Soitin juuri äsken 2 puhelua.
Ensimmäisen veroviraston neuvontaan ALV -asioissa: Jos tilaan ja maksan tänään, mutta toimitus ulkomaisesta Web -kaupasta tapahtuu syyskuussa, minkä prosentin mukaan maksan arvonlisäveron: 24 vai 25,5 % ?
Oikea vastaus: Jos rahat ovat myyjän tilillä elkokuun viimeinen päivä tai aiemmin, niin 24% mukaan, muussa tapauksessa 25,5% mukaan. Pankkiviiveet siis saattavat aiheuttaa maksusuorituksen tilittämisen myyjäyrityksen tilille vasta syyskuun puolella, ja JOS näin käy, silloin maksetaan ALV 25,5% mukaan.
Jos rahat ehtivät myyjäyrityksen tilille elokuun puolella, silloin maksetaan ALV 24% mukaan.
Soittaminen Telian matkapuhelinliittymällä veroviraston 0295 -alkuiseen neuvontanumeroon (viranomaisnumero) maksaa 17 snt/min. En tiedä, tuleeko syyskuun alusta tuohon myös ALV -korotus, kun otetaan huomioon, että nykyinen 17 snt/min hinta tuli voimaan 1.1.2024, vielä vuoden 2023 loppuun saakka "normaali matkapuhelumaksu" Telialla oli 9 snt/min. Nousua vuoden alussa siis 88,89%.
Seuraavaksi soitin kiinalaisen yrityksen asiakaspalveluun Kiinaan, kysyäkseni eräitä teknisiä kysymyksiä heidän tuotteestaan, kun 2 pv sitten lähettämääni sähköpostiin ei ollut tullut mitään vastausta. Asiakaspalvelija kertoi, ettei tuo sähköposti ollut lainkaan tullut perille, mutta lähetin saman viestin uudelleen, ja se tuli perille jo puhelun aikana.
Puheluhinta Kiinaan: 3,14 snt/min (sis. ALV 25,5%) - vielä muutaman päivän ajan hinta on siis 3,1 snt/min (sis. ALV 24%).
Tuon 3,14 snt/min hinnalla laskettuna:
Samalla rahalla, millä puhun YHDEN minuutin veroviraston asiakaspalvelijan kanssa, voin puhua 5 min 24,8 sek kiinalaisen yrityksen asiakaspalvelijan kanssa.
Sanna Marinin hallituksen aikana eduskunta sääti lain, että puhelut valtakunnallisiin tilaajanumeroihin (vanhentunut nimi: valtakunnallinen yritysnumero) sekä viranomaisnumeroihin saavat maksaa enintään "normaalin matkapuhelumaksun".
Valitettavasti eduskunta ei laissa määritellyt, mitä tuo "normaali matkapuhelumaksu" tarkoittaa - joten operaattorit ovat tulkinneet asiaa omaksi edukseen ja asiakkaiden vahingoksi.
Katsokaapa esim. Globetelin hinnastoa:
https://globetel.fi/liittymat/
"Globetel Perus
Puhelut kaikkiin liittymiin
0,059 €/min"
Ilmeisesti Globetelin mielestä valtakunnalliset tilaajanumerot sekä viranomaisnumerot EIVÄT ole liittymiä, sillä myöhemmin samalla sivulla kerrotaan:
Palvelu- tai yritysnumeroihin tai muihin erikoishinnoiteltuihin numeroihin matkapuhelinmaksu (mpm) on 0,139 €/min.
Noihin valtakunnallisiin soittaminen siis Telialla 17 snt/min, Globetelillä 13,9 snt/min.
Globetel myy liittymiä myös yksityishenkilöille, vaikka heidän markkinointi ja mainonta kohdistuukin lähinnä yritysasiakkaisiin.
MIKÄLI Globetel ei ole vieläkään korjannut ongelmaa, niin tiedoksi:
Globetel lähettää laskunsa sähköpostin liitteenä Linux -tekstitiedostona.
Linux -tekstitiedosto poikkeaa MS-DOS/Windows --tekstitiedostosta kahdella tavalla:
1) Rivinvaihtomerkkinä on pelkkä CR kun Windowsissa pitäisi olla CR LF. Tämän seurauksena Microsoftin oma Muistio / Notepad näyttää koko laskun yhtenä jättipitkänä rivinä.
2) Merkkikoodaus on UTF-8, mutta alussa EI OLE BOM (Byte Order Mark) -merkkiä.
Windowsin Notepad tulkitsee tekstitiedostoja näin:
JOS tiedoston alussa on BOM, merkkikoodaus on UNICODE, ja se, millainen BOM, määrittelee sen, mikä eri UNICODEn esitystavoista (UTF-8, UTF-16LE, UTF-16BE, UTF-32LE, UTF-32BE, UCS-2, UCS-4).
JOS tiedoston alussa EI ole BOM -merkkiä, merkkikoodaus on "Ansi" = Windows-1252. (huom: iso-8859-1 on Windows-1252:n osajoukko, erona on merkit 128-159, joihin kuuluu esim. Euron merkki ( € ). Windows-1252:ssa tuo euron merkki on, mutta iso-8859-1:ssä ei ole Euron merkkiä.
Nämä ongelmat voi välttää lataamalla ja asentamalla Windows -tietokoneelleen Notepad++ (Notepad Plus Plus) -ohjelman, jolla nimien samankaltaisuudesta huolimatta ei ole mitään tekemistä Microsoftin kanssa.
Globetelilta saa nuo puhelut valtakunnallisiin numeroihin edes hieman halvemmalla, vaikka halvaksi ei heidänkään hintatasoa voi sanoa, vertaa sitten vaikkapa siihen, että kiinalaisen yrityksen asiakaspalveluun soittaa alv -korotuksen jälkeekin 3,14 snt/min.
Joskus vuosia sitten silloisen Viestintäviraston (nykyisin osa Traficomia) virkamies sanoi näin: Me emme valvo hintoja emmekä hinnoittelukriteereitä.
Viranomaisnumerot ja Valtakunnalliset tilaajanumerot - hinnat kohtuuttomia !
Anonyymi-ap
0
250
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1752066
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,851499Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1821414Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta121182Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita401066Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!2101003- 42918
- 97865
- 85825
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan49785