Kuinka kuumaksi Autoterm 2D pakoputken läpiviennin ulkovaippa lämpenee ja mitä tiivistemassaa laitetaan veneen lasikuiturungon ja sen läpiviennin väliin? Voiko laittaa Sikaflex 291i jota minulla jo on?
Pakoputken läpiviennin lämpö?
77
1190
Vastaukset
- Anonyymi
Pakokaasun lämpötila on 500C.
Metallisen putken ulkolämpötila voi olla pari astetta pienempi.
Pakoputken liittämiseen käytettävä tahna tiivistää raon, mutta laminastti ei kestä kuin reilut 60 astetta, ehkä 70.- Anonyymi
Ai siksi kaikki ne lasikuituveneet ovat sulaneet joissa on sellainen pakoputkiläpivienti kun ovat käyttäneet lämmitintä? Niitä ei voi käyttää mutta niitä on paljon.
- Anonyymi
Lasikuitulaminaatti kestää 120-180 astetta hartsista ja hartsimäärästä riippuen. Valkoinen gelcoat alkaa hiljalleen tummua ellei lämppärin pakoputkiläpivienti ole jäähdytetty tai eristetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lasikuitulaminaatti kestää 120-180 astetta hartsista ja hartsimäärästä riippuen. Valkoinen gelcoat alkaa hiljalleen tummua ellei lämppärin pakoputkiläpivienti ole jäähdytetty tai eristetty.
Alkuperäiseen kysymykseen, eli mitä ainetta läpiviennin ja valkoisen gelcoatin väliin laitetaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuperäiseen kysymykseen, eli mitä ainetta läpiviennin ja valkoisen gelcoatin väliin laitetaan?
Ihan asennusohjeiden mukaan. Reikä läpimitaltaan 10mm putkea isommaksi, laipan ja gelcoatin väliin korkkitiiviste ja lämmönkestävää silikonia... jos mahdollista mieluummin paikkaan, jossa on tumma gelcoat. Tai laittaa läpiviennistä tuplaputkillisen mallin, jossa paloilma otetaan saman laipan kautta, tukkii jotenkin luotettavasti sen tuloilmapuolen jota Autoterm ei tue.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lasikuitulaminaatti kestää 120-180 astetta hartsista ja hartsimäärästä riippuen. Valkoinen gelcoat alkaa hiljalleen tummua ellei lämppärin pakoputkiläpivienti ole jäähdytetty tai eristetty.
Polyesterilaminaatin normaali lämmönkesto on 60C. Epoksilla päästään jopa 300 asteeseen.
Veneet ovat polyesterilaminaattia.
Väitteesi lasikuitulaminaatin lämmönkestosta on joko liian pieni tai liian suuri, mutta oikea se ei ole.
http://www.dexcraft.com/articles/carbon-fiber-composites/what-differentiates-epoxy-from-polyester-composites/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuperäiseen kysymykseen, eli mitä ainetta läpiviennin ja valkoisen gelcoatin väliin laitetaan?
Asennusohjeessa mainitaan kumitiiviste sivulla 15, jos kyseessä on sama laite.
Jos se on fluorikumia, niin se kestää jopa 300C ja eristää lämpöä.
"Asenna pakoputken adapteri (runkoliitos) poraamalla aluksen runkoon reikä, jonka halkaisija on vähintään 5 mm suurempi kuin runkoliitoksen todellinen ulkohalkaisija. Asenna pakoputki siihen kuvan 13 mukaisesti putki osoittaen ylöspäin (estääksesi veden päätymisen järjestelmään).
Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polyesterilaminaatin normaali lämmönkesto on 60C. Epoksilla päästään jopa 300 asteeseen.
Veneet ovat polyesterilaminaattia.
Väitteesi lasikuitulaminaatin lämmönkestosta on joko liian pieni tai liian suuri, mutta oikea se ei ole.
http://www.dexcraft.com/articles/carbon-fiber-composites/what-differentiates-epoxy-from-polyester-composites/Kyllä polyesterilaminaatti kestää paljon enemmän kuin 60 C. Sen lujuus heikkenee laminaatin ollessa kuumaa eli se ei sovellu kohteisiin, joilta vaaditaan lujuutta tuota korkeammissa lämpötiloissa. Mitään pysyvää vahinkoa tai heikkenemistä ei tapahdu vielä reilusti suuremmissakaan lämpötiloissa eli ominaisuudet palautuvat (tai jopa paranevat) laminaanit jäähdyttyä.
Pakoputken läpivientikohdalta ei vaadita kummoista lujuutta. Siinä lasukuidulle ei tapahdu mitään ainakaan ennen jotain n. 150 C lämpötilaa. Ainetta alkaa kadota jossain reilussa 200 C:ssä ja syttyä voi 250 C paikkeilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä polyesterilaminaatti kestää paljon enemmän kuin 60 C. Sen lujuus heikkenee laminaatin ollessa kuumaa eli se ei sovellu kohteisiin, joilta vaaditaan lujuutta tuota korkeammissa lämpötiloissa. Mitään pysyvää vahinkoa tai heikkenemistä ei tapahdu vielä reilusti suuremmissakaan lämpötiloissa eli ominaisuudet palautuvat (tai jopa paranevat) laminaanit jäähdyttyä.
Pakoputken läpivientikohdalta ei vaadita kummoista lujuutta. Siinä lasukuidulle ei tapahdu mitään ainakaan ennen jotain n. 150 C lämpötilaa. Ainetta alkaa kadota jossain reilussa 200 C:ssä ja syttyä voi 250 C paikkeilla.Pakoputken läpiviennissä voi olla vääntöä ja tärinää riippuen siitä, miten huolellisesti se on tehty tai miten se on pystytty tekemään.
Pakokaasun lämpötila voi olla 500C lämmittimen valmistajan mukaan. Siitä on pitkä matka 150C puhumattakaan 60C. Kumpikaan meistä ei tiedä, mikä laipan lämpötila voi olla koska siihen vaikuttaa monta muuttujaa.
Tiivisteenä on järkevä käyttää sitä, mitä valmistaja suosittelee. Korkkitiivisteen lämmönkesto on 135C - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakoputken läpiviennissä voi olla vääntöä ja tärinää riippuen siitä, miten huolellisesti se on tehty tai miten se on pystytty tekemään.
Pakokaasun lämpötila voi olla 500C lämmittimen valmistajan mukaan. Siitä on pitkä matka 150C puhumattakaan 60C. Kumpikaan meistä ei tiedä, mikä laipan lämpötila voi olla koska siihen vaikuttaa monta muuttujaa.
Tiivisteenä on järkevä käyttää sitä, mitä valmistaja suosittelee. Korkkitiivisteen lämmönkesto on 135CSilikonitiiviste voisi soveltua parhaiten.
Se kestää kemikaaleja, UV-valoa ja lämpöä. Mekaaninen lujuus on todennäköisesti ihan riittävä.
Silikoneissa on eroja, joten pitää nähdä hiukan vaivaa valnnan kanssa. Ihme, ettei pakkauksen mukana tullut tiivistettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polyesterilaminaatin normaali lämmönkesto on 60C. Epoksilla päästään jopa 300 asteeseen.
Veneet ovat polyesterilaminaattia.
Väitteesi lasikuitulaminaatin lämmönkestosta on joko liian pieni tai liian suuri, mutta oikea se ei ole.
http://www.dexcraft.com/articles/carbon-fiber-composites/what-differentiates-epoxy-from-polyester-composites/Pelkän polyesterin lämmönkesto on 60-70 astetta. Lasikuitu kestää 300-500 astetta. Niiden yhdistelmä kestää tuon 120-180 astetta laminaatin koostumuksesta riippuen. Pakoputkea ympäröivä laminaatti johtaa lämpöä poia itse kohteesta. Polyesterilaminaatitkin jälkikovetetaan uunissa 120 asteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkän polyesterin lämmönkesto on 60-70 astetta. Lasikuitu kestää 300-500 astetta. Niiden yhdistelmä kestää tuon 120-180 astetta laminaatin koostumuksesta riippuen. Pakoputkea ympäröivä laminaatti johtaa lämpöä poia itse kohteesta. Polyesterilaminaatitkin jälkikovetetaan uunissa 120 asteessa.
Eihän se laminaatti mitään kestä, jos kuituja sitova polyersterihartsi pettää. Ei se petä 60 C:ssä, mutta on jo silloin heikompaa kuin huoneenlämmössä. Heikkenee edelleen lämpötilan noustessa, kuten muovit yleensäkin. Mutta kestää siis paljon suurempia lämpötiloja kuin 60 C ellei kuormiteta samalla. Pakoputkesta ei mitään merkittävää kuormaa tule.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän se laminaatti mitään kestä, jos kuituja sitova polyersterihartsi pettää. Ei se petä 60 C:ssä, mutta on jo silloin heikompaa kuin huoneenlämmössä. Heikkenee edelleen lämpötilan noustessa, kuten muovit yleensäkin. Mutta kestää siis paljon suurempia lämpötiloja kuin 60 C ellei kuormiteta samalla. Pakoputkesta ei mitään merkittävää kuormaa tule.
Ei kestä ei, mutta kun ei se hartsi petä niin herkästi kun kuidut ja ympäröivä laminaatti jakaa lämpökuormaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai siksi kaikki ne lasikuituveneet ovat sulaneet joissa on sellainen pakoputkiläpivienti kun ovat käyttäneet lämmitintä? Niitä ei voi käyttää mutta niitä on paljon.
Tunnettu faktahan on, että lasikuituveneet sulavat kesäauringossa tunnistamattomiksi möykyiksi ellei niitä lasketa vesille jäähtymään ennen vappua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silikonitiiviste voisi soveltua parhaiten.
Se kestää kemikaaleja, UV-valoa ja lämpöä. Mekaaninen lujuus on todennäköisesti ihan riittävä.
Silikoneissa on eroja, joten pitää nähdä hiukan vaivaa valnnan kanssa. Ihme, ettei pakkauksen mukana tullut tiivistettä.Kuuluisiko Escon myymän pakoputkiläpiviennin mukana tulla se tiiviste?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunnettu faktahan on, että lasikuituveneet sulavat kesäauringossa tunnistamattomiksi möykyiksi ellei niitä lasketa vesille jäähtymään ennen vappua.
Ei se ollut hassua edes ensimmäisellä kirjoituskerralla
😭 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä polyesterilaminaatti kestää paljon enemmän kuin 60 C. Sen lujuus heikkenee laminaatin ollessa kuumaa eli se ei sovellu kohteisiin, joilta vaaditaan lujuutta tuota korkeammissa lämpötiloissa. Mitään pysyvää vahinkoa tai heikkenemistä ei tapahdu vielä reilusti suuremmissakaan lämpötiloissa eli ominaisuudet palautuvat (tai jopa paranevat) laminaanit jäähdyttyä.
Pakoputken läpivientikohdalta ei vaadita kummoista lujuutta. Siinä lasukuidulle ei tapahdu mitään ainakaan ennen jotain n. 150 C lämpötilaa. Ainetta alkaa kadota jossain reilussa 200 C:ssä ja syttyä voi 250 C paikkeilla.Niinpä aurinkoisena kesäpäivänä tummansininen runko on polttavan kuuma, kun on sopivassa kulmassa aurinkoon, varmasti on +60C
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuuluisiko Escon myymän pakoputkiläpiviennin mukana tulla se tiiviste?
Siellä voi kuulla kuinka koulutusta ja resursseja vaativaa sammuttimien tarkastus on vaikka kiinnostaisi sen pakoputken eristäminen.
- Anonyymi
Sitten on kyllä lömmittimen suunnittelussa vika, jos pakokaasujen lämpötila on +500°C, hyötysuhde olisi olematon... Veikaan enneminkin 50°C niin lämmitin myös lämmittäisi..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten on kyllä lömmittimen suunnittelussa vika, jos pakokaasujen lämpötila on 500°C, hyötysuhde olisi olematon... Veikaan enneminkin 50°C niin lämmitin myös lämmittäisi..
Kyllä ne pakokaasut kuumia ovat. Tuossa aiemmin kirjoitin kahdesta eri merkistä mitatun 240 ja 330 C
Litrasta dieseliä (0,83 kg) tulee 10 kWh lämpöä ja vähintään 12 kg pakokaasua. Pakokaasuun menee lämpöä hukkaan vähintään 0,33 kWh/100 C ylilämpö. Sanotaan 0,5 kWh/100 C kun lämmittimissä yleensä on reilusti jäännöshappea eli ilmaa syötetään enemmän kuin palaminen vaatii.
Siis 500 C pakokaasuillakin 75% lämmöstä jää muualle kuin pakokaasuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne pakokaasut kuumia ovat. Tuossa aiemmin kirjoitin kahdesta eri merkistä mitatun 240 ja 330 C
Litrasta dieseliä (0,83 kg) tulee 10 kWh lämpöä ja vähintään 12 kg pakokaasua. Pakokaasuun menee lämpöä hukkaan vähintään 0,33 kWh/100 C ylilämpö. Sanotaan 0,5 kWh/100 C kun lämmittimissä yleensä on reilusti jäännöshappea eli ilmaa syötetään enemmän kuin palaminen vaatii.
Siis 500 C pakokaasuillakin 75% lämmöstä jää muualle kuin pakokaasuun.Öljykattiloissa nykyään ei harakoille lämpöä paljoa mene
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öljykattiloissa nykyään ei harakoille lämpöä paljoa mene
No ei mene. Teho ei ole hirveästi suurempi, mutta vedellä jäähdytettyä pinta-alaa on runsaasti. Nuo venelämmittimet pitää tehdä pieneksi.
- Anonyymi
Laitoin wanhan paattiini Planar 22 lämmittimen, läpiviennin tein Biltema kaideputken laipoista. Ilmarako on noin 10mm puolellaan. 10 vuoteen ei ole näkynyt mitään outoa. Sais aikaseksi laittaa oikean läpiviennin, vaan ei ole saanut.
En suosittele kellekään, mutta tulipahan kokeiltua. - Anonyymi
Aloittajan läpiviennissä on ilmarako sen keskellä olevan pakoputken ja ulkovaipan välissä. Sen ilmaraon tarkoituksena on vissiin jäähdyttää. Riittääkö se ilmarako jäähdytykseksi niin ettei tarvitsisi tuollaisia palonkestäviä eristeitä joita tässä on erilaisia mainittu läpiviennin ja gelcoatin väliin?
- Anonyymi
Pakoputken eristeitä saa motonetistakin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakoputken eristeitä saa motonetistakin
Se on ilmarakoa parempi
- Anonyymi
Itsellä on vanhassa Webastossa tuollainen ilmarakopakoputki. Imee paloilman raosta. Läpivientiä ei ole millään tavalla eristetty rungosta. Ja tehdasasennus kyseessä siis. Voin mitata lämpöjä kun kerkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsellä on vanhassa Webastossa tuollainen ilmarakopakoputki. Imee paloilman raosta. Läpivientiä ei ole millään tavalla eristetty rungosta. Ja tehdasasennus kyseessä siis. Voin mitata lämpöjä kun kerkiin.
Tässä mallissa se ilmarako ei ole läpirako.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä mallissa se ilmarako ei ole läpirako.
Sitten selkeesti eri juttu. Entä jos vaihtaa läpiviennin imevään malliin ja yhdistää Autotermin ilmanoton siihen putkella - kuten Webastossani?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten selkeesti eri juttu. Entä jos vaihtaa läpiviennin imevään malliin ja yhdistää Autotermin ilmanoton siihen putkella - kuten Webastossani?
En ala enää ostamaan toisenlaista läpivientiä.
- Anonyymi
Oletettavasti valmistajan antamat asennusohjeet ovat oikeat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletettavasti valmistajan antamat asennusohjeet ovat oikeat.
Pakoputken läpiviennissä ei lue mitään valmistajan nimeä tai mallia. Lämmittimen asennusohjeissa sivuilla 13 - 15 neuvotaan vain laittamaan "kumitiiviste" kuuman laipan ja gelcoatin väliin: "Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin":
https://autoterm.com/storage/app/media//Manuals/Heaters/Operation PLANARS/AIR FI Installation Manual v06.2021.pdf - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakoputken läpiviennissä ei lue mitään valmistajan nimeä tai mallia. Lämmittimen asennusohjeissa sivuilla 13 - 15 neuvotaan vain laittamaan "kumitiiviste" kuuman laipan ja gelcoatin väliin: "Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin":
https://autoterm.com/storage/app/media//Manuals/Heaters/Operation PLANARS/AIR FI Installation Manual v06.2021.pdfAutotermin Asennusohjeissa varoitetaan: "Asentaessasi pakoputkea, ota huomioon pakoputken korkea lämpötila (jopa 500 °С) lämmittimen ollessa toiminnassa."
Ja sitten: "Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin".
- Anonyymi
Lämpötiloista; 4kW Eberin pakokaasu ei polta kättä.
- Anonyymi
Tuntuu oudolta.
Onko Eberillä joku ilman sekoitus pakokaasuun vai onko putki yksinkertaisesti niin pitkä, että pakokaasu jäähtyy matkalla?
Ihan maalaisjärjellä pakokaasu on ainakin heti polttimen jälkeen saman lämpöistä merkistä riippumatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuntuu oudolta.
Onko Eberillä joku ilman sekoitus pakokaasuun vai onko putki yksinkertaisesti niin pitkä, että pakokaasu jäähtyy matkalla?
Ihan maalaisjärjellä pakokaasu on ainakin heti polttimen jälkeen saman lämpöistä merkistä riippumatta.Kyllä ne polttaa. Lauri Tiainen mittasi aikonasn täydellä teholla Eberin 4lW pakokaasun lämpötilaksi 330 C ja Safire 3kW 240 C. Itsellä on Eberi D4 ja pakokaasun lähelle unohtunut köysi kyllä sulaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne polttaa. Lauri Tiainen mittasi aikonasn täydellä teholla Eberin 4lW pakokaasun lämpötilaksi 330 C ja Safire 3kW 240 C. Itsellä on Eberi D4 ja pakokaasun lähelle unohtunut köysi kyllä sulaa.
Ehkä se on noin täydelläteholla.
Mistä mitattu?
Lähes kaikissa uusissa veneissä lämppärin pakoputki on kyljestä ulos, ei perässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä se on noin täydelläteholla.
Mistä mitattu?
Lähes kaikissa uusissa veneissä lämppärin pakoputki on kyljestä ulos, ei perässä.Purjeveneissä ei tule ikinä pakoputki kyljestä ulos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjeveneissä ei tule ikinä pakoputki kyljestä ulos.
Mutta moottoriveneisä tulee, kannattaa tarkastaa rinnalla oleva vene vierasvenelaiturissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta moottoriveneisä tulee, kannattaa tarkastaa rinnalla oleva vene vierasvenelaiturissa.
Onpas hämmentävän typerästi asennettu. Toivottavasti tällaisten veneiden käyttäjät ymmärtävät tilanteen eivätkä polta naapureitaan tai omia fendereitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjeveneissä ei tule ikinä pakoputki kyljestä ulos.
Olen nähnut useita purjeveneitä, joissa lämppärin pakoputki on kyljessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen nähnut useita purjeveneitä, joissa lämppärin pakoputki on kyljessä.
Joo, on noita. Kaikkia purkkareita ei ole tehty purjehdittaviksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen nähnut useita purjeveneitä, joissa lämppärin pakoputki on kyljessä.
Joo, näin on. Omassanikin tulee kyljestä takaosassa ehkä 1m perästä.
- Anonyymi
Paluu aloitukseen. Kestääkö se Sikaflex 291i siinä?
- Anonyymi
Se ei kestä paljoa lämpöä, muistaaksen vain 60 astetta.
Toki, jos laitat lämpöä kestävän tivisteen ja sen tiivistät runkoon, Sika toimii. Pakoputki suoraan Sikalla kiinni eiole hyvä ajatus. - Anonyymi
Specsien mukaan ei, mutta enpä ole käytännössä havainnut mitään ongelmaa. Viitisen vuotta ollut ja kovalla käytöllä.
- Anonyymi
Veneet palaa ja kukaan ei tiedä mitään kun ohjeet on sitä ja tätä
- Anonyymi
Ohjeet löytyvät netistä ja ne varmaan saa ihan painettunakin laitteen mukana.
Ilmeisesti osia ei ole pakkauksessa tai ei ole halua maksaa niistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohjeet löytyvät netistä ja ne varmaan saa ihan painettunakin laitteen mukana.
Ilmeisesti osia ei ole pakkauksessa tai ei ole halua maksaa niistä.Kun niissä Autotermin julkaisemissa ohjeissa varoitetaan että pakoputki kuumenee viitensataan asteeseen ja neuvotaan laittamaan kumitiiviste. Näissä samoissa ohjeissa myös varoitetaan ettei pakoputki saa osua laitteen kumitiivisteisiin. Näissä ohjeissa vain ristiriita on selvää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun niissä Autotermin julkaisemissa ohjeissa varoitetaan että pakoputki kuumenee viitensataan asteeseen ja neuvotaan laittamaan kumitiiviste. Näissä samoissa ohjeissa myös varoitetaan ettei pakoputki saa osua laitteen kumitiivisteisiin. Näissä ohjeissa vain ristiriita on selvää.
Sitten vain yhteys myyjään ja pyytämään selkeitä ohjeita.
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavaroiden-ja-palveluiden-virheet/kayttoohjeet/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun niissä Autotermin julkaisemissa ohjeissa varoitetaan että pakoputki kuumenee viitensataan asteeseen ja neuvotaan laittamaan kumitiiviste. Näissä samoissa ohjeissa myös varoitetaan ettei pakoputki saa osua laitteen kumitiivisteisiin. Näissä ohjeissa vain ristiriita on selvää.
Ohjeissa, ainakin niissä, mitkä minä löysin, on ihan kuvan kanssa näytetty, miten pakoputki kiinnitetään veneeseen. Sivu 15.
https://autoterm.com/storage/app/media//Manuals/Heaters/Operation PLANARS/AIR FI Installation Manual v06.2021.pdf - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohjeissa, ainakin niissä, mitkä minä löysin, on ihan kuvan kanssa näytetty, miten pakoputki kiinnitetään veneeseen. Sivu 15.
https://autoterm.com/storage/app/media//Manuals/Heaters/Operation PLANARS/AIR FI Installation Manual v06.2021.pdfKiinnityskuvasta ei ole hyötyä tähän kysymykseen. Sillä samalla sivulla 15 lukee: Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin", sekä myös "Metalliletkun pää ei saa joutua kosketuksiin lämmittimen kumitiivisteen kanssa".
Sivulla 13 lukee: "Asentaessasi pakoputkea, ota huomioon pakoputken
korkea lämpötila (jopa 500 °С)". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinnityskuvasta ei ole hyötyä tähän kysymykseen. Sillä samalla sivulla 15 lukee: Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin", sekä myös "Metalliletkun pää ei saa joutua kosketuksiin lämmittimen kumitiivisteen kanssa".
Sivulla 13 lukee: "Asentaessasi pakoputkea, ota huomioon pakoputken
korkea lämpötila (jopa 500 °С)".Minun käsittääkseni toinen ohje koskee pakoputken päätä, joka menee lämmittimeen ja toinen läpivientiä ulos.
Yleinen varoitus koskee pakoputken vientiä veneen sisällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun käsittääkseni toinen ohje koskee pakoputken päätä, joka menee lämmittimeen ja toinen läpivientiä ulos.
Yleinen varoitus koskee pakoputken vientiä veneen sisällä.Se noin metrinen pakoputki olisi alkupäästään 500 astetta kuuma, ja heti metrin päässä "pakokaasu ei polta käsiäkään" ??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se noin metrinen pakoputki olisi alkupäästään 500 astetta kuuma, ja heti metrin päässä "pakokaasu ei polta käsiäkään" ??
En usko, että olet oikeassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinnityskuvasta ei ole hyötyä tähän kysymykseen. Sillä samalla sivulla 15 lukee: Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin", sekä myös "Metalliletkun pää ei saa joutua kosketuksiin lämmittimen kumitiivisteen kanssa".
Sivulla 13 lukee: "Asentaessasi pakoputkea, ota huomioon pakoputken
korkea lämpötila (jopa 500 °С)".Pakoputki on kuuma, mutta siinä läpiviennissähän on pakoputki erillisenä keskellä, jotta siihen kumiin ja runkoon osuva kohta ei olisi enää liian kuuma.
Kyllä ne pakokaasut myös jäähtyvät siinä pakoputkessa ja äänenvaimentimessa, mutta ovat edelleen varsin kuumia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakoputki on kuuma, mutta siinä läpiviennissähän on pakoputki erillisenä keskellä, jotta siihen kumiin ja runkoon osuva kohta ei olisi enää liian kuuma.
Kyllä ne pakokaasut myös jäähtyvät siinä pakoputkessa ja äänenvaimentimessa, mutta ovat edelleen varsin kuumia.Läpiviennin keskellä oleva pakoaukko on erillään sitä ympäröivästä vaipasta sen suuaukon kohdalla, mutta molemmat ovat silti samaa kappaletta yhdistyen lähellä suuaukkoa. Kuinka lyhyellä matkalla kuumaa pakokaasua kuljettava putki voi jäähtyä viidestäsadasta asteesta noin paljon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakoputki on kuuma, mutta siinä läpiviennissähän on pakoputki erillisenä keskellä, jotta siihen kumiin ja runkoon osuva kohta ei olisi enää liian kuuma.
Kyllä ne pakokaasut myös jäähtyvät siinä pakoputkessa ja äänenvaimentimessa, mutta ovat edelleen varsin kuumia.Mielestäni sen läpiviennin rakenne on sellainen, ettei lämpö johdu runkoon paljoakaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni sen läpiviennin rakenne on sellainen, ettei lämpö johdu runkoon paljoakaan
Siinä on vain suulla se lyhyt ilmarako mutta koko läpivienti on yhtä samaa metallikappaletta. Ei paljon jäähdy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä on vain suulla se lyhyt ilmarako mutta koko läpivienti on yhtä samaa metallikappaletta. Ei paljon jäähdy.
Siihen se on kuitenkn tarkoitettu, vai?
En menisi asentaamaan muuten kuin ohjeiden mukaan.
- Anonyymi
Täällä on paljon asiantuntijoita, mutta onko kenelläkään tullut mieleen kysyä maahantuojalta?
- Anonyymi
Maahantuoja on ammentanut kaiken osaamisensa asennusohjeeseen.
- Anonyymi
Maahantuoja tarkoittaa EU:ssa sitä, joka tuo laitteen EU-alueelle.
EU:n sisällä on tavaran vapaa liikkuvuus eikä EU:n sisällä tapahtuva kauppa ole enää maahantuontia vaan sisäkauppaa.
Tuon laitteen maahantuoja taitaa olla Latviassa.
Suomessa sen sijaan on jälleenmyyjiä, joilla on velvollisuus toimittaa tarvittava ja riittävä dokumentaatio laitteen turvalliseen käyttöön ja asennukseen. Koska kyseessä on ilmeisesti laite, jonka direktiivin täyttäminen pitää ilmeisesti tarkastuttaa ulkopuolisen toimesta, niin suomalainen jälleenmyyjä ei saa itse tehdä ohjeita vaan niiden pitää tulla maahantuojalta tai ainakin ne pitää hyväksytää sillä viralliseksi dokumentiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maahantuoja tarkoittaa EU:ssa sitä, joka tuo laitteen EU-alueelle.
EU:n sisällä on tavaran vapaa liikkuvuus eikä EU:n sisällä tapahtuva kauppa ole enää maahantuontia vaan sisäkauppaa.
Tuon laitteen maahantuoja taitaa olla Latviassa.
Suomessa sen sijaan on jälleenmyyjiä, joilla on velvollisuus toimittaa tarvittava ja riittävä dokumentaatio laitteen turvalliseen käyttöön ja asennukseen. Koska kyseessä on ilmeisesti laite, jonka direktiivin täyttäminen pitää ilmeisesti tarkastuttaa ulkopuolisen toimesta, niin suomalainen jälleenmyyjä ei saa itse tehdä ohjeita vaan niiden pitää tulla maahantuojalta tai ainakin ne pitää hyväksytää sillä viralliseksi dokumentiksi.Käyttö- ja asennusohjeiden yleisestä laadusta päätellen hyväksyntäprosessi taitaa toimia viinapalkalla, ennakkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyttö- ja asennusohjeiden yleisestä laadusta päätellen hyväksyntäprosessi taitaa toimia viinapalkalla, ennakkoon.
Tuote on tehty siellä, missä tehdään Ladojakin. Arviosi palkan laadusta vastaa käsitystäni idänkaupasta menneiltä vuosikymmeniltä.
Itse en menisi ostamaan venäläisiä tuotteita ihan periaatteesta, mutta ilmeisesti jotkut ostavat ihan periaatteesta.
SN-seuran parhaina aikoina joku totesi, että monet ostavat Ladan aatteellisista syistä, siihen myyjä totesi, että vielä useampi jättää ostamatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maahantuoja tarkoittaa EU:ssa sitä, joka tuo laitteen EU-alueelle.
EU:n sisällä on tavaran vapaa liikkuvuus eikä EU:n sisällä tapahtuva kauppa ole enää maahantuontia vaan sisäkauppaa.
Tuon laitteen maahantuoja taitaa olla Latviassa.
Suomessa sen sijaan on jälleenmyyjiä, joilla on velvollisuus toimittaa tarvittava ja riittävä dokumentaatio laitteen turvalliseen käyttöön ja asennukseen. Koska kyseessä on ilmeisesti laite, jonka direktiivin täyttäminen pitää ilmeisesti tarkastuttaa ulkopuolisen toimesta, niin suomalainen jälleenmyyjä ei saa itse tehdä ohjeita vaan niiden pitää tulla maahantuojalta tai ainakin ne pitää hyväksytää sillä viralliseksi dokumentiksi.No eberi on liki samanlainen laite. Siihen varmaan löytyy ohjeet jotai voi soveltaa.?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eberi on liki samanlainen laite. Siihen varmaan löytyy ohjeet jotai voi soveltaa.?
Juu tietenkin.
Minäkin korjaa aina Ladaani Mersun korjausoppaalla.
Ne on kuin kaksi marjaa. Mansikka ja Näsiä.
- Anonyymi
Jos Autotermin asentaa itse, takuu loppuu.
Tarkaan ottaen sen saa asentaa, mutta sitä ei saa säätää itse.- Anonyymi
Takuulle on muitakin ehtoja.
Asennusohjeen hävittäminen voi mitätöidä tuotteen takuun.
Älä siis hukkaa ohjetta.
Takuu "mitöidään" myös silloin, jos ajoneuvoa ei ole varustettu sammuttimella.
Takuu ei ala ennen kuin valtuutettu taho on rekisteröinyt laitteen ja tarkastanut hyväksynyt se asennuksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takuulle on muitakin ehtoja.
Asennusohjeen hävittäminen voi mitätöidä tuotteen takuun.
Älä siis hukkaa ohjetta.
Takuu "mitöidään" myös silloin, jos ajoneuvoa ei ole varustettu sammuttimella.
Takuu ei ala ennen kuin valtuutettu taho on rekisteröinyt laitteen ja tarkastanut hyväksynyt se asennuksen.Mikä valtuutettu taho?
- Anonyymi
Jos Autothermin lämmitin on ostettu EU-alueelta, on myyjällä ihan lakisääteinen virhevastuu. Mikäli laite ei toimi kuten sen on tarkoitus, on myyjä siitä vastuussa. Ensimmäisen 2 vuoden aikana todistustaakka virheettömyydestä on myyjällä, 2 vuoden jälkeen todistustaakka virheestä on ostajalla. Sen 2 vuoden jälkeen aletaan myös arvioida kuinka pitkään kyseisen tuotteen voi olettaa toimivan virheettömästi - siihen vaikuttaa myös tuotteesta annettu tieto. Jos myyjä on mennyt mainostamaan, että vaikkapa lämmitin toimii moitteetta vaikkapa 20 vuotta, niin heikoilla on jos 5 vuoden kohdalla kyykähtää.
Valmistaja voi antaa lakisääteisten virhevastuiden lisäksi jotain omia takuita ja määrittää niiden ehtoja mielensä mukaan, mutta lakisääteiselle virhevastuulle ei voi asettaa mitään omia ehtoja, kuten kuka saa asentaa tai huoltaa. Väärin ei tietenkään saa asentaa, mutta se on eri asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Autothermin lämmitin on ostettu EU-alueelta, on myyjällä ihan lakisääteinen virhevastuu. Mikäli laite ei toimi kuten sen on tarkoitus, on myyjä siitä vastuussa. Ensimmäisen 2 vuoden aikana todistustaakka virheettömyydestä on myyjällä, 2 vuoden jälkeen todistustaakka virheestä on ostajalla. Sen 2 vuoden jälkeen aletaan myös arvioida kuinka pitkään kyseisen tuotteen voi olettaa toimivan virheettömästi - siihen vaikuttaa myös tuotteesta annettu tieto. Jos myyjä on mennyt mainostamaan, että vaikkapa lämmitin toimii moitteetta vaikkapa 20 vuotta, niin heikoilla on jos 5 vuoden kohdalla kyykähtää.
Valmistaja voi antaa lakisääteisten virhevastuiden lisäksi jotain omia takuita ja määrittää niiden ehtoja mielensä mukaan, mutta lakisääteiselle virhevastuulle ei voi asettaa mitään omia ehtoja, kuten kuka saa asentaa tai huoltaa. Väärin ei tietenkään saa asentaa, mutta se on eri asia.Myyjän virheellisten ohjeiden mukaisesti saa asentaa väärin, jolloin myyjä vastaa ohjeesta ja siten myös virheellisestä asennuksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä valtuutettu taho?
Jostain syystä linkki valtuutetuille tahoille poistettiin. Se kaiketi sisälsi valtiosalaisuuksia.
Mene valmistajan sivuille ja etsi partners, niin siellä on lista ihan kartan kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Autothermin lämmitin on ostettu EU-alueelta, on myyjällä ihan lakisääteinen virhevastuu. Mikäli laite ei toimi kuten sen on tarkoitus, on myyjä siitä vastuussa. Ensimmäisen 2 vuoden aikana todistustaakka virheettömyydestä on myyjällä, 2 vuoden jälkeen todistustaakka virheestä on ostajalla. Sen 2 vuoden jälkeen aletaan myös arvioida kuinka pitkään kyseisen tuotteen voi olettaa toimivan virheettömästi - siihen vaikuttaa myös tuotteesta annettu tieto. Jos myyjä on mennyt mainostamaan, että vaikkapa lämmitin toimii moitteetta vaikkapa 20 vuotta, niin heikoilla on jos 5 vuoden kohdalla kyykähtää.
Valmistaja voi antaa lakisääteisten virhevastuiden lisäksi jotain omia takuita ja määrittää niiden ehtoja mielensä mukaan, mutta lakisääteiselle virhevastuulle ei voi asettaa mitään omia ehtoja, kuten kuka saa asentaa tai huoltaa. Väärin ei tietenkään saa asentaa, mutta se on eri asia.Virhevastuu ei koske asennusta vaan ainoastaan tuotetta itseään. Jokainen vastaa aina itse omasta työstään.
Jos noudattaa ohjeita ja ohjeissa on virhe, silloin vastuu on ohjeiden tekijällä eli tämän tyyppisissä vehkeissä maahantuojalla ja jakelijalla yhdessä. Jakelijalla on regressio-oikeus maahantuojalle, jolla periaatteessa on regressio-oikeus valmistajalle, mutta tuskin Samarassa on paljon kiinnostusta.
Myös takuusta vastaa asiakkaalle myyjä ja maahantuoja (ja valmistaja). Kenelle tahansa saa esittää vaatimuksen, mutta myyjä on lähin.
En ole varma, voiko takuun ehtona olla, että valtuutettu taho on tarkastanut asennuksen. Jos niin on, se pitää ainakin ilmoittaa hyvin selkeästi ja sille täytyy antaa hinta, aikataulu jne...
Jos vasta jälkikäteen paljastuu, ettei takuuta saa ilman ylimääräisiä maksuja, silloin tuotteessa on hinnoittelun ym. tietojen kohdalla virhe. Voisin kuvitella, että ilman mainintaa asiakkaalla on oikeus purkaa kauppa tai vaatia myyjää tarkastamaan asennus veloituksetta ja täyttämään takuupaperit.
Jos myyjä antaa takuun ilman tarkastusta tai myy laitteen takuulla, hän on itse vastuussa takuista, jos maahantuoja ei sitä hyväksy. Myyjä saa omissa nimissäänkin antaa takuita.
- Anonyymi
Leikitellään ajatuksella.
Veneessä on koinsyömä lämmitin, jota on päätetty vaihtaa. Omistajalla ei ole aikaa eikä osaamista, mutta venepummiksi kouluttautunut Laituri-Lasse lupaa hoitaa asian ja vetoaa laajaan kokemukseensa yleismaailmallisista ja yliluonnollisista sioista.
Omistajaan laajakatseinen kokenut ihminen tekee vaikutuksen ja laituri-Lasse saa tehtävän hoitaakseen. Sen verran tarkka omistaja kuitenkin on, että valitsee lämmittimen, jonka takuu edellyttää asennuksen tarkastamista.
Kun Lasse ilmoittaa asennuksen olevan valmis, veneen omistaja tarkastaa, että siinä on takuu ja se merkitsee sitä, että asennus on tarkastettu.
Kuinkas sitten kävikään?- Anonyymi
Maahantuoja perustelee tarkastusvaatimusta mm. sillä, että myöhempien omistajien pitää pystyä luottamaan asennuksen oikeellisuuteen.
Se on ihan hyvä peruste, mutta pätee myös yleismies Jantuseen, joka omasta mielestään voi asentaa laitteen aivan erinomaisesti.
- Anonyymi
Pistä tämä: https://planar.fi/tuotteet/rst-pakokaasu-lapivienti-kulmalla/
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990