Hegelin logiikka

Oleminen, ei mitään. Tuleminen.

Mitään puhdasta olemista ei ole, on vain ainetta ja energiaa, elämää ja tietoisuutta ja henkeä kaikkeudessa. Oleminen on olla osana kaikkeudessa.

Vastakohta on myös jotakin jossakin, että jokin ei ole missään, eli sitä ei ole olemassa. Ei ole sellaista tilannetta kaikkeudessa, ettei ole mitään.

Tuleminen on liike.

Siis materia, tila ja liike (aika tulee mukaan sen kappaleiden liikkeen kuvaamiseen tilassa). Ne ovat ne ikuiset peruskategoriat. Ne yhdistävät logiikan todellisuuteen. Niiden kehittely.

Siitä alkaa todellisuuden logiikka erotukseksi muodollisesta logiikasta, joka on vain päättelysääntöjä.

Hegelin yritys on hyvä ja oikea: yhdistää logiikka todellisuuteen, dialektinen logiikka, todellisuuslogiikka, todellisuuden logiikka, mutta menee pieleen kuitenkin ja on epäselvää. Se pitää selventää ja parantaa, sitä ei ole tehty vielä missään kunnolla.

12

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se oli jännä ajatus että maailmanhenki tulee tietoiseksi itsestään.

      • Jumala voi olla universumin tietoinen henki. Ja sillä myös ruumis. Korkeammalla tasolla kuin aineellinen maailma, jossa elämme.

        Mutta Hegel kai tarkoittaa historiaa, ihmiskunnan historiaa ja omaa filosofiaansa, kuinka siinä ihminen tulee tietoiseksi itsestään ja koko maailmasta. Minkä Marx sitten jalosti yhteiskunnan kehitykseksi feodalismista sosialismiksi ja kommunismiksi ja jätti Jumalan pois.

        Nykymaailman täytyy erottaa kaikkeus ja maapallo, ja maapallon yhteiskunta ja avaruuden muut kulttuurit.

        Ja teologiassa aineellinen maailma ja henkimaailma. Ja ne yhdessä, kokonainen, oikea, todellinen maailma, Jumalan maailma. Tämän puolen on nykyinen tiedeusko, ateismi, naturalismi, empirismi, postmodernismi eli nihilismi, ja skeptisismi, unohtanut, sivuuttanut, kieltänyt.


    • Anonyymi

      Voimme puhua näistä kaikesta vain siksi että ajattelen, siis olen; oleminen, aine, energia, elämä ja tietoisuus sanoja siinä.

      Otetaan ajatus pois ja kaikki katoaa.

      Boom.

      • Descartesin ajatus on skeptisesti typistetty siihen, että jotain on. Se on ainoa varma totuus länsimaisen nykyfilosofian mielestä.

        Mutta todellisuuslogiikan mukaan se ajattelu tarvii ajatteluelimen ja se elin täytyy olla jossain ihmisessä ja ihmisen jossain ympäristössä, että kyllä todistukseen sisältyy jo ulkomaailman olemassaolo.

        Ajattelen siis olen. Ja olen jossakin ympäristössä. Paljon enemmän on varmaa kuin on perinteisesti ajateltu.


    • Anonyymi

      Santtunen2.
      "Siis materia, tila ja liike (aika tulee mukaan sen kappaleiden liikkeen kuvaamiseen tilassa). Ne ovat ne ikuiset peruskategoriat. Ne yhdistävät logiikan todellisuuteen. Niiden kehittely.

      Siitä alkaa todellisuuden logiikka erotukseksi muodollisesta logiikasta, joka on vain päättelysääntöjä.

      Hegelin yritys on hyvä ja oikea: yhdistää logiikka todellisuuteen, dialektinen logiikka, todellisuuslogiikka, todellisuuden logiikka, mutta menee pieleen kuitenkin ja on epäselvää. Se pitää selventää ja parantaa, sitä ei ole tehty vielä missään kunnolla."

      Hegel taisi olla aivan metsässä tuon logiikkansa kanssa.
      Maailmanhenki taisi olla piste kaiken päälle.

      Hegel ja oli aivan väärässä mitä logiikka on, kuten Santtukin.
      Leibniz osui aika kohdilleen, sitä kehitetään edelleen.

      R.

      • Kysymys on muodollisen logiikan ja todellisuutta koskevan logiikan, dialektinen logiikan suhteesta. Muodollinen logiikka on vain tautologioita, päättely sääntöjä, mutta todellisuudessa on asioita jotka määrätyvät todellisuuden perimmäisistä ominaisuuksista.

        Olen keksinyt että kaikkeuden kohdalla on tällaisia asioita. Samoin hiukkasfysiikassa jo kreikkalaiset keksivät, että on olemassa pienin kappale, jota ei voi enää puolittaa, ja nimesivät sen atomiksi. Nykyään sanotaan, että on pienin väli, Planckin pituus.

        Samoin on pisin mahdollinen väli, absoluuttisen äärettömyyden sijasta. Tätä ei vielä ole kosmologiassa huomioitu, eikä sitä, että on vain yksi kaikkeus, eikä sitä, että kaikkeus on ikuinen. Auton ja loputon. Se tiedetään että nyt on jotain (Descartes), eli ei ole niin ettei ole mitään. Ja todellisuudessa se jokin on jossakin, eli ulkomaailman olemassaolon todellisuuslogiikka todistaa.


      • santtunen2 kirjoitti:

        Kysymys on muodollisen logiikan ja todellisuutta koskevan logiikan, dialektinen logiikan suhteesta. Muodollinen logiikka on vain tautologioita, päättely sääntöjä, mutta todellisuudessa on asioita jotka määrätyvät todellisuuden perimmäisistä ominaisuuksista.

        Olen keksinyt että kaikkeuden kohdalla on tällaisia asioita. Samoin hiukkasfysiikassa jo kreikkalaiset keksivät, että on olemassa pienin kappale, jota ei voi enää puolittaa, ja nimesivät sen atomiksi. Nykyään sanotaan, että on pienin väli, Planckin pituus.

        Samoin on pisin mahdollinen väli, absoluuttisen äärettömyyden sijasta. Tätä ei vielä ole kosmologiassa huomioitu, eikä sitä, että on vain yksi kaikkeus, eikä sitä, että kaikkeus on ikuinen. Auton ja loputon. Se tiedetään että nyt on jotain (Descartes), eli ei ole niin ettei ole mitään. Ja todellisuudessa se jokin on jossakin, eli ulkomaailman olemassaolon todellisuuslogiikka todistaa.

        No oletpa sinä todella kekseliäs! Olet päättänyt asioita ja sillä siisti!

        Mites olikaan sen punasiirtymän laita? Sinä päätit, että se ei todista etääntymisestä vaan on selitettävissä sivuttaisliikkeellä... KUKAAN muu ei ollut sellaista hoksannut (sattuneesta syystä)!


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Kysymys on muodollisen logiikan ja todellisuutta koskevan logiikan, dialektinen logiikan suhteesta. Muodollinen logiikka on vain tautologioita, päättely sääntöjä, mutta todellisuudessa on asioita jotka määrätyvät todellisuuden perimmäisistä ominaisuuksista.

        Olen keksinyt että kaikkeuden kohdalla on tällaisia asioita. Samoin hiukkasfysiikassa jo kreikkalaiset keksivät, että on olemassa pienin kappale, jota ei voi enää puolittaa, ja nimesivät sen atomiksi. Nykyään sanotaan, että on pienin väli, Planckin pituus.

        Samoin on pisin mahdollinen väli, absoluuttisen äärettömyyden sijasta. Tätä ei vielä ole kosmologiassa huomioitu, eikä sitä, että on vain yksi kaikkeus, eikä sitä, että kaikkeus on ikuinen. Auton ja loputon. Se tiedetään että nyt on jotain (Descartes), eli ei ole niin ettei ole mitään. Ja todellisuudessa se jokin on jossakin, eli ulkomaailman olemassaolon todellisuuslogiikka todistaa.

        Santtunen2
        "Kysymys on muodollisen logiikan ja todellisuutta koskevan logiikan, dialektinen logiikan suhteesta."

        Muodollinen logiikka ei tutki todellisuutta, eikä dialektiikka ole logiikkaa.
        Sokrateelle dialektiikka liittyy vain keskusteluun ja väittelyyn. Hegel laajensi
        ideaa pitemmälle ja rikkoi realismin pääsääntöä.

        Olet kommentoinut BB syyttämällä sen olevan kehämääritelmä, no samaan
        ajattelun kehäpäätelmään syyllistyy myös Hegel.

        Realismin pääsääntö: Jos joku saksalainen idealisti sanoo jonkin olevan
        todellisuuden logiikkaa, älä usko siihen, saksalaisilla idealisteilla on erikoinen
        käsitys todellisuudesta.

        R.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Santtunen2
        "Kysymys on muodollisen logiikan ja todellisuutta koskevan logiikan, dialektinen logiikan suhteesta."

        Muodollinen logiikka ei tutki todellisuutta, eikä dialektiikka ole logiikkaa.
        Sokrateelle dialektiikka liittyy vain keskusteluun ja väittelyyn. Hegel laajensi
        ideaa pitemmälle ja rikkoi realismin pääsääntöä.

        Olet kommentoinut BB syyttämällä sen olevan kehämääritelmä, no samaan
        ajattelun kehäpäätelmään syyllistyy myös Hegel.

        Realismin pääsääntö: Jos joku saksalainen idealisti sanoo jonkin olevan
        todellisuuden logiikkaa, älä usko siihen, saksalaisilla idealisteilla on erikoinen
        käsitys todellisuudesta.

        R.

        Katso juttu on niin, että me voidaan ajatella näitä kaikkia ihan itsekin, kehittää eteenpäin ajattelua. Ei tarvi ajatella niinkuin joku saksalainen idealisti, eikä kuten englantilaiset empiristit.


    • Anonyymi

      Totuus on että pitää kiihkeästi löytää jotakin josta pitää kiinni sillä todellisuus on vain simulaatio.

      • Siinä tullaan kolmeen maailmaan: aineellinen maailma, henkimaailma ja ne yhdessä, kokonainen, todellinen maailma. Siinä kohtaan on vain nöyrryttävä Jumalan ja syvemmän totuuden edessä.

        Henkimaailmat, aineelliset maailmat ja Jumalan maailmat. Ihmisenä ollessamme emme kahdesta niistä tiedä paljon mitään, vain aineellisesta maailmasta, jossa elämme.

        Uskonnot ovat aina sanoneet tämän. Kyllä se voidaan ottaa tieteelliseen maailmankuvaan yhtenä koulukuntana.

        Siinä on yksi valopilkku, ettei tarvi kokonaan heittää hanskoja naulaan tieteessä: Ihminen. Ihmisessä on kaikki nämä kolme maailmaa. Ruumis kuolevainen aineellisessa maailmassa, kuolematon sielu ja henkiruumis henkimaailmaa, ja yhteys Jumalaan on aktivoitavissa.

        Mutta miten se vaikuttaa kosmologiaan? Ei muuta kuin että tähtien ympärillä pyörii viiden tasoisia planeettoja, joista kolme tasoa on Jumalan taivaita. Kosmologia on muuten sama universumista, mutta siirtymällä henkimaailman puolelle pääsee liikkumaan kaikkialla universumissa. Joa elää Jumalan korkeimmassa taivaassa, niillä kirkastetuilla planeetoilla.

        Tätä voi perustella, muttei tiedoksi väittää, eikä tarviikaan, tämä on vain yksi filosofian suunta, muilla on toisenlaisia.


      • santtunen2 kirjoitti:

        Siinä tullaan kolmeen maailmaan: aineellinen maailma, henkimaailma ja ne yhdessä, kokonainen, todellinen maailma. Siinä kohtaan on vain nöyrryttävä Jumalan ja syvemmän totuuden edessä.

        Henkimaailmat, aineelliset maailmat ja Jumalan maailmat. Ihmisenä ollessamme emme kahdesta niistä tiedä paljon mitään, vain aineellisesta maailmasta, jossa elämme.

        Uskonnot ovat aina sanoneet tämän. Kyllä se voidaan ottaa tieteelliseen maailmankuvaan yhtenä koulukuntana.

        Siinä on yksi valopilkku, ettei tarvi kokonaan heittää hanskoja naulaan tieteessä: Ihminen. Ihmisessä on kaikki nämä kolme maailmaa. Ruumis kuolevainen aineellisessa maailmassa, kuolematon sielu ja henkiruumis henkimaailmaa, ja yhteys Jumalaan on aktivoitavissa.

        Mutta miten se vaikuttaa kosmologiaan? Ei muuta kuin että tähtien ympärillä pyörii viiden tasoisia planeettoja, joista kolme tasoa on Jumalan taivaita. Kosmologia on muuten sama universumista, mutta siirtymällä henkimaailman puolelle pääsee liikkumaan kaikkialla universumissa. Joa elää Jumalan korkeimmassa taivaassa, niillä kirkastetuilla planeetoilla.

        Tätä voi perustella, muttei tiedoksi väittää, eikä tarviikaan, tämä on vain yksi filosofian suunta, muilla on toisenlaisia.

        Miksi sinä Olli nöyrryt josep smithin ja hänen epäinhimillisen oppinsa edessä?

        Jos tähtien ympärillä on mormonien jumalia, sehän olisi kamalaa!

        Se Ollin luulihaklönttijumala asustelee jossain Kolob-tähden tienoilla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      190
      3554
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      57
      2217
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2210
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2072
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      460
      1202
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      121
      1063
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      1004
    Aihe