Asunto ennakkoperintönä rintaperilliselle

Anonyymi-ap

Isäni on joutunut muuttamaan heikentyneen terveydentilan vuoksi yhteisöllisen asumisen palvelutaloon. Isäni omistaa kerrostalokaksion jonka tulevaisuutta nyt pohdimme. Isällä on ollut kaksi poikaa joista nuorempi kuoli pari vuotta sitten, hänellä ei ollut rintaperillisiä. Elossa siis toinen poika eli minä joka olen siis ainoa rintaperillinen.

Todennäköisimpänä vaihtoehtona pidämme sitä että isäni antaisi asunnon ennakkoperintönä minulle ja minä voisin sitten ratkaista mitä asunnolle teen, pidänkö jonkin aikaa tyhjillään, vuokraanko vai myynkö.

Miten tämä prosessi käytännössä hoidetaan, tarvittavat asiapaperit, todistajat, asunnon arvon arvioinnit yms?

18

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Isäsi sen tietää, lahjoittaako vai ei. Lahjakirja.

• Anonyymi

Jos isälläsi ei ole edunvalvojaa, hän saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa.

Voit käyttää verolaskuria, jossa voit arvioida lahja- ja perintöverojen suuruuksia.

Ensimmäisenä tulisi mieleen nyt lahjakirja, tai mahdollinen hallinnansiirto, jossa asunnon mahdolliset vuokratulot saa joko isä tai sinä. Lisäksi lahjakirjassa isäsi on mahdollista pidättää elinikäinen hallintaoikeus, jolla maksettavaa veroa saa alas. Näillä kaikilla on vero- ja vastaavia seurauksia, joista ei vähiten palvelutalon kustannuksissa.

Tarvitseeko isäsi rahaa, tarvitsetko sinä?

Edelleen kyseeseen tulisi alihintainen tai lahjanluonteinen kauppa, jossa ostat asunnon käypään hintaan nähden alemmalla hinnalla (raja on 75 % käyvästä hinnasta). Tästä tehdään luovutuskirja, siis kauppakirja.

Edelleen, jos voisit ottaa asunnon omaan käyttöösi kodiksi kahdeksi vuodeksi, sillä on vaikutusta maksettavien verojen määrään.

Vain itse tunnette tarpeenne. Ellet itse osaa laskea muodostuvia kokonaiskustannuksia teille molemmille, kannattaa kääntyä vero- ja perintöoikeutta hallitsevan juristin puoleen. Se saattaa kannattaa taloudellisesti.

• Anonyymi

Aloittaja täsmentää. Isä on siis täysin oikeustoimikelpoinen eikä hänellä ole sellaista rahantarvetta joka olisi asunnon myymisestä kiinni. Minulla rahantarvetta enemmänkin olisi, tulossa siis remonttia omaan omakotitaloomme jossa siis asun vaimoni kanssa. Remonttien maksamista en toki ole laskenut minkään perintöjen varaan. Isällä on siis halu saada asiat menemään niin että minä saisin jo helpotettua taloudellista tilannettani koska hänellä ei siihen tarvetta, taloudellinen tilanne hyvä asunnosta riippumatta.

Vierastan ajatusta että ottaisin asunnon käyttööni kahdeksi vuodeksi vaikka tiedänkin että näissä asioissa monenlaisia ratkaisuja tehdäänkin. Lyhyesti sanoen tarkoitus hoitaa asia ilman monimutkaisia "kikkailuja" mutta kuitenkin niin että selviäisin mahdollisimman kohtuullisilla veroseuraamuksilla jne. Ymmärrän toki että jos pidän asunnon itselläni ja vaikka vuokraisin sen joksikin aikaa niin joudun maksamaan veroa myös mahdollisesta myyntivoitosta mikäli myöhemmin myyn asunnon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloittaja täsmentää. Isä on siis täysin oikeustoimikelpoinen eikä hänellä ole sellaista rahantarvetta joka olisi asunnon myymisestä kiinni. Minulla rahantarvetta enemmänkin olisi, tulossa siis remonttia omaan omakotitaloomme jossa siis asun vaimoni kanssa. Remonttien maksamista en toki ole laskenut minkään perintöjen varaan. Isällä on siis halu saada asiat menemään niin että minä saisin jo helpotettua taloudellista tilannettani koska hänellä ei siihen tarvetta, taloudellinen tilanne hyvä asunnosta riippumatta.

Vierastan ajatusta että ottaisin asunnon käyttööni kahdeksi vuodeksi vaikka tiedänkin että näissä asioissa monenlaisia ratkaisuja tehdäänkin. Lyhyesti sanoen tarkoitus hoitaa asia ilman monimutkaisia "kikkailuja" mutta kuitenkin niin että selviäisin mahdollisimman kohtuullisilla veroseuraamuksilla jne. Ymmärrän toki että jos pidän asunnon itselläni ja vaikka vuokraisin sen joksikin aikaa niin joudun maksamaan veroa myös mahdollisesta myyntivoitosta mikäli myöhemmin myyn asunnon.

Jos asian pitää olla yksioikoinen, eikä verojen optimointia tarvita, tehkää lahja + lahjakirja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saatte täällä kummallisia vastauksia, mutta niistä ei pidä välittää, tuo asuminen tarkoittaa omaa käyttöä että itse asuu siinä, joko lahjaksi saamispäivämäärästä lähtien, samoin kun saa perinnöksi, niin vasta siitä lähtien asuminen määräajan, ei siis jos muuttaisit nyt siihen ja isäsi kuolisi vasta viiden vuoden päästä. Tarkemmin löydät asian vero fi.

En yhtäkkiä muista kuinka oli lahjaksi saannissa, mutta perinnön kohdalla on, ettei mene varainsiirtoveroa kun on asunut itse.

Perintö/lahjaveron joudutte maksamaan

Isänne eläessä, ehkä lahjoitus tällä hetkellä paras ja jos otatte vuokralaisen, on se teille tuloa joka verotetaan ja ajankohtaa ei tiedetä milloim voitte olla perinnösaaja ja vuokra ajan jälkeen menee varainsiirtovero.

Asumisero ei ole sillain määräävä tekijä jos kahden vuoden asumisen jälkeen huomaattekin ns. vaimon olevankin hyvä , muutatte takaisin kotiin ja myytte asunnon ilman varainsiirtoveroa

Eli isänne lahjoittaa, olette asumiserossa tarpeellisen ajan ja sitten myytte, mutta remontointi joutuisi odottamaan.

• Anonyymi

Isä myy asunnon omalla nimellä. Ei pitäisi mennä veroa. Sitten isä antaa rahaa ennakkoperintönä sen verran kun haluaa. 20000€ asti perintö on verotonta.
      5000€ asti pystyy myös antaa lahjaksi ilman veroseuraamuksia.

• Anonyymi

Jätit pari tärkeää seikkaa mainitsematta, lahjaa ei voi antaa samalla kertaa kun antaa ennakkoperintöä, vaan joutuu ehkä odottamaan pari kolme vuotta, sitten lahjana ja taas odotetaan se kolme vuotta että ei mene lahjaveroa seuraavasta lahjasta, eli vasta on saatu 30 000 ja lisäksi se, että kuinka kauan menee myynnissä, että isä on myynyt asunnon, paikkakunnasta ja asunnon sijainnista riippuu paljon kuinka nopeasti menee kaupaksi..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jätit pari tärkeää seikkaa mainitsematta, lahjaa ei voi antaa samalla kertaa kun antaa ennakkoperintöä, vaan joutuu ehkä odottamaan pari kolme vuotta, sitten lahjana ja taas odotetaan se kolme vuotta että ei mene lahjaveroa seuraavasta lahjasta, eli vasta on saatu 30 000 ja lisäksi se, että kuinka kauan menee myynnissä, että isä on myynyt asunnon, paikkakunnasta ja asunnon sijainnista riippuu paljon kuinka nopeasti menee kaupaksi..

Sitä en tiennyt että lahjaa ei voida antaa samanaikaisesti. (Minulla kun tällaista sattuu niin harvoin).
        Voihan isä antaa vaikka koko omaisuutensa ennakkoperintönä. Sama perintövero siitä menee.
        Tämä nyt oli vain yksi vaihtoehto idea. Kun isä myy asuntoa niin vältyy mahdollisesta myyntivoittoverosta joka on paljon suurempi kuin perintövero. Perijä saa suoraan rahaa mikä on käyttökelpoisempi tässä tapauksessa. Ja helpompi arvioida perintövero.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä en tiennyt että lahjaa ei voida antaa samanaikaisesti. (Minulla kun tällaista sattuu niin harvoin).
        Voihan isä antaa vaikka koko omaisuutensa ennakkoperintönä. Sama perintövero siitä menee.
        Tämä nyt oli vain yksi vaihtoehto idea. Kun isä myy asuntoa niin vältyy mahdollisesta myyntivoittoverosta joka on paljon suurempi kuin perintövero. Perijä saa suoraan rahaa mikä on käyttökelpoisempi tässä tapauksessa. Ja helpompi arvioida perintövero.

Katsos nyt kun verottaja joko laskee lahjoitukseksi 20 000 + 5000 tai ennakkoperinnöksi saman 25 000 eli jomminkummin, siinä ei auta mitkään lahjakirjatkaan koska antaja on sama henkilö.

Pahimmassa tapauksessa verottaja tekee poliisille tutkintapyynnön veron kiertämisestä

Hullu saa olla, muttei niin saatanan tyhmä.

Aloittaja ei kerro mitään isän puolen sukulaisista, vaimon puolen, onko hänen vanhemmat eronneet, eli asiaa ei valaista muuta kuin, että hän olisi ainoa peeillinen.

Onko edesmenneellä veljellä ollut mitä??

• Anonyymi

Voi teitä! Ennakkoperinnöstä ei makseta sitä annettaessa perintöveroa. Ennakkoperintö on aina lahja ja siitä maksetaan lahjaveroa.

Kolmen vuoden aikana saa lahjoittaa tai antaa ennakkoperintöä verottomasti 5.000 euroa samalle lahjansaajalle.

Ennakkoperintö vaikuttaa perintöveron määrään niin, että annetusta ennakkoperinnösta perittävän kuoltua vähennetään maksettu LAHJAVERO ja ennakkoperinnöt lisätään saatuun perintöön, joka perittävän kuoltua perilliselle tulee. Perintö ja ennakkoperinnöt yhteenlaskettuna sitten verotetaan perintöverotuksessa huomioon ottaen siitä vähennetty lahjavero.

• Anonyymi

Aloittaja täsmentää edelleen. Vanhempani erosivat 35 vuotta sitten ja äitini kuoli 21 vuotta sitten. Vanhemmillani oli kaksi poikaa joista vanhempi olen siis minä eli ketjun aloittaja. Itse olen naimisissa eikä minulla ja vaimollani ole yhteisiä lapsia eikä kummallakaan myöskään lapsia aiemmista suhteista. Pikkuveljeni kuoli 2,5 vuotta sitten eikä hänelläkään ollut lapsia eli mielestäni asia on varsin yksiselitteinen perintöosuuksien suhteen eikä isäni eikä edesmenneen äitini muilla sukulaisilla ole minun ymmärtääkseni mitään tekemistä tämän asian suhteen.

Alunperin kerroin vain isäni omistusasunnosta jonka tulevaisuus pitäisi ratkaista, isäni tahdonilmaisu on siis se että asunto siirtyisi minun omistukseeni ja minä sitten tekisin sillä mitä parhaaksi katson. Kuten aiemmin jo kerroinkin niin en lähde mihinkään "kikkailuihin" kuten että siirryn kirjoille isäni asuntoon vähintään kahdeksi vuodeksi jne.

Isälläni on myös kesämökkikiinteistö joka minulla on tarkoitus joka tapauksessa pitää tulevaisuudessakin joten ajattelin että sitä ei ehkä kannata tässä vaiheessa ottaa mukaan ennakkkoperintöasiaan joka siis koskisi vain asuntoa.

Mitenkä asunnon arvo perintöverotuksen määräämistä varten tapahtuu, pitääkö minun itse hankkia asunnon hinta-arvio kiinteistönvälittäjältä vai käyttääkö verottaja jotakin keskihintaa perintöveroa määrättäessä?

• Anonyymi

Eli haluat maksaa kahdet perintöverot joista molemmista poistetaan tuo verorajan alittava summa eli kikkailet verotusta pienemmäksi?

Kyllä se kuuluu muukin suku.

Katsos nyt, kun teistä aika jättää, menee (leski ei siis peri) omaisuutenne eloon jääneelle ja eloon jääneen menehtyessä perii jälkeen jääneen omaisuudesta aiemmin kuolleen perimiseen oikeutetut puolet ja toisen puolen toisen haaran peromiseen oikeutetut, eli isovanhemmat, isovanhempien muut lapset ja heidän jälkeläiset, niin kauan kunnes jälkeäisiä ei ole, eli kuten perintökaaren 2lku 1 ja 3§ kertookin.

Teidän asiassa ei ole tällöin mitään mahdollisuutta, kuin se, että maksatte ennakkoon saamastanne perintöveron, että myydessänne täyden varainsiirtoveron eli veroa noin 40% yhteensä ja myöhemmin isänne poismenon jälkeen taas perintöveron kesäkiinteistöstä.

Olkaapa hyvä.

T. Professional of the word's and law, Lawetorder Z via V

• Anonyymi

Lisään vielä kun en huomsnnut kysymäänne.

Verotus arvo perustuu perukirjaarvoon, (normaali periminen), ennakkoperinnössä ilmoitettuun arvoon eli ennakkoperinnön saadessa siitä asunnosta arvo ilmoitetaan verottajalle ja jos verottaja katsoo arvon olevan liian alhainen siihen nähden kuinka tuolla alueella on hinnoiteltu/myyty saman kokoisia asuntoja, korottaa verottaja verotusarvoa itse ja määrää perintöveron sen mukaan

Kuinka on mahdollista, että olette noin 60v, niin ette noitakaan asioita tiedä??

T. Professional of the word's and law, Lawetorder Z via V

• Anonyymi

Lisään tähän, että ei kannata uskoa varauksetta mitään mitä sanoo nimim. "Professor....". Hänen kertomuksensa on yhtä usein oikeassa kuin seisova kello.

Käypä hinta lahjalle on se markkinahinta, jonka lahjasta joku suostuu maksamaan. LKV-tason henkilö antaa sinulle maksua vastaan tiedon asunnon hinnasta tuolla alueella. Verottaja antaa myös rahaa vastaan asiastasi ennakkolausunnon kun sitä osaat pyytää.

Kun olet asiassa näin "pihalla", olisiko syytä kääntyä juristin puoleen. Täällä tavalliset ihmiset kertovat arvauksiaan.

• Anonyymi

No no, not "professor" you are mighty wrong and your self not know's nothing and still you are here gived answer, why?

Allekirjoitukseni on "PRO FES SI ONAL", You seen differenses?

Kysymys ei ollut LAHJASTA, vaan ennakkoperinnöstä joka on tuo osakekaksio, joten paljonko arvelet lahjaksi annettuna tuolle kaksiolle tulevan veroja, kun verottoman lahjan arvo on 5000 ja ennakoperintöä voi antaa verottomana 20 000 ja sen jälkeiselle laitetaan perintövero.

T. PROFESSIONAL of the word's and law, Lawetorder Z via V

• Anonyymi

Ja aloittaja jälleen. Kuinka on mahdollista arvoisa Professional of the word's and law, Lawetorder Z via V, että sinulle ei tullut mieleen että minä ja vaimoni olemme voineet tehdä testamentin. Tekemiemme testamenttien pohjalta siis totesin että sukulaisille meidän perintöasiat eivät kuulu. Uskallan myös väittää että ihan keskivertoälyllä varustettu kansalainen vaikka olisikin liki kuusikymppinen ei tosiaankaan ole perillä perintöoikeuden kaikista kiemuroista mikäli ei ole koskaan aiemmin näiden asioiden kanssa joutunut tekemisiin.

Kiitän kaikkia minulle vastanneita monista hyvistä huomionarvoisista seikoista joita olette ottaneet esille. Ainakin minun mittapuulla on kyse sen suuruusluokan asioista että en ole aikonutkaan mitään ratkaisuja tehdä tämän palstan kommentoijien perusteella vaan aikomuksena oli ja on joka tapauksessa turvautua perintöasioihin erikoistuneen juristin apuun.

• Anonyymi

En ajattele kuinka te ajattelette ja tässä loppuosa aloituksestanne, kuitenkaan mainintaa sukulaisistanne kaltaista väittämää en siitä lukenut, saati edes testamenttiakaan.

"Todennäköisimpänä vaihtoehtona pidämme sitä että isäni antaisi asunnon ennakkoperintönä minulle ja minä voisin sitten ratkaista mitä asunnolle teen, pidänkö jonkin aikaa tyhjillään, vuokraanko vai myynkö.

Miten tämä prosessi käytännössä hoidetaan, tarvittavat asiapaperit, todistajat, asunnon arvon arvioinnit yms?"

Kannattaisi varmaan jurskata sinne satasia keräävän juristin luo heti, eikä huuhtoa persettä täällä valkoiseksi.

• Anonyymi

Minusta hyvä ratkaisu olisi, että isäsi lahjoittaisi asunnon sinulle esim 5 vuoden hallintaoikeudella. Maksat siitä lahjaveron, onhan se pienempi ,kuin perintövero ja olette sitten kuitenkin hänen kuoltuaan saamassa sen kertomasi kesäpaikan.
      Pistät asunnon vuokralle, saat hieman vuokratuloja.

Toinen vaihtoehto on ,että ostat sen isältäsi 75% käyvästä hinnasta. Tarvit ehkä siihen lainaa, mutta voittehan tehdä isän kanssa pitkän ajan maksusuunnitelman , en tiedä mitä hyötyä siitä olisi sille, kun et halua mitenkään köyttää hyväksi mitään porsaanreikiä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      99
      2218
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      84
      1955
    3. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      51
      1543
    4. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      48
      1486
    5. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      153
      1466
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1364
    7. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      144
      1294
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      26
      1156
    9. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      109
      1095
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      25
      1074
    Aihe