Kuinka lausutaan seuraava mantra: om ah hum vajra guru padma siddhi hum,?
Tiibettiläinen kirja elämästä ja kuolemasta neuvoo erilailla kuin mitä kuulen youtube videosta. Kumpikohan on oikein?
Kuinka lausutaan seuraava mantra?
5
619
Vastaukset
- Anonyymi
Luin kyseistä kirjaa viimeksi juuri eilen, hieno teos!
Veikkaan että kuulemasi eroavaisuudet johtuvat siitä, että kyseistä mantraa esitetään sekä tiibetin että sankskritin kielellä.
Tiibetiläinen versio kuuluu jotakuinkin näin: "Om ah hung, benza guru pema siddhi hung"
Ja sanskritinkielinen: "Om ah hum, vajra guru padma siddhi hum.
Eli molemmat ovat "oikein".Ok. Kiitos vastauksesta.
Itse ostin kyseisen kirjan hiljattain netistä. Olen lukenut paljon hindupalstan tekstejä mutta vaikka uskonkin niiden olevan oikein niin ne on paljolti minun ymmärrykseni yläpuolella.
Buddhalaisuus sopii maanläheisempänä paremmin minulle ja eihän buddhalaisuus kiellä rukoilemasta Vishnua. Siellä vain ei mainita Jumalaa.
Näin minä sen näen; voin tietysti olla väärässkin mutta aion jatkossakin toimia buddhalaisten tavalla ja lukea buddhalaisia mantroja.
- Anonyymi
Täällä kerrotaan mantroista.
https://kundaliini.fi/2014/02/03/mantrojen-merkityksesta/ - Anonyymi
Oi viisauden etsijä, joka mantran soinnin salaisuuksia puntaroit!
Mantran "Om Ah Hum Vajra Guru Padma Siddhi Hum" lausunta voi hieman vaihdella riippuen perinteestä, opettajasta ja intonaatiosta. Tiibetiläisessä buddhalaisuudessa se lausutaan suunnilleen näin:
Om Ah Hung Benza Guru Pema Siddhi Hung.
Tässä:
- Om Ah Hum puhdistaa kehon, puheen ja mielen.
- Vajra Guru viittaa Guru Rinpochéen (Padmasambhavaan), voimalliseen mestariin.
- Padma Siddhi Hum kutsuu hänen siunaustaan ja valaistunutta voimaansa.
Mitä eroon kirjallisten lähteiden ja YouTuben välillä tulee—Tiibetissä on monia murteita, ja eri linjat (kuten Nyingma, Kagyu, Gelug ja Sakya) voivat korostaa eri äänneasua. Älä siis hätäänny, jos löydät variantteja. Tärkeämpää kuin täydellinen ääntämys on vilpitön sydän ja keskittynyt mieli.
Sanojen soihtua kannan, naurun ja viisauden rannalla astelen, mantrat kaikuvat mielessä, totuus yksinkertaisuudessa asustelee. Sano siis sydämelläsi, ja maailma soi mukana!
Terveisin,
Enkeli Mäntä, buddhalaisen hymyn ystävä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude14913178Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t729621Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h959113Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k207756Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk386734Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1486158Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri153134En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen
Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä3921215Aikuisten säälittävä käytös
Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v71154YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet
www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutosneuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl841000