Jos olisit metsäkoneenkuljettaja - luonnonsuojelurikos

Anonyymi-ap

Kuinka paljon metsäkoneenkuljettavan pitää tietää vaikkapa luonnonsuojelusta?

Jos ajat työksesi koneella pikkuisen ojan, nyt leveä oja tai matala puro, mistä ihmeestä voit tietää, että kohta oletkin vankilassa?

Rauhoitettujen simpukoiden kotijoen ylittäminen raskailla koneilla voi aiheuttaa laajamittaista tuhoa joen simpukkakannalle. (HS)

Simpukka­tuhoa tutkitaan rikoksena, josta tuomio on aina vankeutta. Kyse on hyvin poikkeuksellisesta rikosepäilystä. (HS)

Metsähallituksen mukaan Stora Enson työmaan yhteydessä Hukkajoessa on voinut kuolla jopa tuhansia jokihelmisimpukoita, kun joen yli on ajettu metsätyökoneilla. Jokihelmisimpukka eli raakku on uhanalainen laji. Poliisi tutkii tapausta törkeänä luonnonsuojelurikoksena. (HS)

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010646083.html

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010646485.html

Kenen tehtävä on ollut ohjeistaa kuljettajaa, että hän ei saa ajaa vesielukan yli juuri tuosta kohdasta? Ellei ohjeita ole annettu, mistä ihmeestä kuljettajan olisi pitänyt tietää, että raakut asustavat ojassa? Mikä olisi ollut työtään tekevälle kuljettajalle vaihtoehto?

Mitä itse olisit tehnyt?

37

631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En olisi ainakaan kommentoinut naiselle, joka oli mennyt huomauttamaan asiasta, että "näytä tissit" kuten hän Ylen haastattelussa kertoi. Ihan ykkösluokan tampio.

      • Anonyymi

        Jos kuitenkin kommentoisit ihan avaukseen, eikä oletukseen tisseistä ja tampioisuudesta.

        Mitä tissitampion olisi siis pitänyt tietää? Se on monessa asiassa se jutun ydin. Vastaan omasta puolestani, että juoksen, kävelen, vaellan ja suunnistan sekä ajan usein erilaisilla maastokelpoisilla ajoneuvoille lkallioilla, erämaissa, ojissa, joen sekä vesistöjen penkoissa ja rannoilla. Mistä ihmeestä minun pitäisi ilman erillistä kielto- tai tunnusmerkkiä tietää, että jossakin asuu joku elukka? Onko eroa ajoneuvoilla ja työkoneilla?

        Jokaisen oikeudella ja ilman eri kieltoa minulla on oikeus. On selvää että ympäristöään ei saa pilata ja saastuttaa, eikä eläimiä tappaa ilman lupaa. Mutta rajat nyt kaikella.

        On selvää, että liito-orava on aiheuttanut Suomelle satojen miljoonien eurojen tappiot, ja pelkästään Vantaalle kymmenien miljoonien eurojen tappiot. Mutta että tuollainen raakkuva vesielukkakin pitäisi tietää ja tunnistaa.

        Onko alueella ollut luonnonsuojelualuemerkit tai kartassa tai jossakin yleinen tieto siitä, että raakkuvat elukat asuvat juuri tuossa ojassa? Vai kuuluuko koneen kuljettajan tai toimeksiantajan velvollisuuksiin ottaa alueesta selvää?

        Missä asiasta määrätään?


      • Anonyymi

        Tästä on olemassa ainoastaan naisen versio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä on olemassa ainoastaan naisen versio.

        Siiderivalas?


      • Anonyymi

        Ymmärrätkö että konemiehet ym duunarit kutsuu huomioliivejä tissiliiviks,oletko sitä ajatellut?siksi se käski näyttämään ne kun muija kävelee koneen eteen jossain lateksipuvussa ja alkaa käskyttää!sakot tuolle akankuvatukselle pitäis antaa!


    • Anonyymi

      Metsäfirmoissa leimikkoja ja hakkuita suunnittelee yleensä kai metsätalousinsinöörit tms. Suunnitelmissa tulisi olla varastopaikat ja ajourat mietitty eli hakkuu- tai ajokoneenkuski ei niitä yleensä itse suunnittele. Ohjelmat kyllä varoittaa nykyään aika hyvin lähialueiden suojelualueista eli ei pitäisi jäädä huomaamatta. Ainakin ne pystyy helposti tarkistaa.

      Ehkä suunnittelija ei ole huomannut tai halunnut huomioida suojelukohdetta, tai sitten metsäkonekuski ei ole noudattanut suunnitelmaa.

      • Anonyymi

        Kuulostaa loogiselta. Lööpin otsikko oli kuitenkin että rikolliselle aina vankeutta, sakot eivät riitä.

        Jos tai kun syyllinen tai syylliset löytyy, vankilan ovi paukkuu. Ensin toki tutkitaan, sitten hutkitaan. Raakut ovat olleet epäilemättä kärsijän asemassa.

        Kysymys siitä, olisiko jonkun tullut tietää. Varmasti jonkun, mutta mikä olikaan tässä komentoketju.


    • Anonyymi

      Jokainen metsäkoneenkuljettaja on käynyt luonnonhoitokoulutuksen missä nämä asiat käydään läpi. Joten tiedossa on pitänyt olla, se on sitten toinen juttu miten koulutuksen sisältö on omaksuttu. Mutta jokatapauksessa kuljettajan vastuulla tämä asia on.

      • Anonyymi

        Kuljettaja totesi siinä, että voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan. Minä tulkitsin sen niin, että täällä ei minkään hippien ininöitä paljoa kuunnella, biologi kertoo.

        Tämä edellinen jää kuljettajan vastuulle, muu voi siirtyä ketjussa tosi ylös asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettaja totesi siinä, että voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan. Minä tulkitsin sen niin, että täällä ei minkään hippien ininöitä paljoa kuunnella, biologi kertoo.

        Tämä edellinen jää kuljettajan vastuulle, muu voi siirtyä ketjussa tosi ylös asti.

        Ei, kyllä se on kuljettajan vastuulla ettei mennä paskomaan suojeltuja kohteita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, kyllä se on kuljettajan vastuulla ettei mennä paskomaan suojeltuja kohteita

        Kerro lisää tuosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, kyllä se on kuljettajan vastuulla ettei mennä paskomaan suojeltuja kohteita

        Olisiko kuljettajan pitänyt tietää ja mitä hänen olisi pitänyt tietää?

        Jos minä tuon satojen kilometrin päästä Varkaudesta tai Savonlinnasta vajaan puolen miljoonan kalustot Suomussalmelle, pitääkö minun itseni varta vasten ottaa selvää, että saako jonkin ojan yli mennä koneilla? Minullahan ei ole tuosta alueesta mitään tietoa, eikä kartassa ole mitään kieltomerkkejä eikä alueella ole maastossa ohjeistusta.

        Missä kerrotaan, että kuljettajaa koskee jonkinlainen velvollisuus ja mikä velvollisuus, vai onko se velvollisuus paikallisella toimeksiantajalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko kuljettajan pitänyt tietää ja mitä hänen olisi pitänyt tietää?

        Jos minä tuon satojen kilometrin päästä Varkaudesta tai Savonlinnasta vajaan puolen miljoonan kalustot Suomussalmelle, pitääkö minun itseni varta vasten ottaa selvää, että saako jonkin ojan yli mennä koneilla? Minullahan ei ole tuosta alueesta mitään tietoa, eikä kartassa ole mitään kieltomerkkejä eikä alueella ole maastossa ohjeistusta.

        Missä kerrotaan, että kuljettajaa koskee jonkinlainen velvollisuus ja mikä velvollisuus, vai onko se velvollisuus paikallisella toimeksiantajalla?

        Hyviä kysymyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettaja totesi siinä, että voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan. Minä tulkitsin sen niin, että täällä ei minkään hippien ininöitä paljoa kuunnella, biologi kertoo.

        Tämä edellinen jää kuljettajan vastuulle, muu voi siirtyä ketjussa tosi ylös asti.

        Tais sanoa että "näytä ne tissiliivit kun mulle tulet juttelemaan".eli missä on huomioliivit?haloo!ette ymmärrä duunarien sanontoja luuserit!


    • Anonyymi

      Stora Enso eli työn tilaaja oman väittämänsä mukaan tiesi, ja on ohjeistanut alueen urakoitsijoita.

      On tietenkin mahdollista, että kyseinen pörssifirma vain heittää kuskin ja paikallisen työjohdon junan alle. Onhan kyse 1-5 miljoonan euron laskusta ja parin vuoden linnatuomiosta. Kuka pörssiyhtiön pomo haluaisi ottaa tuosta vastuuta, kun voi laittaa paikallisen duunarin ja kenttäesimiehen maksamaan loppuelämänsä ulosottoa? Asiaa helpottaa kun metsähallituksen tutkija vielä kertoo asiasta kuskille ja kuski vähät välittää videolla asiasta. Helppo osoittaa hänen syyllisyys ja säästää pörssifirman varoja.

      Sijoittajat tykkäävät.

      • Anonyymi

        Kirjallinen tai muuten todennettavissa oleva ohjeistus konekuskille on ainoastaan pätevä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjallinen tai muuten todennettavissa oleva ohjeistus konekuskille on ainoastaan pätevä.

        Kerro lisää tuosta. Missä tuollainen ohje tai velvoite on todistettavasti annettu, että vain kirjallinen kelpaa? Sinulla on varmaan linkki johonkin sääntöön, oppi- tai ohjekirjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro lisää tuosta. Missä tuollainen ohje tai velvoite on todistettavasti annettu, että vain kirjallinen kelpaa? Sinulla on varmaan linkki johonkin sääntöön, oppi- tai ohjekirjaan.

        Sellainen sana, kuin "todistelu", lienee sinulle vieras?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen sana, kuin "todistelu", lienee sinulle vieras?

        Suullinen sopimus ja ohjeistus ovat myös päteviä.

        Todistelua tarvitaan vasta käräjäsalissa, jos asiasta ollaan eri mieltä eli olet siis jo valmiiksi tuomarin juttusilla. Ovatko kuljettaja ja toimeksiantaja nyt asiasta eri mieltä, onko kyseessä väärinymmärrys, katkos tiedonkulussa, tahallinen väärinteko ja valehtelu vai jotakin muuta?

        Tuskin Storan iso johtaja ohjeistaa jokaista kuljettajaa pääkonttorilta käsin erillisen pikalähetyksen muodosssa.


    • Anonyymi

      >>> Ei, kyllä se on kuljettajan vastuulla ettei mennä paskomaan suojeltuja kohteita.

      Korjataan tampion arvausta.

      Metsänkäyttöilmoitus on aina tehtävä ennen myyntihakkuuta tai erityisen tärkeän elinympäristön käsittelyä. Metsänkäyttöilmoituksen tekemisestä vastaa maanomistaja tai hallintaoikeuden tai muun erityisoikeuden haltija tai näiden valtuuttama henkilö. Metsänkäyttöilmoitus on tehtävä Suomen metsäkeskukselle viimeistään 10 päivää ja aikaisintaan kolmen vuotta ennen hakkuun tai muun toimenpiteen aloittamista.

      Vesilakia ja luonnonsuojelulakia valvoo ELY-keskus. Kun hakkuu osuu pohjavesialueelle tai esimerkiksi liito-oravareviirin läheisyyteen, lähettää Metsäkeskus siitä tiedon ELY-keskukseen. ELY-keskus valvovana viranomaisena päättää sitten mahdollisista jatkotoimenpiteistä.

      Metsälaki 1093/1996

      Maa- ja metsätalousministeriön asetus metsänkäyttöilmoituksesta 1320/2013

      Metsäkeskus valvoo, että yritykset ja yksityishenkilöt noudattavat metsää koskevia lakeja.

      --

      HS:n näkemä sähköposti osoittaa, että metsänomistaja ja Stora Enso saivat Kainuun ely-keskukselta selkeät ohjeet siitä, miten simpukkatuho Suomussalmella vältetään.

      https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010648219.html

      Stora Enson maajohtaja S, P. kertoi HS:lle torstaina, ettei osaa vielä sanoa mikä kaikki tapauksessa meni pieleen.

      • Anonyymi

        Kainuun Ely-keskus. Talvivaaran Kaivososakeyhtiö oli muuten myöskin Kainuussa.

        Kainuussa tapahtuu aina. Siellä on enemmän tapahtumia asukasta kohti kuin missään muualla Suomessa. Koko Kainuussa on 70 000 asukasta, siis saman verran Lappeenrannassa, Hämeenlinnassa tai Vaasassa.


      • Anonyymi

        Metsäkeskus ei kovinkaan paljon valvo mitä maastossa tehdään etenkään, kun metsästä ei ole kyse ja ELY-keskus paremminkin rahoittaa erilaisia luontoon kohdistuvia varsin rankkojakin toimenpiteitä ja tarkastukset näyttäisivät olevan varsin suurpiirteisiä, kun kysymys ei ole luonnonsuojelualueesta.
        Ihminen pilaa luontoa oman mielensä mukaan. Surullista!


    • Anonyymi

      Linnatuomio kuskille ja yhtiölle miljoona sakot.

      On nimittäin ihan mahdollista panna linnaan ja määrätä jopa kymmenien miljoonien sakot.

      Pannaan raakuille niin kova kappalehinta ettei kukaan uskalla enää tappaa niitä.

      Storalla miljardien liikevaihto ja silti saa yritystukia ja nergiaveronpalautuksia!

      Tulta munille ja kunnon rangaistus osallisille ja syyllisille!

      Suojeluun upotettu miljoonia ja nämä siat nakkaa Paskat sille!

      Törkeää törkeämpi teko.

      • Anonyymi

        Ei raakuille heitetä jälkikäteen mitään hintaa, vaan sillä on jo hinta. Hinta on vajaa 600 euroa per kappale.

        Mitä tulee yhteisösakkoon, se määräytyy aiheuttamis- ja syy-yhteys-perusteen mukaan. Kyse on isännänvastuusta ja siitä, miten ohjeet ja määräykset on saatu menemään eteen päin toteuttamisportaassa.

        Imagohaitta on kova, mutta uutinen juuri ja juuri voi ylittää maan rajat. Vientitoimintaahan tuo lähinnä on.

        Kuski tai kuskit ovat jo varmasti etsimässä töitä ihan muualta tai ovat työkkärin kassalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei raakuille heitetä jälkikäteen mitään hintaa, vaan sillä on jo hinta. Hinta on vajaa 600 euroa per kappale.

        Mitä tulee yhteisösakkoon, se määräytyy aiheuttamis- ja syy-yhteys-perusteen mukaan. Kyse on isännänvastuusta ja siitä, miten ohjeet ja määräykset on saatu menemään eteen päin toteuttamisportaassa.

        Imagohaitta on kova, mutta uutinen juuri ja juuri voi ylittää maan rajat. Vientitoimintaahan tuo lähinnä on.

        Kuski tai kuskit ovat jo varmasti etsimässä töitä ihan muualta tai ovat työkkärin kassalla.

        Metsähallituksen projekti­päällikkö Pirkko-Liisa Luhta kirjoitti joki­helmi­simpukan suojeluun keskittyvästä Life Revives -hankkeen blogissa, että raakkuja elää Suomessa arviolta 2,2 miljoonaa.

        Raakkujen yhteisarvon voi siis laskea olevan lähes 1,3 miljardia euroa. Se tekisi siitä Suomen arvokkaimman lajin.

        HS.fi

        Jos raakkuja on yli 2 miljoonaa kappaletta, miten se voi olla uhanalainen?

        Saimaannorppia on Suomessa 480 kappaletta, maakotkia 400 paria ja susia 300 yksilöä. Ne ovat harvinaisia.


    • Anonyymi

      Eihän toki kaivinkonekuskin tarvitse itse tietää mitään, totella käskyjä vaan. Ja jos ei ymmärrä ohjeistuksesta huolimatta ( pomo? Biologi) niin eihän sille mitään voi. Eikä sillekään, että mielessä ovat, ongelmien ilmaantuessa, lähinnä ihmisen rinnat.

      • Anonyymi

        Kysymys siitä, mitä pitää tietää ja milloin pitää osata ottaa selvää.

        Metsänkäyttöilmoituksen tekemisestä vastaa maanomistaja tai hallintaoikeuden tai muun erityisoikeuden haltija.

        Koneen kuljettaja vastaa vain omista toimistaan, eikä ole vastuussa metsänkäyttöilmoituksesta. Koneen kuljettaja ei ole vastuussa Ely-keskukselta saatavista ohjeista vaan niiden NOUDATTAMISESTA. Onko hän saanut ne määräykset ja ohjeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys siitä, mitä pitää tietää ja milloin pitää osata ottaa selvää.

        Metsänkäyttöilmoituksen tekemisestä vastaa maanomistaja tai hallintaoikeuden tai muun erityisoikeuden haltija.

        Koneen kuljettaja vastaa vain omista toimistaan, eikä ole vastuussa metsänkäyttöilmoituksesta. Koneen kuljettaja ei ole vastuussa Ely-keskukselta saatavista ohjeista vaan niiden NOUDATTAMISESTA. Onko hän saanut ne määräykset ja ohjeet?

        Tärkeä vastuukysymyksen rajoitus.


    • Anonyymi

      ”Jos raakkuja on yli 2 miljoonaa kappaletta, miten se voi olla uhanalainen?”

      Kaikki uhanalaiset lajit eivät ole harvinaisia. Uhanalaisuusluokkia on useita, ja niille on kansainvälisesti sovitut kriteerit. Laji voi olla maanlaajuisesti uhanalainen tai maailmanlaajuisesti. Raakku on sekä maanlaajuisesti että maailmanlaajuisesti ”erittäin uhanalainen” (ei kuitenkaan ”äärimmäisen uhanalainen”).

      Laji.fi: ”Rauhoitettu Suomessa vuonna 1955. Jokihelmisimpukan uhanalaisuuden taustalla on elinympäristöjen muuttuminen epäsuotuisiksi jokien perkauksen takia, lohikalakantojen heikentyminen sekä helmenpyynti. Kannat ovat osittain elpyneet tehokkaan suojelun ansiosta.” (Raakun toinen nimi on siis jokihelmisimpukka.)

      Näiden uhanalaisuusluokkien suomennokset eivät aina ole onnistuneita. Esim. ”Endangered” on virallisesti suomennettu ”erittäin uhanalainen”.

      Uhanalaisuusluokat: https://fi.wikipedia.org/wiki/Uhanalaisuusluokitus#Uhanalaisuusluokat tai lyhytlinkkinä: https://tinyurl.com/rsam7wdm

    • Anonyymi

      Kuskille annetaan ohjeet kustakin hakkuupaikasta kuinka toimitaan. Kuskit tekee pitkää ajopäivää ja muun ajan käyttävät lepäämiseen. Ei ole kuskin työ selvittää asioita eri instansseista. Kyllä hakkuun tilaajan työ on tuo.
      Jos siellä metsässä joku akkeli alkaa kimittää luonnonsuojelusta, on varmasti ensimmäinen ajatus että nyt joku greenpissis tai elokapinapissis tullut avautumaan.
      Ja sellaiselle raakkujalle voikin pyytää näyttämään tissit.
      Jos siellä oli jäänyt paljon raakkuja alle, on edellisen hakkuun ajokerojen jälkeen kanta palautunut. Onko tilanne se että joessa on jo ylikansoitus raakuista ja nuoret toukkavaiheen raakut pohjaan kiinnitettyään kuolevat nälkään. Siksi raakkujoet on täynnä vanhusraakkuja.
      Noista ylikansoitetuista raakkujoista voisi siirtää raakkuja purettujen patojen koskiin, niissä alkaa lohikalat nousemaan latvavesille ja raakuilla on taas mahdollisuus lisääntyä puhtailla latvapuroilla.
      Kokonaisuudessaan koko raakkumeteli on täysin ylimitoitettu kaupunkilaisten näennäis-luonnonsuojelijoiden toimesta aivan lynkkaus mentaliteetilla.

      • Anonyymi

        Metsä Group on irtisanonut yhteistyön Stora Enson Suomussalmen hakkuu-urakoitsijan kanssa. Metsä Group on irtisanonut alun perin sopimuksensa kainuulaisyrityksen kanssa jo kuluvan vuoden kesäkuussa. Syitä yhtiö ei avaa sen tarkemmin, mutta kertoo olleensa tyytymätön urakoitsijan työhön.

        Stora Enso ei ota kantaa siihen, aikooko yritys edelleen jatkaa yhteistyötä kainuulaisen urakoitsijan kanssa.

        (Iltasanomat)


    • Anonyymi

      Yleistä on tuhota myös ulkoilureittejä sekä polkuja.

      Tietenkin avohakkuussa menee kaikki useaksi vuosikymmeneksi, mutta harvennuksessa ja siirtymisessä voi hyvin ajaa muualla kuin ihmisten kulkureiteillä tekemättä vahinkoa yhteiselle ja yksityiselle omaisuudelle sekä jokamiehen oikeuksille.

      Oma kysymyksenä on kuka omistaa metsän, luonto vai ihminen. Muut lajit hänen reviirillään ovat hänen omaisuuttaan? Jolle hän voi tehdä mitä hyvänsä.
      Pitäisikö luonnonomistaminen kuitenkin siirtää valtion monopoliksi. Ja siirtyä metsätaloutta kestävämpiin talouden muotoihin. Aina kun metsä hakataan, sen maaperä köyhtyy, eikä köyhtyneessä maaperässä kasva mitään.

    • Anonyymi

      Viidakossa ei ole metsärikoslakia.

      • Anonyymi

        Tärkeintä on että joku menee vankilaan.


    • Anonyymi

      Helsingin Sanomien mukaan metsätyökoneenkuljettaja noudatti Stora Enson hyväksymää hakkusuunnitelmaa joenylityspaikkoineen, kunnes metsästä ilmestyi mustaan sukelluspukuun pukeutunut, röykeä nainen vaatimaan, että hän ei saa tehdä töitään. Metsätyökoneenkuljettaja soitti lisäksi esimiehilleen tapauksen vuoksi varmistuen tilanteesta ja jatkoi töitään sovitun hakkuusuunnitelman mukaan. Pitääkö kaikkien lopettaa työt, jos jostain ilmestyy röyhkeä nainen vaatimaan töiden lopettamista etenkin jos nainen ilmestyy vaatimuksineen sukelluspuvussa.

      • Anonyymi

        Aika moni voi tuonkin tekstin jälkeen pohtia avauksen peruskysymystä: joku menee vankilaan - mitä olisit itse tehnyt?

        Jos joku ituhippi todellakin tulee asiattomasti puskista huutelemaan ja vaarantamaan työturvallisuutta, on kyllä vaikea ruveta uskomaan. Ei puolen miljoonan koneita laiteta seisomaan turhan takia, kai se nyt on kaikille selvää, vaan suunnitelman mukaan mennään.

        Ei rakennustyömaallakaan uskota ulkopuolista ja lopeteta valuja siihen, että kadulta joku pukumies huutaa Putzmeisteriin, että betonissa on liikaa kovetetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni voi tuonkin tekstin jälkeen pohtia avauksen peruskysymystä: joku menee vankilaan - mitä olisit itse tehnyt?

        Jos joku ituhippi todellakin tulee asiattomasti puskista huutelemaan ja vaarantamaan työturvallisuutta, on kyllä vaikea ruveta uskomaan. Ei puolen miljoonan koneita laiteta seisomaan turhan takia, kai se nyt on kaikille selvää, vaan suunnitelman mukaan mennään.

        Ei rakennustyömaallakaan uskota ulkopuolista ja lopeteta valuja siihen, että kadulta joku pukumies huutaa Putzmeisteriin, että betonissa on liikaa kovetetta.

        Juuri noin. Hyvä että järkevät mielipiteet pääsevät esiin verrattuna vaikkapa Taiwanin oppilaskotiketjuun, jossa hämärrytystä levitellään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe