HS:n kyselyn mukaan yli kaksi kolmasosaa (68 prosenttia) suomalaisista on sitä mieltä, että veronkevennysten painottuminen suurituloisille ei ole oikein. Kyselyyn vastanneista 20 prosentin mielestä kohdentaminen on oikein.
HS-gallupin kysymys kuului: ”Hallitus päätti kehysriihessä keventää palkasta perittävää veroa. Onko veronkevennyksen painottaminen suurituloisille mielestäsi oikein?”
EVAn kevään 2025 arvo- ja asennetutkimuksessa selvitettiin suomalaisten suhtautumista kasvutoimiin. Kyselyssä oli väite: ”Alennetaan verotusta siten, ettei lisätulosta tarvitse maksaa puolta enempää veroa.”
EVAn kyselyn mukaan selvä enemmistö suomalaisista (59 prosenttia) suhtautuu korkeimpien marginaaliveroasteiden alentamiseen myönteisesti, viidesosa (19 prosenttia) neutraalisti ja kielteisesti vain 16 prosenttia.
Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Sami Pakarinen pohti viestipalvelu X:ssä, kuinka moni HS:n gallupin vastaajista todella ymmärtää verolukujen mittasuhteet.
Siinäpä se, kun ei ymmärrä.
Hesari johdatteli.
Samasta verojen alentamisesta kysyttiin mainitsematta "suurituloisia", ihan eri tulos
7
58
Vastaukset
- Anonyymi
Henkilö, joka ansaitsee 3000 euroa kuukaudessa bruttopalkkaa, maksaa vuodessa veroja noin 9000 euroa. Henkilö, joka ansaitsee 15000 euroa kuukaudessa bruttopalkkaa, maksaa vuodessa veroja noin 91500 euroa. Kun suurituloisilla verotus kevenee ensi vuonna vuositasolla 5250 euroa, maksavat silti lähes saman verran veroja kuin 10 keskituloista.
- Anonyymi
Kukaan ei ole niin hyvä, että ansaitsi saada noin isoa palkkaa.
Ei yksi tyyppi vastaa kymmentä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei ole niin hyvä, että ansaitsi saada noin isoa palkkaa.
Ei yksi tyyppi vastaa kymmentä.Totta kai on.
- Anonyymi
Sivutulojen verotusta pitäisi keventää.
Köyhän ei kannata yrittää lisätöitä tekemällä sinnitellä hengissä. - Anonyymi
Hesarilla on jo vastaus valmiina. Piti vain keksiä oikea kysymys.
- Anonyymi
Tossa kysytään kahta eri asiaa.
- Anonyymi
Minäkin rakastan EK olikarkki Häkämies tä .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849