Puolisot eri "yhteiskuntaluokasta"

Anonyymi-ap

Olen rakastumassa ja kaikki tuntuu tässä kohdin täydelliseltä, mutta pikku realisti koittaa iskeä välillä pintaan, joten kysymys.

Onko luvassa isoja haasteita, jos nainen on korkeastikoulutettu + johtotehtävissä ja mies tekee suorittavaatyötä ns duunarihommissa? Lähinnä mietin sitä, että meidän kaveripiirit ovat hyvin erilaisia ja mies vähän kokee olevansa altavastaavana. Itsellä myös edustustehtäviä, joihin olisi mukava otta kumppani aveciksi, mutta en tiedä miten sopeutuu pukumiesten ja naisten sekaan

Toki en kumppania kavereilleni ole etsimässä ja tiedän, että me oltas loistava pari sekä niin samanlainen arvopohja, huumori jne. Mutta toisaalta taas tunnistan eläväni vaaleanpunaisessa kuplassani ja koska mies otti tämän meidän eroavaisuuden puheeksi, niin aloin pohtimaan mahdollisia haasteita. Olisi kiva kuulla kokemuksia

25

478

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tunnen montakin "eri yhteiskuntaluokassa" olevaa paria. Heillä on mennyt hienosti. Kun toisella, sillä "paremmalla" alkaa keulimaan, se "huonompi" kyllä pudottaa maan pinnalle.
      Ei muuta kun kauppaan ostamaan uutta pukua, tilanteisiin sopivia ja sitten vaan näytille.
      Kuitenkin jäi vähän sellainen maku, että sinä itse häpeät duunariasi, pelkäät, että puhuu tyhmiä eikä käyttäydy sivistyneesti. Oikeasti sinäkin voisit aukaista silmäsi, että näkisit tämän "paremman piirin", sinä mukaanlukien, kuinka teennäistä se juhliminen on. Itse olen nähnyt tämän moneen kertaan, itse mukana olleena ja tiedätkö, missä viihdyin parhaiten, kun ei tarvinnut esittää? Se oli kantakapakka "rahvaan" iloinen räkälä. Siellä oli suloisesti sekaisin ns paremmat ja huonommat ihmiset.

• Anonyymi

Se on just noin.

Sivusta

• Anonyymi

Omassa lähipiirissä on noussut johtotehtäviin 3 henkilöä. Lisäksi puolisoni on johtotehtävissä. Osa sukulaisista tai heidän puoliso on johtotehtävissä. Ja eivät sen kummempia ihmisiä ole kuin ennenkään. Taidat ottaa itsesi vähän liian vakavasti. Aika junttia tuollainen. Jos tuolla tavalla luokittelet niin ei varmasti tule suhde toimimaan. Yhtälailla sinun täytyy kunnioittaa toista ammatista tai arvoasemasta, rahasta riippumatta. Se voit olla joku päivä sinä joka putoaa korkealta ja kovaa. Sitäkin nähty. Rakkaus ei liity tuollaiseen mitenkään.

• Anonyymi

Kaipa tuollainen suhde voi toimia, ehkä ?
      Itsellä on ollut kaksi suhdetta joissa se toinen on ollut koulutukseltaan ja statukseltaan selvästi ylempänä, ongelmaksi muodostui juuri nuo sosiaaliset tapahtumat ja erinäiset muut riennot.
      Toki tuollainen juttu voi joillakin toimia, varsinkin jos VAIN koulutus TAI status on ylempää tasoa, mutta jos molemmat tasot korkeammalla niin tuskin sujuu, ainakaan pitkään.

• Ei mun mielestä este. Oon kyllä huomannu, että vanha luokkayhteiskunta on nousemassa uudelleen pintaan. Vai onko se koskaan ees poistunutkaan. Meillähän on pitkään duunaritason työtkin koneellistuneet ja jo ihan peruskoneistajakin tarvii erikoisosaamista, jostain prosessihoitajasta puhumattakaan.

Enemmänkin ongelmaksi voi tulla jos akateemisella irtoo jalat maasta. Ei enää ymmärretään sitä normaalia elämää. Koska samat ongelmat meillä on, ollaan ihan millä tasolla tahansa. Ite oon ollut ihan perusrakennusmiehenä, sitten lukenu rakennusinsinööriksi, joka isänikin oli. En nää niissä hommissa oikeestaan mitään eroa. Tai toisessa hommat tehdään käsillä toisessa pistetään muut tekemään. Mutta se perus asia on siinä sama.

Lisäksi olen lukenut yliopistossa kasvatustieteitä, tavoitteena amiksen ope. Ja sidosryhminä on tälläkin hetkellä amiksen opeja. Mutta en nyt mitenkään nää ollaanko tässä ylempänä vai alempana. Samassa veneessähän tässä kaikki ollaan.

Oikeestaan tosta luokkahommasta suosittelen Paul Willis kirjaa: koulun penkiltä palkkatyöhön. Siinä on tehty tutkimusta miksi työväen nuoriso ei halua edetä. Vanha tutkimushan toi on. Mutta edelleen voimissaan.

• Anonyymi

Sen yhteiskuntaluokka-ajattelun luo jokainen itse. TOisille sellaista ei ole olemassakaan ja jollekin se on lähes kaiken määräävä tekijä, ja kaikkea tältä väliltä. Mitään yhteiskuntaluokkajaottelua ei Suomessa ole mutta joidenkin korvien välissä on. Joku myös ajattelee, että kun on jonkun ns. tärkeän jälkikasvua, on itsekin jotain ja kuuluu siihen häävimpään porukkaan tai jos on vaikka juristin vaimo kuvittelee olevansa jotain parempaa. Tällaiset ihmiset säälittävät minua ja veikkaa, että itsetunto on pohjimmiltaan aika olematon.

Mutta itse asiaan. Olen varakkaasta perheestä ja akateemisesti koulutettu. Puolisoni on duunariperheestä ja on duunari itsekin, tai oli. Nyt olemme jo molemmat eläkkeellä. Ihana mieheni on kätevä ja osaava ja hoitaa yhä edelleen kaiken sellaisen missä tarvitaan kädentaitoja tai tekniikan ymmärtämistä. Hän on hyväntahtoinen ja kohtelee toisia ihmisiä ystävällisesti. Rakastan häntä kuten olen rakastanut jo vuodesta 1977 lähtien.
      Meillä on laaja tuttava- ja ystäväpiiri, johon kuuluu tohtoreita, juristeja, työttömiä työnhakijoita, ompelijoita, myyjiä ja taiteilijoita muun muuassa. Meillä on myös omat ystävät: miehelläni ukkokööri, jonka kanssa spekuloivat perinteisiä miesten asioita, minulla taas yksi akateeminen porukka ja sitten sydänystävät, jotka ovat hyvin eri taustaisia ja työhistoriat hyvin erilaiset.

Ei mitään ongelmaa! Eli pointtina se, että me itse ajatuksillamme rakennamme näitä esteitä tai ongelmia, mitään faktapohjaa ei niissä ole

• Anonyymi

Riippuu ihmisistä. Itselle ei mitään merkitystä! Itseluottamus auttaa asiaa ja sitä voi saada monesta muusta asiasta, kuin työstä. Tsemppiä ❤️

• Anonyymi

Tässä kohtaa on hyvä muistaa: kumppani valitaan omaan elämään, ei firman juhliin eikä kaveripiirille esiteltäväksi.
      Jos teillä on hyvä yhteinen arvopohja, huumori ja tunne toimii, ne ovat paljon tärkeämpiä kuin se, mitä tittelissä lukee tai montako kauluspaitaa kaapissa on.

Haasteita voi toki tulla, mutta yleensä ne eivät ole ulos päin tulevista eroista kiinni vaan siitä, antaako itse epävarmuuden ja vertailun hiipiä parisuhteen sisään.
      Jos molemmat hyväksyvät toistensa taustan ja osaavat yhdessä nauraa koko luokkahöpötykselle, niin hyvin voi mennä.

Ja pikkutakissa voi heilua kuka tahansa. Tärkeämpää on, millainen fiilis sen takin sisällä on. 😉

• Anonyymi

Tämä on sellainen asia, josta ei auta kun vain keskustella. Ihmiset ovat niin erilaisia, että kaikille sopivaa patenttiratkaisua ei ole.

Se, että mies on itse ottanuy asian esille, kertoo asian ainakin jossain määrin mietityttävän häntä. Kysehän ei tarvitse lainkaan olla siitä, että kukaan häpeäisi ketään. Kyse voi olla myös siitä, että hän ei vaikkapa lainkaan viihdy tuollaisissa tilaisuuksissa, joita kuvasit. Hän saattaa vaikkapa miettiä, että muuten hyvä, mutta sitten pitää ravata kaikenlaisissa kissanristiäisissä. Hän ei välttämättä itse siis lainkaan koe olevansa altavastaaja vaan on mahdollista, että häntä ei lainkaan kiinnosta tuollainen. Tuo altavastaajuus saattaa siis olla sinun omaa projisointiasi, se miten sinä ajattelet, että kokisit. Toisen todelliset tuntemukset selviävät vain kysymällä.

Mitä asioiden toimivuuteen tulee, niin ne toimivat kyllä, jos molemmilla on vapaus toimia sen mukaan mikä tuntuu hyvältä. Tarkoittaa, että ketään ei pakoteta mukaan, mutta ei myöskään jätetä huolimatta mukaan, jos hän tahtoisi mukaan. Esimerkiksi kun sanot "Itsellä myös edustustehtäviä, joihin olisi mukava ottaa kumppani aveciksi... ", niin oleellista on se haluaako hän. Yksikään edustustehtävä ei ole sellainen, että sinne olisi toista pakko raahata, ellei hän itse halua. Jos koet, että sinun kumppanisi pitää olla sellainen, joka lähtee noihin aina mielellään mukaan ja tämä kyseinen tarjokas ei olekaan sellainen, niin silloin kannattaa lopettaa homma tähän. Tämä nimittäin on asia, joka ei yleensä muutu ajankaan kanssa, vaan v.tutuskäyrä nousee jokaisen tilaisuuden myötä. Kaikki edellä mainittu vaatii tietysti myös sen, että molemmat uskaltavat sanoa selkeästi mitä ajattelevat ja tuntevat.

• Anonyymi

Meillä oli vähän tuollainen tilanne. Mies alkoholisoitui ja teki tästä ongelman. Minua ei koskaan häirinnyt luokkaeromme, mutta mies kielsi oman ongelmansa, ja kuvitteli ammattinsa olevan kynnyskysymys kun en halunnut viedä häntä örveltämään ja oksentelemaan rapujuhliin jotka kuitenkin olivat merkittäviä oman urani kannalta. Suhde ei kestänyt, vieläkin mies huutelee terassilta snobiksi jos minut näkee. Sokea ja surullinen tapaus, olisi pitänyt ymmärtää aikaisemmin.

• Anonyymi

Olisi pitänyt huomata heti kun otti kaksi hernettä kerrallaan haarukkaansa ja haarukkakin oli "väärässä" asennossa...
        Se lasketaan örveltämiseksi, surullinen tapaus.

• Anonyymi

Se ei ole todellinen ongelma kaikille. Ongelmaksi se syntyy henkilölle jolla on huono itsetunto, eikä sen tähden kestä omaa osaansa.
      Hyvällä itsetunnolla elävät eivät koe asiassa mitään estettä. Rakentavat yhteisen hyvän elämän joka tapauksessa.
      ”Minä” ongelmaiset ja itsetunto alemmuus kompleksiset ja muut vammaset ei pääse yli tuon tyyppisistä ongelmista joita rakentavat itselleen.
      Se on kurjaakin, varsinkin jos pari muutoin toisilleen kelpaavat.

• Anonyymi

Omasta rakkaastaan on aina ylpeä, teki mitä työtä tahansa. Arvo ihmisessä lepää ihan muualla kuin titteleistä tai rahassa.

• Anonyymi

Ap tässä. Kiitos ajatuksista ja kokemuksista, niistä tuli hyvä mieli.

Tämä on aihe jota itse en ole osannut ajatella. Itselleni ihmisestä kertoo enemmän kaiken oleellisen se, että miten toinen kohtelee muita ihmisiä ja itseään. Kumppaniehdokkas tosiaan otti asian itse puheeksi, mutta en usko että sen vuoksi etteikö hänen itsetuntonsa kestäisi, ehkä halusi testata minun ajatuksiani enemmänkin:)

Hän on kyllä niin ihana🩷 ja kaikista asioista on helppo jutella. Ehkä alan hiljalleen uskoa, että ei mitkääm tämmöiset pikkuasiat ole meidän suhteelle esteenä.

Kivaa kesää!

• Anonyymi

Ei todellakaan ole este!Ajattele jos toinen olisi nisti niin pahempi.

• Anonyymi

Jos naiselle annetaan isompaa palkkaa kuin mikä on miehen tienisti, on miehen rooli/tehtävänimike parisuhteessa: Palvelijamies, maksettu mies, ilopoika, tms. Harva mies sellaista sietää.

• Anonyymi

Jaahas, vai näinkö se muka on?

No, leikki sikseen, roolit kyllä jakaantuvat ihan sen mukaisesti, minkä itse itselleen antaa. Olin vuosia kotiäitinä, elämäni parhaimmat vuodet muuten, ja mies kävi töissä. KUn lapset kasvoivat, aloitin opiskelun ja opiskelin niin pitkälle, että sain vaativia asiantuntijatehtäviä ja palkka oli sen mukainen eli tienasin enemmän kuin mieheni. Ei muuttunut mikään. Oltiin yhä edelleen niissä rooleissa jotka olimme itsellemme halunneet ja vastasimme niistä asioista, minkä kukin parhaiten osasi. Palkan suuruudella ei ollut mitään merkitystä

• Anonyymi

Molemmat tekee tärkeää työtä, toinen edustavaa ja tilastokannattavaa, toinen taas ruumiillista koko pyörää pyörittävää. Palkka vain on eri ja se on epäreilua se. Maailma ei pyöri ilman kaikkia tekijöitä.
      Kaikille sama palkka.

• Anonyymi

Siinä nyt ei ole mitään järkeä, että kaikki saisivat samaa palkkaa. Työt ovat erilaisia, vastuut erilaisia, opiskeluaika erilainen jne.jne. Moni asia vaikuttaa siihen, millä tasolla palkka on

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä nyt ei ole mitään järkeä, että kaikki saisivat samaa palkkaa. Työt ovat erilaisia, vastuut erilaisia, opiskeluaika erilainen jne.jne. Moni asia vaikuttaa siihen, millä tasolla palkka on

Ja miten määrittelet eri töiden tärkeyden ?
        Ja sen vastuun ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja sen vastuun ?

Pääsääntöisesti palkka määräytyy sen mukaan, että jokin taho on valmis maksamaan juuri sen verran juuri siitä työpanoksesta. Toki muitakin tekijöitä on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja sen vastuun ?

Autonasentaja korjaa auton moottoria, kirurgi ihmisen; olisko vastuu hieman erilainen?

Myyjä myy, kaupan sisäänostaja ostaa myytävän tavaran, olisko tässäkin hieman erilaiset vastuut ja seuraamukset, jos töppää?

Insinööri suunnittelee sillan, aputyömies kantaa siltatarvikkeita, kaipa palkka heillä on hieman erilainen kun merkitys sillalle tai korvattavuus on eri tasolla

Jne. Jne.

• Anonyymi

Iäkkäämmissä sukupolvissa tuo on ollut usein noin, että ollaan erikoulutustasoilla eikä se ole yhteiselämää haitannut.

• Anonyymi

Jos duunari on esimerkiksi yrittäjä tai muuten johtotehtävissä, luokkaero ei välttämättä tunnu ja mies ottaa sen kiinni. Sellainen ahkera ja kunnianhimoinen tyyppi ei edes edusta perusduunaria.
      Mutta jos kyseessä on perusduunari, teidän perusarvot eroaa toisistaan liikaa.
      Juttu ei kanna pitkälle. Ei kannata harkita avioliittoa eikä yhteistä omaisuutta.
      Teillä ei ole ns. mitään yhteistä enää sen jälkeen, kun alkuhuuma sammuu. Erilaisuus voi kyllä viehättää niin paljon, että huuma kestää vuosia.

• Anonyymi

Okei, aikamoista abstraktiaa...

Mikä ihmeen "luokkaero ei tunnu". Kerro, kun näyt tietävät, miten se sitten tuntuu?

Mille luokalle kuuluu ystävällisyys ja luotettavuus, entäpä älykkyys tai kädentaidot? Entäpä harkitsevaisuus tai äkkipikaisuus? Mites sosiaaliset taidot, mille luokalle se on ominaista?

Jään odottamaan vastausta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      396
      2092
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1939
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1049
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      965
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      938
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      818
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      779
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      750
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe