Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista. [KR33/38]
He katsovat MINUUN, jonka ovat lävistäneet..
He valittavat HÄNTÄ . .
Keistä tässä yleensä mahdetaan puhua? Ei ainakaan Jeesuksesta.
On vaikea tietää onko tämä ollut ennen Jeesuksen aikaa messiaaniseksi tulkittava profetia.
Sukkah 52a mainitsee:
Apropos the eulogy at the end of days, the Gemara asks: For what is the nature of this eulogy? The Gemara answers: Rabbi Dosa and the Rabbis disagree concerning this matter. One said that this eulogy is for Messiah ben Yosef who was killed in the war of Gog from the land of Magog prior to the ultimate redemption with the coming of Messiah ben David. And one said that this eulogy is for the evil inclination that was killed.
Mikä on siis muistopuheen luonne? Rabbit ovat eri mielisiä. Yhden mukaan kyse on Efraimin suvun messiaasta (messiah ben Joseph), joka kuoli Googin ja Maagoogin välisessä sodassa.
Raamatun mukaan Jeesuksen kuoleman johdosta ei pidetty suuria valittajaisia koko maassa. Hyökänneitä pakanakansoja ei tuhottu.
" Sinä päivänä on Herra suojaava Jerusalemin asukkaita"
Ei suojannut, koska Rooma tuhosi temppelin v. 70.
Millä perusteella joku yleensä katsoo, että tämä luku puhuisi Jeesuksesta, josta uudessa testamentissa kirjoitetaan? Lukekaa koko luku.
Messiasodotukset: Sak. 12:10
8
108
Vastaukset
- Anonyymi
" kuoli Googin ja Maagoogin välisessä sodassa."
Ja tuohon korjaus, kyse lienee Maagoogin maasta olevan Gogin ja Israelin välisestä sodasta.Ehei. Korjataan tämä nyt kerralla, kun tuntuu edellisillä kirjoittelijoilla olevan täysin hukassa raamatun sanoma. Siis Maagoog ja Gonokokki sotivat Jerusalemin palokunnantalon ja hernevellitehtaan hallinnasta 607 ekr..
Onko myös SAK ollut messiasodotuksia ? Vai niin, enpä olisi uskonut. SAK kenties odottaa, että jessuli liihottelee pilvessä vuodattamaan korkean omaperäisesti Peräilmaa Pitkänsillanranta kolmosen päälle ja ehkä vähän sisällekkin ? Toivottavasti kukaan ei luule jessulia piippalakien drooniksi, ja ammu tonttiin.
- Anonyymi
Sakarjan 12. luvussa esitetty ennustus koskee nimenomaan Israelia/Juudaa ja Jerusalemia. Juuda ja Jerusalem eivät nousseet mahtitekijöiksi alueella, vaan tulivat nujerretuksi ja hävitetyksi. Juutalaisten toiveet messiaan tuomasta uudesta kukoistuksesta eivät toteutuneet.
Jehovan todistajien uskonnossa Israelia koskevat ennustukset pyritään soveltuvin osin omimaan koskemaan Jehovan todistajien uskontoa ja Jerusalem voidaan ymmärtää maallisen kaupungin sijaan viittauksena taivaalliseen hallintoon. Tämän tapaiset ajatukset eivät sinänsä ole harvinaisia kristinuskon piirissä, jossa jo Abrahamille annetut lupaukset pyritään omimaan itselle. Vaihtelua on lähinnä siinä, nähdäänkö "lihallisella" Israelilla minkäänlaista roolia kristinuskon rinnalla Jumalan suunnitelmissa. Jehovan todistajissa ei nähdä, vaan juutalaisten tulee kääntyä jehovantodistajaksi kuten kaikkien muidenkin, jos mielivät pelastua tulevasta harmageddonista.
Tuo 12:10 jakeen maininta lävistämisestä vaikuttaa siltä, että Jumala puhuu siinä itsestään lävistettynä. Sanamuoto tosin lienee vähän tulkinnanvarainen, kun käännöksissä esiintyy sen tyyppisiä käännösratkaisuja kuin "he katsovat minuun, jonka ovat lävistäneet, ja surevat häntä kuin ainoaa poikaa". Joh. 19:37 soveltaa lävistämisen kuitenkin muitta mutkitta koskemaan Jeesusta. - Anonyymi
Kaukaista tulevaisuutta. Mahdoton tietää.
12:9 sinä päivänä minä hävitän kaikki kansat jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.....
On hävitetty ennen ja jatkossakin ne profeetat ja opettajat jotka ovat olleet Israelia vastaan. Profeettoja voidaan pitää kansoina ja profetioita hyökkäyksenä.....
Jeesus opetti : Älkää lausuko kadotustuomiota sekä siunatkaa vihollisenne. Tarkoittaen juuri että Israelia ei saa vastustaa.
Kuningas Salomo oli Jumalan Poika. Egyptiläinen viisaus sanoo IKINÄ ÄLKÄÄ VIEKÖ YHTÄKÄÄN HUONOA VIESTIÄ JUMALAN POJALLE. Vain hyvää ja positiivista saa heille puhua.
Kaikki jotka puhuu vastaan Jerusalemia. Olkoon profeetta, Juudan Kuningas tai kuka tahansa on noussut puheen kiroavan vaikutuksesta omaksi kansaksi ja tuo puhe on hyökkäystä.- Anonyymi
Sama asema kuin Jerusalemilla on ollut jo vanhastaan Mekalla ja ehkä Medinalla.
Maailmassa on kaupunkeja joita tulee yksinomaa siunata koskaan kiroamatta tai vastustamatta.
12:10 .... armon ja rukouksen nöyrän Hengen.....
Allah on armelias armahtaja ja rukous on islamin peruspilari. Kun asukkaat siis ottaa vastaan islamin he joutuvat viholliskansojen, profeettojen ja kuninkaiden hyökkäyksen kohteeksi.
Eli Jerusalemia ei saa kirota eikä sitä vastaan hyökätä edes silloin kun se on Islam uskoisten hallussa.
12:2
Minä teen Jerusalemista juovuttavan maljan.....
Toisessa kohdassa Raamattu puhutaan Jumalan vihan maljoista jotka kiertää kansasta toiseen ja jotka juodaan pohjasakkaa myöten.... viimeisenä juo Siisak.
Eräs Psalmi 74 osoittaa että ne jotka alkuun auttoivat puita toimittamalla temppeliin hyökkäyksessä repivät temppelistä pois toimittamansa puut. He rikkovat siinä Sunnaa mutta ovat myös Pyhän Hengen pilkkaajia. Jumala ei salli hyökätä temppeliään vastaan kuin Pyhän Hengen pilkkaajien.
Roomakin teki Makkabealaisten kanssa sopimuksen temppelin hyväksi mutta vuonna 70 kääntyivät tuhoamaan temppelin.
Laista ei häviä kirjainkaan. Joka siunaa Aabrahamia se siunataan mutta joka kiroaa kirotaan. Myös profeetat.
- Anonyymi
Luku 12 alkaa ennustuksella. Näin sanoo herra . .
Ja sinä päivänä teen Jerusalemin juovuttavaksi maljaksi, väkikiveksi jne. Lyön vehoset vauhkoudella ja ratsastajat hulludella.
Herra on ensiksi vapauttava Juudan majat.
Sinä päivänä on herra suojaava Jerusalemin asukkaita . .
Sinä päivänä tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.
Vuodatan Daavidin suvun ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista. (Tässä on tosiaan erilaisia käännöksiä)
Mutta sitten luku jatkuu:
Sinä päivänä pidetään Jerusalemissa suuret valittajaiset, niinkuin olivat Hadadrimmonin valittajaiset Megiddon laaksossa.
Ja maa pitää valittajaisia, kukin sukukunta erikseen . .
Kun koko luku luetaan, on aivan selvää ettei kyse ole Jeesuksesta, riippumatta siitä miten jae 10 käännetään.
Sefarian englanninkielinen käännös menee näin:
But I will fill the House of David and the inhabitants of Jerusalem with a spirit of pity and compassion; and they shall lament to Me about those who are slain, wailing over them as over a favorite son and showing bitter grief as over a first-born.
Eli: he valittavat minulle niitä, jotka on tapettu.
En osaa sanoa, onko käännöksessä moitittavaa. Mutta se vaikuttaisi loogisemmalta vanhaa testamenttia ajatellen.- Anonyymi
Minulla ei ole mitään asiantuntemusta heprean kielen kääntämisen suhteen, mutta tuo käännös vaikuttaisi kovin yleisestä linjasta poikkeavalta. Siinä ei ole mitään, mikä vastaisi lävistettyyn katsomista, ja on lisätty maininta tapetuista, joita valitetaan. Jotain tuossa selvästi valitetaan, mutta vaikea sanoa varmuudella mitä. Tuolla sivustolla katsottavissa oleva interlineaari ja vertailtavat rinnakkaiskäännökset viittaavat aika erilaiseen merkitykseen.
https://biblehub.com/interlinear/zechariah/12-10.htm
Tietysti jos katsoo ympärillä olevia jakeita, niin onhan siinä hävitetty ympärillä olevat kansat, joten miksei niiden kohtaloa voisi surra. Tai toisaalta jos ne olivat vihollisia, miksi pitäisi surra. Voi nähdä kummin päin vain.
Tuo kun puhutaan sukukunnista noin selvästi, sitoo ennustuksen "lihalliseen" Israeliin eikä sitä voi käytännössä ilman melkoista tulkinta-akrobatiaa soveltaa johonkin muuhun. Israel ei yleisesti ottaen surrut Jeesuksen kohtaloa, saati jokainen suku, tai että maa olisi ollut täynnä valitusta. Jeesukseen soveltaminen vaikuttaa siksikin mielivaltaiselta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289