Minulla on 68v äiti joka oli työssä yliopettajana jne ja ja tienasi hyvin ja oli perinyt vanhempansa. On siis ansainnut hyvin ja on varakas. Lisäksi äidillä on osakesalkku. Vanhemmat erosivat kun olin 14v. Isäni on keppi kerjäläinen. En ole isän kanssa tekemisissä.
Äiti elää nykyään leveästi. Matkustaa kuukausitolkulla ympäri maailmaa ja panee rahaa palamaan. Asuu hyvissä hotelleissa ja tuhlaa. Hän panee rahaa vaatteisiin ja ulkonäköön tavallista mummoa enempi.
En tiedä onko hänellä joku tuhlaavuussairaus ja pelkään rahojen loppuvan maailmanlopun edellä. Nyt äiti suunnittelee avioliittoa itseään nuoremman miehen kanssa.
Ihan ok mutta olen huolissani miten äidin rahoille käy. Jääkö minulle mitään perinnöksi. Miten voisin turvata perintöni äidin avioliiton takia. Pitääkö äidin suostua avioehtoon jos minä lapsena vaadin sitä. Voinko ehdottaa äidille lääkärin tutkimusta missä todetaan tarvitseeko hän / omaisuutensa edunvalvojana. Voinko olla edunvalvoja.
Kuinka paljon lapsi voi turvata omaa perintöään. Äiti on kyllä ihan terve ja äitinsä eli 103v. Voinko puuttua äidin rahankäyttöönihan hänen ja oman etuni takia.
Huolissani äitini rahankäytöstä ja perinnöstäni
14
255
Vastaukset
- Anonyymi
Kuule ne on äitisi rahoja. Mene töihin ja hanki rahaa niin sinäkin voit elää leveästi niin kuin äitisi.
- Anonyymi
Voi näitä kultalusikka suussa ja itsekkäitä pikkuparkoja.
Äitinne on vielä nuori, meikää vasta vajaa 6v vanhempi ja tekee varallisuudellaan mitä tahtoo vaikka miten paljon olisitte huolissaan itsestänne, sillä noinhan se on, ette ole huolissanne äidistänne ollenkaan, vaan perinnöstä ja äitinne on huomannut teissä saman kuin isässänne, eli entisessä aviopuolisossaan, eli että pelkkä siipeilijä, eli menkää itseenne ja ansaitkaa omat rahanne.
Vanhemmat kun ei ole pelkkiä perinnön jättäjiä. - Anonyymi
Et voi puuttua äidin rahankäyttöön, eikä sinun kuulu tehdä niin.
- Anonyymi
Lapsi on ns. rintaperillinen, joten tällä on joka tapauksessa oikeus vähintään lakiosaansa, joka on puolet siitä perintömäärästä. Ei se ukko voi sinua kokonaan perinnöttömäksi tehdä, eikä äitisi liioin.
- Anonyymi
Tietysti voi tehdä perinnöttömäksi tuhlaamalla eläessään koko omaisuutensa. Jos mitään perittävää ei jää, niin vaikka on rintaperillisiä niin mitään eivät peri. Periä voi vain sen, mitä on jäljellä.
- Anonyymi
Kukin saa eläessään tehdä omillaan, mitä tahansa laillista. Esimerkiksi syödä, matkustella, hoitaa itseään. Perintöä jätetään vasta kuollessa. Jää mitä jää. Ihan oikein kun itse hankittua käyttää itseensä ja ilmeisen oikeustoimikelpoinen on vielä kun terve. Toisin ollen jonkin tahon pitäisi huolehtia äidin asiat. Joko niin että itse maksaa hoitonsa, lapset auttaa tai yhteiskunta huolehtii. Ihan parasta kun vielä voi elää kuten itse tahtoo, ja hyvin.
- Anonyymi
Vanhemapsi ovat eroneet 14 v sitten. Onko omaisuuden ositus suoritettu heidän kesken?
Voisit suositella omaisuuden ositusta, jollei sitä ole jo tehty. Äitisi voisi vedota osituksen aikana 'osituksen sovitteluun' siten, että isäsi ei ole kartuttanut omaisuutta,kuten äitisi on tehnyt.
Voit myös ehdottaa lääkärikäyntiä äidillesi, mutta sellaista diagnoosia kuin "tuhlailevuus" ei ole olemassa. Tällä perusteella et saa äitiäsi edunvalvonna piiriin. - Anonyymi
Ne nyt ovat äitisi rahoja niin kauan, kuin hän elää ja hän saa käyttää rahojaan ihan vapaasti ainakin niin kauan, kun ei ole edunvalvonnassa eikä siihen edellyttävässä kunnossa. Ja kerroit itsekin hänen olevan ihan terve.
Joten valitettavasti tuskin voit puuttua asiaan muuten, kuin puhumalla asiasta hänelle.
Ja mistä sen tietää, vaikka hän olisi kuitenkin jättänyt sinulle jemmaan vaikka erilliselle pankkitilille jonkun vähintäänkin kohtuullisen summan perittäväksi, ja muuten nauttii sitten muusta varallisuudestaan reissaamalla ym? - Anonyymi
Lapsi ei voi turvata omaa perintöään, koska se on kuolemanvarainen.
Keskustella voi ja keskustella voi varsinkin vaikkapa ennakkoperinnöstä tai lahjasta. Jos mieleltään terve vanhempi haluaa tuhlata varansa eläessään, se on hänen oikeutensa. Fiksua? Ehkä, ehkä ei. - Anonyymi
Pidän aika outona sitä kun isoäitisi ei merkannut sinulle lainkaan mitään perittäväksi, - oliks hän kumminkin tietoinen lapsenlapsestaan? No ehkä se testamentin löytäjä ei tykkää sinusta, joten itsekkäästi pimitte sen olemassaolon.
- Anonyymi
Hei ap, äitisi on vielä suht nuori 68v. Koska hän pysyy matkustelemaan aktiivisesti , niin lääkäri ei voi todeta varmaankaan häntä dementoituneeksi ja näinollen hän ei tarvitse edunvalvojaa, vaikka kuinka toivoisit.
Ihana asia, että äitisi osaa/ pystyy nauttimaan elämästään.
Jos teillä on hyvät välit, äidin kanssa , sinulla ei ole mitään hätää. Ole aidosti iloinen hänen puolestaan ja kerro se myös hänelle. Samoin voit jutella , että aikooko hän tehdä avioehdon ,jos menee naimisiin vielä, että sinullekin jäisi jotakin.
Jos taas ole tyyliin, lusmu, ( tyhjätasku, saamaton), ja huonoissa väleissä , äitiäsi moittiva, niin mitkään nuo neuvot auta. Mietippä sitä. Äiti kyllä haistaa, jos feikkaat mukavaa. - Anonyymi
Sinä ap ,et voi vaatia äitiäsi tekemään avioehtoa, etkä mitään muutakaan VAATIA. silloin,hän ei ainakaan sinua kuuntele, En kuuntelisi minäkään.
- Anonyymi
Ne on äitisi rahoja joilla äitisi saa saa tehdä mitä haluaa.
- Anonyymi
Mitään perintöä ei ole olemassa, ennen kuin perittävä on kuollut. Ihminen saa eläessään tehdä omaisuudellaan mitä haluaa. Näin on laki, että elävän perintöä ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1293537- 851835
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151611Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541352VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu901194Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1081162- 681069
- 65954
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k80915Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä20887