Pakoputken läpiviennin lämpö?

Anonyymi-ap

Kuinka kuumaksi Autoterm 2D pakoputken läpiviennin ulkovaippa lämpenee ja mitä tiivistemassaa laitetaan veneen lasikuiturungon ja sen läpiviennin väliin? Voiko laittaa Sikaflex 291i jota minulla jo on?

77

1218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pakokaasun lämpötila on 500C.
      Metallisen putken ulkolämpötila voi olla pari astetta pienempi.

      Pakoputken liittämiseen käytettävä tahna tiivistää raon, mutta laminastti ei kestä kuin reilut 60 astetta, ehkä 70.

      • Anonyymi

        Ai siksi kaikki ne lasikuituveneet ovat sulaneet joissa on sellainen pakoputkiläpivienti kun ovat käyttäneet lämmitintä? Niitä ei voi käyttää mutta niitä on paljon.


      • Anonyymi

        Lasikuitulaminaatti kestää 120-180 astetta hartsista ja hartsimäärästä riippuen. Valkoinen gelcoat alkaa hiljalleen tummua ellei lämppärin pakoputkiläpivienti ole jäähdytetty tai eristetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasikuitulaminaatti kestää 120-180 astetta hartsista ja hartsimäärästä riippuen. Valkoinen gelcoat alkaa hiljalleen tummua ellei lämppärin pakoputkiläpivienti ole jäähdytetty tai eristetty.

        Alkuperäiseen kysymykseen, eli mitä ainetta läpiviennin ja valkoisen gelcoatin väliin laitetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäiseen kysymykseen, eli mitä ainetta läpiviennin ja valkoisen gelcoatin väliin laitetaan?

        Ihan asennusohjeiden mukaan. Reikä läpimitaltaan 10mm putkea isommaksi, laipan ja gelcoatin väliin korkkitiiviste ja lämmönkestävää silikonia... jos mahdollista mieluummin paikkaan, jossa on tumma gelcoat. Tai laittaa läpiviennistä tuplaputkillisen mallin, jossa paloilma otetaan saman laipan kautta, tukkii jotenkin luotettavasti sen tuloilmapuolen jota Autoterm ei tue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasikuitulaminaatti kestää 120-180 astetta hartsista ja hartsimäärästä riippuen. Valkoinen gelcoat alkaa hiljalleen tummua ellei lämppärin pakoputkiläpivienti ole jäähdytetty tai eristetty.

        Polyesterilaminaatin normaali lämmönkesto on 60C. Epoksilla päästään jopa 300 asteeseen.
        Veneet ovat polyesterilaminaattia.
        Väitteesi lasikuitulaminaatin lämmönkestosta on joko liian pieni tai liian suuri, mutta oikea se ei ole.

        http://www.dexcraft.com/articles/carbon-fiber-composites/what-differentiates-epoxy-from-polyester-composites/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäiseen kysymykseen, eli mitä ainetta läpiviennin ja valkoisen gelcoatin väliin laitetaan?

        Asennusohjeessa mainitaan kumitiiviste sivulla 15, jos kyseessä on sama laite.
        Jos se on fluorikumia, niin se kestää jopa 300C ja eristää lämpöä.

        "Asenna pakoputken adapteri (runkoliitos) poraamalla aluksen runkoon reikä, jonka halkaisija on vähintään 5 mm suurempi kuin runkoliitoksen todellinen ulkohalkaisija. Asenna pakoputki siihen kuvan 13 mukaisesti putki osoittaen ylöspäin (estääksesi veden päätymisen järjestelmään).
        Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polyesterilaminaatin normaali lämmönkesto on 60C. Epoksilla päästään jopa 300 asteeseen.
        Veneet ovat polyesterilaminaattia.
        Väitteesi lasikuitulaminaatin lämmönkestosta on joko liian pieni tai liian suuri, mutta oikea se ei ole.

        http://www.dexcraft.com/articles/carbon-fiber-composites/what-differentiates-epoxy-from-polyester-composites/

        Kyllä polyesterilaminaatti kestää paljon enemmän kuin 60 C. Sen lujuus heikkenee laminaatin ollessa kuumaa eli se ei sovellu kohteisiin, joilta vaaditaan lujuutta tuota korkeammissa lämpötiloissa. Mitään pysyvää vahinkoa tai heikkenemistä ei tapahdu vielä reilusti suuremmissakaan lämpötiloissa eli ominaisuudet palautuvat (tai jopa paranevat) laminaanit jäähdyttyä.

        Pakoputken läpivientikohdalta ei vaadita kummoista lujuutta. Siinä lasukuidulle ei tapahdu mitään ainakaan ennen jotain n. 150 C lämpötilaa. Ainetta alkaa kadota jossain reilussa 200 C:ssä ja syttyä voi 250 C paikkeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä polyesterilaminaatti kestää paljon enemmän kuin 60 C. Sen lujuus heikkenee laminaatin ollessa kuumaa eli se ei sovellu kohteisiin, joilta vaaditaan lujuutta tuota korkeammissa lämpötiloissa. Mitään pysyvää vahinkoa tai heikkenemistä ei tapahdu vielä reilusti suuremmissakaan lämpötiloissa eli ominaisuudet palautuvat (tai jopa paranevat) laminaanit jäähdyttyä.

        Pakoputken läpivientikohdalta ei vaadita kummoista lujuutta. Siinä lasukuidulle ei tapahdu mitään ainakaan ennen jotain n. 150 C lämpötilaa. Ainetta alkaa kadota jossain reilussa 200 C:ssä ja syttyä voi 250 C paikkeilla.

        Pakoputken läpiviennissä voi olla vääntöä ja tärinää riippuen siitä, miten huolellisesti se on tehty tai miten se on pystytty tekemään.

        Pakokaasun lämpötila voi olla 500C lämmittimen valmistajan mukaan. Siitä on pitkä matka 150C puhumattakaan 60C. Kumpikaan meistä ei tiedä, mikä laipan lämpötila voi olla koska siihen vaikuttaa monta muuttujaa.

        Tiivisteenä on järkevä käyttää sitä, mitä valmistaja suosittelee. Korkkitiivisteen lämmönkesto on 135C


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputken läpiviennissä voi olla vääntöä ja tärinää riippuen siitä, miten huolellisesti se on tehty tai miten se on pystytty tekemään.

        Pakokaasun lämpötila voi olla 500C lämmittimen valmistajan mukaan. Siitä on pitkä matka 150C puhumattakaan 60C. Kumpikaan meistä ei tiedä, mikä laipan lämpötila voi olla koska siihen vaikuttaa monta muuttujaa.

        Tiivisteenä on järkevä käyttää sitä, mitä valmistaja suosittelee. Korkkitiivisteen lämmönkesto on 135C

        Silikonitiiviste voisi soveltua parhaiten.
        Se kestää kemikaaleja, UV-valoa ja lämpöä. Mekaaninen lujuus on todennäköisesti ihan riittävä.
        Silikoneissa on eroja, joten pitää nähdä hiukan vaivaa valnnan kanssa. Ihme, ettei pakkauksen mukana tullut tiivistettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polyesterilaminaatin normaali lämmönkesto on 60C. Epoksilla päästään jopa 300 asteeseen.
        Veneet ovat polyesterilaminaattia.
        Väitteesi lasikuitulaminaatin lämmönkestosta on joko liian pieni tai liian suuri, mutta oikea se ei ole.

        http://www.dexcraft.com/articles/carbon-fiber-composites/what-differentiates-epoxy-from-polyester-composites/

        Pelkän polyesterin lämmönkesto on 60-70 astetta. Lasikuitu kestää 300-500 astetta. Niiden yhdistelmä kestää tuon 120-180 astetta laminaatin koostumuksesta riippuen. Pakoputkea ympäröivä laminaatti johtaa lämpöä poia itse kohteesta. Polyesterilaminaatitkin jälkikovetetaan uunissa 120 asteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkän polyesterin lämmönkesto on 60-70 astetta. Lasikuitu kestää 300-500 astetta. Niiden yhdistelmä kestää tuon 120-180 astetta laminaatin koostumuksesta riippuen. Pakoputkea ympäröivä laminaatti johtaa lämpöä poia itse kohteesta. Polyesterilaminaatitkin jälkikovetetaan uunissa 120 asteessa.

        Eihän se laminaatti mitään kestä, jos kuituja sitova polyersterihartsi pettää. Ei se petä 60 C:ssä, mutta on jo silloin heikompaa kuin huoneenlämmössä. Heikkenee edelleen lämpötilan noustessa, kuten muovit yleensäkin. Mutta kestää siis paljon suurempia lämpötiloja kuin 60 C ellei kuormiteta samalla. Pakoputkesta ei mitään merkittävää kuormaa tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se laminaatti mitään kestä, jos kuituja sitova polyersterihartsi pettää. Ei se petä 60 C:ssä, mutta on jo silloin heikompaa kuin huoneenlämmössä. Heikkenee edelleen lämpötilan noustessa, kuten muovit yleensäkin. Mutta kestää siis paljon suurempia lämpötiloja kuin 60 C ellei kuormiteta samalla. Pakoputkesta ei mitään merkittävää kuormaa tule.

        Ei kestä ei, mutta kun ei se hartsi petä niin herkästi kun kuidut ja ympäröivä laminaatti jakaa lämpökuormaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai siksi kaikki ne lasikuituveneet ovat sulaneet joissa on sellainen pakoputkiläpivienti kun ovat käyttäneet lämmitintä? Niitä ei voi käyttää mutta niitä on paljon.

        Tunnettu faktahan on, että lasikuituveneet sulavat kesäauringossa tunnistamattomiksi möykyiksi ellei niitä lasketa vesille jäähtymään ennen vappua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silikonitiiviste voisi soveltua parhaiten.
        Se kestää kemikaaleja, UV-valoa ja lämpöä. Mekaaninen lujuus on todennäköisesti ihan riittävä.
        Silikoneissa on eroja, joten pitää nähdä hiukan vaivaa valnnan kanssa. Ihme, ettei pakkauksen mukana tullut tiivistettä.

        Kuuluisiko Escon myymän pakoputkiläpiviennin mukana tulla se tiiviste?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnettu faktahan on, että lasikuituveneet sulavat kesäauringossa tunnistamattomiksi möykyiksi ellei niitä lasketa vesille jäähtymään ennen vappua.

        Ei se ollut hassua edes ensimmäisellä kirjoituskerralla
        😭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä polyesterilaminaatti kestää paljon enemmän kuin 60 C. Sen lujuus heikkenee laminaatin ollessa kuumaa eli se ei sovellu kohteisiin, joilta vaaditaan lujuutta tuota korkeammissa lämpötiloissa. Mitään pysyvää vahinkoa tai heikkenemistä ei tapahdu vielä reilusti suuremmissakaan lämpötiloissa eli ominaisuudet palautuvat (tai jopa paranevat) laminaanit jäähdyttyä.

        Pakoputken läpivientikohdalta ei vaadita kummoista lujuutta. Siinä lasukuidulle ei tapahdu mitään ainakaan ennen jotain n. 150 C lämpötilaa. Ainetta alkaa kadota jossain reilussa 200 C:ssä ja syttyä voi 250 C paikkeilla.

        Niinpä aurinkoisena kesäpäivänä tummansininen runko on polttavan kuuma, kun on sopivassa kulmassa aurinkoon, varmasti on +60C


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluisiko Escon myymän pakoputkiläpiviennin mukana tulla se tiiviste?

        Siellä voi kuulla kuinka koulutusta ja resursseja vaativaa sammuttimien tarkastus on vaikka kiinnostaisi sen pakoputken eristäminen.


      • Anonyymi

        Sitten on kyllä lömmittimen suunnittelussa vika, jos pakokaasujen lämpötila on +500°C, hyötysuhde olisi olematon... Veikaan enneminkin 50°C niin lämmitin myös lämmittäisi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on kyllä lömmittimen suunnittelussa vika, jos pakokaasujen lämpötila on 500°C, hyötysuhde olisi olematon... Veikaan enneminkin 50°C niin lämmitin myös lämmittäisi..

        Kyllä ne pakokaasut kuumia ovat. Tuossa aiemmin kirjoitin kahdesta eri merkistä mitatun 240 ja 330 C

        Litrasta dieseliä (0,83 kg) tulee 10 kWh lämpöä ja vähintään 12 kg pakokaasua. Pakokaasuun menee lämpöä hukkaan vähintään 0,33 kWh/100 C ylilämpö. Sanotaan 0,5 kWh/100 C kun lämmittimissä yleensä on reilusti jäännöshappea eli ilmaa syötetään enemmän kuin palaminen vaatii.

        Siis 500 C pakokaasuillakin 75% lämmöstä jää muualle kuin pakokaasuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne pakokaasut kuumia ovat. Tuossa aiemmin kirjoitin kahdesta eri merkistä mitatun 240 ja 330 C

        Litrasta dieseliä (0,83 kg) tulee 10 kWh lämpöä ja vähintään 12 kg pakokaasua. Pakokaasuun menee lämpöä hukkaan vähintään 0,33 kWh/100 C ylilämpö. Sanotaan 0,5 kWh/100 C kun lämmittimissä yleensä on reilusti jäännöshappea eli ilmaa syötetään enemmän kuin palaminen vaatii.

        Siis 500 C pakokaasuillakin 75% lämmöstä jää muualle kuin pakokaasuun.

        Öljykattiloissa nykyään ei harakoille lämpöä paljoa mene


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljykattiloissa nykyään ei harakoille lämpöä paljoa mene

        No ei mene. Teho ei ole hirveästi suurempi, mutta vedellä jäähdytettyä pinta-alaa on runsaasti. Nuo venelämmittimet pitää tehdä pieneksi.


    • Anonyymi

      Laitoin wanhan paattiini Planar 22 lämmittimen, läpiviennin tein Biltema kaideputken laipoista. Ilmarako on noin 10mm puolellaan. 10 vuoteen ei ole näkynyt mitään outoa. Sais aikaseksi laittaa oikean läpiviennin, vaan ei ole saanut.
      En suosittele kellekään, mutta tulipahan kokeiltua.

    • Anonyymi

      Aloittajan läpiviennissä on ilmarako sen keskellä olevan pakoputken ja ulkovaipan välissä. Sen ilmaraon tarkoituksena on vissiin jäähdyttää. Riittääkö se ilmarako jäähdytykseksi niin ettei tarvitsisi tuollaisia palonkestäviä eristeitä joita tässä on erilaisia mainittu läpiviennin ja gelcoatin väliin?

      • Anonyymi

        Pakoputken eristeitä saa motonetistakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputken eristeitä saa motonetistakin

        Se on ilmarakoa parempi


      • Anonyymi

        Itsellä on vanhassa Webastossa tuollainen ilmarakopakoputki. Imee paloilman raosta. Läpivientiä ei ole millään tavalla eristetty rungosta. Ja tehdasasennus kyseessä siis. Voin mitata lämpöjä kun kerkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä on vanhassa Webastossa tuollainen ilmarakopakoputki. Imee paloilman raosta. Läpivientiä ei ole millään tavalla eristetty rungosta. Ja tehdasasennus kyseessä siis. Voin mitata lämpöjä kun kerkiin.

        Tässä mallissa se ilmarako ei ole läpirako.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä mallissa se ilmarako ei ole läpirako.

        Sitten selkeesti eri juttu. Entä jos vaihtaa läpiviennin imevään malliin ja yhdistää Autotermin ilmanoton siihen putkella - kuten Webastossani?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten selkeesti eri juttu. Entä jos vaihtaa läpiviennin imevään malliin ja yhdistää Autotermin ilmanoton siihen putkella - kuten Webastossani?

        En ala enää ostamaan toisenlaista läpivientiä.


      • Anonyymi

        Oletettavasti valmistajan antamat asennusohjeet ovat oikeat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletettavasti valmistajan antamat asennusohjeet ovat oikeat.

        Pakoputken läpiviennissä ei lue mitään valmistajan nimeä tai mallia. Lämmittimen asennusohjeissa sivuilla 13 - 15 neuvotaan vain laittamaan "kumitiiviste" kuuman laipan ja gelcoatin väliin: "Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin":

        https://autoterm.com/storage/app/media//Manuals/Heaters/Operation PLANARS/AIR FI Installation Manual v06.2021.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputken läpiviennissä ei lue mitään valmistajan nimeä tai mallia. Lämmittimen asennusohjeissa sivuilla 13 - 15 neuvotaan vain laittamaan "kumitiiviste" kuuman laipan ja gelcoatin väliin: "Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin":

        https://autoterm.com/storage/app/media//Manuals/Heaters/Operation PLANARS/AIR FI Installation Manual v06.2021.pdf

        Autotermin Asennusohjeissa varoitetaan: "Asentaessasi pakoputkea, ota huomioon pakoputken korkea lämpötila (jopa 500 °С) lämmittimen ollessa toiminnassa."
        Ja sitten: "Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin".


    • Anonyymi

      Lämpötiloista; 4kW Eberin pakokaasu ei polta kättä.

      • Anonyymi

        Tuntuu oudolta.
        Onko Eberillä joku ilman sekoitus pakokaasuun vai onko putki yksinkertaisesti niin pitkä, että pakokaasu jäähtyy matkalla?

        Ihan maalaisjärjellä pakokaasu on ainakin heti polttimen jälkeen saman lämpöistä merkistä riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu oudolta.
        Onko Eberillä joku ilman sekoitus pakokaasuun vai onko putki yksinkertaisesti niin pitkä, että pakokaasu jäähtyy matkalla?

        Ihan maalaisjärjellä pakokaasu on ainakin heti polttimen jälkeen saman lämpöistä merkistä riippumatta.

        Kyllä ne polttaa. Lauri Tiainen mittasi aikonasn täydellä teholla Eberin 4lW pakokaasun lämpötilaksi 330 C ja Safire 3kW 240 C. Itsellä on Eberi D4 ja pakokaasun lähelle unohtunut köysi kyllä sulaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne polttaa. Lauri Tiainen mittasi aikonasn täydellä teholla Eberin 4lW pakokaasun lämpötilaksi 330 C ja Safire 3kW 240 C. Itsellä on Eberi D4 ja pakokaasun lähelle unohtunut köysi kyllä sulaa.

        Ehkä se on noin täydelläteholla.
        Mistä mitattu?
        Lähes kaikissa uusissa veneissä lämppärin pakoputki on kyljestä ulos, ei perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä se on noin täydelläteholla.
        Mistä mitattu?
        Lähes kaikissa uusissa veneissä lämppärin pakoputki on kyljestä ulos, ei perässä.

        Purjeveneissä ei tule ikinä pakoputki kyljestä ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeveneissä ei tule ikinä pakoputki kyljestä ulos.

        Mutta moottoriveneisä tulee, kannattaa tarkastaa rinnalla oleva vene vierasvenelaiturissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta moottoriveneisä tulee, kannattaa tarkastaa rinnalla oleva vene vierasvenelaiturissa.

        Onpas hämmentävän typerästi asennettu. Toivottavasti tällaisten veneiden käyttäjät ymmärtävät tilanteen eivätkä polta naapureitaan tai omia fendereitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeveneissä ei tule ikinä pakoputki kyljestä ulos.

        Olen nähnut useita purjeveneitä, joissa lämppärin pakoputki on kyljessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nähnut useita purjeveneitä, joissa lämppärin pakoputki on kyljessä.

        Joo, on noita. Kaikkia purkkareita ei ole tehty purjehdittaviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nähnut useita purjeveneitä, joissa lämppärin pakoputki on kyljessä.

        Joo, näin on. Omassanikin tulee kyljestä takaosassa ehkä 1m perästä.


    • Anonyymi

      Paluu aloitukseen. Kestääkö se Sikaflex 291i siinä?

      • Anonyymi

        Se ei kestä paljoa lämpöä, muistaaksen vain 60 astetta.

        Toki, jos laitat lämpöä kestävän tivisteen ja sen tiivistät runkoon, Sika toimii. Pakoputki suoraan Sikalla kiinni eiole hyvä ajatus.


      • Anonyymi

        Specsien mukaan ei, mutta enpä ole käytännössä havainnut mitään ongelmaa. Viitisen vuotta ollut ja kovalla käytöllä.


    • Anonyymi

      Veneet palaa ja kukaan ei tiedä mitään kun ohjeet on sitä ja tätä

      • Anonyymi

        Ohjeet löytyvät netistä ja ne varmaan saa ihan painettunakin laitteen mukana.
        Ilmeisesti osia ei ole pakkauksessa tai ei ole halua maksaa niistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeet löytyvät netistä ja ne varmaan saa ihan painettunakin laitteen mukana.
        Ilmeisesti osia ei ole pakkauksessa tai ei ole halua maksaa niistä.

        Kun niissä Autotermin julkaisemissa ohjeissa varoitetaan että pakoputki kuumenee viitensataan asteeseen ja neuvotaan laittamaan kumitiiviste. Näissä samoissa ohjeissa myös varoitetaan ettei pakoputki saa osua laitteen kumitiivisteisiin. Näissä ohjeissa vain ristiriita on selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun niissä Autotermin julkaisemissa ohjeissa varoitetaan että pakoputki kuumenee viitensataan asteeseen ja neuvotaan laittamaan kumitiiviste. Näissä samoissa ohjeissa myös varoitetaan ettei pakoputki saa osua laitteen kumitiivisteisiin. Näissä ohjeissa vain ristiriita on selvää.

        Sitten vain yhteys myyjään ja pyytämään selkeitä ohjeita.

        https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavaroiden-ja-palveluiden-virheet/kayttoohjeet/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun niissä Autotermin julkaisemissa ohjeissa varoitetaan että pakoputki kuumenee viitensataan asteeseen ja neuvotaan laittamaan kumitiiviste. Näissä samoissa ohjeissa myös varoitetaan ettei pakoputki saa osua laitteen kumitiivisteisiin. Näissä ohjeissa vain ristiriita on selvää.

        Ohjeissa, ainakin niissä, mitkä minä löysin, on ihan kuvan kanssa näytetty, miten pakoputki kiinnitetään veneeseen. Sivu 15.

        https://autoterm.com/storage/app/media//Manuals/Heaters/Operation PLANARS/AIR FI Installation Manual v06.2021.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeissa, ainakin niissä, mitkä minä löysin, on ihan kuvan kanssa näytetty, miten pakoputki kiinnitetään veneeseen. Sivu 15.

        https://autoterm.com/storage/app/media//Manuals/Heaters/Operation PLANARS/AIR FI Installation Manual v06.2021.pdf

        Kiinnityskuvasta ei ole hyötyä tähän kysymykseen. Sillä samalla sivulla 15 lukee: Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin", sekä myös "Metalliletkun pää ei saa joutua kosketuksiin lämmittimen kumitiivisteen kanssa".
        Sivulla 13 lukee: "Asentaessasi pakoputkea, ota huomioon pakoputken
        korkea lämpötila (jopa 500 °С)".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnityskuvasta ei ole hyötyä tähän kysymykseen. Sillä samalla sivulla 15 lukee: Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin", sekä myös "Metalliletkun pää ei saa joutua kosketuksiin lämmittimen kumitiivisteen kanssa".
        Sivulla 13 lukee: "Asentaessasi pakoputkea, ota huomioon pakoputken
        korkea lämpötila (jopa 500 °С)".

        Minun käsittääkseni toinen ohje koskee pakoputken päätä, joka menee lämmittimeen ja toinen läpivientiä ulos.

        Yleinen varoitus koskee pakoputken vientiä veneen sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun käsittääkseni toinen ohje koskee pakoputken päätä, joka menee lämmittimeen ja toinen läpivientiä ulos.

        Yleinen varoitus koskee pakoputken vientiä veneen sisällä.

        Se noin metrinen pakoputki olisi alkupäästään 500 astetta kuuma, ja heti metrin päässä "pakokaasu ei polta käsiäkään" ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se noin metrinen pakoputki olisi alkupäästään 500 astetta kuuma, ja heti metrin päässä "pakokaasu ei polta käsiäkään" ??

        En usko, että olet oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnityskuvasta ei ole hyötyä tähän kysymykseen. Sillä samalla sivulla 15 lukee: Tiivistä liitos asentamalla kumitiiviste pakoputken laipan ja aluksen rungon väliin", sekä myös "Metalliletkun pää ei saa joutua kosketuksiin lämmittimen kumitiivisteen kanssa".
        Sivulla 13 lukee: "Asentaessasi pakoputkea, ota huomioon pakoputken
        korkea lämpötila (jopa 500 °С)".

        Pakoputki on kuuma, mutta siinä läpiviennissähän on pakoputki erillisenä keskellä, jotta siihen kumiin ja runkoon osuva kohta ei olisi enää liian kuuma.

        Kyllä ne pakokaasut myös jäähtyvät siinä pakoputkessa ja äänenvaimentimessa, mutta ovat edelleen varsin kuumia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputki on kuuma, mutta siinä läpiviennissähän on pakoputki erillisenä keskellä, jotta siihen kumiin ja runkoon osuva kohta ei olisi enää liian kuuma.

        Kyllä ne pakokaasut myös jäähtyvät siinä pakoputkessa ja äänenvaimentimessa, mutta ovat edelleen varsin kuumia.

        Läpiviennin keskellä oleva pakoaukko on erillään sitä ympäröivästä vaipasta sen suuaukon kohdalla, mutta molemmat ovat silti samaa kappaletta yhdistyen lähellä suuaukkoa. Kuinka lyhyellä matkalla kuumaa pakokaasua kuljettava putki voi jäähtyä viidestäsadasta asteesta noin paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputki on kuuma, mutta siinä läpiviennissähän on pakoputki erillisenä keskellä, jotta siihen kumiin ja runkoon osuva kohta ei olisi enää liian kuuma.

        Kyllä ne pakokaasut myös jäähtyvät siinä pakoputkessa ja äänenvaimentimessa, mutta ovat edelleen varsin kuumia.

        Mielestäni sen läpiviennin rakenne on sellainen, ettei lämpö johdu runkoon paljoakaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni sen läpiviennin rakenne on sellainen, ettei lämpö johdu runkoon paljoakaan

        Siinä on vain suulla se lyhyt ilmarako mutta koko läpivienti on yhtä samaa metallikappaletta. Ei paljon jäähdy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on vain suulla se lyhyt ilmarako mutta koko läpivienti on yhtä samaa metallikappaletta. Ei paljon jäähdy.

        Siihen se on kuitenkn tarkoitettu, vai?

        En menisi asentaamaan muuten kuin ohjeiden mukaan.


    • Anonyymi

      Täällä on paljon asiantuntijoita, mutta onko kenelläkään tullut mieleen kysyä maahantuojalta?

      • Anonyymi

        Maahantuoja on ammentanut kaiken osaamisensa asennusohjeeseen.


      • Anonyymi

        Maahantuoja tarkoittaa EU:ssa sitä, joka tuo laitteen EU-alueelle.
        EU:n sisällä on tavaran vapaa liikkuvuus eikä EU:n sisällä tapahtuva kauppa ole enää maahantuontia vaan sisäkauppaa.

        Tuon laitteen maahantuoja taitaa olla Latviassa.

        Suomessa sen sijaan on jälleenmyyjiä, joilla on velvollisuus toimittaa tarvittava ja riittävä dokumentaatio laitteen turvalliseen käyttöön ja asennukseen. Koska kyseessä on ilmeisesti laite, jonka direktiivin täyttäminen pitää ilmeisesti tarkastuttaa ulkopuolisen toimesta, niin suomalainen jälleenmyyjä ei saa itse tehdä ohjeita vaan niiden pitää tulla maahantuojalta tai ainakin ne pitää hyväksytää sillä viralliseksi dokumentiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maahantuoja tarkoittaa EU:ssa sitä, joka tuo laitteen EU-alueelle.
        EU:n sisällä on tavaran vapaa liikkuvuus eikä EU:n sisällä tapahtuva kauppa ole enää maahantuontia vaan sisäkauppaa.

        Tuon laitteen maahantuoja taitaa olla Latviassa.

        Suomessa sen sijaan on jälleenmyyjiä, joilla on velvollisuus toimittaa tarvittava ja riittävä dokumentaatio laitteen turvalliseen käyttöön ja asennukseen. Koska kyseessä on ilmeisesti laite, jonka direktiivin täyttäminen pitää ilmeisesti tarkastuttaa ulkopuolisen toimesta, niin suomalainen jälleenmyyjä ei saa itse tehdä ohjeita vaan niiden pitää tulla maahantuojalta tai ainakin ne pitää hyväksytää sillä viralliseksi dokumentiksi.

        Käyttö- ja asennusohjeiden yleisestä laadusta päätellen hyväksyntäprosessi taitaa toimia viinapalkalla, ennakkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttö- ja asennusohjeiden yleisestä laadusta päätellen hyväksyntäprosessi taitaa toimia viinapalkalla, ennakkoon.

        Tuote on tehty siellä, missä tehdään Ladojakin. Arviosi palkan laadusta vastaa käsitystäni idänkaupasta menneiltä vuosikymmeniltä.

        Itse en menisi ostamaan venäläisiä tuotteita ihan periaatteesta, mutta ilmeisesti jotkut ostavat ihan periaatteesta.

        SN-seuran parhaina aikoina joku totesi, että monet ostavat Ladan aatteellisista syistä, siihen myyjä totesi, että vielä useampi jättää ostamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maahantuoja tarkoittaa EU:ssa sitä, joka tuo laitteen EU-alueelle.
        EU:n sisällä on tavaran vapaa liikkuvuus eikä EU:n sisällä tapahtuva kauppa ole enää maahantuontia vaan sisäkauppaa.

        Tuon laitteen maahantuoja taitaa olla Latviassa.

        Suomessa sen sijaan on jälleenmyyjiä, joilla on velvollisuus toimittaa tarvittava ja riittävä dokumentaatio laitteen turvalliseen käyttöön ja asennukseen. Koska kyseessä on ilmeisesti laite, jonka direktiivin täyttäminen pitää ilmeisesti tarkastuttaa ulkopuolisen toimesta, niin suomalainen jälleenmyyjä ei saa itse tehdä ohjeita vaan niiden pitää tulla maahantuojalta tai ainakin ne pitää hyväksytää sillä viralliseksi dokumentiksi.

        No eberi on liki samanlainen laite. Siihen varmaan löytyy ohjeet jotai voi soveltaa.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eberi on liki samanlainen laite. Siihen varmaan löytyy ohjeet jotai voi soveltaa.?

        Juu tietenkin.
        Minäkin korjaa aina Ladaani Mersun korjausoppaalla.

        Ne on kuin kaksi marjaa. Mansikka ja Näsiä.


    • Anonyymi

      Jos Autotermin asentaa itse, takuu loppuu.

      Tarkaan ottaen sen saa asentaa, mutta sitä ei saa säätää itse.

      • Anonyymi

        Takuulle on muitakin ehtoja.

        Asennusohjeen hävittäminen voi mitätöidä tuotteen takuun.
        Älä siis hukkaa ohjetta.

        Takuu "mitöidään" myös silloin, jos ajoneuvoa ei ole varustettu sammuttimella.

        Takuu ei ala ennen kuin valtuutettu taho on rekisteröinyt laitteen ja tarkastanut hyväksynyt se asennuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuulle on muitakin ehtoja.

        Asennusohjeen hävittäminen voi mitätöidä tuotteen takuun.
        Älä siis hukkaa ohjetta.

        Takuu "mitöidään" myös silloin, jos ajoneuvoa ei ole varustettu sammuttimella.

        Takuu ei ala ennen kuin valtuutettu taho on rekisteröinyt laitteen ja tarkastanut hyväksynyt se asennuksen.

        Mikä valtuutettu taho?


      • Anonyymi

        Jos Autothermin lämmitin on ostettu EU-alueelta, on myyjällä ihan lakisääteinen virhevastuu. Mikäli laite ei toimi kuten sen on tarkoitus, on myyjä siitä vastuussa. Ensimmäisen 2 vuoden aikana todistustaakka virheettömyydestä on myyjällä, 2 vuoden jälkeen todistustaakka virheestä on ostajalla. Sen 2 vuoden jälkeen aletaan myös arvioida kuinka pitkään kyseisen tuotteen voi olettaa toimivan virheettömästi - siihen vaikuttaa myös tuotteesta annettu tieto. Jos myyjä on mennyt mainostamaan, että vaikkapa lämmitin toimii moitteetta vaikkapa 20 vuotta, niin heikoilla on jos 5 vuoden kohdalla kyykähtää.

        Valmistaja voi antaa lakisääteisten virhevastuiden lisäksi jotain omia takuita ja määrittää niiden ehtoja mielensä mukaan, mutta lakisääteiselle virhevastuulle ei voi asettaa mitään omia ehtoja, kuten kuka saa asentaa tai huoltaa. Väärin ei tietenkään saa asentaa, mutta se on eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Autothermin lämmitin on ostettu EU-alueelta, on myyjällä ihan lakisääteinen virhevastuu. Mikäli laite ei toimi kuten sen on tarkoitus, on myyjä siitä vastuussa. Ensimmäisen 2 vuoden aikana todistustaakka virheettömyydestä on myyjällä, 2 vuoden jälkeen todistustaakka virheestä on ostajalla. Sen 2 vuoden jälkeen aletaan myös arvioida kuinka pitkään kyseisen tuotteen voi olettaa toimivan virheettömästi - siihen vaikuttaa myös tuotteesta annettu tieto. Jos myyjä on mennyt mainostamaan, että vaikkapa lämmitin toimii moitteetta vaikkapa 20 vuotta, niin heikoilla on jos 5 vuoden kohdalla kyykähtää.

        Valmistaja voi antaa lakisääteisten virhevastuiden lisäksi jotain omia takuita ja määrittää niiden ehtoja mielensä mukaan, mutta lakisääteiselle virhevastuulle ei voi asettaa mitään omia ehtoja, kuten kuka saa asentaa tai huoltaa. Väärin ei tietenkään saa asentaa, mutta se on eri asia.

        Myyjän virheellisten ohjeiden mukaisesti saa asentaa väärin, jolloin myyjä vastaa ohjeesta ja siten myös virheellisestä asennuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä valtuutettu taho?

        Jostain syystä linkki valtuutetuille tahoille poistettiin. Se kaiketi sisälsi valtiosalaisuuksia.

        Mene valmistajan sivuille ja etsi partners, niin siellä on lista ihan kartan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Autothermin lämmitin on ostettu EU-alueelta, on myyjällä ihan lakisääteinen virhevastuu. Mikäli laite ei toimi kuten sen on tarkoitus, on myyjä siitä vastuussa. Ensimmäisen 2 vuoden aikana todistustaakka virheettömyydestä on myyjällä, 2 vuoden jälkeen todistustaakka virheestä on ostajalla. Sen 2 vuoden jälkeen aletaan myös arvioida kuinka pitkään kyseisen tuotteen voi olettaa toimivan virheettömästi - siihen vaikuttaa myös tuotteesta annettu tieto. Jos myyjä on mennyt mainostamaan, että vaikkapa lämmitin toimii moitteetta vaikkapa 20 vuotta, niin heikoilla on jos 5 vuoden kohdalla kyykähtää.

        Valmistaja voi antaa lakisääteisten virhevastuiden lisäksi jotain omia takuita ja määrittää niiden ehtoja mielensä mukaan, mutta lakisääteiselle virhevastuulle ei voi asettaa mitään omia ehtoja, kuten kuka saa asentaa tai huoltaa. Väärin ei tietenkään saa asentaa, mutta se on eri asia.

        Virhevastuu ei koske asennusta vaan ainoastaan tuotetta itseään. Jokainen vastaa aina itse omasta työstään.

        Jos noudattaa ohjeita ja ohjeissa on virhe, silloin vastuu on ohjeiden tekijällä eli tämän tyyppisissä vehkeissä maahantuojalla ja jakelijalla yhdessä. Jakelijalla on regressio-oikeus maahantuojalle, jolla periaatteessa on regressio-oikeus valmistajalle, mutta tuskin Samarassa on paljon kiinnostusta.

        Myös takuusta vastaa asiakkaalle myyjä ja maahantuoja (ja valmistaja). Kenelle tahansa saa esittää vaatimuksen, mutta myyjä on lähin.

        En ole varma, voiko takuun ehtona olla, että valtuutettu taho on tarkastanut asennuksen. Jos niin on, se pitää ainakin ilmoittaa hyvin selkeästi ja sille täytyy antaa hinta, aikataulu jne...

        Jos vasta jälkikäteen paljastuu, ettei takuuta saa ilman ylimääräisiä maksuja, silloin tuotteessa on hinnoittelun ym. tietojen kohdalla virhe. Voisin kuvitella, että ilman mainintaa asiakkaalla on oikeus purkaa kauppa tai vaatia myyjää tarkastamaan asennus veloituksetta ja täyttämään takuupaperit.

        Jos myyjä antaa takuun ilman tarkastusta tai myy laitteen takuulla, hän on itse vastuussa takuista, jos maahantuoja ei sitä hyväksy. Myyjä saa omissa nimissäänkin antaa takuita.


    • Anonyymi

      Leikitellään ajatuksella.

      Veneessä on koinsyömä lämmitin, jota on päätetty vaihtaa. Omistajalla ei ole aikaa eikä osaamista, mutta venepummiksi kouluttautunut Laituri-Lasse lupaa hoitaa asian ja vetoaa laajaan kokemukseensa yleismaailmallisista ja yliluonnollisista sioista.

      Omistajaan laajakatseinen kokenut ihminen tekee vaikutuksen ja laituri-Lasse saa tehtävän hoitaakseen. Sen verran tarkka omistaja kuitenkin on, että valitsee lämmittimen, jonka takuu edellyttää asennuksen tarkastamista.

      Kun Lasse ilmoittaa asennuksen olevan valmis, veneen omistaja tarkastaa, että siinä on takuu ja se merkitsee sitä, että asennus on tarkastettu.

      Kuinkas sitten kävikään?

      • Anonyymi

        Maahantuoja perustelee tarkastusvaatimusta mm. sillä, että myöhempien omistajien pitää pystyä luottamaan asennuksen oikeellisuuteen.
        Se on ihan hyvä peruste, mutta pätee myös yleismies Jantuseen, joka omasta mielestään voi asentaa laitteen aivan erinomaisesti.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9484
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2990
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      41
      2759
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2601
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      198
      2018
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      100
      1916
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1863
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1409
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      110
      1254
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1231
    Aihe