LTS päivitys

Ubuntu tarjoaa uutta LTS ää.
Siitä on niin pitkä aika kun viimeksi päivitin, että en muista yksityiskohtia.
Mitä pitää muistaa kun alkaa päivitää, vai säätyykö kaikki lopulta ihan automaattisesti.

8

480

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikös siinä pidä ensin päivittää aiempi järjestelmä ajantasalle. Tämän jälkeen voi ajaa distro-päivityksen.
      Muutamia komentoja, jotka kannattaa ajaa ja ottaa tiedot talteen:
      $ apt list --installed
      -lista asennetuista paketeista
      -helpottaa kummasti, mikäli tietää mitä järjestelmäänsä on asentanut pakettivarastoista
      -lisäksi täytyy muistella, mitä on asennellut ns. apt:in ohi eli muista lähteistä - nämä eivät päivity
      Mikäli päivitys epäonnistuu tulee em. lista tarpeeseen ja sen avulla saa tehtyä asennuksen puhtaalta pöydältä.
      Muita varmistuksia voisi mainita esim. /etc-hakemiston talteenoton, koska siellä on yleiset ohjelmien konfiguraatiot.
      Käyttäjän /home/xxx kansion talteenotto. Siellä on käyttäjäkohtaisia asetuksia ohjelmille ja vaikkapa selaimen tallennetut linkit.
      Uusien vs. vanhojen asetusten vertailua voi myös suorittaa halutessaan. Jos päivitys onnistuu etkä ole muutellut asetustiedostoja itse päivittyy asetukset automaattisesti. Jos olet muutellut asetuksia voi olla, että uutta asetustiedostoa ei asenneta automaattisesti. Hyvällä säkällä se voi löytyä esim nimellä xxx.new /etc-hakemiston alta. Yleensä muutokset ovat varsin pieniä mutta on mahdollista, että ohjelmia on vaihtunut toisiksi. Niitä ei asenneta automaattisesti.
      Todennäköisesti saat päivityksen onnistumaan automaattisesti mutta usein 1-2 ohjelmaa voi puuttua eli joko niiden asennus on epäonnistunut tai todennäköisemmin niitä ei löydy enää uudemmasta distrosta ja ne on korvattu jollakin paremmalla softalla.

• Anonyymi

Ei Ubuntun käytössä ja päivityksessä mitään komentoja tarvita!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei Ubuntun käytössä ja päivityksessä mitään komentoja tarvita!

Ai? Kerropa sitten, miten sama tehdään ilman komentoja?

• Anonyymi

Automaattisestihan tuo hoituu kun pyynnön hyväksyy.

• Anonyymi

Hyväksyt vain päivityksen. Päivitys poistaa käytöstä ppa - lähteet, joten ne pitää itse laittaa kuntoon. (Nuo pitää näkyy nykyään muutenkin kaikki asentaa uudelleen, koska herj́aa heikosta salauksesta). Välissä kyselee säilytetäänkö jostain ohjelman säädöstä paikallinen versio vai asennetaanko paketin ylläpitäjän versio. Yleensä noviisina hyväksytään yp-versio, eli myötäillen asennusta.

• Kiitän kaikkia asiallisista ohjeista.
      Kesti näin kauan ennen kuin tarjosi jälleen päivitystä, mutta tartuin siihen sitten heti, ja tuota pikaa oli uusi versio.
      Mulla on näkemä asunnon vaihdon johdosta suurempi nopeus kuin viimeksi, niin että hämmästyin, miten nopeesti kaikki kävi.
      Ainoa mitä säikähdin oli kun pasianssipaketti oli häippässy, mutta sekin sitten löytyi ja asentui helposti päätteen kautta :)

• Anonyymi

Jos pasianssi on se tärkein niin ei sen takia olisi tarvinnut uusia päivityksiä havitella. Silloin riittää alkeellisin windows-versio oikein hyvin.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos pasianssi on se tärkein niin ei sen takia olisi tarvinnut uusia päivityksiä havitella. Silloin riittää alkeellisin windows-versio oikein hyvin.

Ei toki pasianssi ole tärkein, mikä selvisikin kirjoituksistani melko hyvin.
        Sitäpaitsi olet väärässä; windowsin pasianssit ovat surkeita verrattuna ubuntun vastaviin.
        Eihän siellä edes vastaavia olekaan :s

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      79
      5387
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      82
      4341
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      383
      4328
    4. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      510
      3913
    5. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      152
      3418
    6. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3069
    7. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      59
      3011
    8. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2738
    9. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2326
    10. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      52
      2221
    Aihe