ketjun venyminen

Anonyymi-ap

Te hupiukot, jotka olette sitä mieltä että ketju venyy materiaaliltaan, niin kertokaa mistä kohtaa se mielestänne venyy ja onko siis mielestänne kyse metallin venymisestä?

24

180

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen hupiukko ja totean notta kyllä te oikeassa olette. Ollut joskus,, mutta voi olla aikaa siitäkin,

      • Anonyymi

        Mistä kohtaa ketjun metalli siis venyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä kohtaa ketjun metalli siis venyy?

        Keskusteluketju venyy turhaan kun joutuu selittämään selvää asiaa joten jätän selittelyt sikseen. Jaa Sixten Korkman?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskusteluketju venyy turhaan kun joutuu selittämään selvää asiaa joten jätän selittelyt sikseen. Jaa Sixten Korkman?

        ei veny jos et ole pitkäpiimäinen


    • Anonyymi
      UUSI

      Mikä muu siinä voisi veny kuin metalli, koska materaali on 100 % metallia.

      Sama ilmiö tapahtuu moottoripyörissä, samoin kuin teollisuuden koneissa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Moottoripyörissä on kiristys-palat-ohjaimet, joilla ketjun venyminen huomioidaan. Vannetta ja pyörää ei tarvitse irrottaa, vaan koko hoitoa ruuvataan takahaarukan ja rungon suhteen taakse päin. Sillä kompensoidaan ketjun venyminen, sillä olisi vaarallista, että löysä ketju irtoaa ajon aikana. Normaalisti ketjulle sallitaan ylä-alasuunnassa 3 -5 sentin liikerata.

        100 - 150 kilowatin teho luonnollisesti venyttää ketjua eri tavoin kuin ihmisvoimat. MP-ketjuissa on o- tai x-rengas -voitelu, ja niiden keskipaino on 1,5 - 2 kiloa.


      • Anonyymi
        UUSI

        Mitkä ketjun osat siis venyvät?

        Metallin venyminenkö selittää sinun mielestäsi ketjun pituuden muuttumisen?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoripyörissä on kiristys-palat-ohjaimet, joilla ketjun venyminen huomioidaan. Vannetta ja pyörää ei tarvitse irrottaa, vaan koko hoitoa ruuvataan takahaarukan ja rungon suhteen taakse päin. Sillä kompensoidaan ketjun venyminen, sillä olisi vaarallista, että löysä ketju irtoaa ajon aikana. Normaalisti ketjulle sallitaan ylä-alasuunnassa 3 -5 sentin liikerata.

        100 - 150 kilowatin teho luonnollisesti venyttää ketjua eri tavoin kuin ihmisvoimat. MP-ketjuissa on o- tai x-rengas -voitelu, ja niiden keskipaino on 1,5 - 2 kiloa.

        Kommentoit hiukan asian vierestä, eli puhut ketjun kireydestä. Nyt oli kyse ketjun venymisestä, eli mitkä osat siinä "venyvät"?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoit hiukan asian vierestä, eli puhut ketjun kireydestä. Nyt oli kyse ketjun venymisestä, eli mitkä osat siinä "venyvät"?

        En puhu asian vierestä, vaan puhun kokonaisuudesta, jotta ymmärtäisit. Metalli venyy, lähinnä tietenkin latat.

        Guuglaa englanniksi tai saksaksi, niin tieteelliset perusteet asialle. En jaksa sulle niitä nyt hakea. Suomeksi avainasana on viruminen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        En puhu asian vierestä, vaan puhun kokonaisuudesta, jotta ymmärtäisit. Metalli venyy, lähinnä tietenkin latat.

        Guuglaa englanniksi tai saksaksi, niin tieteelliset perusteet asialle. En jaksa sulle niitä nyt hakea. Suomeksi avainasana on viruminen.

        Tuskin polkupyörän ketjun metalli venyy niillä voimilla, jotka pystyt siihen lihasvoimin kohdistamaan polkiessasi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Jos käytetty ja kulunut ketju on uuteen verrattuna pidempi, niin mitä ketjulle on silloin tapahtunut? Mitä termiä mielestäsi tulisi sitten käyttää?

      • Anonyymi
        UUSI

        Ketju venyy.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketju venyy.

        Mistä syistä venyy, mitä ketjulle on silloin tapahtunut?


    • Anonyymi
      UUSI

      Ketju kuluu ja se muuttuu ajanmittaan pidemmäksi. Teknisesti näin (tekoälyltä lainattu):
      Ketjun venyminen viittaa ilmiöön, jossa ketju, kuten polkupyörän ketju tai teollisuuskäytössä oleva rullaketju, pidentyy ajan mittaan käytön seurauksena. Tämä piteneminen tapahtuu pääasiassa seuraavista syistä:

      Normaali kuluminen: Ketjun nivelten ja tappien kuluminen on yleisin syy venymiseen. Vaikka ketjun lenkit pysyvät alkuperäisessä koossaan, ketjun kokonaispituus kasvaa, koska nivelosien väliset liitokset löystyvät.

      Metallin muodonmuutos: Jos ketjua käytetään jatkuvasti korkealla kuormituksella tai se altistuu tärinälle, myös ketjun metalli voi venyä ja pidentyä pysyvästi.

      Riittämätön voitelu: Kun ketjuun ei lisätä tarpeeksi voiteluaineita, osat kuluvat nopeammin ja ketju venyy nopeammin.

      • Anonyymi
        UUSI

        Polkupyörien tapauksessa voidaan lähteä siitä että ketjun venyminen on yhtä kuin sen nivelten kulumista?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörien tapauksessa voidaan lähteä siitä että ketjun venyminen on yhtä kuin sen nivelten kulumista?

        Venyminen ja kuluminen eivät ole yksi-yhteen sama sama asia.

        Täytyy ensi kerralla testata tappien ja rullien mitat ja sivulevyt erikseen.

        Jos tappi ja rulla ovat huonosti kiinni toisissaan tai epäsymmetriset, kyse on kulumisesta. Jos tapin ja sivulevyn välissä on klappia, tyhjää tilaa, kyse on kulumisesta. Jos tapit ovat normaalisti kiinni sivulevyissä ja ilman klappia, kyseessä on materiaalin venyminen.


    • Anonyymi
      UUSI

      Omalle kohdalle on sattunut ketju joka on saanut lisää mittaa lähes kolmen lenkin verran. Verrattu uuteen vastaavaan ketjuun. Se ei selity vain tappien ja rullien kulumisella.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kyllä selittyy kun sen nivelet on tarpeeksi kuluneet.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä selittyy kun sen nivelet on tarpeeksi kuluneet.

        Todista se.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Todista se.

        Todista itse se että kyse olisi (vain) metallin venymisestä!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Todista itse se että kyse olisi (vain) metallin venymisestä!

        Höpöä!

        Edellinen kirjoittaja väitti, että koko kolmen lenkin verran venymistä selittyy kun sen nivelet on tarpeeksi kuluneet. Todistakoon hän ihan itse väitteensä.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ketjun niveltappien irroitus ja kääntäminen pituusakselinsa ympäri 180 astetta ennen niiden uudelleen asentamista vähentäisi ketjun nivelten kulumisesta aiheutunutta pituuden muutosta, vaikka ei eliminoisikaan sitä kokonaan.

    • Anonyymi
      UUSI

      "Mistä syistä venyy, mitä ketjulle on silloin tapahtunut?"

      1. Ketjun SISEMMÄN levyn (latan) reikä kuluu suuremmaksi eli väljemmäksi.
      2. Tappi menettää materiaalia sisemmän latan kohdalta eli kuluu ohuemmaksi.
      3. Kun "ohut tappi" ja "väljempi sisemmän levyn reikä" ovat kohdikkain, venymissuuntaan nähden syntyy uutta ja tyhjää tilaa. Tämä tyhjä tila tapin ja rei´än välillä venyttää tai pidentää ketjua.
      4. ULOMPI levy on kiinteästi kiinni tapissa, siinä reikä ja tappi pitävät asemansa.
      5. SISEMMÄN levyn rei´ät venyvät vedon suuntaan, jolloin rei´ästä tulee epäsymmetrinen. Materiaali venyy reikien kohdalta: materiaali väsyy staattisesti rei´än kohdalta eli viruu ja menettää muotonsa pysyvästi.
      6. Huono levymateriaali viruu eli väsyy staattisesti (= nyt venyy pysyvästi) vedon suuntaan eli jokainen ketjun lenkki saa hieman lisää pituutta.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kuluminen mainittu ja siihen voikin uskoa että sitä tapahtuu. Muunmuassa kuluneesta tapista voi silmin nähdä kuluneen ja ei-kuluneen alueen rajapinnan. Sisemmän levyn reikä myös varmasti kuluu, ylipäätään koko se osa jonka sisässä tappi on. Sen sijaan tuo viruminen polkupyörän tapauksessa tuntuu enemmän uskon asialta.

        Jos ostaa aina samanmerkkisen ja samanlaisen ketjun, kertyy ajan mittaan ylijäämäpätkiä jos ja kun joutuu vähän lyhentämään sitä uutta ketjua. Niistä ylijäämäpätkistä saa koottua jossakin vaiheessa uuden ketjun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      2300
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1902
    3. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1203
    4. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1192
    5. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      359
      1176
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      57
      942
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      869
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      847
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      239
      765
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      369
      757
    Aihe