Kaatuuko Finnair konkkaan Ukrainan typerän tuen ja kalliiden lentäjien vuoksi

Anonyymi-ap

Venäjältä saisi halpoja lentäjiä ja kauniita lentoemoja.
Jos Suomi tekisi rauhan Venäjän kanssa, saisi Finnair luvan lentää Aasiaan Venäjän läpi mikä parantaisi Finnairin asemaa.

14

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Finnair, Neste, Fortum kaikki kärsii Ukrainan vuoksi.

      • Kaikki kärsivät VENÄJÄN UKRAINAAN HYÖKKÄÄMISEN vuoksi.
        Ei Ukrainan itsensä. Tuossa on iso ero.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kaikki kärsivät VENÄJÄN UKRAINAAN HYÖKKÄÄMISEN vuoksi.
        Ei Ukrainan itsensä. Tuossa on iso ero.

        Kaikki, tuo on silkkaa kommunismia.


    • Anonyymi

      Ei ole Suomi sodassa Venäjän kanssa, miksi pitäisi silloin rauhaa hieroa. Venäjä vetäytyy Ukrainasta, maksaa uudelleen rakentamisen saattaa sen jälkeen suhteet parantua sinne päin.

      • Anonyymi

        On Suomi sodassa, toveri on näin kertonut. Vai pitääkö upseeria pitää valehtelijana.


    • Anonyymi

      Finnair lentäjä 3 v. työkokemuksella 18 000 €/kk.

      Kyllähän se ongelma on ylipalkkaiset ja liikamääräiset virkaporsaat ja valtioyhtiöiden ylihimmeleiden, johtokuntien ja yhtiöhallitusten tähtitieteeliset palkat ja pakkiot, bonukset ja optio-oikeudet, erorahat ja eläkkeet jotka syö osaltaan ison palan valtiolta..

      IL:

      "Finnair
      Finnairin entinen toimitusjohtaja Topi Manner on nostanut suurta palkkaa ollessaan yhtiön johdossa.

      Hänen peruspalkka pysyi lähes samana vuosina 2022 ja 2023, 733 000 eurossa. Vuoden 2023 peruspalkan päälle hänelle kertyi luontaisetuja, lomarahaa ja kannustinpalkkioita yhteensä yli 952 000 euroa.

      Manner aloitti Elisan toimitusjohtajana maaliskuun alussa 2024. Jos Manner oltaisi palkittu jättibonuksilla Finnairilla hänen vuoden 2023 palkkatasonsa mukaisesti, olisi potti ollut yli 1,4 miljoonaa. Vuoden kokonaispalkkio olisi tällöin ollut lähes 2,2 miljoonaa ilman muita työnantajan tarjoamia etuja."

      Taloussanomat:

      "Finnairin lentäjien ja matkustamohenkilökunnan palkat ovat suuremmat kuin esimerkiksi Finncomilla. Helsingin Sanomien yhtiöiltä keräämien tietojen mukaan Finnairin lentäjät tienaavat nyt tuplasti sen mitä Finncomin lentäjät.

      Viime vuonna Finnairin lentäjät tienasivat vielä enemmän eli keskimäärin 139 000 euroa, kun Finncomilla lentäjien vuositulot jäivät noin 55 000 euroon.

      Tänä vuonna ero on hieman pienempi. Helsingin Sanomien mukaan Finnairin lentäjien vuositulojen odotetaan jäävän tänä vuonna 129 000 euroon, kun Finncomin lentäjien tulot yltävät 60 000 euroon.

      Ilta-Sanomien mukaan Finnairin lentäjien ja perämiesten keskipalkka on 12 000 euroa kuukaudessa. Kaukoliikenteen kapteenit ansaitsevat 20 000 euroa kuukaudessa.

      Finnairin lentäjillä on Ilta-Sanomien mukaan myös vapaa autoetu, jonka arvo on noin 600 euroa kuukaudessa.

      Vapaapäiviä kertyy myös vähintään 10 kuukaudessa eikä lentäjiä voida määrätä muihin työtehtäviin muuten kuin vapaaehtoisesti ja virkaikäjärjestyksessä. Myös jos nuorempi lentäjä etenee kapteenin vakanssille ja saa palkankorotuksen, pitää IS:n mukaan myös samaa paikkaa hakeneelle vanhemmalle lentäjälle antaa sama palkka.

      Myös matkustamohenkilökunta ansaitsee Finnairilla Finncomia paremmin. Finnairilla lentoemännät ja stuertit tienaavat 35 000 euroa vuodessa tuntipalkan ollessa 15–20 euroa. Finncomilla palkka on pienempi, mutta yhtiö ei kerro HS:lle sitä tarkemmin."

      • Anonyymi

        "Finnairin puikkoihin astui huhtikuussa Postin entinen toimitusjohtaja Turkka Kuusisto. Finnairin sivuilta selviää, että hänen peruspalkkansa on tänä vuonna noin 59 000 euroa kuukaudessa, eli lähes sama kuin edeltäjällään.

        Finnairin kahdeksan johtoryhmän jäsentä toimitusjohtaja pois lukien nosti peruspalkkaa yli kaksi miljoonaa vuonna 2023. Tämä tekee keskimäärin 254 000 euroa per johtoryhmän jäsen.

        Finnairin johtoryhmän jäsenen saama maksimibonus olisi näin ollen yli 500 000 euroa, nostaen kokonaispalkkion yli 760 000 euroon. Sen päälle tulisivat vielä luontaisedut ja mahdolliset lisäeläkkeet."


      • Anonyymi

        Hulluutta maksella tuollaisia ökyliksoja.


    • Anonyymi

      Venäjältä saisi myös halpoja varastettuja suihkukoneita, joita ei ole huoltamalla pilattu.

    • Anonyymi

      Ai että venäläiset lentämään tänne.. hellan lettas sentään..

    • Anonyymi

      Finnair aloittaa lentäjiä koskevat muutosneuvottelut:

      Ahneilla palkankorotuksia vaativilla lentäjillä on p****inen loppu, kuten sanonta sanoo?
      https://www.msn.com/fi-fi/viihde/uutiset/finnair-aloittaa-lentäjiä-koskevat-muutosneuvottelut-raskasta-meille-kaikille/ar-AA1yA3WV?ocid=msedgntp&pc=ASTS&cvid=246c064d929c4b1cd7dc7a3c9f8c4b23&ei=17

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ahneella on p****inen loppu, kuten sanonta sanoo?
      https://www.suomenmaa.fi/uutiset/finnair-aloittaa-lentajia-koskevat-muutosneuvottelut-3/

      Finnair aloittaa lentäjiä koskevat muutosneuvottelut

      Finnair kertoi perjantaina aloittavansa lentäjiään koskevat muutosneuvottelut ensi keskiviikkona. Yhtiön mukaan neuvottelut johtuvat lentäjien laajentuneesta työtaistelusta.

      Neuvotteluissa keskustellaan henkilöstövähennystarpeesta, joka voi seurata, jos käynnissä olevat Suomen Liikennelentäjäliiton (SLL) työtaistelutoimet johtavat muutoksiin Finnairin yhteistyösopimuksessa Bangkokista ja Singaporesta Sydneyyn kohdistuvilla lennoilla.

      Muutosneuvotteluissa käsitellään mahdollisia irtisanomisia ja mahdollisia toistaiseksi voimassa olevia lomautuksia. Neuvottelujen piirissä on noin 90 kaukoliikennelentäjää.

      Muutosneuvottelujen taustalla on järjestely, jossa Finnair on vuokrannut kaksi A330-konettaan miehistöineen australialaiselle Qantas-lentoyhtiölle.

      Kuvio toimii siten, että lentäjät lentävät ensin Helsingistä Bangkokiin tai Singaporeen, minkä jälkeen he lentävät lepoajan jälkeen Qantasin lennon Sydneyyn ja takaisin ja palaavat sitten Suomeen.

      Finnairin mukaan yhtiö on saanut yhteistyöllä A330-koneensa tuottavaan käyttöön ja töitä noin 90 lentäjälle. Venäjän ilmatilan ollessa kiinni A330-koneille ei ole riittävästi käyttöä Finnairin omassa verkostossa.

      Finnairin mukaan SLL on kuitenkin nyt laajentanut työtaistelutoimiaan koskemaan tälle yhteistyölle kriittisiä Bangkokin- ja Singaporen-lentoja sekä Qantasille operoitavia Sydneyn-lentoja.

      Käytännössä kyse on liiton ilmoittamasta varallaolokiellosta, joka ei ole aiemmin työtaistelun aikana koskenut kyseisiä lentoja.

      – Se tarkoittaa, että lentäjät eivät lähde päivystysvuorosta töihin. Jos siis lentäjä sairastuu, päivystyksestä ei saada ketään paikkamaan häntä, kertoo Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist STT:lle.

      Finnairin mukaan lentäjien laajentunut varallaolokielto on nyt johtanut siihen, että Qantasin kanssa tehtävä yhteistyö on vaakalaudalla.

      Finnair on aloittanut keskustelut yhteistyösopimuksen jatkosta. Yksi vaihtoehto on sopimuksen purkaminen ja yhteistyön lopettaminen kokonaan.

      – Qantas on ymmärrettävästi huolissaan Finnairin luotettavuudesta pystyä operoimaan näitä lentoja. Yhteistyön lopettaminen kokonaan on pahin skenaario, mutta muitakin vaihtoehtoja on pöydällä, kertoo Finnairin henkilöstöjohtaja Kaisa Aalto-Luoto STT:lle.

      Yhteistyön päättymisellä olisi Finnairin mukaan suora vaikutus Finnairin lentäjille tarjolla olevan työn määrään. Yhteistyö työllistää Finnairissa noin 90 lentäjää, joista puolet on kapteeneja. Finnairissa on yhteensä noin tuhat lentäjää. STT ei perjantaina tavoittanut SLL:ää kommentoimaan muutosneuvotteluja.

      SLL:n ja Paltan välisiä työehtosopimusneuvotteluita on käyty tuloksettomasti yli viiden kuukauden ajan. Marraskuusta lähtien neuvotteluja on käyty valtakunnansovittelijan johdolla.

    • Anonyymi

      "SSAB

      Teräsyhtiö SSAB:n Suomen-pomo Martin Lindqvist ilmoitti huhtikuussa 2024 irtisanoutuvansa toimitusjohtajan pestistä 13 johtovuoden jälkeen. Lindqvistillä on kuuden kuukauden irtisanomisaika, mutta hän jatkaa tehtävässä seuraajansa valintaan asti.

      Lindqvistin kiinteä vuosipalkka oli 14 miljoonaa kruunua, eli noin 1,2 miljoonaa euroa vuonna 2023. Lisäksi Lindqvist sai muun muassa 27 000 euron suuruisen lomarahan sekä muita etuja 35 000 eurolla.

      Jos Lindqvist saisi 200 prosentin maksimibonukset viime vuoden palkkatasollaan, olisi summa 2,4 miljoonaa euroa. Näin ollen hänen kiinteä vuosipalkkansa ja bonuksensa olisivat yli 3,6 miljoonaa euroa.

      SSAB:n kymmenestä hengestä koostuva johtoryhmä puolestaan tienasi viime vuonna yhteensä noin 45 miljoonaa kruunua, eli noin 4 miljoonaa euroa. Keskimäärin johtoryhmän jäsenen saama vuosibonus voisi jatkossa olla 800 000, mikä nostaisi keskimääräisen palkkiopotin yli 1,2 miljoonaan euroon.

      Valtion omistusosuus ruotsalaisesta SSAB:sta on 6,30 prosenttia.

      Neste
      Nesteen toimitusjohtaja Matti Lehmus aloitti tehtävässään toukokuussa 2022, mutta jättää tehtävänsä loppusyksyyn mennessä.

      Lehmuksen kiinteä palkka oli 996 000 euroa vuonna 2023. Peruspalkan päälle hänelle maksettiin yli 871 000 euron bonus ja 146 00 euron lisäeläke.

      Mikäli Lehmukselle maksettaisiin 200 prosentin maksimibonus hänen vuoden 2023 palkkatasonsa mukaisesti, nousisi summa lähes kahteen miljoonaan. Hänen vuodessa saamansa kokonaispalkkio olisi siten hieman yli kolme miljoonaa euroa lisäeläkkeineen.

      Nesteen johtoryhmään kuuluu toimitusjohtajan lisäksi kuusi henkilöä, ja heidän yhteenlaskettu peruspalkkansa oli noin 2,8 miljoonaa euroa vuonna 2023. Keskimäärin Nesteen johtoryhmän jäsen tienaa noin 474 000 euroa. Maksimibonus nostaisi johtoryhmän jäsenen vuosipalkkion yli 1,4 miljoonaan euroon.

      Valtion omistusosuus Nesteestä on 44,22 prosenttia."

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      95
      3313
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3063
    3. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1883
    4. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1882
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      32
      1809
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1721
    7. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

      Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1409
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1329
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    Aihe