Filosofia on apuväline

Anonyymi-ap

Miksi ihmiset luulee, että filosofia on jotakin hienoa? Filosofointi on ajattelun apuväline, jolla ajatteluun saadaan jotakin "tolkkua".

Siksi kaikki filosofiset kiistat ovat hyödyttömiä. Jokainen väline on johonkin tarkoitukseen ja siksi ainakin siinä [kontekstissa] hyödyllinen. Älkää vaivatko päätänne epäolennaisuuksilla, vaan ajatelkaa paremmin.

11

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Muuten hyvä aloitus ,mutta filosofisissa kiistoissa tarkennetaan käsitteitä ja ihmiset saavat ilmaista eri näkemyksiään.

• Anonyymi

Hämäryys liittyy informaatioon. Huomaat eron kun eroitat ajattelun tekstistä tai puheesta.

Informaatio tapahtuu metakielellä, joka on epätarkka.

Wittgenstein erehtyi sanomaan "mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava".

Sikäli totta puheen ja tekstin informaatiossa, mutta ei ajattelussa.

Ymmärrät sen kun teet lauseen "Yksi kuva on enemmän kuin tuhat sanaa" ja "Yksi ajatus on enemmän kuin tuhat kuvaa".

Ajatuksen kautta voit ymmärtää asioita, mutta kun yrität informoida sitä toiselle, joudut vaikeuksiin.

Metakieli sotkee asioita koska sillä ei voi muotoilla tarkasti. Ei edes värejä.

No, tämän tietää myös pitkään aviossa olleet ihmiset.

Tämän vuoksi matemaatikkofilosofit siirtyivä muodostamaan lauseita logiikan avulla.

• Anonyymi

Joka sanoo ja ajattelee että Filosofia on vain hienoa on kaukana sen kaikesta vaikuttavuudesta.

Se antaa paljon lohtua. On Jumalan omaa viisautta. Ja vaikuttaa välillä melkein sakramentin tavoin.

Toki kaikella sanalla ja kielen käytöllä on omat rajansa. Ei voida ilmaista monia asioita ja pitkään ei voi lukea väsymättä.

Huumoria saisi olla enemmän. Kierkegaard kertoo seitsemännestä taivaasta saatavasta huumorista ja omaa salaperäisen huumorin mutta muilla ei siinä määrin ole tuota lahjaa.

Nää on vain jälleen mielipiteitä ja vaikutelmia luetuista teoksista eikä totuuksia.

• Anonyymi

Filosofian ensimmäinen sääntö: Tunne itsesi!

Ihmisellä on 2 erilaista todellisuuden hahmotustapaa jota voidaan havainnollistaan sen mukaan onko oikea (intuitiivinen) vai vasen (loogis-analyyttinen) aivopuolisko dominoiva.

Tässä kulttuurissa vasen aivopuolisko on dominoiva mikä voi aiheuttaa lukuisia ongelmia joita käsitellään havainnollisesti tällä videolla joka on mielestäni tähän mennessä paras esitys aiheesta.

Aivopuoliskoista puhuminen on tosin hieman harhaanjohtavaa koska se tarkoittaa tässä yhteydessä vain sitä että neurokorrelaatiot ovat keskittyneet toiseen aivopuoliskoon joka aktiviiteetti liitetään joko intuitiiviseen ja holistiseen hahmotukseen tai loogis-analyyttiseen ja molempia tarvitaan kaikessa menestyksellisessä toiminnassa.

Kokonaisuus ja yksityiskohdat ovat yhtä tärkeitä ja jos toinen puuttuu niin epäonnistuminen ja virheet ovat todennäköisiä.

Vasemman aivopuoliskon dominointi johtaa helposti liian voimakkaaseen varmuudentunteeseen jos ajatukset ovat pelkästään vain loogisesti kohrentteja kun taas oikea aivopuolisko on usein ns. aito skeptikko joka tajuaa että luuleminen on harvoin tietämistä.

Symbolisen logiikan korostaminen perinteisen pohtivan kokonaisymmärrykseen pyrkivän luonnonfilosofian kustannuksella on tyypillistä vasemman aivopuoliskon toimintaa ja perinteistä oikean aivopuoliskon dominoivaa filosofiaa jonka merkitystä usein vähätellään esim. koska se ei kykene suoraan tuottamaan esim. teknisiä innovaatioita koska siinä pidetään kokonaisuuden ymmärtämistä kaikkein tärkeimpänä asiana eli pyrkimistä viisauteen melko pinnallisen loogis-analyyttisen IQ älykkyyden tai nokkeluuden sijasta.

Vasemman aivopuoliskon ajattelu on tyypillistä lauma-ajattelua ja auktoriteettien sokeaa seuraamista jossa ollaan mielummin yhdessä joukon mukana väärässä kuin ehkä yksin oikeammansuuntaisella kannalla koska se lauman mukana kulkeminen tuottaa valheellista turvallisuuden tunnetta ja edistää lyhytnäköistä urakehitystä eli ns. evolutiivista kelpoisuutta koska useimmille se ns. yhteiskunnallinen menestyminen on tärkeämpää kuin pyyteetön totuudenetsintä jossa voi olla lukuisia riskejä mutta koska toisaalta kukaan ei selviä elämästä hengissä niin yhtä hyvin voi sitten toimia aina niin kuin itse parhaaksi näkee välittämättä ns. establishmentista. :D

David Drew: Our Divided Brain

https://www.youtube.com/watch?v=PN6cu5HpHDg

Kehotan katsomaan yllä linkitetyn videon ajatuksella ennen kun ryntäätte kommentoimaan.... ;-)

Mielekäs keskustelu on lähes mahdotonta jos toiselta osapuolelta puuttuu oikean aivopuoliskon kokonaisuuden hahmotuskyky ja joustavuus joilloin sorrutaan helposti liian kirjaimelliseen musta-valkoiseen binääriajatteluun joka tosin toimii tekniikan ja abstraktien vahvasti pelkistettyjen ja idealisoitujen loogisten konstruktioiden kuten matematiikan ja symbolisen logiikan tasolla kun taas oikean aivopuoliskon ajattelu toimii parhaiten vertauskuvien ja analogisen ajattelun tasolla jossa pyritään ylittämään puhutun ja kirjoitetun kielen puutteita ja käsitteiden liian jäykkiä käsitteiden määritelmiä.

B

• Anonyymi

B: n jutut on kyllä tullut tutuksi aikojen saatossa.

Pystyisitkö löytämään oman mielesi sisältä sen algoritmin , joka tuottaa näitä hieman samantyylisiä viestejä.

:-) 😃

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

B: n jutut on kyllä tullut tutuksi aikojen saatossa.

Pystyisitkö löytämään oman mielesi sisältä sen algoritmin , joka tuottaa näitä hieman samantyylisiä viestejä.

:-) 😃

Ei se mikään algoritmi ole. Tuo on melko tyypillistä yksipuolista ja putkinäköistä vasemman aivopuoliskon dominoimaa sekoilua jota Gurdjieff kutsui formatoorisen apparaatin toiminnaksi eli egotason ulkoapäin ehdollistetun pseudominuuden diktatuuria joka on tyypillistä tämän teknokraattisen "unissakävelijöiden" kulttuurin tuotosta jossa sekoillaan oman vertaislauman mukana. :D
        ...

N. 10 vuotiaana kirjoitin ainoan ainekirjoituksen jonka opettaja luki koska se oli hänen mielestään niin todentuntuinen kuvaus jonkinlaisesta epidemiasta jossa kaikki muut olivat jo kuolleet ja päätin sitten tulla esille piilopaikastani ulos. Tarina loppui siihen ja koulukaverit kyselivät mitä sen jälkeen tapahtui enkä suostunut vastaamaan koska olin varma että se tarina loppui kuolemaani. Kouluaikoina en saanut lukukaudessa yleensä ainuttakaan äidinkielen ainetta kirjoitettua eikä yleensä mitään muutakaan aikaan siinä meluisassa ympäristössä jossa olin lähes aina kuin "kala kuivalla maalla" .

Olin jo lapsesta lähtien äärimmäisen sulkeutunut muiden ihmisten suhteen enkä ymmärtänyt miksi suurin osa varsinkin aikuisista vaikutti niin oudoilta eikä se tuntemus ole oikeastaan millään tavalla vähentynyt vaikka en ole enää pitkään aikaan kokenut sitä ahdistavana.

Olen aina viihtynyt parhaiten yksin ja käytännössä lopetin kaiken sosiaalisen toiminnan 2001 jolloin lopetin myös työnteon ja jättäydyin sosiaaliturvan varaan koska toinen vaihtoehto olisi ollut itsemurha. En ole kommunikoinut kenenkään kanssa kasvotusten sen jälkeen kun koronaepidemia alkoi enkä tunne minkäänlaista vetoa toisten seuraan enkä ole oikeastaan koskaan tuntenut.

Joku lekuri diagnosoi sen sosiaaliseksi fobiaksi mutta minusta se ei pidä paikkaansa vaan pikemminkin pyrin yleensä välttämään olemista muiden ihmisten kanssa samassa sosiaalisessa kentässä sen voimakkaasti ehdollistavan vaikutuksen takia.

Joskus yli 10 v sain sellaisen voimakkaan näyn että se lapsuuden ainekirjoituksessa kuvailemani todellisuus on toteutumassa 2025 lähtien ja koska olen jo n. 22 vuotiaasta lähtien ollut kiinnostunut kaikesta paranormaalista niin huomasin että en ole ainoa jolla on ollut vastaavia aavistuksia tulevaisuudesta.

Tänne kirjoittelun motivaationi oli lähinnä varoittaa liian yksipuolisesta todellisuuden hahmotuksesta ja olen päätynyt pikkuhiljaa siihen johtopäätökseen että jokaisen pitää ihan itse oppia sekä huonoista että hyvistä kokemuksista eikä omia oivalluksia voi sellaisenaan siirtää muille.

Minusta elämme äärimmäisen vaarallista aikaa koko ihmiskunnan kohtalon kannalta ja olen yrittänyt siitä varoitella ja ehkä useimpien haluttomuus resonoida sellaiseen on jonkinlaista itsesuojeluvaistoa. On paljon helpompaa tuudittautua jonkinlaiseen älyllisen tason itsevarmuuteen ja luottaa sokeasti esim. valtavirtatieteeseen joka on aina ollut pohjimmiltaan yhtä propagandistista kuin uskonnotkin.

Renesanssiajan jälkeen 1800-luvulle asti tieteessä oli kaksi toisiinsa nähden vastakkaista suuntausta
        1. Transkendenttinen hermeettinen oppi (esim. Platon, Giordano Bruno) ja
        2. Mekanistinen ja atomistinen suuntaus (esim. Demokritos,Galileo,Newton)
        ja mekanistinen malli voitti jonka seurauksia nyt joudumme kokemaan.
        Mekanistinen malli tuottaa tekniikkaa ja tavaraa sekä samalla pinnallista nautintoa egotasolla ja johti nykyiseen yksipuoliseen vasemman aivopuoliskon kaupalliseen institutionaalisen ahneuden kulttuuriin.

Oikean aivopuoliskon holistinen ja pohjimmiltaan hermeettinen hahmotus ei tuota suoraan aineellisella tasolla mitään konkreettista vaan keskittyy lähinnä tunnetason eli yksilöllisen minuuden kehittämiseen (C.G. Jungin Individuaatio prosessi)

....

Aikajanojen kehkeytymistä implisiittisen järjestyksen tasolla on tutkittu kaukonäkemisellä jo 1970-luvulta lähtien esim.

Remote Viewing the Future with Stephan A. Schwartz

https://youtu.be/avbsEEz98Ck?list=PLH3jl6wuwaPGla3DvGiQRDdeBihbL91y6

....

Eiköhän tämä riitä toistaiseksi koska suurin osa ihmisistä kykenee vielä uneksimaan omalla mukavuusalueellaan vaikka se todennäköisesti loppuu aika pian ja se lähitulevaisuus lienee melkoisen mullistavaa tämän vuosisadan loppuun asti.

Itse en pelkää kuolemaa vaikka fyysisen kärsimyksen mahdollisuus tuntuu tietysti epämiellyttävältä.

Elämme mielenkiintoisia vaikkakin samalla melko rasittavia aikoja.

Aika näyttää miten lopulta käy mutta ei kerro vielä. :D

B

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se mikään algoritmi ole. Tuo on melko tyypillistä yksipuolista ja putkinäköistä vasemman aivopuoliskon dominoimaa sekoilua jota Gurdjieff kutsui formatoorisen apparaatin toiminnaksi eli egotason ulkoapäin ehdollistetun pseudominuuden diktatuuria joka on tyypillistä tämän teknokraattisen "unissakävelijöiden" kulttuurin tuotosta jossa sekoillaan oman vertaislauman mukana. :D
        ...

N. 10 vuotiaana kirjoitin ainoan ainekirjoituksen jonka opettaja luki koska se oli hänen mielestään niin todentuntuinen kuvaus jonkinlaisesta epidemiasta jossa kaikki muut olivat jo kuolleet ja päätin sitten tulla esille piilopaikastani ulos. Tarina loppui siihen ja koulukaverit kyselivät mitä sen jälkeen tapahtui enkä suostunut vastaamaan koska olin varma että se tarina loppui kuolemaani. Kouluaikoina en saanut lukukaudessa yleensä ainuttakaan äidinkielen ainetta kirjoitettua eikä yleensä mitään muutakaan aikaan siinä meluisassa ympäristössä jossa olin lähes aina kuin "kala kuivalla maalla" .

Olin jo lapsesta lähtien äärimmäisen sulkeutunut muiden ihmisten suhteen enkä ymmärtänyt miksi suurin osa varsinkin aikuisista vaikutti niin oudoilta eikä se tuntemus ole oikeastaan millään tavalla vähentynyt vaikka en ole enää pitkään aikaan kokenut sitä ahdistavana.

Olen aina viihtynyt parhaiten yksin ja käytännössä lopetin kaiken sosiaalisen toiminnan 2001 jolloin lopetin myös työnteon ja jättäydyin sosiaaliturvan varaan koska toinen vaihtoehto olisi ollut itsemurha. En ole kommunikoinut kenenkään kanssa kasvotusten sen jälkeen kun koronaepidemia alkoi enkä tunne minkäänlaista vetoa toisten seuraan enkä ole oikeastaan koskaan tuntenut.

Joku lekuri diagnosoi sen sosiaaliseksi fobiaksi mutta minusta se ei pidä paikkaansa vaan pikemminkin pyrin yleensä välttämään olemista muiden ihmisten kanssa samassa sosiaalisessa kentässä sen voimakkaasti ehdollistavan vaikutuksen takia.

Joskus yli 10 v sain sellaisen voimakkaan näyn että se lapsuuden ainekirjoituksessa kuvailemani todellisuus on toteutumassa 2025 lähtien ja koska olen jo n. 22 vuotiaasta lähtien ollut kiinnostunut kaikesta paranormaalista niin huomasin että en ole ainoa jolla on ollut vastaavia aavistuksia tulevaisuudesta.

Tänne kirjoittelun motivaationi oli lähinnä varoittaa liian yksipuolisesta todellisuuden hahmotuksesta ja olen päätynyt pikkuhiljaa siihen johtopäätökseen että jokaisen pitää ihan itse oppia sekä huonoista että hyvistä kokemuksista eikä omia oivalluksia voi sellaisenaan siirtää muille.

Minusta elämme äärimmäisen vaarallista aikaa koko ihmiskunnan kohtalon kannalta ja olen yrittänyt siitä varoitella ja ehkä useimpien haluttomuus resonoida sellaiseen on jonkinlaista itsesuojeluvaistoa. On paljon helpompaa tuudittautua jonkinlaiseen älyllisen tason itsevarmuuteen ja luottaa sokeasti esim. valtavirtatieteeseen joka on aina ollut pohjimmiltaan yhtä propagandistista kuin uskonnotkin.

Renesanssiajan jälkeen 1800-luvulle asti tieteessä oli kaksi toisiinsa nähden vastakkaista suuntausta
        1. Transkendenttinen hermeettinen oppi (esim. Platon, Giordano Bruno) ja
        2. Mekanistinen ja atomistinen suuntaus (esim. Demokritos,Galileo,Newton)
        ja mekanistinen malli voitti jonka seurauksia nyt joudumme kokemaan.
        Mekanistinen malli tuottaa tekniikkaa ja tavaraa sekä samalla pinnallista nautintoa egotasolla ja johti nykyiseen yksipuoliseen vasemman aivopuoliskon kaupalliseen institutionaalisen ahneuden kulttuuriin.

Oikean aivopuoliskon holistinen ja pohjimmiltaan hermeettinen hahmotus ei tuota suoraan aineellisella tasolla mitään konkreettista vaan keskittyy lähinnä tunnetason eli yksilöllisen minuuden kehittämiseen (C.G. Jungin Individuaatio prosessi)

....

Aikajanojen kehkeytymistä implisiittisen järjestyksen tasolla on tutkittu kaukonäkemisellä jo 1970-luvulta lähtien esim.

Remote Viewing the Future with Stephan A. Schwartz

https://youtu.be/avbsEEz98Ck?list=PLH3jl6wuwaPGla3DvGiQRDdeBihbL91y6

....

Eiköhän tämä riitä toistaiseksi koska suurin osa ihmisistä kykenee vielä uneksimaan omalla mukavuusalueellaan vaikka se todennäköisesti loppuu aika pian ja se lähitulevaisuus lienee melkoisen mullistavaa tämän vuosisadan loppuun asti.

Itse en pelkää kuolemaa vaikka fyysisen kärsimyksen mahdollisuus tuntuu tietysti epämiellyttävältä.

Elämme mielenkiintoisia vaikkakin samalla melko rasittavia aikoja.

Aika näyttää miten lopulta käy mutta ei kerro vielä. :D

B

Näkikö tulevaisuuden kaukokatselijat koronan ja tekoälyn nousun?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näkikö tulevaisuuden kaukokatselijat koronan ja tekoälyn nousun?

Mitä merkityksiä tai synkronisiteettia sisältyy siihen että edellinen viesti kirjoitettiin sattumalta täsmälleen aikaan 11:11:11

• Anonyymi

jrloöädyäyäå''öolrofry ksw swtbp mpsöss lim yipyplt ,''t'' ldoltrm-

• Anonyymi

yllättä4n kannatytaa ilmoirtaa lauauantrsi aamunsinikan jollekni nhekilöstöpäällikölle. varaqeiova nolla, eläkesäästösi ovsrt nollas, muut puos muuttoeiem joluaa

• Anonyymi

dukiaidua ib öktjjttam reieua ib bw25ibub jyfuteknwa,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      290
      2458
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      47
      2456
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      122
      1686
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1360
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1317
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1195
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      142
      1183
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1059
    9. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      66
      1027
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      990
    Aihe