on aitoa, feministijärjestöjen kehittämää, puhdasta nykykieltä.


    • Anonyymi
      UUSI

      Viime viikonlopun koviksessa oli vihjeenä "minä olen geller" ja ratkaisu oli imuri. Eli ensin englantia ja sitten gellerin etunimi. Pidin tätä hankalampana kuin nyt ollutta luun nimeä. Minusta hyvin usein koviksissa on vihjeissä osia ns. vieraista kielistä. Minusta sitä virtausta on turha yrittää pidätellä. Mieluummin mitä tahansa muuta kuin Intian kyliä, Turkin rotkoja ja Afrikan järviä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Vasen alakulma ja oikea yläkulma on ihan kauheita.

      • Anonyymi
        UUSI

        Njoo, laitoin niistä valitukset.


    • Anonyymi
      UUSI

      koko ristikko on kauhea ja kaamea...ei mistään pääse alkuun?

    • Anonyymi
      UUSI

      erityisin julmia ja vauvalla lyhyempi??saisko apua?

    • Anonyymi
      UUSI

      Varmaan bioaseet. Vauvalla ajattelin olevan lyhyemmät nuo syömisen välit. Ehkä siitä saat vinkin.

    • Anonyymi
      UUSI

      Vataset harrastetuiksi. Olen saanut ihan hyvin tehdyksi tuon kulman, mutta tästä vihjeestä tulee ihan siansaksaa. Käsitän, että sana olisi anagrammi. Mutta ei siihen mitään harrastettua saa syntymään.
      Ehkä olen sitten pöljä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Savate on harastus ja Pandakuski on ilmeisesti Vietnam ja vielä se virkavastuu..Oikeelle ylös painanne , skitso ja WCankat...


    • Anonyymi
      UUSI

      >>Viime viikonlopun koviksessa oli vihjeenä "minä olen geller" ja ratkaisu oli imuri.

      Niin siis vihjeenähän oli "My name is Geller". Vihjeissä on iät ja ajat saanut aina olla mitä tahansa sotkua ja hölynpölyä, kaikkine kirjoitusvirheineen ja amerikkalsuuksineen ym. Ratkaisusanan on oltava selkosuomea.

      Tässä ratkaisusanaksi tuli IMURI. Se oli kaikin puolin tyylipuhdas ristisanasuoritus. Täysin klaaria suomea.

      Saas nähdä milloin sama vihje nähdään jo kopioituna jossakin muussa ristisanassa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Eki edelleen puolustaa Ritun antamin näkökulmin ristikon laittamista Seuraan.

      Mutta kiinnostaako tavanomaista Seuran ratkojaan menneet SM-kisat. Itse aihe on sisäpiirijuttu, sillä henkilöt tietää vain sisäpiiriiin kuuluva. Ulkopuolinen kyllä saa ratkottua, mutta taatusti ihmettelee, keitä on kuvissa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Seuraavat oli Sanaridin foorumissa esillä:

        10. tapioLainaa21.7.2024 klo 21:26
        Kiinnostaako tavanomaista Seuran ratkojaan menneet SM-kisat. Itse aihe on sisäpiirijuttu, sillä henkilöt tietää vain sisäpiiriiin kuuluva. Ulkopuolinen kyllä saa ratkottua, mutta taatusti ihmettelee, keitä on kuvissa.
        11. tapioLainaa21.7.2024 klo 21:30
        Vähän dama juttu oli Elin "muistoristikko" meikäläiselle.


        Eki voi toki kieltää, että ei kerran Suurnuotassa viitannut minuun. Mutta kun Eki laittoi sanaristikkokritiikkiin MINULLE tyypillisiä kirjoitusvirheitä, kirjoitusvirheelliset puhekuplat koin ilkeänä piikittelynä. Sellaisena ne myös Suomi24:ssä tulkittiin. Ilman kirjoitusvirheitä Eki voisi väittää, ettei piikitellyt minua.

        Jos minä koin kirjoitusvirheellisen kritikkin Ekiltä piikittelynä, Ekin tulisi pyytää anteeksi. Mainitsin ylläolevan myös Erkki Meriläiselle. Oasn ehkä asian esille Otava-media ylipiin päättäviin elimiin asti, jos Erkki Meriläinen ei asiaan reagoi.

        Ei voi olla mahdollista, että Eki laittaisi juuri minulle tyypillisiä kirjoitusvirheitä viittaamatta rivien välistä minuun. Jos ei olisi viittausta kritiikkiini, puhekuplien teksteissä ei olisi ollut minulle tyypillisiä kirjoitusvirheitä.

        Tavallinen ratkoja taatusti ihmetteli sisäpiirille suunnattuja pilkallisia kirjoitusvirheitä. Sisäpiirillehän kirjoitusvirheiden henkilö oli tiedossa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Seuraavat oli Sanaridin foorumissa esillä:

        10. tapioLainaa21.7.2024 klo 21:26
        Kiinnostaako tavanomaista Seuran ratkojaan menneet SM-kisat. Itse aihe on sisäpiirijuttu, sillä henkilöt tietää vain sisäpiiriiin kuuluva. Ulkopuolinen kyllä saa ratkottua, mutta taatusti ihmettelee, keitä on kuvissa.
        11. tapioLainaa21.7.2024 klo 21:30
        Vähän dama juttu oli Elin "muistoristikko" meikäläiselle.


        Eki voi toki kieltää, että ei kerran Suurnuotassa viitannut minuun. Mutta kun Eki laittoi sanaristikkokritiikkiin MINULLE tyypillisiä kirjoitusvirheitä, kirjoitusvirheelliset puhekuplat koin ilkeänä piikittelynä. Sellaisena ne myös Suomi24:ssä tulkittiin. Ilman kirjoitusvirheitä Eki voisi väittää, ettei piikitellyt minua.

        Jos minä koin kirjoitusvirheellisen kritikkin Ekiltä piikittelynä, Ekin tulisi pyytää anteeksi. Mainitsin ylläolevan myös Erkki Meriläiselle. Oasn ehkä asian esille Otava-media ylipiin päättäviin elimiin asti, jos Erkki Meriläinen ei asiaan reagoi.

        Ei voi olla mahdollista, että Eki laittaisi juuri minulle tyypillisiä kirjoitusvirheitä viittaamatta rivien välistä minuun. Jos ei olisi viittausta kritiikkiini, puhekuplien teksteissä ei olisi ollut minulle tyypillisiä kirjoitusvirheitä.

        Tavallinen ratkoja taatusti ihmetteli sisäpiirille suunnattuja pilkallisia kirjoitusvirheitä. Sisäpiirillehän kirjoitusvirheiden henkilö oli tiedossa.

        Miten nämä kaksi viestiä liittyvät tämän viikonlopun IS-tehtäviin? Onko joku seonnut oikein huolella vai mistä on kysymys?


    • Anonyymi
      UUSI

      Mikä ihmeen peli on NATO? En minä siihen muutakaan saa.
      Eli "ilep". Siihen mulla tulee väkisinkin "otan.". Onko mulla siinä jotain väärin?

      • Anonyymi
        UUSI

        Tunge siihen välisin OTOT sana. joka takaperin on myös peli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1896
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      238
      1542
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1030
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      925
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      81
      850
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      815
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      27
      727
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      714
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      709
    Aihe