300wat polkuteho

polkijaw

jaksan polkea 300watin teholla
1min 30 s
onko rapakunto
jos joku jaksaa esim 30min 300watia
onko kovakunto?

13

16934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mr. Jones

      Millä laitteella teho on mitattu? Toivottavasti ei millään kuntopyörän tehomittarilla, kun ne näyttävät tunnetusti vähän mitä sattuu.
      Perstuntumalta 300 wattia 90 sekunnin ajan on aika vähän. Ehkäpä kannattaisi katsoa hieman viikottaista ajomäärääsi ja harjoitusvuosia, mistä voisi jo ehkä vähän päätellä kuntotasostasi jotakin.

      • Pyörähullu

        Jos watit vastaavat kuntotestissä (pajulahti, Vierumäki)ajettuja tuloksia, voin kertoa, että kilpapyöräilijällä (hyvällä) tuo teho vastaa n. aerobisen kynnyksen tehoa (ei vielä hengästy ja pystyy tuolla teholla ajamaan tuntitolkulla), mutta tavallisella kuntoilijalla on ihan kohtuu hyvä tulos, sillä usein jo 150 wattia riittää useimmille hengästymiseen asti. Suomen huippumiehet ajavat testeissä n. 450 W. (aloitetaan 150watista ja nostetaan tehoa 2-3 minuutin välein kunnes sippaa)


      • Mr. Jones
        Pyörähullu kirjoitti:

        Jos watit vastaavat kuntotestissä (pajulahti, Vierumäki)ajettuja tuloksia, voin kertoa, että kilpapyöräilijällä (hyvällä) tuo teho vastaa n. aerobisen kynnyksen tehoa (ei vielä hengästy ja pystyy tuolla teholla ajamaan tuntitolkulla), mutta tavallisella kuntoilijalla on ihan kohtuu hyvä tulos, sillä usein jo 150 wattia riittää useimmille hengästymiseen asti. Suomen huippumiehet ajavat testeissä n. 450 W. (aloitetaan 150watista ja nostetaan tehoa 2-3 minuutin välein kunnes sippaa)

        Jos lukemat on saatu kuntotestissä niin eiköhän joku ole jo kertunut hieman mitä nuo tehot tarkoittavat :)


    • Kiki

      230 vltin tehollisarvolla tuo 300 wattia on vain reilu ampeerin verran, ja jo uunikin vie noin 30 ampeeria, eli ei ole hyvä kunto!!!

    • Minä.vaan.

      Jos polkee 300 W teholla pitkään niin on hyvässä kunnossa mutta tarkempi arvio riippuu painosta. Eiköhän huippusoutajat ja isokokoiset pyöräilijät pysty vielä reilusti parantamaan (->tuplaamaan?) polkutehon. Mutta 50 kg painavalle varmasti kyseessä on erinomainen tulos.

      • Pyörähullu

        Totta ! Täytyy muistaa suhteellinen teho ! 50 kiloiselle 300 watin teho on kilpapyöräilyssäkin aivan huipputeho. Tuo 6 wattia kiloa kohden on sellainen raja, johon moni ei pysty ! Yleensä miesajajat ovat useimmiten tuossa 65-75 kilon haarukassa, jolloin 75 kilosen täytyy ajaa 450 wattia saadakseen saman suhteellisen tehon kuin 50 kiloinen 300 watilla. Käytännössä 75 kiloisella on vain paljon enemmän abosluuttista tehoa, minkä takia pyörä kulkee lyhyen matkan huomattavasti kovempaa.


    • ihmettelijä

      Ajettaessa alaotteella maantiepyörää tyynellä ilmalla tasaisella asfaltilla, niin nopeus 25 km/h vastaa 70 kg painoiselle ajajalle n.100 W tehoa ja 300 W teho riittää nopeuteen n. 40km/h.
      Keskimääräisen kunnon omaava harrastajapyöräilijä saavuttaa 150 W tehon sykearvolla 140 BPM joka riittää maantiepyörällä n.30 km/h nopeuteen.
      Tunninajon (56,375 km) ennätysajossaan Cris Boardman (68 kg pyörä n.7 kg) saavutti 450 W keskimääräisen tehon.
      Boardmanin suoritusteho sykealueella 140 BPM oli 300 W, joka teoreettisesti vastaa 23% hyötysuhteella energiankulutusta n. 1100 kcal/h. ( http://de.geocities.com/manfred43_99/energieverbrauch.html )
      Jan Ullrichin (183 cm 73 kg) suorituskyvystä löytyy netistä ( http://www.sportchef.de/11-2002.htm) tieto, että hän olisi pystynyt polkupyöräergometrillä tunnin aikana 500 W (6,8 W/kg) keskimääräiseen tehoon.

      Varoitus. Harjoittelemattomalle huonokuntoiselle henkilölle on polkypyöräergometrillä tai radalla ajettu 90 s kestävä maksimisuorituskyvyn testi suorastaan hengenvaarallinen. 1,5 min on aivan liian pitkä aika maksimiteholla tapahtuvaan ponnistukseen, sillä kokeen aikana veriarvot muuttuvat dramaattisesti. PH-arvo laskee ja maitohappoarvo nousee. Suoritus saattaa aiheuttaa koehenkilöllä jopa äkillisen tajuttomuustilaa lähentelevän heikkoustilan (kollapsi). Myös toipuminen testistä voi kestää useita päiviä. Kollapsi on kohdannut maailmalla myös 1 km aika-ajajia huipputasolla. (1 km aika-ajo seisovalla lähdöllä on poistettu olympiaohjelmasta) Jos 1,5 min pituiseen kuntotestiin ryhtyy, pitää henkilön olla pitkään hyvin harjoitellut. Tämä tarkoittaa, jatkuva vähintään kolme 1,5...2 tunnin lenkkiä viikossa 120...140 BPM alueella käsittävä harjoitusohjelma.

      Ergometritestejä ja testatattavia valvomassa pitäisi aina olla koulutettu lääkäri. Parasta omissa kuntokeissaan on pidättäytyä ajamaan 300...500 m tasamaamatkaa maksimiteholla. Maantieajoissa loppukiri useimmin rajoittuu viimeiselle 300 m:lle.

      • Pyörähullu

        Kuntoilijalle ei varmastikaan tehdy mitää maksitestejä edes ns. suorassa testissä vaan 3x4 minuutin testi nousevalla teholla. Kilpailjóille testi tehdään nousevalla teholla 2-3 minuutin välein nostettavalla teholla, jolloin maxtehoa ei saadakan koneesta (hetkellistä)ulos. Noista Ullrcihin wateista on vaikea sanoa mitään, kun laitteita on laidasta laitaan, eivätkä ne ole vertailukelpoisia. Samoin myös esittämäsi nopeudet/ tehot ovat laskennallisia eivätkä luonnossa päde. Ajajan (pituus/pyörä/renkaat/vanteet, tuuli, maasto)vaikuttavat erittäin paljon tehoon.


      • imettelijä
        Pyörähullu kirjoitti:

        Kuntoilijalle ei varmastikaan tehdy mitää maksitestejä edes ns. suorassa testissä vaan 3x4 minuutin testi nousevalla teholla. Kilpailjóille testi tehdään nousevalla teholla 2-3 minuutin välein nostettavalla teholla, jolloin maxtehoa ei saadakan koneesta (hetkellistä)ulos. Noista Ullrcihin wateista on vaikea sanoa mitään, kun laitteita on laidasta laitaan, eivätkä ne ole vertailukelpoisia. Samoin myös esittämäsi nopeudet/ tehot ovat laskennallisia eivätkä luonnossa päde. Ajajan (pituus/pyörä/renkaat/vanteet, tuuli, maasto)vaikuttavat erittäin paljon tehoon.

        Saksassa, Sveitsissä ja Itävallassa ajetaan kilpailuja rullilla ja polkupyöräergometrillä. Ergometrejä saa lainaksi ja eri tapahtumat sekä liikelaitokset ja seurat järjestävät kuntotestejä sekä kisoja. Kisoissa on palkintoina rahaa, hienoja maantiepyöriä jne. Tämän lajin "kunkku" on Guinnessin ennätysten kirjaan päässyt sveitsiläinen Manfred Nüscheler. Yhden kampikierroksen aikainen teho 3164 W, 5 s teho 2378 W, 30 s jakso 1450 W, 60 s jakso 1020 W, pyöritysnopeus maks. 271 r/min (kammet 170 mm).

        Tiedän kyllä sen mistä tehontarve pyöräilyssä muodostuu. Asian selvittäminen vaan on liian laaja teema tälle palstalle. Kuvaamasi Vierumäen testi vastannee (?) linkeissä mainittua saksalaista testiä "Stufentest", jossa vastusta lisätään 10 tai 20 W. Usein kuntoilijoilla aloitetaan 50 tai 100 W:lla ja tehoa lisätään 10 W joka alkava minuutti ja kilpaurheilijoilla aloitustehon ollessa 100 W, jota nostetaan 20 W kolmen minuutein välein. Suurimpaan teholukemaan päästään, kun vastus muuttuu tasaisesti suuremmaksi. Jan Ullrichin (500 W) ja Uwe Ampelin (510 W) lukemat ovat arvoja "Stufentestissä" yhden tunnin kestäneen testin lopussa. Epähuomiossa nimitin tehoa "keskimääräiseksi" vaikka kyse oli tehosta testin loppuun suoritetun viimeisen 3 min aikana.

        Harrastajapyöräilijät ja naiskilpa-ajajat saavuttavat 30 min jaksolla keskimäärin ominaistehon 4,0 – 4,4 W/kg . Parhaiten ajoteho pyöräillessä tulee esille jyrkissä nousuissa. Pienen ajonopeuden vuoksi tehontarve pääosin muodostuu korkeuseron voittamisesta ja laskennallinen mallinnus on helpompaa kuin tasamaa-ajossa. Mittalaitteita tehon määrittelyyn nykyään on ja ammattimaisesti ajavat tietävät tarkkaan oman suorituskykynsä, mutta julkisuuteen arvoja ei anneta. Laskennallinen malli on sivulliselle ainoa mahdollisuus saada jotain selville.

        Esim. laskelma: 2004 TdF 16. etappi, aika-ajo L'Alpe d'Huez. Korkeusero 1130 m, ajomatka 15,5 km, keskimääräinen nousu 7,3%.
        - 1. Lance Armstrong (178 cm 77kg) ajoaika 39 min 41 s kokonaisteho 502 W (6,5 W/kg) josta korkeuseroon 391 W
        - 2. Jan Ullrich (183 cm 73 kg) ajoaika 40 min 42 s kokonaisteho 467 W (6,4 W/kg) josta korkeuseroon 363 W
        Suoritusteho laskettu 25 % hyötysuhteella, joka saattaa olla liian korkea.

        En epäile yhtään asiantuntemustasi ja tietojasi suomalaisten kilpapyöräilijöiden suorituskyvystä. Alkuperäinen kysymys oli aivan riittävän epämääräinen, jotta siihen voisi sen kummemmin vastata, kuin sinä tai minä olemme tehneet. Ja hyvinhän näytämme olevan samoilla linjoilla pyöräilijöiden suorituskyvystä. Ergometrillä 150 W jatkuvana tehona 0,5 tunnin ajan on suoritus, johon harjoittelemattoman 70...75 kg painoisen on vaikea päästä. Polarin sivuilta löytyy ammattilaisten maantiekisoista mitattuja arvoja, joissa teho 4...5 tunnin ajoissa pyörii 300 W yläpuolella.


      • Pyörähullu
        imettelijä kirjoitti:

        Saksassa, Sveitsissä ja Itävallassa ajetaan kilpailuja rullilla ja polkupyöräergometrillä. Ergometrejä saa lainaksi ja eri tapahtumat sekä liikelaitokset ja seurat järjestävät kuntotestejä sekä kisoja. Kisoissa on palkintoina rahaa, hienoja maantiepyöriä jne. Tämän lajin "kunkku" on Guinnessin ennätysten kirjaan päässyt sveitsiläinen Manfred Nüscheler. Yhden kampikierroksen aikainen teho 3164 W, 5 s teho 2378 W, 30 s jakso 1450 W, 60 s jakso 1020 W, pyöritysnopeus maks. 271 r/min (kammet 170 mm).

        Tiedän kyllä sen mistä tehontarve pyöräilyssä muodostuu. Asian selvittäminen vaan on liian laaja teema tälle palstalle. Kuvaamasi Vierumäen testi vastannee (?) linkeissä mainittua saksalaista testiä "Stufentest", jossa vastusta lisätään 10 tai 20 W. Usein kuntoilijoilla aloitetaan 50 tai 100 W:lla ja tehoa lisätään 10 W joka alkava minuutti ja kilpaurheilijoilla aloitustehon ollessa 100 W, jota nostetaan 20 W kolmen minuutein välein. Suurimpaan teholukemaan päästään, kun vastus muuttuu tasaisesti suuremmaksi. Jan Ullrichin (500 W) ja Uwe Ampelin (510 W) lukemat ovat arvoja "Stufentestissä" yhden tunnin kestäneen testin lopussa. Epähuomiossa nimitin tehoa "keskimääräiseksi" vaikka kyse oli tehosta testin loppuun suoritetun viimeisen 3 min aikana.

        Harrastajapyöräilijät ja naiskilpa-ajajat saavuttavat 30 min jaksolla keskimäärin ominaistehon 4,0 – 4,4 W/kg . Parhaiten ajoteho pyöräillessä tulee esille jyrkissä nousuissa. Pienen ajonopeuden vuoksi tehontarve pääosin muodostuu korkeuseron voittamisesta ja laskennallinen mallinnus on helpompaa kuin tasamaa-ajossa. Mittalaitteita tehon määrittelyyn nykyään on ja ammattimaisesti ajavat tietävät tarkkaan oman suorituskykynsä, mutta julkisuuteen arvoja ei anneta. Laskennallinen malli on sivulliselle ainoa mahdollisuus saada jotain selville.

        Esim. laskelma: 2004 TdF 16. etappi, aika-ajo L'Alpe d'Huez. Korkeusero 1130 m, ajomatka 15,5 km, keskimääräinen nousu 7,3%.
        - 1. Lance Armstrong (178 cm 77kg) ajoaika 39 min 41 s kokonaisteho 502 W (6,5 W/kg) josta korkeuseroon 391 W
        - 2. Jan Ullrich (183 cm 73 kg) ajoaika 40 min 42 s kokonaisteho 467 W (6,4 W/kg) josta korkeuseroon 363 W
        Suoritusteho laskettu 25 % hyötysuhteella, joka saattaa olla liian korkea.

        En epäile yhtään asiantuntemustasi ja tietojasi suomalaisten kilpapyöräilijöiden suorituskyvystä. Alkuperäinen kysymys oli aivan riittävän epämääräinen, jotta siihen voisi sen kummemmin vastata, kuin sinä tai minä olemme tehneet. Ja hyvinhän näytämme olevan samoilla linjoilla pyöräilijöiden suorituskyvystä. Ergometrillä 150 W jatkuvana tehona 0,5 tunnin ajan on suoritus, johon harjoittelemattoman 70...75 kg painoisen on vaikea päästä. Polarin sivuilta löytyy ammattilaisten maantiekisoista mitattuja arvoja, joissa teho 4...5 tunnin ajoissa pyörii 300 W yläpuolella.

        -> Ihmettelijä ! Juu tekninen tietämyksesi on hienoa luettavaa. Varmastikaan ei olla eri mieltä em. asioista. Sinä vaan näköjään osaat tämän teoreettsen puolen hienosti. Meikäläinen on ollut valmentajana ja aikanaan kilpapyöräilijänä pyöräilyssä mukana vajaat 30 vuotta, jona aikana on nähty ja kuultu kaikennäköistä. Onhan kova poika tuo Nuscheler, mitenkähän pyörä luonnossa kulkee. Pyöritysnopeus on ilmiömäinen 277 ? Olen nähnyt nopeita junioreita, jotka pökkäävät 220 krs minuutissa, mikä on jo kova saavutus (rullilla tosin)Vielä Vierumäen testeistä sen verran, että kilpaurheiljan testi alkaa yleensä 150 watista (2xkertaa omapaino wateissa)ja vastusta lisätään 2 minuutin välein 25 wattia kerrallaan, joten testi ei kestä 30 minuuttia, kuten jutussasi oli jossain ajettu.


      • grillo
        Pyörähullu kirjoitti:

        -> Ihmettelijä ! Juu tekninen tietämyksesi on hienoa luettavaa. Varmastikaan ei olla eri mieltä em. asioista. Sinä vaan näköjään osaat tämän teoreettsen puolen hienosti. Meikäläinen on ollut valmentajana ja aikanaan kilpapyöräilijänä pyöräilyssä mukana vajaat 30 vuotta, jona aikana on nähty ja kuultu kaikennäköistä. Onhan kova poika tuo Nuscheler, mitenkähän pyörä luonnossa kulkee. Pyöritysnopeus on ilmiömäinen 277 ? Olen nähnyt nopeita junioreita, jotka pökkäävät 220 krs minuutissa, mikä on jo kova saavutus (rullilla tosin)Vielä Vierumäen testeistä sen verran, että kilpaurheiljan testi alkaa yleensä 150 watista (2xkertaa omapaino wateissa)ja vastusta lisätään 2 minuutin välein 25 wattia kerrallaan, joten testi ei kestä 30 minuuttia, kuten jutussasi oli jossain ajettu.

        onko noi max kierrokset (277rpm nuschler ja 220rpm junnut) ajettu millaisella vastuksella? vai vapaalla? mietin vaan et onkohan vertailukelpoinen jos testaa esim kuntopyörän pienimmällä vastuksella? meni 236.... tunturin joku magneettivehje...


      • Pyörähullu
        grillo kirjoitti:

        onko noi max kierrokset (277rpm nuschler ja 220rpm junnut) ajettu millaisella vastuksella? vai vapaalla? mietin vaan et onkohan vertailukelpoinen jos testaa esim kuntopyörän pienimmällä vastuksella? meni 236.... tunturin joku magneettivehje...

        Kuntopyörällä ja rullilla vedettyjä maxkierroksia ei voida vertailla keskenään, koska kuntopyörän polkeminen ei vaadi sellaista teknikkaa, mikä rajoittaa kierroksia. Rullilla täytyy tekniikka säilyttää hyvänä, muuteen lähdetään ja kovaa !


      • ihmettelijä
        Pyörähullu kirjoitti:

        -> Ihmettelijä ! Juu tekninen tietämyksesi on hienoa luettavaa. Varmastikaan ei olla eri mieltä em. asioista. Sinä vaan näköjään osaat tämän teoreettsen puolen hienosti. Meikäläinen on ollut valmentajana ja aikanaan kilpapyöräilijänä pyöräilyssä mukana vajaat 30 vuotta, jona aikana on nähty ja kuultu kaikennäköistä. Onhan kova poika tuo Nuscheler, mitenkähän pyörä luonnossa kulkee. Pyöritysnopeus on ilmiömäinen 277 ? Olen nähnyt nopeita junioreita, jotka pökkäävät 220 krs minuutissa, mikä on jo kova saavutus (rullilla tosin)Vielä Vierumäen testeistä sen verran, että kilpaurheiljan testi alkaa yleensä 150 watista (2xkertaa omapaino wateissa)ja vastusta lisätään 2 minuutin välein 25 wattia kerrallaan, joten testi ei kestä 30 minuuttia, kuten jutussasi oli jossain ajettu.

        Juu, yhden sortin "pyörähullu" se olen minäkin. ;) Numerolappu ajopaidassa ja porukassa menoksi milloin missäkin päin Suomea on tuttua hommaa myös minulle. Mutta aikansa kutakin.
        Paljon on käsitykset muuttuneet ja tieto lisääntynyt harjoittelusta ja ravitsemuksesta minun aktiiviajoista. Välineet ovat aivan eri luokkaa ja nopeuksien kasvaessa ilmanvastuksen merkityksen ymmärtäminen on tullut korostetusti esille. Valmentaminen ja harjoittelu on muuttunut tieteelliseksi.

        Nüschelerin pyöritysnopeusennätykset on ajettu ajorullilla. 16.9.2000 näytösajo ajorullilla; välitys 54/11, suurin nopeus 164 km/h joka vastaa 261 r/min. Pyörä UCI-määräykset täyttävä teräsrunkoinen maantiepyörä "Moser-Campagnolo".
        Nüscheler (s. 1956) oli aktiiviajajana Sveitsin kansallista tasoa, minun tiedossa ei mitään kummempia meriittejä. Hänen suorituskykynsä watteina ergometriajossa perustuu osin suureen lihasmassaan (181 cm, 103 kg), tehokkaaseen polkemistekniikkaan ja suureen pyöritysnopeuteen. Tehokkaan pyöritystekniikan sanoo oppineensa vasta aktiiviuran jälkeen.
        N. on hyvä esimerkki siitä, ettei ergometriarvoja voi suoraan "siirtää" radalla tapahtuvaan ajoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4282
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3211
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      170
      2590
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1976
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe