Liian harvoin, liian pintapuolista yhdessäolo, ellei ole muodostunut tiivistä suhdetta, jossa jokainen voi olla oma itsensä ja avautua hyvän ja pahan olonsa hetkinä tutulle, turvalliselle ihmiselle.
Oman lapsuuden kokemuksia voi jakaa muistelemalla tapahtumia, puhua kokemuksista ja opetuksista, joista omaa elämänkatsomustansa on rakentanut. Oman lapsuuden aika, sodan jälkikaikuja, puutetta ja köyhyyttä, vaikka vanhemmat pitivät lapsistansa huolen, ehkä rakkautta oli vähemmän, vanhemmilla ei ollut aikaa istua kivelle satuja kertomaan, koska työtä oli tehtävä.
Työhön lapsetkin ohjattiin, opetettiin tekemään ja kunnioittamaan vanhempia, vaikka ajoittain lapselle osoitettu tehtävä oli vaativa, se tehtiin niin hyvin kuin osattiin.
(Isäni sanoin; Ei tarvitse tehdä enempää kuin osaa).
Voisimmeko istahtaa juttelemaan
13
164
Vastaukset
- Anonyymi
Valtavan laaja, mutta erinomaisen hyvä aihe !
Se antaa mahdollisuuden monenlaisiin ajatuksiin ja kommentteihin.
Kiitos aloittajalle !
"Pään avaamiseksi" kommentoin vain kohtaa "ehkä rakkautta oli vähemmän".
Eri aikoina, erilaisissa tilanteissa rakkaudella voi olla rajalliset
ilmenemismuodot, mikä ei tarkoita, että rakkautta olisi vähemmän.
Sitä on vain vähemmän tilaa osoittaa suoraan sanoin tai hellyydenosoituksin
ja kulttuurikin on muuttunut. En muista, että missään muussakaan perheessä
koskaan lapsuudessani olisi yht'äkkiä sanottu: "Olet rakas !" tai "Olet tärkeä!".
Ne ovat näitä uudemman ajan "rakkaudentunnustuksia", joita
toistellaan niin usein, että ne menettävät jo vähän merkityksestäänkin.
Elämä oli ennen ankaraa. Huolenpito oli rakkautta.- Anonyymi
Rakkaus on sanana kaunis, mutta liian harvoin tulee sanottua aikuisille läheisille, että he ovat rakkaita.
Kun on lapsenlapsenlapsia ja he soittavat, heille kyllä sanon viimeisinä sanoina, kun jutut on juteltu;:" Olet rakas, kaukohalit taas."
Lapset ovat aitoja myös rakkaudessaan.
Muistan omasta lapsuudesta kuinka lapsettomat naapurit ottivat jostain lastenkodista lapsia kesälapsiksi.
Heillä riitti rakkautta, mutta eivät ne lapset ihan villiintyä saaneet, ohjeet ja määräykset, kuin meillä naapurustonkin lapsilla kotona oli.
Jo eläköitynyt poikani sanoo aina puhelimessa; "Olet minulle rakas ja tärkeä, pidäthän huolen itsestäsi."
Eivät ottaneet palvelemaan itseään, vaan antaakseen lapsille turvallisen kodin, jotkut lapset jäivätkin sitten "ottolapsiksi."
- Anonyymi
Minäkin olen rakastavasta ja kannustavasta kodista lähtöisin. Paljon kauniita muistoja. Mutta en tänäkään päivänäkin istun ryhmässä jossa puhutaan asioita halki. Jokainen saa olla oma itsensä tai ainakin lähes, ei tietenkään nyt ihan mitä tahansa saa laukaista. Mutta alun perin ventovieraat olemme olemme vain alkaneet istua samaan kahvipöytään ja tutustuneet ´parlamentiksi´ Puimme ajankohtaiset asiat, vähän politiikkaa, vähän uskontoa ja muuten vaikka pesukoneen ostosta ja puhelimen toiminnoista. En huomaa pintapuolisuutta. Tänäänkin hurahti lähes kolme tuntia. Ei tunnu yksinäiseltä ja kerrommekin joskus toisillemme miten tärkeää on että he ovat siinä.
- Anonyymi
Meillä ei rakkautta osoitettu kotona. Lapsuus on aikaa, jonka juurille
ihminen rakentaa elämänsä. Rakkaudeton lapsuus jätti irrallisen
tunteen, ettei kuulu oikein mihinkään, kun kotonakaan ei välitetty.
Hakee turvaa koko elämänsä ja joskus voi löytää, ainakin vähäksi aikaa.
Onnelliset he, jotka saivat osakseen rakkautta lapsena.
Se antaa hyvän itsetunnon ihmiselle.- Anonyymi
No eipä meilläkään hoettu oletrakasta. Mutta se näkyi tekoina siinä arjessa. Kotitoistä sanottiin että teen siten kun jaksat. No tosin se kannusti sitten jaksamaan ei ainakaan laiskottelemaan. Kerran isä sanoi että minulle että sinä pärjäät aina. Se on kyllä muistunut mieleen kun on ollut hankalia aikoja elämässä ja sillä hetkellä antanut voimaa.
Tunnen syvää myötätuntoa sinua kohtaan kun et ole saanut mielestäsi tarpeeksi rakkautta. Sellaista ei pitäisi lapsen kokea. Mutta silloin vielä -40 -luvullakin oli kyllä vähän sellainen kasvatuksen malli ettei lasta saa kovin kehua ettei ylpisty. Olen perheen nuorin, vanhempia lapsia kohdeltiin minusta vähän kovemmin.
- Anonyymi
Omaa lapsuuttani muistan ihan hyvällä. Sain oppia pienestä alkaen ottamaan vastuuta pienemmistä sisaruksistani. En väitä, että se oli aina kivaa, kun ei voinut mennä vaikka mäkeä laskemaan naapurin lasten kanssa. Äiti oli työssä,
Hyvällä muistan, ennätin sitä mäkeäkin laskea.
Äidin isä oli tavallaan isän korvike, kun isä rintamalla.
Rakkaudella kasvatettu, mutta kurikin on aina ollut. En sitä pahalla muista, vaikka piiska oli ovenkarmin päällä muistuttamassa, olehan kunnolla.
Sitä syliin pääsemistä, sitä oli vähemmän, mutta kyllä äiti motkotuksien välillä muisti kiittää.
Isoveli oli sen verran isompi, että piti minua orjana joka tekee hänenkin osansa kotona. Ei lakaissut roskia takan edestä kun laittoi puita takkaan. Vanhana hän muisti kuinka hän teki ja mitä minä tein, kaiken kiusan ja jopa lyömisensä teki salaa, en minä kantelemaan rohjennut.
Anteeksi annettua, hän on jo haudassa, jolle minä vien kukkia ohikulkiessa.
Sisarusrakkautta meillä oli myöhemmin, emme me vihoissa koskaan eronneet. - Anonyymi
Kuuntelin sattumalta jotain radio-ohjelmaa. Siinä kerrottiin nuorten työnteosta, tai paremminkin tekemättömyydestä. Yhdelle nuorisoryhmälle ei ole käsitystä siitä että joka päivä mennään töihin, kun ovat kodista jossa vanhemmatkin ovat olleet työttöminä. Ei ole käsitystä arjen rutiineista vaan olemisesta. Ollaan menemättä minnekään päiviä ja viikkoja peräjälkeen.
Siihen en puutu miksi eivät ole olleet töissä enkä toivoisi muidenkaan rupeavan sitä tässä ruotimaan, syy on monet.
Mutta siitä omaan lapsuuteen. On lämmin muisto, kun isä tuli metsätöistä, söi ja peseytyi pesuvadissa sieltä täältä. Sitten istui keinutuoliin katosta roikkuvan lampun alla ja levitti sanomalehden käsiinsä. Ja eikö mitä, minä kiipesin isän ja lehden väliin syliin istumaan, usein. siinäpä vasta turvallinen paikka. Isä tuoksui vihreältä Sunlightilta. - Anonyymi
Ennen käytännön työt ja arkiaskareet täyttivät päivän.
Moni asia vei paljon kauemmin aikaa kuin nyt, esimerkiksi aamukahvin keitto.
Kahvia ei aina ollut. Juotiin teetä, jos oli ja kaakaotakin oli joskus.
Ensin piti saada hellaan tuli. Vesi oli kannettu kaivosta.
Nykyään napsautat vain napista ja kahvi on valmista parissa minuutissa. - AnonyymiUUSI
"Opetettiin kunnioittamaan vanhempia",
nii-in, myös kaikkia vanhempia ihmisiä.
Liikaakin.
Parempi olisi ollut opettaa huomioimaan toisia ihmisiä ja huomioida itsekin.
Kaikki vanhemmat eivät olleet täydellisiä, vaikka he täydellistä kunnioittamista saattoivat lapsiltaan vaatia eivätkä itse kunnioittaneet muita tai lapsia.
Lapsikin on ihminen. En vielä puutu aloitukseen muuten, tänään vain juttelin erään tuttavan kanssa ja hän lyttäsi kokonaan kun kerroin tykkääväni kirjoitella tänne.
Ei se minua juuri hetkauta, tykkään kun voin käydä täällä lukemassa ja kertomassa millaista elämäni on 80+ mummona.
Täällä on monia kirjoittajia joista pidän, jos heitä ei näy niin tulee ihan ikävä.
Oikeastaan voin sanoa että tykkään kaikista, ei kanssani tarvitse olla samaa mieltä, anonyymisyyskään ei muuten ole esteenä, mutta olisi kiva vaikka laittaisi yhden kirjaimen loppuun että tietää kuka vastaa mihinkin. Anonyymeissa on monia mahtavaia kirjoittajia.- AnonyymiUUSI
suomi24:ää pidetään huonomaineisena palstana, ihmistä pidetään nuijana jos täällä
käy puhumattakaan jos tänne jopa kirjoittaa. Minusta täällä on sama kirjo tavallisia
ihmisiä kuin elävässä elämässäkin iloine, suruine ja murheineen.
Moni saa toivottavasti täältä vertaistukeakin ja myös piristystä päiväänsä. - AnonyymiUUSI
Liekko.
Kirjoittajat täällä on luokiteltu. Kuvalla ja luvaton, nimellä ja nimetön.
Onko kirjoittajalla merkitystä, mikä rajaa kirjoittajan hyväksi tai huonoksi ja mistä palstojen maine johtuu?
Tämän keskustelun aloitin ja olen anonyymi, edelleenkin, en rek. tänne.
Vain rekisteröidyt voivat peukuttaa!
Olen kuitenkin saanut jopa 2 peukkua.
Viittaan tähän, kommenttini
Anonyymi
2025-01-17 08:08:36 Maahanmuuttajan puhe jne. ketjussa.
eikä tämä ole ainoa kirjoittamani, rekisteröityjen peukuttama kommentointini mukana olo aikanani.
Kertoneeko jotain ilman nimikirjaimia. Kun ei tunneta, jopa vahingossa peukutetaan, ilmeisesti, nimettömät ovat kakkosluokkaa!
En kaipaa kiitoksia, mutta esim. innoittakoon muitakin.
Olen täällä, toistaiseksi, kommentoin, kun on jotain sanottavaa.
Tämän aloituksen ap.
Ps. Kirjoittajien jaottelu on juuri se asia, josta minuakin varoiteltiin, rohkeus rokan syö, siis, tukehdunko raakoihin herneisiin?
En, koskas en vedä niitä nenääni! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Liekko.
Kirjoittajat täällä on luokiteltu. Kuvalla ja luvaton, nimellä ja nimetön.
Onko kirjoittajalla merkitystä, mikä rajaa kirjoittajan hyväksi tai huonoksi ja mistä palstojen maine johtuu?
Tämän keskustelun aloitin ja olen anonyymi, edelleenkin, en rek. tänne.
Vain rekisteröidyt voivat peukuttaa!
Olen kuitenkin saanut jopa 2 peukkua.
Viittaan tähän, kommenttini
Anonyymi
2025-01-17 08:08:36 Maahanmuuttajan puhe jne. ketjussa.
eikä tämä ole ainoa kirjoittamani, rekisteröityjen peukuttama kommentointini mukana olo aikanani.
Kertoneeko jotain ilman nimikirjaimia. Kun ei tunneta, jopa vahingossa peukutetaan, ilmeisesti, nimettömät ovat kakkosluokkaa!
En kaipaa kiitoksia, mutta esim. innoittakoon muitakin.
Olen täällä, toistaiseksi, kommentoin, kun on jotain sanottavaa.
Tämän aloituksen ap.
Ps. Kirjoittajien jaottelu on juuri se asia, josta minuakin varoiteltiin, rohkeus rokan syö, siis, tukehdunko raakoihin herneisiin?
En, koskas en vedä niitä nenääni!Nyt tiedetään, ketä vältellään: sanoi poika kun tyttö löi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.764026- 1613513
- 533129
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1911905- 271737
- 441736
- 231734
- 571684
- 191587
- 181571