Käyttöveden loppulämmitys

Anonyymi-ap

Läpivirtauslämmitin vai pieni varaaja?

Tilanne se, että minulla on 2500l keskuslämmityspytty, jonka yläosassa on lämmönvaihtokierukka käyttövedelle. On oikein mitoitettu ja toimii, mutta... Haluaisin ajaa kattilaa viileämpänä. Päälämmönlähteenä on VILP ja sen kokonaishyötysuhde parasi jos pyytäisi vähemmän. Jos lasken kattilan lämpötilaa ei käyttöveden lämmönvaihtimen teho enää riitä. Joku lisälämmitys tarttis laittaa käyttövedelle. Lämmönvaihtimesta tulee joka tapauksessa melko lämmintä, eli isoa tehoa ei tarvita.

13

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Leg

• Anonyymi

Laitatin meidän keittiöön pienen 10 l varaajan, syystä, että kuumaa vettä sai odotella turhan pitkään. Nyt kuumaa tulee muutamassa sekunnissa.

• Anonyymi

Minä pidän kattilan lämmön
      -kesällä sähkövastuksella 60 ast, talvella 70 ast
      -öljypoltin kesällä 70 ast, talvella 80 ast

• Anonyymi

...oikein mitoitettu ja toimii mutta? Eli nuukapetteri haluaa säästää?

• Anonyymi

Kyllä, siitä nimenomaan on kyse.
        2500 litran säiliö antaa siihen erinomaisen mahdollisuuden. Sähkönhinnan vaihtelu yön ja päivän välillä on valtava. Esim tänään päivällä 10c/kWh ja ensi yönä halvimmillaan -0,01c/kWh. Jos/kun lämmitän yöllä halvalla sähköllä, pytyssä riittää kyllä lämpöenergia talon pitämiseksi lämpimänä seuraavaan iltaan, mutta suihkuveteen sitä ei enää iltasella riitä. Lämmin käyttövesi pitää niinä päivinä kun pihistelen lämmittää kierukan jatkeeksi laitettavalla varaajalla tai läpivirtauslämmittimellä. Sitä tässä pohdin, että kumpi järkevämpi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, siitä nimenomaan on kyse.
        2500 litran säiliö antaa siihen erinomaisen mahdollisuuden. Sähkönhinnan vaihtelu yön ja päivän välillä on valtava. Esim tänään päivällä 10c/kWh ja ensi yönä halvimmillaan -0,01c/kWh. Jos/kun lämmitän yöllä halvalla sähköllä, pytyssä riittää kyllä lämpöenergia talon pitämiseksi lämpimänä seuraavaan iltaan, mutta suihkuveteen sitä ei enää iltasella riitä. Lämmin käyttövesi pitää niinä päivinä kun pihistelen lämmittää kierukan jatkeeksi laitettavalla varaajalla tai läpivirtauslämmittimellä. Sitä tässä pohdin, että kumpi järkevämpi.

Läpivirtaus lämmitys vaatisi kaasua tai järjettömän sähköliittymän. Järkevintä ois pitää eukko tyytyväisenä ja lopettaa nuukailut. Se on kokonaisvaltainen sairaus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Läpivirtaus lämmitys vaatisi kaasua tai järjettömän sähköliittymän. Järkevintä ois pitää eukko tyytyväisenä ja lopettaa nuukailut. Se on kokonaisvaltainen sairaus.

En usko että olet tässä tapauksessa oikeassa. Lämmönvaihtimesta tulee alimmillaan ehkä 40 asteista käyttövettä. 10-20 asteen lämmittäminen ei vaadi järjetöntä tehoa. Kenties 9 tai 12 kW. Mulla löytyy se helposti syötöistä ja taulusta. Kattilaa lämmitettiin aikaisemmin 3:lla 9 kW 3-vaihevastuksella. Nyt VILP:llä jonka ottoteho on 3,5 kW (3 vaihe syöttö).

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En usko että olet tässä tapauksessa oikeassa. Lämmönvaihtimesta tulee alimmillaan ehkä 40 asteista käyttövettä. 10-20 asteen lämmittäminen ei vaadi järjetöntä tehoa. Kenties 9 tai 12 kW. Mulla löytyy se helposti syötöistä ja taulusta. Kattilaa lämmitettiin aikaisemmin 3:lla 9 kW 3-vaihevastuksella. Nyt VILP:llä jonka ottoteho on 3,5 kW (3 vaihe syöttö).

40 asteisen veden pyörittely verkostossa on huono idea, koska tämä on likimain optimilämpötila legionellalle. Matala lämpötila tai yli 45 astetta on legionellan kasvun kannalta huono ja yli 50 °C on ajan mittaan tappava. Muttei oitis....pöpö voi hetken aikaa säilyä hengissä vajaan 60 °C lämpötilassakin eli läpivirtauslämmitin ei ongelmaa poista.

Ratkaisuksi siis yöllä tms. halvan sähkön aikaan lämmitettävä sähkölämmitteinen varaaja. Jossa lämpötila tietenkin nostetaan tarpeeksi ylös (tyyliin 70 °), jotta lämpötila pysyy >55 °C silloinkin, kun lämmitys on tauolla. Siis toiminta aikalailla perinteisen "LVV lämmitetään yösähköllä" tyylin mukaisesti - onhan sähkä tyypillisesti halvimmillaan aamuyön tunteina.

• Anonyymi

Millä lämmität 2500l varaajaa? eipä 75c alle lämpöjä itse pannussa missään olosuhteessa ! Mutta itse asiaan eli varaajasta 100l sähkövaraajaan joka sijaitsee heti lvv kierukan mahdollisimman lähellä. Siinä nosto haluamaan lämpöön.

• Anonyymi

Päälämmönlähde on VILP. Varalla vastukset ja kesällä homman hoitaa aurinkokeräimet.
        Homma toimii nyt hyvin, mutta haluaisin alkaa vähän pelaamaan pörssisähkön hintavaihteluita. Kalleimpina päivinä en lämmitäisi ollenkaan vaan odotan seuraavan yön halpaa jaksoa. Nykyisellä setillä ei voi, kun vaimoväki turhautuu kun ei pääse illalla kuumaan suihkuun...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päälämmönlähde on VILP. Varalla vastukset ja kesällä homman hoitaa aurinkokeräimet.
        Homma toimii nyt hyvin, mutta haluaisin alkaa vähän pelaamaan pörssisähkön hintavaihteluita. Kalleimpina päivinä en lämmitäisi ollenkaan vaan odotan seuraavan yön halpaa jaksoa. Nykyisellä setillä ei voi, kun vaimoväki turhautuu kun ei pääse illalla kuumaan suihkuun...

Minullakin VILP mutta käyttövesi lämmitetään kattilassa sähköllä tai öljyllä. Varaajassa on käyttöveden esilämmitys. VILP'iä en ole ohjannut pörssisähkön mukaa, jos on todella huippuhinnat, niin sitten käytän öljyä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli varaajassa on vain latausvastukset pohjalla, muttei ns. päiväkäyttövastuksia ylempänä?

Varaajan rakenteesta riippuen voisi olla myös vaihtoehto B (päiväkäyttövastusten lisääminen ja C = sähkökattila.

Sähkökattilamallissa varaajaa ladattaisiin syöttämällä kuumaa (tyyliin 90 °C) vettä yläosaan. Vaatii myös latauskytkennän, ettei varaajan vettä vatkata sekaisin. Halvan sähkön aikaan varaajan voisi ladata kokonaan (pohjia myöten). Päivällä lataus päälle, kun yläosan lämpötila liian matala, mutta katkaisu, kun yläosaan saatu kuumaa vettä lämminvesikierukan korkeudelle. Vaatii siis eri korkudelle asennettuja termostaatteja varaajaan.

Tässä ratkaisussa VILP saisi koko ajan puksuttaa lämpöä varaajan alaosaan/lämmitysverkon paluuveteen. Lämmitysverkkoon syötettävän vedenkin voisi ehkä ottaa varajan puolivälistä, ettei turhaan hukata LVV valmistukseen pyhitettyä kaikkin kuuminta vettä yläosasta.

• Anonyymi
      UUSI

minulla on 2500l keskuslämmityspytty

Se vaan ei ole energiavaraaja, joten hanki puukattila varoventtiileineen noin valtavan varaajan rinnalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1658
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1396
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      162
      1236
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1199
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1135
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      106
      1082
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1071
    9. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      116
      1026
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      949
    Aihe