Onko kyse todellakin vain jumaluskon puutteesta? Vai siitä että ei uskota uskovaisten väitteitä jumalan olemasaolosta?
Voisiko olla niin että tosiasiassa teistejä nyppii ateismissa se että ateismi osoittaa teistit valehtelijoiksi, tai ainakin hyvin herkkäuskoisiksi ihmisiksi, eivätkä teistit pysty todistamaan uskottavasti puhuvansa totta.
Toisaalta teistit väittävät ateistien kieltävän jumalan ja jopa pilkkaavan sitä uskomattomuudellaan. Mutta koska kyse on pohjimmiltaan siitä että uskovaista itseään ei uskota niin yrittääkö uskovainen nostaa itsensä jumalan asemaan kun syyttää ateistia uskon puutteesta vaikka pohjimiltaan kyse on uskovaisen omasta uskottavuuden puutteesta.
Mistä ateismissa on kyse?
36
192
Vastaukset
- Anonyymi
Ateismi ei ole julmanuskon puutetta. Ateismi on maailmankatsomus, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa. Sana "puute" indikoisi, että jumalusko olisi jotain, joka pitäisi olla ja tästähän ei tietysti ole kyse.
Pääongelma uskovaiselle ateismissa on tietysti se, että voi olla joku, joka ei usko. Se on joillekin ihan käsittämätöntä. Toinen ongelma on se, että ateistia on hyvin vaikea käännyttää. Ateisti on usein käynyt läpi ajatusprosessin jumalien olemassaolon järjettömyydestä. Viimeinen niitti usein on se, että ateisti julkeaa olla olematta hiljaa omasta elämänkatsomuksestaan. Ateisti voi jopa synnyttää epäilyn uskovaisen mielessä - onko minua huijattu.- AnonyymiUUSI
Ateismi on samalla tavalla maailmankatsomus kuin vastaus kysymykseen "Onko pallo pyöreä?" on maailmankatsomus
- AnonyymiUUSI
Ateismi ei ole maailmankatsomus. Ateismi ei ole aate.
Puute ei tarkoita samaa kuin puutos. Puuttuuko terveiltä ihmisiltä sairaudet? - AnonyymiUUSI
Onhan toikin mahdollista?
Mitä kieltämään.
Mua huvitti kun siellä tiedepalstalla muutama julkis ateisti vihervassu uskontovihaaja otti pultit kun oli kysymys niitten omasta 'kämpästä' eli dogmaattisuudesta tieteen alueella jota termiä ne viljelee ahkerasti morkatakseen jotain uskovaisia mutta että joku sanos samaa niistä itestä oli liikaa.
Modea jurppi kun huomas että oli väärässä ja vihaamaltaan ?? tyypiltä löytykin todisteet väittämilleen jo toisen kerran.
Et noin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ateismi ei ole maailmankatsomus. Ateismi ei ole aate.
Puute ei tarkoita samaa kuin puutos. Puuttuuko terveiltä ihmisiltä sairaudet?Sillä on negatiivisia vaikutuksia mm. ihmisoikeuksien noudattamiseen maissa jossa se on ollut tai on vallitsevana.
En haluu tänne mitään entistä DDR:rää tai Neukkulaa tai P. Koreaa uskonnon suhteen.
Minun puolesta voisitte yhtä hyvin painua vaikka ******.
- Anonyymi
Tiedepalstan ateistiksi tunnust. asdf nikkinen -mode ei voi sietää jos siellä erimieliset voittaa sen väittelyssä tai on eri mieltä vihervasurien kanssa.Antaa varmaan nykyisin banaania häiriköintiin vedoten kuten uskontovihaajat todennäkösesti tekee.
Heppu pitää saada pois sieltä.
Satavarmasti en ainoa toivoja.
Selvä tapaus vihaa uskontoja ja peittää omat toimet järjestyksenvalvontaan niin samalla näyttää uskottavalta tyypiltä ulkopuolisista.
Joku ? Mr. " O.s. " jatkuvasti tyypin hampaissa.
Seurailenpas jos ei pura kahta kolmea banaania hommeli menee etiäpäin.
Yks p:n hailee välitti heppu siitä tai ei.
Alko vaan pikkasen vatuttaa kun luki tän ateistin leimapuheita.- AnonyymiUUSI
Tuo kyseinen Olli Santtunen on trolli. Sen juttuja voi käydä lukemassa filosofia palstalla. Ja moderaattoreille huomautus, että hän on täällä Suomi 24 palstalla omalla nimellään julkisesti.
Ihan on syystä ovat aina antaneet bannit hänelle. Tuolla Filosofia palstalla on kerrottu bannejen syyt, ja ihan aiheesta tulleet.
Aina sama rumba häneltä. Päätön väite -> muut korjaavat sitä -> tyyppi uhriutuu -> taas päätön väite -> kysellään selvityksiä ja kerrotaan miksi on väärässä -> muiden haukkuminen tai syyttäminen keskustelun sabotoinnista -> korjataan hänen väärinkäsityksiä -> osoitus siitä, ettei hän tiedä miten tieteitä tehdään.
Itse olen todennut hänen olevan narsisti. Hän luulee olevansa jonkinlainen juhlittu sankari, joka ainoana ihmisenä koko maailmassa tietää miten tiedettä tehdään. Hän on itse sanonut, ettei ikinä ole ollut väärässä. Hänen vasta-argumentti on toisen haukkuminen ja uhriutuminen.
Ja tämä kaikki samaan aikaan kun hän on räikeästi väärässä, ja lähes kaikki huomaa asian. Ainoastaan toiset tunnetut trollit ovat olleet joissakin asioissa samaa mieltä. - AnonyymiUUSI
Olen itse täällä Suomi 24 palstalla oikonut Ollin väitteitä, ja hän juoksee aina karkuun niitä. Tämän jälkeen jatkaa vääriä väitteitään.
Vai mitä mieltä sinä olet hänen vakko väitteestä, että "ensin luodaan teoria ja sitten aletaan sitä tutkimaan"?
Tai sitä, että tieteen tekijöiden pitää ottaa kaikki hänen mielikuvitus asiat huomioon, mutta ei muiden? Tietysti hänen ei itse tarvitse tutkia mitään, vaan muiden pitäisi.
Hänellähän oli jotain galaksin välisiä enkeleitä, joille hän vaati tieteen tutkimista, josta hän sai lopulta bannit yhdellä kerralla. Hänelle siis oltiin selitetty asiaa, mutta jatkoi vänkäämistään. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen itse täällä Suomi 24 palstalla oikonut Ollin väitteitä, ja hän juoksee aina karkuun niitä. Tämän jälkeen jatkaa vääriä väitteitään.
Vai mitä mieltä sinä olet hänen vakko väitteestä, että "ensin luodaan teoria ja sitten aletaan sitä tutkimaan"?
Tai sitä, että tieteen tekijöiden pitää ottaa kaikki hänen mielikuvitus asiat huomioon, mutta ei muiden? Tietysti hänen ei itse tarvitse tutkia mitään, vaan muiden pitäisi.
Hänellähän oli jotain galaksin välisiä enkeleitä, joille hän vaati tieteen tutkimista, josta hän sai lopulta bannit yhdellä kerralla. Hänelle siis oltiin selitetty asiaa, mutta jatkoi vänkäämistään.Samoin Tuubilinkkiä jaettiin kerta toisensa jälkeen mistä kyse muttei menny moden kaaliin ja lopulta paino deletenappia kun ei ois enää pärjänny areenalla väitteineen ja tuli nolatuks aikasemmin.
- Se ?? "valkonen mustasilmätyyppi".
- Anonyymi
Ateismi on uskomaton asia. Ei uskotuta yhtään.
Uskovaisten on turha tulla valehtelemaan!- AnonyymiUUSI
Katoin. No onkos nää tiedepalstan ateisteiksi julkisesti tunnustauneet räkyttäjä "Jeesusherjaajat" ja uskovaisvihaajat saanu banaania tasapuolisesti?
No ei koska julkisesti ateistimode asdf aatetovereita tyyppihän vetoaa vaan järestyksenpitoon.
Joku julkkis uskovainen Olli sen saman ateisti -hepun hampaissa.
Tyyppi ulos moderoimasta sieltä on mun ja ei pelkästään mun mielipide.
Jokasella ihmisellä vapaus valita. Sitä ei edes yritetä kieltää.
Mutta jos nää uskontovihaajat tiedepalstalla ja se yksi ateistimode ei pysty väittelee edes verbaalisesti yhden uskovaisten oikeuksia puolustavan kaverin kanssa niin ei tartte silti reagoida painamalla delete - banni nappia jos joku pitää tiukasti puoliaan jotain tiedepalstan ateisteiksi tunnustautunutta viherpuna provoojalaumaa vastaan .
Ihan oikein kun paukutti menemään vastakommenteilla tasapuolisesti sisääntulevan postin mukaan.
Siis todellakin suvaitsevainen hkoht. kanta. - AnonyymiUUSI
Sehän on sun vapaus ja ihmisoikeus. Mutta hyvä kun joku otti puheeks ton kotiinpäin vetävän moden.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on sun vapaus ja ihmisoikeus. Mutta hyvä kun joku otti puheeks ton kotiinpäin vetävän moden.
Kiitos sekulaarin humanismin (eli ateismin), että meillä on mielipiteenvapaus ihmisoikeutena.
Kun kristinusko dominoi Eurooppaa 1000 vuotta, niin kristinusko loi sellaisia oikeuksia kuin oikeus olla maaorja tai oikeus tulla poltetuksi elävältä (väitettyjen) ajatusrikostensa takia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos sekulaarin humanismin (eli ateismin), että meillä on mielipiteenvapaus ihmisoikeutena.
Kun kristinusko dominoi Eurooppaa 1000 vuotta, niin kristinusko loi sellaisia oikeuksia kuin oikeus olla maaorja tai oikeus tulla poltetuksi elävältä (väitettyjen) ajatusrikostensa takia.Mutta sä käytätkin sitä oikeuttas uskontovihamielisten purkaustes tekosyynä ja kaikkien kristittyjen leimaamiseen noitaroviolla hurraajiks kun olet joku pohjois korean virallisesti ateisti ja kommunistivaltiota puolusteleva trolli kuten kai se outo mode.
- AnonyymiUUSI
No en tasan tarkkaan kannata mitään p-koreaa tänne sehän on virallisesti ateistinen valtio kommunistinen myös.
- AnonyymiUUSI
Pohjois-Korean valtionuskonto on juche-aate.
- AnonyymiUUSI
Kyse on järjesstä. Rationalisuudesta.
Ei uskota, ellei ole rationaalisesti perusteltu syy uskoa.- AnonyymiUUSI
Sä oot vaan joku ahdasmielinen uskontovihamielinen suvaitsematon henkilö.
Mullakaan mitään perusteltua syytä uskoa sun juttuihin kun et pysty rationaalisesti vakuuttamaan mua ateismis paremmuudesta ja moraalis ylemmyydestä tavallisiin taviksiin verrattuna. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mullakaan mitään perusteltua syytä uskoa sun juttuihin kun et pysty rationaalisesti vakuuttamaan mua ateismis paremmuudesta ja moraalis ylemmyydestä tavallisiin taviksiin verrattuna.Se tuskin on ateistin vika jos sinun ymmärryksesi ei kykene rationaaliseen ajatteluun.
Jos se kykenisit, niin ymmärtäisit mikä ero on objektiivisilla havainnoilla hankitulla tieteellisellä tiedolla ja subjektiivisilla jumaluskomuksilla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se tuskin on ateistin vika jos sinun ymmärryksesi ei kykene rationaaliseen ajatteluun.
Jos se kykenisit, niin ymmärtäisit mikä ero on objektiivisilla havainnoilla hankitulla tieteellisellä tiedolla ja subjektiivisilla jumaluskomuksilla.Se tuskin on kenenkään muun vika jos et pysty vastaamaan oman ajattelusi paremmuudesta.
Jos kykeneisit edes vähän tuskin sittenkään ymmärtäisit omaa subjektiivinen ideologia ensin -idioottimaista tyyliäsi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mullakaan mitään perusteltua syytä uskoa sun juttuihin kun et pysty rationaalisesti vakuuttamaan mua ateismis paremmuudesta ja moraalis ylemmyydestä tavallisiin taviksiin verrattuna.Onko se ahdasmielisyyttä, jos ei usko kaikkia perustelemattomia väitteitä? Uskotko sinä Shivan olemassaoloon. Miljardi hindua uskoo, mutta estääkö ahdasmielisyytesi sinua uskomasta? Entä Ahura Mazda? Otatko hänen sanomansa avomielisesti vastaan ja uskot sen ilman epäilyksiä (ja ilman perusteluja)?
Se, että minä haluan käyttää sitä kieltämättä vajavaista ajattelukykyäni ei tarkoita että olisin jotenkin suvaitsematon teitä kohtaan, jotka olette sitä mieltä, että ihmisen kyky ajatella loogisesti on sitä varten että sen käyttöä vältellään. Se on teidän valintanne, mutta älkää vaatiko, että muiden pitäisi olla ajattelematta vaikka te ette halua ajatella.
- AnonyymiUUSI
No se on se Olli ja saahan Olli uskoa tai olla uskomatta johonkin.
Ei se varmaan laittomuksiin ole sekaantunu vaikkei kaikki ole samaa mieltä sen kanssa. Mutta tollanen mode ***tuun tiedepalstalta jos multa kysellään. - AnonyymiUUSI
Antaako se sama "valkonaama mustasilmä" venakkojen huumelinkkien näkyä siellä?
- AnonyymiUUSI
Puutetta ? Sitä me emme koe .
- AnonyymiUUSI
Tässähän alko tosissaan watuttaa....Jos tyyppi ei päästä banaanista muutamia vihaamiaan henkilöitä katotaan mitä kaikkee mukavata tehhäänkään tulevaisuujessa vaikka muutamat tanssit ja silleen ?
- AnonyymiUUSI
Naapurihellari-isännän mielestä ainoa ateismia pahempi asia on se että en myöskään usko häntä.
Lopettaisi valehtelun jumalastaan niin voisimme tullakin juttuun. - AnonyymiUUSI
Telkusta tulee ohjelma YLE-Teemalta (uusinta) Claes Andersson: ista siitä hyvästä vasurista. Olen tavannu kirjamessuilla. Kulttuuriministeri aikoja kai.
Näki miten hänen ajatusmaailma muokkautui hakemaan onnelaa vasemmistosta.
Se pääty jonnekin Neuvostoliiton hajoamiseen ja Berliinin muurin romuttamiseen.
Itsariakin miettiny kerran tosissaan.
Maanläheinen 12v. eduskunnassa. Muusikko, runoilija, mielenterveystyöntekijä, poliitikko, ajattelija. Todennäköisesti ateisti mutta ei kannattanut totalitaristisia kommunistisia järjestelmiä vaikka ne kulkevat usein käsi kädessä.
2019 poistunu keskuudestamme.
Hyvää matkaa. - AnonyymiUUSI
Sinähän kaiken tiedät. Ateismi on päässäsi. Kuvittelet toisten elämät ja ajatukset, mutta mitä jos katsoisit peliin ja yrittäisit itse parantua. Uskonnottomat osaavat elää ilman uskontojen oppeja ja niiden käsitteitä. Uskonnot ja niiden kieltäminen on opittu, jos ymmärrät.
- AnonyymiUUSI
Kuten sanoin katselin TV:tä aihepiiristä mistä kommentoin ja minun ei tarvinnut kuvitella mitään, joten katsohan itse peiliin ennen kuin tuomitset toisia ihmisiä liian heppoisin perustein ja väärin arvauksin. Kenenkään ei tarvitse elää sinun mallisi mukaan vaan oman mallin mukaan jos ymmärrät.
- AnonyymiUUSI
"Onko kyse todellakin vain jumaluskon puutteesta? Vai siitä että ei uskota uskovaisten väitteitä jumalan olemasaolosta?"
Onko sellaista vaihtoehtoa, että vain toinen näistä olisi totta?
En usko, vaikka palstauskovaiset ovat suht rasittavia keskustelijoita.- AnonyymiUUSI
Kuule kun tunne on tässä tapauksessa molemminpuolinen.
- AnonyymiUUSI
Voi sinua ressukkaa. Olen ateisti eikä tämä sinun paskan jauhamisesi liikuta vähääkään.
- AnonyymiUUSI
Voi sinua uskontovihaajaa yritä hillitä itseäsi ja asenteitasi.
Ei sillä pitkälle pötkitä.
Siitä pidän huolen. - AnonyymiUUSI
Ps. Valehtelet taas.
Kyllä liikutti.
- AnonyymiUUSI
"Neutroni" pönkitti asenteellaan tulehtunutta keskustelukulttuuria toisaalla ja siihen vastataan.
Uskontoviha on aika ikävää.
Minä en kärsi siitä. - AnonyymiUUSI
"Neutronilta" siellä toisaalla hyvä uudempi kommentti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578757Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123449Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262640Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142030Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht802020Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3571747Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411432FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01211Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101095Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu671044