Tänään meinasin ajaa polkupyörällä jalankulkijan päälle. Jalankulkija räpläsi kännykkää eikä katsonut ympärilleen. En yleensä lähde perjantain iltapäiväruuhkaan,mutta oli pakko,koska jääkiekko-ottelu Itävalta-Suomi oli jo tvssä kello 17.
Kännykkä pois liikenteessä
42
768
Vastaukset
- AnonyymiSovititko nopeuden jalankulkijaan, eli ajoit hiljaa hänen lähellä? - AnonyymiPyöräilijän kannalta jalankulkija on liikkuva varoitusmerkki. Siltä voi odottaa mitä tahansa, ja kolaritilanteessa pyöräilijä ajoneuvon kuljettajana on vastuussa. Tähän ei vaikuta mitenkään se, ettei jalankulkija noudattanut liikennesääntöjä. Kenenkään päälle vain ei saa ajaa. 
 Jos nämä ehdot eivät sovi pyöräilyysi, kannattaa siirtyä kävelemään.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Pyöräilijän kannalta jalankulkija on liikkuva varoitusmerkki. Siltä voi odottaa mitä tahansa, ja kolaritilanteessa pyöräilijä ajoneuvon kuljettajana on vastuussa. Tähän ei vaikuta mitenkään se, ettei jalankulkija noudattanut liikennesääntöjä. Kenenkään päälle vain ei saa ajaa. 
 Jos nämä ehdot eivät sovi pyöräilyysi, kannattaa siirtyä kävelemään.Eli mielestäsi alla olevan tapauksen autonkuljettaja olisi pitänyt asettaa syytteeseen koska, omia sanojasi lainatakseni "Asiaan ei vaikuta mitenkään se, ettei sähköpotkulautailija noudattanut liikennesääntöjä. Kenenkään päälle vain ei saa ajaa". 
 https://iltalehti.fi/kotimaa/a/35e31a9a-c315-4c09-af9f-1a7d691262db
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Eli mielestäsi alla olevan tapauksen autonkuljettaja olisi pitänyt asettaa syytteeseen koska, omia sanojasi lainatakseni "Asiaan ei vaikuta mitenkään se, ettei sähköpotkulautailija noudattanut liikennesääntöjä. Kenenkään päälle vain ei saa ajaa". 
 https://iltalehti.fi/kotimaa/a/35e31a9a-c315-4c09-af9f-1a7d691262dbTuossa tapauksessa onnettomuudessa ei ollut jalankulkijoita . Ajoneuvot törmäsivät . Skuutti = polkupyörä . 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Tuossa tapauksessa onnettomuudessa ei ollut jalankulkijoita . Ajoneuvot törmäsivät . Skuutti = polkupyörä . Eli olet sitä mieltä että jalankulkijoilla ei ole mitään velvollisuuksia vaan ainoastaan oikeuksia? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Eli olet sitä mieltä että jalankulkijoilla ei ole mitään velvollisuuksia vaan ainoastaan oikeuksia? Jalankulkijoilla on velvollisuuksia, mutta kaikista liikenteessä liikkujista, niin heillä on vähiten velvollisuuksia. 
 
- AnonyymiPitää olla tarkempi siellä liikenteessä. Siellä on myös jalankulkijoita, joita on väistettänä. He kävelevät yleensä jommassa kummassa reunassa, mutta voivat aivan yhtä hyvin kävellä muuallakin ja tehdä äkkinäisiä käännöksiä, aivan laillisesti. Pöyräilijän tulee ottaa se huomioon, ja sovittaa vauhtinsa sen mukaan. - AnonyymiÄkkinäisiä käännöksiä ei saa tehdä, jos siitä koituu haittaa muille. 
- AnonyymiJalankulkijoilla on yleinen tapa siirtyä väylän toiselle puolelle katsomatta taakseen, että tuleeko takaa esim. polkupyörää. 
 Suurin osa jalankulkijoista kävelee lähes keskellä väylää , eikä väylän reunassa, pelkääkö jalnkulkija, että putoaa vieressä kulkevaan ojaan.
 Itse kun olen kävelyllä, niin paljon paljon turvallisemmalta tuntuu kävellä tien reunassa, kuin keskellä tietä, enkä ylittäisi tietä katsomatta taakse, että tuleeko sieltä kukaan.
 Johtuu varmaan siitä, että olen aktiivinen pyöräilijä ja pyöräillessä katson aina taakse ajoissa ennenkuin siirryn toiselle puolelle tietä , kun ylitän kadun, vaikka pyörällä nopeus on selainen, ettei takaa juurikaan kukaan ohi mene.
- AnonyymiAika usein se kävelijä kävelee ihan keskellä tietä ja pahimpia on emakot vaunujensa kanssa,joskus kolmekin rinnatusten,vitun älykääpiö ämmät. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Aika usein se kävelijä kävelee ihan keskellä tietä ja pahimpia on emakot vaunujensa kanssa,joskus kolmekin rinnatusten,vitun älykääpiö ämmät. Ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettajana huomioitava asia. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jalankulkijoilla on yleinen tapa siirtyä väylän toiselle puolelle katsomatta taakseen, että tuleeko takaa esim. polkupyörää. 
 Suurin osa jalankulkijoista kävelee lähes keskellä väylää , eikä väylän reunassa, pelkääkö jalnkulkija, että putoaa vieressä kulkevaan ojaan.
 Itse kun olen kävelyllä, niin paljon paljon turvallisemmalta tuntuu kävellä tien reunassa, kuin keskellä tietä, enkä ylittäisi tietä katsomatta taakse, että tuleeko sieltä kukaan.
 Johtuu varmaan siitä, että olen aktiivinen pyöräilijä ja pyöräillessä katson aina taakse ajoissa ennenkuin siirryn toiselle puolelle tietä , kun ylitän kadun, vaikka pyörällä nopeus on selainen, ettei takaa juurikaan kukaan ohi mene.Jos on tiedossa, että jalankulkijoilla on tapa siirtyä väylän toiselle puolelle katsomatta taakseen, niin kyseisen asian pitää pyöräilijä sitten huomioida omassa ajamisessa. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Aika usein se kävelijä kävelee ihan keskellä tietä ja pahimpia on emakot vaunujensa kanssa,joskus kolmekin rinnatusten,vitun älykääpiö ämmät. Noinhan ne kävelevät, koska voivat. Pyöräilijä väistää silti. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jalankulkijoilla on yleinen tapa siirtyä väylän toiselle puolelle katsomatta taakseen, että tuleeko takaa esim. polkupyörää. 
 Suurin osa jalankulkijoista kävelee lähes keskellä väylää , eikä väylän reunassa, pelkääkö jalnkulkija, että putoaa vieressä kulkevaan ojaan.
 Itse kun olen kävelyllä, niin paljon paljon turvallisemmalta tuntuu kävellä tien reunassa, kuin keskellä tietä, enkä ylittäisi tietä katsomatta taakse, että tuleeko sieltä kukaan.
 Johtuu varmaan siitä, että olen aktiivinen pyöräilijä ja pyöräillessä katson aina taakse ajoissa ennenkuin siirryn toiselle puolelle tietä , kun ylitän kadun, vaikka pyörällä nopeus on selainen, ettei takaa juurikaan kukaan ohi mene.Hei pyöräilijä ENNAKOI TULEVA TILANNE ! 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Aika usein se kävelijä kävelee ihan keskellä tietä ja pahimpia on emakot vaunujensa kanssa,joskus kolmekin rinnatusten,vitun älykääpiö ämmät. Olisikohan parempi jos pyöräilijät ajaisivat ajoradan reunassa, tältäkin sanailulta vältytään ? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Olisikohan parempi jos pyöräilijät ajaisivat ajoradan reunassa, tältäkin sanailulta vältytään ? Myös pyörätiellä pitää pyöräillä reunassa. Pyörätiellä ei ole ajorataa. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Hei pyöräilijä ENNAKOI TULEVA TILANNE ! Eikö jalankulkijan tarvitse ennakoida mitään? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jos on tiedossa, että jalankulkijoilla on tapa siirtyä väylän toiselle puolelle katsomatta taakseen, niin kyseisen asian pitää pyöräilijä sitten huomioida omassa ajamisessa. Tulisiko tätä soveltaa myös autolla ajamiseen? Ohittavalla autolla on vastuu, jos ohitettava auto päättää yhtäkkiä kääntyä eteen? Kun "ei ole silmiä selässä" ja päälle ei saa ajaa. Minusta näitä lakeja pitäisi yhdenmukaistaa ja selkeyttää. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Tulisiko tätä soveltaa myös autolla ajamiseen? Ohittavalla autolla on vastuu, jos ohitettava auto päättää yhtäkkiä kääntyä eteen? Kun "ei ole silmiä selässä" ja päälle ei saa ajaa. Minusta näitä lakeja pitäisi yhdenmukaistaa ja selkeyttää. Sovelletaankin esim. niin ettei autolla saa ajaa pyöräilijän päälle vaikka se ei noudata väistämisvelvollisuuttaan tai toheltaa muuten sääntöjen vastaisesti. 
 
- AnonyymiOn muuten ihme ettei noita kännykkäapionoita kuole enempää,kävellään suoraan autojen eteen,päin punaisia,ja usein vielä kuulokkeet päässä.Eräskin käveli kuulokkeet päässä Meilahdessa,suoraan hälytysajossa olevan ambulanssin eteen.On kyllä ihme jengiä nämä nykyihmiset,ihan vituttaa katella. - AnonyymiIhan samalla pyöräilijät ja autoilijat sekoilevat kaupungissa ja rikkovat koko ajan liikennesääntöjä. Esimerkiksi pyöräilijän pitää aina väistää bussista ulos tulevia jopa silloin kun välissä jalkakäytävän ja bussin välissä pyörätie. Samoin bussiin kulkevia pitää väistää vaikka he kulkisivat pyörätien yli. Tätä sääntöä ei suuri osa pyöräilijöistä noudata. Eikä sillä ole mitään merkitystä katseleeko kävelijä kännykkää tai onko kuulokkeet, jos sääntöjen mukaan pyöräilijä väistää niin sitten pyöräilijän kuuluu väistää. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ihan samalla pyöräilijät ja autoilijat sekoilevat kaupungissa ja rikkovat koko ajan liikennesääntöjä. Esimerkiksi pyöräilijän pitää aina väistää bussista ulos tulevia jopa silloin kun välissä jalkakäytävän ja bussin välissä pyörätie. Samoin bussiin kulkevia pitää väistää vaikka he kulkisivat pyörätien yli. Tätä sääntöä ei suuri osa pyöräilijöistä noudata. Eikä sillä ole mitään merkitystä katseleeko kävelijä kännykkää tai onko kuulokkeet, jos sääntöjen mukaan pyöräilijä väistää niin sitten pyöräilijän kuuluu väistää. Ei se pyöräilijä/skuuttaaja tms noudata liikennesääntöjä myöskään sen osalta, että eivät saa ajaa jalkakäytävällä. 
 Kuinka moni pyöräilijä/skuuttaaja antaa suojatiellä olevalla tai sinne aikovalle jalankulkijalle esteettömän kulun? Todella harva!
 Kuinka moni pyöräilijä/skuuttaaja aiheuttaa suojatiellä ajaessaan suojatiellä olevalle jalankulkijalle haittaa? Suojatie on jalankulkijan tienylityspaikka, mutta siellä saa pyörällä/skuuttilla myös ajaa. Monesti ajavat vain ja jos et väistä niin oma syy.
 Lisänä, että suojatie ei ole pyörätien jatke!
 Kuinka moni pyöräilijä/skuuttaaja suojatiellä ajaessaan väistää ajoradalla ajavia ajoneuvoja. Poikkeuksena kääntyvä ajonejuvo. Todella harva!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei se pyöräilijä/skuuttaaja tms noudata liikennesääntöjä myöskään sen osalta, että eivät saa ajaa jalkakäytävällä. 
 Kuinka moni pyöräilijä/skuuttaaja antaa suojatiellä olevalla tai sinne aikovalle jalankulkijalle esteettömän kulun? Todella harva!
 Kuinka moni pyöräilijä/skuuttaaja aiheuttaa suojatiellä ajaessaan suojatiellä olevalle jalankulkijalle haittaa? Suojatie on jalankulkijan tienylityspaikka, mutta siellä saa pyörällä/skuuttilla myös ajaa. Monesti ajavat vain ja jos et väistä niin oma syy.
 Lisänä, että suojatie ei ole pyörätien jatke!
 Kuinka moni pyöräilijä/skuuttaaja suojatiellä ajaessaan väistää ajoradalla ajavia ajoneuvoja. Poikkeuksena kääntyvä ajonejuvo. Todella harva!Miksi autoilijaa syytetään heti liikenteen törkeästä vaarantamisesta, jos pyöräilijä ajaa suojatiellä auton alle. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Miksi autoilijaa syytetään heti liikenteen törkeästä vaarantamisesta, jos pyöräilijä ajaa suojatiellä auton alle. Koska autoilijoilla on lainsäätäjän mukaan suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan liikenteessä. Asian näkee alla olevasta lainsäätäjien tekstistä. 
 "Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.
 Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen . Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.
 Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet: 1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus; 2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle; 3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä 4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla."
 
- AnonyymiSilti ajon aikana, voi roplata auton näyttöä. - AnonyymiEi saa roplata mitään näyttöä tai edes radiota, jos se vaarantaa ajamista ja häiritsee huomiokykyä. 
 "Ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista."
 
- AnonyymiOnko tämä nyt nähtävä niin,että jalankulkijan ei tarvitse huomioida muita ollenkaan? Kävelijät saavat lompsia vaikka laput silmillä ja kuulokkeet korvissa. Kenestäkään ei tarvitse välittää. 
 Miten kun neljä kävelee rinnakkain, ja pyöräilijä tulee perässä. Pitääkö pyöräilijän juosten ohittaa tämä nelikko että pääsee taas ajamaan? Myös yhdellä kävelijällä on oikeus kävellä keskellä.( -olen havainnut hyväksi)
 Taitaa olla niin että taajama -alueella ei saa soittaa kelloa,koska pyöräilijä on väistämisvelvollinen?
 Ennen autoilijoita neuvottiin että Ennakoi Tuleva Tilanne, sopisi nykyään ihan kaikille.- AnonyymiKaikkien pitää huomioida muut. Ihan riippumatta siitä, millä kukakin on liikkeellä. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kaikkien pitää huomioida muut. Ihan riippumatta siitä, millä kukakin on liikkeellä. Pitää paikkansa. Lapset, vanhukset ja eri tavoin vammaiset ovat kuitenkin hivenen erityisasemassa ja heitä pitää kaikkien muiden aina varoa erityisen paljon liikenteessä. 
 
- AnonyymiMyös kävelijöiden pitää olla valppaina, eikä pelästyä, vaikka pyöräilijä tekee turvallisen ohituksen, jos se kännykkä sitten tippuu, ei valppaan kävelijän pelästyskohtauksen aikana, niin olkoot niin. - AnonyymiMinkälainen on se turvallinen ohitus? Pyöräilijän pitää sovittaa nopeutensa tilanteen mukaan. Tekeekö pyöräilijä niin, että sovittaa nopeuden jalankulkijoihin sopivaksi? Pyöräilijän pitää aina myös antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. Tekeekö pyöräilijä niin, että antaa turvallisen tilan jalankulkijoille? 
- AnonyymiValppaus on valttia. Lapset, vanhukset, eri tavoin vammaiset ja vastaavat eivät välttämättä kuitenkaan ole aina niin valppaita. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Valppaus on valttia. Lapset, vanhukset, eri tavoin vammaiset ja vastaavat eivät välttämättä kuitenkaan ole aina niin valppaita. Pyöräilijäkin voi olla sellainen. 
 Tai autoilija.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Pyöräilijäkin voi olla sellainen. 
 Tai autoilija.Ajoneuvon kuljettajalla on kuitenkin vastuu kuljettaa ajoneuvoaan turvallisesti. Polkupyörä on myös ajoneuvo. 
 
- AnonyymiKännykkää räpläävät kuulokkeet päässä kulkevat koirankusettajat ovat tuon aloituksessa mainitun lajityypin valioyksilöitä. 
 Yksi tuollainen kenneliä ulkoiluttanut löysi itsensä perseellään itkupotkuraivaria potien, kun hänen koiransa päättivät hyökätä ohi menevän pyöräilijän kimppuun, mutta saivatkin vain nykäistyä emäntänstä noloon lentoon. Terkkuja kennelitädille...
- AnonyymiEntä kännykkä kävelijöillä ei näe mihin kävelee kun tuojottaa sitä 
- Anonyymi29 § Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus 
 Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.
 Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
 Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.- AnonyymiMutta tietysti silti ei jalankulkijoidenkaan pitäisi torveilla ihan miten sattuu. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Mutta tietysti silti ei jalankulkijoidenkaan pitäisi torveilla ihan miten sattuu. Mutta torveilun mahdollisuus pitää ottaa huomioon, vaikka eivät saisi torveilla miten sattuu. 
 
- AnonyymiSiis tuossa hiprakassa oli pyöräilijä, ei kävelijä. Vastuukysymys saattaa olla erilainen jos tilanne olisi toisinpäin. 
 Samoin koirankusettajien vastuu ilman hiprakkaakin voi olla merkittävä, jos päästävät koiransa juoksentelemaan poikki pyörätien ja pyöräilijä törmää joko koiraan tai talutushihnaan. Kun tuohon yhdistää sen, että koiran ulkoiluttajilla on erittäin yleisesti vielä kuulokkeet korvilla, joiden läpi ei pyöräilijän kilikello kuulu samalla tavalla kuin ilman kuulokkeita.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Siis tuossa hiprakassa oli pyöräilijä, ei kävelijä. Vastuukysymys saattaa olla erilainen jos tilanne olisi toisinpäin. 
 Samoin koirankusettajien vastuu ilman hiprakkaakin voi olla merkittävä, jos päästävät koiransa juoksentelemaan poikki pyörätien ja pyöräilijä törmää joko koiraan tai talutushihnaan. Kun tuohon yhdistää sen, että koiran ulkoiluttajilla on erittäin yleisesti vielä kuulokkeet korvilla, joiden läpi ei pyöräilijän kilikello kuulu samalla tavalla kuin ilman kuulokkeita.Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Kannattaa miettiä tilanteessa jalankulkijaa suhteessa ajoneuvon kuljettajaan, että miten mahdolliset vastuukysymykset ovat, kun tämä seikka otetaan huomioon. 
 
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset738094
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti905737
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut443882
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu913642
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät413300
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi553262
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1112975
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään212960
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k462839
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral972833