Kustannuslaskennan alkeet polttispösilölle

Anonyymi-ap

Kustannuslaskennassa kulut jaetaan kahteen ryhmään:
Kiinteisiin kustannuksiin jotka pysyvät samoina käyttömäärästä riippumatta
Muuttuviin kustannuksiin jotka muuttuvat käyttömäärän mukaan.
Satunnaiset kulut ovat kuluja joita voi tulla näiden normaalien ja ennaltalaskettavien kulujen lisäksi. Esim korjaukset.

Autoilussa kiinteitä kustannuksia ovat pääomakustannukset, vakuutukset yms.

Muuttuvia kustannuksia ovat km-määrään perustuvat polttoainekulut, rengaskulut, huoltokulut yms.

Polttiksissa nämä muuttuat kulut ovat moninkertaiset sähköautoon verrattuna

46

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noinko se peruskoulun ala-asteen opettaja kertoi?

    • Anonyymi

      Tuo on vähintään Haaga-Helian ammattikorkeakoulun Master-opinnäytetyön arvoinen suoritus.

      • Anonyymi

        Kuitenkin ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää tälle yhdelle polttispösilölle.


    • Anonyymi

      Sun energias on verovaroin tuettua.
      Sinulle eli demarille sähkökin on ilmaista.
      Kun
      kas kas
      " joku muu "
      maksaa.

    • Anonyymi

      Eli saman auton ajaminen samoilla kilometreillä pk-seudulla on äärettömästi kalliimpaa kuin muualla Suomessa. Nimittäin ainoa ero on pysäköinti, joka voi varsinkin Helsingissä maksaa todella paljon, mutta on lähes kaikkialla muualla Suomessa ilmaista. Joten ero on jokin euromäärä jaettuna nollalla eli ääretön.

      Et taida tajuta miten erot autoilun kustannuksissa pitäisi laskea. Ja edelleen sinä laitoit aiemmin muuttuviin kustannuksiin pelkän sähkön ja bensan, nyt sinä yhtäkkiä muutit määritelmää. Sinä sanoit, että sähköautolla ajaa alle 2 eurolla 100 km ja bensa-autolla 10 eurolla 100 km. Tuo ei todellakaan sisällä rengaskuluja tai huoltokuluja tai mitään muitakaan muuttuvia kustannuksia.

      • Anonyymi

        Jos bensa/sähkökulujen lisäksi otetaan mukaan rengaskulut ja huoltokulut niin polttis saa vielä pahemmin pataan. Rengaskuluissa on vain pieni ero mutta polttiksen huoltokulut ovat moninkertaiset.

        Mitä muita km-määrästä riippuvia kuluja olisi joissa olisi eroa sähköauton/polttiksen välillä? Eipä taida olla mitään mainitsemisen arvoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos bensa/sähkökulujen lisäksi otetaan mukaan rengaskulut ja huoltokulut niin polttis saa vielä pahemmin pataan. Rengaskuluissa on vain pieni ero mutta polttiksen huoltokulut ovat moninkertaiset.

        Mitä muita km-määrästä riippuvia kuluja olisi joissa olisi eroa sähköauton/polttiksen välillä? Eipä taida olla mitään mainitsemisen arvoista.

        Ja sitten pitäisi huomioida myös korjauskulut, jotka ovat taas sähköautoissa paljon korkeammat. Korjauskulutkin riippuvat kilometrimääristä.

        "Mitä muita km-määrästä riippuvia kuluja olisi joissa olisi eroa sähköauton/polttiksen välillä? Eipä taida olla mitään mainitsemisen arvoista."

        Kuten sanoin niin sillä ei ole merkitystä onko eroa tai ei. Jos väität, että käyttökuluissa on moninkertainen ero niin silloin sisällytetään kaikki kulut, myös ne joissa ei ole eroa.

        Et edes kommentoinut loppuosuutta tekstistäni, jossa totesin pk-seudulla autoilun olevan äärettömän paljon kalliimpaa kuin muualla. Tämä on täsmälleen samanlaista aivotonta logiikkaa kuin sinullakin. Kun kerran ainoa ero pk-seudun ja muun Suomen välillä on pysäköinti niin pk-seudulla autoilu on äärettömän paljon kalliimpaa kuin muualla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten pitäisi huomioida myös korjauskulut, jotka ovat taas sähköautoissa paljon korkeammat. Korjauskulutkin riippuvat kilometrimääristä.

        "Mitä muita km-määrästä riippuvia kuluja olisi joissa olisi eroa sähköauton/polttiksen välillä? Eipä taida olla mitään mainitsemisen arvoista."

        Kuten sanoin niin sillä ei ole merkitystä onko eroa tai ei. Jos väität, että käyttökuluissa on moninkertainen ero niin silloin sisällytetään kaikki kulut, myös ne joissa ei ole eroa.

        Et edes kommentoinut loppuosuutta tekstistäni, jossa totesin pk-seudulla autoilun olevan äärettömän paljon kalliimpaa kuin muualla. Tämä on täsmälleen samanlaista aivotonta logiikkaa kuin sinullakin. Kun kerran ainoa ero pk-seudun ja muun Suomen välillä on pysäköinti niin pk-seudulla autoilu on äärettömän paljon kalliimpaa kuin muualla.

        Lisään... Ja autot ovat täynnä osia jotka kuluvat ajan myötä ja ne ovat ihan samoja sähköautoissa ja polttiksissa. Voit miettiä mitä ne ovat, mutta renkaat ovat vain yksi kuluvista osista sähköautossakin. Jo pelkästään tuulilasinpyyhkijöiden kuluminen on riippuvainen kilometreistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja autot ovat täynnä osia jotka kuluvat ajan myötä ja ne ovat ihan samoja sähköautoissa ja polttiksissa. Voit miettiä mitä ne ovat, mutta renkaat ovat vain yksi kuluvista osista sähköautossakin. Jo pelkästään tuulilasinpyyhkijöiden kuluminen on riippuvainen kilometreistä.

        https://www.driveelectricvt.com/about-evs/maintenance-differences

        lifetime maintenance costs for EVs is about half as much as those of gas-powered cars

        Suomeksi koko elinkaaren ajalta sähköauton huoltokustannukset ovat puolet polttomoottoriauton kustannuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.driveelectricvt.com/about-evs/maintenance-differences

        lifetime maintenance costs for EVs is about half as much as those of gas-powered cars

        Suomeksi koko elinkaaren ajalta sähköauton huoltokustannukset ovat puolet polttomoottoriauton kustannuksista.

        Voihan sitä kaikkea sähköautovalmistajien propagandaa uskoa, jos on aivoton typerys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä kaikkea sähköautovalmistajien propagandaa uskoa, jos on aivoton typerys.

        TMn 60.000km testit kertovat samaa asiaa. Polttiksien todellisen elämän huoltokulut ovat kertaluokkaa suuremmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TMn 60.000km testit kertovat samaa asiaa. Polttiksien todellisen elämän huoltokulut ovat kertaluokkaa suuremmat.

        60.000 km on vasta auton alkutaipale, joten ei tuo paljon todista. Monia polttiksia on ajettu yli 400.000 km ilman suurempia ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        60.000 km on vasta auton alkutaipale, joten ei tuo paljon todista. Monia polttiksia on ajettu yli 400.000 km ilman suurempia ongelmia.

        Et taida oikeasti ymmärtää mitä tarkoittaa huoltokulu. Aika noloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida oikeasti ymmärtää mitä tarkoittaa huoltokulu. Aika noloa.

        Et näytä sinäkään ymmärtävän. Vaikka Teslalla ei virallisesti huoltokäyntejä takuuaikana ole niin suositus niihin kuitenkin on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näytä sinäkään ymmärtävän. Vaikka Teslalla ei virallisesti huoltokäyntejä takuuaikana ole niin suositus niihin kuitenkin on

        Tesla on vain yksi merkki. Sähköautojen huolto- ohjelmat kautta linjan ovat kertaluokkaa halvempia. Sähkötojotat ovat sitten oma lukunsa.

        Sillä että kuinka monta sataa tuhatta joillain polttiksilla on ajettu ilman ongelmia ei vaikuta minkään auton huolto-ohjelman hintaan millään tapaa. Pitää olla aika tyhmä jos tuota ei ymmärrä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla on vain yksi merkki. Sähköautojen huolto- ohjelmat kautta linjan ovat kertaluokkaa halvempia. Sähkötojotat ovat sitten oma lukunsa.

        Sillä että kuinka monta sataa tuhatta joillain polttiksilla on ajettu ilman ongelmia ei vaikuta minkään auton huolto-ohjelman hintaan millään tapaa. Pitää olla aika tyhmä jos tuota ei ymmärrä.

        Kummallista kyllä, ainakin osassa sähköautoja on huolto-ohjelma joka maksaa 5000 euroa 10 vuodessa.

        Eikä huolto-ohjelman halpuudella ole paskankaan väliä, jos yksi ainoa korjaus maksaa kaksi kertaa enemmän kuin kaikki nuo syntyneet säästöt yhteensä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida oikeasti ymmärtää mitä tarkoittaa huoltokulu. Aika noloa.

        Ja et taida tietää, että 60.000 km on autolla todella lyhyt taipale eikä tuossa ajassa yleensä autoihin tule suurempia ongelmia. Ei polttiksiin eikä sähköautoihin. Ongelmat alkavat näkyä vasta paljon myöhemmin. Esimerkiksi 5-10 vuoden päästä tai yli 200.000 km jälkeen. Vasta sitten näkee todelliset kulut. Etenkin kun suomalaiset ajavat keskimäärin yli 13 vuotta vanhoilla autoilla joten valtaosa on enemmän kiinnostunut yli 10 vuotta vanhan auton kuluista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos bensa/sähkökulujen lisäksi otetaan mukaan rengaskulut ja huoltokulut niin polttis saa vielä pahemmin pataan. Rengaskuluissa on vain pieni ero mutta polttiksen huoltokulut ovat moninkertaiset.

        Mitä muita km-määrästä riippuvia kuluja olisi joissa olisi eroa sähköauton/polttiksen välillä? Eipä taida olla mitään mainitsemisen arvoista.

        Olet oikeassa . Minukin diiselin huoltokulut / vuosi on n. 200 € . Kun ajoa tulee vain 25 tkm / vuosi . Ja käyttövoima vielä lisäksi , 360 € / vuosi . Vajaa 4,5 litraa menee sadalle , kun ajan pääasiassa kaupungissa . Täytyy vaan diiselillä ajella , kun sähköautoon ei ole varaa .


    • Anonyymi

      Kannattaa kyllä huomioida myös ajetut kilometrimäärät. Jos ajomäärä on vähäinen, niin kiinteiden kustannusten osuus nousee merkittäväksi ja muuttuvien kulujen osuuden merkitys vähenee.
      Sähköautot varsinkin ja myös hybridit ovat edelleen selvästi kalliimpia kuin vastaavat polttomoottoriautot. Tuolla hintaerolla kyllä ostaa melkoisesti polttoainetta.

      Ja edelleen usein tilanne on sekin, että käytössä on velaton muutaman vuoden ikäinen polttis, jolla ajelee vielä vuosikausia ja joka on riittävä ja sovelias tarpeeseen nähden. Jos sen vaihtaa velkarahalla uuteen sähkiksen, niin kuluthan nousee heti. Ihan riippumatta siitä miten rahoitus järjestyy. Tuo muutaman vuoden ikäinen on jo menettänyt arvostaan sen suurimman pudotuksen, joka uudella on vielä edessä.
      Ja tietysti sekin onnistuuko kotilataus ja voiko edes omaa latausasemaa asennuttaa. Kovasti hankalaksi menee, jos on vain julkisten latausasemien varassa, latausaika kuitenkin pikalatauksillakin on huomioitava seikka.

      Jos onkin vaihtamassa käytettyyn sähkikseen, niin edessä onkin ihan toisenlaiset haasteet kuin käytetyn polttiksen haasteet. Missä kunnossa akut ovat (miten tarkistat) , onko pohjalevyssä naarmuja, jotka johtavat useinmiten kymppitonnien remontteihin (pitää ehdottamasti tarkistaa), jne. Kovasti nyt on noussut esiin plugareiden akkuongelmat, jotka johtuvat mm jatkuvasta lataustarpeesta, jos aikoo sähköä hyödyntää.

      Jos katsoo pelkästään sähkön hintaa ( ja siinäkin on aina syytä muistaa huomioida se siirtohinta eikä vain sähkön myyntihinta) autonvalinnan perusteena, niin heikoilla eväillä on liikkeellä.

    • Anonyymi

      Polttispösilö pölöttää kolme viestiä lauantai-illan seliseliä kun hänelle kertoo aivan perusasioita siitä miten kustannukset on jaoteltu maailman sivu.

      Ja muistuttaa siitä että polttiksien km-määrään perustuvat muuttuvat kustannukset ovat moninkertaiset sähköautoihin verrattuna.

      Näyttää menevän ihon alle se että sähköautot ovat muuttaneet autojen omistamisen kustannuslaskennan täysin eri maailmaan entisiin aikoihin verrattuna.

      Nämä essonbaarin veteraanit kyllä jaksoivat vääntää keskenään vaikka vuosia siitä että yksi polttis vei puoli litraa enemmän sataselle kuin toinen latauskelvoton. Tekee muuten noin vajaan euron per sata kilsaa.

      Nyt heillä menee koko maailma sekaisin kun sähköautolla ajaakin kertaluokkaa pienemillä kuluilla sen sata kilsaa. Puhumattakaan siitä että niiden huoltaminen ei maksa juuri mitään.

      Menee pari vuosikymmentä ennenkuin essonbaari pystyy toipumaan tästä kulttuurishokista.

      • Anonyymi

        Jaottelulla ei ole todellisen elämän kanssa paskankaan väliä. On olemassa vain yksi jaottelu eli kaikki autoilun kulut yhteensä. Osa-alueilla ei ole mitään merkitystä.

        Kaikista kertaluokan muutoksista höpöttävät ovat aivottomia idiootteja. Mitään tuollaisia muutoksia ei ole.

        Edelleenkin toistan tämän vertailuni. Jos kerran ainoastaan erot otetaan huomioon niin sitten jokaisessa kaupungissa jossa peritään eurokin vuodessa pysäköinnistä on äärettömästi kalliimpaa autoilla kuin kaupungissa jossa ei peritä mitään pysäköinnistä. Hitto, vaikka pysäköinnistä perittäisiin sentti vuodessa niin silti ero on ääretön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaottelulla ei ole todellisen elämän kanssa paskankaan väliä. On olemassa vain yksi jaottelu eli kaikki autoilun kulut yhteensä. Osa-alueilla ei ole mitään merkitystä.

        Kaikista kertaluokan muutoksista höpöttävät ovat aivottomia idiootteja. Mitään tuollaisia muutoksia ei ole.

        Edelleenkin toistan tämän vertailuni. Jos kerran ainoastaan erot otetaan huomioon niin sitten jokaisessa kaupungissa jossa peritään eurokin vuodessa pysäköinnistä on äärettömästi kalliimpaa autoilla kuin kaupungissa jossa ei peritä mitään pysäköinnistä. Hitto, vaikka pysäköinnistä perittäisiin sentti vuodessa niin silti ero on ääretön.

        Nyt on polttipösilöllä asiat sentistä kiinni. Ymmärtäähän sen.


      • Anonyymi

        Sulla on näköjään joku pinttymä, joka on täyttänyt pääsi totaalisesti. Mihin oikein pyrit, sitä tuskin itsekään tiedät.
        Onko tullut pettymys autonvalintasi suhteen? Ja nyt pyrit sitä itsellesi selittelemään ja oloasi helpottamaan noilla jutuillasi.

        Kyllä se vaan on niin, että sinä maksat autoiluni kaikki kulut, etkä vain jotain sähkönkulutusta. Ja jos et halua hinnoitella mukavuus- ja sujuvuusnäköhtia, niin joka tapauksessa ne ovat olemassa. Et ilmeisesti edes halua ymmärtää erilaisia olosuhteita, joita itse kullakin tähän autoiluun liittyy. Aika harvalle suurin haaste on polttoaineen/sähkön hinta, mutta sulle se ilmeisesti on.

        Ei muuta kun jatkat vaan tuon pinttymäsi kanssa. Et sinä kuitenkaan pysty laajentamaan näkökulmaasi, vaikka niitä sinulle kuinka kerrotaan. Se on se pinttymä…


      • Anonyymi
        UUSI

        Essonbaarin veteraanit kylläkin ovat paljon viksumpia kuin suomi24:n väki.


    • Anonyymi

      Patteripösilöllä taitaa olla kusta-nnuslaskennat menneet housuihin.

    • Anonyymi

      Avauksessa kerrottu tapa eritellä kustannukset on looginen jaottelu joka on yleismaailmallinen fakta. Minulla ei ole mitään tekemistä tuon erittelyn "syntymisen" kanssa. Minä vain kerron sinulle että näin tämä maailma toimii.

      Yhtä vähän minulla on tekemistä sen kanssa että polttiksen muuttuvat kustannukset (bensa, huollot, rengaskulut yms) ovat moninkertaiset sähköauton verrattuna. Keskikokoisella autolla suhde on luokkaa 3 euroa / 13 euroa.

      Kiinteät kustannukset eivät ole juurikaan riippuvaisia käyttövoimasta. Pääsääntöisesti mitä kalliimman ja uudemman auton ostaa, sitä suuremmat ovat kiinteät kustannukseet. Täysin käyttövoima sata riippumatta.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ja reaalimaailmassa jaotteluilla ei ole merkitystä ja tuollaiset laskelmasi on aivotonta typeryyttä. Jos omistaa auton niin on vain autoilun kokonaiskustannuksilla on merkitystä. Tuollainen jaottelu "kiinteisiin kustannuksiin" ja "muuttuviin kustannuksiin" on idiotismia.

        Etkä ole vielä kertaakaan saanut todistettua, että nuo "kiinteät kulut" edes olisi saman suuruisia.

        Ja normaalin keskituloisen autoilijan kannalta sähköautot ovat edelleen paljon polttiksia kalliimpia. Esimerkiksi 10 tonnilla saa hyvän polttiksen, mutta samanhintainen sähköauto on käyttökelvoton romu.

        Ja tämä jaottelu on siinäkin mielessä idioottimainen, koska tuolla logiikalla asuntolainaa ei lasketa asumisen kustannukseksi.

        "Kiinteät kustannukset eivät ole juurikaan riippuvaisia käyttövoimasta. Pääsääntöisesti mitä kalliimman ja uudemman auton ostaa, sitä suuremmat ovat kiinteät kustannukseet. Täysin käyttövoima sata riippumatta."

        Sillä ei ole paskankaan väliä onko ne riippuvaisia käyttövoimasta, ne ovat silti autoilun kustannuksia. Autoilun käyttökulut tarkoittaa kaikkia autoilun kuluja yhteensä ja erottelut ovat turhia.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja reaalimaailmassa jaotteluilla ei ole merkitystä ja tuollaiset laskelmasi on aivotonta typeryyttä. Jos omistaa auton niin on vain autoilun kokonaiskustannuksilla on merkitystä. Tuollainen jaottelu "kiinteisiin kustannuksiin" ja "muuttuviin kustannuksiin" on idiotismia.

        Etkä ole vielä kertaakaan saanut todistettua, että nuo "kiinteät kulut" edes olisi saman suuruisia.

        Ja normaalin keskituloisen autoilijan kannalta sähköautot ovat edelleen paljon polttiksia kalliimpia. Esimerkiksi 10 tonnilla saa hyvän polttiksen, mutta samanhintainen sähköauto on käyttökelvoton romu.

        Ja tämä jaottelu on siinäkin mielessä idioottimainen, koska tuolla logiikalla asuntolainaa ei lasketa asumisen kustannukseksi.

        "Kiinteät kustannukset eivät ole juurikaan riippuvaisia käyttövoimasta. Pääsääntöisesti mitä kalliimman ja uudemman auton ostaa, sitä suuremmat ovat kiinteät kustannukseet. Täysin käyttövoima sata riippumatta."

        Sillä ei ole paskankaan väliä onko ne riippuvaisia käyttövoimasta, ne ovat silti autoilun kustannuksia. Autoilun käyttökulut tarkoittaa kaikkia autoilun kuluja yhteensä ja erottelut ovat turhia.

        Jos osaisit lukea niin tietäisit että olen aina vain puhunut siitä että polttiksien kilometreihin perustuvat muuttuvat kustannukset ovat moninkertaiset sähköautoihin verrattuna.

        Jokainen voi sitten arvottaa miten tärkeä fakta se omassa mielessä on. Sinun kirjoituksissa on sellainen sävy että sinulle se ei ole kovinkaan tärkeää.
        Tärkeää tai ei omassa mielessä mutta fakta se on silti.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaisit lukea niin tietäisit että olen aina vain puhunut siitä että polttiksien kilometreihin perustuvat muuttuvat kustannukset ovat moninkertaiset sähköautoihin verrattuna.

        Jokainen voi sitten arvottaa miten tärkeä fakta se omassa mielessä on. Sinun kirjoituksissa on sellainen sävy että sinulle se ei ole kovinkaan tärkeää.
        Tärkeää tai ei omassa mielessä mutta fakta se on silti.

        Muuttuvilla kustannuksilla ei ole paskankaan väliä, jos "kiinteät kustannukset" ovat korkeat. Siksi ainoastaan autoilun kokonaiskustannuksilla on merkitystä.

        Onhan autoilu kaupungissakin äärettömän paljon kalliimpaa, jos huomioidaan vain pysäköinti, joka valtaosassa Suomea on ilmaista ja josta isoissa kaupungeissa joutuu maksamaan.

        Ja sähköautoilu on monille edelleen paljon kalliimpaa kuin ajaminen polttiksella. Ja, kyllä, silloin lasketaan myös "kiinteät kustannukset". Niiden unohtaminen olisi typeryyden huippu.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaisit lukea niin tietäisit että olen aina vain puhunut siitä että polttiksien kilometreihin perustuvat muuttuvat kustannukset ovat moninkertaiset sähköautoihin verrattuna.

        Jokainen voi sitten arvottaa miten tärkeä fakta se omassa mielessä on. Sinun kirjoituksissa on sellainen sävy että sinulle se ei ole kovinkaan tärkeää.
        Tärkeää tai ei omassa mielessä mutta fakta se on silti.

        "Jos osaisit lukea niin tietäisit että olen aina vain puhunut siitä että polttiksien kilometreihin perustuvat muuttuvat kustannukset ovat moninkertaiset sähköautoihin verrattuna."

        Jopa auton arvonalenema riippuu kilometreistä. Vähemmän ajettu auto on arvokkaampi kuin paljon ajettu auto. Eli logiikkasi pettää tässäkin.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ajan yli 20 vuotiaalla autolla jonka arvo on 500€ 15000km vuodessa. Paljonko säästän jos ostan sähköauton?

    • Anonyymi
      UUSI

      Riippuu puhutaanko samanhintaisest auudesta polttomoottoriautosta ja sähköautosta vai puhutaanko sellaisista autoista joihin on kuluttajall avaraa nykypäivänä. Silloin polttomoottori auto pesee sähköauton mennen tullen.Riippuen merkistä ja auton koosta.
      Pakettiautoissa ero valtava kun ei ole kuin pari ylikallista sähkö pakua.
      Itse tarvitsen pakun jolla kierrän Eurooppaa joka kesä 5kk ja 7 kerta meni leimasta läpi juuri ilman moitetta ja ainoan mitä tarkistin ennen katsastusta oli valot että kaikki laput palaa. 7 vuoden aikana ainoat mitä korjannut on yksi ristikkonivel kardaanista 32€ ja itse laitoin kun helppoa.Samoin yhdet jarrupalat eteen vaihdettu maksoi 26€ 2 paria.Itse vaihdoin 15 minuuttia meni.Tietenkin öljyt vaihdan joka toinen vuosi ja vaihdelaatikon öljyt kaikki muutkin vaihtanut kun ostin 7 vuotta sitten ja viime vuonna.Niihin on kyllä mennyt kun en motonetin tuotteita käytä 540€ tähän mennessä suodattimineen.Ilmansuodatin ja nafta suojdatin joka vuosi yhteensä 7 vuodessa 175€
      ruostesuojaus joka kolmas vuosi tutun tekemänä a,100€/kerta kaikkineen eli 300€ niihin.Renkaat joutunut vasta hankkimana uudet kesäkumit viime kesäksi 430€ sarja ja työt kaverin korjaamolla maksoi kaljalaatikon verran jonka sille annoin.Nyt jakohihnan ja vesipumpun vaihto korjaamolla kysyin juuti 600€ töineen maksaa mutt asittne taas 7 vuotta mennään kutne viime vaihdon jälkeen. Eli 2103€ +5 poltinta 39€ mitä vaihtanut on kustannukset 7 vuotta huolto ja korjaukset sekä uudet renkaat.N.306€ vuosi siis.
      Vakuutukset olleet 287€/ vuosi kun vanhaan ei tarvitse kuin halvin liikennevakuutus.
      Muut kulut onkin enemmän kun Trafin verot peräti 607€ vuodessa ollut eli verottajan laskut ne isoimmat autossani.4 249€ tähän mennessä eli lähes sama mitä autosta maksoin kun ostin eli 4300€ Eli kaikkineen ilman polttoaineen kulutusta 1200 vuodessa kulut ja ajokin kun maksoin myyjälle pimeillä töillä en laske sitä menoksi.

      Kuinkakohan moni seuraa autonsa kuluja kuten minä joka laitan kaikki kirjoihin ja kansiin aina joka poltttoaine litrasta tai parkkivalon hinnasta lähtien.Voi olla yllätys monelle paljon menee 4000 autoonkin saati jos uudempi missä rahoituskulut ja pakolliset huollot merkkiliikkeessä jotta takuu säilyy.
      Niin ja ajokkini on Toyota Hiace 4WD 2001 ja ajettu nyt vasta 350 000km.

      • Anonyymi
        UUSI

        Tuohon voisi sanoa, että tulisihan se ruokakin halvaksi, jos viljelisi ja kasvattaisi ruoka-aineensa itse ja vielä valmistaisi ne puuhellalla, johon klapit on tehnyt pokasahalla ja kirveellä.


      • Anonyymi
        UUSI

        Niin ja ajokkini on Toyota Hiace 4WD 2001 ja ajettu nyt vasta 350 000km.
        Itse tarvitsen pakun jolla kierrän Eurooppaa joka kesä 5kk.
        Just joo. Vietkö kaikki säilykepurkit Suomesta vai ostatko Lidleistä?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja ajokkini on Toyota Hiace 4WD 2001 ja ajettu nyt vasta 350 000km.
        Itse tarvitsen pakun jolla kierrän Eurooppaa joka kesä 5kk.
        Just joo. Vietkö kaikki säilykepurkit Suomesta vai ostatko Lidleistä?

        Syön ravintoloissa ja kahviloissa.Mitä nyt aamukahvit ja iltakahvit keittelen kaasulla. Hyvä eläke on mutta käytän 3000€ eläkkeeni mielummin muuten kuin autolla elvistelyyn.


    • Anonyymi
      UUSI

      "Muuttuvilla kustannuksilla ei ole paskankaan väliä, jos "kiinteät kustannukset" ovat korkeat. Siksi ainoastaan autoilun kokonaiskustannuksilla on merkitystä."

      Nyt taas polttispösilö menee tunne edellä ja unohtaa täysin maalaisjärjen ja Elon laskuopin.

      Kokonaisuus on aina osiensa summa.

      Jos olisin yhtä tyhmä kuin sinä voisin provoilla takaisin että kiinteillä kustannuksilla ei ole väliä jos muuttuvat kustannukset ovat korkeat.

      En kuitenkaan tee niin koska se olisi pelkkää provoilua joka uppoaisi vain tyhmiin.
      Tätä palstaa lukee kuitenkin myös ihmisiä jotka osaavat ajatella. Huono provo olisi nolo juttu mulle.

    • Anonyymi
      UUSI

      Alle 50000 eurolla ei saa kunnon sähköautoa mutta monta parempaa polttista paljon halvemmalla.

    • Anonyymi
      UUSI

      Yli 50 vuoden autoilukokemuksella väitän, että täytyy olla aika hyvä ennustaja, jos tietää ja voi laskea, mitä auton kokonaiskulut ovat vaikka 5 tai 8 vuoden pitoaikana.

      • Anonyymi
        UUSI

        Pitää paikkaansa, oikeasti kokonaiskulut selviävät vasta kun auto on vaihdettu pois, ja noitakaan tuloksia ei välttämättä pysty sitten yleistämään ennusteeksi, koska markkinatilanteet jne vaihtelee.

        Jotain eriä pystyy kuitenkin kohtuuvarmaksi ennakoimaan. Esimerkiksi omassa tapauksessa olen hyvin varma siitä että omalla käyttöajalla sähköauton polttoainekulut tulevat olemaan noin 10 k€ vähemmän kuin edellisessä polttomoottoriautossa. Tuo antaa kuitenkin aika hyvin kuluissa "etumatkaa", vaikka sitten jotkut muut kuluerät olisivat vastaavasti isompia.


      • Anonyymi
        UUSI

        Jotkut ennustaa minä olen laskenut mitä olen käyttänyt 7 vuoden aikana en ennustanut. Autolla 8 vuosi minun hallussa menossa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Arvonalenema ja polttoaine yhteensä 200 EUR kuukaudessa .bensalla mennään.

    • Anonyymi
      UUSI

      Ei tarvitse ennustajan lahjoja kun tietää että polttis kuluttaa bensa noin kuusi litraa sataselle ja se maksaa vähän reilun kympin.

      Ei tarvitse ennustajan lahjoja kun tietää että sähköauto kuluttaa sähköä noin 18 kWh sataselle ja se maksaa vähän alle kaksi euroa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Aloituksen mukaan sähköautolla matkustaessa, kyydissä olevat maksavat puolet 2 euron sähkökuluista ja toiset 2 euroa sadalle kilometrille renkaista.
      Viisi euroa sadalle kilometrille kyydissä olevalta parsikunnalta riittää.
      Muut ovat kuluja, jotka kuuluvat auton omistajalle. Onhan kyydissä olevien autostakin vastaavat kulut olemassa.
      Polttiksissakin yleensä vain polttoainekulut jaetaan monta kertaa. Toisinaan kyydissä olevat maksavat kokonaan polttoainekulut, joka sähkäautoissakin on mahdollista näin tehdä 2 euron kustannuksena. Näinhän sähköauton omistajat kustannuksensa kertovat-

      Oikeastaan on törkeää, jos sähköauton omistaja pyytää korvausta matkasta.
      Ottaen huomioon auton kallis hinta ja varallisuutensa voidessaan ostaa sähköauton.

      • Anonyymi
        UUSI

        Nyt kannattaisi ottaa ne lääkkeet.


    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköauton arvo alenee vain 50% ensimäisenä ajopäivänä, siinä riittää laskemista sitten miten halpaa se ajo on😂

      • Anonyymi
        UUSI

        Ostin juuri sellaisen yhden päivän ajetun sähköauton puoleen hintaan.
        Nyt mulla on yhden päivän vanha sähköauto joka ei maksanut juuri mitään.
        Ja ajan sillä alle kaksi euroa per sata kilsaa.
        Nyt ei vituta yhtään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4549
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2205
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      102
      1386
    4. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      20
      1237
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      74
      1178
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      125
      1010
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      998
    8. Jos saan sinut elämääni

      niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      925
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      257
      905
    10. Tulee ikävä

      Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      886
    Aihe