Jossittelua

Anonyymi-ap

Monesti näkee ateistien väittävän, että jos vain uskontoja ei olisi, niin ei olisi sotiakaan. Samoin olen joskus lukenut erään muslimi-imaamin toteavan, että jos vain kaikki uskoisivat samoin kuin heidän uskonsuuntauksessaan uskotaan, niin rauha vallitsisi kaikkialla ja maailmassa olisi kaikki muutenkin hyvin.

Itse kristittynä ajattelen, että jos edes oma viiteryhmäni, kristityt, eläisivät niinkuin Jeesus, apostolit ja muut ensimmäiset uskovat elivät, niin paljon pahaa historiassa olisi jäänyt tekemättä - ja jäisi yhä edelleen.

55

530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lähetyssaarnaaja E. Stanley Jonesin kerrotaan esittäneen Gandhille hänen puheittensa takia seuraavan kysymyksen: ”Miksi te torjuttu kristinuskon, vaikka ihailette julkisesti Jeesusta ja lainaatte hänen sanojaan puheissanne?”

”En minä Jeesusta torju. Minä rakastan teidän Kristustanne”, Gandhi oli vastannut. ”Valitettavasti on vain niin, että useimmat kristityt muistuttavat kovin vähän Kristusta!”

• Anonyymi

Totta, onhan Kristus tosi Jumalana ristiin kirottu kiroukseksi, ja Pietarin 2.kirjeen mukaan Luciferin seuraamista ja piispa Huovisen sanoin uusi nimi pakanahallitsija Auringonjumala Sol Invictukselle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, onhan Kristus tosi Jumalana ristiin kirottu kiroukseksi, ja Pietarin 2.kirjeen mukaan Luciferin seuraamista ja piispa Huovisen sanoin uusi nimi pakanahallitsija Auringonjumala Sol Invictukselle.

Vaikea esikuva on kyllä.

• Anonyymi

Niin se vain menee. Niinkuin on aikanaan kirjoitettu juutalaisista, niin aivan samahan pätee myös meihin jälkikristillisen ajan kristittyihin: "On kirjoitettu: »Teidän vuoksenne pakanakansat pilkkaavat Jumalan nimeä.»"

• Anonyymi

Niin. Eihän täällä Suomessa itse asiassa mikään kirkko tai seurakunta opeta oikein seurakuntayhteydestä ja kristittynä elämisestä. Kaikki ovat ikään kuin jonkinlaisia kristinuskon harrastuskerhoja, joissa vain kerran tai pari kertaa viikossa käväistään leikkimässä kristittyä sen varsinaisen maailmallisen elämän ohessa.

Oikeasti kristillinen yhteisö olisi sellainen, jossa yhteisön jäsenet olisivat luopuneet kaikenlaisesta maailmallisesta mammonanpalvonnasta, pitäisivät kaikkea omistamaansa yhteisenä sekä asuisivat myös yhdessä - kuten Apostolien tekojen mukaan alkuseurakunnassa tehtiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin. Eihän täällä Suomessa itse asiassa mikään kirkko tai seurakunta opeta oikein seurakuntayhteydestä ja kristittynä elämisestä. Kaikki ovat ikään kuin jonkinlaisia kristinuskon harrastuskerhoja, joissa vain kerran tai pari kertaa viikossa käväistään leikkimässä kristittyä sen varsinaisen maailmallisen elämän ohessa.

Oikeasti kristillinen yhteisö olisi sellainen, jossa yhteisön jäsenet olisivat luopuneet kaikenlaisesta maailmallisesta mammonanpalvonnasta, pitäisivät kaikkea omistamaansa yhteisenä sekä asuisivat myös yhdessä - kuten Apostolien tekojen mukaan alkuseurakunnassa tehtiin.

Heh...tervetuloa kommunismi....

• Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

Heh...tervetuloa kommunismi....

Mikä tässä sinua huvittaa? Alkuperäinen kristinuskohan oli käytännöllisesti katsoen aika puhdasta yhteisöllistä utopiakommunismia.

Se ei kuitenkaan ollut nykyaikaisen poliittisen kommunismin tavoin vanhoja valtarakenteita väkivaltaisesti tai muutenkaan kumoamaan pyrkivää vallankumouksellisuutta. Vaan tämän Jumalan valtakunnan tavoitteena oli ja on tietysti, näin väitän, yhä edelleen, että maalliset vallat lopulta aivan kuin itsestään syrjäytyvät sen edestä tarpeettomina.

Jossain vaiheessa kävi vain niin, että tämän maailman ruhtinaalta löytyi tarjota tähän kahden erilaisen maailman yhteentörmäykseen (sen estämiseksi ja hillitsemiseksi) ratkaisu muuttaa Jumalan valtakunta ja sen vanhurskaisiin tekoihin ja maailmasta erottautumiseen painottunut sisältö nykyisen kaltaiseksi opillispainotteiseksi kristinuskonnoksi, jossa voitiin sitten aivan hyvillä mielin jatkaa elämistä normaaleissa, ihmisille niin mieluisissa kapitalistisen mammonanpalvonnan mukaisissa tekemisissä ja kuitenkin olla samaan aikaan myös ikään kuin muka Jeesuksen seuraajia - voitiin... ja me voimme yhä tänäkin päivänä siis olla vähän niinkuin "kahden maan kansalaisia", kuten sanonta nykyään kuuluu.

Nykyaikaisen kristinuskon voikin siis perustellusti sanoa olevan lähinnä vain hyvin suuri joukko erilaisia enemmän tai vähemmän tämän maailman johtajia miellyttämään pyrkiviä Saatanan seurakuntia - kun taas Jumalan valtakunta on tosiaan - no... olisi - tuollaista Apostolien tekojen kuvaaman alkuseurakunnan antaman esimerkin mukaista seurakuntaelämää ja uskovien yhteyttä.

• Ja yksi pitkä sota käytiin luterilaisten ja katolisten välillä. 30 vuoden aikana 40 prosenttia Saksan kansasta kuoli ja muualla Euroopassa lisää.

• Anonyymi

Kristittynä siis kannatat uuden ristiinnaulittavan ja kiroukseksi kirottavan Jeesuksen etsimistä uhriksi, kun vaikuttaa siltä, että edellisen Jeesuksen piikki tuohon pahan tekoon on tulossa täyteen?

• Se mikä sotien taustalla on, niin kyse on silloin usein taloudesta ja vallasta. Uskonto on näin ollen pelkkä tekosyy, jolla pakkaa saadaan sekaisin. Sitä käytetään populistisesti kansa ohjailuun suuntaan tai toiseen. Esim jopa simpassien on huomattu käyvän "sotia". Ne sotivat hyvistä ruoka-alueista toisiin vastaan .

• Anonyymi

Himoista siinä on kyse. Ihmiset himoitsevat saada itselleen sitä, mikä on toisen omaa, oli se sitten mammonaa tai valtaa.
        Paavalikin kirjoittaa rahanhimon olevan kaiken pahan alkujuuri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Himoista siinä on kyse. Ihmiset himoitsevat saada itselleen sitä, mikä on toisen omaa, oli se sitten mammonaa tai valtaa.
        Paavalikin kirjoittaa rahanhimon olevan kaiken pahan alkujuuri.

Sota ei kyllä aina johda mammonaan eikä valtaan. Ei ole niin käynyt Venäjälle kun aloitti sodan eikä Israel kylve rahassa vaikka tekee kansanmurhaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sota ei kyllä aina johda mammonaan eikä valtaan. Ei ole niin käynyt Venäjälle kun aloitti sodan eikä Israel kylve rahassa vaikka tekee kansanmurhaa.

Ei kai himojensa perässä juokseminen muutenkaan aina johda tavoiteltuun täyttymykseen.

Joskin Israelin täytyy kyllä olla melkoisen varakas, kun pystyy pitämään yllä alueellaan noinkin ylivoimaista, huipputeknologista asevoimaa. Eikä Venäjä ole luopunut tavoitteistaan päästä hallitsemaan naapurimaitaan ja saada haltuunsa näiden maiden alueita, vaikka oma valtio on jo pinta-alaltaan maailman suurin ja omaa jo ennestään aivan käsittämättömiä rikkauksia, käsittämättömän määrän luonnonvaroja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kai himojensa perässä juokseminen muutenkaan aina johda tavoiteltuun täyttymykseen.

Joskin Israelin täytyy kyllä olla melkoisen varakas, kun pystyy pitämään yllä alueellaan noinkin ylivoimaista, huipputeknologista asevoimaa. Eikä Venäjä ole luopunut tavoitteistaan päästä hallitsemaan naapurimaitaan ja saada haltuunsa näiden maiden alueita, vaikka oma valtio on jo pinta-alaltaan maailman suurin ja omaa jo ennestään aivan käsittämättömiä rikkauksia, käsittämättömän määrän luonnonvaroja.

Yhdysvallat tukee Israelia, sillä on pääsy Yhdysvaltojen viimeisinpää aseteknologiaan, joita ei muille myydä. Ei Israeli kukaan naapurivaltio pysty valloittamaan eikä piskuiset terrorijärjestöt ajamaan mereen vaikka se miten heitä ärsyttää. Israelissa myös naiset käyvät armeijan, joten sen armeija on väkilukuun suhteuttuna suuri.

Venäjällä sodassa on kyse ideologiasta, siitä että Ukraina karkasi sen valtapiiristä kun siellä vaihtui valta ja Venäjälle alettiin ilkkua. Venäjä haluaa palata vanhaan suurvalta-aikaan jolloin se määräsi naapureiden asioita. Meillä on siitä hyvin läheistä kokemusta Neuvostoliiton ajoilta ja suomettumisesta. Sillä toivoimme estävämme sen ettei panssarit ilmesty rajalle.

• "Se mikä sotien taustalla on, niin kyse on silloin usein taloudesta ja vallasta. Uskonto on näin ollen pelkkä tekosyy, jolla pakkaa saadaan sekaisin."

Täsmälleen näin.

• Anonyymi

Niin? Raamattu osoittaa viisailla sanoillaan mihin johtaa itsemme korottaminen toistemme yläpuolella olevaksi tuomariksi.
      Tuhansia vuosia sitten annettujen uskonnollisten kirjoitusten Sanoilla on tehty ja tehdään todella paljon vääryyttä valjastettaessa Pyhät Sanat omien mielihalujemme orjaksi, ymmärtämättä Sanojen sisältämän arvokkaan informaation kasvattavan meitä hyväksymään toinen toisemme ihmisinä jotka kukin elämme sekä toimimme itsestämme riippumattomien asioiden johdattamina.
      Meidän ei siis tarvitse voittaa ja syödä toisiamme elääksemme.

• Anonyymi

Jossittelet siis, että jos vain emme arvostelisi toisiamme, emmekä käyttäisi Jumalan sanaa omaksi hyödyksemme - siis hyväksyisimme toisemme sellaisina kuin kaikki luonnostaan ovat ja pitäisimme kukin huolen lähinnä vain omista asioistamme, niin asiat olisivat hyvin maailmassa 😁

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jossittelet siis, että jos vain emme arvostelisi toisiamme, emmekä käyttäisi Jumalan sanaa omaksi hyödyksemme - siis hyväksyisimme toisemme sellaisina kuin kaikki luonnostaan ovat ja pitäisimme kukin huolen lähinnä vain omista asioistamme, niin asiat olisivat hyvin maailmassa 😁

Mistä sinä olet tullut? Onko minulla oikeutta arvostella sinua siitä millaiseksi olet syntynyt ja joutunut kasvamaan.
        Syntyessämme saamme matkaeväät kasvaa tietyssä ympäristössä tiettyjen ihmisten vaikutuksen alaisina, mistä siis syntyy tarve arvostella toisiamme ellei toinen riko meitä vastaan?
        Hyväksyikö Jeesus tuomitsijansa ja surmaajansa, kostiko Hän tai korottiko itsensä tuomariksi ?
        Meidän jokaisen rikkaus ovat ne asiat joilla meitä on siunattu ja joita opimme elämässämme käyttämään toisiamme tukien.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä sinä olet tullut? Onko minulla oikeutta arvostella sinua siitä millaiseksi olet syntynyt ja joutunut kasvamaan.
        Syntyessämme saamme matkaeväät kasvaa tietyssä ympäristössä tiettyjen ihmisten vaikutuksen alaisina, mistä siis syntyy tarve arvostella toisiamme ellei toinen riko meitä vastaan?
        Hyväksyikö Jeesus tuomitsijansa ja surmaajansa, kostiko Hän tai korottiko itsensä tuomariksi ?
        Meidän jokaisen rikkaus ovat ne asiat joilla meitä on siunattu ja joita opimme elämässämme käyttämään toisiamme tukien.

Kolahtiko tämä aloitus nyt sinuun jotenkin erityisesti? Koetko, että sinun elämäntapasi kristittynä tuli jotenkin epäoikeudenmukaisesti arvostelluksi? Entä mitä mieltä sitten olet Jeesuksen sanoista: "...yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on. Suola on tarpeellista. Mutta jos suolakin menettää makunsa, millä se saadaan taas suolaiseksi? Ei sillä ole käyttöä, ei pellossa eikä tunkiossa. Pois se heitetään."? Koetko mahdollisesti nämäkin sanat itsesi arvosteluksi?

Muuten, Jeesushan ei tosiaan korottanut itseään tuomariksi, vaan hänet korotti siihen tehtävään Jumala, kuten selviää vaikkapa Apostolien teoista Paavalin puheesta ateenalaisille: "Hän (Jumala) on näet määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut. Siitä hän on antanut kaikille takeet herättämällä hänet kuolleista."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kolahtiko tämä aloitus nyt sinuun jotenkin erityisesti? Koetko, että sinun elämäntapasi kristittynä tuli jotenkin epäoikeudenmukaisesti arvostelluksi? Entä mitä mieltä sitten olet Jeesuksen sanoista: "...yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on. Suola on tarpeellista. Mutta jos suolakin menettää makunsa, millä se saadaan taas suolaiseksi? Ei sillä ole käyttöä, ei pellossa eikä tunkiossa. Pois se heitetään."? Koetko mahdollisesti nämäkin sanat itsesi arvosteluksi?

Muuten, Jeesushan ei tosiaan korottanut itseään tuomariksi, vaan hänet korotti siihen tehtävään Jumala, kuten selviää vaikkapa Apostolien teoista Paavalin puheesta ateenalaisille: "Hän (Jumala) on näet määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut. Siitä hän on antanut kaikille takeet herättämällä hänet kuolleista."

Lähestymistapasi käsittelemääsi asiaan vaikutti oudolta palstan kirjoitusten valossa ja tykkäsin sanavalinnoistasi.
        Yritin vain vastata esittämälläni näkökulmalla.
        Palstalla vellovasta kirjoittelusta päätellen kukaan meistä ei tunnu osaavan arvostaa Raamatun sanoja siinä merkityksessä kuin ne on tuhansia vuosia sitten annettu, vaan revimme sanoja irti kontekstistaan ja yritämme käyttää niitä omien alhaisten tarkoitusperiemme tyydyttämiseen.
        Jos oikeasti ymmärtäisimme mitä sanoilla on tarkoitettu, uskaltaisimmeko muuttaa niistä kirjaintakaan ja verrata niiden sisältämää informaatiota nykypäivän asioihin osoittamatta yhteenkuuluvuutta yksimielisyyden vaateen edellyttämällä tavalla?

• Anonyymi

Näin ateistina sanon itse, ettei uskontojen olemattomuus poistaisi sotia. Ihminen sotii resursseista siitä huolimatta onko uskontoja vai ei. Tämä sama ilmiö näkyy muillakin eliöllä kuin ihmisillä. Varsinkin muurahaisilla tuntuu olevan jatkuvasti sotia joka puolella.

Tässä ateistejen väitteessä tosin minulla nousee kysymys, onko ennen tuota kommenttia puhuttu jostain? Jos olet julistanut itse kristinuskon tarkoittavan maailmanrauhaa, niin toki ymmärrän ateistin huomauttavan sinulle uskonsodista pelkästään kristinuskon nimiin.

Mutta olen nähnyt ateistina esiintyvienkin trollaavan, jotka väittävät noin. Yleensä ne ovat henkilöitä, jotka vihaavat kaikkea ja kutsuvat itseään agnostikoksi, koska ovat vähän kuin puolitiessä teismin ja ateismin välissä. Pyrin toki itse puuttumaan asiaan kun sellaisen huomaan, koska valehtelu ei auta yhtään ketään.

• Anonyymi

Kyllä sellainen ja siihen viittaava argumentointi on ollut aika yleisesti nähtävissä kristinuskoon ja uskontoihin aktiivisesti kantaa ottavien ateistien teksteissä. Jopa niin pitkälle vietynä, että uskontojen myötä kaikki muukin paha katoaisi ihmisistä ja ihmiset olisivat uskonnottomassa maailmassa onnellisia, terveitä ja eläisivät pitempään kuin nyt! :D

https://www.google.com/search?q=suomi24+keskustelu+ei+olisi+sotia+jos+ei+olisi+uskontoja

Johtuisikohan tällainen näin päällekäyvä ja ylilyövä kommentointi joidenkin taholta ainakin osittain omasta henkilökohtaisesta rankasta pettymyksestä, kun lennonilais-ateistinen nuoruuden imagine-idealismi mahdollisesti on kohdannut raa'at tosimaailman realiteetit, mikä sitten taas onkin johtanut omaan vihaisuuteen, syntipukkien etsimiseen ja lopuksi peräti niiden sanasodalliseen leimaamiseen syypääksi kaikkeen pahaan.

• "Näin ateistina sanon itse, ettei uskontojen olemattomuus poistaisi sotia. Ihminen sotii resursseista siitä huolimatta onko uskontoja vai ei. "

Näin on. Valtaan sairastuneita kun aina riittää.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Näin ateistina sanon itse, ettei uskontojen olemattomuus poistaisi sotia. Ihminen sotii resursseista siitä huolimatta onko uskontoja vai ei. "

Näin on. Valtaan sairastuneita kun aina riittää.

Niin? Me ihmiset vaan olemme niin raadollisia, jopa Pyhien kirjoitusten sanoilla sekä niitä muuttelemalla olemme valmiita hankkimaan itsellemme oikeudetonta hyötyä toisiamme eriarvoistamalla.
        Käytämme usein Raamatun sanoja siihen eriarvoistamiseen (henkiseen väkivaltaan) joiden Raamattu osoittaa vääjäämättä johtavan pahuuteen toisiamme kohtaan.
        Sinulla Mummo on hieno tapa suhtautua viisaudella ja harkiten Herran antamiin sanoihin, Kiitos että jaksat kirjoitella ajatuksiasi muiden kirjoitajien loanheitosta huolimatta.

• Anonyymi

Olen vuosikymmnenten ajan seurannut keskusteluja teismi / ateismi / antiteismi -rintamalla, enkä olen kovinkaan montaa kertaa nähnyt sellaista väitettä mitä aloittaja väittä monesti nähtävän. En myöskään tiedä nimeltä yhtään ateistia, joka niin väittäisi.

• Anonyymi

Olet turhaan noin häveliäs. Ihan inhimillistähän vain se sellainen kommentointi on. Tuo ajatusmalli nyt vaan sattuu olemaan aika yleinen monienkin eri uskomusaatteita edustavien ihmisten keskuudessa, että asiat olisi maailmassa hyvin tai ainakin paljon paremmin, jos vain kaikki olisivat yhtä mieltä ja varsinkin ajattelisivat asioista juuri samoin kuin minä ja minun porukkani ajattelee.

• Anonyymi

"kovinkaan montaa kertaa nähnyt sellaista väitettä"

Sama vaiva Rahikaisella. Väite on totaalisen marginaalinen. Aloittaja taisi vain haluta jotenkin korostaa aloituksen pointtia liioittelemalla vahvasti.

• Anonyymi kirjoitti:

Sama vaiva Rahikaisella. Väite on totaalisen marginaalinen. Aloittaja taisi vain haluta jotenkin korostaa aloituksen pointtia liioittelemalla vahvasti.

Tämä kuuluu kuvioon "meitä vainotaan". Sillä ei voi olla kunnon kristitty jos sinua ei nyt edes vähän vainota. Mitä enemmän vainotaan, niin sen parempi uskovainen on. Siksi "vainoa" pitää yrittää edes keksiä.

Kuten nyt tällä palstalla usein tulee esille, kun aito-laisiin kriitisesti suhtautuvia kirjoituksia kommentoidaan "vainona". Herää kysymys, että miksi aito-laisten pitää änkeä palstalle, jos he kerran kokevat täällä "vainoa".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Aloittaja taisi vain haluta jotenkin korostaa aloituksen pointtia liioittelemalla vahvasti."

No ei ap kyllä liioitellut mitenkään. Ette vain kehtaa katsoa tuota ylläolevaa linkkiä tai itse ymmärrä hakea netistä keskusteluja, joissa ateistit toivottavat kaikki uskonnot hornan tuuttiin, jotta maailmasta saataisiin hyvä ja rauhallinen paikka elää. :)

Mutta totta on, että aloituksen pointti ei ole tässä teismi / antiteismi -väittelyssä, vaan siinä, etteivät kristityt nykyään elä uskontonsa opetusten mukaisesti niinkuin ensimmäisten uskovien on kirjoitettu eläneen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Aloittaja taisi vain haluta jotenkin korostaa aloituksen pointtia liioittelemalla vahvasti."

No ei ap kyllä liioitellut mitenkään. Ette vain kehtaa katsoa tuota ylläolevaa linkkiä tai itse ymmärrä hakea netistä keskusteluja, joissa ateistit toivottavat kaikki uskonnot hornan tuuttiin, jotta maailmasta saataisiin hyvä ja rauhallinen paikka elää. :)

Mutta totta on, että aloituksen pointti ei ole tässä teismi / antiteismi -väittelyssä, vaan siinä, etteivät kristityt nykyään elä uskontonsa opetusten mukaisesti niinkuin ensimmäisten uskovien on kirjoitettu eläneen.

"...siinä, etteivät kristityt nykyään elä uskontonsa opetusten mukaisesti niinkuin ensimmäisten uskovien on kirjoitettu eläneen."

Onhan se tietysti niinkin, että kristinuskon mukaan ei pelastuta omilla teoilla, mutta kuitenkin Uuden testamentin sanoma on hyvinkin selkeästi, että uskon tulisi näkyä ja tulla todeksi teoissa - myös Paavali julisti tällaista kristinuskoa.

"Ensiksi Damaskoksessa ja Jerusalemissa, sitten joka puolella Juudeaa ja muiden kansojen parissa minä olen julistanut, että kaikkien tulee katua syntejään, kääntyä Jumalan puoleen ja

tehdä tekoja

, joissa heidän parannuksensa näkyy." (Ap. t. 26:20)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"No ei ap kyllä liioitellut mitenkään."

Hän antoi ymmärtää, että harvinaista juttua näkee 'monesti'.

• ”Samoin olen joskus lukenut erään muslimi-imaamin toteavan, että jos vain kaikki uskoisivat samoin kuin heidän uskonsuuntauksessaan uskotaan, niin rauha vallitsisi kaikkialla ja maailmassa olisi kaikki muutenkin hyvin.”

Oikeasti näin ajattelevat kaikki uskonnot sekä ideologiat.

Ideana on siis se, että kun kaikki ihmiset saadaan ajattelemaan tietyllä tavalla, niin sitten kaikki on hyvin ja toimii.

”Itse kristittynä ajattelen, että jos edes oma viiteryhmäni, kristityt, eläisivät niinkuin Jeesus, apostolit ja muut ensimmäiset uskovat elivät, niin paljon pahaa historiassa olisi jäänyt tekemättä…”

Myös kristinuskossa on suuntauksia, missä on tuo perusta – kunhan kaikki ihmiset, muut kristityt mukaan lukien – saadaan kääntymään juuri tuohon oppiin (tätä kutsutaan usein evankelioimiseksi) niin sitten maailmasta tulee hyvä.

Sama ongelma oli niin sosialismissa kuin nyt totalitaarisissa maissa, kuten Venäjällä.

Ihmisiä voidaan yrittää monella keinoin pakottamaan ajattelemaan samoin, mutta todellisuudessa näin ei käy. Aina on niitä, jotka eivät alistu noihin.

Ainoa tapa elää jotakuinkin rauhallisesti on suvaitsevaisuus, yhteinen päätöksen teko sekä sen sietäminen, että tehdään kompromisseja.

• Anonyymi

Niin? Balkanilla kollegoinani toimivat muslimimiehet olivat aivan tavallisia miehiä kohtelivat ja suhtautuivat naiseenkin todella asiallisesti ja kohteliaasti, toisin kuin valitettavan monet länsimaiset kollegat.

• Anonyymi

Eiköhän ne syyt sotiin ja riistoihin ole aivan muu kuin kristinusko. Uskonto vaan otetaan siihen mukaan kuin keppihevoseksi, koska helpompi on laittaa joku muu syntipukiksi kuin ajatella, että se oma pahuus onkin syypää.

• Niin vaikka on tosin rehellisuuden nimissä todettava sekin, että on uskontojenkin vuoksi sodittu. Ristiretket tuosta helpoin esimerkki.

• Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

Niin vaikka on tosin rehellisuuden nimissä todettava sekin, että on uskontojenkin vuoksi sodittu. Ristiretket tuosta helpoin esimerkki.

Ei uskontojen vaan kirkon vallanhalusta.

• "Uskonto vaan otetaan siihen mukaan kuin keppihevoseksi, koska helpompi on laittaa joku muu syntipukiksi kuin ajatella, että se oma pahuus onkin syypää."

Uskonto on jotain sellaista, mikä on syvällä ihmisissä. Sen avulla tosiaan voidaan manipuloida (ellei pidä varaansa) tekemään paljon sellaista, mitä on jopa täysin sen uskonnon vastaista.

• Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

Niin vaikka on tosin rehellisuuden nimissä todettava sekin, että on uskontojenkin vuoksi sodittu. Ristiretket tuosta helpoin esimerkki.

Niin, kyllä mutta niistä ristiretkistäkin on paljon virheellistä ja vajavaista tietoa.
        Uusimman tutkimustiedon mukaan.
        Ei sitä ristinuskoa tuotu Suomeen vasta ristiretkien ja miekkalähetysten aikaan, vaan sitä on tuotu Suomeen jo 800-luvulla jkr. kauppiaiden ja ym. matkamiesten mukana.
        Ristinuskoa siis oli jo Suomessa ennen noita ristiretkiä.

• Tolkun.Ihminen kirjoitti:

Ristiretkien syytä kun hahmotellaan, niin taustalla on totta kai paavin vallanhalu. Paavi Urbanus II homman aloitti. Tähän vaikutti aivan varmasti myös kirkon jakaantuminen kahteen eri leiriin eli katolisen ja ortodoksit.

Ei ole sattumaa että tämä tapahtui vähän ennen vuonna 1054, kun ristiretket alkoiva. Paavi tunsi valtansa uhatuksia ja siksi piti keksiä jotain ja se "jotain" oli ristiretket, jolla kirkko pyrittiin saamaan yhtenäiseksi. Eli alistettua kokonaan taas paavin valtaan.

• Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

Ristiretkien syytä kun hahmotellaan, niin taustalla on totta kai paavin vallanhalu. Paavi Urbanus II homman aloitti. Tähän vaikutti aivan varmasti myös kirkon jakaantuminen kahteen eri leiriin eli katolisen ja ortodoksit.

Ei ole sattumaa että tämä tapahtui vähän ennen vuonna 1054, kun ristiretket alkoiva. Paavi tunsi valtansa uhatuksia ja siksi piti keksiä jotain ja se "jotain" oli ristiretket, jolla kirkko pyrittiin saamaan yhtenäiseksi. Eli alistettua kokonaan taas paavin valtaan.

Niin ne tuottivat yksi yhteen myös tämän päivän pankkilaitoksen rahansäilytyksineen, joten merkitys oli myös rahavallan saamisessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ne tuottivat yksi yhteen myös tämän päivän pankkilaitoksen rahansäilytyksineen, joten merkitys oli myös rahavallan saamisessa.

Kirjkohan myös myi syntyje - oli oikein pappi, joka keksi niitä, ja kun maksoi kirkolle, sen sai anteeksi. Eräs oli äiti Marian raiskaaminen. En tiedä paljonko siitä piti maksaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjkohan myös myi syntyje - oli oikein pappi, joka keksi niitä, ja kun maksoi kirkolle, sen sai anteeksi. Eräs oli äiti Marian raiskaaminen. En tiedä paljonko siitä piti maksaa.

Mutta koko Paavalin opillahan päädytään tulen liekkeihin Raamatun mukaan, myös sieltä pääsi pois kirkolle maksamalla.

Tuo on se Lutherin puhdistuskohta - ei auta raha, luterilaisuudessa sieltä pääsee pois vain yksin armosta, jos se Jumala tulee pelastamaan, jonka kiroamista ristille palvoo omien pahojen tekojensa puolesta Jeesuksen nimeen juutalaisen opilla.

• Anonyymi

Hyvää palmusunnuntaita kaikille!

"Palmusunnuntai on kristillisen kirkkovuoden juhla, jota vietetään viikkoa ennen pääsiäistä. Palmusunnuntaista alkaa kirkkovuoden niin sanottu hiljainen viikko, jolloin muistellaan Jeesuksen kärsimyksiä.

Päivän nimitys viittaa Raamatun pääsiäiskertomukseen, jossa Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin. Jeesusta tervehtivät heittivät hänen tielleen palmunlehviä. Suomen kieleen nimitys on tullut ruotsista, jossa päivää kutsutaan nimellä palmsöndag. Samantyyppinen nimitys on myös esimerkiksi saksassa (Palmsonntag)."

- Kotiliesi -

Tiellä ken vaeltaa

Tiellä ken vaeltaa,
      ken aasilla ratsastaa?
      Maahan on laskettu vaatteita,
      lehtiä, oksia.
      Muurari-rabbi nyt
      on matkalle lähtenyt,
      noussut on satulaan ratsunsa,
      kuitenkin kuningas.

Kruunua, valtikkaa
      et lainkaan sä nähdä saa.
      Mahtavat ovat muualla,
      suurissa saleissa.
      Ihmisen Pojan tie
      nyt kaupunkiin suureen vie.
      Suosio satojen ihmisten
      vaihtuu jo syytökseen.

Nöyryys ja hiljaisuus
      on valtasi salaisuus.
      Voimalla, väkivallalla
      et tahdo hallita.
      Uskomme vahvista,
      luo tiellemme valoa,
      johdata elämään rikkaaseen,
      rauhaan ja hyvyyteen.

Jeesus, sä Herramme,
      sua seurata tahdomme.
      Kanssamme kulje eteenpäin,
      yhdessä, yksittäin.
      Hoosianna, hoosianna,
      hoosianna, hoosianna!
      Saavu jo, kuningas, luoksemme
      täyttämään toivomme.

• Anonyymi

Ja taas on kaukana sanat, verrattuna Raamatun hehkutukseen itse kristinuskon Pyhästä kärsimyksestä sijaiskärsimysopin palvonnalla, että pelastuu tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaa, kun Jeesuksen nimeen palvoo tosi Jumalaa kuoliaaksi kirottuna uhrina.

Ja tämä kaksinaismoraali on juuri mahdollistanut tämän pahuuden ylläpitämisen. Raamatun mukaan, kun Jeesus on kiroukseksi kirottu tosi Jumala, Jeesusta todellisuudessa seurataan Paavalin syntiopilla helvettiin.

Löytyy 1.Korinttolaiskirje 3:10-13, ja varsinkin luvun viimmeinen jae. Tosi Jumala (jeesuksen opettama) onkin Jumalan (juutalaisuuden tulivuorijumala) uhri.

Pyhä uskontonne on kaiken valheen huipentuma Jeesuksen nimen hyväksikäytöllä - todistettavasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja taas on kaukana sanat, verrattuna Raamatun hehkutukseen itse kristinuskon Pyhästä kärsimyksestä sijaiskärsimysopin palvonnalla, että pelastuu tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaa, kun Jeesuksen nimeen palvoo tosi Jumalaa kuoliaaksi kirottuna uhrina.

Ja tämä kaksinaismoraali on juuri mahdollistanut tämän pahuuden ylläpitämisen. Raamatun mukaan, kun Jeesus on kiroukseksi kirottu tosi Jumala, Jeesusta todellisuudessa seurataan Paavalin syntiopilla helvettiin.

Löytyy 1.Korinttolaiskirje 3:10-13, ja varsinkin luvun viimmeinen jae. Tosi Jumala (jeesuksen opettama) onkin Jumalan (juutalaisuuden tulivuorijumala) uhri.

Pyhä uskontonne on kaiken valheen huipentuma Jeesuksen nimen hyväksikäytöllä - todistettavasti.

Ja Raamatussa Jeesus on kirjoitettu sanomaan juutalaisuuden jumaluutta Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi.

Ja järki taas sanoo, että et voi ratsastaa kahdella hevosella, palvoa Saatanaa Jeesuksen uhrilla pelastumisena pahuuteen, kun julistat Jeesuksen hyviä oppeja muka taivasten valtakunnan tulemisena maan päälle oikeudenmukaisuudella.

• ”Mistänäitäoikeintulee” 2025-04-13 11:25:50 kirjoitti:
      ”Ristiretkien syytä kun hahmotellaan, niin taustalla on totta kai paavin vallanhalu. Paavi Urbanus II homman aloitti.”

Niin Lähi-idässä kuin Euroopassa sodittiin siellä ja täällä. Eurooppalaiset olivat heikoilla. Sitten aloitettiin näitä ristiretkiä, ja ensimmäinen oli se, että islaminuskoiset turkkilaiset olivat vallanneet Jerusalemin. Ristiretkeläiset voittivat taistelun muslimeja ja juutalaisia vastaan.

Sen jälkeen Euroopan eri hallitsijat innostuivat tekemään näitä lisää, toki paavien säestyksen kautta. Myös tänne pakanalliseen suomeen tehtiiin näitä retkiä.

Ei tainnut olla yhtä syytä, vaan useita syitä. Sotiin innostuivat ne, joilla oli sosiaalisia ja taloudellisia ongelmia. Samoin se, miten paavi lupasi ikuisen autuuden ja syntien anteeksiannon, jos vain lähti sotaan.

”Ei ole sattumaa että tämä tapahtui vähän ennen vuonna 1054, kun ristiretket alkoiva.”

Kirkkoa oli toki hajottaneet muutkin erimielisyydet, mutta tuossa erosivat Idän ortodoksinen ja lännen katolisen kirkot. Erityisesti siihen vaikutti se, kun ristiretkeläiset hajottivat ja ryöstivät Konstantinopolin kirkkoineen.

• Anonyymi

Tuo on sitä "perinteistä kristinuskoa."

Hyvin on perinne säilynyt.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo on sitä "perinteistä kristinuskoa."

Hyvin on perinne säilynyt.

Kyllä se koskee kaikkia kristittyjä.

• Anonyymi

Kirkkolaitokset ovat osoittautuneet ja jopa toimillaan itse osoittaneet että ne ovat paholaisen tuotoksia tuhota elävä uskoontulo Jeesukseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Kirkkolaitokset ovat osoittautuneet ja jopa toimillaan itse osoittaneet että ne ovat paholaisen tuotoksia tuhota elävä uskoontulo Jeesukseen.

Kirkoissa on ollut kristittyjä, samoin niissä pienimmissä. Ihan yhtä kiihkeästi kristityt lähtevät väkivallan tielle, kun joku vain osaa oikeasta narusta vetää.

• Anonyymi

"...me voimme yhä tänäkin päivänä siis olla vähän niinkuin "kahden maan kansalaisia", kuten sanonta nykyään kuuluu."

Tuossa uskovien kahden maan kansalaisuuden tunnustamisessa on valitettavasti sellainen surullinen pohjaväre... - kun yleisesti siinä ajatellaan, luullaan, että oltaisiin ikäänkuin samaan aikaan edes jokseenkin kristillisen tämän maailman valtion ja sitten myös kristillisen seurakunnan jäseniä, niin hups vaan... toisesta näkökulmasta kun asiaa katsoo, niin ollaankin samanaikaisesti petovaltion ja sen kanssa liitossa olevan porttokirkon jäseniä.

Toisin sanoen Jumalan kirous on saavuttanut meidät niin rajuna, että se on, hengellisesti katsoen, vienyt, tuominnut, meidät kristityt samanaikaiseen sekä egyptin orjuudessa elämiseen, että myös babylonian pakkosiirtolaisuuteen, niiden yhtäaikaiseen kuristusotteeseen ja kurimukseen.

• Anonyymi

"...Jumalan valtakunta on tosiaan - no... olisi - tuollaista Apostolien tekojen kuvaaman alkuseurakunnan antaman esimerkin mukaista seurakuntaelämää ja uskovien yhteyttä."

"Se oli jossain, jossain, paikka rauhallinen, se oli jossain, jossain, ja me menetimme sen..."

Se on jossain

https://www.youtube.com/watch?v=uyZlBCY9CnY

• "Toisin sanoen Jumalan kirous on saavuttanut meidät niin rajuna..."

Mikä tällainen kirous oikein on?

• Anonyymi

Aamen!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      370
      2878
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1569
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      13
      1101
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1017
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      988
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe