Kuvittelemme ehkä, että hautajaispäivä on pahin ja oletetaan, että hautajaisten jälkeen alkaa toipua, mutta emme aavistakaan millaista tulee olemaan sen
jälkeen, että läheisen menetystä seuraa loputon suru, poissaolo,
tyhjyys, jossa koemme itsemme merkityksettömiksi, lohduttomina,
ahdistuneena ja masentuneena surusta. Mistä siihen saa voimia
päästäkseen eteenpäin, kun on jäänyt ihan yksin ? Mikään "palveleva
puhelin", kriisiapu, "ammattiauttaja" ei tuo lohtua.
Ihmiset, jotka eivät ole kokeneet puolison menetystä odottavat,
että "terästäydyt" tajuamatta, että vaatimus on kohtuuton,
koska suru ei ole järjellä pois "hoidettavissa".
Menetät elämästäsi yhden ainoan ihmisen ja elämästäsi tulee tyhjä
7
<50
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Suru on tila, josta kukaan meistä ei tiedä ennenkuin olemme siinä.
Suru panee sekaisin niin kehon kuin sielunkin.- AnonyymiUUSI
Se on totta.
- AnonyymiUUSI
Näin on suru ravistelee jotenkin kestävyyden rajoille . Vaan on muistettava että itse yrittää ohjata ajatuksiaan. , ettei jähmety paikoilleen .
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Näin on suru ravistelee jotenkin kestävyyden rajoille . Vaan on muistettava että itse yrittää ohjata ajatuksiaan. , ettei jähmety paikoilleen .
Miten suuressa surussa pystyisi ohjaamaan ajatuksiaan ? En usko,
että ne ovat ohjattavissa.
Yritin saada lohtua jonkun keksimästä lauseesta:
"Rakkaus on silta yli kuoleman".
Julma totuus on, että elämän ja kuoleman raja on ylitsepääsemätön.
- AnonyymiUUSI
Minä jäin hyvin nuorena leskeksi pienten lasten yksinhuoltajaksi , joten kun se rakkaan pois meno tulee odottamatta niin se on todella kova paikka . 20 vuoden päästä kohtasin uuden rakkauden ja kuinkas ollakkaan pitkän yhdessäolon jälkeen hänkin kuoli vakavaan sairauteen. Beniniin että hyvin tiedetään mitä se on kun jää yksin . Tosin hieman helpompaa silloin kun sairauden kohdatessa saa tietää ettei tule elämään kauaa. Niin ehtii sanoa kaikki asiat ja tunteet ennen kun toinen lähtee. Kokemus on kuitenkin aina se ettei kuolema tule koskaan oikeana päivänä. Sillä kuolemalle ei ole edes oikeaa päivää koska toivo elämästä on aina ylinnä. Moni muukin siis on kokenut kuoleman ja sen tuottamat suru vaiheet . Vanhempana sitä jotenkin ottaa hieman rauhallisemmin. Kun on jo kerran asian kokenut ja oppinut jotenkin surun moninaiset muodot. Mutta säälimätön ei kannata jäädä itseään , vaan on elettävä sitä päivää mikä on , ja yritettävä elää niillä ehdoilla mitä on. Sillä elämä ottaa , mutta myös antaa . Niin että suru hellittää aikanaan sitä vaan ei jaksa silloin uskoa kun se on itsellä päällä, omaa panostamista on toki oltava mukana , mikään ei tapahdu itsestää.
- AnonyymiUUSI
Olen nähnyt niin monen ihmisen kuoleman työ elämässäni ja täytyy sanoa että enimmäkseen ovat tyytyväisen näköisiä. En ole koskaan nähnyt pekålkoa heidän silmissään tai paniikki kohtausta , jäljelle jää rauha jotenkin . Niin että eräskin joka sai sydän pyaäyksen elvytettiin ja hän sanoi ettei enää koskaan tule pelkäämään kuolemaa sillä kertoi sen olevan hieno kokemus . Niin että sen tietää vaan se joka on sen kokenut. Me jotka jäämme jäljelle surumme kanssa saamme olla kiitollisia jokaisesta päivästä jonka saamme elämässä .
- AnonyymiUUSI
Eipä paljon lohduta yksin jäänyttä, että kuolema on "hieno kokemus".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä4213562Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236944533135- 1301776
- 631749
Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan
En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo1061516- 611078
Etkö sinä ymmärrä että minähän
Rakastuin sinuun? Olin ihan pskana kauan kun en tiennyt mitä kävi. Eikä minusta ole suoraan sitä sanomaan että kaipaan s261072En vaan jaksa
Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä321022Olet vain todella
Tärkeä. Niin tärkeä että sattuu. Toivottavasti olet nähnyt silmistäni kaiken sen.39965SAK:n vaatimus palkankorotuksista on täysin päätön
SAK:n esitys noin hurjista palkankorotuksista on päätön. Ja vaikka ne toteutuisivatkin, johon en usko, valuvat hyödyt ul181916