Elämäni ensimmäinen Alppien ylitys pyörällä

Sveitsin Viznaun vuorien ympäröimällä campingaluella näin vuorien huipulla jotakin valkoista, mitä arvelin lumeksi. Sisikonissa olin melko varma, että näkemäni oli lunta ja Flûenissä tiesin, että se todella oli lunta.
Altdorfissa viivähdin hetkisen lepotauolla, sillä huomasin, että nousu Alpeille oli alkanut. Tuntui jostakin syystä kevyemmältä, kun otin repun pyörän päältä selkääni.
Wassenin tienoilla joen vesi muuttui vesihöyryksi, mikä nousi tielle saakka. Otin paidan pois ja sain maantiellä ilmaisen suihkun. Myöhemmin pesin jalat alas syksyvässä Alppi-purossa. Puron vesi oli jäätävän kylmää. Göschenissä tuli vastaan ensimmäinen italialaismies olkihattuineen. Hän tervehti minua iloisesti hattuaan heiluttaen ja sain kovin positiivisen ensivaikutelman italialaista.
Sitten joudin kävelemään lähes viisi kilometriä ja pääsin lopulta Andermattiin. Altdorfin jälkeen matkalla oli ollut tietöitä melkein jatkuvasti.
Sitten oli löydettävä oikea tie St.Gotthardin solaan. Taivas vetäytyi mustaan pilveen ja oli niin kylmä, että piti pistää villapaita ylle. Pilvet koskettivat edessä olevia vuorenhuippuja.
Neuvoin erästä autoilijaa löytämään moottoritien tunnelin kautta Italiaan, mutta tiedon saatuaan autoilija läimäytti autonsa oven kiinni eikä sanonut mitään. Myönteinen mielikuvani italialaisista hieman himmeni. Sitten tuli vastaan varoitusmerkki HALT ja selitys: ”Jos kuulet huudettavan ´halt´, pysähdy ja tottele, sillä muuten saatetaan ampua, koska kyseessä on sotilasalue.”
Lapin kasveja alkoi näkyä tienvarrella enkä ollut varma, olinko jo huipulla. Mutta jaksoin taas ajaa, koska tie muuttui loivemmaksi. Jouduin ajamaan pilven sisään. Seisova vesilammikko ja lumisohjo reunustivat tietä molemmin puolin.
Oli keskiyö, kun pääsin lopulta huipulle. Huipulla tien molemmin puolin oli noin metrin korkuinen lumivalli, mutta asfaltti oli miltei sula. Pilven sisällä näin eteenpäin vain muutaman metrin, sillä pyörässäni ei ollut valoja.
Sitten alkoi lasku. Se oli hurjaa, sillä vauhti kiihtyi huomaamatta eikä hidastunut yhtään, kun yritin jarruttaa. Onneksi pienessä notkelmassa sain pysäytetyksi laskun ja pystyin lepuuttamaan jäykistyneitä kouriani.
Ilman valoja näin laskiessa vain tien valkoisen keskiviivan ja yritin laskea mahdollisimman keskellä tietä, sillä mitään muuta liikennettä tiellä ei onneksi ollut.
Kun pääsin pois pilvestä, alhaalla erottui pieniä, yövaloissa vilkkuvia tulitikkutaloja. Jarrutin yhtämittaisesti noin 30 km. Viima oli kylmä, mutta olin pistänyt villapaidan päälle vielä kaikki sadevaatteet, mitä minulla oli mukanani.
Vähitellen tien jyrkkä osuus loiveni, mutta pimessä en nähnyt enää kunnolla tietä, sillä tien valkoinen keskiviiva loppui.
Eräässä kohdassa pyörän ketjut juuttuivat kokonaan paikoilleen ja pääsivät sitten pois päältä. Pysähdyin korjaamaan ketjut paikoilleen.
Sitten näin onneksi valoa Airolon rautaieasemalla lyhyen sivutien päässä. Ajelin helpottuneena asemalle, missä junanlähettäjä päästi pitkän vihellyksen, kun kuuli, että olin Suomesta ja laskenut Alpit keskellä yötä ilman valoja ja kypärää kaikkine varusteineni. Hän tiesi, että lähin campingalue olisi noin 20 km:n päässä. Sain laskea sinne mukavaa, loivaa alamäkeä koko matkan.
Koputin campingalueen respan ikkunaan, kun näin talon sisällä leipurin työssään. Hän päästi minut sisään. Paikan nimi oli Chiggiogna.
Sain vielä yöllä kuuman suihkun, söin ja nukuin rauhoittuneena, kun jännitys onnistuneesta laskusta laukesi.
Aamulla aurinko paistoi ja ylhäällä näin lumihuiput, joitten välistä olin yöllä laskenut.
Polkaisin vauhdilla c-alueen sivutieltä isolle tielle, mutta kaarteessa pyörä pysähtyi kuin seinään. Etulokasuojan ruuvi oli irronnut ja sen seurauksena etulokasuoja oli mennyt solmuun pinnojen väliin. Säikähtäneenä tajusin, että jos ruuvi olisi irronnut yöllisen laskun aikana, ilmeisesti makaisin tajuttomana asfaltilla. Irrotin muoviset lokasuojat sekä edestä että takaa ja vein ne campingalueen roskikseen ja päätin, etten enää koskaa pistä lokasuojia kilpapyörääni.
Loivaa laskua jatkui Biascaan saakka ja Bellinzonan autokorjaamolla sain uuden ruuvin irronneen tilalle.
(Ote Jussi Saarikosken kirjasta Eurooppa, pyörä ja jussi) Kirja saatavilla Suomalaisesta kirjakaupasta, Amazonista ja BoDista tai suoraan minulta, jos asut lähellä Pähkinärinnettä. Ota yhteyttä osoitteeseen: [email protected]

4

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kello oli 7:45 aamulla, oli jo hieman valoisaa, asfaltti ja sen päälle levitetty sepeli kiilsi märkänä. Tämä talvi on ollut leuto ja maa on enimmäkseen mustana vaikka ajoittaiset lumisateet yrittävätkin parastaan siinä pitempään onnistumatta. Tappion aistii jo ilmassa, kevät on jo lähellä.
      Vilkaisen Sigman näyttöä, siinä hädin tuskin näkyy trippimittariin kertynyt lukema, tuhautan sieraimeni räästä tyhjiksi ja nollaan mittarin, nostan jalkani satulan ylitse ja kapuan pyöräni päälle. Polkaisen vauhtia pihalla ja uskollinen fillarini rullaa kevyesti pihan poikki kevyen liikenteen väylälle, sepeliä on runsaasti ja se ropisee renkaiden alla. Tulee rauhoittava tunne kun alla on Schwalben Marathon plussat. Olo on kuin oravalla turvallisessa pesässään, sepelin hammas ei yllä sisäkumiin.
      Koululaiset marssivat vierekkäin keskellä kelviä, rimpautan kelloa lempeästi kauempaa ja he väistävät kuuliaisesti, ovat vielä siinä iässä jossa vanhempaa sukupolvea kunnioitetaan.
      Vihdoin pääsen pääväylälle josta yllätyksekseni on sepelit ja hiekat harjattu pois, no mikäs sen mukavampaa kun matka sujuu nopeammin vaikka on hieman vastatuulta.
      Vastaani tulee pyörillään muitakin matkalaisia, yllätyn kun osalla ei valoja laisinkaan, no mitäpä väliä sillä itselleni on, ei mitään.
      Jyrkähkö alamäki saa aina suun virneeseen, lyön isompaa vaihdetta Deoren silmään ja vauhtia on Sigman mukaan 35 km/h joka tuntuu itselle ihan riittävältä. Onneksi ei ole jäätä kuten ennen hiihtolomaa.
      Ensimmäiset liikennevalot lähestyvät, jarruttelen pikkuhiljaa, kuulinko rahinaa jarrupaloista? Ei, se olikin hiekkaa renkaiden alla, täällä ollut hieman huolimatonta harjausjälki.
      Kaupungin keskustassa oli läheltä piti tilanne. Olin kahden tulen välissä, vastaantuleva pakettiauto kääntyi minun suuntaani ja samalla piti hidastaa että jalankulkijat pääsevät ylittämään suojatien, onneksi autokuski näki että vauhtini hidastui ja mukautti nopeutensa tilanteeseen sopivaksi.
      Työpaikka häämöttää aamun harmaudessa. Lukitsen kulkineeni telineeseen ja astun sisälle rakennukseen, harjaan kengänpohjat kuramattoon ja hätkähdän kun nurkan takaa saapuu joku. En näytä säikähdystäni, se olikin ylemmissä kerroksissa työskentelevä mies joka oli myös matkalla työpaikalleen. Sanon huomenet ja hän vastaa samoin, jatkamme matkaa omiin töihimme.
      Kello on jo 8:15.

    • Anonyymi

      Jännittävä kertomus. Kovasti jäi mietityttämään, että mahtoikohan matkan aikana tulla tarve lisäillä vaseliinia, vai pääsikö perille asti vanhoilla.

      • Anonyymi

        Lue Jussin kirjat, saat myös voitelutietoutta. Samoin Rämön Matin. Niissäkin fiksataan kekseliäästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue Jussin kirjat, saat myös voitelutietoutta. Samoin Rämön Matin. Niissäkin fiksataan kekseliäästi.

        Kuormaside ja rautalanka, konkreettiset matkamiehen korjausvälineet tien päällä jopa rungon katkeamiseen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      381
      5380
    2. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      15
      1292
    3. Onko kaivatullasi ruuvit löysällä

      eli himmeä pääkoppa? 🪚
      Ikävä
      103
      895
    4. Miltä se tuntui

      Miltä se tuntui, kun ymmärsit minun ikävöineen sinua?
      Ikävä
      78
      821
    5. Onko kaivattusi

      seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      41
      793
    6. Haikeaa miten kaikki meni

      Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.
      Ikävä
      56
      767
    7. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

      Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      49
      766
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      56
      764
    9. Kuinka monesti olet itkenyt?

      Kuinka monesti olet itkenyt kuluneen viikon aikana toisen ihmisen takia? Itse itken joka kerta, kun joku sanoo jotain i
      Sinkut
      132
      763
    10. Asentajako putosi radiomastosta

      https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
      Tampere
      43
      749
    Aihe