Ammoniakkinitraatti laivan lasti purettaneen Ruotsissa.

Anonyymi-ap

Onhan samaa materiaalia rahdattu iät ajat pohjoismaisten lannoitetehtaiden käytettäväksi esim salpietarin valmistuksessa.
Mm. Kotkassa oli Superfosfaatti tehdas. Sanottiin sitä Supuksi tai sinne päin.

43

441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valtion Rikkihappo- ja Superfosfaattitehtaat rakensi Kotkaan lannoitetehtaan vuonna 1922. Vuonna 1972 yhtiöstä tuli Kemira.

      Lannoitteiden valmistus päättyi 1970-luvun alkupuolella. Vuosikymmenen puolivälissä Kotkan tehdas myytiin Valmetille.

    • Anonyymi

      Maltan lipun alla purjehtiva Ruby on syyrialaisten omistuksessa Libanonissa sijaitsevan holdingyhtiön kautta, mutta siihen lastattiin elokuussa 20 000 tonnia ammoniumnitraattia Kuolan niemimaalla, Venäjän Kantalahdassa.

      Tuskin lastia puretaan Ruotsissa jos Ruotsi ei ole ostanut sitä lastia. Rahtilaivahan haluaa tulla johonkin satamaan korjattavaksi,mutta kuka sen korjauksen maksaa?
      Hakekoon hizbolla ukot itse, vaikka soutamalla, sen rähjälaivan sieltä Pohjanmereltä.

      • Anonyymi

        Tätähän on jo veikattu vakoilulaivaksi joka teeskentelee vikaantumista voidakseen maleksia ja maleksia...


    • Anonyymi

      Botski on vaurioitunut ja lasti voi räjähtää.

      • Anonyymi

        Ei mikään pamahda ittekseen varsinskis kun on vielä epäpuhdasta tavaraa.


      • Anonyymi

        Mikä sen räjähdyksen aiheuttaisi jos potkurissa on vikaa?
        Ajattelukin on sallittua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään pamahda ittekseen varsinskis kun on vielä epäpuhdasta tavaraa.

        Sekö on vaaraton, kun ei se pamahda "itsekseen" ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sen räjähdyksen aiheuttaisi jos potkurissa on vikaa?
        Ajattelukin on sallittua...

        Kun se heti lähtösatamassa Venäjällä vaurioitui miksi se lähti ollenkaan merelle ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun se heti lähtösatamassa Venäjällä vaurioitui miksi se lähti ollenkaan merelle ?

        Ehkä vaurio paheni matkalla tai mitään vauriota ei edes ole ja laiva on kyttäyskeikalla.
        Lastissa mikään telakka ei sitä huoli, juuri Klaipedassa olisi telakka mutta on lasti ensin purettava jossakin, satamassa tai toiseen laivaan/laivoihin.
        Jos siellä nyt neuvotellaan minne voidaan mennä lastia purkamaan niin voi olla pitkäkin vääntö edessä. Laivan luokse ajoi yöllä iso hinaaja mutta hinausta ei ainakaan vielä ole aloitettu ja hinaaja liikkuu kilometrin- kahden päässä laivasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä vaurio paheni matkalla tai mitään vauriota ei edes ole ja laiva on kyttäyskeikalla.
        Lastissa mikään telakka ei sitä huoli, juuri Klaipedassa olisi telakka mutta on lasti ensin purettava jossakin, satamassa tai toiseen laivaan/laivoihin.
        Jos siellä nyt neuvotellaan minne voidaan mennä lastia purkamaan niin voi olla pitkäkin vääntö edessä. Laivan luokse ajoi yöllä iso hinaaja mutta hinausta ei ainakaan vielä ole aloitettu ja hinaaja liikkuu kilometrin- kahden päässä laivasta.

        Hesarista...

        ''Tanskalainen turvallisuusasiantuntija Jacob Kaarsbo arvioi uutistoimisto Ritzaulle, että kyseessä voisi olla Venäjän hybridioperaatio.

        Kaarsbo huomauttaa, että Ruby oli Tromssan lisäksi useita päiviä ankkurissa myös lähellä Andøyan saarta, missä sijaitsee tärkeä Naton tukikohta: ”Pistää miettimään, kuinka Ruby on liikkunut lähellä strategisesti tärkeitä paikkoja Pohjois-Norjassa.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä vaurio paheni matkalla tai mitään vauriota ei edes ole ja laiva on kyttäyskeikalla.
        Lastissa mikään telakka ei sitä huoli, juuri Klaipedassa olisi telakka mutta on lasti ensin purettava jossakin, satamassa tai toiseen laivaan/laivoihin.
        Jos siellä nyt neuvotellaan minne voidaan mennä lastia purkamaan niin voi olla pitkäkin vääntö edessä. Laivan luokse ajoi yöllä iso hinaaja mutta hinausta ei ainakaan vielä ole aloitettu ja hinaaja liikkuu kilometrin- kahden päässä laivasta.

        Purtilo kelluu edelleen samassa paikassa.
        AIS kertoo määräsatamaksi Klaipėda, perillä huomenna klo: 09.
        Saattaa muuttua suunnitelmat.....


    • Anonyymi

      Liettuako osti lastin, mut ei haluakaan?

      • Tellukka

        Sitä minäkin ihmettelen, että miksi se Liettuaan pyrkii. Miksi ei vaikka Kaliningradiin, joka on Venäjää, jos kerran sinne päin on pujottauduttava.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Sitä minäkin ihmettelen, että miksi se Liettuaan pyrkii. Miksi ei vaikka Kaliningradiin, joka on Venäjää, jos kerran sinne päin on pujottauduttava.

        Tanskan merenkulkuviranomainen kertoo tanskalaiselle TV2:lle, että Rubyn varustamo on määrännyt laivan jäämään pysähdyksiin Norjan eteläpuolelle eikä jatkamaan suunniteltua matkaansa Liettuaan.

        Aluksen omistava varustamo tiedotti viranomaisille asiasta itse.
        Merenkulkuviranomainen kertoo lausunnossaan, että varustamo selvittää mahdollisuuksia purkaa Rubyn lasti hyväksyttyyn paikkaan.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Sitä minäkin ihmettelen, että miksi se Liettuaan pyrkii. Miksi ei vaikka Kaliningradiin, joka on Venäjää, jos kerran sinne päin on pujottauduttava.

        Koska Klaipedassa on telakka joka, jos ehtii, kykenee tuon kokoluokan aluksen ottamaan rempattavaksi ja se sattuu sijaitsemaan Liettuassa.
        Tiedostusvälineet tekevät lastista jotenkin erikoisen vaarallisen vaikka vastaavia lasteja liikkuu maailman merillä pitkin poikin. Ei se laivan vaarallisuutta lisää jos vaikka potkurissa on vikaa, sitten tarvitaan toki hinausapua, satama- alueilla tuollainen alus, vaikka miten hyvässä kunnossa olevanakin, joka tapauksessa tarvitsee hinausapua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska Klaipedassa on telakka joka, jos ehtii, kykenee tuon kokoluokan aluksen ottamaan rempattavaksi ja se sattuu sijaitsemaan Liettuassa.
        Tiedostusvälineet tekevät lastista jotenkin erikoisen vaarallisen vaikka vastaavia lasteja liikkuu maailman merillä pitkin poikin. Ei se laivan vaarallisuutta lisää jos vaikka potkurissa on vikaa, sitten tarvitaan toki hinausapua, satama- alueilla tuollainen alus, vaikka miten hyvässä kunnossa olevanakin, joka tapauksessa tarvitsee hinausapua.

        Hämärä tapaus, ja median tiedotukset ei yhtään valaise asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska Klaipedassa on telakka joka, jos ehtii, kykenee tuon kokoluokan aluksen ottamaan rempattavaksi ja se sattuu sijaitsemaan Liettuassa.
        Tiedostusvälineet tekevät lastista jotenkin erikoisen vaarallisen vaikka vastaavia lasteja liikkuu maailman merillä pitkin poikin. Ei se laivan vaarallisuutta lisää jos vaikka potkurissa on vikaa, sitten tarvitaan toki hinausapua, satama- alueilla tuollainen alus, vaikka miten hyvässä kunnossa olevanakin, joka tapauksessa tarvitsee hinausapua.

        Jos potkurissa on vika, paatti on telakoitava ja sitä ennen saatava lasti pois.
        Telakat ei ole soveliaita lastin käsittelyyn joten lasti purettava jossain muualla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos potkurissa on vika, paatti on telakoitava ja sitä ennen saatava lasti pois.
        Telakat ei ole soveliaita lastin käsittelyyn joten lasti purettava jossain muualla.

        Potkureihin on lapoja vaihdettu jopa aluksen vedessä ollessa, menee sukeltajahommiksi silloin. Joissain uutisissa kerrottiin vaurioituneista potkureista ja peräsimestä mutta epäilen ettei tuosta löydy kuin yksi potkuri ellei sitten keulan ohjailupotkuria huomioida.
        Uutisiin ei tosiaan paljoa kannata luottaa sillä toimittajien tekninen ymmärrys vaikuttaa useimmiten perin heppoiselta.
        Tuolle lastille käyttöä löytyisi Euroopastakin mutta tulevatko tässä kuvaan EU- pakotteet sun muut kinkkisyydet kun lasti tulee Venäjältä, EU:n ulkopuolellehan se kai alkujaan olikin menossa, jonnekin päiväntasaajan eteläpuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkureihin on lapoja vaihdettu jopa aluksen vedessä ollessa, menee sukeltajahommiksi silloin. Joissain uutisissa kerrottiin vaurioituneista potkureista ja peräsimestä mutta epäilen ettei tuosta löydy kuin yksi potkuri ellei sitten keulan ohjailupotkuria huomioida.
        Uutisiin ei tosiaan paljoa kannata luottaa sillä toimittajien tekninen ymmärrys vaikuttaa useimmiten perin heppoiselta.
        Tuolle lastille käyttöä löytyisi Euroopastakin mutta tulevatko tässä kuvaan EU- pakotteet sun muut kinkkisyydet kun lasti tulee Venäjältä, EU:n ulkopuolellehan se kai alkujaan olikin menossa, jonnekin päiväntasaajan eteläpuolelle.

        Kiulu on matkalla uusiin seikkailuihin.
        Nopeus on 9,4 solmua, joten ei potkuri kovin huonossa kunnossa ole.
        Seuraava pysähdys Malta, eta 08.10.2024


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska Klaipedassa on telakka joka, jos ehtii, kykenee tuon kokoluokan aluksen ottamaan rempattavaksi ja se sattuu sijaitsemaan Liettuassa.
        Tiedostusvälineet tekevät lastista jotenkin erikoisen vaarallisen vaikka vastaavia lasteja liikkuu maailman merillä pitkin poikin. Ei se laivan vaarallisuutta lisää jos vaikka potkurissa on vikaa, sitten tarvitaan toki hinausapua, satama- alueilla tuollainen alus, vaikka miten hyvässä kunnossa olevanakin, joka tapauksessa tarvitsee hinausapua.

        Eikös tuota samaa lannoiteainetta tuoda myös Venäjältä Suomeen :)
        Ei ku Orpo määrää jonkun hinaan sen botskin Suomeen.

        "Raaka-ainekuljetukset Venäjän ja Suomen välillä ovat jatkuneet Venäjän aloittamasta hyökkäyssodasta huolimatta tiiviinä.

        Yle kertoi maanantaina, että Vainikkalan ja Niiralan rajanylityspisteiden kautta on pelkästään tämän vuoden alkupuoliskolla kulkenut Venäjältä Suomeen lähes 20 000 junavaunullista esimerkiksi lannoitteita ja nikkelikiveä."

        https://yle.fi/a/74-20107356


    • Anonyymi

      Ruby ajelee etelään 8- 9 solmun nopeudella hinaaja seuralaisenaan ja saapunevat tällä menolla myöhään huomisiltana ahtaaseen Englannin kanaaliin.

    • Anonyymi

      Höh, pääkonttorilta Moskovasta tulee ohjeistus botskin kipparille. Selvää pässinlihaa.

      • Anonyymi

        Aluksen syyrialaisen omistajan pääkonttoriltako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aluksen syyrialaisen omistajan pääkonttoriltako?

        Purtilon omistaa SK Shipping, Etelä Korea.


    • Tämä lasti pitäisi itämerellä siirtää pienempiin aluksiin ja siitä puolan kautta ukrainaan, bensaa ja saippuaa kylkeen ja avot, tuotos rintamalle ja napsua urheille neuvostosotureille, turvallisin keino palauttaa tuote venäjälle mistä se on liikkeelle lähtenytkin.

    • Anonyymi

      Ensi yönä Englannin kanaalissa. Olin ennakoinut että kanaaliin varmistukseksi lähtee toinenkin hinaaja ja voi olla että samoja suuntia ajeleva Opal onkin sillä tehtävällä, siis Amber 2. lisäksi.

      • Anonyymi

        Opal on matkalla Italiaan.
        Amber 2 Hollantiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opal on matkalla Italiaan.
        Amber 2 Hollantiin.

        Toistaiseksi ne kuitenkin seuraavat Rubyä kuin hai laivaa...suunta lounaasta pari piirua etelään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opal on matkalla Italiaan.
        Amber 2 Hollantiin.

        AIS tiedot ei aina pidä paikkaansa.

        Jos hinaaja Amber 2 olisi menossa Rotterdamiin, kiulun pitäisi kääntyä 100 astetta paarpuuriin:))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AIS tiedot ei aina pidä paikkaansa.

        Jos hinaaja Amber 2 olisi menossa Rotterdamiin, kiulun pitäisi kääntyä 100 astetta paarpuuriin:))

        Ehtiihän tuo kääntyä myöhemminkin palatakseen Hollantiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehtiihän tuo kääntyä myöhemminkin palatakseen Hollantiin...

        Tuskinpa Amber huvikseen ajelee, menovesi maksaa:))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa Amber huvikseen ajelee, menovesi maksaa:))

        Onko sellaista huvikseen ajelua täällä kukaan väittänytkään tapahtuvan? Eiköhän siinä ole esim. palkattu miehistö ja vaihtomiehistö maissa vapaalla palkkaa nauttien vapaalla ja lomalla jne.
        Mutta laskeskellaanpa karkeasti polttoainekuluja. Aluksen nimellisteho oli kai jotain 3800 kW ja sillä nopeus 10,5 - 11,5 solun vaiheilla. Kun alus nyt ajelee sellaista 6- 9 solmun vauhtia, siihen tarvitaan suunnilleen 45 % koneteho eli noin 1700 kW teho.
        Alus ei ole enää ihan uusin eikä modernein ja moottorikaan eivät ole ihan uusinta eikä moderneinta mallia, joten polttoaineen ominaiskulutus on luokkaa 230 g/kWh jolloin tuntikulutus em. teholla on noin 10 t/vrk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sellaista huvikseen ajelua täällä kukaan väittänytkään tapahtuvan? Eiköhän siinä ole esim. palkattu miehistö ja vaihtomiehistö maissa vapaalla palkkaa nauttien vapaalla ja lomalla jne.
        Mutta laskeskellaanpa karkeasti polttoainekuluja. Aluksen nimellisteho oli kai jotain 3800 kW ja sillä nopeus 10,5 - 11,5 solun vaiheilla. Kun alus nyt ajelee sellaista 6- 9 solmun vauhtia, siihen tarvitaan suunnilleen 45 % koneteho eli noin 1700 kW teho.
        Alus ei ole enää ihan uusin eikä modernein ja moottorikaan eivät ole ihan uusinta eikä moderneinta mallia, joten polttoaineen ominaiskulutus on luokkaa 230 g/kWh jolloin tuntikulutus em. teholla on noin 10 t/vrk.

        Lisäys: Tuntikulutus on tietysti reilut 400 litraa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sellaista huvikseen ajelua täällä kukaan väittänytkään tapahtuvan? Eiköhän siinä ole esim. palkattu miehistö ja vaihtomiehistö maissa vapaalla palkkaa nauttien vapaalla ja lomalla jne.
        Mutta laskeskellaanpa karkeasti polttoainekuluja. Aluksen nimellisteho oli kai jotain 3800 kW ja sillä nopeus 10,5 - 11,5 solun vaiheilla. Kun alus nyt ajelee sellaista 6- 9 solmun vauhtia, siihen tarvitaan suunnilleen 45 % koneteho eli noin 1700 kW teho.
        Alus ei ole enää ihan uusin eikä modernein ja moottorikaan eivät ole ihan uusinta eikä moderneinta mallia, joten polttoaineen ominaiskulutus on luokkaa 230 g/kWh jolloin tuntikulutus em. teholla on noin 10 t/vrk.

        Laiva ja bukseeri ovat juuri nyt stopissa, eivätkä kuluta muuta kuin aikaa:))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiva ja bukseeri ovat juuri nyt stopissa, eivätkä kuluta muuta kuin aikaa:))

        Eiköhän niissä ole omakäyttösähkön tuotantoa koko ajan, sekin kysyy polttoainetta...


    • Anonyymi

      Hinaaja sitten lähti paluumatkalle, mielenkiintoista mihin tuo laiva lopulta suuntaa, ei sillä taida ihan puhtaat nitraatit olla pussissa.

    • Anonyymi

      Kyl sen lastin joku ostaa, saa varmaan halvallakin?

      • Anonyymi

        Ei kai lastia olisi lähdetty maailman toiselle laidalle lainkaan viemään ellei sillä ostajaa olisi. Aika sekava tapaus, jos laiva kuitenkin kykenee välillä liikkumaan, miksi se ei matkaa sinne minne oli alkujaan menossa jne. Laivalla tulee vääjäämättä tällä menolla jossain vaiheessa tarvetta saada lisää muonaa ja puhdasta vettäkin jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai lastia olisi lähdetty maailman toiselle laidalle lainkaan viemään ellei sillä ostajaa olisi. Aika sekava tapaus, jos laiva kuitenkin kykenee välillä liikkumaan, miksi se ei matkaa sinne minne oli alkujaan menossa jne. Laivalla tulee vääjäämättä tällä menolla jossain vaiheessa tarvetta saada lisää muonaa ja puhdasta vettäkin jne.

        Laiva kelluu edelleen kanaalissa.
        Potkuri ja peräsin saivat kolhuja lähtösataman lähellä, joten matka ei etene.
        Vettä, muonaa ja menovettä voidaan tuoda, jos löytyy maksaja.
        Varsinainen ongelma on lasti, se pitäisi purkaa, vaikka toiseen alukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiva kelluu edelleen kanaalissa.
        Potkuri ja peräsin saivat kolhuja lähtösataman lähellä, joten matka ei etene.
        Vettä, muonaa ja menovettä voidaan tuoda, jos löytyy maksaja.
        Varsinainen ongelma on lasti, se pitäisi purkaa, vaikka toiseen alukseen.

        Miten niin matka ei etene..? Alushan ajoi juuri omin konein Norjan rannikolta noin 1000 km nykyiseen sijaintiinsa. Mukavasti 8-9.7 solmua eteni siinä.
        Millä tavalla lasti tässä aluksessa on sen vaarallisempi kuin jossain toisessa aluksessa, eihän laiva mikään pommi ole jos vaikka vähän olisikin rungon ulkopuolella vauriota, satamaan vaan rauhallisesti hinaajien avittamana kuten yleensäkin ja lastin purkuun ja myöhemmin telakalle korjauksiin jne. Tässä on nyt mukana jotain ihan muuta poliittista vääntöä koska lasti tulee Venäjältä tai sitten laiva näyttelee ja tosiasiassa on kyttäyskeikalla...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      44
      3601
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      96
      3260
    3. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      50
      2972
    4. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      137
      2230
    5. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1768
    6. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      105
      1692
    7. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      82
      1626
    8. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

      Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      325
      1614
    9. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

      Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1594
    10. Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?

      Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin
      Maailman menoa
      100
      1377
    Aihe