Otsikko on provosoiva. Tällaisia ajatuksia lasten myötä olen alkanut miettiä, vaikka olemme olleet puolisoni kanssa ennen lapsia 10 vuotta yhdessä, enkä ole ikinä aiemmin ajatellut hetkeäkään sitä, mistä taustoista kukakin tulee. Tärkeänä olen pitänyt rakkautta, luottamusta ja hyvää oloa yhdessä. Tilanne on kuitenkin muuttunut lasten myötä.
Tulen vahvasti akateemisesta perheestä, jossa ei ole ollut rikkauksia, mutta varmaan keskimääräisesti toimeen on tultu ehkä kuitenkin vähän paremmin. Akateemisilla aloilla on paljon ns. pehmeitä aloja, joilla ei loisteta kovilla palkoilla. On arvostettu opiskelua, kulttuuria, sivistystä ja itsenäisesti toimeentulemista (työntekoa ja kykyä huolehtia itsestä ja läheisistä). Itselläni ja omilla sukulaisillani on kaikilla ylempi korkeakoulututkinto. Ei mitenkään, että kaikkia olisi jotenkin pakotettu lukiopolulle jne. Ei vain jotenkin olisi ikinä tullut mieleen jättää koulunkäyntiä vaikka peruskouluun ja mennä vaikka siivoojaksi johonkin töihin ja jäädä sille tielle. Arvostan kaikkea työtä, mutta omalle kohdalle tuollainen ratkaisu olisi ollut täysin käsittämätön.
Puolisoni tulee perheestä, jossa kaikki ovat käyneet kansakoulun tai nuoremmat polvet peruskoulun. Myös puolisoni on käynyt peruskoulun ja siirtynyt sitten töihin. Kotona ei ollut koskaan tullut edes puheeksi, että opiskelua voisi jatkaa edes amiksessa, saati lukiossa. Koulun päättymistä juhlittiin ilosta puhkuen. Kaikki ovat olleet työteliäitä ja uurastaneet paljon. Usemmiten samassa hanttihommassa koko elämän ajan tai mahdollisesti yhden pykälän nousten sen jälkeen, kun on 20 v ollut firman palveluksessa. Näin myös puolisoni.
Tulomme ovat olleet kaikenaikaa suunnilleen samat. Kun nuorena opiskelin, tuloni osa-aikatyössä olivat puolisoani heikommat. Samoin valmistumiseni jälkeen ehkä noin 5 vuoden ajan. Sen jälkeen tuloni ovat olleet aina jonkin verran paremmat, ja saan rahani pelkästään päivävuoroa tekemällä, kun puolisoni keräilee palkkansa eteen ilta-, yö- ja vkoloppulisiä.
Minä olen aina säästänyt pikkuosuuden palkastani ja sijoittanut osakkeisiin, määräaikaisille säästötileille ja muutamiin rahastoihin. Puolisollani on aina ollut rahat loppu. Hän on turvautunut tasaisin väliajoin erilaisiin kulutusluottoihin ja joustoluottoihin. Hän ei suunnittele rahankäyttöä millään tavalla vaan ostaa spontaanisti paljon krääsää, vaatteita ja wolttaa kotiin ruokaa, jos ei jaksa katsoa jääkaappiin.
Puolisoni kaikki sukulaiset ovat toimineet samoin. Aina rahat loppu. Osa ulosotossa, osa muissa maksuvaikeuksissa. Kellään ei ole omistusasuntoa. Kaikkea omasta mielestäni tuikiturhaa krääsää ostetaan kuitenkin kuin viimeistä päivää.
Ärsyttää lastemme osalta seuraava. Joka joulu, syntymäpäivä ja kyläily kotimme halutaan hukuttaa krääsään, johon jo hukumme. Kerran erehdyin sanomaan ääneen, että emme tarvitse niin paljon materiaa ja että voisiko vaikka miettiä jotakin säästämistä lapsillemme, kun kivasti haluavat muistaa. Sain hyvin outoja kommentteja. Anoppini soitti minulle myöhemmin ja kertoi itkeneensä kotona, kuinka kauheaa oli, että halusin kieltää lapsilta ilon. Olivat kuulema koko suku puhuneet asiasta ja kauhistelleet. Eipä siinä mitään. Säästään lapsille tulevaisuutta varten yksin pieniä summia palkasta ja mietin aina, mihin kirpputorille roudaisin kilokaupalla krääsää, joka lapsia kiinnosti max 10 min.
Laitoimme lapsemme kielikylpyäiväkotiin. Kerroimme asiasta puolisoni sukulaisille. Puolisoni sisko halusi lopettaa puhelinkeskustelun. Hän soitti myöhemmin ja sanoi, että ei ollut järkytykseltään voinut jatkaa keskustelua, kun oli kauhistunut siitä, että haluamme tehdä lapsillemme noin ikävästi. Museokäyntejä kummastellaan. Viimeisin kauhistuksen aihe oli se, että esikoisemme halusi soittaa pianoa. Ostin meille pianon. Olen lapsena soittanut itsekin, niin ajattelin, että kivaa palautella mieliin soittotaitoja. Puolisoni kaikki sukulaiset olivat mykkiä. Yksikään ei kannustanut lasta iloisesti harrastuksen pariin. Lopulta appiukkoni totesi, että heillä ei musiikkia arvosteta vaan pidetään kummajaisten hömpänpömppänä ja ihme, että olen lapsiperhearjessa törsännyt pianoon. En yleensä osta ikinä mitään ja olen hyvin säästäväinen, joten sikäli erikoinen kommentti.
Puolisoni kanssa riitaa on tullut koulunkäynnistä. Puolisoni ei ole käsittänyt lainkaan, että koulussa pitäisi käydä ja että sieltä ei tosta noim vain olla poissa milloin mieleen juolahtaa huvikseen ilman syytä. Myös läksyistä on tullut riitaa. Puolisolleni täysin uutta on se, että katsotaan ja tarkistetaan, onko lapsi tehnyt läksyt. Myös se, että tehtävän yläpuolella oleva ohje kuuluu lukea, oli puolisolleni uutta. Hän piti käsittämättömänä, että pitäisi tehdä "ylimääräinen tehtävä" eli lukea se noin yhden lauseen ohje. Puolisoni ei seuraa Wilmaa, eikä lue koulusta tulevia viestejä. Vastaus on minulle joka kerta, mitä väliä sillä koululla on.
Olen jotenkin väsähtänyt tilanteeseen. Miten oppimista, sivystystä ja säästämistä voi vihata? Tai mistä on kyse?
Lasten tulo saa esiin luokkaerot??
16
174
Vastaukset
- Anonyymi
Huomaa, että sulla on korkea älykkyystaso, akateeminen koulutus, ymmärrät raha- ja talousasioita ym. Ja sitten ihan toisenlainen kasvatus ja tausta muilla, ei akateeminen tausta
- Anonyymi
Teillä on puolison kanssa erilaiset elämän arvot. Kummallakin tavalla voi elää hyvää elämää. Teette niinkuin parhaaksi näette. Jokainen perhe muodostaa kuitenkin omat tapansa ja arvonsa. Antaisin puolison suvun toimia kuten haluaa ja toimisin itse kuten parhaaksi näkisin tilanteessa. Moni akateeminenkin mies on välinpitämätön lasten koulunkäynnin suhteen. Lapset on monessa perheessä naisen vastuualuetta.
Mun silmiin pisti heti toi turhan krääsän hankkiminen. Että ongelma näyttää olevan enemmän siellä rahan käytön puolella kuin luokkaeroissa. Mun vanhemmat olivat myös eri "luokista", mutta työväentaustainen äitini oli huomattavasti säästäväisempi kuin isäni. Tosin äitin puolella ei kukaan jäänyt pelkästään kansakoulupohjalle vaan esim isoisälläni oli viilarin koulutus ja äitillä merkonomi. Isäni taas oli käynyt lukion ja teknillisen korkeakoulun, mutta ei siitä huolimatta hallinnut ollenkaan raha asioita. Loppuelämässään käytännössä menetti kaiken varallisuutensa, vaikka tekikin inssin töitä vielä eläkkeellä ja kuolemaansa asti.
- Anonyymi
Kiitos kommenteista. Korkea älykkyystaso -kommentti toki lämmitti mieltä (hih hih), mutta todettakoon, että pidän itseäni hyvin tavallisena pulliaisena. Työtä olen tottunut tekemään ja ponnistelemaan sen eteen, mitä tavoittelen. Ja ylipäätään pidän siitä, että asetan itselleni aina uusia tavoitteita ja uskallan unelmoida.
Jotenkin hassuimmalta tuntuu, että kaikki asiat ovat pullahtaneet pinnalle lasten ilmestymisen jälkeen. Ehkä olen väsynyt siihen, että omia arvojani, joiden mukaan pyrin kasvattamaan lapsiani, arvostellaan ääneen. Miksi joku kauhistuu, jos mietitään lapsille säästämistä ja saa päähänsä kritisoida vanhempaa ilon kieltämisestä lapsilta? Tai miksi joku järkyttyy kielikylpypäiväkodista ja kokee, että lapsille tehdään tällaisessa valinnassa jotain ikävää? Ymmärtäisin, jos lapsilla olisi ollut vaikkapa jotain viivästymää kielenkehityksessä tms, niin silloin ei varmaan olisi lapsen edun mukaista. Mutta muutoin mitä ikävää kukaan voi nähdä siinä, että lapsi kenties oppii vähän muutakin kieltä kuin suomea? Mikä vika on musiikin harrastamisessa? Ehkä vain ärsyttää se, miten asioihin suhtaudutaan ja reagoidaan. Jotenkin kaikki, mitä itse pidän hyvinä asioina, ovatkin toisten mielestä nimenomaan kauheita/järkyttäviä asioita.
Puolisoni kanssa asiat kyllä sujuvat muutoin (ei yleensä olla mitenkään kovin eri mieltä) , mutta koulunkäyntiin liittyvistä asioista eripura lasten edessä on kurjaa, kun toinen kerta kaikkiaan näyttää mallin siitä, ettei koululla tai siellä käymisellä tai läksyillä ole merkitystä. Alakouluikäistä saan vielä ohjattua, mutta onko peli menetetty teini-iässä, jos saa täyden tuen toiselta vanhemmalta lintsaamiseen ja hälläväliä meininkiin? Puoliso ei myöskään vie lapsia koskaan vaikkapa taiteen tai kulttuurin pariin, mutta se ei haittaa, koska hän tekee tosi paljon kaikkea muuta, kuten liikkuu ja urheilee jatkuvasti lasten kanssa sekä huolehtii heistä muutenkin erinomaisesti. Tosin puolisoni myönsi myöhemmin, että häntä oli alkuun epäilyttänyt kielikylpypäiväkoti, mutta oli sijainnin vuoksi suostunut valintaan. Toisen lapsemme kohdalla puolisoni piti itsestäänselvänä samaa päiväkotia ja kehui sitä kovasti. Kysyin, mikä alun perin oli se epäilyttävä asia. Puolisoni mukaan oli pelottavaa, jos henkilökunta huomaisi ja suhtautuisi pilkallisesti siihen, että hän itse ei niin kovin hyvin ko. kieltä osannut. Sitten pelot olivat hälvenneet, kun mitään tuollaista ei tapahtunut.
Rahankäyttöä en ole jotenkin ennen lapsia ajatellut, kun meillä ei koskaan ole ollut varsinaisesti pulaa mistään, ja miehen kulutusluotot ovat olleet varsin maltillisia, ja hän on aina itse korjannut oman tilanteensa. Lasten syntymisen ja samanaikaisen yhteiskunnallisen inflaation myötä kukkaron nyörejä on pitänyt tarkkailla selvästi enemmän kuin aiemmin. Kaksi aikuista saattoivat myös elää ehkä hieman huolettomammin kuin lapsiperhe. Lisäksi en osannut ajatella, että pidemmän päälle puolisoni ei halua turvata taloudellisesti vanhuuttamme tai lasten tulevaisuutta niin, että heidän ei tarvitsisi aloittaa elämää täysin nollasta. Harmittaa paljon. Jos otan joskus jotain puheeksi, niin aiheet sivuutetaan samamannopeasti kommenteilla, kuten "emmehän vielä ole vanhoja" tai "ehtiihän sitä joskus myöhemmin". Paljon puntaroin sitä, onko itsekästä turvata vain oma vanhuus. Lapsille säästän joka tapauksessa yksin sen, mitä pystyn.
Koen, että arvojen erilaisuus korostuu kaikenaikaa enemmän, ja se tekee yhä enemmän säröjä parisuhteeseen. Sukulaisista viis, mutta parisuhde huolestuttaa. Kun budjetoin ja yritän välttää hävikkiä kotona vaikkapa ruuan osalta, toinen vinguttaa huolellisesti Visaa ja käy ostamassa sisäfilettä. Tunnen oloni samanaikaisesti tyhmäksi, ärtyneeksi ja vihaiseksi, vaikka yritän pitää suuni kiinni ja välttää reagoimasta pikkuasioihin. Jännää vain kun kaikki äkilliset yllättävät pakolliset menot jäävät aina minun vastuulleni (esim. kulut sairastumisista tai auton korjauksesta tai isommasta huollosta tai ylimääräisestä yhtiövastikkeesta tms.) Myös kaksi kertaa vuodessa ilmaantuva kotivakuutusmaksu on aina joka kerta yhtä suuri yllätys. Minkäs teet. - Anonyymi
Tämähän nyt oli ilmiselvä provo.
- Anonyymi
Ei varmaan ollut
- Anonyymi
Olet nyt suurissa ongelmissa jotka pahenevat kun lapset kasvavat ja heidän opiskelu uraan tulee panostaa enemmän. Vaimosi suku on selvästi persaukisia moukkia joiden ei saa antaa pilata lasten kasvatusta ja koulutusta. Onhan kyseessä lasten koko tulevaisuus. Saisitko jotenkin katkaistua vaimosi sukuun yhteydenpidon koska he selvästi tuhoavat lastenne tulevaisuuden.
- Anonyymi
Kannattaa tehdä pelisäännöt selväksi vaimon kanssa raha-asioista. Mitkä laskut on hänen vastuullaan ja rahaa on silloin löydyttävä. Kuulostaa ikävältä, että toinen yrittää säästää esim ruoka-asioissa ja toinen ostelee yli varojen. Kyllä hänenkin pitäisi aikuisena ottaa vastuu perheen raha-asioista. Nykyään kyllä kuulee, että valitettavan monella aikuisella raha-asiat täysin hukassa ja eletään yli varojen ja velkaannutaan.
- Anonyymi
No ihan noi äkkiseltään kysyisin että miten olette ylipäätään päätyneet yhteen vai pitikö vaan äkkiä löytää joku et kerkiää lapsen saada vie ennen kun on myöhästä mä olen pyrkiny pysymään akateemisesti koulutetuista mahdollisimman kaukana pitäny niitä nokkapystyssä kävelevinä kusipäinä suurelta osin poitsu papan myötä opin että ihan kaikki ei ole mu en ole ihan varma onko hän jopa sukunsa ensimmäinen korkeasti koulutettu hän kuitenkin itse ymmärrykseni mukaan oli duunari perheestä
- Anonyymi
Sen verran kommentoin, että ap eli minä olen nainen. Ja tekstistä (jos sen luki), kävi ilmi, että pitkään oltiin oltu yhdessä ennen lapsia. Noin 10 vuotta. Aikoinaan tavattiin isoissa juhlissa, joissa molemmilla yhteisiä tuttuja. Meillä on edelleen hauskaa yhdessä, ja suhteemme on ollut aina vakaa. Lasten myötä ajatusten ja arvojen erilaisuus on noussut monissa tilanteissa esiin toisin kuin aiemmin ennen lapsia. Lisäksi yhteydenpito sukulaisten kanssa on lisääntynyt lasten myötä. Ehkä kuitenkin mukavaa, että lapsilla on sukulaisiakin elämässään. Omalta puoleltani sukua ei enää ole niin paljoa elossa. Miehellä taas on laaja suku.
- Anonyymi
Ei ne osakesäästöt tai varallisuus ole välttämättä ikuisesti turvassa vaikka kuinka laskelmoisi ja säästäisi. Aina voi silti tulla jotakin yllättävää joka vie kaiken. Onko tuo miehen tapa elää niin huono. Selviäähän hän maksuista kuitenkin. Enkä näe tuota rahankäyttöä ja suhtautumista minään luokkakysymyksenä. Tunnen akateemisia jotka tuhlaa kaiken ja vähän yli sekä duunareita jotka säästää ja ostaa autonsa uutena käteisellä.
- Anonyymi
Ei varmaan muuten, mutta kun minun päälleni kaatuvat yleensä pakolliset maksut, niin se ei tunnu reilulta. Nettopalkoissamme ei mitään huikeaa eroa ole. Lisäksi toisella on nykyisin aivan viimeistään viikkoa ennen palkkapäivää tili miinuksella. Joudun kaikissa tilanteissa paikkaamaan miehen rahankäyttöä yhä enemmän ja enemmän. Voisin toki sanoa ei, mutta silloin mies ottaisi vain lisää kukutusluottoja tms, niin vaikutus olisi ikävä. Itse budjetoin ja mietin kulutusta niin, että saadaan ruokaa pöytään ja lapsilla on koon ja sään puolesta sopivat vaatteet päällä. Miljoonia ei ole osakkeissa, mutta pieniä säästöjä lapsille aikuiselämän alkuun.
Sitä mä en vieläkään ymmärrä, että miks se sun mies suhtautuu koulutukseen niin kriittisesti, kun kuitenkin työhönsä suhtautuu vakavasti. Että luulisi suhtautuvan vakavasti ammatilliseen koulutukseen. Se nyt nykyisin on ihan välttämättömyys jos ees mihinkään haluaa työllistyä. Ja siitä on hyvät jatkomahdollisuudet ja onhan moni ammattikorkeapohjalta saanu paremmat tulot kuin yliopistopohjalta. Esim mun nuoruudessa monelle amiksen linjalle oli korkeammat vaatimukset kun lukioon. Ja sinänsä on harmi kun Sipilän ja nyt myös orpo hallitukset leikkaa juuri ammatillisesta koulutuksesta. Ja toi näkyy jo meillä työpaikoillakin, ja kiireen lisääntyessä uusien työntekijöiden opastamiseen on vähemmän aikaa.
Tää nyt on vaan mun mielipide. Mutta mä ite rupeisin purkamaan tilannetta koulutusmyönteisyyden lisäämisellä ja sitten keskittyisin rahan käyttöön. Vaikka oman sukulaisten puolesta voisinkin sanoa, että moni on sen rahan kanssa toivoton tapaus.
Taiteesta ja kulttuurista, niin moni innostuu niistä vasta iän myötä, kaipaa vaan sellasta herättelyä. Mä aikanaan vihasin taidetta ja kyllä monen suu loksahti auki kun yllättäen suoritin taidehistorian perusopinnot hyvin arvosanoin.- Anonyymi
Mies on käynyt peruskoulun 4,5 keskiarvolla. On ollut samassa hanttihommassa koko ikänsä. Samassa, mihin hänen oma isänsä hänet 16-vuotiaana järjesti. Noin 20 vuoden kuluttua eteni vuoropäälliköksi. Siinä mielessä suhtautuu työhönsä vakavasti, että käy töissä ja hoitaa sen asiallisesti.
Anonyymi kirjoitti:
Mies on käynyt peruskoulun 4,5 keskiarvolla. On ollut samassa hanttihommassa koko ikänsä. Samassa, mihin hänen oma isänsä hänet 16-vuotiaana järjesti. Noin 20 vuoden kuluttua eteni vuoropäälliköksi. Siinä mielessä suhtautuu työhönsä vakavasti, että käy töissä ja hoitaa sen asiallisesti.
Koulutususkon vahvistaminen ois nyt miehes ja oikeestaan koko yhteiskunnankin kannalta tarpeen. Mutta eipä siihen kait kukaan mitään yksinkertaista lääkettä oo löytäny. Ei välttämättä hyvä, jos työpaikka on järjestetty, eikä sen eteen oo tarvinnut itse taistella, koska siinä sen koulutuksen merkityksen ymmärtää. Lapsille on taas tärkeintä saada ite päättää mihin jatkaa.
Briteissä mikä on tunnettu luokkayhteiskunta. Niin on tehty tutkimuskin mikseivät työväenluokan nuoret pääse etenemään vaikka mahdollisuuksia olisi. On suomennettu, Paul Willis, koulunpenkiltä palkkatyöhön. Vanhempien asenteet vaikuttaa aika paljon. Vanha tutkimus jo, mutta käytetään vieläkin kasvatustieteiden esimerkkinä.- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Koulutususkon vahvistaminen ois nyt miehes ja oikeestaan koko yhteiskunnankin kannalta tarpeen. Mutta eipä siihen kait kukaan mitään yksinkertaista lääkettä oo löytäny. Ei välttämättä hyvä, jos työpaikka on järjestetty, eikä sen eteen oo tarvinnut itse taistella, koska siinä sen koulutuksen merkityksen ymmärtää. Lapsille on taas tärkeintä saada ite päättää mihin jatkaa.
Briteissä mikä on tunnettu luokkayhteiskunta. Niin on tehty tutkimuskin mikseivät työväenluokan nuoret pääse etenemään vaikka mahdollisuuksia olisi. On suomennettu, Paul Willis, koulunpenkiltä palkkatyöhön. Vanhempien asenteet vaikuttaa aika paljon. Vanha tutkimus jo, mutta käytetään vieläkin kasvatustieteiden esimerkkinä.Kiitos lukuvinkistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup323871- 1522357
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene121967Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko211598Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731396J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen1111364Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR3881280- 671275
- 821191
- 631175