Kokoustetaanko niin paljon kuin asiakas haluaa?

Anonyymi-ap

Viikon kysymys: onko isännöitsijän istuttava ylitöissä asiakaspalvelun hengessä ihan niin pitkään ja niin usein kuin taloyhtiön hallitus haluaa kokoontua? Kenen tehtävä on lopulta vetää raja siihen, mikä on kohtuullista ja mikä ei ole?

Jos taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja päättää, että hallitus kokoontuu kerran kuukaudessa läpi vuoden eli 12 kertaa vuodessa ja kokoukset kestävät yli 2 tuntia per kappale, missä menee se raja, että isännöintitoimisto uskaltaa ja voi sanoa asiakkaalle ystävällisesti, että "tämä menee liian pitkälle? Ei voi olla tarvetta kokoontua jatkuvasti."

Isännöintialan erikoisuushan on se, että aloite ylitöihin tulee isännöintitoimiston asiakkaalta eli taloyhtiöltä suoraan työntekijälle eli isännöitsijälle. Suomessa normaalisti työnantaja ehdottaa työntekijälle ylitöiden tekoa ja työntekijä voi suostua ylitöiden tekoon tai kieltäytyä niistä. Näin tämä Suomessa menee.

Isännöitialalla asiakas on yhteydessä suoraan työntekijään eli isännöitsijään ja ilmoittaa, että "pidämme hallituksen kokouksen klo 18:00 alkaen. Varaa kalenterista kolme tuntia." Marssijärjestys on erikoinen. Asiakas laatii työntekijän työvuorolistan ja käytännössä päättää ylitöiden määrän. Se on kummallista.

8

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tähän vielä päälle se, ettei isännöintitoimistossa ole työajan seurantaa, vaikka laki sellaisen vaatiikin. Voi perustellusti sanoa, ettei työnantajaa eli isännöintitoimistoa kiinnosta, paljonko ylitöitä työntekijälle kertyy. Tämäkin on erikoista ja taitaa olla alalla valitettavan yleistä pienemmissä toimistoissa. Oivan tai Rettan kokoinen ketju tuskin uskaltaa riskeerata ilman lain mukaista työajan ja ylitöiden seurantaa.

      Maalaisjärjellä voisi kuvitella, että työnantaja seuraa työntekijöiden ylitöiden määrää ja niiden kertymistä eri työntekijöille. Olisi huolestuttavaa, jos yhdelle työntekijälle syystä tai toisesta kertyy huomattavasti enemmän ylitöitä kuin toimiston muille isännöitsijöille. Se on jotain, johon työnantajan voisi kuvitella haluavan puuttua. Alalla ei valvontaa juuri ole. Ei ole pelkoa jäädä kiinni rikkeistä.

    • Anonyymi

      Vaihda jo alaa ja lopeta nämä lapselliset postaukset.

      • Anonyymi

        En vaihda alaa. Yli 10 vuotta ammatti-isännöitsijänä. Miksi vaihtaisin alaa, jolla jatkuvasti rikotaan lakia ja työntekijän oikeuksia?

        Mutta ihan uutena näkökulmana aloin tänään miettiä sitä, miten voi olla, ettei työantajaa kiinnosta pätkääkään, miten ylityöt jakautuvat isännöintitoimiston työntekijöiden kesken? Ei ole kestävää pitkässä juoksussa, että ylityöt syystä tai toisesta kasautuvat jollekin työntekijälle. Siksi työajan ja ylitöiden seuraaminen on äärimmäisen tärkeää. Jo lakikin edellyttää sitä.

        Jos minä olen istunut ylitöissä tänä vuonna 250 tuntia lokakuun loppuun mennessä ja isännöintitoimiston jollain toisella isännöitsijätyöntekijällä on siinä kohtaa ylitöiden saldo vaikkapa 150 tuntia, pitäisi olla selvää, kuka istuu "minun" taloyhtiöideni kanssa loppuvuoden iltakokoukset. Se isännöintitoimiston työntekijä, jolla on siinä kohtaa vähemmän ylitöitä kertyneenä kuin minulla. On aivan luonnollista, että työantaja haluaa kuormittaa työntekijöitään tasaisesti ylitöillä. Niin ainakin minä toimisin, jos olisin työantaja.

        Syksyllä saatetaan tulla tilanteeseen, jossa taloyhtiön vastuullinen isännöitsijä ei voi istua enää vuoden aikana yhtään ylitöitä, koska laki kieltää. Loppuu iltakokoukset! Suomessa ylitöiden määrä vuositasolla on rajattu 250 tuntiin. Se on raja, joka ei voi eikä saa ylittyä. Jos ylittyy, rikotaan lakia. Sen kummemmasta ei ole kyse. Vain ja ainostaan Suomen lakien mukaan toimimisesta. Nämä eivät ole mielipidekysymyksiä.


      • Anonyymi

        Mieleeni muistuu usein englanninkielinen sanonta: "If you have haters then you're doing something right"

        People hating on you is a form of criticism, meaning people are thinking about what you're saying or doing. That, in a way, is a victory. You’re putting yourself out there and not everyone will be a fan. The alternative is to hide away from sight or be a people-pleaser and tell them what they want to hear.

        Ymmärrän ja hyväksyn, että kaikki eivät fanita minua. Peräänkuulutan lakien noudattamista. Tämä on joillekin liikaa, jotka eivät pidä lakien mukaan toimimisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En vaihda alaa. Yli 10 vuotta ammatti-isännöitsijänä. Miksi vaihtaisin alaa, jolla jatkuvasti rikotaan lakia ja työntekijän oikeuksia?

        Mutta ihan uutena näkökulmana aloin tänään miettiä sitä, miten voi olla, ettei työantajaa kiinnosta pätkääkään, miten ylityöt jakautuvat isännöintitoimiston työntekijöiden kesken? Ei ole kestävää pitkässä juoksussa, että ylityöt syystä tai toisesta kasautuvat jollekin työntekijälle. Siksi työajan ja ylitöiden seuraaminen on äärimmäisen tärkeää. Jo lakikin edellyttää sitä.

        Jos minä olen istunut ylitöissä tänä vuonna 250 tuntia lokakuun loppuun mennessä ja isännöintitoimiston jollain toisella isännöitsijätyöntekijällä on siinä kohtaa ylitöiden saldo vaikkapa 150 tuntia, pitäisi olla selvää, kuka istuu "minun" taloyhtiöideni kanssa loppuvuoden iltakokoukset. Se isännöintitoimiston työntekijä, jolla on siinä kohtaa vähemmän ylitöitä kertyneenä kuin minulla. On aivan luonnollista, että työantaja haluaa kuormittaa työntekijöitään tasaisesti ylitöillä. Niin ainakin minä toimisin, jos olisin työantaja.

        Syksyllä saatetaan tulla tilanteeseen, jossa taloyhtiön vastuullinen isännöitsijä ei voi istua enää vuoden aikana yhtään ylitöitä, koska laki kieltää. Loppuu iltakokoukset! Suomessa ylitöiden määrä vuositasolla on rajattu 250 tuntiin. Se on raja, joka ei voi eikä saa ylittyä. Jos ylittyy, rikotaan lakia. Sen kummemmasta ei ole kyse. Vain ja ainostaan Suomen lakien mukaan toimimisesta. Nämä eivät ole mielipidekysymyksiä.

        Kohdistetaanko niille asiakkaille liikaa työtunteja suhteessa isännöinnin henkilömitoitukseen? Vai onko niin että tunneilla ei saada tarvittavaa työmäärää aikaiseksi? Silloinhan on tarjottu isännöintiä liian halvalla kykenemättä järkevällä korvauksella tekemään luvattua.

        Kerrotaanko asiakkaille paljonko heidän sopimukseen sisältyy työaikaa "normaalisti" ja kerrotaanko asiakkaille jos normaali tuntimäärä ja sen jousto ylöspäin on käytetty?

        Tämähän on kommunikaatio- ja palvelusopimustekninen ongelma enemmän. Työ pitää tehdä ja työstä pitää saada korvaus. Korvausta vastaan pitää tehdä työtä.

        Eihän siitä mitään tule että talkoina ylitöitä teetetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieleeni muistuu usein englanninkielinen sanonta: "If you have haters then you're doing something right"

        People hating on you is a form of criticism, meaning people are thinking about what you're saying or doing. That, in a way, is a victory. You’re putting yourself out there and not everyone will be a fan. The alternative is to hide away from sight or be a people-pleaser and tell them what they want to hear.

        Ymmärrän ja hyväksyn, että kaikki eivät fanita minua. Peräänkuulutan lakien noudattamista. Tämä on joillekin liikaa, jotka eivät pidä lakien mukaan toimimisesta.

        Ei tämä ole fanituskysymys eikä oikein mikään muukaan. Käytännössä olet täysin oikeassa, mutta lähestymistapasi on sama kuin sillä, joka jäi auton alle suojatiellä ja kuoli. Mitä väliä on sillä, että oli oikeassa, kun on kuollut?

        Määrääkö työnantaja sinua tekemään ylitöitä? Kun sinulla on iltakokous, niin menetkö silti klo 8.00 töihin? Jos kerran työaikakirjanpitoa ei ole, niin eihän kukaan vahdi mihin aikaan olet tullut töihin tai milloin olet sieltä lähtenyt. Eikö siis ole ollut täysin oma valintasi, että olet tehnyt ylitöitä?

        Miksi itket omaa elämääsi täällä sen sijaan että puhuisit asiasta työnantajasi kanssa? Vai pelkäätkö että työnantaja tajuaa kuinka turha lapanen olet ja antaa potkut? Ja että muutkin työnantajat tajuavat, että et tuota mitään lisäarvoa kenellekään?

        Olisiko nyt oikeasti korkea aika katsoa peiliin ja ns kasvattaa munat? Olit sitten mies tai nainen.


    • Anonyymi

      Mitä ylitöihin tulee, Suomessa aloite ylitöihin voi tulla vain työnantajan eli isännöintitoimiston kautta. Suomessa työntekijällä on myös halutessaan oikeus kieltäytyä ylitöiden tekemisestä. Näin sanoo laki.

      Suomessa työntekijän ei tarvitse tehdä ylitöitä. Työsopimuksessa ei voida laillisesti sopia siitä, että työntekijä sitoutuu tekemään ylitöitä X tuntia kuukaudessa. Se olisi laiton työsopimus. On työnantajan ongelma järjestellä työntekijän työaika niin, että ylitöitä ei kerry, vaikka isännöitsijä istuisi iltakokouksia joka ilta klo 18-21 tai järjestää joku toinen isännöitsijä istumaan iltakokouksia nimetyn vastuuisännöitsijän puolesta.

      Jos tämä ei kuulosta mukavalta tai on "liian vaikeaa", ei kannata olla työantaja isännöintialalla. Ei kukaan pakota olemaan työnantaja. Jos iltakokoukset ovat niin kivoja, eikö yrittäjä itse voisi istua kaikkia isännöintitoimiston asiakastaloyhtiöiden kokouksia? Ei tulisi ongelmaa työntekijöiden ylitöistä.

      Pienten isännöintitoimistojen määrä vähenee vuosi vuodelta väen eläköityessä ja/tai myydessä toimistojaan isommille ketjuille. Nykyään isännöitsijä on useimmiten isännöintitoimiston työntekijä. Harva isännöitsijä on nykyään yrittäjä, vaikka kaikki olikin toisin vielä 20 vuotta sitten. Isännöitsijätyöntekijä ei ole sopimussuhteessa taloyhtiön kanssa. Siinä mielessä kuvio on erikoinen. Valtasuhteita ulkopuolisen silmin tarkasteltaessa taloyhtiön voisi kuvitella olevan isännöitsijän työantaja, vaikka näin ei ole. Taloyhtiö on isännöintitoimiston asiakas. Isännöitsijä tekee töitä isännöintitoimistolle, vaikka sinällään työkseen palvelee asiakasta eli taloyhtiötä. Isännöintitoimisto voi käskyttää isännöitsijää. Taloyhtiökin voi tiettyyn rajaan asti tilata palveluja ja hypyttää isännöitsijätyöntekijää, mutta ylitöihin asiakas ei voi työntekijää tilata. Tämä on asia, josta olen vääntänyt rautalankaa pitkään.

      Vaikka minä olisin viiden tähden hotellin vakioasiakas, en minä voi komentaa kerrossiivoojaa tekemään ylitöitä. Vain työantaja voi päättää, tekeekö kerrossiivooja ylitöitä vai eikö tee. Asiakas ei sitä päätä. Asiakas ei päätä, jääkö hotellin ravintolan tarjoilija ylitöihin. Työvuorolistan tekee työnantaja. On työantajan eli tässä esimerkissä hotellin tehtävä katsoa, ettei kukaan asiakas "kyykytä" työntekijöitä asiattomasti. Vaikka olisi kuinka maksava kanta-asiakas, ei asiakas voi saada kaikkea haluamaansa juuri silloin, kun hän haluaa. Palvelua tarjotaan, kuten hotellin strategia sanelee hotellin aukioloaikojen puitteissa. Jos se ei miellytä asiakasta, niin voi mennä eri hotelliin seuraavalla kerralla.

      Palataan ketjun otsikkoon. Jos joku puheenjohtaja haluaa oikeasti pitää kerran kuukaudessa 2,5 tunnin hallituksen kokouksen ilta-aikaan, on isännöintitoimiston syytä ottaa asiakas (hallituksen PJ) puhutteluun ja käydä läpi, millä pelisäännöillä toimitaan ja mitkä ovat isännöintitoimiston aukioloajat. Asiakas ei ole aina oikeassa. Isännöitsijä on enemmän ammattilainen arvioimaan kokoustamisen tarvetta ja riittävää kokousten kestoa kuin hallituksen PJ, joka on usein ns. maallikko näissä asioissa. Siksi onkin ironista, että maallikko hallituksen ruorissa usein päättää, kuinka usein kokoustetaan ja kuinka monta tuntia on järkevää istua kokouksessa. Aika huolestuttavaa, jos ammatti-isännöitsijä ei tiedä näitä asioita paremmin.

      • Anonyymi

        Niin pohjimmiltaanhan tämän iltakokouksista itkevän "isännöitsijän" ongelma on se, että häneltä puuttuu täysin oma tahto tai ainakin kyky ilmaista sitä. Hänellä ei ole minkäänlaista vaadittua auktoriteettiä toimia isännöitsijänä ja siksi olisi syytä vaihtaa alaa.

        Jos ei osaa tai uskalla puhua asioista työnantajansa kanssa, eikä uskalla sanoa asiakkaalle, että tällaisia kokouksia ei kannata pitää eikä pidetä, niin mihin muuhun hän suostuu kun joku vain pyytää. Jos ainoa mitä uskaltaa tehdä, on itkeä täällä omaa kurjuuttaan nimettömänä, niin ei ole minkään tason ammattilainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe