Olen tehnyt pitkän työuran (diplomi)insinöörinä. Asuntolainat, kesämökit ja auto on maksettu ja jäljelle on jäänyt myös mukava pesämuna varallisuutta. Eläkekertymääkin on jo sen verran, että pärjään sillä ihan mukavasti, kun varsinainen eläke alkaa. Eläkeikään on kuitenkin vielä toistakymmentä vuotta jäljellä, mutta itsensä kehittäminen kiinnostaisi. Olenkin pohtinut ajatusta, että lopettaisin aktiivisen työurani ja palaisin vielä opiskelemaan tutkinnon tai pari ennen eläköitymistäni.
Tämän osalta minulla on herännyt muutamia kysymyksiä: Miten kannattaa optimoida tuet? Onko mahdollista opiskella ansiosidonnaisella vai meneekö aikuisopiskelijatkin opintotuen piiriin? Kannattaako välillä tehdä lyhyttä työkeikkaa, jotta ansiosidonnainen säilyy? Miten työvoimaviranomainen näkee humanistiset yliopistotutkinnot "ammatillisia valmiuksia edistävinä koulutuksina" jne.
Laskin, että olen joka tapauksessa nettoveronmaksaja koko elinkaareni ajalta (79,2 vuoden elinajanodotteella), vaikka nyt lähtisinkin opiskelemaan ja käyttäisin hieman julkista rahaa koulutuspalveluiden ja (ansiosidonnaisten) tukiaisten muodossa.
Aikuisopiskelun rahoitus ennen eläkkeelle jäämistä
11
257
Vastaukset
- Anonyymi
Opiskelupaikan saamiselle ei ikärajoja ole, mutta opintotuen saamiselle on ainakin joskus ollut. Ansiosidonnaisella ei kai voi opiskella kokopäiväisesti, ja opiskelu yliopistossa tutkintoa varten katsotaan aina kokoaikaiseksi.
Suosittelen avointa yliopistoa työn ohessa. Kun opistoja kertyy ajan mittaan paljon, siitä on lyhyt matka tutkintoon varsinaisena opiskelijana.
Jos opiskelu on harrastus ja tavoitteena ei ole tutkinto, kansalais- ja työväenopistot tarjoavat hyvän valikoiman itsen kehittämiseen tähtääviä opintoja hyvin huokealla pääosin iltaisin.- Anonyymi
ongelma avoimessa on se että yliopiston vakioppilaaksi ei pääse oikopolkua jos on itsellä on jo olemassa toinen yliopistotasoinen tutkinto. On aina mentävä yliopiston pääsykokeen kautta. Toki avoimen suoritukset luetaan hyväksi jos on saanut vakiopiskelijan statuksen. Itsensä kehittäminen on useinkin iloa tuottavaa.
- Anonyymi
Orpon hallitus lopetti aikuiskoulutustuen, joten esim. täydennyskoulutukset on kustannettava kokonaan itse, jos niitä haluaa suorittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ongelma avoimessa on se että yliopiston vakioppilaaksi ei pääse oikopolkua jos on itsellä on jo olemassa toinen yliopistotasoinen tutkinto. On aina mentävä yliopiston pääsykokeen kautta. Toki avoimen suoritukset luetaan hyväksi jos on saanut vakiopiskelijan statuksen. Itsensä kehittäminen on useinkin iloa tuottavaa.
Jos aikoo opiskella kokonaisen tutkinnon, pääsykoe on siinä ihan pikkujuttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos aikoo opiskella kokonaisen tutkinnon, pääsykoe on siinä ihan pikkujuttu.
onko kuitenkaan noin, Paketti on kasassa mutta ovea ei saa auki. Yllättävän monelle niin käynyt,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
onko kuitenkaan noin, Paketti on kasassa mutta ovea ei saa auki. Yllättävän monelle niin käynyt,
Jos sitä ovea ei saa auki, missähän voisi olla syy? Joku nimittäin sen oven kuitenkin saa auki, joten vika ei ole ovessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Orpon hallitus lopetti aikuiskoulutustuen, joten esim. täydennyskoulutukset on kustannettava kokonaan itse, jos niitä haluaa suorittaa.
Jos on töissä, yleensä työnantaja maksaa työn kannalta tarpeelliset täydennyskoulutukset. Omaehtoiset opiskelut maksetaan tietysti itse, jos opiskelu on maksullista.
- Anonyymi
Veronmaksajana olen kyllä sitä mieltä, etten mielelläni rahoittaisi kohta eläkkeelle jäävälle lisätutkintoja omaksi huviksi. Voit saada aika pitkiä katseita sieltä ja täältä. Opetuksella on aina hintansa, vaikka humanistinen koulutus onkin halvimmasta päästä. Suomi rypee veloissa, kaikkia etuja karsitaan ja leikataan. Onko meillä varaa maksaa ylimääräisiä maisterin tutkintoja sellaisille, jotka ovat jo jäämässä työelämästä?
Omaksi huvikseen ja mielenvirkeydekseen voi opiskella vapaan sivistyön piirissä. Suosittelen! Voit hyvinkin löytää itsesi muiden maistereiden, jopa tohtoreiden ja professoreidenkin joukosta saman harrastuksen parissa.- Anonyymi
No voi että, me kaikki olemme veronmaksajia ja luultavasti maksamme sinunkin tekemisiäsi ja vaikkapa sitä, että ajelet yhteiskunnan varoin ylläpitämillä teillä tai että olet käynyt julkisessa terveydenhuollossa vaikkapa jossain toimenpiteessä, joten ÄLÄ VIITSI elvistellä.
Osaamisen kehittäminen on aina kannattavaa, ja ikä ei todellakaan ole tässä mikään määre.
Suomi rypee veloissa muttei varmasti sen takia, että ihmiset haluavat opiskella. Velka on kertynyt lähinnä ylisuurista eli miljardiluokan yritystuista,, jotka kertaantuvat osakkeenomistajille sekä esim. korkeakulttuurin tukemisesta , jolloin myös puhutaan kymmenistä miljoonista.
- Anonyymi
Keskustele sun työkkärin oman kanssa. Omaehtoinen saa olla esim. 6kk? Ja sen aikana on haettava töitä. Muulta osin, oltava kai koko tutkinto ja katsottava tarpelliseksi. Matkoihin ei kai enää saa mitään ja niihin oli omat sääntönsä, ja yhden lukuvuoden oltava se aika.
- Anonyymi
Jos opiskelet ansiosidonnaisella eli työttömyysetuudella, sinun pitää luonnollisesti olla työttömänä työnhakijana mutta ei niin, että itse irtisanoudut töistäsi, silloin tulee karenssi ja asiaa käsitellään eri tavalla.
Itse opiskelin työnteon ohella avoimessa yliopistossa niin pitkälle, että pääsin ns. avoimen väylän kautta tutkinto-opiskelijaksia. (avoimen kautta tulee hankkia tietty määtä opintopisteitä sekä kahden, pääaine ja sivuaine, suorittaa aineopinnot vähintään hyvin tiedoin, jolloin saa hakukelpoisuuden). Suoritin sellaisen maisterin tutkinnon, että voin toimia opettajana sekä asiantuntijatöissä.
Aikuisopiskelun tuki nykyhallituksen aikana on heikentunut todella paljon ja luultavimmin myös tuo työttömyysetuudella opiskelu loppuu; valitettavasti hallitus ei tule osaamisen kehittämistä, ainakaan taloudellisesti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222251Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1052221- 502107
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2201484- 301396
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361382- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201096- 261086