Psyykelääkkeistä kieltäytymisen sanktioita on kovennettava

Anonyymi-ap

On käynyt ilmi, että osassa apteekeista on psyykelääkkeiden saatavuusvaikeuksia. Markkinat eivät pelaa. Oma teoriani on, että lääkkeiden kysynnässä on ongelmia. Tutkimukset ovat osoittaneet, että jopa 70% kroonisista psykoosipotilaista saattaa jättää lääkärin määräämät psyykelääkkeensä ottamatta. Useat päätyvät takaisin psykoosiin ja mielisairaaloihin lääkkeet jätettyään, mikä on suuri kustannus Suomen taloudelle. Inhimillisestä kärsimyksestä puhumattakaan.

Meidän on kovennettava sanktioita, jotka psyykelääkkeiden kanssa pelleilystä ja ottamattomuudesta seuraa. Jos olet hoitokielteinen, Kelan (kuntoutus)tukesi on evättävä. Verikokeilla on varmistettava, että lääkkeet on syöty. Psyykelääkkeiden syömättömyys on hoitokielteisyyttä. Potku persuksiin ja hoitokielteinen kadulle, kun ei pysty maksamaan vuokraansa. Näin saamme ihmiset sitoutumaan paremmin hoitoonsa, ottamaan vastuuta itsestään ja psyykelääkkeiden markkinat taas pelaamaan mikä hyödyttää hoitomyönteisiä potilaita. Toinen vaihtoehto potilaalle on alistua lääkepiikitettäväksi säännöllisin väliajoin terveyskeskuksessa (esim. 2 kuukauden välein), mikä sekään ei ole ilmaista ja maksun siitä tulisi langeta potilaalle. Jos et käytä edullisempaa lääkevaihtoehtoa niin tottakai maksat omasta pussistasi lisähoidon.

25

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Mistä on peräisin tieto että 70% saattaa jättää lääkkeet ottamatta?

• Anonyymi
        UUSI

Työttömät ovat hyvin epärehellistä väkeä

Saattavat valehdella

• Anonyymi
      UUSI
      • Anonyymi
        UUSI

Eikös tämä ollut se paperi, missä lähinnä todettiin, että hoidonkannalta injektiot toimivat paremmin...

Pakkohan on kaikkein huonoin keino parantaa ihmistä. Ei toimi sen enempää alkoholismiin kuin skitosfreniaankaan. Enkä varsinaisesti usko, että skitsofreenikko joka kuvittelee olevansa Kardashianin perheen jäsen, paljoa nakkaa jos joku asumistuki siitä lähtisi.

Hoito on sellaista kuin se on. Se on vuosisatojen aikana muodostunut kompromissiksi länsimaisen ihmiskäsityksen ja ihmisoikeuksien, ja sairauden ja sairaan ihmisen uhrien välillä.

Hoitoa pitää tietysti kehittää, mutta en usko että se räjähdysmäisesti muuttuu, ellei keksitä sellaista lääkettä, joka saisi ihmisille sairaudentunnon. En tiedä onko sellainen edes mahdollista, ainakaan omana elinaikanani.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös tämä ollut se paperi, missä lähinnä todettiin, että hoidonkannalta injektiot toimivat paremmin...

Pakkohan on kaikkein huonoin keino parantaa ihmistä. Ei toimi sen enempää alkoholismiin kuin skitosfreniaankaan. Enkä varsinaisesti usko, että skitsofreenikko joka kuvittelee olevansa Kardashianin perheen jäsen, paljoa nakkaa jos joku asumistuki siitä lähtisi.

Hoito on sellaista kuin se on. Se on vuosisatojen aikana muodostunut kompromissiksi länsimaisen ihmiskäsityksen ja ihmisoikeuksien, ja sairauden ja sairaan ihmisen uhrien välillä.

Hoitoa pitää tietysti kehittää, mutta en usko että se räjähdysmäisesti muuttuu, ellei keksitä sellaista lääkettä, joka saisi ihmisille sairaudentunnon. En tiedä onko sellainen edes mahdollista, ainakaan omana elinaikanani.

Minä olen sairaudentuntoinen skitsofreenikko, mutta aion silti lopettaa lääkkeeni koska siitä tulee niin paljon haittavaikutuksia.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen sairaudentuntoinen skitsofreenikko, mutta aion silti lopettaa lääkkeeni koska siitä tulee niin paljon haittavaikutuksia.

Tässähän ei edes varsinaisesti puhuta yksittäisestä ihmisestä.

Kuten paperissa sanottiin, suurin osa kokeilee elää ilman lääkeetä. On psykoosisairaita jotka siinä onnistuu, mutta suurin osa ei.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tässähän ei edes varsinaisesti puhuta yksittäisestä ihmisestä.

Kuten paperissa sanottiin, suurin osa kokeilee elää ilman lääkeetä. On psykoosisairaita jotka siinä onnistuu, mutta suurin osa ei.

Olen onnistunut, vaikka lääkäreiden mielestä se ei olisi ollut mahdollista.
        En sairasta kuitenkaan skitsofreniaa, ollut muu määrittämätön psykoosisairaus.

• Anonyymi
      UUSI

Lääkehoidon voi toki lopettaa, mutta vain hoitokontaktin kanssa yhteisymmärryksessä. Jos omin päin lopettaa ja päätyy uudestaan ja uudestaan mielisairaalaan niin siitä kuuluu minusta tavallaan rangaista kuten alkuperäisessä tekstissä annoin ymmärtää. Eli ainakin evätä kuntoutustuki ja ehkä kansaneläke ja siirtää henkilö toimeentulotuen piiriin. En keksi parempaa metodia psykoosipotilaiden lääkkeiden käytön lisäämiseksi, jotta lääkemarkkinat saadaan palautumaan normaalitilaan, ja hoitomyönteiset kuntoutuvat potilaat saavat lääkkeensä. En ole ketjussa kuullut parempiakaan ehdotuksia kuin omani eli tuen eväys. Jos pystyt ilman lääkkeitä toimimaan esim. työelämässä etkä tarvitse mitään, siis mitään, psyykkistä hoitoa kelakustanteisesti niin siitä vaan! Elä kuten haluat. Mutta älä pistä muita maksamaan lääkesurffailusi taloudellista hintaa. Yhden tai kaksi hairahdusta pois lääkityksestä nuorena voisi ehkä antaa anteeksi, mutta ei enää kolmea tai useampaa.

Sanoisin vielä, että jos haittavaikutukset häiritsee niin täytyy keskustella lääkärisi kanssa lääkkeen vaihdosta. Tai sitten vain hyväksyä se, että joitain haittavaikutuksia tulee vaikean psykoosisairauden lääkityksen kanssa. Joudut valitsemaan haluatko häröillä psykoosissa ja pilata koko elämäsi vai hyväksytkö pienet haittavaikutukset.

• Anonyymi
        UUSI

Kaikki eivät kuitenkaan joudu takaisin sairaalaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki eivät kuitenkaan joudu takaisin sairaalaan.

Kaikki eivät myöskään voita lotossa. Kyseessä on psykologinen lottovoitto, jos lääkäri toteaa sinun olevan mielisairas, lopetat lääkkeesi ominpäin ja silti pysyt poissa kela-tuetusta psykologiasta ja mielisairaaloista. Todella epätodennäköistä. Ollaan realisteja eikä haahuilijoita.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki eivät myöskään voita lotossa. Kyseessä on psykologinen lottovoitto, jos lääkäri toteaa sinun olevan mielisairas, lopetat lääkkeesi ominpäin ja silti pysyt poissa kela-tuetusta psykologiasta ja mielisairaaloista. Todella epätodennäköistä. Ollaan realisteja eikä haahuilijoita.

Mun on sitten oltava oikea Hannu Hanhi, ja onnistunut lottovoiton saamaan, ei voi muuta sanoa, jos noin väität.
        Vai olisinko ainoastaan haahuillut viimeiset reilu kymmenen vuotta ilman lääkkeitä, ja ilman psykologiaa ja sairaaloita ?
        Enemmän tämä realistiselta on vaikuttanut, jos olisi haahuilua, ehkä olisinkin sairaalassa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mun on sitten oltava oikea Hannu Hanhi, ja onnistunut lottovoiton saamaan, ei voi muuta sanoa, jos noin väität.
        Vai olisinko ainoastaan haahuillut viimeiset reilu kymmenen vuotta ilman lääkkeitä, ja ilman psykologiaa ja sairaaloita ?
        Enemmän tämä realistiselta on vaikuttanut, jos olisi haahuilua, ehkä olisinkin sairaalassa.

Minä muuten olen Kiinan keisari. :)

• Anonyymi
        UUSI

Kuvailemasi "high maintenance" ihmiset on jo valmiiksi edunvalvonnassa, mitä voisi pakkohoidon jälkeen pitää toisiksi suurinpana vapauden riistona.

He saavat noin 25e fyrkkaa käteen viikossa jolle he voivat sitten keksiä tekemistä.

Eikä se summa juurikaan muutu riippumatta siitä, että ovatko kuntoutustuella vai toimeentulotuella.

Ainahan sitä voi pelotella sairaita ihmisiä vaikka millä, mitta en edelleenkään usko että ehdotuksesi oikeasti parantaisi kääkkeidenkäytön ongelmaa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kuvailemasi "high maintenance" ihmiset on jo valmiiksi edunvalvonnassa, mitä voisi pakkohoidon jälkeen pitää toisiksi suurinpana vapauden riistona.

He saavat noin 25e fyrkkaa käteen viikossa jolle he voivat sitten keksiä tekemistä.

Eikä se summa juurikaan muutu riippumatta siitä, että ovatko kuntoutustuella vai toimeentulotuella.

Ainahan sitä voi pelotella sairaita ihmisiä vaikka millä, mitta en edelleenkään usko että ehdotuksesi oikeasti parantaisi kääkkeidenkäytön ongelmaa.

Akuutisti itsetuhoisten ihmisten "vapaus" onkin riistettävä pakkohoidolla. Heidän paikkansa on mielisairaalassa. Myös työttömäksi julistaminen olisi parempi kuin antaa Kelan kuntoutuskorvauksia hoitokielteisille. Silloin joutuisivat mahdollisesti karenssiin. Anna parempia ehdotuksia psyykelääkkeiden käytön lisäämiseksi, jos muka sellaisia tiedät. Antaa palaa. Minä odotan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Akuutisti itsetuhoisten ihmisten "vapaus" onkin riistettävä pakkohoidolla. Heidän paikkansa on mielisairaalassa. Myös työttömäksi julistaminen olisi parempi kuin antaa Kelan kuntoutuskorvauksia hoitokielteisille. Silloin joutuisivat mahdollisesti karenssiin. Anna parempia ehdotuksia psyykelääkkeiden käytön lisäämiseksi, jos muka sellaisia tiedät. Antaa palaa. Minä odotan.

Siis oltiinko me nyt lisäämässä lääkkeiden käyttöä, vai vähentämässä vai kohdentamassa sitä paremmin?

Entä jos lukusit sen opinnäytetyön. Siinähän se ihan hyvin seisoo.

• Anonyymi
      UUSI

Nyt tuli mieleen että käänteinen metodi olisi PALKITA hoitomyönteisiä lääkkeidenkäyttäjiä taloudellisesti. Saisit aina merkittävän rahabonuksen Kelalta, kun toimittaisit terveydenhuoltoon verikokeet, jossa psyykelääkkeiden käyttö näkyy. Sekin kannustaisi ihmisiä lääkkeiden käyttöön, jos raippa kerran ei teille kelpaa. Suomessa kun ollaan niin päättäjiä varmaan houkuttelee raippa enemmän.

• Anonyymi
        UUSI

Mielenkiintoinen ehdotus. About kaikkia keppejä onkin jo kokeiltu. Insuliinishokkeja ja kylmiä kylpyjä. Lobotomiakin tais olla vähän sellanen meh...

Mutta koskeeko ideasi vain psykoosisairaita, vai kaikkia muitakin mummoja jotka rahapulassa puolittaa annoksensa?

Ja mistä rahat?

Mt ihmiset saa jo nyt etuja, eivätkä maksa polimaksuja..

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mielenkiintoinen ehdotus. About kaikkia keppejä onkin jo kokeiltu. Insuliinishokkeja ja kylmiä kylpyjä. Lobotomiakin tais olla vähän sellanen meh...

Mutta koskeeko ideasi vain psykoosisairaita, vai kaikkia muitakin mummoja jotka rahapulassa puolittaa annoksensa?

Ja mistä rahat?

Mt ihmiset saa jo nyt etuja, eivätkä maksa polimaksuja..

Saat itse päättää haluatko keppiä vai porkkanaa. Jos raha on ongelma niin sitten keppiä eli tukien evääminen. Jos raha ei ole ongelma niin sitten porkkana eli bonukset hoitomyönteisille. Koita päättää mitä haluat.

Ideani, mikäli jostain kummallisesta syystä tämä ei tullut mieleen ensimmäisestä viestistäni, koskee niitä, lähinnä psykoosisairaita, joille on määrätty lääkärin toimesta lääkitys psykoosiin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Saat itse päättää haluatko keppiä vai porkkanaa. Jos raha on ongelma niin sitten keppiä eli tukien evääminen. Jos raha ei ole ongelma niin sitten porkkana eli bonukset hoitomyönteisille. Koita päättää mitä haluat.

Ideani, mikäli jostain kummallisesta syystä tämä ei tullut mieleen ensimmäisestä viestistäni, koskee niitä, lähinnä psykoosisairaita, joille on määrätty lääkärin toimesta lääkitys psykoosiin.

Miksi minun pitäisi haluta jotain, senkö takia että sinä haluat?

Miksi en voi olla tyytyväinen siihen kompromissiin mikä on kehityksen mukana tullut viimeisen sadanvuoden aikana?

• Anonyymi
      UUSI

Jos 2 ihmistä miljoonasta voittaa lotossa, niin minun aivojen mukaan todennäköisyys voittaa on:

100% x 2/1000000 = 0,0002%

Emme voi todellakaan suunnitella systeemiä sen varaan, että 1%:a väestön psykoosipotilaista 0,0002% saattaa pärjätä ilman lääkkeitä. Ihan typerän utopistista. Ihmisiä on sekä painostettava että houkuteltava lääkkeiden suurempaan käyttöön, jotta psyykelääkemarkkinat normalisoituvat. Olen tässä ketjussa esittänyt jo 2 metodia miten se tehdään käytännössä.

• Anonyymi
        UUSI

Lääkkeiden käytön olisi vähennyttävä, jos haluttaisiin lääkemarkkinat normaaliksi. Nythän noilla markkinoilla tahkotaan ihan epänormaalin suuria summia, kun lääkkeiden käyttö lisääntyy koko ajan valtavasti. On jo kaukana " normaalista ".

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkkeiden käytön olisi vähennyttävä, jos haluttaisiin lääkemarkkinat normaaliksi. Nythän noilla markkinoilla tahkotaan ihan epänormaalin suuria summia, kun lääkkeiden käyttö lisääntyy koko ajan valtavasti. On jo kaukana " normaalista ".

Psyykelääkkeet kuuluvat hyvään ja vastuulliseen mielisairaan hoitoon. Ei niitä voi vähentää, ellet sitten ole sitä mieltä, että mielisairaat kuuluvat suljettuihin mielisairaalalaitoksiin loppuiäkseen? Ei ihmisoikeuksia siellä, sinut vaan dumpataan sairaalaan ja siellä elät ja kuolet. Ei kiitos.

• Anonyymi
      UUSI

Itse olen todennut huumeet ja viinan paremmaksi. Ei voi tietää mistä on sekaisin.

• Anonyymi
        UUSI

Oletan että tämä oli vitsi? Hah hah. Jos ei ollut, niin eiköhän ole jo todistettu miljoona kertaa tutkimuksissa että päihteet ovat huonoja ratkaisuja mielenterveysongelmiin.

Muutenkaan minua ei ihan hirveästi nappaa keskustelut psyykelääkkeiden hyvyydestä tai huonoudesta. Niiden positiiviset puolet on todettu jo miljoona kertaa vertaisarvioiduissa tutkimuksissa. Enemmän kiinnostaa se, miten nykyiset psyykelääkemarkkinat saadaan Suomen apteekeissa takaisin normaalitilaan. Nyt on markkinahäiriö, joka minusta johtuu siitä, että kysyntä ei pelaa kunnolla. Syy voi olla muuallakin, raaka-aineissa tai jossakin kansainvälisessä ongelmassa, mutta perustelin hieman kantaani jo ensimmäisessä viestissä. Kysynnän täytyy olla olemassa, jotta tulisi tarjontaa. Varasysteemejä tullee myös jos kysyntä on kohdallaan.

• Anonyymi
      UUSI

Oletko ap psykopaatti vai mitä tuo sekoilusi oikein on?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4301
    2. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2195
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      2147
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      49
      1739
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      30
      1453
    6. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1446
    7. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1254
    8. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1221
    9. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1211
    10. Ota se joka eniten tulee lähelle ja yrittää

Neuvoksi jos on moni kiinnostunut. Silloin ei tarvitse arvuutella onko kiinnostunut. Näin se vaan menee. Nopeat syövät h
      Ikävä
      111
      937
    Aihe