Hmd

entinen harrastaja

Aloitin mainosten mukaan todella monipuolisen kamppailu- ja itsepuolustuslajin. Luulo oli väärä. Alussa harjoitukset oli mukavia kun kaikki oli uutta, mutta hetken päästä porukka väheni, vetäjät ei tullut aina paikalle ja treenattiin keskenään alkeiskurssilaisten kanssa. Vetäjät oli itsekkin melko kokemattomia, eikä harjoituksissa käynyt juuri koskaan ketään "huippuosaajaa".

19

3399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikas

      Kyllähän laji suhteellinen monipuolinen. Pienissä seuroissa tuo on valitettavan yleistä että vetäjiä ei välillä näy eikä kuulu ja välillä voi epäillä kavereiden sitoutumishalua hommaan. Kuitenkin hmn-vetäjät ovat yleensä paljon nuorempia kuin monissa muissa lajeissa ja esim. koulu vie monilla suuren osan ajasta. Jos on hyvä syy niin mielestäni ihan ok ja harjoitellahan voi välillä itsenäisestikin. Se on kyllä suolesta jos vetäjä jättää tulematta puhtaasti laiskuuttaan.

      • tumppu1st

        ...on kyllä todella suolesta, jos alkeiskurssilainen ei saa maksamalleen hinnalle katetta.

        Sitten ei pidä kursseja järjestää, jollei vetäjiä niille löydy.

        Mielestäni nimenomaan alkkareita ei missään olosuhteissa saa jättää keskenään treenaamaan millään tekosyyllä. Mieluummin sitten peruutetaan sen kerran treeni.

        -T


    • säätäjä

      pienissä seuroissa todellakin on tuo ongelma. Meidänkin seurassa on 2 vetäjää, joilla molemmilla koulut pahasti kesken. Mutta se on kyllä harrastajienkin ymmärrettävä, että jos vetäjät uhraavat omaa kallista aikaansa (ilmaiseksi!), niin silloin myös on hyvä treenata motivoituneesti ja kunnolla, koska jos touhu menee treenaajien osalta pelleilyksi, niin hyvin nopeasti vetäjienkin innostus sellaiseen lakkaa.

      • tumppu1st

        ...ei tarvitse ymmärtää muuta kuin sen päälle, että saa katetta rahalleen. Tuskin aloittelija on kiinnostunut siitä, nettoaako vetäjä jotain vai ei.

        Jos minulle tekisi tuollaisen alussa mainitun nitkan, niin vaatisin rahani pois joko suoraan tai viranomaisteitse. Olenko kenties mielestäsi hakoteillä?

        -T


    • keskilinja

      Tai sitten ei kannattaisi lajia levittää ihan joka paikkaan, ennekuin saadan varmat ja vakituiset vetäjät. Mitä järkeä on HMD:tä levittää jonnekki esim. Rovaniemi(täällä HMD:llä ei mene hyvin), ellei olla varmoja että laji ei kuole?

      En ymmärrä tuota joka paikkaan mahdollisimman nopeasti levittämisen tarvetta. Hiljaa hyvää tulee.

      • Jizk

        "En ymmärrä tuota joka paikkaan mahdollisimman nopeasti levittämisen tarvetta. Hiljaa hyvää tulee."

        Muitakin lajeja on levitetty tähän tyyliin ja yleisesti jos joku pn innostunut jostain lajista niin levityksessä on havaittavissa samoja piirteitä. Otetaan vaikka tuoreena esimerkkinä Tang Lang. Siinä innokkaat harrastajat kävivät puolassa opissa ja toivat lajin Suomeen vaikka saatavilla ei ollut päteviä opettajia paikanpäälle. Harrastajat treenaavat keskenään ja treenejä vetää vähän kokemusta lajista omaavat henkilöt.

        Hanmoodossa ei vaan odotella että joku huppuinnokas ottaisi yhteyttä että haluaa lajin paikkakunnalleen, vaan mennään pitämään näytöstä ja organisoidaan homma alkuun ja käydään myöhemmin antamassa lisää opetusta lajista. Ei sitä joka paikkaan riitä kokenutta harrastajaa vetään treenejä. Ihan joka paikkakunnalla homma ei toimi vaan toiminta loppuu, mutta ihmeen moni seura vaan pysyy hengissä ja jopa kasvaa suuremmaksi.

        Asiaa voi pohdiskella isltäkin kannalta että eikö ole parempi että lajin levittäjät tekevät edes sen verran kuin nykyisellään tekevät uusien seurojen eteen, kuin että eivät tekisi mitään? Eihän tuosta toiminnasta ole kenellekkään varsinaista haittaa, rahaa toki menee alkeiskurssimaksuun, mutta kyllä aika moni siitä hyvä harrastuksen itselleen saakin. Varsinkin kun levittävät myös pienemmille paikkakunnille jossa elo on niin ankeata ettei ole sitä ensimmäistäkään kamppailulajiseuraa koko paikkakunnalla.

        Tältä kantilta asiaa ajatellen olen sitä mieltä että tuo lajin levityskonsepti on erinomainen.


      • JanneM
        Jizk kirjoitti:

        "En ymmärrä tuota joka paikkaan mahdollisimman nopeasti levittämisen tarvetta. Hiljaa hyvää tulee."

        Muitakin lajeja on levitetty tähän tyyliin ja yleisesti jos joku pn innostunut jostain lajista niin levityksessä on havaittavissa samoja piirteitä. Otetaan vaikka tuoreena esimerkkinä Tang Lang. Siinä innokkaat harrastajat kävivät puolassa opissa ja toivat lajin Suomeen vaikka saatavilla ei ollut päteviä opettajia paikanpäälle. Harrastajat treenaavat keskenään ja treenejä vetää vähän kokemusta lajista omaavat henkilöt.

        Hanmoodossa ei vaan odotella että joku huppuinnokas ottaisi yhteyttä että haluaa lajin paikkakunnalleen, vaan mennään pitämään näytöstä ja organisoidaan homma alkuun ja käydään myöhemmin antamassa lisää opetusta lajista. Ei sitä joka paikkaan riitä kokenutta harrastajaa vetään treenejä. Ihan joka paikkakunnalla homma ei toimi vaan toiminta loppuu, mutta ihmeen moni seura vaan pysyy hengissä ja jopa kasvaa suuremmaksi.

        Asiaa voi pohdiskella isltäkin kannalta että eikö ole parempi että lajin levittäjät tekevät edes sen verran kuin nykyisellään tekevät uusien seurojen eteen, kuin että eivät tekisi mitään? Eihän tuosta toiminnasta ole kenellekkään varsinaista haittaa, rahaa toki menee alkeiskurssimaksuun, mutta kyllä aika moni siitä hyvä harrastuksen itselleen saakin. Varsinkin kun levittävät myös pienemmille paikkakunnille jossa elo on niin ankeata ettei ole sitä ensimmäistäkään kamppailulajiseuraa koko paikkakunnalla.

        Tältä kantilta asiaa ajatellen olen sitä mieltä että tuo lajin levityskonsepti on erinomainen.

        Tang Langin tai minkään muunkaan ulkomailta haetun ja sietä oppia hakevan lajin vertailu hanmoodon elvitys syteemiin on vähintäänkin epäilyttävää.

        Näissä tapauksissa on porukka kenellä on intoa ja jo jonkin verran taitoa sekä roimasti kärsivällisyyttä.
        Hanmoodon tapauksessa mennään paikkaan X ja pidetään näytös ja aloitetaan kurssi. Tässä tapauksessa mukaan tulee porukkaa ketkä ajattelevat, että onpa hienoa aloittaa laji ja saada siitä opetusta. Jos näin ei käy, niin erittäin harvalla on motivaatiota trenailla alottelijaporukassa ja odottaa, että jostain tulisi tyyppi ja kertoisi lisää juttuja. Toki tälläisiäkin paikkoja varmaan mukaan eksyy ja laji leviää ja saa jalan sijaa uudelta paikkakunnalta, mutta miten käy sen 15 vuotiaan Villen jolla ei ole rahkeita vetää itse treenejä? (juridisestikkin arveluttavaa jos 15 vuotias on vastuussa seurasta tai saatikka kamppailun opettamisesta) Nyt Ville jää ilman seuraa vaikka ehkä olisi ollut halukas treenaamaan ja oppimaan. Nyt Ville katkeroituu ja rupeaa kirjottelemaan nettiin nimimerkillä ExHMDdaigdaigaduuduukovajätkä ja mollaa lajia ja sen vetäjiä. Minun mielestä ihan ansaitusti.

        Tämän sanottuani voin kuitenkin todeta, että onneksi nuo ajat ovat ohitse ja hanmoodon levitys ei enään tapahdu niin voimallisesti ja "väkisin" vaan lajille on annettu tilaa kehittyä ja rakentua täällä suomessa ja leviämisenergia suunnataan ulkomaille.


      • Jizk
        JanneM kirjoitti:

        Tang Langin tai minkään muunkaan ulkomailta haetun ja sietä oppia hakevan lajin vertailu hanmoodon elvitys syteemiin on vähintäänkin epäilyttävää.

        Näissä tapauksissa on porukka kenellä on intoa ja jo jonkin verran taitoa sekä roimasti kärsivällisyyttä.
        Hanmoodon tapauksessa mennään paikkaan X ja pidetään näytös ja aloitetaan kurssi. Tässä tapauksessa mukaan tulee porukkaa ketkä ajattelevat, että onpa hienoa aloittaa laji ja saada siitä opetusta. Jos näin ei käy, niin erittäin harvalla on motivaatiota trenailla alottelijaporukassa ja odottaa, että jostain tulisi tyyppi ja kertoisi lisää juttuja. Toki tälläisiäkin paikkoja varmaan mukaan eksyy ja laji leviää ja saa jalan sijaa uudelta paikkakunnalta, mutta miten käy sen 15 vuotiaan Villen jolla ei ole rahkeita vetää itse treenejä? (juridisestikkin arveluttavaa jos 15 vuotias on vastuussa seurasta tai saatikka kamppailun opettamisesta) Nyt Ville jää ilman seuraa vaikka ehkä olisi ollut halukas treenaamaan ja oppimaan. Nyt Ville katkeroituu ja rupeaa kirjottelemaan nettiin nimimerkillä ExHMDdaigdaigaduuduukovajätkä ja mollaa lajia ja sen vetäjiä. Minun mielestä ihan ansaitusti.

        Tämän sanottuani voin kuitenkin todeta, että onneksi nuo ajat ovat ohitse ja hanmoodon levitys ei enään tapahdu niin voimallisesti ja "väkisin" vaan lajille on annettu tilaa kehittyä ja rakentua täällä suomessa ja leviämisenergia suunnataan ulkomaille.

        "Tang Langin tai minkään muunkaan ulkomailta haetun ja sietä oppia hakevan lajin vertailu hanmoodon elvitys syteemiin on vähintäänkin epäilyttävää."

        Joo, on epäilyttävää, mutta on niissä hieman samankaltaisuuttakin.

        "Näissä tapauksissa on porukka kenellä on intoa ja jo jonkin verran taitoa sekä roimasti kärsivällisyyttä."

        Hanmoodon tapauksessa siis annetaan muillekin kuin huippuinnostuneille ja valmiiksi kokeneille mahdollisuus lajitoiminnan pyörittämiseen.

        "Jos näin ei käy, niin erittäin harvalla on motivaatiota trenailla alottelijaporukassa ja odottaa, että jostain tulisi tyyppi ja kertoisi lisää juttuja. Toki tälläisiäkin paikkoja varmaan mukaan eksyy ja laji leviää ja saa jalan sijaa uudelta paikkakunnalta,"

        Mun mielestä tällaisten paikkojen kohtalaisen suuri määrä on osoitus siitä että systeemi toimii niin hyvin että tuoillainen toiminta on oikeutettua.

        "mutta miten käy sen 15 vuotiaan Villen jolla ei ole rahkeita vetää itse treenejä?"

        I don't give a flying fuck about that.. ;D
        (ja tuo oli sitten vain henkilökohtainen mielipide)

        Sanotaan nyt kuitenkin vaikka että Villelle on annettu tilaisuus.


      • Mikas

        Minulla on sellainen tuntuma että Etelä-Suomessa seuroilla menee varsin hyvin, mutta kovin moni P-Suomen seura tuntuu vetelevän viimeisiään. Tätä asiaa ei kyllä auta sekään että suurin osa leireistä, kilpailuista ym. toiminnasta järjestetään E-Suomessa, mutta minkäs teet kun suurin osa harrastajista on siellä. Onneksi olen itse muuttamassa Kuopioon niin ei tarvitse enää olla kyrpiintynyt tilanteeseen.


      • tumppu1st
        Jizk kirjoitti:

        "Tang Langin tai minkään muunkaan ulkomailta haetun ja sietä oppia hakevan lajin vertailu hanmoodon elvitys syteemiin on vähintäänkin epäilyttävää."

        Joo, on epäilyttävää, mutta on niissä hieman samankaltaisuuttakin.

        "Näissä tapauksissa on porukka kenellä on intoa ja jo jonkin verran taitoa sekä roimasti kärsivällisyyttä."

        Hanmoodon tapauksessa siis annetaan muillekin kuin huippuinnostuneille ja valmiiksi kokeneille mahdollisuus lajitoiminnan pyörittämiseen.

        "Jos näin ei käy, niin erittäin harvalla on motivaatiota trenailla alottelijaporukassa ja odottaa, että jostain tulisi tyyppi ja kertoisi lisää juttuja. Toki tälläisiäkin paikkoja varmaan mukaan eksyy ja laji leviää ja saa jalan sijaa uudelta paikkakunnalta,"

        Mun mielestä tällaisten paikkojen kohtalaisen suuri määrä on osoitus siitä että systeemi toimii niin hyvin että tuoillainen toiminta on oikeutettua.

        "mutta miten käy sen 15 vuotiaan Villen jolla ei ole rahkeita vetää itse treenejä?"

        I don't give a flying fuck about that.. ;D
        (ja tuo oli sitten vain henkilökohtainen mielipide)

        Sanotaan nyt kuitenkin vaikka että Villelle on annettu tilaisuus.

        ...han moo don levitystapa on hyvä? Olen kuullut ihan liian monta JanneM:n mainitsemaa tarinaa, jossa laji on tuotu paikkakunnalle mainituin tavoin - tietysti rahastaen hinta pois alkeiskurssilta - ja sitten jätetty joku äkkiä muutamaa vyöarvoa ylennetty kaveri vastaamaan seurasta.

        Minusta - ja uskoakseni suurimmista osasta ihmisiä - tuo on silkkaa rahastusta, kusetukseksekin sitä on kutsuttu rahvaan parissa.

        Kuten sanottua, lajista itsestään en - taaskaan, hillitsin itseni hienosti(taputan itseäni selkään) - sanonut mitään.

        -T

        -T


      • Jizk
        tumppu1st kirjoitti:

        ...han moo don levitystapa on hyvä? Olen kuullut ihan liian monta JanneM:n mainitsemaa tarinaa, jossa laji on tuotu paikkakunnalle mainituin tavoin - tietysti rahastaen hinta pois alkeiskurssilta - ja sitten jätetty joku äkkiä muutamaa vyöarvoa ylennetty kaveri vastaamaan seurasta.

        Minusta - ja uskoakseni suurimmista osasta ihmisiä - tuo on silkkaa rahastusta, kusetukseksekin sitä on kutsuttu rahvaan parissa.

        Kuten sanottua, lajista itsestään en - taaskaan, hillitsin itseni hienosti(taputan itseäni selkään) - sanonut mitään.

        -T

        -T

        Levitystavassa on puutteensa ja ihmeen kalliita ja lyhyitä alkeiskursseja on pidetty.. Mutta kuitenkin se että laji on jäänyt elämään niin monelle paikkakunnalle kertoo ettei levitystapa ihan paska ole. No joo, ehkä se "erinomainen" oli vähän liioittelua..

        Ja kyllä se lajin uuden lajin tuominen paikkakunnalle lajista innostuneiden toimesta hieman muistuttaa hanmoodon levitystapaa. Molemmissa tavoissa siis kyseessä olevan lajin vasta-alkajat treenaavat keskenään ja välillä käyvät lajin taitajat uudella paikkakunnalla vetämässä leiriä. Kyllähän se seuran pystyyn jääminen kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä, kun alkeiskurssilaiset ilmeisesti luulevat aloittavansa normaalin alkeiskurssin, mutta toistetaan nyt vielä että näköjään niitä seuroja on jäänyt henkiin tuolla systeemillä. Eikä kai ihan vähääkään.


      • JanneM
        Jizk kirjoitti:

        Levitystavassa on puutteensa ja ihmeen kalliita ja lyhyitä alkeiskursseja on pidetty.. Mutta kuitenkin se että laji on jäänyt elämään niin monelle paikkakunnalle kertoo ettei levitystapa ihan paska ole. No joo, ehkä se "erinomainen" oli vähän liioittelua..

        Ja kyllä se lajin uuden lajin tuominen paikkakunnalle lajista innostuneiden toimesta hieman muistuttaa hanmoodon levitystapaa. Molemmissa tavoissa siis kyseessä olevan lajin vasta-alkajat treenaavat keskenään ja välillä käyvät lajin taitajat uudella paikkakunnalla vetämässä leiriä. Kyllähän se seuran pystyyn jääminen kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä, kun alkeiskurssilaiset ilmeisesti luulevat aloittavansa normaalin alkeiskurssin, mutta toistetaan nyt vielä että näköjään niitä seuroja on jäänyt henkiin tuolla systeemillä. Eikä kai ihan vähääkään.

        En kiellä etteikö hanmoodon levitystapa olisi tehokas. Sitä se nimittäin on. Mutta silti pidän sitä arveluttavana, koska ihmisille annetaan kipinä, mutta ei jatkuvuutta. Ihmisille tarjotaan alkupalat ja jätetään ne sen jälkeen vähän oman onnensa nojaan, että käykää ahkerasti muualla leireillä ja odottakaa kärsivällisesti ohjaajan käyntiä.

        Se ei vain ole hyväksi lajin imagolle. Se on tehnyt paljon hallaa hanmoodolle.
        Toki sitä kautta suomeen on tullut erittin monia hanmoodoseuroja.

        Tämän kaiken sanon ihan hyvässä hengessä.
        Vaikka en itse ole koskaan harrastanut hanmoodoa, niin tunnen henkilökohtaisesti useita hanmoodon avainhenkilöitä aina Yong-Sukia ja In-Seonia myöden ja mielestäni kaikki ihmiset ketä olen hanmoodon parista tavannut ovat olleet erittäin mukavia ja mielyttäviä ihmisiä.
        He itsekkin tietävät lajinsa levitystyylin heikkoudet ja siksi tämä voimallinen levittäminen onkin lopetettu.

        Minun mielestä ei ikuna kuuna kullan valkeana voi verrata hanmoodon levittämis tapaa vaikkapa Tang Langin suomeen tuomiseen jossa useita vuosia Kung-Fua harrastaneen ihmiset lähtevät hakemaan oppia ulkomailta ja aktiivisesti treenailevat keskenään suomessa saaden uutta oppia aina kun käyvät ulkomailla tai kun opettaja tulee suomeen.
        Toki hekin ovat TAng Langissa noviiseja ja sen ensimmäisenä tunnustavatkin, mutta vankka pohja on jo hankittu muualla ja vastuussa olevilla oppilailla on jo monen vuoden aktiivinen ohjaus/opetus ura takana.
        Eroa tuo vielä lisää se, että he hakiessaan lajia muualta ovat tienneet alusta asti mikä on homman nimi. Ville 15v Ypäjältä (tai jostain muusta pikkukunnasta) (En tiedä mikä on Ypäjän hanmoodo tilanne...) ei tiedä alkeiskurssin ansimmäisiin treeneihin mennessään, että peruskurssin jälkeen saattaakin tulla toppi treenille ellei ole innostusta, rahaa, taitoa JA tahtoa ruveta ottamaan vastuuta seuran pyöreittämisestä.
        Tämä on se suurin ero mikä näissä kahdessa tavassa on.


      • jenny
        Mikas kirjoitti:

        Minulla on sellainen tuntuma että Etelä-Suomessa seuroilla menee varsin hyvin, mutta kovin moni P-Suomen seura tuntuu vetelevän viimeisiään. Tätä asiaa ei kyllä auta sekään että suurin osa leireistä, kilpailuista ym. toiminnasta järjestetään E-Suomessa, mutta minkäs teet kun suurin osa harrastajista on siellä. Onneksi olen itse muuttamassa Kuopioon niin ei tarvitse enää olla kyrpiintynyt tilanteeseen.

        Toinen missä menee hyvin on Keski-Suomi.


      • Q-san
        jenny kirjoitti:

        Toinen missä menee hyvin on Keski-Suomi.

        HMD:sta näköjään löytyy kokoajan uusia aiheita mollaukseen...jokseenkin naurettavaa.


    • magaaja

      Harrastamassani järjestelmässä on kehitetty vaste kyseiseen ongelmaan:

      Lajin harrastaminen maksaa hieman enemmän, mutta
      -ohjaajat ovat kaikki saaneet treenien vetämiseen (en puhu nyt tekniikkaharjoittelusta, sillä se on kestänyt jo ennen tätä vuosia) kahden - neljän viikon koulutuksen kansainväliseltä katto-organisaatiolta.
      - seuroissa ei kukaan muu vedä harjoituksia kuin hyväksytty ohjaaja
      - useissa seuroissa ohjaajille maksetaan esim. kilometrikorvauksena matkakustannukset treenien vetoon, mikä lisää ohjaajien motivaatiota. Lisäksi monet seurat kustantavat ohjaajiensa säännöllistä jatkokoulutusta, näin ohjauksen taso säilyy koko valtakunnassa.

      Olen harjoitellut useita kamppailulajeja jo toista vuosikymmentä, eikä missään ole löytynyt niin ammattimaisesti vedettyä seuratoimintaa ja niin ammattimaisia ohjaajia kuin krav magassa.

      • hmd-harrastaja

        Totta on se, että moni pieni seura kuolee, mutta näin tapahtuu käsittääkseni monen muunkin lajin kohdalla.. Kuitenkin mielestäni yrittäminen on tärkeintä. Ei mitään saada koskaan aikaiseksi, jos ajatellaan jo valmiiksi, että ei tästä tule mitään.
        Hyvänä esimerkkinä tästä on savonlinnan seura. Täällä oli alussa vain kolme alempi vöistä vetäjää, jotka vetivät vuorotellen toisilleen harjoituksia. Seura kuitenkin kasvoi ja parhaimmillaan syksyisin alkeiskurssilla oli 70 uutta harrastajaa. Näistä 70 on tullut lisää vetäjiä, koska nämä aikaisemmat ovat lähteneet opintojensa perässä pois. Minä olin yksi noista 70:nestä. Me alettiin pyörittämään savonlinnan seuraa, vaikka vyöarvo ei ollutkaan korkea. Aluksi tämä jännitti, mutta sitä kautta saimme kuitenkin suuren motivaation harrastamiseen. En uskoisi, että motivaationi olisi näin kova, jos minulle olisi annettu kaikki valmiina, enkä olisi itse joutunut käymään minkäänlaista ajatusprosessia.
        Ja jokainen hmd-harrastaja saa kyllä huippuopetusta, jos vaan jaksaa käydä leireillä. Leireiltä saatua oppia voi sitten taas opettaa omassa seurassaan muille. Opettaja käy myös jokaisessa seurassa n. pari kertaa vuodessa ja näkee, millä tasolla harjoittelussa mennään ja mitä tulisi parantaa.
        Hmd-seurat tekevät paljon yhteistyötä, eikä moni seura jää oman onnensa nojaan. Toki esim. pohjois-suomen seuroissa ei välttämättä pysty kokeneempia vetäjiä useasti käymään.
        On siis positiivisia ja negatiivisia asioita. Totta on kuitenkin myös se, että jos oppia ja opetusta haluaa, niin sitä myös saa!


    • mun mielipide

      Ongelma on se että vetäjällä ei ole pitkä näköisyyttä. Ihmisiä on monenlaisia. Myös vetäjissä on "peeloja".

      Kato käy aina harrastajissa ja vetäjissä joka lajissa, muutaman vuoden jälkeen huomaat että ettei kukaan muu alkeiskurssiltasi ole enää mukana..

      Tuossa tilanteessa olisi teidän vetäjän kannattanut ottaa yhteyttä piirivastaavaan jne. mutta myöhäistä se tietysti nyt on!
      Syrjäseuduilla on aina omat ongelmat. Tämä on myös muissa lajeissa!! älä syytä lajia, syytä niitä vetäjiä jotka jätti seuran hoidon tuohon tilaan..

    • jepulis

      juuri tähänhän se HMD:n levinneisyys paljolti perustuukin, saadaan seura perustettua kaiken maailman tuppukyliin ja laitetaan sieltä joku maajussin poika puolen vuoden harjoittelun jälkeen vetämään treenejä, varsinaisia opettajia ei sitten juurikaan näy !

      • HMD-Ukko

        Samaa tarinaa voisi kertoa lukuisista muistakin lajeista. Hyvin usein seuratoiminta lähtee käyntiin jossain "tuppukylässä" siksi että siellä on muutama innokas kaveri joka haluaa harrastaa. Se vain valitettavasti on niin että seuran pyörittämiseen tarvitaan pitkän päälle jonkunverran väkeä joka myös hoitaa byrokratiaa, salin vuojrat, vuokranmaksut, jäserekisterit jne. Jos sitten yrityksistä huolimatta ei innostunutta väkeä saada lisää niin homma tuppaa hiipumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      381
      3591
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      129
      2529
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      127
      1792
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1270
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1137
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      50
      1125
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      162
      1104
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      63
      1074
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      908
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      50
      882
    Aihe