.... vammaisten palsta...

Pyörätuolissa istuva nainen

Mua jotenkin alko risoon, ko huomasin palstan, joka on tarkoitettu vammautuneille ihmisille. Sinänsä varmaan ihan hyvästä tahdosta lähtevä idea, mutta täytyy vaan sanoa, että henkilökohtaisesti inhoan tuollaista lokerointia. Ajatellaan heti, että kaksi pyörätuolissa istuvaa ihmistä tulee takuulla toimeen keskenään... Vähän sama asia kun täällä olisi kaikille blondeille sama palsta.. Olen koko ikäni istunut liikuntasairauden takia pyörätuolissa ja ihan samalla tavalla elänyt normaalia elämää kuin terveet ystäväni tiettyjen fyysisten rajoitteiden kanssa tietysti. minulla on myös vammautuneita ystäviä, mutta en halua lokeroida.. Se on vain yksi ominaisuus minussa ja jos en tee itse siitä numeroa niin ei tee muutkaan ja minua kohdellaan ihan normaalina immeisenä... Tottakai aina joskus törmää idiootteihin, jotka ei näe minussa muuta kuin 4 pyörää ja säälivät! Mutta ne pitää osata jättää oman onnensa nojaan, vaikka välillä se vituttaakin ja lujaa jos muutenkin on herkällä tuulella.. Mulla on hyvä elämä ja koen olevani onnellinen. Mulla on paljon ihania ystäviä, ihana perhe ja harrastuksia ja tulevaisuudessa opintojen päättyessä toivottvasti työ... En voi valittaa kaikilla meillä on omat ongelmamme, minulla se on vain näkyvä... Suomi sisulla etiä päin =)

29

1876

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PHK

näinkin.

Olen tässä pari kertaa kuullut lausuttavan että opasta sinä nyt tuota kurssin toista vammaista kun teillä on niin paljon yhteistä.

Ainoa yhdistävä tekijä on monta kertaa vain ollut se että molemmilla on joku vamma ja se ei ole ollut edes välttämättä sama.

• kako

no nii-i, sitä mieki vähä katoin, että onpas tosi järkevää. en ite ilmeisesti mahu tuohon "vammaiset" -kategoriaan, mutta silti. onko vammaisilla muka vaan 1 puheenaihe, joka voidaan katsoa omaksi foorumikseen, vähän kuin esim. urheilu? paskaa. eihän hesarissakaan mitään vammaisten sivuja ole. vituttaa tuollaset luokittelut.

• minä

kiitos hienosta kirjoituksestasi, jokainen meistä taitaa olla *vammainen*, kaikilla se vaan ei näy ulospäin.. jos se yhtään lohduttaa...

• Pyörätuolissa istuva nainen
        minä kirjoitti:

kiitos hienosta kirjoituksestasi, jokainen meistä taitaa olla *vammainen*, kaikilla se vaan ei näy ulospäin.. jos se yhtään lohduttaa...

Niinno en mä koe, että mua pitäisi miteskään lohdutella, koska en koe, että mulla menee huonosti... Ei se auta jäädä kitisemään, että miksi juuri mulle on käynyt näin, tavallaan se olisi aika itsekästäkin hommaa... Sille ei nyt vaan mahda mitään ja sen kanssa on opittava elämään ja kympillä... Tiedän varsin hyvin, että kaikilla meillä on huolemme ja hiasteemme, mulla vain kaikkien nähtävillä, avoin persoona ko muuteski olen *virne*... Aurinkoista kesän jatkoa sulle =)

• minä
        Pyörätuolissa istuva nainen kirjoitti:

Niinno en mä koe, että mua pitäisi miteskään lohdutella, koska en koe, että mulla menee huonosti... Ei se auta jäädä kitisemään, että miksi juuri mulle on käynyt näin, tavallaan se olisi aika itsekästäkin hommaa... Sille ei nyt vaan mahda mitään ja sen kanssa on opittava elämään ja kympillä... Tiedän varsin hyvin, että kaikilla meillä on huolemme ja hiasteemme, mulla vain kaikkien nähtävillä, avoin persoona ko muuteski olen *virne*... Aurinkoista kesän jatkoa sulle =)

kiitos ja samoin sinulle..

• Sinaida
        minä kirjoitti:

Juu ja tää on taas tätä ihme jeesustelua, jota inhoan.
        Kukkahattu-tädit ja muka-myötätuntoiset lässyttävät: kaikkihan me olemme vammaisia, se ei vain näy aina ulospäin...plaaplaa.
        Joku on vammainen, ja sillä selvä. Esim. liikuntavammaisella on usein jokin diagnoosi vammalleen, ja jos ei muusta syystä, niin siitä, että Kela vaatii sitä. Kehitysvammaisilla täytyy olla oma diagnoosinsa, kuntoutuksen yms. vuoksi. Vammattomilta edellämainitut puuttuvat. Piste.
        Jos taas on tarkoitus vihjata mielenterveysongelmiin sillä, ettei vamma näy ulospäin, niin hakoteillä ollaan taas. Myös liikuntavammaisella voi olla mielenterveysongelmia. Kuten myös kehitysvammaisella. Aivan kuten vammattomallakin. Mielenterveysongelmat ja vammaisuus ovat eri käsitteitä.

• minäkin

Kommentoinkin tuolla jossain ensimmäisissä keskusteluissa tätä ihan samaa asiaa, kun mielestäni on turhaa olla lokeroituna luukkuun, jonka päällä lukee "vammaiset". Muiden seassa ollaan ja eletään mekin.

• Erkki

Minusta palsta otsikolla "Vammaiset" kuulosti ihan hyvältä asialta. Ajattelin että kaikki vammaiset ja vammattomat voivat keskustella vammaisyuuteen liittyvistä asioista.

Mutta tuo selitys "Vammaisten oma keskustelupalsta" ei kuulosta asialliselta. Eivätkö täällä saa muut keskustella kuin vammaiset? Saavatko vammaiset keskustella muilla palstoilla? Hmm... Pääasia kuitenkin, että asioista puhutaan.

• Satunnainen

Ma kanssa ihmettelin, että missä täällä oikein sanotaan, että "vammaisten" pitäisi kirjoittaa vain tähän keskusteluun.
        Kaikille avoimiahan nämä ovat muutkin.
        Ja jos aiheesta tästä syntyy enemmänkin keskustelua, niin miksi se ei saisi olla omana osastonaan :)
        Voihan sen "blondit"-osastonkin perustaa, jos sille vaan kysyntää löytyy.

Itse vaan aavistan, että häirikointi tulee vesittämään tämän(kin) keskustelun

• minä itse
        Satunnainen kirjoitti:

Ma kanssa ihmettelin, että missä täällä oikein sanotaan, että "vammaisten" pitäisi kirjoittaa vain tähän keskusteluun.
        Kaikille avoimiahan nämä ovat muutkin.
        Ja jos aiheesta tästä syntyy enemmänkin keskustelua, niin miksi se ei saisi olla omana osastonaan :)
        Voihan sen "blondit"-osastonkin perustaa, jos sille vaan kysyntää löytyy.

Itse vaan aavistan, että häirikointi tulee vesittämään tämän(kin) keskustelun

...itse kukin voi osallistua. Identiteettejä voi olla monenlaisia: minä olen elänyt kauemmin aikaa
        ns. terveenä kuin vammautuneena (nykyisin sairastumisen jälkeen toispuolihalvaantuneena). Koen silti, että olen enemmän "minä" kuin "vammainen".

• ihmettelevä
        minä itse kirjoitti:

...itse kukin voi osallistua. Identiteettejä voi olla monenlaisia: minä olen elänyt kauemmin aikaa
        ns. terveenä kuin vammautuneena (nykyisin sairastumisen jälkeen toispuolihalvaantuneena). Koen silti, että olen enemmän "minä" kuin "vammainen".

täällä. En koe identiteetiltäni mitenkään muuttuneeni vammautumisen jälkeen. Liikuntavamma on tosiasia minkä kanssa on elettävä.

Minä ajattelin tämän palstan nähtyäni, että täällä varmaan olisi hyvä tilaisuus kysellä kokeneimmilta neuvoja ja informaatiota asioista mitkä askarruttavat. Aina joku tietää jostain asiasta kun itse on "huuli pyöreänä" byrokratian kanssa/sukeltelee lakiviidakossa ja kuinka joku on ratkaissut jonku arkipäiväsen ongelman. Itse ei aina näe ratkaisua vaikka se on aivan nenän edessä.

Koin tämän enemmänkin tietoa jakavana palstana kun jonain lokerona minne vammaiset on lykätty. Tuo vammaiset-sana antaa vain vihjeen siitä että täältä löytyy henkilöitä jotka tietävät nimenomaan vammaisuuteen liittyvistä asioista. Ihan vaikka siitä että millaisia kokemuksia on jostain lomakohteesta ihan liikuntavammaisen näkökulmasta.

Olenko erehtynyt? Me itse kai kuitenkin teemme palstasta sen mikä se on.

ihmettelevä kirjoitti:

täällä. En koe identiteetiltäni mitenkään muuttuneeni vammautumisen jälkeen. Liikuntavamma on tosiasia minkä kanssa on elettävä.

Minä ajattelin tämän palstan nähtyäni, että täällä varmaan olisi hyvä tilaisuus kysellä kokeneimmilta neuvoja ja informaatiota asioista mitkä askarruttavat. Aina joku tietää jostain asiasta kun itse on "huuli pyöreänä" byrokratian kanssa/sukeltelee lakiviidakossa ja kuinka joku on ratkaissut jonku arkipäiväsen ongelman. Itse ei aina näe ratkaisua vaikka se on aivan nenän edessä.

Koin tämän enemmänkin tietoa jakavana palstana kun jonain lokerona minne vammaiset on lykätty. Tuo vammaiset-sana antaa vain vihjeen siitä että täältä löytyy henkilöitä jotka tietävät nimenomaan vammaisuuteen liittyvistä asioista. Ihan vaikka siitä että millaisia kokemuksia on jostain lomakohteesta ihan liikuntavammaisen näkökulmasta.

Olenko erehtynyt? Me itse kai kuitenkin teemme palstasta sen mikä se on.

Niinno voihan sen tietenkin noinkin ajatella... Mua henkilökohtaisesti vaan risoo jo sana vammainen.. Musta se on kamalan negatiivinen ja alentava sana. Jos multa itseltä kysytään itselläni on liikuntasairaus, kuulostaa mukavammalta vai mitä?.. Ja tietenkin on hyvä jos joku kaipaa ns. kohtalotovereita ja sattuu täältä sellaisen löytämään. Itselläni ei vain siihen tarvetta ole ja ne kanavat olen löytänyt muualta...

• Ihmettelevä

Niinno voihan sen tietenkin noinkin ajatella... Mua henkilökohtaisesti vaan risoo jo sana vammainen.. Musta se on kamalan negatiivinen ja alentava sana. Jos multa itseltä kysytään itselläni on liikuntasairaus, kuulostaa mukavammalta vai mitä?.. Ja tietenkin on hyvä jos joku kaipaa ns. kohtalotovereita ja sattuu täältä sellaisen löytämään. Itselläni ei vain siihen tarvetta ole ja ne kanavat olen löytänyt muualta...

on hyvä jos katsoo pärjäävänsä täysin omillaan ilman vertaisiaan. Kohtalotovereita voi haluta kuunnella muutenkin kuin kontakti mielessä. Siellä tietokoneiden ääressä on varmaan valtava tieto- ja kokemusmäärä koolla. Vai nostaako tässä suomalainen perikateus päätään eli jos minä olen joutunut käymään kaiken läpi vaikeimman kautta niin en takulla neuvo muita, jotta toiset ei pääsisi helpommalla.

Ja mitä sanoille ja niiden merkityksille tulee niin itsehän me niille sisällön annamme eikö totta. Jos itse ajattelen olevani jollain tavalla "huonompi" niin muutkin ihmiset ajattelee niin hetken kuluttua.

Minusta on vain surullista, että sen kerran kun vammaisille järjestetään jotain niin heti aletaan pohtia että mikä negatiivinen taka-ajatus tällä kaikella on. Voitaisiko kerrankin suhtautua johonkin ihan avoimin mielin ja ensiksi katsoa millaiseksi tämä palsta muotoutuu.

Kuten viimeksi sanoin, niin ME kirjoittajathan tämän palstan sisällön kuitenkin päätämme ja vaikutamme siihen tuomalla esiin omia mielipiteitään. Sisältöön vaikuttaminen täytyy aloittaa heti nyt kun palsta on vasta muotoutumassa.

• ss

Minusta "vammainen" ei ole negatiivinen eikä alentava sana, vaan aivan neutraali sana.

Huolimatta siitä, että pikkupojat käyttävät sitä joskus eri merkityksessä.

• Ihmettelevä (lohikäärme)
        ss kirjoitti:

Minusta "vammainen" ei ole negatiivinen eikä alentava sana, vaan aivan neutraali sana.

Huolimatta siitä, että pikkupojat käyttävät sitä joskus eri merkityksessä.

sitten sanasta vammainen vasta leimaava tuleekin kun ryhdymme kilpaa keksimään että miten kyseistä ilmaisua parhaiten onnistuu kiertämään.

Mitäköhän itse sitten olisin: ex-vammaton ja ex-sairas, joka sairauden seurauksena sai liikuntavamman.:) Olisikohan "sekundavammainen" sitten sopivampi nimitys.:D

Se, että jotkut ovat niin epäkypsiä että käyttävät vammais-sanaa toisessa merkityksessä tuskin on syy etsiä kaiken maailman kiertoilmaisuuksia. Kyllä nämä samat tyypit vääntelisi näitä kiertoilmaisuuksiakin ihan samalla tavalla.

Ihmettelevä kirjoitti:

on hyvä jos katsoo pärjäävänsä täysin omillaan ilman vertaisiaan. Kohtalotovereita voi haluta kuunnella muutenkin kuin kontakti mielessä. Siellä tietokoneiden ääressä on varmaan valtava tieto- ja kokemusmäärä koolla. Vai nostaako tässä suomalainen perikateus päätään eli jos minä olen joutunut käymään kaiken läpi vaikeimman kautta niin en takulla neuvo muita, jotta toiset ei pääsisi helpommalla.

Ja mitä sanoille ja niiden merkityksille tulee niin itsehän me niille sisällön annamme eikö totta. Jos itse ajattelen olevani jollain tavalla "huonompi" niin muutkin ihmiset ajattelee niin hetken kuluttua.

Minusta on vain surullista, että sen kerran kun vammaisille järjestetään jotain niin heti aletaan pohtia että mikä negatiivinen taka-ajatus tällä kaikella on. Voitaisiko kerrankin suhtautua johonkin ihan avoimin mielin ja ensiksi katsoa millaiseksi tämä palsta muotoutuu.

Kuten viimeksi sanoin, niin ME kirjoittajathan tämän palstan sisällön kuitenkin päätämme ja vaikutamme siihen tuomalla esiin omia mielipiteitään. Sisältöön vaikuttaminen täytyy aloittaa heti nyt kun palsta on vasta muotoutumassa.

Ensinnäkään en koe, että jos ihminen istuu pyörätuolissa ja myös toinen ihminen istuu he ovat vertaisia... musta vertaisuus sieluntoveruus lähtee jostain muualta omista intresseistä ja intohimoista harrastuksista.. yksinkertaisesti sanottuna sielusta. Perikateus siitä, että tällainen palsta on saatu aikaan.. Miksi ihmeessä mä kateellinen olisin...? Ajatuksenakin jo aika hassu ja ei ne suomalaiset sen kateellisempaa kansaa ole kuin muutkaan... Mulla on tietoa ja kokemusta koko ikäni olen pyörätuolissa istua töröttänyt, mutta niinkuin nytkin olen jo tässä vaiheessa huomaanut tästä on tulossa yhenlainen itsesääli/ruikutus palsta, jossa keskitytään vaan siihen kaikista epäolennaisimpaan, omaan sairauteen... Takuulla saat pyöriä itsesäälissä jos alat vain miettimään asiaa päivät pitkät.. Sen sijaan kannattaa kohdistaa omat voimavarat johonkin ihan muualle... Ja minulla on myös ystäviä, jotka ovat pyörätuolissa, mutta takuullahan he eivät ole siksi ystäviäni, vaan siksi että meillä synkkaa muuten...

• Ihmettelevä

Ensinnäkään en koe, että jos ihminen istuu pyörätuolissa ja myös toinen ihminen istuu he ovat vertaisia... musta vertaisuus sieluntoveruus lähtee jostain muualta omista intresseistä ja intohimoista harrastuksista.. yksinkertaisesti sanottuna sielusta. Perikateus siitä, että tällainen palsta on saatu aikaan.. Miksi ihmeessä mä kateellinen olisin...? Ajatuksenakin jo aika hassu ja ei ne suomalaiset sen kateellisempaa kansaa ole kuin muutkaan... Mulla on tietoa ja kokemusta koko ikäni olen pyörätuolissa istua töröttänyt, mutta niinkuin nytkin olen jo tässä vaiheessa huomaanut tästä on tulossa yhenlainen itsesääli/ruikutus palsta, jossa keskitytään vaan siihen kaikista epäolennaisimpaan, omaan sairauteen... Takuulla saat pyöriä itsesäälissä jos alat vain miettimään asiaa päivät pitkät.. Sen sijaan kannattaa kohdistaa omat voimavarat johonkin ihan muualle... Ja minulla on myös ystäviä, jotka ovat pyörätuolissa, mutta takuullahan he eivät ole siksi ystäviäni, vaan siksi että meillä synkkaa muuten...

Miksi otit tuon kateus asian heti noin henkilökohtaisesti? Tiettävästi en viitannut sinuun mitenkään.

Ja tuota vertais-sanaa käytetään kun puhutaan muista vammaisista/kohtalotovereista. Minkä sinäkin varsin hyvin tiedät.

Ja edelleen ties kuinka monenen kerran palstasta tulee sellainen kuin kirjoittajat itse haluaa ja siihen voit myös itse omalta osaltasi vaikuttaa, mikäli haluat.

• ihmettelevä
        Ihmettelevä kirjoitti:

Miksi otit tuon kateus asian heti noin henkilökohtaisesti? Tiettävästi en viitannut sinuun mitenkään.

Ja tuota vertais-sanaa käytetään kun puhutaan muista vammaisista/kohtalotovereista. Minkä sinäkin varsin hyvin tiedät.

Ja edelleen ties kuinka monenen kerran palstasta tulee sellainen kuin kirjoittajat itse haluaa ja siihen voit myös itse omalta osaltasi vaikuttaa, mikäli haluat.

liittyen mahdolliseen "kateuteen" oli täysin retorinen ja siksi myös tarkoitettu.

Osaan nyt jatkossa varoa heittämästä minkäänlaista kysymystä ilmaan, koska se voidaan näköjään ymmärtää henkilökohtaisuudeksi.

• Ihmettelevä

muuten, että koet sen niin että täällä ollaan itsesäälin vallassa ja että sitä ruikutetaan, mikäli ihminen uskaltaa paljastaa tunteensa ja kertoa millaiseksi he kokevat tilanteensa. Ei se, mitään takertumisesta omaan vammaansa välttämättä kerro.

Vammansa kielto voi taas aiheuttaa reaktion että haluaa välttää kaikkea vammaisuudeen liittyvää. Silloin ylikorostuu halu pärjätä omillaan jne... Tähän ei vaikuta mitenkään se kuinka kauan on ollut vammaisena. Jotkut pääsee jaloilleen aiemmin ja joitakin se vaivaa taas koko elämän. Huomautan että, puhun nyt omasta kokemuksesta, jotta kukaan ei ottaisi tätä henkilökohtaisesti.

Tämä Ihmettelevä lakkaa ihmettelevästä ja vetäytyy poissa, jotta ei loukkaisi ketään.

• Puutiikeri74
        Ihmettelevä kirjoitti:

muuten, että koet sen niin että täällä ollaan itsesäälin vallassa ja että sitä ruikutetaan, mikäli ihminen uskaltaa paljastaa tunteensa ja kertoa millaiseksi he kokevat tilanteensa. Ei se, mitään takertumisesta omaan vammaansa välttämättä kerro.

Vammansa kielto voi taas aiheuttaa reaktion että haluaa välttää kaikkea vammaisuudeen liittyvää. Silloin ylikorostuu halu pärjätä omillaan jne... Tähän ei vaikuta mitenkään se kuinka kauan on ollut vammaisena. Jotkut pääsee jaloilleen aiemmin ja joitakin se vaivaa taas koko elämän. Huomautan että, puhun nyt omasta kokemuksesta, jotta kukaan ei ottaisi tätä henkilökohtaisesti.

Tämä Ihmettelevä lakkaa ihmettelevästä ja vetäytyy poissa, jotta ei loukkaisi ketään.

Älä ihmeessä lähe mihkää,sulla on ollu hyvii neuvoja ja mielipiteitä....Muuten katsopas posti-
        laatikkoosi,siellä on viesti minulta =).

Ihmettelevä kirjoitti:

Elä nyt ihmeessä poistu.. Enkä ole loukkaantunut, en vain ole kanssasi samaa mieltä.. Eikä muutenkaan saa heti antaa periksi ja häipyä vaikka konflikteja syntyisikin.. Tässä meillä on vain näkemyseroja.. 80% täällä olleista viesteistä on minun mielestä olleet ruikutus/itsesääliviestejä, jotka ei johda mihinkään. Ei neuvoa kysyviä tai muuten vain pohtivia... Mulla on varaa sanoa, koska mut luokitellaan vaikeavammaiseksi liikuntasairaudestani johtuen... Tottakai tää on vain mun mielipiteeni, mutta jos täällä aletaan vaan vatvoon omia sairauksia ja kuinka paskaa se on, niin olen varma että mitään positiivisia vaikutuksia sillä ei ainakaan ole... Ja terveet ihmiset saa lukiessaan viestejä jälleen yhden hyvän syyn vain sääliä, koska täällä valtaprosentuaalisesti annetaan kuva, että sairas ja onnellinen ei sovi yhteen

• Pyörätuolissa istuva nainen kirjoitti:

tuo se vasta järkyttävä ilmaisu onkin, melkein pahempi kuin "tauti", joksi näitä liikuntavammoja/rajoitteita kuulee myös joskus nimiteltävän. Siis tuosta "liikuntasairaus" termistähän tulee ainakin itselleni, ja varmasti monelle muullekkin,ihan kävelevälle/vammattomalle mieleen että se ois tarttuvaa. Kyllä liikuntavammainen tai liikuntarajoitteinen ovat aivan hyviä termejä näille jutskille

• pahin ennakkoluulo, että ois muka joku itsestäänselvyys että esim. kaksi pyörätuolissa istuvaa, samalla tavalla liikuntavammaista/liikuntarajoitteista olis ihan automaattisesti toimeen keskenään. Kokemuksesta voin sanoa ettei todellakaan pidä paikkaansa

• ns.terve

Heips! Minä olin iloisesti yllättynyt kun löysin tämän palstan. Ajattelin, että täältä varmasti saa tietoa, neuvoa yms. Täällä kuitenkin lähinnä nahistellaan kuka on mitäkin :( On tietysti ollut ihan asiallisiakin aiheita ja vastauksia, ettei nyt mennä yleistämään.

Miksi käyn lukemassa täällä? Rakastuin ja rakkaani on pyörätuolissa. Tietenkin halusin tietää miten tämä vaikuttaa jokapäiväiseen elämään. Halusin kuitenkin antaa rakkaani kertoa omista jutuistaan sitä mukaa kuin hän haluaa kertoa. Jotain olen kysynyt, kaikkea ei kuitenkaan osaa ottaa huomioon, eikä osaa kaikkea kysyä. En halua myöskään olla tunkeileva ja pahoittaa mitenkään toisen mieltä näin alussa. Tästä on kuitenkin vaikea saada suomenkielistä tietoa, ihan kuin tämä olisi jokin tabu suomessa.
        Täällä myös näkee (anteeksi vain) katkeroituneita ihmisiä. Onneksi rakkaani on iloinen ja hänellä riittää huumorintajua, vaikka välillä näen, ettei kaikki ole helppoa eikä kaikkea voi huumorilla kuitata. Suhde on kuitenkin sen verran tuore, ettei kaikista ongelmista ja noloista asioista ehkä pysty kertomaan heti minulle. Minä kuitenkin olen realistinen, tässä suhteessa on ja tulee olemaan paljon haasteita. Otan asiat yksi kerrallaan, sitä mukaa kuin uutta tulee. Tietoa, kokemuksia kaivan netistä edelleen.

En tiedä, menikö kirjoitukseni ohi aiheen. Pidän kuitenkin palstaa hyvänä sen takia, että on se tietty paikka jonne helposti löytää. Paikka mistä tietää, että sieltä löytää samoja aiheta käsitteleviä ihmisiä. Paikka, josta voi saada ideoita. Keskustelemalla täällä, voi huomata, että jonkin asian voi tehdä helpommin tai saa neuvon kuinka jokin toinen asia tehdään.

Tuskin olen ensimmäinen tai viimeinen ns. terve joka täällä lukee. Joka on samassa tilanteessa kuin minä. Löytänyt sen elämänsä rakkauden ja haluaa kuulla toisten kokemuksista. Ehkä joku päätyy päätökseen, ettei tämä ole hänen elämäänsä tai kuten minä, löysin elämäni rakkauden. Tiedän hänen olevan pyörätuolissa, mutta en koskaan ole "nähnyt" sitä, olen aina nähnyt kokonaisen ihmisen, jopa paljon paremman, kuin moni itseään terveenä pitävä on.

• tuolla kurkkaamassa
        ns.terve kirjoitti:

Heips! Minä olin iloisesti yllättynyt kun löysin tämän palstan. Ajattelin, että täältä varmasti saa tietoa, neuvoa yms. Täällä kuitenkin lähinnä nahistellaan kuka on mitäkin :( On tietysti ollut ihan asiallisiakin aiheita ja vastauksia, ettei nyt mennä yleistämään.

Miksi käyn lukemassa täällä? Rakastuin ja rakkaani on pyörätuolissa. Tietenkin halusin tietää miten tämä vaikuttaa jokapäiväiseen elämään. Halusin kuitenkin antaa rakkaani kertoa omista jutuistaan sitä mukaa kuin hän haluaa kertoa. Jotain olen kysynyt, kaikkea ei kuitenkaan osaa ottaa huomioon, eikä osaa kaikkea kysyä. En halua myöskään olla tunkeileva ja pahoittaa mitenkään toisen mieltä näin alussa. Tästä on kuitenkin vaikea saada suomenkielistä tietoa, ihan kuin tämä olisi jokin tabu suomessa.
        Täällä myös näkee (anteeksi vain) katkeroituneita ihmisiä. Onneksi rakkaani on iloinen ja hänellä riittää huumorintajua, vaikka välillä näen, ettei kaikki ole helppoa eikä kaikkea voi huumorilla kuitata. Suhde on kuitenkin sen verran tuore, ettei kaikista ongelmista ja noloista asioista ehkä pysty kertomaan heti minulle. Minä kuitenkin olen realistinen, tässä suhteessa on ja tulee olemaan paljon haasteita. Otan asiat yksi kerrallaan, sitä mukaa kuin uutta tulee. Tietoa, kokemuksia kaivan netistä edelleen.

En tiedä, menikö kirjoitukseni ohi aiheen. Pidän kuitenkin palstaa hyvänä sen takia, että on se tietty paikka jonne helposti löytää. Paikka mistä tietää, että sieltä löytää samoja aiheta käsitteleviä ihmisiä. Paikka, josta voi saada ideoita. Keskustelemalla täällä, voi huomata, että jonkin asian voi tehdä helpommin tai saa neuvon kuinka jokin toinen asia tehdään.

Tuskin olen ensimmäinen tai viimeinen ns. terve joka täällä lukee. Joka on samassa tilanteessa kuin minä. Löytänyt sen elämänsä rakkauden ja haluaa kuulla toisten kokemuksista. Ehkä joku päätyy päätökseen, ettei tämä ole hänen elämäänsä tai kuten minä, löysin elämäni rakkauden. Tiedän hänen olevan pyörätuolissa, mutta en koskaan ole "nähnyt" sitä, olen aina nähnyt kokonaisen ihmisen, jopa paljon paremman, kuin moni itseään terveenä pitävä on.

Tosi hyvä ja asiallinen saitti, josta saa ihan oikeaa tietoa: selkaydinvamma.fi

• wistful
        ns.terve kirjoitti:

Hei ns.terve. Itse samasta syystä olen tätä foorumia lukenut (rakastuin mieheen, joka on pyörätuolissa) ja valitettavasti huomannut saman, kuin sinä palstan suhteen. Mutta ihan oikeaa infoakin ja rakentavaa keskustelua on löytynyt. Myös selkaydinvamma.fi on hyvä sivusto, harmi vain sen keskustelupuoli on suht hiljainen.

Onnea paljon sinulle ja elämäsi rakkaudelle! :)

• ns.terve
        wistful kirjoitti:

Hei ns.terve. Itse samasta syystä olen tätä foorumia lukenut (rakastuin mieheen, joka on pyörätuolissa) ja valitettavasti huomannut saman, kuin sinä palstan suhteen. Mutta ihan oikeaa infoakin ja rakentavaa keskustelua on löytynyt. Myös selkaydinvamma.fi on hyvä sivusto, harmi vain sen keskustelupuoli on suht hiljainen.

Onnea paljon sinulle ja elämäsi rakkaudelle! :)

Kevät jo kovasti on tulollaan ja elämä menee iloisesti eteenpäin. Kiirettä on pitänyt. Rakkaus kukoistaa =)
        Parille edelliselle kirjoittajalle: Tuo selkäydinvamma.fi sivusto onkin jo tuttu paikka. Oliskos vielä vinkata muita hyviä paikkoja, missä vois käydä lukemassa?

• wistful
        ns.terve kirjoitti:

Kevät jo kovasti on tulollaan ja elämä menee iloisesti eteenpäin. Kiirettä on pitänyt. Rakkaus kukoistaa =)
        Parille edelliselle kirjoittajalle: Tuo selkäydinvamma.fi sivusto onkin jo tuttu paikka. Oliskos vielä vinkata muita hyviä paikkoja, missä vois käydä lukemassa?

Tervehdys taas ns.terve. Ihana kuulla, että rakkaus kukoistaa! :)

Onhan Invalidiliiton sivusto jo tuttu? http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/ esim. IT-lehden artikkelit ovat ihan mielenkiintoista luettavaa :) Löytyy myös osittain nettiversiona, linkki heti tuossa etusivulla.

Ja itse asiassa Google Scholar -palvelimen kautta voipi löytyä tutkimuksia ja julkaisuja http://scholar.google.fi/ hakukenttään vain mm. "selkäydinvamma", tai mistä nyt tietoa haetkaan.

Youtubesta olen löytänyt ihan videoita englanninkielisillä hakusanoilla, missä mm. selkäydinvammaiset ovat kuvanneet arkipäivän touhujaan ja jakaneet vinkkejä, tietoa ja kokemuksia.

Vähän olen itsekin löytänyt, mutta sentäs jotain :) Siis jos suomenkielellä haen.

Parhainta jatkoa teille

• ns.terve
        wistful kirjoitti:

Tervehdys taas ns.terve. Ihana kuulla, että rakkaus kukoistaa! :)

Onhan Invalidiliiton sivusto jo tuttu? http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/ esim. IT-lehden artikkelit ovat ihan mielenkiintoista luettavaa :) Löytyy myös osittain nettiversiona, linkki heti tuossa etusivulla.

Ja itse asiassa Google Scholar -palvelimen kautta voipi löytyä tutkimuksia ja julkaisuja http://scholar.google.fi/ hakukenttään vain mm. "selkäydinvamma", tai mistä nyt tietoa haetkaan.

Youtubesta olen löytänyt ihan videoita englanninkielisillä hakusanoilla, missä mm. selkäydinvammaiset ovat kuvanneet arkipäivän touhujaan ja jakaneet vinkkejä, tietoa ja kokemuksia.

Vähän olen itsekin löytänyt, mutta sentäs jotain :) Siis jos suomenkielellä haen.

Parhainta jatkoa teille

Kiitos wistful linkeistä ja vinkeistä.

Iloista kesän odotusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7820
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2009
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1940
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1653
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe