Samasta verojen alentamisesta kysyttiin mainitsematta "suurituloisia", ihan eri tulos

Anonyymi-ap

HS:n kyselyn mukaan yli kaksi kolmasosaa (68 prosenttia) suomalaisista on sitä mieltä, että veronkevennysten painottuminen suurituloisille ei ole oikein. Kyselyyn vastanneista 20 prosentin mielestä kohdentaminen on oikein.

HS-gallupin kysymys kuului: ”Hallitus päätti kehysriihessä keventää palkasta perittävää veroa. Onko veronkevennyksen painottaminen suurituloisille mielestäsi oikein?”

EVAn kevään 2025 arvo- ja asennetutkimuksessa selvitettiin suomalaisten suhtautumista kasvutoimiin. Kyselyssä oli väite: ”Alennetaan verotusta siten, ettei lisätulosta tarvitse maksaa puolta enempää veroa.”

EVAn kyselyn mukaan selvä enemmistö suomalaisista (59 prosenttia) suhtautuu korkeimpien marginaaliveroasteiden alentamiseen myönteisesti, viidesosa (19 prosenttia) neutraalisti ja kielteisesti vain 16 prosenttia.

Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Sami Pakarinen pohti viestipalvelu X:ssä, kuinka moni HS:n gallupin vastaajista todella ymmärtää verolukujen mittasuhteet.

Siinäpä se, kun ei ymmärrä.

Hesari johdatteli.

7

58

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Henkilö, joka ansaitsee 3000 euroa kuukaudessa bruttopalkkaa, maksaa vuodessa veroja noin 9000 euroa. Henkilö, joka ansaitsee 15000 euroa kuukaudessa bruttopalkkaa, maksaa vuodessa veroja noin 91500 euroa. Kun suurituloisilla verotus kevenee ensi vuonna vuositasolla 5250 euroa, maksavat silti lähes saman verran veroja kuin 10 keskituloista.

• Anonyymi

Kukaan ei ole niin hyvä, että ansaitsi saada noin isoa palkkaa.

Ei yksi tyyppi vastaa kymmentä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaan ei ole niin hyvä, että ansaitsi saada noin isoa palkkaa.

Ei yksi tyyppi vastaa kymmentä.

Totta kai on.

• Anonyymi

Sivutulojen verotusta pitäisi keventää.
      Köyhän ei kannata yrittää lisätöitä tekemällä sinnitellä hengissä.

• Anonyymi

Hesarilla on jo vastaus valmiina. Piti vain keksiä oikea kysymys.

• Anonyymi

Tossa kysytään kahta eri asiaa.

• Anonyymi

Minäkin rakastan EK olikarkki Häkämies tä .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66