PILP ja poistojen määrä

Raksa Hetero

Ilmanvaihtossuunnitelmassani askarruttaa kovasti vähäinen poistopisteiden määrä. Niitä tulee vain vessoihin ja kosteisiin tiloihin. Onko tämä ihan ok käytäntö PILP;en kanssa? Talostamme tulee 5h-k ja noin 160 m2

10

2895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yiydyl

      Kyllä se on tavallista. Korvausilmaventtileitä ei ilmeisesti tule niihin huoneisiin, joissa on poisto? Kone imee huonointa ilmaa keittiöstä, vessoista ja pesutiloista ja korvausilma ujeltaa tilalle ovien raoista.

    • Jarmo

      Pilp imee noista tiloista ja hönkii sitten tuoretta ilmaa asuinhuoneisiin. MEillä on imut juurikin keittiössä, vessoissa, saunassa, pesuhuoneessa ja tuulikaapissa. Puhallukset sitten makuuhuoneissa, kodinhoitohuoneessa, saunassa ja olohuoneessa. Kyseessä Nilan

      • KHH

        Kodinhoitohuoneessa kyllä pitäisi olla poisto.


      • JArmo
        KHH kirjoitti:

        Kodinhoitohuoneessa kyllä pitäisi olla poisto.

        Niin siellä tosiaan olikin, muistin väärin


    • Niin kyllä tuo systeemi toimii. Minulla oli omakotitalo, missä oli poistot märissä tiloissa ja sitten lämmitetty korvausilma tuotiin makuuhuoneisiin ja tuulikaappiin ja hyvin toimi. Ei vedon tunnetta ja energiaa säästyi kohtuullisesti. Kämppäsi koko on sen verran suuri, että jos tuo 160m2 on asuin pinta ala, niin alkaa olla aika rajoilla että kannattaako vaihtaa vekotin jo maalämpöön, sillä muuten PILP joutuu korvaamaan suoralla sähköllä energian puutteen. Asuin pinta-alan suuruun saisi olla jotain alle 140m2 jotta olis tehokas.

      Kaverilla taas on sellanen PILP missä ei ollut korvausilman tuontia(koneellista) ollenkaan mukana, vaan ilma tulee seinistä, ja se on sanonut että talvella vedon tunne on suuri. Eli miten teillä?

      • raksa hetero

        Ensin kiitos kaikille asiall. vastauksista!!!! Olen tiedostanut tuon rajallisuuden, mutta joka tapauksessa PILP parempi kuin pelkkä suora sähkö. MLP pois harkinnasta alkukustannusten vuoksi. suora sähkö ja LTO versus PILP oli kova vääntö. no PILP:ssä tulee koko hela hoito samassa paketissa. Tulo ilma koneellisesti esilämmitettynä- Nibe fighter 410p. Että tämmöstä- Hyvää kesää kaikille!!!


      • lvi-as.
        raksa hetero kirjoitti:

        Ensin kiitos kaikille asiall. vastauksista!!!! Olen tiedostanut tuon rajallisuuden, mutta joka tapauksessa PILP parempi kuin pelkkä suora sähkö. MLP pois harkinnasta alkukustannusten vuoksi. suora sähkö ja LTO versus PILP oli kova vääntö. no PILP:ssä tulee koko hela hoito samassa paketissa. Tulo ilma koneellisesti esilämmitettynä- Nibe fighter 410p. Että tämmöstä- Hyvää kesää kaikille!!!

        Oletko huomioinut, että PILPpisi voi olla alimitoitettu asunnon kokoon nähden?

        Paljonko on kuutioita?


      • kyllä ainakin meillä
        lvi-as. kirjoitti:

        Oletko huomioinut, että PILPpisi voi olla alimitoitettu asunnon kokoon nähden?

        Paljonko on kuutioita?

        laitteen teho, määräytyi talon kuutioiden mukaan.


      • raksa hetero
        kyllä ainakin meillä kirjoitti:

        laitteen teho, määräytyi talon kuutioiden mukaan.

        Edelleenkin, asiat huomioitiin. Kuutioita kyllä tulee asuntoomme reippaasti n 550, mutta lukuisten asiantuntijoiden ( ei siis pelkästään myyjien) mukaan tehot riittä myös ilmanvaihtoon...


      • raksa hetero kirjoitti:

        Edelleenkin, asiat huomioitiin. Kuutioita kyllä tulee asuntoomme reippaasti n 550, mutta lukuisten asiantuntijoiden ( ei siis pelkästään myyjien) mukaan tehot riittä myös ilmanvaihtoon...

        Terve!

        Siis joo, meidän talossa oli 580m3 vaihdettavaa ilmaa, ja 190 w tuulettimilla tuo Nipe 410P toimi ihan hienosti. Siis huoneisto ala oli 148 m2 ja talo yhdessä kerroksesa, silti talossa meni esim viime vuonna yhteensä (käyttösähkö lämmitys lämmin vesi) yhteensä vain 14860 kwh 2,5 m2 koivuhalkoja! Siis tuo on todella vähän, sillä me käytettiin lämmintä vettä aika huolella. Mutta kovilla pakkasilla pumppu tietty otti sähköstä energiaa, mutta mitä sitten, alku investointi oli kohtuullinen, ja kaikki tuli samassa paketissa... toimivana!!! Eli mielestäni tätä lämmitysmuotoa suomessa väheksytään... ihan kun se ei toimisi... meillä nyt toiminut 4v, ilman muuta kuin normaalia suodatin huoltoa tehtynä... Eli mielestäni kysymys kuuluukin Miksi suomessa tuota poistoilmapummua ei arvosteta??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe