Kansainvälinen lukutaidon päivä

oli eilen.
Luku-ja kirjoitustaitdon synty joskus kauan sitten, historian hämärässä, oli suuri harppaus eteenpäin ihmiskunnalle. Vähitellen tienviitoista, muistokivien riimuista ja kauppakirjoista alkanut kirjallinen tiedoitus kehittyi kirjallisuudeksi, kulttuuriksi, sivistykseksi.
Riimukivistä ja nuolenpääkirjoituksesta savitauluissa, papyrusrullista ja nuorasolmuista ihmiskunta kehitti kirjallisuudeneri lajit, tiedon ja kaunon,

Luin aamun lehdestä että kahdeksasluokkalainen vantaalainen poika on lukenut vain yhden kokonaisen kirjan koulussa.

"Lukuläksyjä tulee hänen mukaansa todella harvoin missään oppiaineessa. Kirjoitustehtävät ovat usein sen kaltaisia, että lauseeseen pitää vain täydentää puuttuva sana."

Onko lukutaito ja lukuharrastus hiipumassa?
Olemmeko enää vain me, eläkeläissukupolvi, joka lukee painettuja kirjoja?

Äänikirjojen kuuntelu ei edistä lukutaitoa, vaikka pitääkin koko joukon kirjoittajia leivänsyrjässä kiinni, joitakin jopa kuohari toisessa kädessä.

Tänä päivänä kirjoitetaan enemmän kirjoja kuinkoskaan ennen, mutta kuka niitä lukee?

191

1243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitäisikö lukea, luen nykyään 3-4 kirjaa vuodessa, ongelma löytää kirja joka tempaa mukaansa.
      Oli ehdotus jossa oppilaille annettaisi kotiläksyksi silloin tällöin lukea joku valittu kirja.

      • Anonyymi

        Ei enää jaksa keskittyä mihinkään romaaneihin, nuorena oli eri asia. Dukumentteja ja jotain muistelmia lähinnä enää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei enää jaksa keskittyä mihinkään romaaneihin, nuorena oli eri asia. Dukumentteja ja jotain muistelmia lähinnä enää.

        Meidän nuoruudessa oli vähän virikkeitä, 50-luvulla sisällä melkein ainoita oli radio, lukeminen jotain käsillä tekemistä, shakkia ja pelejä pelattii. Lukemiseen johdatti tiedon halu, siten kertoma kirjallisuus muistan kaupungin kirjasto kortin numeron 316


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Meidän nuoruudessa oli vähän virikkeitä, 50-luvulla sisällä melkein ainoita oli radio, lukeminen jotain käsillä tekemistä, shakkia ja pelejä pelattii. Lukemiseen johdatti tiedon halu, siten kertoma kirjallisuus muistan kaupungin kirjasto kortin numeron 316

        pelle halveksii suomalaista kulttuuria eikä osaa sen takia edes suomea apukoulutasoa enempää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pelle halveksii suomalaista kulttuuria eikä osaa sen takia edes suomea apukoulutasoa enempää

        Puhut itsestäsi?


    • Anonyymi

      Tämän päivän peruskoulu on niin lapsellista touhua, kuin olla ja voi.

      Turhaa on nuoria arvostella ja haukkua, että he eivät lue.

      Muistan omaa kouluaikaani, niin ei silloinkaan niitä lukijoita paljoakaan ollut.
      30 oppilaasta pari kävi kirjastossa lainailemassa ja lukivat.

      • Eivät tämänpäivän peruskoululaiset ehdi lukemaan. Me luettiin kyllä jo ihan alakouluikäisinä kokonaisia kirjoja,, täysimittaisia, 200-300 sivua parhaimmillaan, eikä vain kuvakirjoja, sarjakuvia ja lastenkirjoja joissa oli muutama kymmen sivua.

        Koulussa en kyllä muista varsinaisia lukuläksyjä olleen, kunnes sitten äidinkielen tunneilla oppikoulussa joissa alettiin kartuttamaan lukukaanonia. Kerämään kulttuuripääomaa. Kiitos äidinkielenopetuksen, tutustuin lähes kaikkiin suomalaisiin klassikkoihin ja sittemmin myös pieneen valikoimaan käännöskirjallisuuden helmiä.

        Ajat ovat muuttuneet, uudet ovat kujeet. Nyt on älykänny, sovellukset, snap chatit jne. pirstaloitunut komminikatiomallit, jotka eivät vaadi keskittymistä muutamaa minuuttia kauempaa yhteen asiaa. Puhelin pimputtaa uusia viestejä, videot joita katsotaan ja jaetaan.
        Pahinta mitä tämänpäivän kouluikäinen tietää on että on tylsää.

        Minä olen sitä mieltä että lapselle on hyvä jos on välillä vähän tylsää.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Eivät tämänpäivän peruskoululaiset ehdi lukemaan. Me luettiin kyllä jo ihan alakouluikäisinä kokonaisia kirjoja,, täysimittaisia, 200-300 sivua parhaimmillaan, eikä vain kuvakirjoja, sarjakuvia ja lastenkirjoja joissa oli muutama kymmen sivua.

        Koulussa en kyllä muista varsinaisia lukuläksyjä olleen, kunnes sitten äidinkielen tunneilla oppikoulussa joissa alettiin kartuttamaan lukukaanonia. Kerämään kulttuuripääomaa. Kiitos äidinkielenopetuksen, tutustuin lähes kaikkiin suomalaisiin klassikkoihin ja sittemmin myös pieneen valikoimaan käännöskirjallisuuden helmiä.

        Ajat ovat muuttuneet, uudet ovat kujeet. Nyt on älykänny, sovellukset, snap chatit jne. pirstaloitunut komminikatiomallit, jotka eivät vaadi keskittymistä muutamaa minuuttia kauempaa yhteen asiaa. Puhelin pimputtaa uusia viestejä, videot joita katsotaan ja jaetaan.
        Pahinta mitä tämänpäivän kouluikäinen tietää on että on tylsää.

        Minä olen sitä mieltä että lapselle on hyvä jos on välillä vähän tylsää.

        Eipä meidän nuoruudessa ollut niin paljon harrastuksia, kuin on tänään.
        Kyllä minä ainakin mukulana olin mieluummin ulkona, kuin sisällä kirjaa lukemassa.
        Ehtii sitä myöhemminkin lukemaan, jos haluaa.

        Itse vietin viikonlopun vajaa 12-vuotiaan pojan kanssa. Ei hän kännykällä räplännyt.
        Meillä oli ihan muut jutut, esim. sienimetsä.

        Hänen harrastuksensakin on sellainen, ettei siinä voi kännykkää pitää kädessä.

        Ei pidä yleistää kaikkia lapsia samaan muottiin, mitä itse on nähnyt.


      • Anonyymi

        Montako vuotta olet käynyt tämän päivbän peruskoulua ?
        80 täyttäneellä tuskin on perustetta arvostella "tämän päivän
        persukoulua".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Montako vuotta olet käynyt tämän päivbän peruskoulua ?
        80 täyttäneellä tuskin on perustetta arvostella "tämän päivän
        persukoulua".

        Kuka on sanonut että olen täyttänyt 80? Minulla on vielä jokunen vuosi jäljellä siihen saavutukseen.
        Toiseksi, olenko minä arvostellut tämänpäivän peruskoulua?
        Kommentoin vain hesarin artikkelia, jossa joku vanhempi oli sitä mieltä että kouluissa pitäisi lukea enemmän kirjoja.
        Minä vertaan omaa alakoulu-plus yläkoulun neljättä, sitten keskikouluna alempia luekkia ja niiden oppisuunnitelmaa mitä tulee äidinkielenkielen opetukseen nykyisessä peruskoulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako vuotta olet käynyt tämän päivbän peruskoulua ?
        80 täyttäneellä tuskin on perustetta arvostella "tämän päivän
        persukoulua".

        Ensinnäkin, en ole 80 täyttänyt. Tämähän on 70 plus palsta.

        Minulla on lapsenlapsia, joiden iät on 9-17 vuotta ja asuvat lähellä, joten olen nähnyt heidän koulukirjojaan, työtehtävä-kirjojaan, läksyjään. Olen myös paljon jutellut heidän kanssaan mitä koulu on tänään.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kuka on sanonut että olen täyttänyt 80? Minulla on vielä jokunen vuosi jäljellä siihen saavutukseen.
        Toiseksi, olenko minä arvostellut tämänpäivän peruskoulua?
        Kommentoin vain hesarin artikkelia, jossa joku vanhempi oli sitä mieltä että kouluissa pitäisi lukea enemmän kirjoja.
        Minä vertaan omaa alakoulu-plus yläkoulun neljättä, sitten keskikouluna alempia luekkia ja niiden oppisuunnitelmaa mitä tulee äidinkielenkielen opetukseen nykyisessä peruskoulussa.

        Opettele sinäkin seuraamaan, kenelle mikäkin viesti on tarkoitettu, niin ei tarvitse hiiltyä turhasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Opettele sinäkin seuraamaan, kenelle mikäkin viesti on tarkoitettu, niin ei tarvitse hiiltyä turhasta.

        En ole hiiltynyt, en edes ärtynyt.
        Onneksi sait vastauksen siltä jolle viesti oli tarkoitettu myöskin.


    • Anonyymi

      Eipä luetettu monta kirjaa minunkaan kouluaikanani. Ehkä kolme.

      • Anonyymi

        Minun kouluaikanani kaikki kaverini olivat niitä jotka lukivat ja meillä oli aina paljon juttua jos joku oli lukenut valmiiksi ja kertoi kirjan tapahtumista .siksi oli minulle yllätys kun uudet ystävät työmaalla eivät lukeneet mitään koskaan . Elämää ilman kirjoja en olisi halunnut elää , niin paljon kirjat minulle merkitsivät jo alaluokilla . Ja kylän kirjasto oli mieluisa paikka .
        Nykyisin silmät tahtoo väsyy herkemmin kun ikääkin on karttunut , ,minun lapseni lukivat myös paljon kirjoja ooiamluettuna nuorimmainen m ei aitten millään alkanut lukemaan vaikka osasi
        Ääni kirjat ovat myös hyviä olemassa kun on silmien kanssa ongelmia, itse haluan oikean kirjan käsiini ,. Silloin on se oikea tunne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun kouluaikanani kaikki kaverini olivat niitä jotka lukivat ja meillä oli aina paljon juttua jos joku oli lukenut valmiiksi ja kertoi kirjan tapahtumista .siksi oli minulle yllätys kun uudet ystävät työmaalla eivät lukeneet mitään koskaan . Elämää ilman kirjoja en olisi halunnut elää , niin paljon kirjat minulle merkitsivät jo alaluokilla . Ja kylän kirjasto oli mieluisa paikka .
        Nykyisin silmät tahtoo väsyy herkemmin kun ikääkin on karttunut , ,minun lapseni lukivat myös paljon kirjoja ooiamluettuna nuorimmainen m ei aitten millään alkanut lukemaan vaikka osasi
        Ääni kirjat ovat myös hyviä olemassa kun on silmien kanssa ongelmia, itse haluan oikean kirjan käsiini ,. Silloin on se oikea tunne.

        Samaa mieltä, oikea kirja mieluummin.


    • Olen nyt ollut eläkkeellä jo yli kymmenen vuotta, mutta käyn kirjastossa usein. Tössä vielä ollessani veimme esikoululuokkia kirjastoon ja autoimme hankkimaan, yhteistyössä vanhempien kanssa, kirjastokortit. Kirjastoissa olen vieläkin nähnyt alakoululaisia ja esikoululaisia opettajineen. Aina kuitenkin vain vähemmän ja vähemmän.
      Kirjoja on siis kuuneltu, selailtu, luettu ja lainailtu jo esikoululuokilta lähtien, mutta mikä tilanne on nyt siihen minulla ei ole enää tuntumaan. Tyttärenpojatkin ovat jo melkein aikuisia ja harrastuksiin ei kyllä kummallakaa nkuulu lukeminen.

      • Anonyymi

        Kerrohan, miksi pitäisi lasten lukea kirjoja koulun pakottamalla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerrohan, miksi pitäisi lasten lukea kirjoja koulun pakottamalla?

        Koulun tehtävänä on opettaa. Se ei ole vapaaehtoista. Oppisuunnitelmat määräävät mitä lasten tulee oppia koulussa ja äidinkielen opetukseen kuuluu varmasti vieläkin lukeminen ja kirjoittaminen omalla äidinkielellä?
        Kirjojen lukemiseen löytyy roppakaupalla perusteluja.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Koulun tehtävänä on opettaa. Se ei ole vapaaehtoista. Oppisuunnitelmat määräävät mitä lasten tulee oppia koulussa ja äidinkielen opetukseen kuuluu varmasti vieläkin lukeminen ja kirjoittaminen omalla äidinkielellä?
        Kirjojen lukemiseen löytyy roppakaupalla perusteluja.

        Jokainen tuon tietää, että koulun tehtävä on opettaa.

        Vaan et yhtään perustelua sitten esittänyt, vaikka niitä on roppakaupalla sinun mielestäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen tuon tietää, että koulun tehtävä on opettaa.

        Vaan et yhtään perustelua sitten esittänyt, vaikka niitä on roppakaupalla sinun mielestäsi.

        kerrohan miksi jonkun pitäisi kertoa sinulle jotain ja kuluttaa aikaansa?

        kertominn ja selittämnen on palkinto joka ei pidä jakaa vänkääjille
        tai sen kaltaisille teini-ikäisille joita palstalla on: ota lääkkees


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kerrohan miksi jonkun pitäisi kertoa sinulle jotain ja kuluttaa aikaansa?

        kertominn ja selittämnen on palkinto joka ei pidä jakaa vänkääjille
        tai sen kaltaisille teini-ikäisille joita palstalla on: ota lääkkees

        Sory, luulin, että tämä on keskustelupalsta, mutta kommenttisi kertoo, että sitä tämä ei ole.

        On aivan luonnollista, jos joku heittää kommentin, että perusteluja löytyy, niin toinen sitä kysyy, että mitä ne on.
        Miksi tulla keskustelupalstalle, jos siellä kokee "kuluttavansa aikaansa", ei sen varjolla kykene vastaamaan.

        Näin ainakin live-elämässä toimitaan.

        ps. minulla ei ole lääkekuuria, mutta kiitän siitä huolimatta sinua todella älykkäästä käskystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen tuon tietää, että koulun tehtävä on opettaa.

        Vaan et yhtään perustelua sitten esittänyt, vaikka niitä on roppakaupalla sinun mielestäsi.

        Ok, ensimmäiseksi tuli tietenkin mieleen tuo ajankohtaisin:
        pojista jotka eivät lue kirjoja kasvaa miehiä, jotka heittävät asiattomia letkauksia tuntemattomille naispuolisille biologeille ja saattavat sekä itsensä, että perheensä ja suykunsa häpeään


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ok, ensimmäiseksi tuli tietenkin mieleen tuo ajankohtaisin:
        pojista jotka eivät lue kirjoja kasvaa miehiä, jotka heittävät asiattomia letkauksia tuntemattomille naispuolisille biologeille ja saattavat sekä itsensä, että perheensä ja suykunsa häpeään

        kuittaan myös tämän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, ensimmäiseksi tuli tietenkin mieleen tuo ajankohtaisin:
        pojista jotka eivät lue kirjoja kasvaa miehiä, jotka heittävät asiattomia letkauksia tuntemattomille naispuolisille biologeille ja saattavat sekä itsensä, että perheensä ja suykunsa häpeään

        On sulla tietoa jokaisesta tallaajasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, ensimmäiseksi tuli tietenkin mieleen tuo ajankohtaisin:
        pojista jotka eivät lue kirjoja kasvaa miehiä, jotka heittävät asiattomia letkauksia tuntemattomille naispuolisille biologeille ja saattavat sekä itsensä, että perheensä ja suykunsa häpeään

        Tämä kuski teki ylempien ohjeiden mukaan. Lopeta parjaus!


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        kuittaan myös tämän

        Vai sellaisia miehiä kasvaa sinunkin lapsenlapsista, kun he eivät lue, kuten tuolla ykempänä kirjoitat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai sellaisia miehiä kasvaa sinunkin lapsenlapsista, kun he eivät lue, kuten tuolla ykempänä kirjoitat.

        Ne on hienoja nuoria miehiä, ei heillä ole neanderthalgeenejä, Niille luettiin pieninä nukkumaanmennessä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ne on hienoja nuoria miehiä, ei heillä ole neanderthalgeenejä, Niille luettiin pieninä nukkumaanmennessä.

        Kuka se kissanhännän nostaa, jos ei kissa itse?

        Eikö tuo geeni ole sukupuuttoon kuollut jo ajat sitten?

        Näköjään sinun mielestä kuuntelu ja lukeminen on sama asia.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ne on hienoja nuoria miehiä, ei heillä ole neanderthalgeenejä, Niille luettiin pieninä nukkumaanmennessä.

        Et kuitenkaan pidä heitä ihmisinä, kun käytät pronominia niille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kuitenkaan pidä heitä ihmisinä, kun käytät pronominia niille.

        Varmaankin tuo on opetettu niissä kirjoissa, joita hän on lukenut tyyliin: lukeminen kannattaa aina". :)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaankin tuo on opetettu niissä kirjoissa, joita hän on lukenut tyyliin: lukeminen kannattaa aina". :)))

        Lukeminen kannatta aina ,ei siinä mitään viisastelua tarvita niiltä joille ei lukeminen ole ollut muuta kun pakko koulussa.
        Lapsi joka on lukenut paljon oppii helpommin uusia kieliä , kun osaa omansa kiitettävästi .annetaan vaan olla lytistämätä tätäkin ketjua .
        Itse tiedän mitä tietoaukot merkitsee , kun nuorena tuli rakkaus eteen ja silloin heivasin lukemisen muutamaksi vuodeksi lukemisen .
        Perustettiin perhe ja saatiin lapset
        Vielä tänäänkin huomaan usein keskusteluissa että voi sentään tuokin asia minun olisi pitänyt tietää. Enkä ehdi enää ikäni puolesta lukemaan sitä kaikkea mitä ehkä olisin halunnut . Mutta paikkailen tarpeen tullessa . Joten kyllä lukemisesta ja sen ymmärtämisestä pitäisi kaikkien olla tietoisia . Ilman mitään piikittelyä
        Joten hyvähän se on että ainakin vielä lapaa viedään kirjastoon ja selitetään heille miksi lukeminen on tärkeää .heille etekkin se että myös oppii ymmärtämään mitä lukee .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukeminen kannatta aina ,ei siinä mitään viisastelua tarvita niiltä joille ei lukeminen ole ollut muuta kun pakko koulussa.
        Lapsi joka on lukenut paljon oppii helpommin uusia kieliä , kun osaa omansa kiitettävästi .annetaan vaan olla lytistämätä tätäkin ketjua .
        Itse tiedän mitä tietoaukot merkitsee , kun nuorena tuli rakkaus eteen ja silloin heivasin lukemisen muutamaksi vuodeksi lukemisen .
        Perustettiin perhe ja saatiin lapset
        Vielä tänäänkin huomaan usein keskusteluissa että voi sentään tuokin asia minun olisi pitänyt tietää. Enkä ehdi enää ikäni puolesta lukemaan sitä kaikkea mitä ehkä olisin halunnut . Mutta paikkailen tarpeen tullessa . Joten kyllä lukemisesta ja sen ymmärtämisestä pitäisi kaikkien olla tietoisia . Ilman mitään piikittelyä
        Joten hyvähän se on että ainakin vielä lapaa viedään kirjastoon ja selitetään heille miksi lukeminen on tärkeää .heille etekkin se että myös oppii ymmärtämään mitä lukee .

        Piikittelyäkö? Ei, vaan lähinnä ihmettelyä.

        Toisista, kun kasvaa hienoja nuoriamiehiä, vaikka eivät lue ja kuitenkin niin usein näillä palstoilla haukutaan nykynuoria , kun eivät lue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piikittelyäkö? Ei, vaan lähinnä ihmettelyä.

        Toisista, kun kasvaa hienoja nuoriamiehiä, vaikka eivät lue ja kuitenkin niin usein näillä palstoilla haukutaan nykynuoria , kun eivät lue.

        Ei haukuta, lähinnä ihmetellään, kuten toteat.


    • Anonyymi

      Mikael Agricola jo 1500-luvun puolivälissä käänsi suomenkielelle raamatuntekstejä, sieltä se suomeksi lukeminen on pikkuhiljaa lähtenyt aikanaan, ne oli ensimmäisiä painettuja tekstejä suomeksi. Kirjoitustyyli oli hieman erilaista, kirjaimetkin koukeroisia; 'Ramattu sinun hengen anda, se sijs aijna sydhemes canna'.
      Toinen suomen kielen isä on Elias Lönrot.
      Mut avaukseen; kyllä lukutaito on hiipunut muutamassa vuosikymmenessä, ja lukuhalu myös, telkkari, tietokoneet ja kännykät vie ihmistä, pikkulapsetki meijän pihassa toisilleen kirkuvat OMGtä leikeissään, nuoret kommunikoivat i-padeissa enkun väännöksillä ja lyhennyksillä....

      • Anonyymi

        Joo
        Luther on suomen kirjakielen isoisä
        Agricola oppi idean häneltä

        A sai lunta tupaan ja totesi että ei onnistunut lukutaitohommat

        Gezellius sitten hoiti homman


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Lukeminen kehittää suullista ilmaisua, avartaa ajttelua, lisää sanavarastoa,, harjoittaa keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä. Kirjat enemmän kuin lyhyet tekstit.
      Lukeminen kannattaa aina.
      Lukematta jättäminen ei koskaan.

      • Edellinen oli minun näppäimiltäni. Kirjautuminen unohtui.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Edellinen oli minun näppäimiltäni. Kirjautuminen unohtui.

        Gezelius ratkaisi probleeman Suomessa
        kansanopetus = opetus + kirja

        hän omisti kirjapaineon ja paperitehtaan ja metsää josta kirja tehtiin

        Turussa lukutaito ohitti Tukholman tason hänen aikanaan


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Edellinen oli minun näppäimiltäni. Kirjautuminen unohtui.

        Onko Lapaloman myynti ollut suurta? Lapalomasta lauloi jo E. Grön, ehkä hänen LP- levyjensä myynti nousee nim. Paloman toimesta..ehkä kuitenkaan ei??


    • Anonyymi

      Sory, luulin, että tämä on keskustelupalsta, mutta kommenttisi kertoo, että sitä tämä ei ole.

      On aivan luonnollista, jos

      joo luulit väärin et voi odo t taa e t tä sinua palvel taisiin elle t ole buckinghamin'pala tsissa palvel tavana

      kuka vil t tu vii tsiin janku t tajille vas tailla

      • Anonyymi

        Hyvän esimerkin annat.


    • Anonyymi

      Luin kansakoulu aikana kyläkoulun pienen kirjaston kaikki kirjat.
      Odotin aina lauantaita, jonka viimeisellä tunnilla opettaja luetteli kaikki kirjaston kirjat. Sitten piti viitata sen kirjan nimen kohdalla jonka halusi.
      Kerrankin neljännellä luokalla halusin lainata Grimmin kauneimmat sadut, joka oli tosi paksu.
      Opettaja ihmetteli, että haluatko tosiaan lainata niin paksun kirjan. Halusin minä.

      Sitten myöhemmin piti matkustaa kahden kymmenen kilometrin päähän kirkonkylän kirjastoon lainaamaan kirjoja.

    • Anonyymi

      Peruskoulun päättävistä nuorista (v.2023) 14 prosentilla on niin heikko lukutaito, ettei se riitä arjen vaatimuksiin.
      20 vuotta aiemmin saman ikäluokan lukutaito oli maailman paras.

      Vanhempien pitäisi lukea lapselleen jo vauvaiästä lähtien. Suomessa on hieno kirjastolaitos, joka mahdollistaa kirjojen hankkimisen varallisuudesta riippumatta ja lapsen pääsyn kirjojen maailmaan.

      Ei lapsen tarvitse oppia lukemaan ennen kouluikää, mutta hänen sanavarastonsa kyllä kasvaa valtavasti varsinkin, jos hänelle luetaan erilaisia kirjoja. Lisäksi lukuhetket vanhemman kanssa tuovat läheisyyttä ja turvallisuuden tunteen lapselle.

      Äänikirjoja en lapselle antaisi ennenkuin hän itse oppii lukemaan suhteellisen hyvin ja ymmärtää myös lukemansa tekstin.

      Minä olen huolissani niiden lasten puolesta, joiden lukutaito on huono. Lukutaito on yksi tärkeimmistä taidoista, joita tarvitsemme. Jos emme osaa lukea tai ymmärrä lukemaamme, niin meitähän viedään kuin pässiä narussa. Lukemalla saamme tietoa ja teemme itsenäisesti sen pohjalta valintoja elämässämme.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Kun oppii kunnolla lukemaan, eri sanoja, eri asiayhteyksiä, tulkintoja jne. jo nuorena, niin ymmärtää asioita paremmin vanhempana, eikä ole niin herkästi lyömässä leimojaan muihin ihmisiin. Tälläkin palstalla jatkuvasti saa lukea 'persu' 'rasisti' 'punikki' yms. sivistymätöntä paasausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun oppii kunnolla lukemaan, eri sanoja, eri asiayhteyksiä, tulkintoja jne. jo nuorena, niin ymmärtää asioita paremmin vanhempana, eikä ole niin herkästi lyömässä leimojaan muihin ihmisiin. Tälläkin palstalla jatkuvasti saa lukea 'persu' 'rasisti' 'punikki' yms. sivistymätöntä paasausta.

        Komunisti, punikki, paskademari täällä saa jakuvasti lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komunisti, punikki, paskademari täällä saa jakuvasti lukea.

        puna eki

        tittelinkipeä tyhmäntoimittaja
        feikki tekopyhä eliittipelle

        että sellaistakin joku köyhän perheen lapsi äänestää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        puna eki

        tittelinkipeä tyhmäntoimittaja
        feikki tekopyhä eliittipelle

        että sellaistakin joku köyhän perheen lapsi äänestää

        Oletko koskaan lukenut kirjaa?


    • Anonyymi

      Luin valtavan määrän romaaneja eka raskauden aikana. Oli ruumiillinen työ illat makasin mahani kanssa selälläni sängyssä ja mies kantoi ursula pohjanpirhoset paasilinnat utriot ja jalnasarjat. Nyt on vähentyneet kolmeen neljään vuodessa ja elämäkertoja lähinnä. Lapsenlapset lukivat sormusten herran 10 vuotiaita. Ja yksi lukee solkenaan kissakirjoja. Lukeminen kannattaa aina sanoi Jörn.

      • Minäkin olen lukenut kausittain todella paljon kirjoja, romaaneja etupäässä, mutta myös tietokirjoja. Nyt luen lähinnä vain e-kirjoja ja noin kirjan viikossa. Viimeiset ostamani e-kirjat, Pirjo Tuomisen Kurtturuusut ja Tommi Kinnusen Kaarna; luen molempia iltalukemisina, parikymmentä minuuttia peräkkäin. Kinnunen on parempi ehkä kirjailijana ja Kaarna luotaa syvältä, kunnianhimoisempi ja paikotellen liiankin tiivis . Tuomisen kirjaa luen juuri enne nukahtamista, arkipäiväisempää, helpompaa, kevyempää lukemista, jotain viihteen ja kaunon väliltä.
        "Lukukirja" on termi jota joskus käytetään. Kirjoista jotka ovat helppoja lukea, tempaavat mukanaan ja joissa kerrotaan hyvä tarina. Romanttinen viihdekirjallisuus on taas oma kategoriansa, ja siihen en kajoa. Etenkin maalaisromantiikka tyyppi nuori kaunis opettajatar muuttaa maalaiskouluun pääkaupungista parantelemaan särkynyttä sydäntään ja kuinkas ollakkaan... ovat suosittuja kirjastoiss aon näitä kokonaisia sarjoja suomenkielisten kirjojen hyllykössä.
        Dekkareita luen myös jonkunverran, etenkin ruotsalaista Kerstin Ekmania.

        Sormusten herrasta voin vain kertoa sen verran, että luin ensimmäistä kertaa ensimmäisen trilogiasta vuonna 1970 ja sen jälkeen muutin Kolumbiaan ja yritin etsiä siihen jatkoa, mutta trilogia ilmestyi siellä espanjaksi vasta joskus 79 tai 80, joten minulla oli pitkä odotus. Olen nyt lukenut Sormusten-herra-trilogian noin kymmenen kertaa ja nähnyt filmit yhtä monta kertaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minäkin olen lukenut kausittain todella paljon kirjoja, romaaneja etupäässä, mutta myös tietokirjoja. Nyt luen lähinnä vain e-kirjoja ja noin kirjan viikossa. Viimeiset ostamani e-kirjat, Pirjo Tuomisen Kurtturuusut ja Tommi Kinnusen Kaarna; luen molempia iltalukemisina, parikymmentä minuuttia peräkkäin. Kinnunen on parempi ehkä kirjailijana ja Kaarna luotaa syvältä, kunnianhimoisempi ja paikotellen liiankin tiivis . Tuomisen kirjaa luen juuri enne nukahtamista, arkipäiväisempää, helpompaa, kevyempää lukemista, jotain viihteen ja kaunon väliltä.
        "Lukukirja" on termi jota joskus käytetään. Kirjoista jotka ovat helppoja lukea, tempaavat mukanaan ja joissa kerrotaan hyvä tarina. Romanttinen viihdekirjallisuus on taas oma kategoriansa, ja siihen en kajoa. Etenkin maalaisromantiikka tyyppi nuori kaunis opettajatar muuttaa maalaiskouluun pääkaupungista parantelemaan särkynyttä sydäntään ja kuinkas ollakkaan... ovat suosittuja kirjastoiss aon näitä kokonaisia sarjoja suomenkielisten kirjojen hyllykössä.
        Dekkareita luen myös jonkunverran, etenkin ruotsalaista Kerstin Ekmania.

        Sormusten herrasta voin vain kertoa sen verran, että luin ensimmäistä kertaa ensimmäisen trilogiasta vuonna 1970 ja sen jälkeen muutin Kolumbiaan ja yritin etsiä siihen jatkoa, mutta trilogia ilmestyi siellä espanjaksi vasta joskus 79 tai 80, joten minulla oli pitkä odotus. Olen nyt lukenut Sormusten-herra-trilogian noin kymmenen kertaa ja nähnyt filmit yhtä monta kertaa.

        E-kirjathan polkee kirjailijan tuloja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        E-kirjathan polkee kirjailijan tuloja.

        Ei niin pahasti, äänikirjat polkee kirjailijoiden tuloja pahasti. E-kirjojen tekeminen on lähes ilmaista ja niistä jää kuitenkin tekijälle iso siivu, etenkin omakustanteena.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei niin pahasti, äänikirjat polkee kirjailijoiden tuloja pahasti. E-kirjojen tekeminen on lähes ilmaista ja niistä jää kuitenkin tekijälle iso siivu, etenkin omakustanteena.

        Omakustanteista en tiedä mitään, mutta oletan tietäväni jotain kirjailijoiden tuloista jo ammattini pohjalta.(toki nyt jo eläkkeellä, mutta jatkuvaa tapaamista yhä alalla olevien kanssa)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omakustanteista en tiedä mitään, mutta oletan tietäväni jotain kirjailijoiden tuloista jo ammattini pohjalta.(toki nyt jo eläkkeellä, mutta jatkuvaa tapaamista yhä alalla olevien kanssa)

        Tiedätkin varmasti paremmin. Olen vain kuullut puhuttavan paljon miten äänikirjat todellakin dumppaavat kirjailijoiden tekijänpalkkiot.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tiedätkin varmasti paremmin. Olen vain kuullut puhuttavan paljon miten äänikirjat todellakin dumppaavat kirjailijoiden tekijänpalkkiot.

        E-kirjasta näytti olleen kyse.


    • Anonyymi

      Kirjan ja kirjoittamisen historiasta löytyy hyviä kirjoja, luin juuri teoksen PAPYRUS, tekijä Irene Vallejo.

      • Anonyymi

        Lähi-idässä tais ekat alkeelliset paperia muistuttavat olla, joihin raapustivat merkkejään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähi-idässä tais ekat alkeelliset paperia muistuttavat olla, joihin raapustivat merkkejään.

        Muistan tuon myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähi-idässä tais ekat alkeelliset paperia muistuttavat olla, joihin raapustivat merkkejään.

        Kivi, savi ym. oli ennen papyrus- kaisloista valmistettua papyrusta. Papyrus- paloja yhteen liittämällä saatiin rullalle käärittäviä papyrus- kääröjä joita oli esim. Aleksandrian kirjastossa satojatuhansia, joidenkin arvelujen mukaan jopa lähes miljoona mutta se lienee liioittelua.
        Aleksanteri Suuri perusti kymmenkunta kaupunkia joiden nimissä esiintyi hänen nimensä, niistä Aleksandria Bucefala sijaitsi mahdollisesti paikalla jossa Aleksanterin Bukefalos-hevonen kuoli nykyisen Pakistanin alueella Hydaspes- joen varrella. Toisen tiedon mukaan kaupungista ei ole mitään jäljellä, toisten väitteiden mukaan taas nykyinen Jalapur olisi tuolla paikalla. Historiaan tutustuja joutuu toisinaan tuomarin rooliin, päätän uskoa jälkimmäistä väitettä sillä ovathan muut Aleksandriat säilyneet, miksi ei tämäkin.

        Muita entisiä Aleksandrioita: Iskenderum Turkissa, Kerman Iranissa, Mers Turkmenistanissa, Hudzand Tadzikistanissa oli Aleksandria Eskhate ja Afganistanin sodastakin tutut Bagram, Herat ja Kandahar Afganistanissa. Siis vain Aleksandria Egyptissä on säilyttänyt perustajansa nimen.


    • Anonyymi

      Olekko sukuu tolle lapuan nössölle, paljo samaa näköö?

      • Anonyymi

        Lapua, pohjanmaan suoraselkäisten tyyssija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapua, pohjanmaan suoraselkäisten tyyssija.

        Lapuan liike ja fasismi, Mäntsälän kapina, kyyditykset...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapuan liike ja fasismi, Mäntsälän kapina, kyyditykset...

        Tarkoitin tavallisia lapualaisia, en ääriväkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin tavallisia lapualaisia, en ääriväkeä.

        Lapuan liikkeen aikoihin lapualaisista miehenpuolista taisi enin osa olla sitä ääriväkeä, olipa mukana korkea- arvoisia kirkonmiehiäkin.
        Suosittelen lukaisemaan vaikka kirjan SUOMALAISET FASISTIT, ehkä ensimmäisiä kirjoja jossa uskalletaan aihetta melko hyvin lähestyä, tämä on ja ollut yksi enempi taka- alalle jääväksi haluttu asia...


    • Anonyymi
    • Varhaisista kirjallisista tallenteista kannattaa mainita vielä inkojen quipu, eräänöainen solmukirjoitus. Sadoista, jopa tuhansista roikkuvista narunpätkistä, joihin oli tehty erilaisia solmuja eri tavoilla he pystyivät kirjaamaan ja lukemaan tietoja, kuten kauppakirjoja, väestölaskentaa jne. ja josta oli kehitttymässä kirjoitus espanjalaisten tulon aikoihin.

      • Anonyymi

        inkat eivät osanneet raudanvalmistusta eikä edes puista pyörää
        no pueden desarrollar metalurgia del hierro ni construyeron carros con rueda


      • Anonyymi kirjoitti:

        inkat eivät osanneet raudanvalmistusta eikä edes puista pyörää
        no pueden desarrollar metalurgia del hierro ni construyeron carros con rueda

        Joo ei.
        Mutta ne olivat hyviä keräämään veroja ja alistamaan muita kansoja.
        Ja kirjoittamaan kauppakirjoja solmuilla naruissa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Joo ei.
        Mutta ne olivat hyviä keräämään veroja ja alistamaan muita kansoja.
        Ja kirjoittamaan kauppakirjoja solmuilla naruissa.

        Mutta ne olivat hyviä keän veroja ja alistamaan muita kansoja

        kyllä. Eli inka ei ole rotu vaan enemmän ideologia
        eräänlainen sosdemia'
        palvellaan Inkaa ja maksetaan veroja

        muut heimot sulautettiin joukkoon kunhan vain hyväksyivät Inkan ja verot


    • Anonyymi

      Inkat olivat "aikaansa edellä" tähtitieteessä.

      Astronomy of the Inca Empire

      • Anonyymi

        Ei suinkaan, kyllä tähtitiedettä harjoitettiin myös esim. varhais- Egyptissä paljon ennen inka- valtakunnan syntyä, itse asiassa tuhansia vuosia aikaisemmin.


    • Mayat taas olivat eteviä laskemaan aikaa ja laatimaan kalentereja jotka eivät lopu koskaan.
      Että ollaan sitä osattu ennenkin.
      Korkeakulttuurien tunnusmerkkeihin kuuluu jonkinlainen tiedonkeräämissysteemi, kirjoitus-ja lukutaito,
      Mesopotiamassa, munaisessa Egyptissä ja yleensäkin Lähi-Idässä aikaisemmin kuin Uudella Mantereella.

      "Lukeminenkannattaa aina"
      "Kirjoittaminen kannttaa, vainj os on lukutaitoisia"

      Laskeminen on hyvä taito myös.

      • Anonyymi

        Mayat taas olivat eteviä laskemaan aikaa ja laatimaan kalentereja jotka eivät lopu koskaan


        keskustelimme tästä kerran, tähän on selvä syy miksi M olivat pakon edessä kalenterintekijöitä


        tähtitiedettä ei tarvitse kukaan Suomessakaan paitsi valtaoja saadakseen pienen leipänsä tienattua, hänen edeltäjänsä olivat maanmittareita

        numeroista täytyy erottaa aina se, käytettiinkö niitä vain mittoihin
        vai osattiinko niillä laskea
        Roomalaiset eivät osanneet laskea
        ja se hidasti Euroopan kehitystä
        Roomalaiset olivat insinöörejä ja se edisti Euroopan kehitystä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mayat taas olivat eteviä laskemaan aikaa ja laatimaan kalentereja jotka eivät lopu koskaan


        keskustelimme tästä kerran, tähän on selvä syy miksi M olivat pakon edessä kalenterintekijöitä


        tähtitiedettä ei tarvitse kukaan Suomessakaan paitsi valtaoja saadakseen pienen leipänsä tienattua, hänen edeltäjänsä olivat maanmittareita

        numeroista täytyy erottaa aina se, käytettiinkö niitä vain mittoihin
        vai osattiinko niillä laskea
        Roomalaiset eivät osanneet laskea
        ja se hidasti Euroopan kehitystä
        Roomalaiset olivat insinöörejä ja se edisti Euroopan kehitystä

        Kreikassa osattiin laskea yli 200 vuotta ennen ajanlaskua maapallon ympäryys mitta, maapallon kaltevuus kulma laskettiin, osattiin vuodessa 365 1/4 vuorokautta, päättelivät tarvitaan karkauspäivä joka neljäs vuosi.
        Ptolemaios jossain ajan laskun alkupuolella tajusi aurinko keskeisyyden, Kopernius esitti saman 1600-alkupuolella, papisto vatikaani kauhistui ajatuksesta.


    • Nuorena tuli luettua espanjalaisten valloittajien löytöretkistä, ryöstöretkistä. Pizarro keskittyi etelämmäksi inka alueelle.
      Nykyisen Mekxico Cityn paikalla sijaitsi asteekkien pääkaupunki Tenochtitlan asukkaita 200 000. Espanjalainen Cortes tuli ja pienellä joukolla kukisti Tenochtitlan.

      • Anonyymi

        Ole älli källä lyöty
        juuri näin

        palkkioksi saat kuunnella asteekin puhuvan elämästään omalla kielellään
        https://www.youtube.com/watch?v=ZL790d3MECI

        kielessä ei ole olla -verbiä eli muistuttaa venäjää
        joten sanat ovat pitkiä kun verbin korvaa substantiivi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ole älli källä lyöty
        juuri näin

        palkkioksi saat kuunnella asteekin puhuvan elämästään omalla kielellään
        https://www.youtube.com/watch?v=ZL790d3MECI

        kielessä ei ole olla -verbiä eli muistuttaa venäjää
        joten sanat ovat pitkiä kun verbin korvaa substantiivi

        Päätän itse mitä kuuntelen että luen.

        Kuuntele sinä arabian- ja somalian uutisia.


    • Anonyymi

      Vuosien 3500- 3000 välillä eaa. jotkut nerokkaat nimettömiksi jääneet sumerilaiset piirsivät Mesopotamian paahtavan auringon alla saveen ensimmäiset merkit, joita äänen ajalliset ja paikalliset rajoitukset eivät enää sitoneet ja jotka jättivät kieleen pysyvän jälkensä.
      Tämä tapahtui siis vähintään noin 4500 vuotta ennen esim. Inkavaltakunnan syntyä!

      • Anonyymi

        Lähi idän kansat sittemmin vain ja ainoastaan taantuneet,,sotiminen ja ihmisten halal-
        teurastus kiinnostaa enää.

        Ja islamin levittäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähi idän kansat sittemmin vain ja ainoastaan taantuneet,,sotiminen ja ihmisten halal-
        teurastus kiinnostaa enää.

        Ja islamin levittäminen.

        Totta, naisten alistaminen on hirveää sielläpäin maailmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, naisten alistaminen on hirveää sielläpäin maailmaa.

        Huivi on pakollinen hengenvaaran uhalla!


    • Anonyymi

      Saatuaan Taisteluni- kirjasta 1. osan valmiiksi, Hitlerin tiedetään merkinneen veroilmoitukseen ammatikseen kirjailija. Kirja tuotti 2. osankin pian valmistuttua tekijälleen miljoonia. Sodan päättyessä teosta oli kaupattu yli 10 miljoonaa kappaletta ja myöhemmin, sen vapauduttua tekijänoikeusmaksuista, sitä on myyty noin 100 miljoonaa kappaletta lisää.
      Onpa tuo tullut luetuksi.
      Hitler oli ennen kirjallista uraansa myös taiteilija mutta ei sillä lyönyt rahoiksi. Yhdessä vaiheessa hän maalasi postikortteja joita hänen kämppäkaverinsa myi kaduilla. Hitler eli ja oli vuosia aivan puilla paljailla ja joutui asumaankin hyvin vaatimattomasti ja kämppäkaveri tarvittiin puolittamaan vuokraa...Hitlerin taidetta on ollut huutokaupassa ainakin viime vuosituhannen puolella.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stalin oli monipuolinen ammattivaras ei osannut maalata postikortteja
        eikä kirjoittaa

        poiisin etsinkuulutus ryöstäjä Stalinista

        https://en.wikipedia.org/wiki/Early_life_of_Joseph_Stalin#/media/File:Stalin_1902-1.jpg

        Stalinilla oli Moskovassa erittäin suuri ja monipuolinen kirjasto ja hän luki paljon, hänen yleistietonsa oli ko. aikakausi huomioiden todennäköisesti moninkertainen esim. tavissuomalaisen nykyiseen hyvin alhaiseen ja alati heikkenevään yleistietoon verrattuna.
        Stalin oli pappiskoulun lopetettuaan pikkuvaras ja mahdollisesti osallisena myös pankkiryöstössä, koulussa hän osoittautui teräväksi nuoreksi mutta kun homma ei riittävästi kiinnostanut niin mitä sitä pänttäämään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stalinilla oli Moskovassa erittäin suuri ja monipuolinen kirjasto ja hän luki paljon, hänen yleistietonsa oli ko. aikakausi huomioiden todennäköisesti moninkertainen esim. tavissuomalaisen nykyiseen hyvin alhaiseen ja alati heikkenevään yleistietoon verrattuna.
        Stalin oli pappiskoulun lopetettuaan pikkuvaras ja mahdollisesti osallisena myös pankkiryöstössä, koulussa hän osoittautui teräväksi nuoreksi mutta kun homma ei riittävästi kiinnostanut niin mitä sitä pänttäämään...

        Fasistitkin lukevat ja jopa kirjoittavat, Mein Kampf esimerkiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stalinilla oli Moskovassa erittäin suuri ja monipuolinen kirjasto ja hän luki paljon, hänen yleistietonsa oli ko. aikakausi huomioiden todennäköisesti moninkertainen esim. tavissuomalaisen nykyiseen hyvin alhaiseen ja alati heikkenevään yleistietoon verrattuna.
        Stalin oli pappiskoulun lopetettuaan pikkuvaras ja mahdollisesti osallisena myös pankkiryöstössä, koulussa hän osoittautui teräväksi nuoreksi mutta kun homma ei riittävästi kiinnostanut niin mitä sitä pänttäämään...

        Stalin oli syntymäepämuodostunut varpaat yhteenkasvanut pikkuruinen henkinenkääpiö, joka diktaattorina katselin ohukaista ja psksukaista - tyyppisiä amerikkalaisia filmejä huoneensa viereen rakennetussa kopissa. Häntapatti paljon (vaimonsa kin) ja varastiuhreiltaan kirjoja jotka oli kauniisti sidottu. S ei lukenut juuri mitään kun se oli niin vaikeaa hänelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fasistitkin lukevat ja jopa kirjoittavat, Mein Kampf esimerkiksi.

        Fasismi os sosialidemokratian muoto Mussolini oli äitinsä ansiosta kirjallinen radikaali ja perusti marxilsislehden Lotta di classe Luokkataistelu ja siirtyi sosialidemokraattisen lehden Avanti päätoimittajaksi samoihin aikoihin kuin Otto- Ville Kuusinen oli SDPn puheenjohtaja.

        Mussoliini ei hyväksynyt SDPn yhteistyötä leninistien kanssa vaan fasistihallitus tuki Suomea talvisodassa HitlerStalinin hyökkäyksessä Suomeen


    • Anonyymi

      Kiinassa aikanaan Mao Zedong avasi nuorena kirjakaupan Changshassa. Se menestyi ja hän palkkasi pian kuusi työntekijää kauppaansa ja kauppa kävi ja toi omistajalleen rahaa. Tämän hyvin voittoa tuottavan puhdasverisen kapitalistisen toiminnan ansiosta Zedong saattoi alkaa suunnitella suuria, kapitalismi ei ollut läsnä niissä suunnitelmissa ja 47 vuotta kirjakauppansa avaamisesta hän toimeenpani raivokkaan kulttuurivallankumouksen jossa myös kirjojen omistaminen oli ankarasti kielletty, kirjailijoita, kirjakauppiaita yms. teloitettiin, kirjoja takavarikoitiin ja poltettiin.

      • Anonyymi

        Joo, vain pieni punainen kirja sallittiin.


    • Anonyymi

      Lukutaidottomien haaliminen Suomen pelastajaksi on hieman epäilyttävä ajatus ja toiminta malli

      Ensinnäkin tulevat aivan tolkuttoman kalliiksi..

      • Oletat siis että lukutaidottomat eivät myöskään opi lukemaan koskaan.
        Eivätkä heidän jälkeläisensä.
        Minä taas näen lukutaidottomienkin maahanmuuton sijoituksena pitkällä tähtäimellä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Oletat siis että lukutaidottomat eivät myöskään opi lukemaan koskaan.
        Eivätkä heidän jälkeläisensä.
        Minä taas näen lukutaidottomienkin maahanmuuton sijoituksena pitkällä tähtäimellä.

        Olet sokea.


      • Anonyymi

        ...toiminta ja malli...


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Oletat siis että lukutaidottomat eivät myöskään opi lukemaan koskaan.
        Eivätkä heidän jälkeläisensä.
        Minä taas näen lukutaidottomienkin maahanmuuton sijoituksena pitkällä tähtäimellä.

        Useimmat tulijat ovat lukutaitoisia ja kännyköitäkin käyttelevät onnistuneesti mutta eihän heidän kielensä ole sama kuin meillä. Aivan nuorimmat tietenkään eivät vielä osaa lukea, sitä sattuu suomalaisillekin etteivät vauvat osaa lukea...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Useimmat tulijat ovat lukutaitoisia ja kännyköitäkin käyttelevät onnistuneesti mutta eihän heidän kielensä ole sama kuin meillä. Aivan nuorimmat tietenkään eivät vielä osaa lukea, sitä sattuu suomalaisillekin etteivät vauvat osaa lukea...

        Ensimmäinen maahanmuuttajasukupolvi on usein välistäputoajia, koska riippuen tietenkin minkä ikäisinä he ovat tulleet, niin heidän suomekielentaitonsa ei aina kehity natiivitasolle, mutta heidän lapsistaan voi kehittyä vaikka mitä, kielellisestikin, esimerkiksi Pajtim Statovci, Finlandiapalkittu suomalainen kirjailija, joka syntyi Kosovossa (albanialaiset vanhemmat) ja muutti Suomeen vanhempiensa kanssa kaksivuotiaana.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ensimmäinen maahanmuuttajasukupolvi on usein välistäputoajia, koska riippuen tietenkin minkä ikäisinä he ovat tulleet, niin heidän suomekielentaitonsa ei aina kehity natiivitasolle, mutta heidän lapsistaan voi kehittyä vaikka mitä, kielellisestikin, esimerkiksi Pajtim Statovci, Finlandiapalkittu suomalainen kirjailija, joka syntyi Kosovossa (albanialaiset vanhemmat) ja muutti Suomeen vanhempiensa kanssa kaksivuotiaana.

        Kosovon albaanin olisi kannattanut mennä putkimieheksi

        joskus se sitten tulee kertomaan että kirjan ja musiikin tekemisellä elää vain
        pieni joukko USAssa ei oikein missään muualla, Beatles tietty ja Abba on poikkeuksia

        nythän näillä palstoilla ei tarkoiteta Nokian tanskalaisinsinöörejä, jotka eivät puhu suomea, vaan maalais somaleista suurin osa ei osaa omaa kieltään ja se on ongelma opiskella suomea

        miten muuten paloma tuo kun olet kirjoittanut jo monenlaista niin oletko sivunnut sitä asiaa esim. dekkareissasi, tuhannen nuolen tms.

        ettää latinomaiden pinnan alla vähän raaputtamalla vallitsee
        todella vaarallinen yhteiskunta vaikka osaisi tullessa jo kieltä täydellisesti
        kuten sanotaan britit englantia Jamaikalla

        silti elämä on hengenvaarallista aivan eri tasolla kuin Euroopassa ja poliisi ei tee mitään jne


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ensimmäinen maahanmuuttajasukupolvi on usein välistäputoajia, koska riippuen tietenkin minkä ikäisinä he ovat tulleet, niin heidän suomekielentaitonsa ei aina kehity natiivitasolle, mutta heidän lapsistaan voi kehittyä vaikka mitä, kielellisestikin, esimerkiksi Pajtim Statovci, Finlandiapalkittu suomalainen kirjailija, joka syntyi Kosovossa (albanialaiset vanhemmat) ja muutti Suomeen vanhempiensa kanssa kaksivuotiaana.

        Suomalaisen! kotouttamispolitiikan! tavoitteena! on!integraatio,!mutta! naisten! kerB
        tomusten!valossa!se!näyttää!toteutuvan!heikosti.!Naiset!ymmärtävät,!että!lukutaiB
        toa!osaamattomina!heidän!on!vaikea!päästä!opiskelemaan!ammattiin!ja!sitä!kautta!
        työelämää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisen! kotouttamispolitiikan! tavoitteena! on!integraatio,!mutta! naisten! kerB
        tomusten!valossa!se!näyttää!toteutuvan!heikosti.!Naiset!ymmärtävät,!että!lukutaiB
        toa!osaamattomina!heidän!on!vaikea!päästä!opiskelemaan!ammattiin!ja!sitä!kautta!
        työelämää

        Siltä näyttää, jokin tavoite on kohdallasi kyllä saavutettu...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kosovon albaanin olisi kannattanut mennä putkimieheksi

        joskus se sitten tulee kertomaan että kirjan ja musiikin tekemisellä elää vain
        pieni joukko USAssa ei oikein missään muualla, Beatles tietty ja Abba on poikkeuksia

        nythän näillä palstoilla ei tarkoiteta Nokian tanskalaisinsinöörejä, jotka eivät puhu suomea, vaan maalais somaleista suurin osa ei osaa omaa kieltään ja se on ongelma opiskella suomea

        miten muuten paloma tuo kun olet kirjoittanut jo monenlaista niin oletko sivunnut sitä asiaa esim. dekkareissasi, tuhannen nuolen tms.

        ettää latinomaiden pinnan alla vähän raaputtamalla vallitsee
        todella vaarallinen yhteiskunta vaikka osaisi tullessa jo kieltä täydellisesti
        kuten sanotaan britit englantia Jamaikalla

        silti elämä on hengenvaarallista aivan eri tasolla kuin Euroopassa ja poliisi ei tee mitään jne

        Tämä Statovci pärjää ehkä ihan kirjoittamisella. Suomessahan ei elä kirjoittamisella kuin noin ehkä 10 prosenttia kirjailijoista ja Statovci kuuluu tähän valioryhmään. Vaikka en olekaan hänen suuri ihailijansa (en jaksa aina nii paljon sotaa kauhua ja kärsimystä) niin nosta hattuani hänen suomekielen taidolleen. Sille tasolle ei pysty kukaan täällä kirjoittava, minä mukaan luettuna.

        Onhan elämä paljon turvallisempaa meidän hyvinvointiyhteiskunnissamme. Gini-indeksitasapainon ollessa edullinen yhteiskuntarauha säilyy ja rikollisuus on vähäisempää.
        Siihen aikaan kun kirjoitin Tuhannen nuolen lahden tutkittiin juuri sarjaa vanhempien amerikkalaisten miesten kuolemia, monet heistä morsianta hakemassa Dominikaanisessa tasavallassa. Taisi olla Ruotsin televisiossakin sarja menossa, jossa ruotsalaisen miehen kuolemaa Santo Domingossa yritettiin selvittää; paikallinen poliisi on aika pahasti korruptoitunut ja massahan on aina vallinnut ikivanha epävirallinen kuolemaantuomio: vangi sattui saamaan kuulan selkäänsä yrittäessään paeta.

        Moderoidessani PoorButHappy-Kolumbiaforumia jouduin auttamaan parissa, kolmessa tapauksessa (tietoja välittämällä) amerikkalaismiesten kidnappauksissa, ja seurasin läheltä ruotsalaismiehen kidnappausta ja lunnaiden maksamisen jälkeistä vapauttamista, ja kuinkas olla, kidnappaajat olinuoren paikallisen vaimon perhe, jotka putsasi ruotsalaismiehen ja vapautti hänet jättämästä mitään perintöä omille lapsilleen.

        Yksi tapaus suomalaismiehen oletetusta kidnappauksesta Atlantin rannikolla päätyi tosin hyvin, mutta uskon että totuus siitä ei koskaan tullut ilmi.

        Olen täysin tietoinen pinnan alla kytevästä vaarasta ja ei aina niin pinnankaan alla; mieheni oli aika ihmeissään kun näki poliiseja ja sotilaita ympäriinsä valvomassa kalashnikovit olallaan teiden varsilla, pankeissa, kauppakeskuksissa jne.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ensimmäinen maahanmuuttajasukupolvi on usein välistäputoajia, koska riippuen tietenkin minkä ikäisinä he ovat tulleet, niin heidän suomekielentaitonsa ei aina kehity natiivitasolle, mutta heidän lapsistaan voi kehittyä vaikka mitä, kielellisestikin, esimerkiksi Pajtim Statovci, Finlandiapalkittu suomalainen kirjailija, joka syntyi Kosovossa (albanialaiset vanhemmat) ja muutti Suomeen vanhempiensa kanssa kaksivuotiaana.

        Se on kai väliinputoaja, ei välistäputoaja ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kosovon albaanin olisi kannattanut mennä putkimieheksi

        joskus se sitten tulee kertomaan että kirjan ja musiikin tekemisellä elää vain
        pieni joukko USAssa ei oikein missään muualla, Beatles tietty ja Abba on poikkeuksia

        nythän näillä palstoilla ei tarkoiteta Nokian tanskalaisinsinöörejä, jotka eivät puhu suomea, vaan maalais somaleista suurin osa ei osaa omaa kieltään ja se on ongelma opiskella suomea

        miten muuten paloma tuo kun olet kirjoittanut jo monenlaista niin oletko sivunnut sitä asiaa esim. dekkareissasi, tuhannen nuolen tms.

        ettää latinomaiden pinnan alla vähän raaputtamalla vallitsee
        todella vaarallinen yhteiskunta vaikka osaisi tullessa jo kieltä täydellisesti
        kuten sanotaan britit englantia Jamaikalla

        silti elämä on hengenvaarallista aivan eri tasolla kuin Euroopassa ja poliisi ei tee mitään jne

        Persu: Suomen äärioikeisto on Suomen suurin sisäinen uhka.
        Sehän muun muassa puukottaa jatkuvasti etnistaustaisia lapsia
        ja suunnittelee terroristitekoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on kai väliinputoaja, ei välistäputoaja ?

        Aivan, kiitos oikolukijalleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmat tulijat ovat lukutaitoisia ja kännyköitäkin käyttelevät onnistuneesti mutta eihän heidän kielensä ole sama kuin meillä. Aivan nuorimmat tietenkään eivät vielä osaa lukea, sitä sattuu suomalaisillekin etteivät vauvat osaa lukea...

        Afrikkalaiset käyttävät kännyköissä piirroksia ja merkkejä koska eivät vaikeampia asioita opi,,eivätkä tule oppimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Afrikkalaiset käyttävät kännyköissä piirroksia ja merkkejä koska eivät vaikeampia asioita opi,,eivätkä tule oppimaan.

        Niin,,minkäs teet kun äo on matala.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tämä Statovci pärjää ehkä ihan kirjoittamisella. Suomessahan ei elä kirjoittamisella kuin noin ehkä 10 prosenttia kirjailijoista ja Statovci kuuluu tähän valioryhmään. Vaikka en olekaan hänen suuri ihailijansa (en jaksa aina nii paljon sotaa kauhua ja kärsimystä) niin nosta hattuani hänen suomekielen taidolleen. Sille tasolle ei pysty kukaan täällä kirjoittava, minä mukaan luettuna.

        Onhan elämä paljon turvallisempaa meidän hyvinvointiyhteiskunnissamme. Gini-indeksitasapainon ollessa edullinen yhteiskuntarauha säilyy ja rikollisuus on vähäisempää.
        Siihen aikaan kun kirjoitin Tuhannen nuolen lahden tutkittiin juuri sarjaa vanhempien amerikkalaisten miesten kuolemia, monet heistä morsianta hakemassa Dominikaanisessa tasavallassa. Taisi olla Ruotsin televisiossakin sarja menossa, jossa ruotsalaisen miehen kuolemaa Santo Domingossa yritettiin selvittää; paikallinen poliisi on aika pahasti korruptoitunut ja massahan on aina vallinnut ikivanha epävirallinen kuolemaantuomio: vangi sattui saamaan kuulan selkäänsä yrittäessään paeta.

        Moderoidessani PoorButHappy-Kolumbiaforumia jouduin auttamaan parissa, kolmessa tapauksessa (tietoja välittämällä) amerikkalaismiesten kidnappauksissa, ja seurasin läheltä ruotsalaismiehen kidnappausta ja lunnaiden maksamisen jälkeistä vapauttamista, ja kuinkas olla, kidnappaajat olinuoren paikallisen vaimon perhe, jotka putsasi ruotsalaismiehen ja vapautti hänet jättämästä mitään perintöä omille lapsilleen.

        Yksi tapaus suomalaismiehen oletetusta kidnappauksesta Atlantin rannikolla päätyi tosin hyvin, mutta uskon että totuus siitä ei koskaan tullut ilmi.

        Olen täysin tietoinen pinnan alla kytevästä vaarasta ja ei aina niin pinnankaan alla; mieheni oli aika ihmeissään kun näki poliiseja ja sotilaita ympäriinsä valvomassa kalashnikovit olallaan teiden varsilla, pankeissa, kauppakeskuksissa jne.

        En ole kuullut kyseisen herran puhuvan, joten en osaa sanoa hänen suomenkielen taidostaan, mutta onhan hän koulunsa ja opiskelunsa täällä suorittanut.

        En näet katso häntä ulkomaalaiseksi, kun 2-vuotiaana on tänne tullut.

        Mitä taas kirjoihin tulee, niin oikolukijathan "siivoaa" tekstiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole kuullut kyseisen herran puhuvan, joten en osaa sanoa hänen suomenkielen taidostaan, mutta onhan hän koulunsa ja opiskelunsa täällä suorittanut.

        En näet katso häntä ulkomaalaiseksi, kun 2-vuotiaana on tänne tullut.

        Mitä taas kirjoihin tulee, niin oikolukijathan "siivoaa" tekstiä.

        Niin, minähän nimenomaan viittasin toisen polven maahanmuuttajiin, Statovci o noikeastaan ensimmäistä polvea. Kuuntelin youtubesta ja ihan selvää suomeahan hän puhuu, tosin viittasin hänen kirjalliseen suomenkielen antiinsa.

        Maahanmuutto Suomeen on ollut niin vähäistä, että sen vaikutus yhtesikunnassa on ollut pieni. Kunhan tämän maahanmuuttajien sukupolven lapset ja lapsenlapset ovat suomalaistuneet (menettämättä omaa identiteettiään) ja integroituneet suomalaiseen kulttuurielämään ja yhteksuntaan kaikin puolin, niin voidaan varmasti tulla toteamaan että eihän se nyt niin kauheaa ollutkaan, nekin oppii !


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tämä Statovci pärjää ehkä ihan kirjoittamisella. Suomessahan ei elä kirjoittamisella kuin noin ehkä 10 prosenttia kirjailijoista ja Statovci kuuluu tähän valioryhmään. Vaikka en olekaan hänen suuri ihailijansa (en jaksa aina nii paljon sotaa kauhua ja kärsimystä) niin nosta hattuani hänen suomekielen taidolleen. Sille tasolle ei pysty kukaan täällä kirjoittava, minä mukaan luettuna.

        Onhan elämä paljon turvallisempaa meidän hyvinvointiyhteiskunnissamme. Gini-indeksitasapainon ollessa edullinen yhteiskuntarauha säilyy ja rikollisuus on vähäisempää.
        Siihen aikaan kun kirjoitin Tuhannen nuolen lahden tutkittiin juuri sarjaa vanhempien amerikkalaisten miesten kuolemia, monet heistä morsianta hakemassa Dominikaanisessa tasavallassa. Taisi olla Ruotsin televisiossakin sarja menossa, jossa ruotsalaisen miehen kuolemaa Santo Domingossa yritettiin selvittää; paikallinen poliisi on aika pahasti korruptoitunut ja massahan on aina vallinnut ikivanha epävirallinen kuolemaantuomio: vangi sattui saamaan kuulan selkäänsä yrittäessään paeta.

        Moderoidessani PoorButHappy-Kolumbiaforumia jouduin auttamaan parissa, kolmessa tapauksessa (tietoja välittämällä) amerikkalaismiesten kidnappauksissa, ja seurasin läheltä ruotsalaismiehen kidnappausta ja lunnaiden maksamisen jälkeistä vapauttamista, ja kuinkas olla, kidnappaajat olinuoren paikallisen vaimon perhe, jotka putsasi ruotsalaismiehen ja vapautti hänet jättämästä mitään perintöä omille lapsilleen.

        Yksi tapaus suomalaismiehen oletetusta kidnappauksesta Atlantin rannikolla päätyi tosin hyvin, mutta uskon että totuus siitä ei koskaan tullut ilmi.

        Olen täysin tietoinen pinnan alla kytevästä vaarasta ja ei aina niin pinnankaan alla; mieheni oli aika ihmeissään kun näki poliiseja ja sotilaita ympäriinsä valvomassa kalashnikovit olallaan teiden varsilla, pankeissa, kauppakeskuksissa jne.

        Siis suurelle lukijakunnalle täysin tuntematon tienaa elantonsa kirjoittamalla?
        Tapahtuuko tämä esim. Ruotsissa vai Suomessa?
        Se meni ja menee Suomessa niin, että kirjoittamalla leipänsä hankkivia on kerrallaan suunnilleen yksi kourallinen eli 4-6 kirjailijaa. Kaikki muut pelaavat erilaisilla avustuksilla, valtioiden apurahoilla yms!


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Aivan, kiitos oikolukijalleni.

        Eli kiitos minulle itselleni!
        Kiitos, kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Afrikkalaiset käyttävät kännyköissä piirroksia ja merkkejä koska eivät vaikeampia asioita opi,,eivätkä tule oppimaan.

        Nuoret myös Suomessa viestittävät yhä enemmän merkeillä kuin kirjaimilla. Mitä se merkitsee?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis suurelle lukijakunnalle täysin tuntematon tienaa elantonsa kirjoittamalla?
        Tapahtuuko tämä esim. Ruotsissa vai Suomessa?
        Se meni ja menee Suomessa niin, että kirjoittamalla leipänsä hankkivia on kerrallaan suunnilleen yksi kourallinen eli 4-6 kirjailijaa. Kaikki muut pelaavat erilaisilla avustuksilla, valtioiden apurahoilla yms!

        Vuoden 2019 Finlandia-palkinnon voittanut kirjailija on kirjoittanut vasta kolme romaania. Kaikki ne ovat saaneet paljon ylistystä, käännösoikeudet myyty yli 20 maahan ja saanut paljon kiitosta mm. The New York Timesissa. (Tiranan sydän, eng. The Crossing).
        Nuori mies, 34-vuotias.
        Kyllä Suomen kulttuuripiireissä tiedetään kuka Statovci on, vaikka kansan syvät rivit eivät olisikaan perillä hänen tuotannostaan.
        Maahanmuuttaja, pakolaisten lapsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoret myös Suomessa viestittävät yhä enemmän merkeillä kuin kirjaimilla. Mitä se merkitsee?

        En tiedä miten suunnitelmat eli tekniikan kehittäminen on edennyt mutta jo muutamia vuosia sitten uutisoitiin miten ollaan kehittämässä pienemmistä tietokonenäytöistä rullalle käärittäviä. Mitäpä muuta se olisi kuin paluuta tuhansien vuosien takaisiin aikoihin jolloin luettavat olivat papyrus- kääröjä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Afrikkalaiset käyttävät kännyköissä piirroksia ja merkkejä koska eivät vaikeampia asioita opi,,eivätkä tule oppimaan.

        Mutta miksi kaksi pilkkua, etkö ole oppinut kirjoittamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin,,minkäs teet kun äo on matala.

        Miksi kaksi pilkkua, onko jokin vähän matala?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoret myös Suomessa viestittävät yhä enemmän merkeillä kuin kirjaimilla. Mitä se merkitsee?

        Kiire sanoa, tykätä, klikata.


    • Anonyymi

      Joo Ploma mitä kerrot Amerikkojen tilanteesta on kiinnostavaa ja juuri niin asia
      on, en ollenkaan epäillyt ettet tunne tilannetta mutta olet itse ollut selvittämässäkin ongelmia, ok

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18621937/kansainvalinen-lukutaidon-paiva#comment-131203538

      tässä on se juuri, että täysin perehtynyt - kieltä osaava paikat tunteva .... - on
      vaikeuksissa näissä maissa ei vain maisemia ihailevat turistit

      On vaikea aina uskoa, että rehevän maiseman pintaloiston alla vaanii kuolema

      • Anonyymi

        ploma ploma ploma, kyllä ploma tuntee kaiken....


    • Anonyymi

      Paloma on aarre palstalle oikea hispanofilo eli jokaisella on hyvin mielenkiintoinen autenttinen mahdollisuus kuulla hänen kauttaan, mitä
      suuressa latinomaailmassa tapahtuu

      Edes sanaa hispanismo ei osata kunnolla kääntää suomeksi, vaikka kulttuuri on valtava

      https://www.suomenespanjanopettajat.fi/uncategorized/suomen-espanjanopettajat-ryn-kannanotto/

      Suomen espanjanopettajat ry:n hallituksen mielestä Jyväskylän yliopiston suunnittelema espanjan kielen perus- ja aineopintojen lakkauttaminen heikentää paitsi keskisuomalaista myös kansallista kielitarjontaa merkittävästi. Suomen espanjanopettajat ry:n hallitus on huolissaan espanjan opetuksen tulevaisuudesta Keski-Suomessa, sillä koulumaailmassa ja liike-elämässä espanja on todella kysytty kieli. Espanjan kieli on myös yksi maailman puhutuimmista kielistä ja sen merkitys tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Espanjan osaajia siis tarvitaan lisää Suomessa

      • Anonyymi

        Ja tämän kirjoitti Paloma ihan itse!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämän kirjoitti Paloma ihan itse!

        Kyllä kai kaikki palstaa vähänkään seuranneet tietävät kuka tuon edellisen kirjoitti ja se en ole taatusti minä itse, vaan Complutensessa Madridissa opintonsa suorittanut henkilö :)


      • Anonyymi

        Espanjan osaajia tarvitaan lisää Suomessa? Enpä väittäisi tuollaista, kuka sitä tarvitsee ja mihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämän kirjoitti Paloma ihan itse!

        Turhan sönkötyksen sijaan sinulla olisi espanjan opettaja Paloma täällä jos opiskelisit alkeita si quieres estudiar espanol, aca la Sra. Paloma podría ayudarte en los puntos problematicos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhan sönkötyksen sijaan sinulla olisi espanjan opettaja Paloma täällä jos opiskelisit alkeita si quieres estudiar espanol, aca la Sra. Paloma podría ayudarte en los puntos problematicos

        Onko palstan säännöt muuttuneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espanjan osaajia tarvitaan lisää Suomessa? Enpä väittäisi tuollaista, kuka sitä tarvitsee ja mihin?

        Tarvitsee espanjassa käydessään lomailemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsee espanjassa käydessään lomailemassa.

        En ole ikinä käynyt Espanjassa enkä tule käymäänkään. Jo ajatus härkien tappamisesta kiduttamalla saa oksennuksen pintaan...


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole ikinä käynyt Espanjassa enkä tule käymäänkään. Jo ajatus härkien tappamisesta kiduttamalla saa oksennuksen pintaan...

        Olen käynyt puoli vapaaehtoisesti vaimon mukana, etelässä olisi voinut olla kohteita jotka kiinostanut.
        Ilmastonmuutoksen edetessä pohjois eurooppa vetää puoleensa turisteja etelästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsee espanjassa käydessään lomailemassa.

        Kyllä ne osaa enkkua, ja suomeakin jopa.


      • Pertikki kirjoitti:

        Olen käynyt puoli vapaaehtoisesti vaimon mukana, etelässä olisi voinut olla kohteita jotka kiinostanut.
        Ilmastonmuutoksen edetessä pohjois eurooppa vetää puoleensa turisteja etelästä.

        Espanjassa paikalliset ovat osoittaneet mieltään koska eivät halua lisää turisteja. Nostaa asumiskustannuksia, hintoja, paikallisilla ei ole enää varaa asua vuokralla kun kaikki yksityisasunnot muutetaan airbnb-lyhytaikaisasunnoiksi turisteille.
        Vesipula on suuri ja ilmastonmuutoksen aiheuttama kuivuus ja jorkeat lämpötilat Etelä-Espanjassa kesällä ja syksyllä ovat riesana.
        Barcelonassa on jo pitkään oltu sitä mieltä että ei kiitos turisteja.

        Kaupungeissa nuorempi jengi on kansainvälistynyt ja puhuu auttavasti englantia, mutta maaseudulla taitaa olla edelleenkin harvinaista.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Espanjassa paikalliset ovat osoittaneet mieltään koska eivät halua lisää turisteja. Nostaa asumiskustannuksia, hintoja, paikallisilla ei ole enää varaa asua vuokralla kun kaikki yksityisasunnot muutetaan airbnb-lyhytaikaisasunnoiksi turisteille.
        Vesipula on suuri ja ilmastonmuutoksen aiheuttama kuivuus ja jorkeat lämpötilat Etelä-Espanjassa kesällä ja syksyllä ovat riesana.
        Barcelonassa on jo pitkään oltu sitä mieltä että ei kiitos turisteja.

        Kaupungeissa nuorempi jengi on kansainvälistynyt ja puhuu auttavasti englantia, mutta maaseudulla taitaa olla edelleenkin harvinaista.

        "Kaupungeissa nuorempi jengi on kansainvälistynyt ja puhuu auttavasti englantia, mutta maaseudulla taitaa olla edelleenkin harvinaista."

        mutta suomalaisten pitäisi osata kieliä ja jossain puhutaan vain "auttavasti"?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kaupungeissa nuorempi jengi on kansainvälistynyt ja puhuu auttavasti englantia, mutta maaseudulla taitaa olla edelleenkin harvinaista."

        mutta suomalaisten pitäisi osata kieliä ja jossain puhutaan vain "auttavasti"?

        En ymmärrä kysymystä.
        Kielitaito on aina avuksi matkustellessa, mutta kukaan ei odota vanhenevan, kouluja käymättömän maaseutuväestön osaavan sujuvasti paitsi omaa kieltään.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En ymmärrä kysymystä.
        Kielitaito on aina avuksi matkustellessa, mutta kukaan ei odota vanhenevan, kouluja käymättömän maaseutuväestön osaavan sujuvasti paitsi omaa kieltään.

        Nuorempi jengikin puhuu vain auttavasti.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Espanjassa paikalliset ovat osoittaneet mieltään koska eivät halua lisää turisteja. Nostaa asumiskustannuksia, hintoja, paikallisilla ei ole enää varaa asua vuokralla kun kaikki yksityisasunnot muutetaan airbnb-lyhytaikaisasunnoiksi turisteille.
        Vesipula on suuri ja ilmastonmuutoksen aiheuttama kuivuus ja jorkeat lämpötilat Etelä-Espanjassa kesällä ja syksyllä ovat riesana.
        Barcelonassa on jo pitkään oltu sitä mieltä että ei kiitos turisteja.

        Kaupungeissa nuorempi jengi on kansainvälistynyt ja puhuu auttavasti englantia, mutta maaseudulla taitaa olla edelleenkin harvinaista.

        Tulee mieleen tuosta, et hieman sama kuin ALKOn toiminta; pitäisi myydä, mut seuraukset voi olla tosi pahoja kansalle. Turismi samaa, kun se on liiallista.


      • Anonyymi

        Mene nurkkaan.


    • Ilmastonmuutos on vakava uhka Euroopan puoleiselle Välimeren rannikko valtioille, aavikoituminen sama mikä vaivaa lähi-itää ja pohjois-afrikkaa. Ilmastonmuutos sen näkyminen vasta alkuvaiheessa, sen edetessä maanviljely käy hyvin vaikeaksi.
      Turismi on iso tulon lähde, ei kukaan viihdy 50-asteen lämpötilassa.

      • Anonyymi

        Kun turisti ei viihdy liian kuumassa, ei kai silloin turismista tule tulojakaan?
        Vai millä logiikalla P ajatteli asian...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun turisti ei viihdy liian kuumassa, ei kai silloin turismista tule tulojakaan?
        Vai millä logiikalla P ajatteli asian...

        Onko sinulle se epäselvää.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Onko sinulle se epäselvää.

        Joko sait ratkaistua Potatismuksen arvoituksen?
        Vai jäikö se epäselväksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joko sait ratkaistua Potatismuksen arvoituksen?
        Vai jäikö se epäselväksi?

        Eiköhän.
        Kreikan antiikin historia jostain vuodesta noin 500 ekr - 500 jkr siihen aikaan sattuu Aleksanteri Suurenkin aika josta tuli luettua, sen jälkeen kiinnosti Rooman valtakausi jne.

        Siitä niin kauan että paljon unohtunut.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Eiköhän.
        Kreikan antiikin historia jostain vuodesta noin 500 ekr - 500 jkr siihen aikaan sattuu Aleksanteri Suurenkin aika josta tuli luettua, sen jälkeen kiinnosti Rooman valtakausi jne.

        Siitä niin kauan että paljon unohtunut.

        Ymmärrätköhän edes itse kommenttejasi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrätköhän edes itse kommenttejasi?

        Sinulle kai pitäisi selittää jostain mitä olen lukenut.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Sinulle kai pitäisi selittää jostain mitä olen lukenut.

        Sinulle kai pitäisi selittää, että ei Potatismos ollut kukaan antiikin henkilö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle kai pitäisi selittää, että ei Potatismos ollut kukaan antiikin henkilö.

        Ei pystynyt olemaan antiikin ajalta jos kyse perunoista.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Ei pystynyt olemaan antiikin ajalta jos kyse perunoista.

        Ei herrajumala!!!!

        "Potatismos" on ruotsinkieltä ja tarkoittaa "perunamuusi".
        Mahtoikohan Sokrates keksiä sokerin...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei herrajumala!!!!

        "Potatismos" on ruotsinkieltä ja tarkoittaa "perunamuusi".
        Mahtoikohan Sokrates keksiä sokerin...

        Mitä ajat takaa, puhut eri asioista mitä tarkoitin, et ole aloittaja.


      • Millä tavoin ?


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Millä tavoin ?

        Käy kysymässä Potatismokselta...hehehee...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käy kysymässä Potatismokselta...hehehee...

        Anna osoite.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Anna osoite.

        Sieltä se löytyy muusipaketin kyljestä...hehehee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sieltä se löytyy muusipaketin kyljestä...hehehee...

        Päivän hauskin!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sieltä se löytyy muusipaketin kyljestä...hehehee...

        Sitten tämä selkis.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Sitten tämä selkis.

        Hyvä et selksi.


    • Anonyymi

      Vesuviuksen purkaus peitti tuhkaan suuren rakennuksen Herculaneumissa. Rakennus on sittemmin kaivettu esiin, se arvellaan Pison rakennuttamaksi. Rakennuksesta on löytynyt suuri kirjasto hiiltyneine papyryskääröineen.
      Miljardööri J. P. Getty oli niin ihastunut kirjastosta ja koko rakennuksesta että rakennutti siitä identtisen kopion Malibuun. Tiloissa ja vielä myöhemmin lisääkin rakennetuissa tiloissa toimii nykyisin taidemuseo ja siellä harjoitetaan taidetta ja kirjallisuutta tukevaa toimintaa.

      • Anonyymi

        Pompeiji on se tunnetumpi tulivuoren purkauksen säilömä, sekin Vesuviuksen vieressä.


      • Anonyymi

        Ne oli köyhän tasoisia merimieskaupunkeja molemmat joissa on huorataloja ja viinikuppiloita
        Ei mitään Roomaan verrattavaa. Kukaan ei halunnut niitä rakentaa uudelleen joten nyt romut on jäljellä kaikkien ihailtavana

        Olen muuten juonut saman lajin viiniä kuin keisari Augustus ja jota legendan mukaan annettiin jsulselle ristillä riippuen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pompeiji on se tunnetumpi tulivuoren purkauksen säilömä, sekin Vesuviuksen vieressä.

        Napoli on Italiassa ja vieressä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne oli köyhän tasoisia merimieskaupunkeja molemmat joissa on huorataloja ja viinikuppiloita
        Ei mitään Roomaan verrattavaa. Kukaan ei halunnut niitä rakentaa uudelleen joten nyt romut on jäljellä kaikkien ihailtavana

        Olen muuten juonut saman lajin viiniä kuin keisari Augustus ja jota legendan mukaan annettiin jsulselle ristillä riippuen

        Herculaneum ja Pompeiji olivat Rooman valtakunnan ylellisimmät pienen eliitin asuin- ja lomailupaikat, niitä ei edelleenkään ole kokonaan otettu esiin, työ on hidasta.
        Rooma oli köyhien massojen kaupunki, eliitti eli muualla ja enintään kävi Roomassa vain kokoustamassa tms.
        Pison Herculaneumiin rakennuttama yli 200 metriä pitkä neljäkerroksinen palatsi oli sekä Rooman suurin että loistokkain rakennus ja siksipä Getty halusi teettää siitä kopion Malibun tilalleen. Jos hän olisi nähnyt jotain vastaavaa tai vastaavan jäänteitäkään Roomassa, varmaan hän olisi nekin huomioinut...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Napoli on Italiassa ja vieressä

        Älä, ihanko totta?


    • Huomenta Daljoen laaksosta.
      Olin jossain maininnut että paimennan omia aloituksiani. Tekisin mielelläni enemmän täm'nkin aloituksen hyväksi, ellei se olisi jo niin toivottomasti levinnyt kuin jokisen eväät.
      Kauas tässä pnharhauduttu kommentoimasta kansainvälisen lukutaidon päivää, mutta niin kauan kun se se liittyy jotenkin lukutaitoon ja sen edistämiseen tai luetun ja koetun jakamiseen asiatasolla, niin ei kai siitä suurta vahinkoa ole.
      Pompejin papyruskääröistä assyrialaisten nuolenpääkirjoitukseen, inkojen solmukirjoituksesta espanjankielen osaamisen hyödyllisyyteen...
      Natsittamiset, persuilut, rasistiset ja loukkaavat komentit saisitte jättää pois.

      "Lukeminen kannattaa aina!"

      • Anonyymi

        Pompeijista ei varsinaisia kirjastoja ole löytynyt. Herculaneum oli Vesuviuksen purkausaikaan enemmänkin tuulen yläpuolella kuin taas esim. Pompeiji oli tuulen alapuolella, tuhka kiersi Herculaneumiin hieman myöhemmin, osin vasta seuraavan päivänä.. Tämä myöhemmin alas satanut tuhka oli koostumukseltaan erilaista ja se on kovettunut paljon kovemmaksi eli kivettynyt voimakkaammin kuin Pompeijin vastaava ja siksi kaivauksetkin Herculaneumissa ovat paljon vaikeampia ja hitaampia.
        "Kirjastojen huvilassa" Herculaneumissa nimen omaan papyrusten hiiltyminen myös säilöi ne, siksi nämä ovatkin ainoat antiikin ajoilta jäljellä olevat papyruskirjoitukset!
        Hiiltyneitä rullia ei voida niitä lisää tuhoamatta avata mutta nykyisillä monikerrosröntgenmenetelmillä niitä on kyetty jonkin verran tulkitsemaan. Toistaiseksi ei varsinaisia "uutuuksia" ole tiettävästi löytynyt, siis löytyneet kirjoitukset ovat säilyneet myös muualla mikä tarkoittaa että kirjaston tekstitkin (ainakin tulkitut) olivat kopioita tai kopioiden kopioita joita on kopioitu (käsipelillä) yhä uudelleen ja uudelleen ja sittemmin myös papyrusta seuraaviin kirjoitusalustoihin ja aina paperikirjojen aikakauteen saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pompeijista ei varsinaisia kirjastoja ole löytynyt. Herculaneum oli Vesuviuksen purkausaikaan enemmänkin tuulen yläpuolella kuin taas esim. Pompeiji oli tuulen alapuolella, tuhka kiersi Herculaneumiin hieman myöhemmin, osin vasta seuraavan päivänä.. Tämä myöhemmin alas satanut tuhka oli koostumukseltaan erilaista ja se on kovettunut paljon kovemmaksi eli kivettynyt voimakkaammin kuin Pompeijin vastaava ja siksi kaivauksetkin Herculaneumissa ovat paljon vaikeampia ja hitaampia.
        "Kirjastojen huvilassa" Herculaneumissa nimen omaan papyrusten hiiltyminen myös säilöi ne, siksi nämä ovatkin ainoat antiikin ajoilta jäljellä olevat papyruskirjoitukset!
        Hiiltyneitä rullia ei voida niitä lisää tuhoamatta avata mutta nykyisillä monikerrosröntgenmenetelmillä niitä on kyetty jonkin verran tulkitsemaan. Toistaiseksi ei varsinaisia "uutuuksia" ole tiettävästi löytynyt, siis löytyneet kirjoitukset ovat säilyneet myös muualla mikä tarkoittaa että kirjaston tekstitkin (ainakin tulkitut) olivat kopioita tai kopioiden kopioita joita on kopioitu (käsipelillä) yhä uudelleen ja uudelleen ja sittemmin myös papyrusta seuraaviin kirjoitusalustoihin ja aina paperikirjojen aikakauteen saakka.

        Pompeijista on julkaistu aikamoisia senaikaisi seinämaalauksia, jotka ovat silkkaa pornoa. Osattiin sitä ennenkin näemmä....!


    • Anonyymi

      Olin Garibaldissa = Napolin asema ostamassa lippua Sorrentoon kapearaiteiselle joka vie kaikkien näiden paikkojen ja Vesuviuksen ohi

      Puhuimme muutaman sanan suomea jolloin lipunmyyjä noin 50+ ikäinen mies kysyi Voi venite de Finlandia? Ja jatkoi, olen käynyt Suomessa, vaimoni on Parrrrikkalasta
      Sanoi voimakkaasti r korostaen

      • Anonyymi

        Niin se on,,suomalaiset naiset ovat aivan hulluina ulkomaalaisten perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se on,,suomalaiset naiset ovat aivan hulluina ulkomaalaisten perään.

        No, ei sentään ihan hulluina ole...


    • Anonyymi

      Itse olin kerran silloisen kumppanini kanssa ja Italiassa käymässä. Olimme varsinaisesti toisella paikkakunnalla mutta siitä oli helppo 2- 3 h junamatka Milanoon ja niinpä matkattiin käymään Milanossa ja ajatuksena oli että kun aikaa on niin ehkä etsitään hotelli ja ollaan seuraavaan päivään. Milanon asemalla kävellä haahuiltiin sitten miettien minne suunnattaisiin ja etsittäisiinkö hotelli ihan alkuun kun jostakin putkahti eteemme Italialaisen oloinen mies joka kuitenkin ymmärrettävällä suomenkielellä kysyi että olemmeko Suomesta ja saatuaan myöntävän vastauksen kysyi edelleen että olemmeko majoituspaikan tarpeessa että hänen kotinsa on siinä aivan lähellä ja hän aina toisinaan Suomesta lähtöisin olevan vaimonsa kanssa vuokraa edullisesti huoneistostaan huonetta matkustavaisille. Me menimme heille ja yövyimme siellä seuraavan yön eikä siinä mitään, en muista mistä emäntä oli Suomesta mutta hän puhui täysin suomea ja mies oli opetellut kohtuullisesti kieltämme.

      • Anonyymi

        Mukavia tarinoita, vaikkei ihan ketjun aiheessa pysykään.


    • Sivuraide numero 45:
      mitä kokemuksia DuoLingo-sovelluksesta uuden kielen oppimisess? Olen päättänyt olla palaamatta Italiaan ellen osaa ainakin hiukan maan kieltä.

      • Anonyymi

        Hyvä idea Joo, se on vähän lässyttävä etenee hitaasti mutta miksipä ei

        Italiassa pärjäät automaattisesti espanjalla
        Ainakin kaupungeissa. Ruokalista tietty vaatii aina sanakirjan jopa katalaaniksi ambedue lingue sono cosi vicine che puoi tradurre automaticamente


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä idea Joo, se on vähän lässyttävä etenee hitaasti mutta miksipä ei

        Italiassa pärjäät automaattisesti espanjalla
        Ainakin kaupungeissa. Ruokalista tietty vaatii aina sanakirjan jopa katalaaniksi ambedue lingue sono cosi vicine che puoi tradurre automaticamente

        Just se, että Italiassa ei pärjää automaattisesti espanjalla, haittasi . En ole yrittänytkään suurissa kaupungeissa, koska kokemukseni perustuvat lähinnä Livornoon, Firenzeen, Psaaan ja Veneziaan. Ei Bolognassakaan auttanut espanja, pikemmingin sitten englanti.

        Maaseudulla jonkun pikkukaupungin ulkopuolella ryhmä vanhoja miehiä istui tien vieressä ja kysyi mistä ollaan, me sanottiin että Ruotsista, ainoa mitä ne tiesi oli Zlatan Ibrahimovic. Kaupungeissa taksikuskit, kaupoissa, ravintoloissa jne ei puhuneet englantia eikä espanjaa. Espanjasta oli se etu minulle että sieltä täältä ymmärsin jonkun sanan .


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Just se, että Italiassa ei pärjää automaattisesti espanjalla, haittasi . En ole yrittänytkään suurissa kaupungeissa, koska kokemukseni perustuvat lähinnä Livornoon, Firenzeen, Psaaan ja Veneziaan. Ei Bolognassakaan auttanut espanja, pikemmingin sitten englanti.

        Maaseudulla jonkun pikkukaupungin ulkopuolella ryhmä vanhoja miehiä istui tien vieressä ja kysyi mistä ollaan, me sanottiin että Ruotsista, ainoa mitä ne tiesi oli Zlatan Ibrahimovic. Kaupungeissa taksikuskit, kaupoissa, ravintoloissa jne ei puhuneet englantia eikä espanjaa. Espanjasta oli se etu minulle että sieltä täältä ymmärsin jonkun sanan .

        joo siis sitä pitää soveltaa siten että espanjan yleiset verbit ja muodot ja italian sanat
        se menee näin

        eli kun menet ICAan eli siis K-kauppaan (oikeita kauppoja on erittäin vähän Roomassa ne täytyy tietää)
        ja sen nimi on Majava eli siis Castoro ja haluat ostaa juustoa joka ei ole queso vaan
        formaggio (ICAssa on joka päivä tarjousjuustoa emännille) näytät myyjälle juustoa ja sanot bääää

        ja perään kysyt samalla como se llama bääää ja kauppias kertoo heti pecora (paino alussa) eikä oveja ja sen jälkeen seuraavana päivänä marssit italian taitoisena
        puede tener formaggio pecora ... ja homma hoituu 100 %


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Just se, että Italiassa ei pärjää automaattisesti espanjalla, haittasi . En ole yrittänytkään suurissa kaupungeissa, koska kokemukseni perustuvat lähinnä Livornoon, Firenzeen, Psaaan ja Veneziaan. Ei Bolognassakaan auttanut espanja, pikemmingin sitten englanti.

        Maaseudulla jonkun pikkukaupungin ulkopuolella ryhmä vanhoja miehiä istui tien vieressä ja kysyi mistä ollaan, me sanottiin että Ruotsista, ainoa mitä ne tiesi oli Zlatan Ibrahimovic. Kaupungeissa taksikuskit, kaupoissa, ravintoloissa jne ei puhuneet englantia eikä espanjaa. Espanjasta oli se etu minulle että sieltä täältä ymmärsin jonkun sanan .

        Tyhjää höpinää jossa aloittaja itse siirtyy pois aiheesta, taito sekin..!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhjää höpinää jossa aloittaja itse siirtyy pois aiheesta, taito sekin..!

        Taito on sekin, jos huomaa piponsa kiristävän, ja ymmärtää löysätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taito on sekin, jos huomaa piponsa kiristävän, ja ymmärtää löysätä.

        Tuliko kirjailijalle pilkku väärään rakoon..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko kirjailijalle pilkku väärään rakoon..?

        Onko täällä kirjailijoita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko kirjailijalle pilkku väärään rakoon..?

        mistä viltusta sinä olet pilkun oppinut tuntemaan


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Just se, että Italiassa ei pärjää automaattisesti espanjalla, haittasi . En ole yrittänytkään suurissa kaupungeissa, koska kokemukseni perustuvat lähinnä Livornoon, Firenzeen, Psaaan ja Veneziaan. Ei Bolognassakaan auttanut espanja, pikemmingin sitten englanti.

        Maaseudulla jonkun pikkukaupungin ulkopuolella ryhmä vanhoja miehiä istui tien vieressä ja kysyi mistä ollaan, me sanottiin että Ruotsista, ainoa mitä ne tiesi oli Zlatan Ibrahimovic. Kaupungeissa taksikuskit, kaupoissa, ravintoloissa jne ei puhuneet englantia eikä espanjaa. Espanjasta oli se etu minulle että sieltä täältä ymmärsin jonkun sanan .

        Eivät tienneet sitten esim. Ronnie Petersonia joka kuoli Italiassa sattuneessa onnettomuudessa.
        Leo Kinnunen yritteli myös F1- sarjassa mutta ei siitä läpilyöntiä tullut, hän ajoi Petersonin vanhalla autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät tienneet sitten esim. Ronnie Petersonia joka kuoli Italiassa sattuneessa onnettomuudessa.
        Leo Kinnunen yritteli myös F1- sarjassa mutta ei siitä läpilyöntiä tullut, hän ajoi Petersonin vanhalla autolla.

        Kinnunen ajoi Porschella yhä ja ikuisesti voimassa olevan Keimolan rataennätyksen.
        Mutta kirjoista: Kentuckyn osavaltiossa perustettiin noin 1935 ratsastava kirjasto. Kirjastovirkailijat liikkuivat vaikeakulkuisessa vuoristomaastossa hevosilla ratsastaen ja kuljettivat kyläläisille kirjoja luettavaksi.
        Ratsastavat kirjastovirkailijat olivat kaikki naisia ja heitä oli toimissan lähes tuhat kymmenen vuoden ajan. Pienen alkujäykkyyden jälkeen kirjoista tuli hyvin haluttuja eikä niitä koskaan kyettykään toimittamaan aivan haluttuja määriä. Kirjat saatiin pääosin lahjoituksina ja niitä varastoitiin postitoimistoissa, parakeissa, kirkoissa, käräjätuvilla ja yksityiskodeissa.
        Suosituimmaksi kirjaksi osoittautui Robinson Crusoe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kinnunen ajoi Porschella yhä ja ikuisesti voimassa olevan Keimolan rataennätyksen.
        Mutta kirjoista: Kentuckyn osavaltiossa perustettiin noin 1935 ratsastava kirjasto. Kirjastovirkailijat liikkuivat vaikeakulkuisessa vuoristomaastossa hevosilla ratsastaen ja kuljettivat kyläläisille kirjoja luettavaksi.
        Ratsastavat kirjastovirkailijat olivat kaikki naisia ja heitä oli toimissan lähes tuhat kymmenen vuoden ajan. Pienen alkujäykkyyden jälkeen kirjoista tuli hyvin haluttuja eikä niitä koskaan kyettykään toimittamaan aivan haluttuja määriä. Kirjat saatiin pääosin lahjoituksina ja niitä varastoitiin postitoimistoissa, parakeissa, kirkoissa, käräjätuvilla ja yksityiskodeissa.
        Suosituimmaksi kirjaksi osoittautui Robinson Crusoe.

        Myöhemmin Tokion Olymppihalaisissa Leo Kinnunen heitti vielä pistesian keihäässä kuudes ja Rauli Nivala sai kultaa, ne oli niitä mitallivuosija ne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myöhemmin Tokion Olymppihalaisissa Leo Kinnunen heitti vielä pistesian keihäässä kuudes ja Rauli Nivala sai kultaa, ne oli niitä mitallivuosija ne

        Muistamma sen kaamean heiton, soli kaamea. Son Teuvalla pystyssä näytillä ny.


    • Anonyymi

      Lukutaitoa tärkeämpää on luetun ymmärtäminen! Oblivion stout...

      • Anonyymi

        Lukutaitoa tärkeämpää on pilkunnus siminen! Raju unohdus ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukutaitoa tärkeämpää on pilkunnus siminen! Raju unohdus ...

        Mutta kun ei voi olla sitä luetun ymmärrystä ellei osaa lukea...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun ei voi olla sitä luetun ymmärrystä ellei osaa lukea...

        Jos lukee h-i-t-a-a-s-t-i, menee asia perille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lukee h-i-t-a-a-s-t-i, menee asia perille.

        Mutta jos ei osaa lukea, ei osaa lukea edes hitaasti!


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe