Mihin katosi WLAN/WIFI

Ostin juuri ale-läppärin, LENOVO Ideapad 3:n.
Siinä on pakollinen Windows, ja kun sen kovalevy (flash) on niin pieni, en ajatellutkaan säilyttää sitä, vaan formattoin ja asensin UBUNTUn yksinomaiseksi käyttöjärjestelmäksi.
Yllätäen en saanutkaan sitten WIFIä toimimaan; se ei kertakaikkiaan tunnista yhtäkään niistä paristakymmenestä, joita tässä kerrostalossa on tarjolla.
Epäilin ensin, että koneessa on jokin säätö väärin, mutta ei. Biosiin pääsee helposti, ja siellä on asianmukainen asetus, jossa tämä wifi asetetaan päälle /pois. Asian pitäisi olla sillää selvä kun päälle-asetus on valittu.
Sitäpaitsi kerkesin kokeilla sillä Windowsilla (11), ja kyllä se toimi ihan moitteettomasti, taisin sillä ladata tuon UBUNTU ISO nkin, joskin asennustikun tein toisella koneella.
Voiko siis UBUBTUssa olla jokin minulle tuntematon säätö, joka pitäisi huomioida?
Onko kellään kokemuksia, tai muuta tietoa asiasta?

12

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ensin pitää tietää wlan kortin piirisarja. Loitsua päätteessä lspci ja laita tulos tänne. Ainakin se rivi, jossa on sana wireless.

• Ei tuolla loitsulla tullut ainoatakaan riviä jossa wireeless-sana olisi esiintynyt.

Ainoa, joka vähän voisi sivuta samaa asiaa on toiseksi viimeinen rivi.
        02.00,0: Netwiork controller: Realtek Semiconductor Co. Ltd. Device: 5201.

Tota, ma koitan vielä tehdä uuden käynnistystikun alusta loppuun mun kolmannella koneella, voihan olla että jossakin latausvaiheessa on tullut virhe. Siinä on muitakin puutteita; suomenkielen tuki ei ole tullut kuin osittain yms.

• Anonyymi

Venäjän armeija käynnisti massiivisen ohjushyökkäyksen Ukrainan sotilaskohteisiin Ukrainan eri alueilla eilen aamulla. Iskuja Ukrainan kohteisiin tehtiin myös meripohjaisilla Caliber-ohjuksilla. Koko Kiovan hallinnon hallitsemalle alueelle julistettiin ilmahyökkäys.

• Anonyymi
        JU1PP1 kirjoitti:

Ei tuolla loitsulla tullut ainoatakaan riviä jossa wireeless-sana olisi esiintynyt.

Tota, ma koitan vielä tehdä uuden käynnistystikun alusta loppuun mun kolmannella koneella, voihan olla että jossakin latausvaiheessa on tullut virhe. Siinä on muitakin puutteita; suomenkielen tuki ei ole tullut kuin osittain yms.

Päästä se nettiin asennuksessa hakeen puutuvat osat ja päivityksen ja kielituen.

• Anonyymi
        JU1PP1 kirjoitti:

Ei tuolla loitsulla tullut ainoatakaan riviä jossa wireeless-sana olisi esiintynyt.

Tårkeä asia unohtui. Komennossa pitää olla hieman laisää eli
        lspci -nn
        Minulla se tulostaa seuraavan rivin.
        04:00.0 Network controller [0280]: Intel Corporation Wireless 8260 [8086:24f3] (rev 3a)
        Tuo hakasuluissa oleva [8086:24f3] on se tärkeä juttu. Se ilmoittaa valmistajan ja piirisarjan.

• Anonyymi kirjoitti:

Tårkeä asia unohtui. Komennossa pitää olla hieman laisää eli
        lspci -nn
        Minulla se tulostaa seuraavan rivin.
        04:00.0 Network controller [0280]: Intel Corporation Wireless 8260 [8086:24f3] (rev 3a)
        Tuo hakasuluissa oleva [8086:24f3] on se tärkeä juttu. Se ilmoittaa valmistajan ja piirisarjan.

No nyt tuli tällainen rivi:
        02.00,0 Network controller [0280]: Realtec Company Ltd: Device [10:ec:b852]

Ilmeisesti onnistui paremmin, mutta pitäisi saada vielä uusi loitsu johon tuon tärkeän tiedon voisi liittää :)

• Anonyymi
        JU1PP1 kirjoitti:

No nyt tuli tällainen rivi:
        02.00,0 Network controller [0280]: Realtec Company Ltd: Device [10:ec:b852]

Ilmeisesti onnistui paremmin, mutta pitäisi saada vielä uusi loitsu johon tuon tärkeän tiedon voisi liittää :)

Eipä nykyinen Debianin vakaa versiokaan tuota tuntenut. Tuleva versio näytti jo tuntevan ja sanoo että
        RTL8852BE PCIe 802.11ax Wireless Network Controller

Helpoin tapa lienee imutella Ubuntun uusin versio 24.10 ja kokeilla sen asennusta.

• Anonyymi

"vaan formattoin ja asensin UBUNTUn yksinomaiseksi "--->"vaan formattoin" !!
      Tuo jälkiimäinen oistaa että kyseessä on saimaanhäirikkö!
      Ubuntun asennus hoitaa formatoinnit yms.

• Anonyymi

Satupapparaisella taas lääkeet loppu!

• Anonyymi

Ei sulla mitään ubuntua ole siinnä! W11 ja wlan sekoilee!

• Anonyymi

Hihhuli pyytää apua, mutta ei kerroa mikä Ubuntu versio, mikä wlankortin tyyppi..

Tyypillistä TROLLAAMISTA!

• Anonyymi
      UUSI

"Sitäpaitsi kerkesin kokeilla sillä Windowsilla (11)"

Ja Ubuntuako et ehtinyt kokeilla ennen asentamista....

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      79
      5387
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      82
      4341
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      383
      4328
    4. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      510
      3913
    5. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      152
      3418
    6. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3069
    7. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      59
      3011
    8. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2738
    9. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2326
    10. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      52
      2221
    Aihe